waarom lekkere dingen geven aan kinderen?
+8
Bolleke
Floor
Mamsie
Filoria
Liadan
nisavi
PiP
Annemie
12 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: waarom lekkere dingen geven aan kinderen?
Ik merk hier op het forum én bij de ouders en kindjes op mijn werk dat er ook na dat jaar echt nog wel bewust met eten omgegaan wordt, niet minder bewust dan wanneer ze onder het jaar zijn. Ntuurlijk eten ze meer met de pot mee, maar het is niet zo dat ze ineens kilo's smeerkaas of smeerworst krijgen (niet eens zo gek veel meer dan onder het jaar), chips, patat, zoet beleg en snoep te eten krijgen, de pot met zout over de aardappels leeggegooid wordt, en ze ook nog eens volgetankt worden met diksap en limonade.
Gast- Gast
Mijn collega is heel strikt geweest met zoet en snoep, zij geeft zo min mogelijk zoet, en snoep hebben ze eigenlijk al helemaal niet in huis. Haar oudste is nu vijf en vraagt nooit om snoep. Eet net zo lief een appel of een handje druiven.Lieskuh schreef:Daarnaast gaat het voor moeders die heel strak zijn met geen snoep geven en dergelijke nog heel moeilijk worden als de kinderen ouder zijn. Kinderen zijn niet gek natuurlijk en gaan echt heel snel doorhebben dan snoepjes lekker zijn. Hoe ga je dat dan oplossen vraag ik me wel eens af.
Gast- Gast
Overdrijven is ook een vak !
Laatst aangepast door Lieskuh op za 26 maa 2011 - 21:55; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Natuurlijk heb je die kinderen ook erbij zitten. Maar ik heb het idee dat dat meer een uitzondering is. Althans wel in mijn omgeving. Gelukkig kan ik mijn kinderen ook heel blij maken met fruit, vinden ze heerlijk. Maar een snoepje en af en toe een chipje vinden ze toch ook wel heel erg lekker en onweerstaanbaar hoor. Waarschijnlijk juist omdat ze bijv. chips niet iedere week krijgen. Juist daarom wordt het ook interessant natuurlijk. Tenminste, wel bij mij. En Jens tja die hobbelt zijn broer natuurlijk achterna.Maple schreef:Mijn collega is heel strikt geweest met zoet en snoep, zij geeft zo min mogelijk zoet, en snoep hebben ze eigenlijk al helemaal niet in huis. Haar oudste is nu vijf en vraagt nooit om snoep. Eet net zo lief een appel of een handje druiven.Lieskuh schreef:Daarnaast gaat het voor moeders die heel strak zijn met geen snoep geven en dergelijke nog heel moeilijk worden als de kinderen ouder zijn. Kinderen zijn niet gek natuurlijk en gaan echt heel snel doorhebben dan snoepjes lekker zijn. Hoe ga je dat dan oplossen vraag ik me wel eens af.
Gast- Gast
Ik was ook zo'n kind, mijn ouders hadden weinig tot geen snoep in huis. Pas toen we een jaar of 9 waren, kregen we een mini-milky way bij de thee. Daarvoor kregen we thee met een plak ontbijtkoek of een simpel biscuitje. Mijn opa bracht nog wel met pasen en Sinterklaas chocola mee voor ons, dus we aten het uiteindelijk wel heel soms. Maar was het niet in huis dan vroegen we er ook niet om. Mijn moeder was daar ook heel strikt in. Zoet beleg alleen bij het ontbijt, en dan ook nog een klein beetje, bij de lunch kregen we hartig.
Qua drinken ook, melk, thee, dunne roosvicee, water, tomatensap of jus d'orange konden we krijgen, en die dan vaak ook nog aangelengd met water, maar verder niet. Limonade dronk ik alleen op feestjes (en ik vond me dat toch vies, gaf mij maar water) en echt frisdrank dronk ik zelfs pas voor het eerst toen ik een jaar of 12 was.
En koken, dat deed mijn moeder zoutloos.
Qua drinken ook, melk, thee, dunne roosvicee, water, tomatensap of jus d'orange konden we krijgen, en die dan vaak ook nog aangelengd met water, maar verder niet. Limonade dronk ik alleen op feestjes (en ik vond me dat toch vies, gaf mij maar water) en echt frisdrank dronk ik zelfs pas voor het eerst toen ik een jaar of 12 was.
En koken, dat deed mijn moeder zoutloos.
Gast- Gast
Maple schreef:kruimelje schreef:Waarom geef je je kind alleen boter op brood, zelf eet je toch ook niet alleen boter. Dat vind ik dan weer het andere uiterste. Je hoeft er geen cocoposta op te doen maar een beetje leverworst of smeerkaas. Christ.ian krijgt te eten wat ik zelf ook eet, vanaf hij een half jaar is. Af en toe wat chips, soms een soepje, en nu hijk ouder is iedere dag wel een snoepje, of iets anders lekkers. Waarom zou je het je kind ontzeggen als het verder wel allemaal gezonde dingen eet.
Ik mag hopen dat je 'm niet vanaf een halfjaar chips en snoep gaf
Maar opzich is er voor alleen boter wel wat te zeggen. Bij elk nieuw voedingsmiddel wat je aan baby's introduceert, zul je eerst moeten kijken of zijn of haar lichaampje niet op reageert. Geef je meteen brood met boter en smeerkaas dan heeft een baby drie verschillende nieuwe dingen. Daarom wordt er doorgaans begonnen met een broodkorst, daarna ergens eens brood met boter en even later wordt het beleg stapsgewijs geïntroduceert. En als een kindje nou genoegen neemt met brood met boter, waarom zou je dan meer geven? Alleen omdat jij het zielig vindt, terwijl het kindje er gewoon blij mee is? 't Is niet dat er in al die belegseltjes nou noodzakelijke voedingsstoffen zitten die ze onder het jaar echt missen ofzo.
Overigens... over het 'je eet dat zelf toch ook niet': Ik eet vers brood het liefst droog, niets er op. Geen boter, geen beleg, niets. En toast eet ik het liefst met roomboter. Heerlijk.
Haha nee, met 6 maanden geen chips, snoep, chocolade en dat soort dingen. Ik pas zelf ook erg goed op of hij niet teveel "rotzooi" binnen krijgt, maar met 4,5 heb je gewoon niet alles meer in de hand. Thuis de regel 1 a 2 snoepjes, of andere lekkere dingen per dag, maar mijn zoon vind gewoon alles lekker, die eet ook verder heel gezond en dan vind ik het soms ook niet erg als hij een snoepje meer krijgt.
En qua eten aanwennen, hij kreeg eerst ook gewoon korsten brood, maar toen hij echt een boterhammetje kreeg deed ik er wel iets op ja. Misschien voor het idee maar dat is toch niet slechter dan gewoon alleen boter erop?
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Ik had net zo goed alleen kunnen zeggen dat ik het met Lieskuh eens ben. Ik vind het ook overdreven om zoutloos te koken, ik heb dat ook nooit gedaan. En een kennis ontzegt haar dochtertje ook alles, ze is nu bijna 2 en als andere kinderen op een verjaardag een koekje, of snoepje krijgen, krijgt ze dus niks. En dan gaat ze huilen, maar dat is niet erg volgens haar moeder, ze hoeft die " troep" niet te eten. Dat vind ik zielig, en waarom zij dat niet mag snapt ze echt niet.
Christi.an word heel erg blij van chips, en die krijgt hij maar heel af en toe, en dan is het ook leuk om te zien hoe blij hij er mee is. Ander uiterste is dat er hier een jongen in de straat woont, die loopt naar school met als ontbijt een zak chips in zijn handen.
Christi.an word heel erg blij van chips, en die krijgt hij maar heel af en toe, en dan is het ook leuk om te zien hoe blij hij er mee is. Ander uiterste is dat er hier een jongen in de straat woont, die loopt naar school met als ontbijt een zak chips in zijn handen.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Ik vind het nu nog niet nodig om haar veel voedsel met suiker/zout te geven. Dan kies ik liever voor een soepstengel i.p.v. een liga of lange vinger. Mijn dochter maakt het nu nog niks uit, dus dan kies ik voor nu toch liever voor het gezondere alternatief. Ze drinkt graag lauwe kruidenthee, dan geef ik daar de voorkeur aan, i.p.v. diksap. Tot nu toe krijgt ze ook alleen nog brood zonder beleg, of brood met een beetje boter. Ze snapt het hele beleg nog niet (het hele brood-eten snapt ze uberhaupt nog niet trouwens), dus krijgt ze lekker alleen brood met een beetje boter. Ik vind niet dat ik heel streng ben, voor mij is het net zo makkelijk om het wat gezondere alternatief te geven, dan het minder gezonde alternatief. Nu spreekt ze toch nog niet tegen en daar maak ik graag nog even gebruik van
Gast- Gast
Dromertje in een soepstengel zit naar verhouding ook erg veel zout....
Ik heb ook niet van continue zoete dingen geven ofzo maar ik zie geen kwaad in af en toe een koekje. Hij krijgt nog geen nibbits of chocolade maar als we frietjes eten krijgt hij ook wel een paar steeltjes. Meneer lijkt inmiddels heel goed te snappen wat 'lekkere' dingen zijn. Als je hem vraagt wie wil er een koekje steekt hij zijn hand omhoog hahahaha
Ik heb ook niet van continue zoete dingen geven ofzo maar ik zie geen kwaad in af en toe een koekje. Hij krijgt nog geen nibbits of chocolade maar als we frietjes eten krijgt hij ook wel een paar steeltjes. Meneer lijkt inmiddels heel goed te snappen wat 'lekkere' dingen zijn. Als je hem vraagt wie wil er een koekje steekt hij zijn hand omhoog hahahaha
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Printje, ik weet dat er in een soepstengel ook veel zout zit, maar dan gaat mijn voorkeur toch naar een soepstengel dan naar een lange vinger bijvoorbeeld. En ik moet zeggen dat ze de laatste tijd vooral ongezouten rijstwafels krijgt.
Gast- Gast
N is echt gek op chocolade (heeft hij vast van z'n moeder) tijdens de verhuizing zat hij ineens heel stil achter het bed, had hij wat merci chocolaatjes te pakken. Hij smulde ervan! Dus nu haal ik soms biologische chocolade met natuurlijke suikers en veel cacao en daar krijgt hij dan af en toe 1 blokje van.
J krijgt alleen nog verse (liefst biologische) groente en fruit. Geen suikers, geen zout. En dit wil ik net als bij N in ieder geval tot 1 jaar zo houden.
J krijgt alleen nog verse (liefst biologische) groente en fruit. Geen suikers, geen zout. En dit wil ik net als bij N in ieder geval tot 1 jaar zo houden.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Even offtopic, maar is een soepstengel of een rijstewafel nog niet een beetje te hard? Ik zat er ook aan te denken N. dit te geven, maar het lijkt mij dat het minder makkelijk wegsabbelt dan bijvoorbeeld een Liga. 'Durf' het dus eigenlijk nog niet zo goed.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Een Soep stengel vind ik niet te hard maar lastig. Ze hebben nog weinig controle en steken hem dan onbewust achter in hun keel en gaan kokhalzen. Zo'n klein baby rijstewafeltje krijgt J prima weg, die wordt ook snel zacht net als een liga.
J eet trouwens ook partjes appel. Als je ze goed rechtop zet en ze zelf hun gang laat gaan dan kan dit prima. Grote afgebeten stukjes spuugt ze uit en kleinere eet ze op. Bij baby's zit het kokhals reflex in het begin nog voor in de mond en gaat langzaam naar achteren. Dit voorkomt dat ze stukken in hun keel krijgen.
J eet trouwens ook partjes appel. Als je ze goed rechtop zet en ze zelf hun gang laat gaan dan kan dit prima. Grote afgebeten stukjes spuugt ze uit en kleinere eet ze op. Bij baby's zit het kokhals reflex in het begin nog voor in de mond en gaat langzaam naar achteren. Dit voorkomt dat ze stukken in hun keel krijgen.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Ik let hier wel op wat hij krijgt, maar ik doe ook niet moeilijk als hij een hapje van ons wil als wij nu met dit warme weer een ijsje eten.
Als drinken krijgt hij 1 keer diksap en de rest water.
Toetje is erg wisselend, ligt er ook aan wat wij eten als toetje, maar hij vind alles lekker.
Tussendoortjes is vaak een rijstewafeltje en tegenwoordig krijgt hij ook wel rozijntjes.
Op brood probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen met wat we hebben.
Als drinken krijgt hij 1 keer diksap en de rest water.
Toetje is erg wisselend, ligt er ook aan wat wij eten als toetje, maar hij vind alles lekker.
Tussendoortjes is vaak een rijstewafeltje en tegenwoordig krijgt hij ook wel rozijntjes.
Op brood probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen met wat we hebben.
Gast- Gast
Ik doe ook niet zo moeilijk. Niet dat ik mijn kind nou zoveel snoep geef, maar af en toe een snoepje als andere kinderen ook krijgen, daar maak ik geen probleem van.
Overdag eet hij ook gewoon een koekje mee met ons. Voor de rest eet hij graag fruit, dus dat krijgt hij dan ook regelmatig. Qua drinken af en toe een keer ranja of roosvicee en de rest van de tijd gewoon water, thee of melk.
Wat kregen jullie vroeger trouwens voor drinken? Ik kan me herinneren dat mijn moeder mij altijd yogidrink gaf en vaak ranja. Dat was natuurlijk al wel wat ouder, geen 2 meer ofzo. Maar dan nog. Bij vriendinnetjes kreeg ik dat ook altijd. Terwijl ik dat zelf eigenlijk niet zou geven, yogi dan.
Overdag eet hij ook gewoon een koekje mee met ons. Voor de rest eet hij graag fruit, dus dat krijgt hij dan ook regelmatig. Qua drinken af en toe een keer ranja of roosvicee en de rest van de tijd gewoon water, thee of melk.
Wat kregen jullie vroeger trouwens voor drinken? Ik kan me herinneren dat mijn moeder mij altijd yogidrink gaf en vaak ranja. Dat was natuurlijk al wel wat ouder, geen 2 meer ofzo. Maar dan nog. Bij vriendinnetjes kreeg ik dat ook altijd. Terwijl ik dat zelf eigenlijk niet zou geven, yogi dan.
Gast- Gast
Gister waren we op visite bij mijn oma en mijn neefje van 2,5 jaar kreeg een snoepje, niet zomaar een snoepje maar zo'n hard zuurtje met veel suiker erin. Ze wilde mijn zoon ook zo'n snoepje geven maar ik zei dat ik dat liever niet had. Zegt ze dat ik flauw ben en ze duwt dat snoepje zo in z'n mond...dat vond ik wel echt respectloos. Gelukkig hoefde mijn zoon dat snoepje niet.
Buiten dat ben ik best wel 'makkelijk' met eten en drinken. Hij drinkt nu vooral sinaasappelsap, melk, vitaminedrank en water. Op zijn brood meestal kaas of jam, of pindakaas. Als tussendoortje een Liga of een soepstengel.
Buiten dat ben ik best wel 'makkelijk' met eten en drinken. Hij drinkt nu vooral sinaasappelsap, melk, vitaminedrank en water. Op zijn brood meestal kaas of jam, of pindakaas. Als tussendoortje een Liga of een soepstengel.
Gast- Gast
@ Storm, dat is idd respectloos en buiten dat vind ik dat ook best gevaarlijk zo'n snoepje bij kleintjes.
Gast- Gast
Parisienne schreef:Even offtopic, maar is een soepstengel of een rijstewafel nog niet een beetje te hard? Ik zat er ook aan te denken N. dit te geven, maar het lijkt mij dat het minder makkelijk wegsabbelt dan bijvoorbeeld een Liga. 'Durf' het dus eigenlijk nog niet zo goed.
Y. sabbelt/zuigt net zo lang tot ze ''m op heeft, ze kauwt er nog niet op. Ze krijgt 'm dus prima weg.
Gast- Gast
Jouw zoontje is toch pas 1,5 Storm? Vind zo'n zuurtje dan echt levensgevaarlijk nog.
Zou er echt niet van gediend zijn, biedt dan iets anders aan.
Wat voor vitaminedrank geef jij? Van die watervitaminedrank of zoiets als multivitamine?
Ik wil zelf graag overgaan op die flesjes water met vitamine straks. Moet alleen nog uitzoeken of dat geen "gif" is.
Soepstengels snappen ze hier echt niets van. Ze krijgen gewoon een lange vinger zonder suikerlaagje (speciaal voor baby's) of bisquitje, ik heb liever dat ze suiker binnen krijgen dan zout.
Zou er echt niet van gediend zijn, biedt dan iets anders aan.
Wat voor vitaminedrank geef jij? Van die watervitaminedrank of zoiets als multivitamine?
Ik wil zelf graag overgaan op die flesjes water met vitamine straks. Moet alleen nog uitzoeken of dat geen "gif" is.
Soepstengels snappen ze hier echt niets van. Ze krijgen gewoon een lange vinger zonder suikerlaagje (speciaal voor baby's) of bisquitje, ik heb liever dat ze suiker binnen krijgen dan zout.
Gast- Gast
Inderdaad, 1,5 pas. Daarom vond ik het niet nodig dat ie nu al zo'n snoepje kreeg. Maar goed, zij kon dat niet begrijpen, zoals vaker. Ik krijg regelmatig opmerkingen van haar dat ik te soft ben o.i.d. Maar goed, ze is al 80 dus dan neem ik het niet heel serieus meer. Alleen gister werd ik er echt even chagrijnig van.
Ik dwaal af.
Mijn zoon krijgt multivitamine van de Albert Heijn merk, het flesje ziet er hetzelfde uit als Roosvicee (maar dan plastic) en die stond ook gewoon bij de baby-afdeling. Ik denk wel dat ie voor jouw kinderen nog te zoet is.
Het is gewoon siroop, dus mengen met water.
Ik dwaal af.
Mijn zoon krijgt multivitamine van de Albert Heijn merk, het flesje ziet er hetzelfde uit als Roosvicee (maar dan plastic) en die stond ook gewoon bij de baby-afdeling. Ik denk wel dat ie voor jouw kinderen nog te zoet is.
Het is gewoon siroop, dus mengen met water.
Gast- Gast
Kan me voorstellen dat je er chagarijnig van werd. Zou ik ook zijn bij zoiets.
Maar dan is het iets anders als ik bedoel. Ik bedoel deze (wel pas over paar maanden ofzo, nu vinden ze water en thee nog prima):
Maar dan is het iets anders als ik bedoel. Ik bedoel deze (wel pas over paar maanden ofzo, nu vinden ze water en thee nog prima):
Gast- Gast
Ik heb vandaag met boodschappen doen (door een tip van iemand hier, weet niet meer zo snel wie;)) kwark gekocht, zo eens kijken of hij het lekker vind
Gast- Gast
Oke, ja Vitamin Water krijgt hij hier ook wel eens (alleen als ik het aan het drinken ben)
Deze bedoelde ik:
Het middelste flesje.
Deze bedoelde ik:
Het middelste flesje.
Gast- Gast
FoolishSam schreef:Ik heb vandaag met boodschappen doen (door een tip van iemand hier, weet niet meer zo snel wie;)) kwark gekocht, zo eens kijken of hij het lekker vind
dat heb ik vandaag ook gedaan, tot nu toe kreeg ze yoghurt, maar denk je nou dat ik een klein bakje kwark kon vinden? Alleen maar in halve of hele liters, dat krijgt Y. nooit op.
Gast- Gast
Dromertje schreef:FoolishSam schreef:Ik heb vandaag met boodschappen doen (door een tip van iemand hier, weet niet meer zo snel wie;)) kwark gekocht, zo eens kijken of hij het lekker vind
dat heb ik vandaag ook gedaan, tot nu toe kreeg ze yoghurt, maar denk je nou dat ik een klein bakje kwark kon vinden? Alleen maar in halve of hele liters, dat krijgt Y. nooit op.
Haha ja, het zijn behoorlijk grote bakken, en zelf vind ik t vies hmmm blijft wel een paar dagen goed in de koelkast. J. houd over het algemeen wel van toetjes, dus even kijken wat ie er van vind, anders is het zonde, maarja!
Gast- Gast
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Lekkere zoete dingen topic
» Waarom alles koken voor kleine kinderen?
» Ria Bloms Rust en Regelmaat, waarom wel of waarom niet?
» Bah waarom vertellen mensen dat soort dingen?
» Waarom wel of geen borst voeding geven?
» Waarom alles koken voor kleine kinderen?
» Ria Bloms Rust en Regelmaat, waarom wel of waarom niet?
» Bah waarom vertellen mensen dat soort dingen?
» Waarom wel of geen borst voeding geven?
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: