Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lichaam na de zwangerschap accepteren

+12
Flip Fluitketel
Tania
Darius
Mida4you
Monnie
Teddyaapje
Kat1980
Linda
PapillonRose
Spring
Susan
Julia
16 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Julia di 29 maa 2011 - 23:30

Begrijp me goed, ik ben niet depressief of zwaar onzeker over mijn lichaam nu, maar ik wil toch graag even klagen laughcry

Ik ben bijna alle kilo's alweer kwijt, neig zelfs naar te dunne beentjes, maar mijn buik wordt maar niet strakker. Ik denk dat het met name slappe huid is, ook door de striae, i.p.v. veel vet en daar baaaaal ik van! Ik wil er iets aan kunnen doen door bv te trainen en buikspieroefeningen te doen, maar volgens mij kan ik hier niets aan doen. En mijn borsten, waar ik voor de zwangerschap zo trots op was, zijn slap. Ze hangen en ze zijn slap Sad Dat vind ik nog wel 10 x erger dan die buik. Al kan ik dat weer beter verbergen. Maar ik schaam me gewoon een beetje tijdens de sex, voelde me eerst altijd zo sexy en dat is nu toch wel een heeeel stuk minder bluh.

Tijdens het winkelen afgelopen weekend was ik ook wel een beetje verdrietig, ik vraag me af hoe ik leuke shirtjes aankan aankomende zomer. Ik draag nu altijd zo'n corrigerend hemd, wat goed werkt! Maar als het echt heet is kan dat natuurlijk niet meer.

Herkenbaar? Verder ben ik helemaal gelukkig en heb ik het liefste en mooiste meisje uiteraard.
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gast di 29 maa 2011 - 23:31

Ik heb altijd een hemd aan, waarom zou dat niet kunnen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Julia di 29 maa 2011 - 23:39

Het lijkt me ontzettend warm als het straks 25 graden is om dan een corrigerend hemd te dragen onder een normaal shirtje. Ze zitten zo strak.
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Susan di 29 maa 2011 - 23:47

Ik heb wel een beetje een buikje overgehouden en ben op zich slank, maar niet superafgetraind, maar ik zie dat meer als een gevolg van het feit dat ik niet erg veel aan sport doe. Mijn hoofd staat er nu gewoon niet naar en ik heb niet erg veel tijd voor mezelf, dus ik heb andere prioriteiten. Ik maak me er eerlijk gezegd niet heel druk om, ga ook geen corrigerend hemd dragen of zoiets. Ook geen korte truitjes uiteraard, maar dat deed ik toch al jaren niet meer. Ik zou in de zomer ook geen zin hebben in een extra laag stof onder mijn kleren, maar je kunt toch ook gewoon een leuke blouse of tuniek aan die niet superstrak zit, of een leuk soepelvallend jurkje?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gast di 29 maa 2011 - 23:48

Join the club...

Ik heb er ook last van hoor.
Al mijn kilo's zijn er ook zo ongeveer vanaf maar die buik... Het lijkt wel alsof ik alweer 6 maanden zwanger ben Mad

Vind je het niet leuk om tuniekjes enzo te dragen?
Dat draag ik veel en verbloemt erg.

Na de zomer ga ik sporten. Ik moet van mezelf.

En borsten... Welke borsten? Ik heb ze niet meer... Neutral

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Spring di 29 maa 2011 - 23:48

Ik ben zeven weken geleden bevallen. Zat al snel weer op mijn oude gewicht. Mijn buik is ook niet plat maar dat was hij ook niet. Ik heb striemen op mijn buik en wat meer vel over nu. Maar het boeit me niet. Ik heb een kindje gekregen en daar gaat het om. En dat dat aan mijn buik nog te zien is vind ik niet erg.
Misschien moet je je er maar gewoon bij neer leggen. Want veel kun je er denk ik niet aan doen.

Maar dat wil niet zeggen dat jij niet even mag klagen hoor!
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Julia di 29 maa 2011 - 23:55

Ja ik moet denk ik idd meer tuniekjes en dergelijke dragen, het is gewoon nog even wennen om andere dingen uit de schappen te halen. En ik accepteer het ook wel hoor, het is geen groot probleem, maar af en toe baal ik gewoon wel even.
Ik heb al wel 2 shirtjes gehaald die mijn buik meer verbloemen, alleen zie je dan ook geen taille meer en laat ik die nu juist wel hebben. Het is nog ff zoeken hoe en wat. En waar je hogere broeken kan halen laughcry
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  PapillonRose di 29 maa 2011 - 23:57

Ik herken het helemaal! Ben hardstikke blij met mijn meisje, en dat mijn lichaam er na de zwangerschap anders uitziet dat is dan maar zo.. Zo probeer ik tenminste zoveel mogelijk te denken angel Want ondanks dat bijna al het gewicht er weer af is, heb ik nog een aardig buikje. Precies ook op een plaats waar het volgens mij lastig afvallen is, ik heb echt zo'n rolletje onder mijn navel Rolling Eyes Ook nog vol met striae, maar dat wordt gelukkig nog lichter.

Qua kleding heb ik een beetje hetzelfde probleem, vraag me af wat ik van de zomer wel en niet kan of durf te dragen. Een corrigerend hemd lijkt me inderdaad erg warm als het zomer is.. Ik zie het wel, ga denk ik voor dingen die niet te strak om mijn buik vallen, bijvoorbeeld uitlopende tuniekjes ofzo.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gast di 29 maa 2011 - 23:58

Julia schreef:Het lijkt me ontzettend warm als het straks 25 graden is om dan een corrigerend hemd te dragen onder een normaal shirtje. Ze zitten zo strak.
Ik vind een gewoon strak hemdje zoals die van de HEMA al een stuk strakker doen lijken en die zitten die zo strak als een corrigerend hemd smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Linda di 29 maa 2011 - 23:59

Nou, hier nog Ă©Ă©n... En ik baal er dus wel van.

Ik vind dat een zwangerschap best heftig is voor je lichaam. En dan te bedenken dat ik pas 1 kindje heb. Ik zou dolgraag meerdere kindjes willen, maar ik ben toch wel een beetje bang wat dat wel niet voor gevolgen zullen hebben voor m'n lichaam.
Qua gewicht moet ik nog 2 kg, dan zit ik eindelijk weer op m'n gewicht van voor de zwangerschap. Maar die buik...bah... hier ook lelijke striemen, behoorlijk wat ook. Ik vond het al heel wat dat ik mezelf er overheen heb gezet en gewoon een bikini heb aangetrokken met babyzwemmen. smile

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Kat1980 di 29 maa 2011 - 23:59

Klagen mag je zeker, het is heel herkenbaar wat je zegt! Ik ben nog niet alle kilo's kwijt en baal soms best wel van mijn buik, maar kan me door vermoeidheid echt nog niet er toe zetten om te gaan sporten. Wat na mijn vorige zwangerschap goed hielp om weer in shape te komen, was hardlopen. Ik had weer zo goed als mijn figuur van voor de zwangerschap weer terug. Heeft al met al wel ongeveer een jaar geduurd hoor. Om je borsten weer iets stakker te krijgen, heb je toch ook van die oefeningen waarbij je je handpalmen voor je tegen elkaar duwt.
Verder draag ik nu ook heel veel tuniekjes en dergelijke, dan valt het toch wat minder op.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Teddyaapje wo 30 maa 2011 - 0:30

Ik sluit ook even aan!

Ik zit weer bijna op gewicht (nog 3kg van de 22 die ik was aangekomen) maar mijn broeken passen nog lang niet...ik krijg ze wel aan en dicht maar echt echt een enorme zwemband erover hangen...allemaal los vel (met nog wel wat vet maar niet echt veel). Ik heb ook echt super veel striae op mn buik en bovenbenen. Gelukkig wordt het qua kleur wel steeds lichter maar je huid blijft erdoor wel losser (de rek is eruit).

Ik denk dat wel onze kledingstijl idd moeten aanpassen. Ik krijg van veel mensen te horen dat ik er goed uitzie en als ik dan zeg dat ik mn buik/ vel kwijt wil dan krijg ik standaard het antwoord "och, je hebt toch net een kind gehad?"

Ik ben gistere begonnen met buikspieroefeningen...hoop dat die er nog een beetje tegen kunnen doen!

Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 0:33

Teddyaapje schreef:Ik sluit ook even aan!

Ik zit weer bijna op gewicht (nog 3kg van de 22 die ik was aangekomen) maar mijn broeken passen nog lang niet...ik krijg ze wel aan en dicht maar echt echt een enorme zwemband erover hangen...allemaal los vel (met nog wel wat vet maar niet echt veel). Ik heb ook echt super veel striae op mn buik en bovenbenen. Gelukkig wordt het qua kleur wel steeds lichter maar je huid blijft erdoor wel losser (de rek is eruit).

Ik denk dat wel onze kledingstijl idd moeten aanpassen. Ik krijg van veel mensen te horen dat ik er goed uitzie en als ik dan zeg dat ik mn buik/ vel kwijt wil dan krijg ik standaard het antwoord "och, je hebt toch net een kind gehad?"
Ik ben gistere begonnen met buikspieroefeningen...hoop dat die er nog een beetje tegen kunnen doen!


Dat vind ik altijd zo'n stomme opmerking.
Alsof dat een reden is om er niet meer goed uit te willen/hoeven zien...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Susan wo 30 maa 2011 - 0:36

Het lijkt me ook niet dat mensen die zeggen dat je net een kind hebt gehad daarmee willen zeggen dat je er 'dus' nooit meer goed uit zou hoeven zien. Eerder dat het relatief nog erg kort geleden is dat je nog hoogzwanger was en dat je geen wonderen kunt verwachten en dat het nou eenmaal wat tijd kan kosten om weer je oude figuur terug te krijgen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Kat1980 wo 30 maa 2011 - 0:47

Susan schreef:Het lijkt me ook niet dat mensen die zeggen dat je net een kind hebt gehad daarmee willen zeggen dat je er 'dus' nooit meer goed uit zou hoeven zien. Eerder dat het relatief nog erg kort geleden is dat je nog hoogzwanger was en dat je geen wonderen kunt verwachten en dat het nou eenmaal wat tijd kan kosten om weer je oude figuur terug te krijgen.

Precies! Ik heb dat ook al een paar keer te horen gekregen en dan denk ik ook meteen aan dat zwembandje dat ik nog op mijn buik heb zitten. Maar voor iemand die nog geen 3 maanden geleden een kind heeft gehad, zie ik er waarschijnlijk wel goed uit.

Hier trouwens ook sinds een weekje maar aan de buikspieroefeningen begonnen. Ben benieuwd Wink
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Monnie wo 30 maa 2011 - 0:51

Ik heb mijn oude figuur ook echt niet terug en weet wel zeker dat het ook niet gaat lukken. Mijn borsten zijn ook veel slapper en heb ook geen strakke buik meer. En ja, ik baal er soms ook van als ik voor de spiegel sta. Heb vorige week dus idd maar wat tuniekjes/jurkjes gekocht om het zo wat te verbloemen.

Monnie
Prater
Prater

Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 1:01

@ Susan: Nee, ik hoop ook niet dat iedereen dat zo bedoeld.
En al helemaal niet als je net bevallen bent...

Maar ik hoor toch regelmatig om me heen dat ik niet zo moet zeuren want ik heb prachtig kind gebaard.
Ja uuh, dat is wel ruim 13 maanden geleden hoor!
En andere moeders die gewoon zeggen: Ach, ik ben getrouwd en heb een kind dus ja...

Sommige zeggen het als een grap maar andere menen het nog ook.
(En dat is in veel gevallen ook wel te zien...)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Susan wo 30 maa 2011 - 1:05

Nou, ik denk het ook wel eens hoor. Hier op de hoek is een buurtsupertje waar heel veel middelbare scholieren in de pauze naartoe ga en als ik daar wel eens een boodschapje doe en ik zie al die meiden van een jaar of zestien met prachtige strakke buikjes en slanke figuurtjes dan denk ik ook wel eens bij mezelf: ach, ik heb nou eenmaal twee kinderen gekregen. Daarmee wil ik echt niet zeggen dat ik dus vind dat ik er nu dus uit kan gaan zien als Ma Flodder, het is gewoon een relativering voor dat moment. Ik zit er ook niet zo heel erg mee dat ik geen superplatte buik heb, dat wil sowieso niet zeggen dat ik er dus in het algemeen niet uitzie.


Laatst aangepast door Susan op wo 30 maa 2011 - 1:06; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 1:06

Ik vind mijn lichaam ook vreselijk nu. Ik ben 20 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap en daar ben ik er nu 10 van kwijt. Ik woog eerst 53 kilo en nu 63, ik vind dat zelf echt heel erg en ik voel me ook dik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Mida4you wo 30 maa 2011 - 1:15

Nou ik sluit me ook aan. Ik ben na de zwangerschap ook hartstikke onzeker geworden over mijn lichaam. Ik ben ontzetten bij dat ik mijn dochtertje op de wereld heb gezet. Ik heb veel striae overgehouden en mijn buik blubbert gewoon. Nu zit ik na de geboorte van mijn dochtertje ook al 8 maanden thuis en ben begonnen met snaaien, daardoor ben ik aangekomen. Gelukkig ben ik daar nu een maand vanaf, maar van al die maanden ben ik best wel weer aangekomen en heb een behoorlijk vetrolletje, en mijn benen zijn altijd al stevig geweest. Als ik mijn spijkerbroek aan heb met een t-shirt er boven dan zie je da rolletje boven mijn broek uitkomen en dat vindt ik vreselijk. Ik draag nu ook voornamelijk donkere kleding omdat het dan iets minder opvalt..... Heel frustrerend. Ook tijdens de sex voel ik me helemaal niet prettig meer, dat heb ik ook gezegd tegen mijn man maar hij vindt het meevallen

Ook kleding kopen vindt ik nu helemaaaal niet leuk maar ik moet toch wat hebben.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Julia wo 30 maa 2011 - 1:34

Zoals verwacht ben ik dus niet de enige met deze "issues."
Storm: Balen van die 10 kilo. Enig idee hoe het komt dat je die andere 10 kilo er niet afkrijgt? Het is heel naar als je je te dik voelt Neutral

Mirjam4you: Naar dat je je ook onzekerder voelt tijdens de sex, ik heb dat dus ook. En dat wil ik dus niet, want dan beinvloed het dus ook nog eens mijn sexleven. Maarja, het is best lastig om het van je af te zetten dan he. Wel lief dat je man zegt dat mee valt. Mijn vriend zegt wel eerlijk dat mijn borsten slapper zijn, als ik er naar vraag, maar dat hij me nog steeds mooi vindt. Sja dat is gewoon de waarheid.

Hazeltje: Ja dat vind ik dus ook echt een non argument. Ja je hebt een kind en een man, maar dat betekent toch niet dat je maar niets meer om je uiterlijk moet geven? De een vindt het belangrijker als de ander idd, maar je wil toch ook lekker in je vel zitten.

Waar ik wel voor wil oppassen is dat het te belangrijk wordt. Ik wil geen slecht sexleven krijgen of onzeker worden, omdat ik niet helemaal lekker in mijn vel zit. Is toch ook een stukje acceptatie denk ik. Ik zit er over het algemeen niet zo heel erg mee, behalve als ik er mee geconfronteerd wordt, bv bij het winkelen. Andere mensen zullen zeggen dat ik gewoon slank ben waarschijnlijk.
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Darius wo 30 maa 2011 - 1:51

Bij mij was het na een jaar wel weer redelijk normaal, dus misschien moet je nog eventjes geduld hebben. smile
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Tania wo 30 maa 2011 - 1:53

Ik weeg iets minder dan voor mijn zwangerschap, maar mijn buik is een stuk slapper. Hoewel ik sowieso al te zwaar ben, was mijn buik altijd nog wel redelijk strak. Maar nu zit het vol met striae en slap vel. Als ik een broek aan trek die een beetje strak is (spijkerbroek net uit de was ofzo) dan krijg ik ook zo'n streep in het midden van m'n buik omdat het dan naar mekaar toe geduwd wordt zeg maar laughcry
Ach ik kan me er niet heel druk om maken, ga ook gewoon in bikini/tankini maar jammer is het natuurlijk wel.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Julia wo 30 maa 2011 - 1:56

Darius schreef:Bij mij was het na een jaar wel weer redelijk normaal, dus misschien moet je nog eventjes geduld hebben. smile

Nou het punt is dat ik dus eigenlijk wel weer op mijn oude gewicht ben en begin te neigen naar te dun. En nog steeds is mijn buik slap. Het is volgens mij ook geen vet, maar slap vel en ik kan me (helaas) niet voorstellen, dat dat nog bij kan trekken. Maar hej, zo wel, dan is dat heel mooi meegenomen Very Happy
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Darius wo 30 maa 2011 - 2:06

Julia schreef:
Darius schreef:Bij mij was het na een jaar wel weer redelijk normaal, dus misschien moet je nog eventjes geduld hebben. smile

Nou het punt is dat ik dus eigenlijk wel weer op mijn oude gewicht ben en begin te neigen naar te dun. En nog steeds is mijn buik slap. Het is volgens mij ook geen vet, maar slap vel en ik kan me (helaas) niet voorstellen, dat dat nog bij kan trekken. Maar hej, zo wel, dan is dat heel mooi meegenomen Very Happy

Ja, bij mij was het na een jaar best goed bijgetrokken, geen slap overtollig vel meer. Alleen mijn navel was nog een erg groot gat, en daardoor leek mijn buik ook weer wat te flubberen. Het zou trouwens wel niets helpen, vast het placebo effect, maar ik vond die Dove firming (groen-witte fles) doucheschuim wel erg prettig.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Lichaam na de zwangerschap accepteren Empty Re: Lichaam na de zwangerschap accepteren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum