Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?

+10
Bruintje Beer
Dolphinne
Darius
Fiwen
Filoria
Liadan
Susan
_Jet
Lejow
PapillonRose
14 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs? Empty nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?

Bericht  PapillonRose za 2 apr 2011 - 8:42

Omdat ik niet stiekem het topic van ivax wil gaan vervuilen open ik (hopelijk niet overbodig) maar even een nieuwe.

Mijn meisje is nog jong en als het goed is heb ik nog even de tijd om haar in te schrijven. Dus ook nog tijd genoeg om te bedenken welke school het gaat worden tegen die tijd. Nu ben ik wel benieuwd waar de mama's met kindjes op de basisschool voor hebben gekozen qua onderwijstype.

Dan bedoel ik: openbare basisschool, basisschool die christelijk/katholiek is, daltonschool, jenaplanschool, vrije school, etc.

Welke keuze hebben jullie gemaakt en waarom?

PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs? Empty Re: nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 8:46

Ik denk dat ik het later vooral belangrijk zou vinden dat mijn kind op een school zit met een continuerooster. Waarschijnlijk zou ik veel blijven werken en als ons kind dan een aantal keer per dag heen en weer moet naar bso/overblijf/school etc etc, dat vind ik gewoon erg veel en erg vermoeiend voor zo'n kleintje. Een continuerooster schept daarin meer rust.

Nu is het aantal scholen met een continurooster hier wel beperkt, volgens mij is dat alleen het montessori-onderwijs.

Gast
Gast

nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs? Empty Re: nav wanneer inschrijven basisschool: wat voor onderwijs?

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 8:50

Hier hebben ze alleen regulier onderwijs scholen. Erg jammer, want ik had het liever anders gehad. Maar ik vind het ook belangrijk dat mijn zoon vriendjes in de buurt heeft. Er zit hier een Jenaplanschool op een half uur rijden en ook een Daltonschool op die afstand, maar dat vind ik veel te ver.

Gast
Gast

Bericht  Lejow za 2 apr 2011 - 8:52

Dat is zeker ver Giac, dan zou hij (en straks hopelijk zij :P ) nooit alleen naar school toe kunnen!

Ik ben zelf werkzaam in het reguliere onderwijs, op een openbare school. Zelf heb ik op een katholieke school gezeten en ik denk dat ik daar zelf ook voor zou kiezen.
Mijn vriend heeft op een jenaplan school gezeten, dus daar wil ik ook eens informatie over gaan vragen. Beide scholen (zowel jenaplan als een katholieke reguliere basisschool) zitten hier op loopafstand in de wijk.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 8:52

Wij zouden heel graag voor een montessori-school gaan, maar de dichtsbijzijnde zit 35 km verderop. De basisschool dat in de woonplaats zit waar wij tegen die tijd gaan wonen is een reguliere katholieke basisschool en dat wordt 'm ws. bij gebrek aan iets beters.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 8:53

Dromertje schreef:Wij zouden heel graag voor een montessori-school gaan, maar de dichtsbijzijnde zit 35 km verderop. De basisschool dat in de woonplaats zit waar wij tegen die tijd gaan wonen is een reguliere katholieke basisschool en dat wordt 'm ws. bij gebrek aan iets beters.

Ga je verhuizen?

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose za 2 apr 2011 - 8:57

@Maple: Ja, een continuerooster vind ik ook belangrijk! En vooral als ik werk, maar ik denk dat het voor zo'n kindje ook sowieso al rustiger is op die manier. Je hoort weleens dat sommige kinderen er moeite mee hebben dat ze tussen de middag lekker thuis zijn en dan weer terug naar school moeten?

Mij lijkt de Vrije School wel wat, is met de auto goed te doen voor ons. Daar hebben ze ook een continuerooster, weet ik nog van mijn broertje die daar op school gezeten heeft.

@Giacomo: Vervelend dat er alleen regulier onderwijs in de buurt zit. Op zich niks mis mee, maar als je liever een ander soort onderwijs zou kiezen is het best balen inderdaad! Vriendjes in de buurt vind ik ook belangrijk, en de Vrije School hier in de buurt is een kwartiertje rijden. Op zich prima te doen, maar geen idee of er dan ook kindjes in de buurt zullen wonen.

@Dromertje: Jammer dat de Montessorischool te ver weg is! Hier zit er wel eentje op redelijke afstand, wat dat betreft heb ik hier in de regio wel van alles wat. Alleen sommige scholen vind ik ook net wat te ver.

PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  Lejow za 2 apr 2011 - 8:59

Ook zonder continu rooster kun je op school blijven hoor :P Overblijven!

Onze school heeft geen continu rooster, maar omdat 95 % van onze kinderen overblijft, hebben wij een middag pauze van 3 kwartier en zijn we 's middags dus om kwart voor 3 vrij!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  PapillonRose za 2 apr 2011 - 9:07

Lejow schreef:Ook zonder continu rooster kun je op school blijven hoor :P Overblijven!

Onze school heeft geen continu rooster, maar omdat 95 % van onze kinderen overblijft, hebben wij een middag pauze van 3 kwartier en zijn we 's middags dus om kwart voor 3 vrij!
Dat is waar, overblijven kan natuurlijk ook. Maar dat zou ik alleen willen wanneer er zoals bij jou heel veel kinderen overblijven. Kan me van mijn basisschooltijd herinneren dat er toen maar weinig kinderen hoefden over te blijven en dat vooral de kinderen die elke dag moesten er weleens genoeg van hadden. Als iedereen op school eet, heb je daar geen last van smile
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 9:10

Giacomo schreef:
Dromertje schreef:Wij zouden heel graag voor een montessori-school gaan, maar de dichtsbijzijnde zit 35 km verderop. De basisschool dat in de woonplaats zit waar wij tegen die tijd gaan wonen is een reguliere katholieke basisschool en dat wordt 'm ws. bij gebrek aan iets beters.

Ga je verhuizen?

ooit, als ik een goede baan vind Wink Als je precies hoe en wat wilt weten moet je even PM-en, de plannen zijn nog niet concreet en niemand weet er nog vanaf verder. (bang dat ik hier niet anoniem zit)

Gast
Gast

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 9:12

Ga ik even doen!

Gast
Gast

Bericht  _Jet za 2 apr 2011 - 9:18

Wij hebben hier maar weinig basisscholen in het dorp. Ik zit over 2 scholen na te denken (van de 3 Wink ), bij beide scholen wil ik een kennismakingsgesprek. Ik werk zelf in een ander dorp op een (Katholieke) basisschool, onze school staat goed aangeschreven, maar ik wil dat S in haar 'eigen' dorp naar school gaat. Mijn ouders passen op en wonen in hetzelfde dorp, dus dat is sowieso makkelijker. Verder vind ik het fijner dat ze dan vriendjes in de buurt heeft en het lijkt me niet fijn om mijn eigen kind op de school, waar ik werk, te hebben. Volgens mij hebben de scholen hier geen continurooster. Op de school waar ik werk wel, ideaal vind ik dat.
_Jet
_Jet
Prater
Prater

Aantal berichten : 1106
Punten : 1115
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 9:25

Lejow schreef:Ook zonder continu rooster kun je op school blijven hoor :P Overblijven!
Ik hoor eigenlijk heel veel negatieve verhalen over de overblijf. Ik heb het een keer meegemaakt dat kinderen door onoplettendheid van de overblijf zijn weggelopen. Vervolgens is er iets gebeurt en had één van die kinderen zijn arm gebroken. Leg dat maar eens uit aan de ouders... Nu is dat misschien wel één enkele situatie hoor, maar ik laat tegen die tijd ons kind liever niet achter bij ouders die heus wel de beste bedoelingen hebben, maar die niet altijd even alert zijn.

Plus dat een overblijfzit alsnog lang is en het me voor een kind alsnog moeilijker lijkt om dan 's middags weer aan de schoolwerkjes te moeten. Een lunchpauze in een continurooster is een halfuurtje. Even wat eten en drinken, even tien minuutjes spelen en dan gewoon weer verder. Dat lijkt me voor een kind ook makkelijker en duidelijker.

Gast
Gast

Bericht  Susan za 2 apr 2011 - 9:29

Ik heb op twee verschillende basisscholen gezeten, op de eerste waren er speciale overblijfjuffen (en die waren echt heel streng, dus stiekem weglopen was er echt niet bij), op de tweede bleef vrijwel de hele klas over en bleef je gewoon met je leerkracht samen in het lokaal lunchen en daarna werd er dan nog even op het schoolplein gespeeld.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 9:29

Bij de basisschool van mijn schoonzusje moeten de oppasouders een cursus en alles volgen voor ze oppasouder mogen worden. En onoplettendheid zie je overal, ik kan ook wel voorbeelden noemen van kinderen die uit een bedje op een KDV zijn gevallen, maar daarom zal ik het niet laten om mijn kind naar een KDV te doen.

Gast
Gast

Bericht  Liadan za 2 apr 2011 - 19:06

Wij gaan waarschijnlijk kiezen voor een jenaplanschool hier in de buurt, wij denken dat deze school het beste past bij onze manier van denken en opvoeden. En de school staat ook goed aangeschreven, dat vinden we ook belangrijk.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 20:14

Wij hebben hier vlakbij een Dalton en janaplan school zitten en verder in de wijk van alles en nog wat.. ( heel veel basisscholen hier haha)
Maar ik moet me nog even verdiepen in de 2 soorten die hier het dichtbij zitten.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 20:21

Ik heb een geweldige tijd gehad op mijn eerste basisschool toen we nog met een groepje van ongeveer 10 kinderen overbleven. Daarna werd het continue rooster ingevoerd en dat vond ik eigenlijk ook wel prima (en mijn moeder was er alleen maar blij mee :P).

Ik heb op een jenaplan basisschool gezeten en zou dat ook graag voor mijn eigen kinderen willen later. Maar ik moet wel zeggen dat het ook aan het kind ligt of zoiets goed werkt. Mijn broertje (totaal ander kind als ik) was geen kind voor een jenaplan school. Ik zou kijken naar je eigen wens, maar ook zeker naar wat voor kind je hebt (al blijft het natuurlijk deels een gok, zeker als je kindje nog erg jong is (hoe goed je je kind ook kent)).

Gast
Gast

Bericht  Filoria za 2 apr 2011 - 20:34

Ik heb zelf op een daltonschool gezeten, en mijn broertje en zusje op een montessorischool. En ik heb stage gelopen op een jenaplanschool en een reguliere school. Dus heb alles wel gezien Very Happy

Mijn conclusie: alle soorten onderwijs spreken me wel aan, maar ik denk dat we pas een keuze kunnen maken als Tomas 3,5 is. Dan hebben we een beter beeld bij wat voor soort leerling hij zou zijn. Ik denk namelijk dat niet elk kind geschikt is voor bijvoorbeeld montessori-onderwijs. Sommige kinderen hebben meer structuur nodig. Ik kan nu nog niet goed beoordelen of dat voor Tomas geldt.

Eigenlijk zou ik het nog fijner vinden als je pas met 6 jaar een keuze voor een type onderwijs zou moeten maken. Maar zo is het systeem helaas niet Sad

Oja: iederwijs, kindercampus en vrije school vind ik dan weer niks. Het idee dat kinderen zelf kunnen bedenken wat ze willen leren, daar sta ik niet achter.

Laatst aangepast door Filoria op za 2 apr 2011 - 20:39; in totaal 1 keer bewerkt
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 20:36

Filoria, maar ben je dan niet bang dat je zoontje geweigerd wordt omdat je zo laat bent met inschrijven? Ik weet dat de animo voor veel scholen in mijn woonplaats dusdanig hoog is dat er aangeraden wordt met 2,5 al in te schrijven.

Gast
Gast

Bericht  Filoria za 2 apr 2011 - 20:39

Nee hoor Maple, ik heb hem namelijk wel overal ingeschreven toen hij 1,5 was Very Happy
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 20:40

Ah, oké.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose za 2 apr 2011 - 20:51

Leuk om alle reacties te lezen!

Ik zal ook zeker moeten inschatten wat voor kindje A. is tegen de tijd dat ze naar school zal gaan. Misschien schrijf ik haar ook wel gewoon bij meerdere scholen in, zodat ik nog wat langer kan wachten met kiezen als het nodig is.

@Filoria: Iederwijs en dat soort scholen ben ik ook niet zo voor (doe een opleiding in het onderwijs en ken de typen wel aardig). Maar de Vrije School juist wel, en het vooroordeel dat kinderen daar zelf mogen bepalen wat ze leren klopt totaal niet. Mijn jongste broertje heeft erop gezeten. En het is daar gewoon volgens een 'vast' programma, de kinderen bepalen niet wat er wanneer gedaan wordt. Wel kijken ze daar nog meer dan op veel andere scholen naar de ontwikkeling van het individuele kind en leggen ze ook heel erg de nadruk op de natuur / aarde. Voor mij is het voorlopig zeker nog een optie, ik zie het als een reguliere school met prettige extra's.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 20:52

Iederwijs vind ik veel te extreem.

Gast
Gast

Bericht  Lejow za 2 apr 2011 - 20:59

Maple schreef:
Ik hoor eigenlijk heel veel negatieve verhalen over de overblijf. Ik heb het een keer meegemaakt dat kinderen door onoplettendheid van de overblijf zijn weggelopen. Vervolgens is er iets gebeurt en had één van die kinderen zijn arm gebroken. Leg dat maar eens uit aan de ouders... Nu is dat misschien wel één enkele situatie hoor, maar ik laat tegen die tijd ons kind liever niet achter bij ouders die heus wel de beste bedoelingen hebben, maar die niet altijd even alert zijn.

Plus dat een overblijfzit alsnog lang is en het me voor een kind alsnog moeilijker lijkt om dan 's middags weer aan de schoolwerkjes te moeten. Een lunchpauze in een continurooster is een halfuurtje. Even wat eten en drinken, even tien minuutjes spelen en dan gewoon weer verder. Dat lijkt me voor een kind ook makkelijker en duidelijker.

Bij ons hebben de ouders een opleiding moeten volgen om overblijf'juf' te worden.
Ik vind de overblijf bij ons geen lange zit. De kinderen hebben een half uurtje om te eten en dan nog even lekker een kwartiertje buitenspelen en dan gaan we weer verder.
Ik ben zelf tégen een continurooster, omdat ik mijn pauze tussen de middag heel waardevol vind. Vind het altijd erg prettig om er heel even tussen uit te gaan voor ik in de middag weer aan de slag ga.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: