Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis?

+3
Eris
Effie_O
Zora
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis? Empty Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis?

Bericht  Zora do 2 dec 2010 - 8:59

Sinds een paar maanden zitten mijn vriend en ik eindelijk in de situatie dat we beiden een baan hebben. Ik ga zelf waarschijnlijk vanaf maart volgend jaar fulltime werken (werk nu 32u) en dus meer verdienen, maar we willen nu al wel een beetje gaan kijken hoe en wat.

Probleem: we hebben allebei echt 0,0 verstand van hypotheken en alle andere geldzaken die bij een huis kopen meespelen. Met name mijn vriend zou graag eerst een gesprek aangaan met een onafhankelijk iemand die ons objectief kan vertellen hoe onze situatie er voor staat, en of kopen gunstig is, etc. Persoonlijk denk ik dat dat niet handig is, omdat ik me niet kan voorstellen dat zo iemand gratis is Very Happy Ik denk dat we naar verschillende banken moeten gaan om eens rond te kijken.

Maar, dan zit je daar, en dan wat? We hebben beiden waarschijnlijk te weinig benul van wat zo iemand ons kan vertellen...Ik heb al geprobeerd me een beetje in te lezen op internet, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis? Empty Re: Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis?

Bericht  Effie_O do 2 dec 2010 - 9:27

Volgens mij kun je ook gratis advies krijgen hoor. Hypotheekadviseurs zijn een soort tussenpersoon bij het afsluiten van een hypotheek, zij krijgen provisie als ze ergens een hypotheek voor de klant afsluiten. Ze worden gewoon betaald door een organisatie. Natuurlijk kun je adviseurs treffen die niet volledig objectief zijn, maar je een hypotheek aansmeren waarvoor zij de hoogste provisie krijgen. Misschien kun je wat rondvragen, of mensen betrouwbare adviseurs kennen. Zo hebben wij het wel gedaan.
Er zijn ook adviseurs die je zelf kunt betalen, dan heb je misschien een kleinere kans dat ze niet echt 'eerlijk' zijn.

Mijn vriend en ik hadden er ook echt 0,0 verstand van. Dat hebben we ook eerlijk gezegd tegen die man en hij vond dat helemaal geen probleem. We hebben folders gekregen, hij heeft verschillende hypotheekvormen uitgelegd, hij heeft berekend voor welk bedrag we het zouden kunnen afsluiten, dat soort dingen. Hij heeft ons veel vragen gesteld en is met ons gaan overleggen wat de voor- en nadelen zouden zijn van elke hypotheekvorm. Zo zijn we er uiteindelijk nog vrij snel uitgekomen.

Ik zou het dus vooral wel doen, zo'n adviseur langs laten komen! Wij hebben er in ieder geval niks voor hoeven te betalen, we hebben duidelijke uitleg gehad en een goede hypotheek kunnen afsluiten.
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis? Empty Re: Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis?

Bericht  Zora do 2 dec 2010 - 10:10

Oh, kijk, haha, ik weet er dus echt weinig van af! Misschien daar toch maar eens in verdiepen. Bij welke zijn jullie geweest? Klinkt wel heel fijn.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Effie_O vr 3 dec 2010 - 0:58

Ja, dat is een goede vraag Very Happy
Na enig zoeken zie ik dat die man van Unive was (tenminste, dat staat achter de @ in zijn email adres...). De hypotheek is van Reaal.
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592

Bericht  Eris vr 3 dec 2010 - 1:08

Op internet heb je enorm veel sites waar duidelijk wordt uitgelegd hoe en wat er bij komt kijken als je een huis gaat kopen.
Google maar eens daar haal je best goede informatie vandaan. Ik zou dat eerst doen voor je naar een adviseur gaat.

Eris
Prater
Prater

Aantal berichten : 1286
Punten : 1351
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast vr 3 dec 2010 - 3:59

Ik zou nooit naar een tussenpersoon gaan.
Ga liever naar verschillende banken.

Ik had er ook de ballen verstand van.
Mijn vriend is financieel adviseur bij een bank, dus die wist er wat meer van Wink
Maar nog zijn wij bij verschillende banken geweest.

Gast
Gast

Bericht  Fleur vr 3 dec 2010 - 4:31

Ik zit in een beetje een zelfde situatie,
wij gaan as dinsdag naar de bank voor een advies gesprek. We krijgen dan te horen hoe en wat er mogelijk is voor ons bij die bank.
Ik ben heel benieuwd of ik er iets van snap. Ik blijf hier dan ook meelezen. En ik zal internet ook eens afspeuren voor meer informatie.

Fleur
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 3
Punten : 4
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Zora vr 3 dec 2010 - 6:15

Het probleem is eigenlijk een beetje dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen als ik op internet ga rondkijken Embarassed heb ik natuurlijk al gedaan, maar zie dus echt door de bomen het bos niet meer...

Is het per se zo, dat als je naar zo'n tussenpersoon gaat, je ook bij hen moet blijven als je verder gaat in het koopproces? Je zit eraan vast zeg maar? Lijkt me zo sterk.

Ben benieuwd naar jullie adviesgesprek Fleur!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Zora di 7 dec 2010 - 9:28

Nou, we hebben een gesprek volgende week bij een hypotheekadviseurbedrijfdinges Very Happy We kennen een aantal mensen die goede ervaringen hebben met dit bedrijf, en ze klonken aan de telefoon gelukkig ook heel toegankelijk. Ben benieuwd!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Sterre di 7 dec 2010 - 11:56

Hoe begin je nou met het (oriënteren op) kopen van een huis? Book-9789043014540-een-huis-kopen-voor-dummies-16659664
Very Happy Er staat echt nuttige informatie in!

Spannend Zora! Wel goed om naar een onafhankelijk adviseur te gaan. Wij maken bij verschillende banken een afspraak zodat we zelf een beetje kunnen vergelijken, en gelukkig heeft mijn vader er redelijk verstand van zodat hij wel wat advies kan geven.

Wij hebben intussen twee woningen bekeken en gaan er donderdag en volgende week nog drie bekijken. De eerste twee vielen een beetje tegen. Of er moest heel veel aan verbeterd worden i.v.m. houtrot en een slechte ventilatie onder de vloer, of er stond grondwater in de kelder... Great! Dat zie je dus niet op Funda. Dus we kijken rustig verder, al is het wel heel erg leuk om echt te gaan kijken .

Ik houd dit topic in de gaten! Very Happy

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  Zora di 7 dec 2010 - 19:56

Ohja, dat boek zag ik op het 'oude' forum ook al langskomen! Is het ook een beetje up to date?

Handig dat je vader er veel vanaf weet! Ik heb gelukkig veel vertrouwen in dit bedrijfje. Vind het een erg fijn idee dat ik meerdere mensen ken die daar het afgelopen half jaar een hypotheek hebben afgesloten.

Leuk dat jullie echt al serieus aan het bezichtigen zijn! Wij hebben alleen op de open huizendag wat rondgekeken, om een beetje te kijken hoe dat is Very Happy
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Fleur di 7 dec 2010 - 22:01

Nou wij zijn gisteren bij de Bank geweest. Is wel een stuk duidelijker geworden wat de mogelijkheden voor ons zijn.
Wel is het zo dat we nu gewoon in een rot tijd zitten qua financiële situatie van NL. in 2011 kunnen we gewoon al 10.000 euro minder krijgen dan 2010 en wie weet wordt dat nog wel minder, kunnen ze nog niet zeggen. Frustrerend is dat.
Daarnaast houdt de bank waar wij geweest zijn geen rekening met doorgroeimogelijkheden qua salaris. wij zitten beide nog in ons start salaris en gaan er de komende jaren sowieso op vooruit. Daar wordt ook geen rekening mee gehouden omdat ze geen zekerheid hebben. PFft.

Wij willen ook nog langs andere banken of misschien is een onafhankelijke hypotheekverstrekker idd wel slim. Die kan het te lenen bedrag bij verschillende banken toch vergelijken?

@Zora, ik ben benieuwd wat de hypotheekverstrekker jullie verteld. Veel succes in ieder geval!
@Sterre, spannend hoor al echt op huizenjacht. Jullie weten al duidelijk in welke prijscategorie jullie kunnen zoeken.
Dat boek is dus wel het aanraden waard, toch maar eens kijken of ik dat op bol kan bestellen.

Fleur
Zwijger
Zwijger

Bericht  Zora di 7 dec 2010 - 22:38

Oh, dat is wel een beetje een domper Fleur. Ik ben daar ook wel een beetje bang voor. Onze salarissen, met name de mijne, zullen de komende jaren inderdaad ook nog behoorlijk stijgen, dus het zou mooi zijn als dat ingecalculeerd wordt. Bij onze hyptheekverstrekker hebben ze in ieder geval ook een startershyptheek, waarbij ze hier dus rekening meehouden. Ben benieuwd wat die precies allemaal inhoudt.

Als het goed is kun je bij zo'n onafhankelijk bedrijf inderdaad verschillende hypotheken vergelijken en kijken zij wat het beste bij je past...
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Sterre di 7 dec 2010 - 22:45

Hmm, bij de Rabo hadden ze het redelijk rooskleurig gebracht voor ons. Maar nu hoorde ik laatst ook dat de regering begin 2011 wil invoeren dat mensen niet meer 5x hun jaarsalaris mogen lenen, maar 3x. Of zo. Dat zou worden ingevoerd als de banken niet zelf met een goed alternatief zouden komen. Dus ik ben benieuwd!

Binnenkort hebben we nog gesprek bij SNS, ik ben benieuwd wat zij er van vinden. Ik heb namelijk geen vast contract en ga proberen aan een intentieverklaring te komen. Mijn vriend heeft gelukkig wel een vast contract, dat maakt het al wat makkelijker.

Sterre
Ratel
Ratel

Bericht  Zora di 7 dec 2010 - 22:50

Pff, ik vind dat soort berichten echt wel eng! Hoop dat ze volgende week daar wat duidelijkheid in kunnen geven.

Een intentieverklaring is hopelijk geen probleem voor jou Sterre? Wij zitten in dezelfde situatie als jullie, alleen is een intentieverklaring in ieder geval al in the pocket smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Sterre do 9 dec 2010 - 23:16

Ik moet nog even the guts hebben om naar P&O te stappen voor die intentieverklaring. Ik weet namelijk precies hoe het zit mijn mijn contract, en ik weet dat ze nu nog niks over hun echte intentie kunnen zeggen omdat mijn werkgever te maken heeft en krijgt met veel bezuinigingen. Ze geven nu niet zomaar een vast contract, er is te weinig werk voor mensen die al wel een vast contract hebben dus die krijgen voorrang.

Daarom vind ik het een beetje krom om te vragen, ik weet namelijk zelf wel dat het niks zegt Very Happy . Maar misschien hebben ze hier als beleid wel altijd een intentieverklaring te geven, ik weet het niet. Gewoon vragen dus...

Gisteren hebben we weer een huisje bekeken, wat erg leuk was maar toch een paar grote nadelen aan zaten wat je op Funda niet zag: Mega boom achter het huis zodat je in de zomer weinig daglicht hebt, asbest op het schuurtje, een tweede verouderde badkamer die er nog in bleek te zitten waar je dus niks mee kunt zonder het er uit te slopen... Het is heel erg goed om nu te zien hoe het spelletje werkt, ik word nu al kritischer en gehaaider smile.

Hoe gaat het met jullie huizenjacht en hypotheekgesprekken?

Sterre
Ratel
Ratel

Bericht  Zora vr 10 dec 2010 - 6:00

Oww wat goed dat je al helemaal ervaren wordt in de huizenjacht! Een 2e badkamer klinkt wel heel fijn! Was 'ie ook niet te renoveren?

Ik zou het inderdaad maar wagen met die intentieverklaring... als je dat ding eenmaal hebt, scheelt dat heel veel volgens mij. Maar jullie zouden jullie hyptheek wel maximaal willen baseren op beide inkomens?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Sterre vr 10 dec 2010 - 7:38

Ja, we willen de hypotheek wel op twee inkomens baseren, maar niet het maximaal mogelijke lenen. Dat risico vind ik voor nu iets te groot.

De tweede badkamer zat naast de andere, en omdat het een klein huisje is is het nogal nutteloos, alleen een douche zat er in, en een wasbakje. De andere is mooier.

Vandaag hebben we trouwens weer een huis kunnen bekijken, een bovenwoning van twee verdiepingen deze keer. Ik ben er eigenlijk wel heel positief over, mijn vriend nog wat minder. Er moet wel e.e.a. aan gebeuren (oudere keuken, wat kieren in de muur--> bouwkundige keuring!) maar het was heel ruim, mooie houten vloeren, mooie badkamer, groot dakterras/uitgebouwd balkon... hmz smile. eigenlijk wil ik hem gewoon nog een keer bij daglicht bekijken.

Sterre
Ratel
Ratel

Bericht  Jerry vr 10 dec 2010 - 9:18

Zora schreef:Pff, ik vind dat soort berichten echt wel eng! Hoop dat ze volgende week daar wat duidelijkheid in kunnen geven.

Een intentieverklaring is hopelijk geen probleem voor jou Sterre? Wij zitten in dezelfde situatie als jullie, alleen is een intentieverklaring in ieder geval al in the pocket smile

De toezegging voor een intentieverklaring of de verklaring zelf? Die is namelijk maar 3 maanden geldig heh?!

Wij zijn ook als echte n00bs begonnen met oriënteren, maar dan denk ik 'dat doet iedereen die dit nog nooit bij de hand heeft gehad'. Vorig jaar begonnen met gewoon op funda kijken 'wat willen we'... In mei naar de hypotheker gestapt en gezegd 'we weten van niks en we willen alles weten' en zo zijn we langzaam maar zeker meer te weten gekomen over huizen kopen, hypotheken etc. En nu ook een huis gekocht!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Zora vr 10 dec 2010 - 11:33

Oh haha Jerry, dat wist ik dus nog niet angel Ik heb het vandaag even gevraagd of ze 'm volgende week kan hebben voor ons gesprek, en dat was geen probleem.

Gefeliciteerd met jullie huis in ieder geval! Heb je het idee dat je alles nu ook helemaal begrijpt of alleen datgene wat jullie nu hebben?

Zou zeker even overdag gaan kijken Sterre! Waarom twijfelt je vriend? Om het feit dat het een bovenwoning is?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Fleur di 14 dec 2010 - 6:51

Hoe gaat het met iedereen? Hier hebben wij een informatiepakket van wat nieuwbouwwoningen in de buurt aangevraagd, ziet er wel erg mooi uit.

En sterre, hoe zit het met de bovenwoning, is je vriend al wat enthausiaster?

Fleur
Zwijger
Zwijger

Bericht  maiadebij di 14 dec 2010 - 6:59

Fleur schreef:Hoe gaat het met iedereen? Hier hebben wij een informatiepakket van wat nieuwbouwwoningen in de buurt aangevraagd, ziet er wel erg mooi uit.

En sterre, hoe zit het met de bovenwoning, is je vriend al wat enthausiaster?

Hier nog meer woningzoekende meiden dus! Wij gaan vrijdag een huis bekijken, we hebben hem via Funda gezien en ik hoop echt dat hij net zo mooi is als de foto's doen voorkomen!
Ik heb me trouwens ingelezen op:

http://www.allesoverhypotheken.nl/stappenplan.html

Dat heeft me ook wel erg goed geholpen! En we zijn ook bij een adviseur (die tevens makelaar is) geweest.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138

Bericht  Sterre di 14 dec 2010 - 8:09

Mijn vriend is al wel wat enthousiaster dan in het begin, we gaan een tweede bezichtiging aanvragen bij daglicht waarschijnlijk. Zijn grootste bezwaar is de oudere keuken en wat scheurtjes in de muur hier en daar. Hij gaat bij een collega die er verstand van heeft navragen hoe duur het ongeveer is om er een muurtje uit te breken en de keuken te vernieuwen. Als dat meevalt wil 'ie dus een tweede bezichtiging. Ik wil dat eigenlijk sowieso wel ;-).

En die scheurtjes, tsja. Ik stoor me er niet zo aan, het is een mooie oude woning. Maar als uit de bouwkundige keuring blijkt dat de boel verzakt of de bakstenen opnieuw gevoegd moeten worden dan denk ik niet dat we het er op gaan wagen. We'll see!

Jullie gaan bewust voor nieuwbouw, Fleur? Wel fijn dat je weet dat de woning dan bouwkundig in orde is en je geen k.k. hoeft te betalen! Wij kijken af en toe ook naar nieuwbouwappartementen, maar meestal vind ik de oudere woningen toch leuker.

@ Maiadebij: spannend vrijdag! Wat voor woning is het?

Sterre
Ratel
Ratel

Bericht  maiadebij di 14 dec 2010 - 9:52

Sterre schreef:Mijn vriend is al wel wat enthousiaster dan in het begin, we gaan een tweede bezichtiging aanvragen bij daglicht waarschijnlijk. Zijn grootste bezwaar is de oudere keuken en wat scheurtjes in de muur hier en daar. Hij gaat bij een collega die er verstand van heeft navragen hoe duur het ongeveer is om er een muurtje uit te breken en de keuken te vernieuwen. Als dat meevalt wil 'ie dus een tweede bezichtiging. Ik wil dat eigenlijk sowieso wel ;-).

En die scheurtjes, tsja. Ik stoor me er niet zo aan, het is een mooie oude woning. Maar als uit de bouwkundige keuring blijkt dat de boel verzakt of de bakstenen opnieuw gevoegd moeten worden dan denk ik niet dat we het er op gaan wagen. We'll see!

Jullie gaan bewust voor nieuwbouw, Fleur? Wel fijn dat je weet dat de woning dan bouwkundig in orde is en je geen k.k. hoeft te betalen! Wij kijken af en toe ook naar nieuwbouwappartementen, maar meestal vind ik de oudere woningen toch leuker.

@ Maiadebij: spannend vrijdag! Wat voor woning is het?

Dit is hem:

http://remax.nl/aanbod/details_fotos.asp?id={9AB33593-D53D-4000-AA63-DA6408F2A636}

Very Happy

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138

Bericht  Zora di 14 dec 2010 - 20:38

Oh mooi huis zeg! Coole keuken ook!

@ Sterre: fijn dat je vriend al wat bijtrekt Very Happy Wel verstandig om het wel allemaal even na te laten kijken inderdaad. Spannend hoor!!

Wij hebben vanmiddag ons allereerste gesprek met de hypotheekmeneer! Ben zo benieuwd!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: