Wanneer orienteren op een basisschool?
+14
Blue flower
Coco
teletascha
kwak
Parisienne
Puk
Printje
PapillonRose
Fiebje
Liadan
-Ieniemienie-
Lejow
PiP
Susan
18 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wanneer orienteren op een basisschool?
Hoe oud was jullie kindje toen jullie dat hebben gedaan?
En waar hebben jullie op gelet / wat was belangrijk?
En waar hebben jullie op gelet / wat was belangrijk?
Gast- Gast
Re: Wanneer orienteren op een basisschool?
wij hebben weinig te oriënteren, maar één basisschool in het dorp waar wij gaan wonen. We moeten haar rond de 3.5 inschrijven, dus vanaf dan gaan we ons ermee bezig houden
Gast- Gast
*
Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:22; in totaal 1 keer bewerkt
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Dat zat ik me toevallig van de week ook af te vragen!
En collega had het er over dat er in de krant vaak een oproep staat voor een bepaalde groep (geboortejaar oid) kinderen.
Het verschilt natuurlijk heel erg per school hoelang de wachttijd is.
Wij lezen eigenlijk maar sporadisch het huis aan huis blad.
Ik lees dus even mee
En collega had het er over dat er in de krant vaak een oproep staat voor een bepaalde groep (geboortejaar oid) kinderen.
Het verschilt natuurlijk heel erg per school hoelang de wachttijd is.
Wij lezen eigenlijk maar sporadisch het huis aan huis blad.
Ik lees dus even mee
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
I.v.m. wachtlijsten op sommige scholen, zou ik me gaan oriënteren als je kindje rond de 2 jaar is.
Er zijn ook zat scholen zonder wachtlijst, maar het zou zonde zijn als je een school met wachtlijst vindt en je bent te laat.
Er zijn ook zat scholen zonder wachtlijst, maar het zou zonde zijn als je een school met wachtlijst vindt en je bent te laat.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Sowieso krijgen wij hier van de gemeente na de tweede verjaardag een informatiepakket over de basisscholen hier in de stad en een brief dat je je moet gaan oriënteren.
De school waar ik zelf als kind op heb gezeten, daar moet je je kind tegenwoordig al tijdens de zwangerschap inschrijven. Terwijl ik het eigenlijk niet eens zo'n leuke school vond, ik geloof niet dat ik 'm zelf gekozen zou hebben voor mijn kinderen. De resultaten waren wel erg goed, altijd veel kinderen met VWO-advies, dus daar zal het wel door komen.
De school waar ik zelf als kind op heb gezeten, daar moet je je kind tegenwoordig al tijdens de zwangerschap inschrijven. Terwijl ik het eigenlijk niet eens zo'n leuke school vond, ik geloof niet dat ik 'm zelf gekozen zou hebben voor mijn kinderen. De resultaten waren wel erg goed, altijd veel kinderen met VWO-advies, dus daar zal het wel door komen.
Susan- Lady Post-a-lot
Wij hebben een maand geleden 2 rondleidingen gehad.
Hun gaven aan dat het het prettigst is, om voor haar 3de verjaardag haar aan te melden.
Dus dan gaan we dan maar doen haha.
Hun gaven aan dat het het prettigst is, om voor haar 3de verjaardag haar aan te melden.
Dus dan gaan we dan maar doen haha.
-Ieniemienie-- Kletskop
- Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Lejow schreef:I.v.m. wachtlijsten op sommige scholen, zou ik me gaan oriënteren als je kindje rond de 2 jaar is.
Rond de twee kun je dus al te laat zijn.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik heb het geregeld net na zijn 3e verjaardag. Dat was prima op tijd. Ik heb vooral mijn gevoel laten spreken in de keuze en heb dus niet gekeken naar het soort school. Wat ik heel belangrijk vind is dat er rust en duidelijkheid heerst.
Gast- Gast
Susan schreef:Lejow schreef:I.v.m. wachtlijsten op sommige scholen, zou ik me gaan oriënteren als je kindje rond de 2 jaar is.
Rond de twee kun je dus al te laat zijn.
Ja, dat is ook waar. Het blijft lastig, net zoals met KDV's. Mijn collega trof halverwege vorig jaar een KDV met een wachtlijst tot 2013...
Lejow- Lady Post-a-lot
Een half jaar geleden zijn we ons gaan orienteren op een school, afgelopen maand heb ik haar ingeschreven.
Wij vonden belangrijk:
- sfeer op school
- reactie van onze dochter op de school
- onderwijsvorm
- omgang met leerlingen (bijv. straffen/belonen)
- ouderparticipatie
- pestprotocol
En zo nog wel meer dingen.
Wij moesten haar trouwens inschrijven uiterlijk in maart voor het schooljaar dat zij naar school gaat.
Wij vonden belangrijk:
- sfeer op school
- reactie van onze dochter op de school
- onderwijsvorm
- omgang met leerlingen (bijv. straffen/belonen)
- ouderparticipatie
- pestprotocol
En zo nog wel meer dingen.
Wij moesten haar trouwens inschrijven uiterlijk in maart voor het schooljaar dat zij naar school gaat.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Toen ze twee was hebben we navraag gedaan bij basisscholen in de buurt of er sprake was van wachtlijsten. Die hebben ze hier niet, dus hebben we gewacht met inschrijven tot ze 3,5 was.
We hebben met name gelet op type; openbaar/christelijk etc. en de uitstroomprofielen. Vervolgens was Fenne direct enthousiast toen we gingen kijken bij de school die onze voorkeur had en was de keuze dus snel gemaakt .
We hebben met name gelet op type; openbaar/christelijk etc. en de uitstroomprofielen. Vervolgens was Fenne direct enthousiast toen we gingen kijken bij de school die onze voorkeur had en was de keuze dus snel gemaakt .
Gast- Gast
Ik denk dat het er aan ligt waar je woont. Hier moet rond de 1.5 maar in bv leidsche rijn moet je al inschriven zodra je bevallen bent.
Je kan op de site van't ministerie van onderwijs kijken naar de resultaten van de school. Weet niet uit hoeveel scholen je keus hebt maar anders kan je de afweging maken op: religie, wat voor soort onderwijs, citoresultaten enz enz
Je kan op de site van't ministerie van onderwijs kijken naar de resultaten van de school. Weet niet uit hoeveel scholen je keus hebt maar anders kan je de afweging maken op: religie, wat voor soort onderwijs, citoresultaten enz enz
Fiebje- Prater
- Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Ik ga zeer binnenkort navraag doen bij de basisschool die vooralsnog mijn voorkeur lijkt te hebben. Ben benieuwd of er een wachtlijst is, zodat ik haar op tijd kan inschrijven als die school het zou worden.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Op de school waar ik werk is een redelijk lange wachttijd, over het algemeen ben je 'te laat'met inschrijven wanneer het kindje ouder is dan een jaar. Ons mannetje heb ik ingeschreven toen hij nog geen 4 mnd was hahahaha.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Mijn oren klapperen als ik lees dat er scholen zijn met wachtlijsten...ik wooon in de Achterhoek en hier is dat echt niet, je kunt zo overal beginnen als 4 jarige spruit.
Puk- Prater
- Aantal berichten : 572
Punten : 765
Registratiedatum : 21-11-10
Ik heb wel eens gehoord, dat ze op openbare scholen ieder kind moeten aannemen, dus het dan niet uitmaakt wanneer je kind in schrijft. Weet iemand of dat klopt?
Gast- Gast
Belladonna schreef:Ik heb wel eens gehoord, dat ze op openbare scholen ieder kind moeten aannemen, dus het dan niet uitmaakt wanneer je kind in schrijft. Weet iemand of dat klopt?
Klopt niet, vol is vol, je kan de klassen niet vol blijven proppen tot 50 kids.
Je hebt ook maar gewoon je aantal formatie.
Openbare scholen moeten in principe wel ieder kind aannemen, maar ook hier zijn grenzen in. Als we het kind bijvoorbeeld echt geen goed, passend onderwijs kunnen bieden.
Lejow- Lady Post-a-lot
Puk schreef:Mijn oren klapperen als ik lees dat er scholen zijn met wachtlijsten...ik wooon in de Achterhoek en hier is dat echt niet, je kunt zo overal beginnen als 4 jarige spruit.
Onze school staat zeer goed aangeschreven, wij zijn ook geen reguliere school...
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Oei, dat is een lange wachtlijst dan! Dan ga ik zeker snel informeren hoe het met de wachtlijst staat op de school waar mijn interesse naar uit gaat, en nu maar hopen dat het daar niet zo erg is.Printje schreef:Op de school waar ik werk is een redelijk lange wachttijd, over het algemeen ben je 'te laat'met inschrijven wanneer het kindje ouder is dan een jaar. Ons mannetje heb ik ingeschreven toen hij nog geen 4 mnd was hahahaha.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik moet N. ook snel gaan inschrijven. Op de school waar ik N. graag wil hebben werken ze met loting, dus moet haar ook nog ergens anders inschrijven voor als ze niet ingeloot wordt
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
*
Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:22; in totaal 1 keer bewerkt
Susan- Lady Post-a-lot
D. gaat naar een gereformeerd vrijgemaakte school, hier is er 1 in de stad.
wij kiezen hier voor omdat wij zijn vrijgemaakt zijn en ze heeft straks in de kerk en de school de zelfde vriendjes en de kerk en school werken samen met christelijke feestdagen.
wij krijgen als goed is van zelf bericht.
wij kiezen hier voor omdat wij zijn vrijgemaakt zijn en ze heeft straks in de kerk en de school de zelfde vriendjes en de kerk en school werken samen met christelijke feestdagen.
wij krijgen als goed is van zelf bericht.
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
Dat is ook stom Susan?
Aan de andere kant snap ik wel dat ze zekerheid willen met hun leerlingen, hoe vaak wij niet hebben gehad dat we dachten dat we ze binnen hadden en ze vervolgens toch vrolijk naar een andere school hobbelden..
Aan de andere kant snap ik wel dat ze zekerheid willen met hun leerlingen, hoe vaak wij niet hebben gehad dat we dachten dat we ze binnen hadden en ze vervolgens toch vrolijk naar een andere school hobbelden..
Lejow- Lady Post-a-lot
Hier is het andersom. Er is een concurrent van de 3 scholen onderling om zoveel mogelijk leerlingen binnen te halen, om zo hun bestaansrecht te houden. Ik ga dus ook nog wel zeker 2.5 jaar wachten voordat ik ga orienteren.
teletascha- Prater
- Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Orienteren op een basisschool
» wanneer inschrijven basisschool
» nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?
» Basisschool uitzoeken
» Basisschool kiezen.
» wanneer inschrijven basisschool
» nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?
» Basisschool uitzoeken
» Basisschool kiezen.
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: