Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?
+13
Makamba
RYW
silly-one
Pien
minoessepoes
Pussycat
Lindsya
Bolleke
Angela_1986
Parisienne
Blond
Toet
Roze Roos
17 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?
Mijn jongste zoon is nu ruim 3, en hij ruimt al een hele tijd zijn eigen zooi op. Hij helpt ook al met het afdrogen van de afwas
Wij hebben ook hulp in de huishouding omdat ik naast het alleenstaande-moederschap en mijn studie fulltime werk. Maar no way dat mijn zoons daar zo mee omgaan, het is niet hun persoonlijke sloof. Sterker nog: als ze een grote rotzooi gemaakt hebben in hun kamer, dan leg ik een briefje voor haar neer dat ze de kamers van de jongens maar even moet overslaan, omdat ze het zelf moeten doen. Zo zijn we niet getrouwd zeg.
Wij hebben ook hulp in de huishouding omdat ik naast het alleenstaande-moederschap en mijn studie fulltime werk. Maar no way dat mijn zoons daar zo mee omgaan, het is niet hun persoonlijke sloof. Sterker nog: als ze een grote rotzooi gemaakt hebben in hun kamer, dan leg ik een briefje voor haar neer dat ze de kamers van de jongens maar even moet overslaan, omdat ze het zelf moeten doen. Zo zijn we niet getrouwd zeg.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Roze Roos schreef:Nou ik bedoelde meer in de zin van helpen met opruimen, die kinderen laten alles slingeren en ouders ruimen alles op. Als ik er ben moeten ze zelf dingen opruimen en dat wekt irritatie op! Ik vind dat als je 3.5 bent dat je best kan helpen met opruimen!
Dus je spullen terug stoppen in de bak, je bakje op het aanrecht zetten..
Mijn dochter is bijna 3 en ze/we ruimt/ruimen samen op als ze met het speelgoed heeft gespeeld, als haar beker leeg is zet ze hem ook op het aanrecht. Dat soort kleine dingen kan ze wel doen vind ik.
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Mijn dochter hoeft van mij niet steeds het speelgoed op te ruimen als ze iets anders pakt. Maar dat komt omdat ik heb gemerkt dat ze zichzelf op die manier beter vermaakt; ze heeft een korte spanningsboog en gaat dan van het ene speelgoed naar het andere. Maar als het bedtijd/middagslaaptijd is, dan ruimen we samen alles weer op. Ze kan het nog niet helemaal zelf, maar als ik help dan gaat het prima.
Sterker nog; als ik bijvoorbeeld een spelletje even snel opruim, dan wordt ze boos omdat ze dat ZELF wilde doen
Sterker nog; als ik bijvoorbeeld een spelletje even snel opruim, dan wordt ze boos omdat ze dat ZELF wilde doen
Gast- Gast
zodra Y. enig benul krijgt van opruimen zal ze dat meteen moeten, ook haar slaapkamer. Ik denk ook dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen, waarom zou je wachten
Gast- Gast
Ik vind dat wanneer ze besef hebben van rommel maken/opruimen, ze daar ook zelf aan mee kunnen werken.
En ik denk dat dat bij elk kind op een andere leeftijd is.
En ik denk dat dat bij elk kind op een andere leeftijd is.
Gast- Gast
Ook al zijn ze nog jong, kun je het bv. wel samen doen om er kennis mee te laten maken. Ik begeleid nu een jongen van 9 met Asperger en opruimen is voor hem bv. een heel lastig punt. Ik vraag mij dan wel eens af of dit te maken heeft met zijn beperking of door de opvoeding die hij gekregen heeft.
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Carola589 schreef:Ook al zijn ze nog jong, kun je het bv. wel samen doen om er kennis mee te laten maken. Ik begeleid nu een jongen van 9 met Asperger en opruimen is voor hem bv. een heel lastig punt. Ik vraag mij dan wel eens af of dit te maken heeft met zijn beperking of door de opvoeding die hij gekregen heeft.
Misschien heeft het ook wel te maken met de opvoeding, maar dat zal dan niet zijn uit laksheid, maar omdat dingen nou eenmaal niet zo vanzelfsprekend zijn als ze lijken als je kind anders is dan andere kinderen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Is idd ook zo denk ik. Maar ik vind het met sommige gevallen (zoals hier bv. het opruimen) wel moeilijk om te zeggen het komt door de beperking of het komt door de opvoeding/karakter.Susan schreef:
Misschien heeft het ook wel te maken met de opvoeding, maar dat zal dan niet zijn uit laksheid, maar omdat dingen nou eenmaal niet zo vanzelfsprekend zijn als ze lijken als je kind anders is dan andere kinderen.
Cheesegirl- Ratel
Carola589 schreef:Is idd ook zo denk ik. Maar ik vind het met sommige gevallen (zoals hier bv. het opruimen) wel moeilijk om te zeggen het komt door de beperking of het komt door de opvoeding/karakter.Susan schreef:
Wat ik vaak mee zie spelen is ook het feit dat ouders het lastig vinden dat hun kind anders is dan dat ze gehoopt hadden en dat ze het lastig vinden om met de stoornis om te gaan. Vaak doen ze veel zelf om heftige confrontaties met hun kind te voorkomen, om de rust thuis te bewaren.
Roze Roos- Ratel
- Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10
Dat is toch ook slecht eigenlijk? Althans, ik vind dat geen goede manier. Ik begrijp wel dat je als ouder geen zin heb ik een hok vol bonje elke keer, maar dan maar zelf doen lijkt mij ook niet de beste oplossing.Roze Roos schreef:Wat ik vaak mee zie spelen is ook het feit dat ouders het lastig vinden dat hun kind anders is dan dat ze gehoopt hadden en dat ze het lastig vinden om met de stoornis om te gaan. Vaak doen ze veel zelf om heftige confrontaties met hun kind te voorkomen, om de rust thuis te bewaren.
Cheesegirl- Ratel
Carola589 schreef:Dat is toch ook slecht eigenlijk? Althans, ik vind dat geen goede manier. Ik begrijp wel dat je als ouder geen zin heb ik een hok vol bonje elke keer, maar dan maar zelf doen lijkt mij ook niet de beste oplossing.Roze Roos schreef:Wat ik vaak mee zie spelen is ook het feit dat ouders het lastig vinden dat hun kind anders is dan dat ze gehoopt hadden en dat ze het lastig vinden om met de stoornis om te gaan. Vaak doen ze veel zelf om heftige confrontaties met hun kind te voorkomen, om de rust thuis te bewaren.
Tja, de beste stuurlui staan aan wal.
Het is altijd zo makkelijk om ouders op hun fouten te wijzen als buitenstaander. Als ouder kun je het wat dat betreft nooit goed doen.
Gast- Gast
Mijn dochter helpt nu al vaak mee op ruimen.
Al het losse speelgoed gaat in een tonnetje. Als ik haar dat vraag dan gaat ze mee helpen en ze weet dat ze daarna met papa mee naar boven mag voor de pyjama aan te doen.
Vaak vind ze ineens iets waar ze dan mee gaat zitten spelen maar goed... Ze begint het nu redelijk te snappen en heeft er nog lol in ook.
En met 13 maanden verwacht ik niet van haar dat ze alles keurig opruimt
Al het losse speelgoed gaat in een tonnetje. Als ik haar dat vraag dan gaat ze mee helpen en ze weet dat ze daarna met papa mee naar boven mag voor de pyjama aan te doen.
Vaak vind ze ineens iets waar ze dan mee gaat zitten spelen maar goed... Ze begint het nu redelijk te snappen en heeft er nog lol in ook.
En met 13 maanden verwacht ik niet van haar dat ze alles keurig opruimt
Gast- Gast
Minneke schreef:Carola589 schreef:Dat is toch ook slecht eigenlijk? Althans, ik vind dat geen goede manier. Ik begrijp wel dat je als ouder geen zin heb ik een hok vol bonje elke keer, maar dan maar zelf doen lijkt mij ook niet de beste oplossing.Roze Roos schreef:Wat ik vaak mee zie spelen is ook het feit dat ouders het lastig vinden dat hun kind anders is dan dat ze gehoopt hadden en dat ze het lastig vinden om met de stoornis om te gaan. Vaak doen ze veel zelf om heftige confrontaties met hun kind te voorkomen, om de rust thuis te bewaren.
Het is altijd zo makkelijk om ouders op hun fouten te wijzen als buitenstaander. Als ouder kun je het wat dat betreft nooit goed doen.
Eens, en 'slecht' vind ik ook wel een heel vervelende term in zo'n context.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik hoefde al die dingen pas toen ik het huis uit ging dus denk ik dat je er in principe niet vroeg genoeg mee kunt beginnen want dan leer je dat het erbij hoort. Niemand die mijn huis wil zien nu ik alleen woon want ik denk nog steeds dat de kabouters het doen ;-)
Gast- Gast
Daarachter schreef ik ook dat ik het geen goede manier vind. Ik ben zelf dan ook geen ouder, maar ik beoordeel het ook meer vanuit mijn werk. Zeg niet dat ik alle fouten bij ouders neerleg hoor, zeker niet!Susan schreef:Minneke schreef:Carola589 schreef:Dat is toch ook slecht eigenlijk? Althans, ik vind dat geen goede manier. Ik begrijp wel dat je als ouder geen zin heb ik een hok vol bonje elke keer, maar dan maar zelf doen lijkt mij ook niet de beste oplossing.Roze Roos schreef:Wat ik vaak mee zie spelen is ook het feit dat ouders het lastig vinden dat hun kind anders is dan dat ze gehoopt hadden en dat ze het lastig vinden om met de stoornis om te gaan. Vaak doen ze veel zelf om heftige confrontaties met hun kind te voorkomen, om de rust thuis te bewaren.
Eens, en 'slecht' vind ik ook wel een heel vervelende term in zo'n context.
Cheesegirl- Ratel
Mijn zoontje heeft een behoorlijke taalachterstand waardoor veel dingen ook moeizamer gaan omdat we niet zo makkelijk met hem kunnen communiceren, maar wij moeten soms wel keuzes maken wat we nu belangrijk vinden voor hem om te leren, aangezien het erg moeilijk is om alles op hetzelfde moment aan te pakken. Ook vergt het hele traject waar we in zitten (hoe fijn het ook is om professionele ondersteuning te krijgen) en eigenlijk de hele situatie behoorlijk veel van ons als ouders, dus het is soms gewoon ook moeilijk om de energie op te brengen om de strijd aan te gaan. Uiteraard mag hij niet alles en zijn er dingen die hij gewoon moet, maar soms is het wel pick your battles.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik snap ook wel dat je niet altijd de strijd aan wilt gaan, maar ik neem als dat je ouder wel het beste voor je kunt wilt en hem/haar dus ook betrekt bij hoe het leven in elkaar zit. Naar mijn mening betekent dit bv. door je kind ook bepaalde dingen te laten en niet alles over te nemen.
Maar nogmaals, misschien denk ik er later als ik moeder ben heeeel anders over!
Cheesegirl- Ratel
Mijn kinderen ( bijna 7 en 4 ) moeten wel hun speelgoed zelf opruimen. Maar soms hebben ze bijvoorbeeld met vriendjes boven gespeeld en dan is het echt een zooi. Dan help ik ze wel want anders weten ze amper waar te beginnen en samen is het leuker en sneller.
Ik denk dat het ook per kind anders is. De ene is heel netjes en zuinig en de andere totaal niet.
Mijn kinderen moeten meestal ook zelf hun kleren in de wasmand gooien en soms hun brood bordje in de keuken zetten. Soms moeten ze ook meehelpen de tafel te dekken maar dat vinden ze alleen maar leuk.
Ik denk dat het ook per kind anders is. De ene is heel netjes en zuinig en de andere totaal niet.
Mijn kinderen moeten meestal ook zelf hun kleren in de wasmand gooien en soms hun brood bordje in de keuken zetten. Soms moeten ze ook meehelpen de tafel te dekken maar dat vinden ze alleen maar leuk.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Carola589 schreef:Ik snap ook wel dat je niet altijd de strijd aan wilt gaan, maar ik neem als dat je ouder wel het beste voor je kunt wilt en hem/haar dus ook betrekt bij hoe het leven in elkaar zit. Naar mijn mening betekent dit bv. door je kind ook bepaalde dingen te laten en niet alles over te nemen.
Ik denk dat je er wel gewoon vanuit kunt gaan dat vrijwel iedereen het beste voor zijn kind wil. Ook als ze andere keuzes maken dan jij. Het beste voor je kind willen zit in wel wat meer dan in dit soort dingen.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik geloof ook zeker dat het als ouder anders is dan wanneer je als professional in een gezin kom. Heb diep respect voor ouders en ook al denk ik soms "dat zou ik anders doen" dan is dat zo. De kunst is om met ouders samen te werken en zo de beste situatie voor het kind te creeëren.
Roze Roos- Ratel
- Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10
+1 Ik bekeek de situatie ook manier vanuit de kant van professional en niet van ouder, want dat kan ik niet weten.Roze Roos schreef:Ik geloof ook zeker dat het als ouder anders is dan wanneer je als professional in een gezin kom. Heb diep respect voor ouders en ook al denk ik soms "dat zou ik anders doen" dan is dat zo. De kunst is om met ouders samen te werken en zo de beste situatie voor het kind te creeëren.
@ Susan, ik begrijp wel dat het beste voor kind je willen uit meer dingen bestaat dan alleen maar dit, maar ik richtte het even op het opruimen omdat ik door zelf tegenaan liep in mijn werk.
Cheesegirl- Ratel
Storm schreef:Ik leer mijn zoon van 1,5 ook zijn eigen speelgoed op te ruimen, m.i kun je daar niet te vroeg mee beginnen. Het is belangrijk dat kinderen leren dat als je iets niet meer gebruikt of niet meer mee speelt, dat ze het op moeten ruimen.
+1. Alleen leer ik het mijn dochter
Gast- Gast
Ja ik vind ook dat hetm oet kunnen dat kinderen van 3,5 hun speelgoed opruimen.
heb ook een nichtje van die dat nooit heeft hoeven doen. Maar moeders deed dat altijd want tja kinderne moeten toch kunnen spelen... Wel irritant want ze vertikt het dus om overal haar speelgoed op te ruimen. Of ze nu hier is/ op school bij andere familie
heb ook een nichtje van die dat nooit heeft hoeven doen. Maar moeders deed dat altijd want tja kinderne moeten toch kunnen spelen... Wel irritant want ze vertikt het dus om overal haar speelgoed op te ruimen. Of ze nu hier is/ op school bij andere familie
SleepingBeauty- Kletskop
- Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Vanaf wanneer alleen in eigen kamer spelen?
» Vanaf welke leeftijd op eigen kamer spelen?
» Op de eigen kamer spelen
» Laat bijstandstrekkers sneeuw ruimen!
» Hoelang na keizersnede op eigen kamer?
» Vanaf welke leeftijd op eigen kamer spelen?
» Op de eigen kamer spelen
» Laat bijstandstrekkers sneeuw ruimen!
» Hoelang na keizersnede op eigen kamer?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: