Kinderopvang/mama's Wat vinden jullie beter?
+7
Printje
Annie24
LMCurious
Teddyaapje
Blond
Liadan
Toet
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Kinderopvang/mama's Wat vinden jullie beter?
Ik weet niet zo goed of ik dit topic bij werk & studie moet doen of bij zwangerschap & mama's dus dat laat ik aan de moderators over, ik open hem gewoon hier en zie wel wanneer of hij verplaatst wordt.
Op het moment ben ik een beleid aan het schrijven voor een kinderdagverlijf.
Ik had met een medestudent een discussie over wat 'beter' is. Een horizontale of verticale groep.
Dus mijn vraag: wat vinden jullie? Onderbouw je keuze.
Voor de moeders, wat denk je dat beter is voor je kind? Zou jij overwegen je kind ergens anders te plaatsen als het beleid in groepskeuze niet aansluit bij jouw wensen?
Voor de pedagogisch medewerkers, waar zou je zelf liever werken en waarom? Wat denk je dat beter is voor de kinderen?
Op het moment ben ik een beleid aan het schrijven voor een kinderdagverlijf.
Ik had met een medestudent een discussie over wat 'beter' is. Een horizontale of verticale groep.
Dus mijn vraag: wat vinden jullie? Onderbouw je keuze.
Voor de moeders, wat denk je dat beter is voor je kind? Zou jij overwegen je kind ergens anders te plaatsen als het beleid in groepskeuze niet aansluit bij jouw wensen?
Voor de pedagogisch medewerkers, waar zou je zelf liever werken en waarom? Wat denk je dat beter is voor de kinderen?
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Re: Kinderopvang/mama's Wat vinden jullie beter?
Ik twijfel daar een beetje over. Mijn dochter zit op een horizontale groep en ik merk dat ze gelijk op gaat met de andere kindjes (want dezelfde leeftijdsgroep). Zij zat echter al voordat ze 1,5 jaar was bij de dreumessen en ik merk dat ze ontzettend voor begint te lopen op de andere kinderen (die soms 2 - 2,5 jaar zijn). Daarom zou voor míjn dochter een verticale groep niet verkeerd zijn, omdat ze zich dan ook kan optrekken aan kinderen die weer een stukje ouder zijn. Ze heeft daar echt behoefte aan en dat zou voor mij een reden kúnnen zijn om haar op een verticale groep te plaatsen. Volgens mij zijn die er alleen niet in mijn woonplaats.
Gast- Gast
Beiden heeft voor en nadelen voor mij.
Ik werk zelf op een verticale groep en vind het vooral leuk dat ik alle leeftijden mee maak en dat ik de kinderen zie opgroeien van 0 tot 4 jaar.
Mijn dochter gaat zelf ook naar een verticale groep (andere dan waar ik werk). Ik vind voordelen dat ze veel leert van de oudere kinderen en ook leert omgaan met juist kleine kinderen. Ze leert hier heel veel en heeft het erg naar haar zin.
Nadelen van een verticale groep vind ik dat als ze nog heel klein zijn (en zich nog niet zelf vooruit kunnen bewegen), ze veel drukte om zich heen hebben en niet altijd rustig op de grond kunnen spelen zonder dat ze misschien omver gelopen worden. Nadeel als ze ouder zijn (3,5 jaar) is dat ze misschien sneller uitdaging kwijt zijn omdat ze veel jongere kinderen om zich heen hebben.
Ik werk zelf op een verticale groep en vind het vooral leuk dat ik alle leeftijden mee maak en dat ik de kinderen zie opgroeien van 0 tot 4 jaar.
Mijn dochter gaat zelf ook naar een verticale groep (andere dan waar ik werk). Ik vind voordelen dat ze veel leert van de oudere kinderen en ook leert omgaan met juist kleine kinderen. Ze leert hier heel veel en heeft het erg naar haar zin.
Nadelen van een verticale groep vind ik dat als ze nog heel klein zijn (en zich nog niet zelf vooruit kunnen bewegen), ze veel drukte om zich heen hebben en niet altijd rustig op de grond kunnen spelen zonder dat ze misschien omver gelopen worden. Nadeel als ze ouder zijn (3,5 jaar) is dat ze misschien sneller uitdaging kwijt zijn omdat ze veel jongere kinderen om zich heen hebben.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Ik werk niet in de kinderopvang, maar loop wel stage bij een instelling voor (oa) kinderopvang. Ik ben een voorstander van horizontale groepen. Ik krijg dit ook terug van leidsters. Zij geven aan dat het moeilijk is om een baby goede aandacht te kunnen geven als er ook peuters en kinderen van bijna 4 tussen lopen. Kinderen tussen 0 en 4 verschillen heel erg in wat ze aankunnen en nodig hebben.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Liadan schreef:Beiden heeft voor en nadelen voor mij.
+1 En dan met name dikgedrukte.
Mijn dochter zit nu in een horizontale groep en ze loopt sowieso wel iets voor.
Maar ik was in het begin erg bang toen ze haar in een verticale groep wilde plaatsen dat ze daar niet tegen zou kunnen omdat ze de eerste 5/6 maanden enorm overprikkeld raakte.
Maar uiteindelijk denk ik inderdaad dat beide voor en nadelen heeft.
Gast- Gast
Ik ben het eens met _Chance.
In het begin vond ik het heel leuk op een verticale groep, ik had hier nog geen ervaring mee en er zit heel veel afwisseling in. Echter loop ik er steeds meer tegen aan dat ik de kinderen niet de aandacht/begeleiding kan bieden die zij nodig hebben en verdienen.
De Baby's kunnen idd niet lekker op de grond spelen, maar ik denk ook dat ze zwaar overprikkeld worden. Ze zijn nu een hele dag lang in een ruimte met +/- 10 peuters die de nodige herrie produceren. Altijd en overal, zelfs als ze de fles krijgen, zitten wij gewoon op de groep en is het dus heel onrustig.
Maar ook voor de grootste kinderen (3+) schiet veel tekort, met hen kun je hele leuke ontwikkelingsgerichte activiteiten doen maar daar heb je simpelweg de ruimte/tijd niet voor omdat de jongere kinderen er weer bij zitten.
In het begin vond ik het heel leuk op een verticale groep, ik had hier nog geen ervaring mee en er zit heel veel afwisseling in. Echter loop ik er steeds meer tegen aan dat ik de kinderen niet de aandacht/begeleiding kan bieden die zij nodig hebben en verdienen.
De Baby's kunnen idd niet lekker op de grond spelen, maar ik denk ook dat ze zwaar overprikkeld worden. Ze zijn nu een hele dag lang in een ruimte met +/- 10 peuters die de nodige herrie produceren. Altijd en overal, zelfs als ze de fles krijgen, zitten wij gewoon op de groep en is het dus heel onrustig.
Maar ook voor de grootste kinderen (3+) schiet veel tekort, met hen kun je hele leuke ontwikkelingsgerichte activiteiten doen maar daar heb je simpelweg de ruimte/tijd niet voor omdat de jongere kinderen er weer bij zitten.
Toet- Lady Post-a-lot
Toetje, dat hoeft niet altijd zo te zijn, op de groep waar ik werk hebben we 2 ruimtes. Wij kunnen de groep dus splitsen in de oudere en jongere kinderen om activiteiten te doen die echt op de leeftijd gericht zijn. Ook creeren we zo meer rust voor de jongere kinderen. Maar goed, dit is wel luxe denk ik, het hebben van 2 ruimtes.
Mijn dochter zit op een groep van 12 kinderen, er lopen daar niet 10 peuters rond, het is echt verdeeld in alle leeftijden.
Mijn dochter zit op een groep van 12 kinderen, er lopen daar niet 10 peuters rond, het is echt verdeeld in alle leeftijden.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Nee dan is het inderdaad een ander verhaal, maar wij hebben maar een ruimte.
We hebben wel de BSO waar we 's ochtend wel eens met wat 3+ kinderen naartoe gaan, maar dan blijven er nog genoeg peuters en baby's over.
Wij hebben meestal 2-4 baby (en dan bedoel ik echt tot 1 jaar) en de rest is allemaal daar boven.
We hebben wel de BSO waar we 's ochtend wel eens met wat 3+ kinderen naartoe gaan, maar dan blijven er nog genoeg peuters en baby's over.
Wij hebben meestal 2-4 baby (en dan bedoel ik echt tot 1 jaar) en de rest is allemaal daar boven.
Toet- Lady Post-a-lot
ik denk dat voor mijn dochter een verticale groep te druk zou zijn. Zij raakt enorm snel overprikkeld en heeft echt de rust nodig. Ik denk dat mijn voorkeur zou gaan naar een horizontale groep omdat ze daar met leeftijdsgenootjes zou zitten en over het algemeen met kinderen met hetzelfde niveau. Op een verticale groep vinden de oudsten denk ik te weinig uitdaging, doordat ze met alleen maar jongere kinderen op een groep zitten
Gast- Gast
Mijn zoontje zit nu op een horizantele groep (0-1,5) en stroomt daarna door naar de verticale groep (0-4) en ik vind dit eigenlijk wel fijn! Ik ben ook echt opzoek gegaan naar een kdv waar ze een babygroep hebben omdat ik dat gewoon een fijner idee vind.
Gast- Gast
Absoluut een horizontale groep. Op het vorige KDV was een verticale groep en dat vond ik niet ideaal. Te druk voor de baby's en voor de oudere kindjes is het ook niet fijn dat ze voorzichtig moeten zijn omdat er baby's in dezelfde ruimte zijn.
Nu zitten ze allebei in een horizontale groep en ik merk dat dat voor beiden beter werkt. Voor de jongste is het heerlijk rustig en voor de oudste zijn er veel leeftijdsgenootjes om haar heen en activiteiten die bij hun leeftijd passen. Bij dit KDV zijn ze verdeeld over vier groepen: 0-1 1-2 2-3 en 3+. Ik vind dat super!
Nu zitten ze allebei in een horizontale groep en ik merk dat dat voor beiden beter werkt. Voor de jongste is het heerlijk rustig en voor de oudste zijn er veel leeftijdsgenootjes om haar heen en activiteiten die bij hun leeftijd passen. Bij dit KDV zijn ze verdeeld over vier groepen: 0-1 1-2 2-3 en 3+. Ik vind dat super!
Gast- Gast
Mijn zoontje zit in principe in een horizontale groep (tot 1 jaar) maar op een rustige dag gaan ze samen met de dreumissen (tot 4jaar) en ik merk dat hij dan een stuk vermoeider is savonds. Mijn voorkeur op dit moment gaat dus uit naar een horizontale groep.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
In het begin zat Joris zowel in een verticale als horizontale groep omdat we anders de dagen niet konden krijgen. Toen hij ongeveer een half jaar oud was ging hij helemaal naar de verticale groep. In zijn geval was dit positief omdat hij continue naar de oudere kindjes aan het kijken was. De babytjes vond ie niet interessant. Wij wilden ook graag dat hij de verschillende leeftijden zou blijven ervaren, ook met oog op een 2e kindje. Nu merken we ook dudielijk dat hij weet hoe hij zachtjes moet aaien en niet zomaar aan zijn zusje mag komen. Dat heeft hij gewoon al geleerd op de groep.
Overigens zitten ze bij ons met max. 12 kindjes en dan met max. 3 of 4 babytjes geloof ik. Verder doen ze ook wel activiteiten met de horizontale dreumesgroepen samen om de ontwikkeling van de oudere kindjes te stimuleren. Dus ik vind het ideaal zo.
Milou gaat dadelijk eerst naar een babygroep, omdat ik niet wil dat ze bij elkaar groep zitten. Als ze ouder word kijken we dan of Joris naar een dreumesgroep gaat en zij naar de verticale groep of dat zij uiteindelijk doorstroomt naar een dreumesgroep. Zal er ook aan liggen waar zij behoefte aan heeft. Zoals anderen al zeggen kan ik me voorstellen dat een kindje ook overprikkelt kan raken op een verticale groep. Elk kindje reageert anders denk ik.
Overigens zitten ze bij ons met max. 12 kindjes en dan met max. 3 of 4 babytjes geloof ik. Verder doen ze ook wel activiteiten met de horizontale dreumesgroepen samen om de ontwikkeling van de oudere kindjes te stimuleren. Dus ik vind het ideaal zo.
Milou gaat dadelijk eerst naar een babygroep, omdat ik niet wil dat ze bij elkaar groep zitten. Als ze ouder word kijken we dan of Joris naar een dreumesgroep gaat en zij naar de verticale groep of dat zij uiteindelijk doorstroomt naar een dreumesgroep. Zal er ook aan liggen waar zij behoefte aan heeft. Zoals anderen al zeggen kan ik me voorstellen dat een kindje ook overprikkelt kan raken op een verticale groep. Elk kindje reageert anders denk ik.
LMCurious- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Voor kleine baby's vind ik een horizontale groep meer geschikt.
Een verticale groep is vaak erg druk en ik denk dat het voor kleine baby's belangrijk is dat er rust is op de groep.
Voor grotere baby's en peuters vind ik een verticale groep juist weer leuker.
Maar ik denk dat het allebei voor- en nadelen heeft en dat het meer het gevoel is wat je er zelf als ouder en als leidster bij hebt.
Een verticale groep is vaak erg druk en ik denk dat het voor kleine baby's belangrijk is dat er rust is op de groep.
Voor grotere baby's en peuters vind ik een verticale groep juist weer leuker.
Maar ik denk dat het allebei voor- en nadelen heeft en dat het meer het gevoel is wat je er zelf als ouder en als leidster bij hebt.
Gast- Gast
Wij hadden ons ingeschreven bij een kdv met een verticale groep. Helaas zal daar op de dagen dat wij het nodig hebben pas na de zomervakantie plaats zijn. Nu kunnen we wel terecht bij een kdv waar ze met horizontale groepen werken (zelfde stichting en we zijn bij allebei wezen kijken toen ik nog zwanger was) Dit was onze 2e keus, maar we hebben het toch aangenomen omdat we anders geen opvang hebben.
We blijven wel op de lijst staan van het kdv met verticale groepen, maar misschien bevalt de horizonale groep ons straks wel zo goed dat we niet switchen als er plaats is en hier blijven.
Denk dat er bij beiden wel voor-en nadelen zijn.
We blijven wel op de lijst staan van het kdv met verticale groepen, maar misschien bevalt de horizonale groep ons straks wel zo goed dat we niet switchen als er plaats is en hier blijven.
Denk dat er bij beiden wel voor-en nadelen zijn.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Ik vind een verticale groep 'beter' of hoe je het wilt noemen. Ik werk zelf op een Jenaplanschool en daar werken we ook met verticale stamgroepen, dus ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld omdat ik de voordelen hiervan altijd zie.
Mijn zoontje kon juist helemaal niet tegen dat gehuil van al die andere baby;s. Dat is voor kinderen ook onrustig,hij vond het van kleins af aan al reuze interessant om naar andere kinderen te kijken. Het verschilt dus ook echt per kind.
Mijn zoontje zit nu nog op een horizontale groep maar hij is echt de oudste 'baby'. De rest is allemaal pas 4-8 mnd en hij is een stuk verder, daarom willen de leidsters hem eventueel ook eerder naar de dreumessen doen.
Mijn zoontje kon juist helemaal niet tegen dat gehuil van al die andere baby;s. Dat is voor kinderen ook onrustig,hij vond het van kleins af aan al reuze interessant om naar andere kinderen te kijken. Het verschilt dus ook echt per kind.
Mijn zoontje zit nu nog op een horizontale groep maar hij is echt de oudste 'baby'. De rest is allemaal pas 4-8 mnd en hij is een stuk verder, daarom willen de leidsters hem eventueel ook eerder naar de dreumessen doen.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Mijn zoons hebben allebei op een horizontale groep gezeten en dat ging op zich prima, behalve dan dat ze zich in het laatste halfjaar stierlijk verveelden. Mijn jongste (is net drie geworden in februari) gaat regelmatig op de BSO bij zijn grote broer spelen, het zit in hetzelfde gebouw en hij lijkt wel vier als je 'm bezig ziet en hoort praten. Ik krijg ook regelmatig de vraag naar welke basisschool hij gaat, terwijl hij dus net pas drie geworden is. Hij verveelt zich dus wel op de horizontale groep, maar hij kan dus wel 'buurten' bij de BSO en daar spelletjes en werkjes doen.
Mijn stiefzoontje heeft een tijd op een verticale groep gezeten en dat was drama. Hij ging van 7 dagen per week bij zijn moeder thuis naar 4 dagen KDV, en dan was hij de enige onder de 1,5 jaar, dus dat ventje kwam elke dag schreeuwend thuis, zo overprikkeld was hij.
Het verschilt denk ik enorm per kind.
Mijn stiefzoontje heeft een tijd op een verticale groep gezeten en dat was drama. Hij ging van 7 dagen per week bij zijn moeder thuis naar 4 dagen KDV, en dan was hij de enige onder de 1,5 jaar, dus dat ventje kwam elke dag schreeuwend thuis, zo overprikkeld was hij.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
ik werk al heel wat jaartjes in de kinderopvang en heb daarbij op zowel verticale als horizontale groepen gewerkt. Mijn voorkeur om te werken gaat zeker weten uit naar een horizontale groep.
Waarom? Ik vind een verticale groep te hectisch en onoverzichtelijk. je moet je meer opsplitsen om zowel de baby's de dreumesen en de peuters tegelijk aandacht te kunnen geven. Wij stonden met zn 2en op 12 kinderen, en als je collega dan even naar de wc is, jij rustig een baby de fles geeft, en er nog 11 dreumesen rondlopen, is dat pittig. Zit je net rustig met die fles, moet je opstaan met kind en als omdat er 2 andere kinderen elkaar in de haren vliegen bijvoorbeeld. Daarbij vind ik het veelste druk voor de kindjes, en vind ik dat er vaak een doelgroep ondergesneeuwd raakt.
Natuurlijk is het voordeel van verticaal dat broertjes en zusjes bij elkaar geplaatst kunnen worden, en dat de kleintjes veel van de groten leren, en de groters weer leren om de kleintjes te helpen.... maar ik vind het toch niet erg ideaal.
Zo gingen wij met een peutergroep ook veel sneller naar buiten, want sja met 3 baby's erbij in de winter ga je niet snel naar buiten, en je collega mag ook niet alleen naar buiten, terwijl jij met de kleintjes binnen blijft....
Als ik zelf mama wordt zou ik mijn kindje het liefst op een horizontale groep willen, vooral voor de rust. Natuurlijk is het nadeel dat ze dan na 2 jaar moeten wennen op een peutergroep, maar dit zorgt meestal niet voor teveel problemen.
Ook vind ik het speelgoed- en activiteitenaanbod op horizontale groepen vaak beter aansluiten dan op een verticale groep.
Zo hebben wij op de peutergroep klei, potloden,papier, hamertje tik en meer van dat soort dingen op kindhoogte staan. De kinderen kunnen dit zelf pakken om ermee te spelen wanneer ze willen. Op een verticale groep staat dit allemaal achter slot en grendel omdat het gevaarlijk is voor de kleinere kinderen. Ook het aanbieden van activiteiten gaat moeizamer...als je met 2 grote kinderen van 3,5 een moeilijker spelletje wil doen, gaat dit lastig omdat er veel kleintjes tussendoor lopen...
Valt mij overigens wel op dat er (hier in de buurt) steeds meer dagverblijven overgaan naar verticale groepen. de kdv's met horizontale groepen zijn op 1 hand te tellen...jammer.
Waarom? Ik vind een verticale groep te hectisch en onoverzichtelijk. je moet je meer opsplitsen om zowel de baby's de dreumesen en de peuters tegelijk aandacht te kunnen geven. Wij stonden met zn 2en op 12 kinderen, en als je collega dan even naar de wc is, jij rustig een baby de fles geeft, en er nog 11 dreumesen rondlopen, is dat pittig. Zit je net rustig met die fles, moet je opstaan met kind en als omdat er 2 andere kinderen elkaar in de haren vliegen bijvoorbeeld. Daarbij vind ik het veelste druk voor de kindjes, en vind ik dat er vaak een doelgroep ondergesneeuwd raakt.
Natuurlijk is het voordeel van verticaal dat broertjes en zusjes bij elkaar geplaatst kunnen worden, en dat de kleintjes veel van de groten leren, en de groters weer leren om de kleintjes te helpen.... maar ik vind het toch niet erg ideaal.
Zo gingen wij met een peutergroep ook veel sneller naar buiten, want sja met 3 baby's erbij in de winter ga je niet snel naar buiten, en je collega mag ook niet alleen naar buiten, terwijl jij met de kleintjes binnen blijft....
Als ik zelf mama wordt zou ik mijn kindje het liefst op een horizontale groep willen, vooral voor de rust. Natuurlijk is het nadeel dat ze dan na 2 jaar moeten wennen op een peutergroep, maar dit zorgt meestal niet voor teveel problemen.
Ook vind ik het speelgoed- en activiteitenaanbod op horizontale groepen vaak beter aansluiten dan op een verticale groep.
Zo hebben wij op de peutergroep klei, potloden,papier, hamertje tik en meer van dat soort dingen op kindhoogte staan. De kinderen kunnen dit zelf pakken om ermee te spelen wanneer ze willen. Op een verticale groep staat dit allemaal achter slot en grendel omdat het gevaarlijk is voor de kleinere kinderen. Ook het aanbieden van activiteiten gaat moeizamer...als je met 2 grote kinderen van 3,5 een moeilijker spelletje wil doen, gaat dit lastig omdat er veel kleintjes tussendoor lopen...
Valt mij overigens wel op dat er (hier in de buurt) steeds meer dagverblijven overgaan naar verticale groepen. de kdv's met horizontale groepen zijn op 1 hand te tellen...jammer.
Laatst aangepast door *Marietje* op wo 16 maa 2011 - 11:30; in totaal 2 keer bewerkt
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
RYW schreef:Mijn zoons hebben allebei op een horizontale groep gezeten en dat ging op zich prima, behalve dan dat ze zich in het laatste halfjaar stierlijk verveelden. Mijn jongste (is net drie geworden in februari) gaat regelmatig op de BSO bij zijn grote broer spelen, het zit in hetzelfde gebouw en hij lijkt wel vier als je 'm bezig ziet en hoort praten. Ik krijg ook regelmatig de vraag naar welke basisschool hij gaat, terwijl hij dus net pas drie geworden is. Hij verveelt zich dus wel op de horizontale groep, maar hij kan dus wel 'buurten' bij de BSO en daar spelletjes en werkjes doen.
maar bovenstaande maakt natuurlijk niet uit of ie op een horizontale of verticale groep zit. denk zelfs dat in zijn geval horizontaal beter is, bij verticaal had ie dus al vanaf baby op deze groep gezeten, en had ie zich misschien nog meer verveeld. Fijn dat hij af en toe naar de BSO kan voor wat nieuwe uitdaging!
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
Nou ja, daarom schreef ik ook dat het op zich prima gaat. Die uitdaging kunnen ze hem inderdaad via de BSO bieden, en je merkt gewoon dat hij die behoefte heeft. Je zou écht niet zeggen dat hij drie is, hij heeft natuurlijk al een oudere broer, en zeker qua taalontwikkeling is het niet normaal wat dat ventje presteert (niet zo heel gek met een taalkundige als mama ), dus hij kan ook met de BSO-kinderen vrij goed uit de voeten en hij gaat ook vrij natuurlijk in die groep op. Ik vind het prima geregeld zo, en ik vind het fijn dat het mogelijk is om met kinderen die niet binnen de mainstream vallen zegmaar een aangepast traject te volgen dat aan hun behoeftes voldoet.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
mijn kinderen gaan binnenkort naar de kdv, zij komen beiden in een verticale groep ( 0 - 4 jaar ) maar bij die kdv hebben ze grote grond boxen zeg maar waar de kleintjes lekker kunnen kruipen en rollen zonder dat de groten hun omver lopen.
En iedere dag gaan de kindjes vanaf 2,5 jaar tot 4 jaar samen gezamenlijke activiteiten doen een paar uurtjes
En iedere dag gaan de kindjes vanaf 2,5 jaar tot 4 jaar samen gezamenlijke activiteiten doen een paar uurtjes
Gast- Gast
Ik kies voor een horizontale groep. Hier is dat van 0-2 en van 2-4. Ik vind dat ideaal. De baby's krijgen de aandacht die ze nodig hebben zonder dat er een peuter over ze heen stuikelt en kinderen van 2 kunnen zich optrekken aan de oudere kinderen in hun eigen groep. Zo leren ze meteen ook wat zelfstandiger te zijn.
Gast- Gast
Ik ben ook voor een horizontale groep.
Tot 7:30/8 uur zitten ze bij ons met ze allen in 1 lokaal en dan is het wel druk met de oudere kinderen erbij.
Vooral de jongens rennen dan overal heen en kunnen best lomp zijn. Ze lopen dan zo de kleintjes omver.
Tot 7:30/8 uur zitten ze bij ons met ze allen in 1 lokaal en dan is het wel druk met de oudere kinderen erbij.
Vooral de jongens rennen dan overal heen en kunnen best lomp zijn. Ze lopen dan zo de kleintjes omver.
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Ah, hier is mijn topic gebleven. Bedankt voor jullie antwoorden.
Marietje, jij hebt precies verwoord hoe ik er ook over denk!
Marietje, jij hebt precies verwoord hoe ik er ook over denk!
Toet- Lady Post-a-lot
Ik heb gewerkt op een verticale groep, mijn zoontje zit op een horizontale groep.
Een verticale groep heeft veel voordelen vind ik, als:
- de ruimte zo is ingericht dat er voor alle kinderen iets te ontdekken valt, en op zo'n manier dat jongere en oudere kinderen elkaar niet in de weg zitten (bijvoorbeeld met een speelgang voor peuters, een grote box voor baby's en een kruiptunnel voor dreumessen)
- de leidsters weten hoe ze zo'n groep het beste kunnen draaien
Als dit in orde is, vind ik dat alle kinderen baat hebben bij zo'n groep. De jongere kinderen kunnen op hun eigen niveau spelen doordat er allerlei mogelijkheden en materialen zijn én oudere kinderen om dingen bij af te kijken. Oudere kinderen hebben misschien minder speelkamaraadjes, maar ze leren wel om te gaan met jongere kinderen. Heel fijn als er thuis een jonger broertje of zusje is/komt.
Een groot voordeel dat ik hier (geloof ik) nog niet gelezen heb: kinderen blijven vier jaar lang in één groep. Zo leren ze de ruimte, de andere kinderen en de juffen goed kennen, voelen ze zich veilig, en kunnen ze zich nog beter ontwikkelen.
Een verticale groep heeft veel voordelen vind ik, als:
- de ruimte zo is ingericht dat er voor alle kinderen iets te ontdekken valt, en op zo'n manier dat jongere en oudere kinderen elkaar niet in de weg zitten (bijvoorbeeld met een speelgang voor peuters, een grote box voor baby's en een kruiptunnel voor dreumessen)
- de leidsters weten hoe ze zo'n groep het beste kunnen draaien
Als dit in orde is, vind ik dat alle kinderen baat hebben bij zo'n groep. De jongere kinderen kunnen op hun eigen niveau spelen doordat er allerlei mogelijkheden en materialen zijn én oudere kinderen om dingen bij af te kijken. Oudere kinderen hebben misschien minder speelkamaraadjes, maar ze leren wel om te gaan met jongere kinderen. Heel fijn als er thuis een jonger broertje of zusje is/komt.
Een groot voordeel dat ik hier (geloof ik) nog niet gelezen heb: kinderen blijven vier jaar lang in één groep. Zo leren ze de ruimte, de andere kinderen en de juffen goed kennen, voelen ze zich veilig, en kunnen ze zich nog beter ontwikkelen.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» wat werkt bij jullie beter?
» Kinderopvang...zoeen jullie ook alternatieven?
» Wat zijn jullie per maand kwijt aan kinderopvang?
» Hoeveel is jullie eigen bijdrage voor Kinderopvang??
» Vinden jullie...
» Kinderopvang...zoeen jullie ook alternatieven?
» Wat zijn jullie per maand kwijt aan kinderopvang?
» Hoeveel is jullie eigen bijdrage voor Kinderopvang??
» Vinden jullie...
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: