Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een huis kopen, hoe?

+6
Minx
luisa
Jerry
Sam
ShallY
Happinaz
10 plaatsers

Ga naar beneden

Een huis kopen, hoe? Empty Een huis kopen, hoe?

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 7:06

Gezien de plannen van het kabinet overwegen wij toch een huis te gaan kopen.

Hoe en waar begin je? Stel je hebt een huis op het oog wat dan?
Zitten er kosten aan een oriënterend gesprek bij een hypotheekadvieseur of ga je in eerste instantie uit van de berekening die je zelf vooraf maakt?
Hoe zit het met verzekeringen? Betaal je daar meer voor als bij een koophuis?

Ik ben echt een leek wat dit betreft en weet niet goed waar te beginnen behalve dan dat ik naar huizen aan het kijken ben.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Een huis kopen, hoe? Empty Re: Een huis kopen, hoe?

Bericht  Happinaz vr 2 nov 2012 - 8:01

Wij zijn begonnen met een gesprek bij 'de hypotheker' alleen kwamen wij er al snel achter dat die helemaal niet zo onafhankelijk is als ze doen voorkomen. Uiteindelijk hebben we 'een mannetje' gevonden via via (ook niet helemaal onafhankelijk trouwens) die voor ons de juiste hypotheek heeft gevonden.

De straat waar ik nu woon, is een straat waar ik vroeger als klein meisje al wilde wonen en daar bleek ook nog eens een huis te koop te staan. Een oude huurwoning en vroeg dus wat verbouwingskosten maar daardoor goed betaalbaar.
Datzelfde hypotheek mannetje heeft voor ons de onderhandeling met de makelaar gedaan en nu wonen we al 5 jaar erg naar onze zin!
Dus wij hebben niet heeeel veel stappen ondernomen.
Waar zou je graag naar toe willen verhuizen?
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 8:09

Ik wil wel in de buurt blijven.

Zijn de plannen voor de hypotheekrente-aftrek voor 2013 nu definitief? Of worden die nu na het regeringsakkoord weer herzien?

Gast
Gast

Bericht  Happinaz vr 2 nov 2012 - 8:12

Leuk dat je in de buurt blijft!

Ik heb echt geen antwoord op die vraag. Ik weet wel dat mijn vriend, die er wel een soort van verstand van heeft, mij liet weten dat we toch hier de boel nog maar een keer gaan opknappen omdat verhuizen nu niet verstandig lijkt.
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  ShallY vr 2 nov 2012 - 9:42

Wij hebben er expres voor gezorgd dat we dit jaar alles nog rond krijgen omdat het één en ander nog al zou veranderen. Ik weet ook niet het juiste ervan maar volgens mij was het zo dat bij nieuwe hypotheken die volgend jaar worden afgesloten geen rente aftrek meer zal zijn (ik weet eigenlijk niet of dat er door is hoor maar dat was voor ons wel een van de redenen om dit jaar nog een huis te kopen). En volgend jaar zullen de meeste hypotheek vormen annuïteiten zijn.

ShallY
Prater
Prater

Aantal berichten : 1225
Punten : 1499
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 9:51

Voor zover ik begrijp is de hypotheekrente er nog wel maar dat alleen wanneer je volledig aflost.

Wat ik me ook afvraag, ze gaan de maximale hypotheek verlagen naar 100% van de waarde van het huis ipv 106% en zo kun je niet meer de kk mee financieren.
Maar als je nou een huis koopt voor een lagere prijs dan de waarde van het huis, kun je dan nog wel een hogere hypotheek dan de vraagprijs afsluiten en zo de kk mee financieren?
Iemand die dat weet?

Gast
Gast

Bericht  Jerry vr 2 nov 2012 - 10:02

Weet je zeker dat het over de WAARDE van het huis gaat? Lijkt mij dat je een hypotheek krijgt voor de prijs van het huis...

Wij zijn compleet blanco naar de hypotheker gegaan en daar hebben ze alles verteld en uitgelegd wat we wilden weten. Erg tevreden over!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 11:56

Jerry schreef:Weet je zeker dat het over de WAARDE van het huis gaat? Lijkt mij dat je een hypotheek krijgt voor de prijs van het huis...

Wij zijn compleet blanco naar de hypotheker gegaan en daar hebben ze alles verteld en uitgelegd wat we wilden weten. Erg tevreden over!
Ja, er staat overal dat je dan niet meer als 100 % van de waarde van het huis kan lenen. In het nieuwe regeerakkoord kan ik er niets over terugvinden.

Kun je ook een vrijblijvend, gratis gesprek bij de hypotheker hebben?

Gast
Gast

Bericht  Jerry vr 2 nov 2012 - 19:59

Ja, je betaalt pas als je een hypotheek afsluit. Wij zijn via de Hypotheker bij de ABN uitgekomen. Je betaalt dan de hypotheker voor het bemiddelen.
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Sam vr 2 nov 2012 - 20:15

Ik zou, als ik jullie was, eens bij verschillende banken gaan praten. Die kunnen heel duidelijk uitleggen hoe en wat.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Bericht  Jerry vr 2 nov 2012 - 21:04

Maar welke bank kies je dan? Want de verschillen zijn echt best groot!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 22:39

Ik ga in ouder geval maar even en afspraak maken bij de hypotheker. Die kan me dan in ouder geval vertellen hoor het zit met alle regels.

Gast
Gast

Bericht  luisa vr 2 nov 2012 - 23:26

Sunprincess schreef:Voor zover ik begrijp is de hypotheekrente er nog wel maar dat alleen wanneer je volledig aflost.

Wat ik me ook afvraag, ze gaan de maximale hypotheek verlagen naar 100% van de waarde van het huis ipv 106% en zo kun je niet meer de kk mee financieren.
Maar als je nou een huis koopt voor een lagere prijs dan de waarde van het huis, kun je dan nog wel een hogere hypotheek dan de vraagprijs afsluiten en zo de kk mee financieren?
Iemand die dat weet?
Ik heb laatst een hypotheekgesprek gehad en dit gaat vermoedelijk wel door. Dat betekent dat het huis door de hypotheekversyrekker getaxeert wordt. Stel daar komt 200.000 uit, dan is dat het max. hypotheekbedrag. Taxatiewaarde is lang niet altijd gelijk aan het koopgedrag. Als jij hetzelfde huis voor 180.000 koopt kunnen de kk dus wel meegenomen worden.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 23:32

luisa schreef:
Sunprincess schreef:Voor zover ik begrijp is de hypotheekrente er nog wel maar dat alleen wanneer je volledig aflost.

Iemand die dat weet?
Ik heb laatst een hypotheekgesprek gehad en dit gaat vermoedelijk wel door. Dat betekent dat het huis door de hypotheekversyrekker getaxeert wordt. Stel daar komt 200.000 uit, dan is dat het max. hypotheekbedrag. Taxatiewaarde is lang niet altijd gelijk aan het koopgedrag. Als jij hetzelfde huis voor 180.000 koopt kunnen de kk dus wel meegenomen worden.

Ah, kijk dat is goed nieuws gezien het feit dat veel huizen in de huidige markt beneden de waarde verkocht worden.

Gast
Gast

Bericht  Minx vr 2 nov 2012 - 23:47

Ik zou echt niet zomaar gaan kijken zonder dat je weet wat je aan hypotheek kan krijgen. Is voor beide partijen teleurstellend als het niet kan.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Ella za 3 nov 2012 - 3:05

Wij zijn eerst bij verschillende banken langsgegaan om te kijken wat wij maximaal konden lenen en wat daarbij ongeveer de maandlasten zouden zijn. Daarna huizen gaan zoeken die in ons budget vielen.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  luisa za 3 nov 2012 - 4:02

Sunprincess schreef:
luisa schreef:

Iemand die dat weet?

Ah, kijk dat is goed nieuws gezien het feit dat veel huizen in de huidige markt beneden de waarde verkocht worden.

Ja, maar de waarde van huizen is ook enorm gedaald. Veel huizen worden nog steeds voor te veel aangeboden, terwijl ze inmiddels op minder getaxeert zullen worden. Let daar wel op, een aankoopmakelaar die het huis voor je kan taxeren kan daarom wel handig zijn. Je wilt immers niet een bod uitbrengen wat bij de hypotheek afsluiten hoger dan de waarde van het huis blijkt. Dan zit je ook met een probleem.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Jerry za 3 nov 2012 - 4:31

Minx schreef:Ik zou echt niet zomaar gaan kijken zonder dat je weet wat je aan hypotheek kan krijgen. Is voor beide partijen teleurstellend als het niet kan.

Er staat toch ook nergens dat ze dat gaat doen? Of bedoel je het gewoon als advies?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  GeKKiE za 3 nov 2012 - 6:06

Wij hebben dit jaar een nieuwbouwhuis gekocht.
Wij hebben vooraf een gesprek gehad bij de Hypotheekshop (verbonden aan ons nieuwbouwproject).
Via de Hypotheekshop konden wij een veel lagere hypotheek met veel strengere voorwaarden en hogere rente krijgen, dan via een ander mannetje.
We hadden ook geen goed gevoel bij de Hypotheekshop. Erg commercieel allemaal.

We hebben onze nieuwe hypotheek nu lopen bij ING via Breedijk en Biesenbeek.
Daar zou je ook kunnen gaan praten.
Het zit op de Pieter Calandlaan, vlakbij voor jullie.
GeKKiE
GeKKiE
Prater
Prater

Aantal berichten : 801
Punten : 840

Bericht  Fiwen do 8 nov 2012 - 8:55

Wij zijn nu bezig met een huis en onze volgorde:
- via internet een leuk huis vinden (vorige week vrijdag)
- 1e keer kijken (dinsdag)
- gesprek met een hypotheekadviseur (vandaag)
- 2e keer kijken zonder 'makelaar' maar met aannemer (dit weekend)
- beslissen tot wel of niet kopen (dit weekend)
- bod uitbrengen/onderhandelen (maandag)
- hypotheek regelen (zo snel mogelijk als er een akkoord zou komen over de koop)
- alles afhandelen en naar de notaris (uiterlijk 31 december!)

We weten eigenlijk al dat we het huis willen kopen en we hebben financieël 'groen licht' gekregen maar we gaan dit weekend bekijken wat het ons ongeveer gaat kosten aan verbouwen etc. en dat willen we maandag mee nemen in de onderhandelingen want dat willen we minimaal van de vraagprijs af hebben.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Dennenappel do 8 nov 2012 - 22:53

Wow, wat snel Fiwen. Onze makelaar kan pas over twee weken op zijn vroegst..
Succes!

Sunprinces; heb je inmiddels al wat op het oog?
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast vr 9 nov 2012 - 9:39

Nee nog niets op het oog wat goed genoeg is. Het moeilijke vind ik ook dat we nu een leuk huis hebben. 3 verdiepingen, geen bovenburen, achtertuin, hofje aab de voorkant.
Het liefst willen we er natuurlijk op vooruit gaan als we kopen maar dat is lastig.

Gast
Gast

Bericht  Fiwen za 10 nov 2012 - 21:55

Dennenappel schreef:Wow, wat snel Fiwen. Onze makelaar kan pas over twee weken op zijn vroegst..
Succes!

Sunprinces; heb je inmiddels al wat op het oog?

Dit huis wordt via de woningbouw verkocht, is een ex-huurpand dus vandaar dat het heel snel kan. En zij willen er ook graag vanaf want het staat al meer dan een half jaar leeg. Ik belde op maandagmiddag om een afspraak te maken en dinsdagochtend konden we al komen kijken :P
En onze hypotheekadviseur is particulier en niet via de Hypotheker, dat scheelt veel tijd en uiteindelijk maar heel weinig in kosten.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: