nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?
+10
Bruintje Beer
Dolphinne
Darius
Fiwen
Filoria
Liadan
Susan
_Jet
Lejow
PapillonRose
14 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?
Dromertje schreef:Bij de basisschool van mijn schoonzusje moeten de oppasouders een cursus en alles volgen voor ze oppasouder mogen worden. En onoplettendheid zie je overal, ik kan ook wel voorbeelden noemen van kinderen die uit een bedje op een KDV zijn gevallen, maar daarom zal ik het niet laten om mijn kind naar een KDV te doen.
Klopt, je bent en blijft een mens met 2 ogen en 2 handen.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Fauve schreef:Iederwijs vind ik veel te extreem.
Ik ook
Bij mijn werk in de buurt start na de zomer geloof ik een school. Ook zo'n iederwijs achtig verhaal, waarbij de kinderen zelf mogen bepalen wanneer ze starten en wanneer ze naar huis gaan. Ze mogen zelf vakanties indelen. Zelf beslissen waar aan ze werken. De klassen zijn ingedeeld in een woonkamer, een rustkamer, een werkkamer...
Ik vind het maar niets.. Hoe toevallig ook dat de meeste van dit soort scholen een (zeer) zwak van de inspectie gekregen hebben...
Lejow- Lady Post-a-lot
S.enna zit op een katholieke basisschhool, dezelfde school waarop ik als kind heb gezeten en zelfs dezelfde juffen. M.ara zal waarschijnlijk niet naar deze school gaan gezien haar epilepsie etc. wat voor school dat zal worden weten we nog niet misschien een school in het revalidatie centrum. Waarom we trouwens voor een katholieke school hebben gekozen is voor ons een makkelijke keuze geweest, het onderwijs spreekt ons aan, we zijn zelf gelovig en vinden het belangrijk dat onze kinderen ons en hun geloof mee krijgen in sommige lesstof op school.
Gast- Gast
PapillonRose: dat van dat kinderen zelf kunnen bepalen wat ze willen leren is vooral bij Iederwijs de instelling geloof ik, bij vrije scholen is het weer anders inderdaad, goed punt
Ik geloof dat daar de visie is dat kinderen meer leren door zelf materialen te ontdekken, dan als een juf precies voordoet wat de bedoeling is. Daar ben ik het mee eens. Als je kinderen laat kleien bijvoorbeeld, laat ze dan ook lekker kleien. Ga dan niet eisen dat ze allemaal een perfect kloppende olifant kleien. Die nadruk op eigen creativiteit vind ik mooi, en met de natuur bezig zijn ook, maar ik zou toch bang zijn dat het ten koste zou gaan van de 'gewone' lessen zoals rekenen en taal. Uiteindelijk wil ik wel graag dat Tomas genoeg leert en een goede start kan maken op een middelbare school.
Met hem naar het bos gaan en eikeltjes zoeken kan ook in onze vrije tijd toch?
Ik geloof dat daar de visie is dat kinderen meer leren door zelf materialen te ontdekken, dan als een juf precies voordoet wat de bedoeling is. Daar ben ik het mee eens. Als je kinderen laat kleien bijvoorbeeld, laat ze dan ook lekker kleien. Ga dan niet eisen dat ze allemaal een perfect kloppende olifant kleien. Die nadruk op eigen creativiteit vind ik mooi, en met de natuur bezig zijn ook, maar ik zou toch bang zijn dat het ten koste zou gaan van de 'gewone' lessen zoals rekenen en taal. Uiteindelijk wil ik wel graag dat Tomas genoeg leert en een goede start kan maken op een middelbare school.
Met hem naar het bos gaan en eikeltjes zoeken kan ook in onze vrije tijd toch?
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Lejow schreef:Fauve schreef:Iederwijs vind ik veel te extreem.
Ik ook
Bij mijn werk in de buurt start na de zomer geloof ik een school. Ook zo'n iederwijs achtig verhaal, waarbij de kinderen zelf mogen bepalen wanneer ze starten en wanneer ze naar huis gaan. Ze mogen zelf vakanties indelen. Zelf beslissen waar aan ze werken. De klassen zijn ingedeeld in een woonkamer, een rustkamer, een werkkamer...
Ik vind het maar niets.. Hoe toevallig ook dat de meeste van dit soort scholen een (zeer) zwak van de inspectie gekregen hebben...
Ik ook niet. De basis vind ik wel goed, dat kinderen zelf moeten kunnen aangeven waar ze aan toe zijn en dat niet alles volgens voorschriften hoeft, maar het is véél te extreem doorgevoerd.
Gast- Gast
Fauve schreef:Lejow schreef:Fauve schreef:Iederwijs vind ik veel te extreem.
Ik ook
Ik ook niet. De basis vind ik wel goed, dat kinderen zelf moeten kunnen aangeven waar ze aan toe zijn en dat niet alles volgens voorschriften hoeft, maar het is véél te extreem doorgevoerd.
Dit gebeurt bij ons op school ook steeds meer. Er komen steeds meer kinderen op een eigen leerlijn. Zowel boven niveau als onder niveau
Lejow- Lady Post-a-lot
Ik wilde eigenlijk een normale basisschool die hier dus niet dichtbij zit helaas en dus betekend dat ik S. 8 jaar lang met de fiets/auto moet halen en brengen. Maar nu gaat hij misschien (als we hier dan nog wonen) naar een Jenaplan school en die zit hier schuin tegenover. Ik moet me alleen nog even verdiepen wat een Jenaplan school nu inhoud precies
Weet iemand dat trouwens? Wat de belangrijkste verschillen zijn?
Gast- Gast
Een groot verschil is dat kinderen op een Jenaplanschool in combinatiegroepen zitten: meestal groep 3/4 bij elkaar, 5/6 bij elkaar en 7/8 bij elkaar. Verder wordt er meer gevraagd van de zelfstandigheid van kinderen: ze plannen zelf taken in. En kinderen werken op school veel in groepen aan projecten, waardoor ze leren samenwerken.
Filoria- Ratel
Ik had er nog niet zo over nagedacht (is ook nog niet nodig, ze is pas 7 maanden) maar naar aanleiding van dit topic toch eens zitten kijken wat er in de buurt zit van waar we straks willen wonen. Er zitten meerdere 'gewone' basisscholen en 1 Jenaplan school en ik moet zeggen dat Jenaplan me toch wel sterk aanspreekt.
Ik weet alleen nu al dat we van de hele familie commentaar gaan krijgen als we haar niet naar de 'gewone' school in de buurt zouden doen. Maargoed dat doet me heel weinig, ze hebben toch overal wel commentaar op.
Ik weet alleen nu al dat we van de hele familie commentaar gaan krijgen als we haar niet naar de 'gewone' school in de buurt zouden doen. Maargoed dat doet me heel weinig, ze hebben toch overal wel commentaar op.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Razz_ schreef:Ik wilde eigenlijk een normale basisschool die hier dus niet dichtbij zit helaas en dus betekend dat ik S. 8 jaar lang met de fiets/auto moet halen en brengen. Maar nu gaat hij misschien (als we hier dan nog wonen) naar een Jenaplan school en die zit hier schuin tegenover. Ik moet me alleen nog even verdiepen wat een Jenaplan school nu inhoud precies
Het grootste verschil is de klassenindeling. In het reguliere onderwijs is het groep 1 t/m 8, en bij jenaplan is het groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8 (de stamgroep) hier vind het leren plaats en de kinderen zijn dus verschillend in leeftijd, ontwikkelingsniveau, temp enz.
Binnen de stamgroepen heb je de tafelgroepen, dit zijn de kleinere groepjes in de klas waar kinderen aan zitten die een band met elkaar hebben (vriendschappelijk, zelfde interesses).
Dan heb je nog de niveaugroepen, hierin zitten kinderen van gelijk niveau en in deze groep krijgen ze de instructie.
En je hebt nog de keuzegroep, hierin werk je met een groep aan een bepaalde activiteit.
Ook is het bij jenaplan zo dat de lesuren niet vastgelegd zijn, maar het kan per dag verschillen. De gym, het niveaulezen en de weeksluiting zijn hierin wel vastgelegd, de rest is flexibel. Veelal ook afhankelijk van wat er bij de kinderen leeft op dat moment.
Op het Jenaplan is het heel veel samen werken, samen leren, samen doen. Er is dan ook een weeksluiting, waarbij de kinderen met elkaar dingetjes doen en ondernemen. En het is gericht op het coöperatieve leren (iedereen heeft een gelijk aandeel in het eind product, iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar deel, er zijn meerdere kinderen tegelijk aan het werk, en je hebt elkaar nodig om tot het eindproduct te komen)
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Lejow- Lady Post-a-lot
Filoria schreef:Een groot verschil is dat kinderen op een Jenaplanschool in combinatiegroepen zitten: meestal groep 3/4 bij elkaar, 5/6 bij elkaar en 7/8 bij elkaar. Verder wordt er meer gevraagd van de zelfstandigheid van kinderen: ze plannen zelf taken in. En kinderen werken op school veel in groepen aan projecten, waardoor ze leren samenwerken.
Haha, dat zeg ik, maar dan in een veel langer verhaal
Lejow- Lady Post-a-lot
Ahhhh weekopening en weeksluiting, dat was zo leuk!! Liedjes zingen en zo En ik mocht bijvoorbeeld op mijn Jenaplanschool met een klas hoger meelezen, omdat ik al goed las.
Gast- Gast
De keuze hier is wat beperkt. Ik zou heel graag mijn kind op een oude dorpsschool willen hebben. Hier zat ik zelf vroeger ook op en de kleinschaligheid vond ik heerlijk. We zaten met drie groepen in een klas van 20 leerlingen in totaal. Zo zaten er bijvoorbeeld maar 9 kinderen in mijn eigen jaargroep. Helaas is dat nu te ver fietsen.
Hier in de wijk, tegenover het kdv staat een brede school met een openbare en een christelijke basisschool. Voor 1 van deze twee scholen zullen wij waarschijnlijk voor kiezen. Ik had me graag meer willen verdiepen in scholen met Jenaplan, Dalton of Montessori, maar uiteindelijk vind ik het belangrijker dat hij naar een school in de buurt gaat en dus ook omgaat met buurtgenootjes.
Hier in de wijk, tegenover het kdv staat een brede school met een openbare en een christelijke basisschool. Voor 1 van deze twee scholen zullen wij waarschijnlijk voor kiezen. Ik had me graag meer willen verdiepen in scholen met Jenaplan, Dalton of Montessori, maar uiteindelijk vind ik het belangrijker dat hij naar een school in de buurt gaat en dus ook omgaat met buurtgenootjes.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Thnx voor de info meiden ! Maar is het ook zo dat de kindjes niet tussen de middag naar huis komen net als op bijv. een katholieke basisschool?De lesuren daar zijn meestal van 8.30 tot 12.00 en dan van 13.00 tot 15.15. Tenminste zo was dat op mijn basisschool.
Gast- Gast
Ja je vult me mooi aanLejow schreef:Haha, dat zeg ik, maar dan in een veel langer verhaal
Filoria- Ratel
Filoria schreef:Nee hoor Maple, ik heb hem namelijk wel overal ingeschreven toen hij 1,5 was
Vreemd dat dat mag bij jullie. Bij ons mag dat niet en dat kan ik ook heel goed begrijpen, zo hebben ze totaal geen overzicht meer op de wachtlijst en hoe groot de klassen daadwerkelijk worden.
Bij Ezra weet ik natuurlijk nog niet zeker of hij wel of niet met vier jaar gaat starten op de basisschool die wij hebben uitgekozen, maar dat is ook een uitzonderlijk geval. Ik mag hem in ieder geval niet op drie reguliere basisscholen tegelijk inschrijven.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Volgens mij is de Vrije School trouwens niet zo 'vrij' als het klinkt, het is voor zover ik weet totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld Iederwijs.
Mijn vader heeft me altijd aangeraden om te kiezen voor 'de school op de hoek' en dat heb ik ook gedaan, ik heb de openbare school in onze buurt gekozen die gelukkig heel goed bekend staat.
Mijn vader heeft me altijd aangeraden om te kiezen voor 'de school op de hoek' en dat heb ik ook gedaan, ik heb de openbare school in onze buurt gekozen die gelukkig heel goed bekend staat.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan, had je ook voor die school gekozen als die minder goed bekend had gestaan?
Het lijkt inderdaad alsof ik vind dat Iederwijs en Vrije school op elkaar lijken, maar ik weet dat het heel verschillend is hoor. Ik vind het alleen allebei niks, dat is voor mij de overeenkomst
En dat ik Tomas op verschillende scholen heb ingeschreven: dat is me zelfs aangeraden door een medewerkster van een school. Ze zei dat ik anders de kans zou hebben dat ik nergens meer terecht zou kunnen. Tis hier echt heel ernstig wat wachtlijsten betreft. Alleen op sommige grote openbare scholen hebben ze geen wachtlijst, maar ik weet dus nog niet zeker welk soort onderwijs me het beste lijkt voor Tomas.
Ik vind het zelf ook raar dat dit zo gaat, want als alle ouders zich op 10 scholen inschrijven en zich bij 9 scholen weer uitschrijven, krijg je vanzelf lange wachtlijsten natuurlijk :S Vicieuze cirkel!
Het lijkt inderdaad alsof ik vind dat Iederwijs en Vrije school op elkaar lijken, maar ik weet dat het heel verschillend is hoor. Ik vind het alleen allebei niks, dat is voor mij de overeenkomst
En dat ik Tomas op verschillende scholen heb ingeschreven: dat is me zelfs aangeraden door een medewerkster van een school. Ze zei dat ik anders de kans zou hebben dat ik nergens meer terecht zou kunnen. Tis hier echt heel ernstig wat wachtlijsten betreft. Alleen op sommige grote openbare scholen hebben ze geen wachtlijst, maar ik weet dus nog niet zeker welk soort onderwijs me het beste lijkt voor Tomas.
Ik vind het zelf ook raar dat dit zo gaat, want als alle ouders zich op 10 scholen inschrijven en zich bij 9 scholen weer uitschrijven, krijg je vanzelf lange wachtlijsten natuurlijk :S Vicieuze cirkel!
Filoria- Ratel
Dan had ik er minder snel voor gekozen denk ik. De andere basisscholen in de buurt zijn gelovig en Dion wilde dat liever niet, dus was de keuze snel gemaakt. Als de school waar ze nu zijn ingeschreven om wat voor reden dan ook was tegengevallen dan hadden we met elkaar overlegd en dan waren we toch op die andere scholen gaan kijken.
Ik heb er zelfs voor moeten tekenen dat ik Ezra niet ook op andere scholen had ingeschreven. Mocht het straks nodig zijn dat hij bijvoorbeeld naar een school voor kinderen met een taal/spraakachterstand gaat of ergens anders speciaal onderwijs gaat volgen, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, dat zijn situaties die je niet kunt voorzien. In dat geval moet je natuurlijk wel op meerdere mogelijkheden anticiperen en dan bestaat wel de kans dat hij op meer plekken tegelijk aangemeld is.
Ik heb er zelfs voor moeten tekenen dat ik Ezra niet ook op andere scholen had ingeschreven. Mocht het straks nodig zijn dat hij bijvoorbeeld naar een school voor kinderen met een taal/spraakachterstand gaat of ergens anders speciaal onderwijs gaat volgen, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, dat zijn situaties die je niet kunt voorzien. In dat geval moet je natuurlijk wel op meerdere mogelijkheden anticiperen en dan bestaat wel de kans dat hij op meer plekken tegelijk aangemeld is.
Susan- Lady Post-a-lot
Wij gaan volgende week kijken op een basisschool die ons wel aanspreekt en daarna willen we nog naar een andere school gaan kijken.
De eerste school zit het dichtste bij en daar gaan ook meerdere kinderen naar toe die bij zijn vader in de straat wonen, waarvan de broertjes/zusjes die dezelfde leeftijd hebben als ons zoontje dus ook wss heen zullen gaan.
Dat is een christelijke daltonschool met een continurooster.
De andere school is een openbare school zonder continurooster (sinds kort zitten die ook in hetzelfde gebouw als school 1.)
Voor ons is locatie wel belangrijk zodat hij ook met kinderen uit de buurt op dezelfde school zit. Zelf heb ik altijd op een openbare school gezeten en zijn vader op een PC school. Allebei heeft wel zijn goede dingen vinden wij.
Wij gaan nu dus bij beide kijken en dan beslissen welke het beste 'voelt'.
De eerste school zit het dichtste bij en daar gaan ook meerdere kinderen naar toe die bij zijn vader in de straat wonen, waarvan de broertjes/zusjes die dezelfde leeftijd hebben als ons zoontje dus ook wss heen zullen gaan.
Dat is een christelijke daltonschool met een continurooster.
De andere school is een openbare school zonder continurooster (sinds kort zitten die ook in hetzelfde gebouw als school 1.)
Voor ons is locatie wel belangrijk zodat hij ook met kinderen uit de buurt op dezelfde school zit. Zelf heb ik altijd op een openbare school gezeten en zijn vader op een PC school. Allebei heeft wel zijn goede dingen vinden wij.
Wij gaan nu dus bij beide kijken en dan beslissen welke het beste 'voelt'.
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Onze kinderen gaan naar een christelijke school vanwege ons geloof. Deze school zit ook bij ons achter huis als ze 4 jaar is.
Denk dat ik volgende week even ga kijken want dan is er een inloopochtend.
Denk dat ik volgende week even ga kijken want dan is er een inloopochtend.
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Mijn kinderen zitten op een katholieke basisschool. Het is een goede school en zit aan het einde van de straat.
Zelf heb ik op de vrije school gezeten en vaak word idd het misverstand aangenomen dat het daar zo vrij is. Dat valt allemaal reuze mee.
Zelf heb ik er niet voor gekozen omdat het ver weg is van ons huis en ik niet het gevoel had dat mijn kinderen het type er voor waren.
Zelf heb ik op de vrije school gezeten en vaak word idd het misverstand aangenomen dat het daar zo vrij is. Dat valt allemaal reuze mee.
Zelf heb ik er niet voor gekozen omdat het ver weg is van ons huis en ik niet het gevoel had dat mijn kinderen het type er voor waren.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Wauw wat moet dat bij jullie allemaal vroeg! Wij hebben hier 2 maand geleden een brief van de gemeente gehad en daarna 2 open dagen bezocht. En wel vandaag zijn aanmelding ingeleverd en hij is van harte welkom ( ook wel handig) en meneer is nu 3,5!
Hier gekozen voor een christelijke basisschool die hier op de fiets makkelijk te bereiken is. Buurkids ed gaan er ook heen dus heb buiten de inloopdag om ook eerlijke info over hoe het er aan toe gaat daar. De school heeft een prettige sfeer en ook het christelijke tintje spreekt ons aan vanwege ons eigen geloof. Verder is het ook fijn dat het dichtbij is voor evt. kinderen die komen spelen,broodje eten tussen de middag ect.
Hier gekozen voor een christelijke basisschool die hier op de fiets makkelijk te bereiken is. Buurkids ed gaan er ook heen dus heb buiten de inloopdag om ook eerlijke info over hoe het er aan toe gaat daar. De school heeft een prettige sfeer en ook het christelijke tintje spreekt ons aan vanwege ons eigen geloof. Verder is het ook fijn dat het dichtbij is voor evt. kinderen die komen spelen,broodje eten tussen de middag ect.
Gast- Gast
Wij hebben gekozen voor een openbare school, omdat we zelf niks met het geloof hebben. Bijkomend voordeel vond ik dat de peuterspeelzaal in hetzelfde gebouw zit en aansluit op de kleutergroepen. Ik ben ook pas gaan kijken toen ik bericht kreeg van de gemeente, toen was hij 3,5 jaar, en daarna hebben we hem ingeschreven. Er was geen wachtlijst. Het plan is om ook de jongste naar de psz te doen en die te laten doorstromen in de kleutergroep.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Toch fijn om alle reacties hier te lezen, er zit ook echt vanalles wat tussen. Ik heb gelukkig nog even de tijd om te beslissen, dus dat scheelt.
De Vrije School lijkt me op zich wel wat, maar die is dus wat verder weg.. Ga denk ik tegen de tijd dat het nodig is langs bij de basisscholen hier direct in de buurt. Dat zijn een openbare, een christelijke en een jenaplanschool.
Dacht dat het Susan was die het zei: inderdaad wel een goede om gewoon voor de school op de hoek te gaan. Vooralsnog wil ik eerst bij de 3 scholen op loopafstand gaan kijken, is ook wel zo handig met vriendjes in de buurt en later zelfstandig naar school gaan.
De Vrije School lijkt me op zich wel wat, maar die is dus wat verder weg.. Ga denk ik tegen de tijd dat het nodig is langs bij de basisscholen hier direct in de buurt. Dat zijn een openbare, een christelijke en een jenaplanschool.
Dacht dat het Susan was die het zei: inderdaad wel een goede om gewoon voor de school op de hoek te gaan. Vooralsnog wil ik eerst bij de 3 scholen op loopafstand gaan kijken, is ook wel zo handig met vriendjes in de buurt en later zelfstandig naar school gaan.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» wanneer inschrijven basisschool
» Inschrijven basisschool
» Wanneer orienteren op een basisschool?
» Voor docenten in het voortgezet onderwijs!
» Aanmelden voor basisschool en verhuizen
» Inschrijven basisschool
» Wanneer orienteren op een basisschool?
» Voor docenten in het voortgezet onderwijs!
» Aanmelden voor basisschool en verhuizen
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: