Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

5 plaatsers

Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Niekske zo 21 okt 2012 - 23:21

Al bijna drie jaar ben ik erover aan het nadenken om het onderwijs in te gaan. Na mijn studie kreeg ik mijn huidige baan aangeboden, een project van vier jaar en dat wilde ik eerst afmaken. Al snel kwam ik erachter dat ik niet in die branche wilde blijven en heb ik me georienteerd wat de mogelijkheden waren binnen het onderwijs. Ondertussen was ik nog steeds van plan om dat project wel eerst af te maken, maar inmiddels heb ik besloten om toch verder te gaan zoeken.

Met mijn opleiding zou ik waarschijnlijk natuurkunde of wiskunde kunnen geven, ik heb alleen geen lesbevoegdheid en wil dus graag als zij-instromer voor de klas. Komende woensdag heb ik mijn eerste sollicitatie-gesprek voor een baan als wiskunde-docent! Ik ben me al flink aan het inlezen voor zover mogelijk en ik heb natuurlijk wel een idee hoe zo'n baan eruit zal zien, maar ik ben erg benieuwd of er dames hier nog ervaringen en tips voor me hebben! Hoe zien jullie dagen eruit, hoe zwaar ervaar je je baan (ik heb het topic gelezen over hoe zwaar een baan in het onderwijs is Wink ) andere nuttige informatie... ik hoor het graag!
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  blondje1313 ma 22 okt 2012 - 1:57

Ga je instromen in de onderbouw of bovenbouw?

Ik ben zelf wiskundedocente en ik vind het erg leuk.
Ik werk nu 80%, dat houdt in 3,5 dag en daarbij horen 22 lesuren, maar omdat ik ook wat taken heb moet ik 19 lessen geven.
Het is met pieken wel erg veel werk, en zeker als je net begint zul je meer voorbereidingstijd nodig hebben.
Wij hebben op school niet echt een fijne werkplek om te kunnen werken, als je een tussenuur hebt moet je ook vaak uit je lokaal omdat er een andere klas komt, dus veel moet je thuis doen.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Lien ma 22 okt 2012 - 2:07

Ik ben docent economie op een kleine VMBO school en wil niets anders meer! Elke dag is anders en dat is wat me zo aanspreekt. Het is belangrijk je lessen goed voor te bereiden maar pin je daar niet op vast. Als je het eerste uur moet beginnen er is iets gebeurd dan moeten kinderen daarover praten. Wil je bijv. een paragraaf uitleggen en lukt dat niet..jammer. Dat vond ik in het begin heel moeilijk maar je moet gewoon heel flexibel zijn.

Maar het enthousiasme en de eerlijkheid van de leerlingen zijn zo ontzettend leuk.

Ik heb zelf trouwens eerst ook een andere opleiding gedaan en daarna de kopopleiding, dat is de opleiding tot docent maar dan in 1 jaar. Erg pittig maar ik vond het te doen. Daar zou je ook eens naar kunnen informeren!
Lien
Lien
Prater
Prater

Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Niekske ma 22 okt 2012 - 2:10

In de vacature stond niet of het onder- of bovenbouw was. Ik heb er al eerder over gedacht om gewoon de opleiding te gaan doen, maar dat is financieel gewoon niet haalbaar voor me, dus ik hoop dat het als zij-instromer gaat lukken!
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  blondje1313 ma 22 okt 2012 - 2:36

Ik weet niet hoeveel jij moet werken om het financieel haalbaar te maken, maar ik zou aanraden om zeker niet meer dan 50% te doen in combinatie met je opleiding.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  GreenGrass ma 22 okt 2012 - 3:06

Niekske schreef:In de vacature stond niet of het onder- of bovenbouw was. Ik heb er al eerder over gedacht om gewoon de opleiding te gaan doen, maar dat is financieel gewoon niet haalbaar voor me, dus ik hoop dat het als zij-instromer gaat lukken!

Ik denk dat je instroomt bij onderbouw om je tweedegraads lesbevoegdheid te halen. Voor bovenbouw (eerstegraads) moet je een universitaire master doen, maar vaak kan instromen 1 keer per jaar.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Lien ma 22 okt 2012 - 3:16

GreenGrass schreef:
Niekske schreef:In de vacature stond niet of het onder- of bovenbouw was. Ik heb er al eerder over gedacht om gewoon de opleiding te gaan doen, maar dat is financieel gewoon niet haalbaar voor me, dus ik hoop dat het als zij-instromer gaat lukken!

Ik denk dat je instroomt bij onderbouw om je tweedegraads lesbevoegdheid te halen. Voor bovenbouw (eerstegraads) moet je een universitaire master doen, maar vaak kan instromen 1 keer per jaar.

Dat ligt eraan welk niveau ze wil gaan werken, bovenbouw vmbo mag wel met tweedegraads.
Lien
Lien
Prater
Prater

Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Niekske ma 22 okt 2012 - 3:56

Op die school hebben ze vmbo-T, havo en vwo. Er werd in de vacature om eerstegraads bevoegdheid gevraagd, dus dan is het wellicht wel voor onder- en bovenbouw.

Dankjewel voor jullie tips trouwens! Hoe ziet een werkweek er globaal uit bij jullie? Verdeling tussen het voorbereiden en het echt voor de klas staan? En wat doe je daarnaast nog aan nakijken en dergelijke? Ben benieuwd!
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  M@niek di 23 okt 2012 - 9:18

Nieske, met wat voor opleiding kun je dan alsnog docent worden? Moet je dan al wel iets in het vakgebied hebben gedaan of volstaat een hbo/universitaire opleiding voor zij instromer?

Ik vraag dit eigenlijk voor mijn man. Hij zou ook heel graag het onderwijs in willen, richting natuur/schei/wiskunde.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Niekske di 23 okt 2012 - 20:09

M@niek schreef:Nieske, met wat voor opleiding kun je dan alsnog docent worden? Moet je dan al wel iets in het vakgebied hebben gedaan of volstaat een hbo/universitaire opleiding voor zij instromer?

Ik vraag dit eigenlijk voor mijn man. Hij zou ook heel graag het onderwijs in willen, richting natuur/schei/wiskunde.

Je moet een afgeronde hbo of universitaire opleiding hebben, die inhoudelijk aansluit bij het vak dat je wil geven. Ik heb bijvoorbeeld aan een t.ech.ni.sche u.nive.rsit.eit gestudeerd en kan dus wiskunde of natuurkunde (mss zelfs ook wel scheikunde) geven. Op www.werkeninhetonderwijs.nl kun je hier meer informatie over vinden!
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor docenten in het voortgezet onderwijs! Empty Re: Voor docenten in het voortgezet onderwijs!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum