Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

+13
Makamba
RYW
silly-one
Pien
minoessepoes
Pussycat
Lindsya
Bolleke
Angela_1986
Parisienne
Blond
Toet
Roze Roos
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Roze Roos za 19 maa 2011 - 22:19

Ik was van de week aan het werk en dat jongetje is 3.5 en maakte de volgende opmerking "Het is wel een rommel op mijn kamer" waarop ik vroeg of hij dat zelf op moest ruimen en toen zei hij tot mijn verbazing "Nee, daar komt Tanja(schoonmaakster) voor om op te ruimen, vroeger moest ik dat wel zelf doen!"

Los van dat ik zijn opmerking over vroeger echt grappig vond, vond ik het wel bijzonder dat hij niet hoeft te helpen met het opruimen van zijn eigen kamer. Dus bij deze de vraag, wanneer vindt je dat een kind moet helpen met zijn kamer opruimen? Denk je dat kinderen er veel van leren als ze zelf hun kamer opruimen of denk je er anders over?
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:25

ik vind 3,5 nog wel jong..

maar ik neem aan dat hij wel leert dat als hij iets pakt dat hij het speelgoed dan terug in de bak/kast moet stoppen waar hij het vandaan haalt?

Ik denk dat het er aan ligt wat er onder opruimen wordt verstaan.. eens per zoveel tijd zal alles toch uitgezocht moeten worden omdat alles door elkaar komt?

Volgens mij speelden mij zusjes met 3,5 nog niet op hun (slaap)kamer maar gewoon in de woonkamer in de speelhoek.. ze moesten wel dingen opruimen.. maar uiteindelijk was mijn moeder dat 's avonds vooral aan het doen.. (zoals ik met herinner)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:31

Nou zijn kamer opruimen vind ik bij 3,5 /4 wel kunnen. Als je ze al leert speelgoed op te ruimen en zo dan ben je al een heel eind. Bij mij op mijn werk (kdv) leren we kinderen ook speelgoed opruimen vanaf zo'n 2 jaar, soms helpen jongere kinderen ook mee Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:32

Euh ik hanteer(de) bij mijn broertje en neefjes 2,5 jaar.... Als je ergens mee speelt en je gaat iets anders doen, dan ruim je 't op, heel simpel. Ik help ze wel natuurlijk, maar ze moeten 't wel zelf leren opruimen. Mijn neefje is ook 3,5 maar die ruimt ook z'n bordje en zo op, na 't eten en ruimt z'n kamer op - zo goed als ie kan natuurlijk. Zijn ouders hebben namelijk ook altijd 2,5 jaar aangehouden en m'n neefje is heel erg bijdehand (Soms vergeet ik dat-ie pas 3 is, omdat ie gewoon heel erg slim is)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:33

Trouwens; volgens mij is 't kind in kwestie niet te jong om op te ruimen hoor. Als-ie 't besef heeft dat iemand anders het voor hem komt doen....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Toet za 19 maa 2011 - 22:33

Op die leeftijd kun je daar wel mee beginnen ja, sowieso mee laten helpen.
Ik moest op mijn 7e ofzo ook al helpen met mijn kamer poetsen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Roze Roos za 19 maa 2011 - 22:33

Nou ik bedoelde meer in de zin van helpen met opruimen, die kinderen laten alles slingeren en ouders ruimen alles op. Als ik er ben moeten ze zelf dingen opruimen en dat wekt irritatie op! Ik vind dat als je 3.5 bent dat je best kan helpen met opruimen!
Dus je spullen terug stoppen in de bak, je bakje op het aanrecht zetten..
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:34

RR dat kunnen ze heel goed Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:35

Ik vind het vooral erg dat een kind van die leeftijd al zegt dat daar de schoonmaker wel voor komt. Ik denk dat het kind op deze manier het idee krijgt dat een schoonmaker wel alles voor hem doet. Op mijn eigen woongroep waar ik werk, wil ik die opmerking nooit horen. Er is natuurlijk wel een verschil, want mijn clienten zijn al volwassenen, maar wel verstandelijk beperkt. Toch kan een kind van 3,5 ook leren dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn troep.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:36

Ik leer mijn zoon van 1,5 ook zijn eigen speelgoed op te ruimen, m.i kun je daar niet te vroeg mee beginnen. Het is belangrijk dat kinderen leren dat als je iets niet meer gebruikt of niet meer mee speelt, dat ze het op moeten ruimen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:37

Roze Roos schreef:Nou ik bedoelde meer in de zin van helpen met opruimen, die kinderen laten alles slingeren en ouders ruimen alles op. Als ik er ben moeten ze zelf dingen opruimen en dat wekt irritatie op! Ik vind dat als je 3.5 bent dat je best kan helpen met opruimen!
Dus je spullen terug stoppen in de bak, je bakje op het aanrecht zetten..

hier ben ik het wel mee eens!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Blond za 19 maa 2011 - 22:38

Een kind van 3,5 kan prima helpen met opruimen. Als hij met zn autootjes speelt, kan een kind ze ook weer terug doen in de bak waar ze uit komen.
Dat leren ze toch ook op de peuterspeelzaal en in de kleutergroepen. Dan gaat de juf ook niet alles alleen opruimen.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Roze Roos za 19 maa 2011 - 22:38

Ja ik verbaasde mij ook over de opmerking! Ik denk dat ze heel goed zelf hun kamer op konden ruimen, liet de kinderen/volwassenen op mijn werk met laag niveau ook altijd helpen. Hoe klein of beperkt je ook bent, vaak kun je wel iets of kun je ze in ieder geval het idee geven dat ze helpen..

Helemaal mijn idee Storm! Ik heb geen kinderen, maar op mn werk vind ik het wel belangrijk dat ze dat mee krijgen!
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 22:38

Storm schreef:Ik leer mijn zoon van 1,5 ook zijn eigen speelgoed op te ruimen, m.i kun je daar niet te vroeg mee beginnen. Het is belangrijk dat kinderen leren dat als je iets niet meer gebruikt of niet meer mee speelt, dat ze het op moeten ruimen.

+1 heel goed van je! Very Happy Zo zou ik het dus ook doen Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Parisienne za 19 maa 2011 - 23:20

Ik vind ook dat ze dan best hun kamer op kunnen ruimen. Ik zal N. ook leren om haar eerst het ene speelgoed te laten opruimen als ze iets anders wil gaan doen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Angela_1986 za 19 maa 2011 - 23:38

Jade schreef:
Roze Roos schreef:Nou ik bedoelde meer in de zin van helpen met opruimen, die kinderen laten alles slingeren en ouders ruimen alles op. Als ik er ben moeten ze zelf dingen opruimen en dat wekt irritatie op! Ik vind dat als je 3.5 bent dat je best kan helpen met opruimen!
Dus je spullen terug stoppen in de bak, je bakje op het aanrecht zetten..

hier ben ik het wel mee eens!

Ik ben het hier ook mee eens. De opmerking dat zijn kamer wel een rommel is en hij vervolgens aangeeft dat dat wel opgeruimd wordt door de schoonmaakster vind ik ergens wel 'zorgwekkend' voor 'n kind van 3,5. Zo klinkt het wel heel ernstig haha maar ik vind het gewoon verwend overkomen en aangezien het kind nu al gewend is dat dit voor hem gedaan wordt, ben ik benieuwd hoe dat gaat als hij ouder is, wat verwacht hij dan.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Roze Roos zo 20 maa 2011 - 19:51

Ja ik verbaasde mij ook over die opmerking! Dat verklaard ook wel waarom ik steeds strijd heb met die kids omdat ik vind dat ze best wat zelf kunnen doen, maar tja als ouders het niet doen dan maakt dat ene dagdeel dat ik er ben in de 2 weken ook niet zoveel indruk..
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Bolleke zo 20 maa 2011 - 19:56

Als het een puinhoop is op zijn kamer dan ruimt hij dat met hulp van mij op.. Hij is nu 4,5 en dit gaat al denk dik 1,5 jaar zo..
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Lindsya zo 20 maa 2011 - 20:00

Mijn zoontje speel af en toe op zijn kamer en als die rommel maak dan ruim die het zelf op en help ik mee. Als die beneden in de woonkamer speelt hetzelfde verhaal. Mijn zoontje is nu 4 jaar en doet dit al vanaf 2 jaar.
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Pussycat zo 20 maa 2011 - 20:08

Angela_1986 schreef:
Jade schreef:
Roze Roos schreef:Nou ik bedoelde meer in de zin van helpen met opruimen, die kinderen laten alles slingeren en ouders ruimen alles op. Als ik er ben moeten ze zelf dingen opruimen en dat wekt irritatie op! Ik vind dat als je 3.5 bent dat je best kan helpen met opruimen!
Dus je spullen terug stoppen in de bak, je bakje op het aanrecht zetten..

hier ben ik het wel mee eens!

Ik ben het hier ook mee eens. De opmerking dat zijn kamer wel een rommel is en hij vervolgens aangeeft dat dat wel opgeruimd wordt door de schoonmaakster vind ik ergens wel 'zorgwekkend' voor 'n kind van 3,5. Zo klinkt het wel heel ernstig haha maar ik vind het gewoon verwend overkomen en aangezien het kind nu al gewend is dat dit voor hem gedaan wordt, ben ik benieuwd hoe dat gaat als hij ouder is, wat verwacht hij dan.

Nou wat klinkt dat kind al ''verwend'' zeg! Als hij zijn hele leven zo verwend wordt wil ik niet weten wat voor arrogant persoon het later wordt..

Oké dat hoeft natuurlijk niet, maar ik denk wel dat als je zo gewend bent dat je niks zelf hoeft te doen dat dit niet heel goed is voor je zelfstandigheid.

Ik ben het eens met storm (was het geloof ik) dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Er is niks mis mee om je eigen zooi op te ruimen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Roze Roos zo 20 maa 2011 - 20:50

Ik ben blij dat jullie mijn mening delen, weet ik in ieder geval zeker dat het niks vreemds is wat ik van hem verwacht!
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  minoessepoes zo 20 maa 2011 - 20:55

Toen ik als gastouder werkte ruimde ik al samen met de kindjes op vanaf een jaar of 2. Dan gingen we gewoon samen het speelgoed in de doos doen waar ze daarvoor mee gespeeld hadden. En dat echt niet continue, maar meestal net voor het middagslaapje en 's avonds voor het eten bijvoorbeeld.

Ik vind wel dat kinderen moeten leren dat ze hun eigen rommeltjes op moeten ruimen en het ook wel verkeerd dat zo'n kindje al zo gemakzuchtig zegt dat de schoonmaakster dat wel doet.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Pien zo 20 maa 2011 - 22:21

Storm schreef:Ik leer mijn zoon van 1,5 ook zijn eigen speelgoed op te ruimen, m.i kun je daar niet te vroeg mee beginnen. Het is belangrijk dat kinderen leren dat als je iets niet meer gebruikt of niet meer mee speelt, dat ze het op moeten ruimen.

eens met bovenstaande, alleen dat doorgestreepte is dat op mij weer niet van toepassing.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gast zo 20 maa 2011 - 22:26

Ik leer 'mijn' kinderen op de babygroep ook zelf opruimen. Toen ik laatst om 17:45 nog twee kindjes (20 en 22 mnd oud) op de groep had en die heel driftig begonnen met opruimen toen ik daarom vroeg, stond m'n leidinggevende vol verbazing met de duimen omhoog door 't raam naar binnen te kijken. Ja, ik drill ze wel, hoor :P


Laatst aangepast door Maple op zo 20 maa 2011 - 23:36; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  silly-one zo 20 maa 2011 - 23:35

Mijn neefje van 2,5 ruimt ook gewoon op. we helpen hem wel, maar hij weet dat hij moet opruimen en dat doet hij ook. Ik vind het eigenlijk wel goed van mijn zus dat ze het hem op jonge leeftijd leert. Om alles op te ruimen is hij de klein, maar helpen is geen probleem.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud? Empty Re: Eigen kamer op ruimen? Vanaf hoe oud?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum