Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huis kopen of huren....

+7
Zonnetje
Raindrop
Blond
Atelier Madame
Coco
Parisienne
me1987
11 plaatsers

Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Huis kopen of huren....

Bericht  me1987 za 23 jun 2012 - 12:17

Ik zit een beetje in dubio, weet op dit moment niet wat ik wil.

Aan de ene kant wil ik huren, het voordeel is dat je er zo uit kunt als je ergens anders wil gaan wonen. Anderzijds gooi je maandelijks geld 'weg'. Moet erbij zeggen dat ik geen recht heb op huurtoeslag. Woningen waar ik mij op heb ingeschreven kosten maandelijks tussen de 600 en 770 euro exclusief gas/water/licht. Goedkoper is op dit moment geen optie. Daarin tegen heb ik een woning gezien die te koop staat voor 125.000, hypotheekbedrag ligt tussen de 400 en 600 euro(excl teruggave belasting). Voordeel is dat het eigendom is, en je er altijd wat voor terug krijgt. Daarnaast heb ik alle mogelijke verzekeringen en bijkomende kosten berekend. Voor zowel huur als koop. Maar desondanks dat ik met een huis kopen zo'n 300 euro per maand goedkoper uit ben, twijfel ik nog.

Lang verhaal, misschien niet geheel duidelijk maar wie kan mij helpen met mijn keuze, met voor en nadelen of ervaringen?

Alvast bedankt!



Edit: het is niet mijn eerste koopwoning. Mijn ex en ik hebben samen een huis, ik wordt er uitgekocht.
me1987
me1987
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 106
Punten : 165
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gast za 23 jun 2012 - 12:59

Hoelang wil je er wonen?

Ik heb in 2009 mijn huis gekocht. En ik wist dat mijn idee van toen, niet voor eeuwig zou zijn. Maar dat ik het al zo snel zat zou zijn? Nee, dat had ik ook niet verwacht. Dus hoelang wil je er wonen? Kun je in jouw huis eventueel een gezin stichten? Is het voor de toekomst rendabel om te kopen?

Zo nee, dan gewoon lekker huren. Dan kun je weer vertrekken wanneer het jou nodig lijkt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  me1987 za 23 jun 2012 - 13:05

De woning zal na mijn idee gemakkelijk weer te verkopen zijn, zoals ik er nu tegenaan kijk zal ik er jaren kunnen wonen. Maar of dat ook gebeurd geen idee. In de woning kan zeker een gezin gesticht worden. Genoeg kamers over Laughing
me1987
me1987
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 106
Punten : 165
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gast za 23 jun 2012 - 20:00

Persoonlijk ben ik een voorstander van kopen. De huurprijzen zijn tegenwoordig vrij hoog en ik zie het inderdaad ook als "geld weggooien." Je geeft zelf al aan dat het koophuis groot genoeg is voor de toekomst en dat het in dit geval ook goedkoper is. Bovendien kun je met een koophuis doen wat je wil in tegenstelling tot een huurhuis. Voor mij zou de keuze wel makkelijk zijn. Maar dan moet het koophuis wel aan je wensen voldoen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Parisienne za 23 jun 2012 - 21:06

Als je jezelf in het desbetreffende koophuis voor een lange tijd kunt zien wonen dan zou ik zeker daarvoor gaan.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gast za 23 jun 2012 - 21:07

Met de huizenmarkt van tegenwoordig zou ik minder snel een huis kopen als je niet van plan bent om er lang te wonen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gast za 23 jun 2012 - 21:23

hoeveel spaargeld heb je? Kun je je veroorloven als deze winter je CV kapot gaat?

realiseer je je wel dat je ook een hoop weg gooit met de rente die je maandelijks betaalt? Dat is het grootste deel waaruit je hypotheek bestaat, je betaalt ook wel aflossing, maar dat is maar een klein deel van je hypotheek.


Laatst aangepast door Rejoy. op za 23 jun 2012 - 21:52; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Coco za 23 jun 2012 - 21:39

Dat is een dilemma waar ik ook al jaren tegenaan loop. Ik huur al 10 jaar particulier en dus duur. Maar ben ook een vrije vogel en nu we kinderen hebben, hebben we voor het eerst 2 jaar in 1 huis gewoond. In die 10 jaar ben ik al zo'n 12 keer verhuisd. Dat kan met kopen niet meer en dat maakt het lastig.

Ik vind huren overigens geen geld weggooien, alleen als je er niet daadwerkelijk verblijft. Maar uiteindelijk heb je gewoon een dak boven je hoofd. Wat Rejoy al zegt, rente is ook "weggegooid" geld.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gast za 23 jun 2012 - 21:50

Aan rente betaal je inderdaad veel geld. Wij hebben een hypotheek en toen ik zag hoeveel je uiteindelijk aan de bank betaalt was dat ongeveer 3 keer zoveel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Atelier Madame za 23 jun 2012 - 21:54

Huren is geen weggegooid geld: het gaat immers je woongenot wat gewoon een levensbehoefte is

Een koophuis is de grootste uitgave van je leven, dus zomaar even een huis kopen boor een paar jaar doe je niet. Je moet wel zeker weten daar je er de komende vijf jaar minimaal wil blijven, das de minimale tijd dat je de kk er ongeveer uit hebt.

Ben je zeker qua werkplek? Dat je niet ergens anders werk vind en ineens moet verhuizen ofzo?

Als er later kinderen komen wil je dan geen tussenwoning? En hoe goed is het huis wat je op het oog hebt verkoopbaar? Is lastig in te schatten maar onpopulaire wijk en slechte staat is natuurlijk lastiger dan het tegenovergestelde

En verkijk je niet op de onderhoudskosten van een eigen woning, de VVE er nog bij. Dus hoeveel scheelt kopen en huren nog op dat moment?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  me1987 za 23 jun 2012 - 22:23

Ik ben zeer zeker van mijn werkplek, wil hier blijven werken en niet op zoek naar wat anders. Daarnaast heb ik een vast contract.

Verder is het huis goed onderhouden, veel kunstof kozijnen, goed geissoleerd. En het huis wat ik mooi vind is een tussenwoning met 4 slaapkamers... Dus groot genoeg voor de toekomst! Dus kosten van vve heb ik niet. De wijk is populair. Kinderopvang, 3 basisscholen en middelbare school en sporthal om de hoek. Verder heb ik in mijn maandelijks bedrag al geld 'apart' gelegd voor reparaties/onderhoud etc.

Verder is de huurwoning die ik heb aangeboden gekregen een keer zo klein, weinig bergruimte en helemaal niet geschikt voor een gezin.
me1987
me1987
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 106
Punten : 165
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Atelier Madame za 23 jun 2012 - 22:28

Oh ik dacht dat het om een appartement ging, in mijn regio kun je voor dat bedrag nog geen bezemkast komen Laughing :shock:

Als jij de financiering rond kunt krijgen dan zou ik sowieso voor kopen gaan dan op deze manier. Als dit een huis is waar jij jezelf nog lang in ziet wonen is het het investeren waard.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  me1987 za 23 jun 2012 - 22:40

Tja Drenthe hé.... (ligt er wel aan waar Laughing Wink )
me1987
me1987
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 106
Punten : 165
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Blond za 23 jun 2012 - 23:07

Dat dat huis nog te koop staat Wink. In onze regio heb je voor zulke prijzen alleen 2 kamer appartementen.

Ik ben ook een voorstander van kopen, mits je zeker weet dat je ook voor een langere tijd in het huis kan blijven (dus met eventuele nieuwe partner en kinderen in de toekomst).
Ik vind de koopprijs wel heel erg laag trouwens, zit er geen addertje onder het gras? Of zijn de prijzen in Drenthe echt zo laag?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Raindrop za 23 jun 2012 - 23:09

Luce schreef:Met de huizenmarkt van tegenwoordig zou ik minder snel een huis kopen als je niet van plan bent om er lang te wonen.

+1!
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Zonnetje za 23 jun 2012 - 23:11

Atelier Madame schreef:Huren is geen weggegooid geld: het gaat immers je woongenot wat gewoon een levensbehoefte is

Een koophuis is de grootste uitgave van je leven, dus zomaar even een huis kopen boor een paar jaar doe je niet. Je moet wel zeker weten daar je er de komende vijf jaar minimaal wil blijven, das de minimale tijd dat je de kk er ongeveer uit hebt.

Ben je zeker qua werkplek? Dat je niet ergens anders werk vind en ineens moet verhuizen ofzo?

Als er later kinderen komen wil je dan geen tussenwoning? En hoe goed is het huis wat je op het oog hebt verkoopbaar? Is lastig in te schatten maar onpopulaire wijk en slechte staat is natuurlijk lastiger dan het tegenovergestelde

En verkijk je niet op de onderhoudskosten van een eigen woning, de VVE er nog bij. Dus hoeveel scheelt kopen en huren nog op dat moment?

Dit dikgedrukte is al lang niet meer zo. Je kunt ook 10.000 of 20.000 euro of meer verlies hebben op het moment dat je je huis verkoopt. Dat moet je dan van je spaargeld bijleggen, anders kun je het niet verkopen.

Het staat er zo misschien wat negatief, maar ik zou er met kopen wel rekening mee houden dat de huizenprijzen nog een stuk verder kunnen zakken. Ook al lijkt het nu alsof je er heel lang kunt blijven wonen, dat kan over 4 jaar heel anders zijn en als je dan een stuk minder terug krijgt voor je huis, had je misschien beter kunnen huren.

Maar het klinkt wel als een goed huis voor zo'n lage prijs.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Atelier Madame za 23 jun 2012 - 23:20

@Zonnetje: ja je hebt daar wel deels gelijk in die stelregel werd altijd gebruikt voor de crisis. Maar alsnog moet je natuurlijk wel meenemen dat TO een stuk lagere woonlasten heeft met een koopwoning. Dus die 300 euro per maand kan ze ook apart zetten wat ook alweer 18000 euro is in vijf jaar tijd. Dat is wel ongeveer de KK van dit huis :P.

Ik weet overigens niet of het bestaat, maar je zou kunnen kijken of er iets van een woningwijzer is? De afgelopen jaren zijn huizen namelijk al gedaald in bepaalde regio's. Maar een huis heeft natuurlijk altijd nog een bepaalde minimumwaarde. Misschien is er ergens een voorspelling te vinden hoeveel de huizenprijzen nog verwacht worden te dalen? Dan zou je daar in je bod rekening mee kunnen houden.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Zonnetje za 23 jun 2012 - 23:23

@Atelier madame: ja, dat is waar natuurlijk. Ze kan met dit huis veel meer sparen per maand. Dus stel dat ze het voor net wat minder verkoopt, dan weegt dat weer op tegen het bedrag wat ze per maand kan sparen.
En de huizenprijzen zullen vast ook wel weer ooit gaan stijgen, maar de vraag is wanneer.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Muisz za 23 jun 2012 - 23:30

Ik zit op dit moment ook met dit dilemma, mijn voorkeur gaat uit naar huur maar dat is puur omdat je hier al 150.000 betaald voor een klein appartementje en bij vriendinnen zie dat ze samen willen gaan wonen en dan allebei koopappartementen hebben waar ze niet vanaf komen en dan ook nog een beste restschuld overhouden. Helaas is huren hier haast onmogelijk, met lange wachttijden.
In jouw geval van een huisje voor dat geld en wat groot genoeg is om in door te groeien en tevens je maandlasten goedkoper dan eventuele huur, dan zou mijn voorkeur daar naar uitgaan.

Muisz
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 96
Punten : 94
Registratiedatum : 08-05-12
Woonplaats : Heemskerk

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  me1987 zo 24 jun 2012 - 0:09

Ik weet niet of er een addertje onder het gras zit, heb verder nog geen informatie van de makelaar en nog geen bezichtiging gehad, denk dat de eigenaren er graag vanaf willen aangezien het leeg staat. Verder is huren van de woningstichting hier ook geen optie omdat wachttijden ook gemiddeld tussen de 2 á 3 jaar is. En om nou weer zolang thuis te gaan wonen Rolling Eyes . Ben al meer als 3 jaar uit huis... Even zou nog wel gaan, maar zolang pff. Daarom heb ik gekeken of ik via een makelaar kan huren, maarja dan betaal je de hoofdprijs + dat ik eigenlijk niet voldoe aan de inkomsteneis.. Voor de inkomsteneis die zij vragen (35.000) voor 600 euro huur, kan ik in principe goedkoper kopen...
me1987
me1987
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 106
Punten : 165
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Stuiterbal zo 24 jun 2012 - 0:14

me1987 schreef:De woning zal na mijn idee gemakkelijk weer te verkopen zijn, zoals ik er nu tegenaan kijk zal ik er jaren kunnen wonen. Maar of dat ook gebeurd geen idee. In de woning kan zeker een gezin gesticht worden. Genoeg kamers over Laughing

Ik heb even niet verder gelezen maar in dit geval al en dat je ook nog goedkoper uit bent zou ik zeker kopen ! Het is een investering en met huren gooi je het idd weg.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Rouxxxe zo 24 jun 2012 - 8:22

Ik ben van mening dat als je nog niet zeker bent of je ergens heel lang wilt blijven wonen, of als je b.v voor het eerst gaat samenwonen en jong bent je het beste kan beginnen met huren. Ben je er zeker van dat je ergens lang wilt blijven, is kopen een betere optie.

In jouw geval ben je zeker van waar je blijft werken, het huis zal groot genoeg zijn voor de toekomst en je kán kopen, dus dan zou ik als ik jou was ook kopen.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Ella zo 24 jun 2012 - 21:34

_Liv schreef:Persoonlijk ben ik een voorstander van kopen. De huurprijzen zijn tegenwoordig vrij hoog en ik zie het inderdaad ook als "geld weggooien." Je geeft zelf al aan dat het koophuis groot genoeg is voor de toekomst en dat het in dit geval ook goedkoper is. Bovendien kun je met een koophuis doen wat je wil in tegenstelling tot een huurhuis. Voor mij zou de keuze wel makkelijk zijn. Maar dan moet het koophuis wel aan je wensen voldoen.

Helemaal mee eens.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gast di 26 jun 2012 - 7:45

Dilemma! Als je heel zeker weet dat je lang in dat koophuis gaat wonen, zou ik het doen. Maar wat als je een vriend krijgt met een (mooiere) koophuis? Of als je vriend ergens verder weg woont? Dat zijn ook dingen om over na te denken. Persoonlijk zou ik gaan huren, omdat ik niet weet waar ik terecht zou komen over een tijd. Als je nu koopt, blijf je a. lang met je huis zitten bij verkoop en b. maak je waarschijnlijk ook veel verlies als je het na een paar jaar weer wilt verkopen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen of huren.... Empty Re: Huis kopen of huren....

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum