Hoeveel minimaal op spaarrekening?
+37
Caramba
Aagje!
sonly
Zonnetje
patjuhhh
BJA
RYW
Parisienne
xxjojootjexx
Lejow
_Lacey_
rapa nui
Inge
Winegum
M@niek
Zininzon
Lynn_
Dennenappel
Pannetoet
bo
Travelgurly
Suus
Sarah1985
Arwyn
Atelier Madame
Pien
Ugly Betty
Snoes
Pussycat
Verona
Jeanette
VeryCherry
remover27
blondje1313
Caroow
Monte
Lies
41 plaatsers
Pagina 5 van 8
Pagina 5 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Re: Hoeveel minimaal op spaarrekening?
Lies schreef:Petra* schreef:Wij hebben momenteel mooie bedragen op onze bankrekeningen staan, we hebben beide een mooi salaris en de lasten maken het mogelijk dat we maandelijks goed kunnen sparen.
Wel willen we beide ook leven en geven dan ook geld uit aan kleding,auto's,uit eten ect. Realiseer me dat dit best luxe is helemaal gezien onze leeftijd.
Wel is het zo dat Sander in dienst zit en nu voor de 3e keer op uitzending is geweest. Voor de gezinssituatie niet altijd even fijn maar financieel wel lekker aangezien hij zo'n 15 tot 20 duizend euro toelage mee naar huis neemt.
Mag ik vragen hoelang hij dan weg is voor dat geld?
4,5 maand tot ruim 6 maanden *dit bedrag krijgt hij bovenop zijn gewone salaris*
Gast- Gast
Winegum, tuurlijk leef je naar wat je hebt. Dat kan immers niet anders. Maar ik had toch net zo lief de kans gehad om te kunnen sparen in voorgaande jaren. En het besef dat je zelf waarschijnlijk nooit aan zoveel geld komt terwijl anderen het makkelijk kunnen sparen, dat is deprimerend. En dan kan je je huis nou net zo leuk ingericht hebben met 2ehands spullen, maar ik ken niemand die niet liever alles nieuw had gekocht.
Gast- Gast
Giacomo schreef:Winegum, tuurlijk leef je naar wat je hebt. Dat kan immers niet anders. Maar ik had toch net zo lief de kans gehad om te kunnen sparen in voorgaande jaren. En het besef dat je zelf waarschijnlijk nooit aan zoveel geld komt terwijl anderen het makkelijk kunnen sparen, dat is deprimerend. En dan kan je je huis nou net zo leuk ingericht hebben met 2ehands spullen, maar ik ken niemand die niet liever alles nieuw had gekocht.
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Maar als ik niet zoveel werk en niet zoveel gewerkt had in het verleden, dan had ik dit ook niet kunnen bekostigen. Mensen denken vaak dat geld aan komt waaien, maar dat is niet altijd zo.
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Winegum schreef:Maar als ik niet zoveel werk en niet zoveel gewerkt had in het verleden, dan had ik dit ook niet kunnen bekostigen. Mensen denken vaak dat geld aan komt waaien, maar dat is niet altijd zo.
Dat hoef je iemand met weinig geld denk ik niet uit te leggen..
Ik werk fulltime en heb vanaf mijn 14e bijbaantjes, maar als vrijwel alles uit gaat naar het rondkomen van het huishouden blijft er weinig over om te sparen. Hoe hard ik ook werk!
Lejow- Lady Post-a-lot
Winegum schreef:Maar als ik niet zoveel werk en niet zoveel gewerkt had in het verleden, dan had ik dit ook niet kunnen bekostigen. Mensen denken vaak dat geld aan komt waaien, maar dat is niet altijd zo.
Daarom vraag ik me ook altijd af hoe jullie aan dat soort bedragen komen. Ik heb ook altijd gewerkt, kon immers niet anders. Maar ik heb echt nooit kunnen sparen, dus hoe kan het dan dat er zo'n verschil in zit?
Gast- Gast
Lejow schreef:Winegum schreef:Maar als ik niet zoveel werk en niet zoveel gewerkt had in het verleden, dan had ik dit ook niet kunnen bekostigen. Mensen denken vaak dat geld aan komt waaien, maar dat is niet altijd zo.
Dat hoef je iemand met weinig geld denk ik niet uit te leggen..
Ik werk fulltime en heb vanaf mijn 14e bijbaantjes, maar als vrijwel alles uit gaat naar het rondkomen van het huishouden blijft er weinig over om te sparen. Hoe hard ik ook werk!
Nou, dat dus.
Gast- Gast
Giacomo schreef:Winegum schreef:Maar als ik niet zoveel werk en niet zoveel gewerkt had in het verleden, dan had ik dit ook niet kunnen bekostigen. Mensen denken vaak dat geld aan komt waaien, maar dat is niet altijd zo.
Daarom vraag ik me ook altijd af hoe jullie aan dat soort bedragen komen. Ik heb ook altijd gewerkt, kon immers niet anders. Maar ik heb echt nooit kunnen sparen, dus hoe kan het dan dat er zo'n verschil in zit?
Daar zullen verschillende oorzaken in kunnen zitten. Minder inkomsten, hogere uitgaven? Veel tegenvallers? Dat weet ik ook niet.
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Hou het op veel tegenvallers.. Aangezien je op je 14e / 16e nog niet veel verschil hebt in inkomsten.
Of wellicht een goed stabiel huishouden, met ouders die (zeer) ruim rond kunnen komen?
Ik heb zelf mijn rijbewijs betaald, kocht zelf mijn kleding, betaalde zelf mijn telefoon, betaalde zelf mijn zorgverzekering en betaalde mijn pa kostgeld.
Weg centen...
Of wellicht een goed stabiel huishouden, met ouders die (zeer) ruim rond kunnen komen?
Ik heb zelf mijn rijbewijs betaald, kocht zelf mijn kleding, betaalde zelf mijn telefoon, betaalde zelf mijn zorgverzekering en betaalde mijn pa kostgeld.
Weg centen...
Lejow- Lady Post-a-lot
Het maakt ook nog wel uit of je samenwoond en dan ook nog eens een tweepersoonsinkomen hebt. Dat maakt al heel veel uit. Giacomo heeft bijv wel een gezin, maar werkt zelf als bijbaantje (toch?) omdat ze nog studeert. Ik woon in m'n eentje, dus al mijn vaste lasten komen op mij aan. Als ik zou samenwonen en twee inkomens zou hebben, zouden de vaste lasten niet erg veranderen, maar de inkomsten wel. Ik heb elke cent zo hard nodig om uberhaupt rond te komen, dat sparen niet eens in me op komt. Tja, dan heb je dus geen buffer. Dat is lastig, maar als er echt een erge noodsituatie zou zijn, zou ik altijd op familie terug kunnen vallen. Denk dan niet aan een kapotte wasmachine, maar aan iets echts ergs ofzo. Niet dat dat ideaal is. Tuurlijk zou ik (meer) willen sparen.
Ook komt het denk ik wel door je achtergrond, als je nog thuis woonde bijvoorbeeld toen je al werkte, kon je waarschijnlijk al aardig wat sparen. En als je dan een aardig startkapitaaltje hebt, bouw je daar lekkerder op voort. Ik heb daarentegen bijvoorbeeld alleen maar studieschuld opgebouwd en ook nog eens heel duur in het buitenland gewoond, dus tja, dan valt er weinig op te bouwen.
En tot slot, ben ik inderdaad wel iemand die haar geld al uitgeeft aan ideeen voor het uberhaupt binnen is. Ik zou zo honderd dingen kunnen bedenken wat ik van mijn spaargeld zou willen doen, want uitgereist ben ik nooit en ik heb ook nog wel een paar materiele wensen. Dus zodra er dan geld binnen komt, wil ik 't liever direct gebruiken voor een van die honderd ideeen, dan dat ik daadwerkelijk echt ga sparen. Ik heb immers toch nooit gespaard, dus ik weet niet beter. Maar goed, een buffer is wel een hele verstandige keuze, dus zodra het een keer kan, zou ik dat wel op willen bouwen. Maar ja, eerst maar de 'broodnodige' dingen zoals wasmachine, studieschuld etcetera.
Dus het ligt best wel aan veel factoren of je veel (hebt kunnen) sparen of niet.
Ha, zover mijn betoog
Ook komt het denk ik wel door je achtergrond, als je nog thuis woonde bijvoorbeeld toen je al werkte, kon je waarschijnlijk al aardig wat sparen. En als je dan een aardig startkapitaaltje hebt, bouw je daar lekkerder op voort. Ik heb daarentegen bijvoorbeeld alleen maar studieschuld opgebouwd en ook nog eens heel duur in het buitenland gewoond, dus tja, dan valt er weinig op te bouwen.
En tot slot, ben ik inderdaad wel iemand die haar geld al uitgeeft aan ideeen voor het uberhaupt binnen is. Ik zou zo honderd dingen kunnen bedenken wat ik van mijn spaargeld zou willen doen, want uitgereist ben ik nooit en ik heb ook nog wel een paar materiele wensen. Dus zodra er dan geld binnen komt, wil ik 't liever direct gebruiken voor een van die honderd ideeen, dan dat ik daadwerkelijk echt ga sparen. Ik heb immers toch nooit gespaard, dus ik weet niet beter. Maar goed, een buffer is wel een hele verstandige keuze, dus zodra het een keer kan, zou ik dat wel op willen bouwen. Maar ja, eerst maar de 'broodnodige' dingen zoals wasmachine, studieschuld etcetera.
Dus het ligt best wel aan veel factoren of je veel (hebt kunnen) sparen of niet.
Ha, zover mijn betoog
Gast- Gast
Lejow schreef:
Weg centen...
Ik heb de 1e 20 lessen cadeau gehad, pas vanaf latere leeftijd zelf kleding gaan kopen, kreeg pas op mijn 18e een telefoon. De telefoons die daarna kwamen heb ik wel zelf betaald. Heb wel vanaf dat ik een baan had mijn eigen zorgverzekering betaald en hoefde geen kostgeld te betalen (mijn moeder heeft het er weleens over gehad, maar is verder nooit naar gevraagd). Ik had het hartstikke goed.
Gast- Gast
Nee, ik werk gewoon 3,5 dag hoor. Maar mijn vriend heeft geen hoog inkomen en dat van mij is ook niet heel hoog. Maar goed, ben hard op zoek naar iets anders. Wie weet dat ik het nog eens vind . Ik kan me ook goed voorstellen dat jij niet kan sparen Marin. Het scheelt denk ik ook wel een hoop als je samen woont, omdat je toch een dubbel inkomen hebt dan. Zeker als je allebei fulltime werkt. Dan kan je ook wel sparen. Of gewoon als je het geluk hebt een goede baan te hebben.
Gast- Gast
Idd, lijkt me vrij logisch dat hoeveel er binnen komt en hoeveel er uitgaat een kwestie is van keuzes. Kies je voor een gezin dan is dat gewoon een heel ander leven. Zeker als je daarnaast ook nog een opleiding wilt doen. Is niks verkeerds aan natuurlijk maar wel heel anders dan dat je fulltime kunt werken en alleen jezelf hoeft te onderhouden.
Ik spaar niet per maand maar met grote bedragen die ik terug krijg van bv de Eneco, VVE, Belastingteruggave en vakantiegeld. Ik voel me het prettigst als ik niet onder de 3500 kom. Op dit moment heb ik wel meer maar geen zekerheid qua werk dus ik moet er ook op terug kunnen vallen en geef daarom zo min mogelijk uit.
Ik spaar niet per maand maar met grote bedragen die ik terug krijg van bv de Eneco, VVE, Belastingteruggave en vakantiegeld. Ik voel me het prettigst als ik niet onder de 3500 kom. Op dit moment heb ik wel meer maar geen zekerheid qua werk dus ik moet er ook op terug kunnen vallen en geef daarom zo min mogelijk uit.
Gast- Gast
Giacomo schreef:Nee, ik werk gewoon 3,5 dag hoor. Maar mijn vriend heeft geen hoog inkomen en dat van mij is ook niet heel hoog. Maar goed, ben hard op zoek naar iets anders. Wie weet dat ik het nog eens vind . Ik kan me ook goed voorstellen dat jij niet kan sparen Marin. Het scheelt denk ik ook wel een hoop als je samen woont, omdat je toch een dubbel inkomen hebt dan. Zeker als je allebei fulltime werkt. Dan kan je ook wel sparen. Of gewoon als je het geluk hebt een goede baan te hebben.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken maar ik kon veel beter met geld om gaan toen ik niet in een relatie zat. Dat geldt voor deze relatie maar ook voorgaande. Ik heb minder geld over als toen ik alleen was.
Gast- Gast
Oh haha ik dacht dat het meer het type bijbaan was, excuses.
Gast- Gast
Zusje van Bert schreef:Giacomo schreef:Nee, ik werk gewoon 3,5 dag hoor. Maar mijn vriend heeft geen hoog inkomen en dat van mij is ook niet heel hoog. Maar goed, ben hard op zoek naar iets anders. Wie weet dat ik het nog eens vind . Ik kan me ook goed voorstellen dat jij niet kan sparen Marin. Het scheelt denk ik ook wel een hoop als je samen woont, omdat je toch een dubbel inkomen hebt dan. Zeker als je allebei fulltime werkt. Dan kan je ook wel sparen. Of gewoon als je het geluk hebt een goede baan te hebben.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken maar ik kon veel beter met geld om gaan toen ik niet in een relatie zat. Dat geldt voor deze relatie maar ook voorgaande. Ik heb minder geld over als toen ik alleen was.
Oh, dat heb ik niet. Je hebt toch juist meer te besteden?
Gast- Gast
Giacomo schreef:Zusje van Bert schreef:Giacomo schreef:Nee, ik werk gewoon 3,5 dag hoor. Maar mijn vriend heeft geen hoog inkomen en dat van mij is ook niet heel hoog. Maar goed, ben hard op zoek naar iets anders. Wie weet dat ik het nog eens vind . Ik kan me ook goed voorstellen dat jij niet kan sparen Marin. Het scheelt denk ik ook wel een hoop als je samen woont, omdat je toch een dubbel inkomen hebt dan. Zeker als je allebei fulltime werkt. Dan kan je ook wel sparen. Of gewoon als je het geluk hebt een goede baan te hebben.
Oh, dat heb ik niet. Je hebt toch juist meer te besteden?
Eh ja maar er zijn ook meer kosten. Ik heb weleens uitgerekend wat het me zou schelen als ik mijn eigen huis opgeef en bij mijn vriend zou gaan wonen. 150 Euro per maand. Geen vetpot verder dus. We hebben nu twee woningen. Hij betaalt een klein deel aan dat van mij mee en verder betalen we gewoon onze eigen dingen. Oh ja, we hebben een huishoudpot voor de boodschappen die we maandelijks met een bepaald bedrag vullen.
Mijn ex was erg materialistisch en was dus gek op shoppen. Wij hadden toen ook nooit veel op de spaar staan omdat we dus gewoon alles uitgaven.
Maar goed, wat je zegt; je hebt meer. Klopt in theorie ook. Ik heb maandelijks 200 euro meer maar ik kom sinds ik met mijn vriend ben eigenlijk alleen maar te kort. Daarom moet ik ook naar mijn financien gaan kijken maar mijn pc is kapot
Dat je dus samenwoont wil niet automatisch zeggen dat je dan maar makkelijker kunt sparen. Ik denk dat het een kwestie is van alles goed regelen (of ik nu alleen of samenwonend ben) en dat heb ik de laatste tijd gewoon niet meer gedaan.
Gast- Gast
Nou ja mij lijkt het vrij logisch dat als je samenwoont je meer te besteden hebt.
Neem Marin, 1 inkomen waarvan ALLE vaste lasten betaald moeten worden.
Zou er een meneer Marin bij komen, zijn er 2 inkomens, terwijl de vaste lasten ongeveer hetzelfde blijven (op enkele belastingdingen die omhoog gaan).
Zo is het bij ons namelijk wel gegaan.
Zou er een meneer Marin bij komen, zijn er 2 inkomens, terwijl de vaste lasten ongeveer hetzelfde blijven (op enkele belastingdingen die omhoog gaan).
Lejow- Lady Post-a-lot
Nou ja, je betaalt maar 1 keer huur of hypotheek. Je betaalt maar 1 keer gas, water, licht. Het is wel iétsje meer dan dat je alleen woont, maar veel meer zou het niet zijn. Ik bedoel, je zit als je alleen bent ook in de woonkamer met de lampen aan en de verwarming. Of er nou een 2e bij zit maakt ook geen drol uit. Je betaalt ook maar 1 keer internet, tv en vaste telefoon aansluiting. Enzovoort. Dus ik denk dat de meeste mensen toch echt wel veel beter zitten als ze samenwonen.. Over het algemeen dan.
Gast- Gast
Lejow schreef:Nou ja mij lijkt het vrij logisch dat als je samenwoont je meer te besteden hebt.
Dat dus
Gast- Gast
+1Lejow schreef:Of wellicht een goed stabiel huishouden, met ouders die (zeer) ruim rond kunnen komen?
Weg centen...
Gast- Gast
ik vind zoiets altijd een erg lastig punt... iedereen krijgt iets anders mee van zijn ouders, iemand die bijv alleen met een vader of moeder opgroeit zal al veel sneller moeten meebetalen in de vaste lasten als iemand die nog met beide ouders in 1 huis woont en die ook een dubbel inkomen hebben.
mijn ouders hebben altijd allebei gewerkt, wat resulteerde in een goed inkomen en een best luxe levenstijl. Maar... wij zijn nooit op vakantie naar het buitenland geweest, gingen altijd naar een camping in nederland, moesten vanaf ons 14de een bijbaan zoeken, vanaf ons 18de alles zelf betalen en ga zo maar door. als ik mn geld ophad, had ik pech en zo kan ik nog wel even doorgaan..
mijn ouders zijn zelf van het sparen, die potten het liefst alles op, rijden in een oude auto, hebben een oude stacaravan, hebben een verouderde inboedel, achterstallig onderhoud en ga zo maar door. mijn schoonouders daarentegen rijden in een zo goed als nieuwe auto, hebben thuis het meest luxe aan apparatuur, gaan 2 keer per jaar op vliegvakantie, hebben vorig jaar een vrij nieuwe camper gekocht, huren de meest dure mensen in voor de boel te schilderen etc.... hierdoor botst het in onze relatie best wel eens! als ik denk dat iets nog prima is en nog best een jaar mee kan, koopt mijn man het liefst een nieuwe. we rijden een auto uit 2001, vind ik geen probleem. maar mn man heeft het liefst een auto van na 2008.
mijn ouders hebben altijd allebei gewerkt, wat resulteerde in een goed inkomen en een best luxe levenstijl. Maar... wij zijn nooit op vakantie naar het buitenland geweest, gingen altijd naar een camping in nederland, moesten vanaf ons 14de een bijbaan zoeken, vanaf ons 18de alles zelf betalen en ga zo maar door. als ik mn geld ophad, had ik pech en zo kan ik nog wel even doorgaan..
mijn ouders zijn zelf van het sparen, die potten het liefst alles op, rijden in een oude auto, hebben een oude stacaravan, hebben een verouderde inboedel, achterstallig onderhoud en ga zo maar door. mijn schoonouders daarentegen rijden in een zo goed als nieuwe auto, hebben thuis het meest luxe aan apparatuur, gaan 2 keer per jaar op vliegvakantie, hebben vorig jaar een vrij nieuwe camper gekocht, huren de meest dure mensen in voor de boel te schilderen etc.... hierdoor botst het in onze relatie best wel eens! als ik denk dat iets nog prima is en nog best een jaar mee kan, koopt mijn man het liefst een nieuwe. we rijden een auto uit 2001, vind ik geen probleem. maar mn man heeft het liefst een auto van na 2008.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Ik begrijp het wel hoor, de gedachtengang is vrij logisch maar ik vind het te simpel om te stellen dat je niet kunt sparen als je alleen woont. Net als stellen dat je niet kunt sparen omdat je van jongs af aan geen geld opzij kon zetten omdat je geen rijke ouders had en alles zelf moest sparen. Ik heb echt geen spaargeld meer van vroeger over hoor... Het is bijna altijd een kwestie van keuzes maken. Een andere woning, nog geen kinderen, werken, ipv studeren, ander werk etc. Ik zeg niet dat het slecht is als je niet kunt sparen maar ik krijg altijd een beetje kriebels van opmerkingen als 'waar doen ze dat toch van, ik werk ook en kan dat niet' (alsof ik me zou moeten verdedigen of een speciaal plekje heb gevonden en geheim houd ofzo) of 'ik moest van jongs af aan alles zelf betalen'. Dat laatste zegt trouwens toch weinig over nu?
Gast- Gast
Birgit schreef:
Heb wel vanaf dat ik een baan had mijn eigen zorgverzekering betaald en hoefde geen kostgeld te betalen (mijn moeder heeft het er weleens over gehad, maar is verder nooit naar gevraagd). Ik had het hartstikke goed.
+1, ik heb nooit hoeven sparen omdat ik al een leuke buffer had/heb. Daarnaast betaalden mijn ouders tot mijn 18de al mijn kleding en krijg ik nog altijd vaak kleding, betalen ze alweer 10 jaar mijn studies en blijven dat doen tot mijn 30ste. Wanneer je al die luxe niet hebt (gehad) is het denk ik best moeilijk om goed te kunnen sparen als je niet tot (ongeveer) je 25ste thuis woont.
Ik denk trouwens dat het ook wel makkelijk gezegd is te moeten leven naar wat er binnenkomt. Uiteraard doe/moet je dat, maar met lagere inkomens is dat niet altijd even makkelijk/fijn.
Ik denk dat het heel deprimerend kan zijn wanneer je moet afwegen tussen het één en het ander wat nog niet eens hele grote uitgavens zijn.
Gast- Gast
Pagina 5 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel voedingen minimaal?
» Hoeveel spaar geld willen jullie minimaal hebben?
» Hoeveel tijd minimaal tussen 2 flessen?
» Rente op jullie spaarrekening
» hoeveel moet een kindje minimaal ongeveer drinken?
» Hoeveel spaar geld willen jullie minimaal hebben?
» Hoeveel tijd minimaal tussen 2 flessen?
» Rente op jullie spaarrekening
» hoeveel moet een kindje minimaal ongeveer drinken?
Pagina 5 van 8
Permissies van dit forum: