Huis kopen! Eng!
+19
Green_Pepper
Parisienne
Roodkapje
Happinaz
Pompoen
Snoes
SDL
Paper Crown
Puggle
Lonely Goatherd
Joontjuh
Jeanette
SoGood
Charles
Luce
minoessepoes
Stranger
Thunder
VeryCherry
23 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Huis kopen! Eng!
Nou, al jaren mee bezig, maar nu lijkt het dan toch serieus te worden. We hebben een huis gezien waar we weg van zijn. Twee keer gekeken, leuk huis, veel ruimte, perfecte locatie en een schappelijke vraagprijs. Huizen in deze buurt gaan snel, ongeacht de huizenmarkt.
Het staat nog geen maand te koop, volgens de makelaar zijn er meer gegadigden, er komt een stel ook voor de tweede keer kijken, maar dat kan ook een verkooptruc zijn. Het hypotheekbedrag kunnen we lenen zoals het er nu uitziet.
Maar dan nu de nadelen:
Ik ben aan het afstuderen, mijn man is aan het afstuderen, we hebben drukke banen, er moet vrij veel gebeuren aan het huis, allemaal kleine dingen, maar bij elkaar een flinke klus. Alles verven, nieuwe vloeren, ,muren stucken misschien. Badkamer en toilet zijn wat oud maar wel bruikbaar, maar op termijn moeten ze vervangen.
En het belangrijkste: we hebben geen spaargeld, of iig heel weinig. Voor veel dingen kunnen we een stukje meefinancieren in de hypotheek, maar is dat verstandig? We gaan op korte termijn wel meer verdienen. Studiekosten gaan eraf en loon gaat omhoog, in totaal scheelt dat zo'n 300 per maand bij wat we nu hebben. Maar pas na ons vakantiegeld hebben we weer wat buffer, nu sparen we 200 in de maand, maar al onze reserves zijn net opgegaan aan reparatie aan auto's en andere extra kosten. De teller staat echt op 0.
Op lange termijn maak ik me niet zo'n zorgen, maar dat eerste half jaar! Zeker omdat de bewoners al een ander huis hebben laten bouwen wat al af is, en zsm weg willen, wij zouden graag in juni verhuizen zodat we weer wat extra geld hebben.
Wat is handig? Zijn we bizar onvoorzichtig als we het toch doen? Onze maandlasten zouden ongeveer 180 stijgen en dat is goed te doen. Ik heb geen vast contract, man wel. Wel een intentieverklaring en een zeer tevreden leidinggevende die me niet wil missen. Maar ook bezuinigingen in mijn werk.... Ik heb een contract tot september.
Interessante toevoeging: we huren nu, maar we betalen heel veel voor een flatje. En door de nieuwe regelingen zouden we straks 6,5% meer huur moeten betalen, wat huren nog onaantrekkelijker maakt.
Iemand een wijs woord?
Het staat nog geen maand te koop, volgens de makelaar zijn er meer gegadigden, er komt een stel ook voor de tweede keer kijken, maar dat kan ook een verkooptruc zijn. Het hypotheekbedrag kunnen we lenen zoals het er nu uitziet.
Maar dan nu de nadelen:
Ik ben aan het afstuderen, mijn man is aan het afstuderen, we hebben drukke banen, er moet vrij veel gebeuren aan het huis, allemaal kleine dingen, maar bij elkaar een flinke klus. Alles verven, nieuwe vloeren, ,muren stucken misschien. Badkamer en toilet zijn wat oud maar wel bruikbaar, maar op termijn moeten ze vervangen.
En het belangrijkste: we hebben geen spaargeld, of iig heel weinig. Voor veel dingen kunnen we een stukje meefinancieren in de hypotheek, maar is dat verstandig? We gaan op korte termijn wel meer verdienen. Studiekosten gaan eraf en loon gaat omhoog, in totaal scheelt dat zo'n 300 per maand bij wat we nu hebben. Maar pas na ons vakantiegeld hebben we weer wat buffer, nu sparen we 200 in de maand, maar al onze reserves zijn net opgegaan aan reparatie aan auto's en andere extra kosten. De teller staat echt op 0.
Op lange termijn maak ik me niet zo'n zorgen, maar dat eerste half jaar! Zeker omdat de bewoners al een ander huis hebben laten bouwen wat al af is, en zsm weg willen, wij zouden graag in juni verhuizen zodat we weer wat extra geld hebben.
Wat is handig? Zijn we bizar onvoorzichtig als we het toch doen? Onze maandlasten zouden ongeveer 180 stijgen en dat is goed te doen. Ik heb geen vast contract, man wel. Wel een intentieverklaring en een zeer tevreden leidinggevende die me niet wil missen. Maar ook bezuinigingen in mijn werk.... Ik heb een contract tot september.
Interessante toevoeging: we huren nu, maar we betalen heel veel voor een flatje. En door de nieuwe regelingen zouden we straks 6,5% meer huur moeten betalen, wat huren nog onaantrekkelijker maakt.
Iemand een wijs woord?
Laatst aangepast door Eucalypta op wo 30 jan 2013 - 10:16; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Re: Huis kopen! Eng!
Als het 'maar' 180 euro scheelt met nu, zou ik het gewoon doen. Jullie hebben het goed uitgestippeld, het is te doen, en voor in de toekomst al helemaal! En mocht je jouw baan verliezen, dat zou bij deze huurwoning ook gebeuren, dan maken die 200 euro meer of minder ook niet meer uit natuurlijk...
Gast- Gast
Nou ik zit vooral met het niet hebben van een buffer. Dus vooral met de eerst periode van klussen en verhuizen , dubbele maandlasten, dat vind ik eng.
Gast- Gast
Ik zou het gewoon doen hoor, zoals je zelf al zegt is het de eerste paar maanden misschien een beetje lastig, maar die maanden zijn ook zo weer voorbij
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Ik zou het ook doen. Als dit echt jullie droomhuis is voor een mooie prijs, dan zou ik het doen. Als er echt geen geld voor is kun je altijd besluiten later te gaan klussen (tenzij het huis nu van narigheid uit elkaar valt maar dat zal wel mee vallen) en eerst alleen de echt nodige dingen te doen. Als je een deel mee kunt financieren met de hypotheek zou ik dat ook wel doen denk ik.
Gast- Gast
Ik zou het ook doen. Dat half jaar red je echt wel!
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10
Nee, het huis is in prima staat, alleen erg gedateerd qua inrichting en achterstallig onderhoud qua schilderwerk en vloeren enzo. Maar ik erger me niet snel en niet alles hoeft meteen, nieuwe meubels kunnen ook volgend jaar en de lelijke badkamer kan ook nog best even mee. Maar dingen als de hal, de trap, slaapkamers, die hebben wel een grote beurt nodig.
Maar ik ben niet objectief, want
Ik weet zeker dat ik over tien jaar 150 kg weeg, ik ga daar in de keuken wonen... Zo precies wat ik wil: grote afgesloten woonkeuken met zeeën van ruimte.... Ik ga alleen nog maar koken.
Maar ik ben niet objectief, want
Ik weet zeker dat ik over tien jaar 150 kg weeg, ik ga daar in de keuken wonen... Zo precies wat ik wil: grote afgesloten woonkeuken met zeeën van ruimte.... Ik ga alleen nog maar koken.
Gast- Gast
Oh, nu ben ik wel heel benieuwd naar de foto's van het huis Euc, in welke wijk is het?
Je hebt een pm. de straat stond ook op Facebook
De kleur van de keuken is wel afschuwelijk trouwens
De kleur van de keuken is wel afschuwelijk trouwens
Gast- Gast
Whahaha, welke kleur dan?
Verven, nieuwe vloer en eventueel muren stucen is niet heel veel werk toch? Dat hebben wij in ons huis ook gedaan en we waren na een maand daar wel klaar mee. Als je een beetje hulp hebt hoeft dat geen maanden te duren toch?
Stranger- Fluisteraar
- Aantal berichten : 294
Punten : 296
Registratiedatum : 13-01-13
Wij krijgen als het goed is volgende maand de sleutels van ons nieuwe appartement. Opzicht kregen wij niet te maken met heel veel extra kosten zoals het er nu naar uit ziet, maar de notaris kost bijvoorbeeld wel 900euro ( kan meegefinancierd worden), je hebt eventueel kosten van een hypotheekadviseur, een makelaar en een bouwkundige keuring. Naast je hypotheek betaal je nog een klein bedrag voor je levensverzekering per maand.
Wij kregen van onze makelaar de tip om lid te worden van vereniging eigen huis, via hun kan je relatief goedkoop een bouwkundige keuring laten doen en een lidmaatschap is niet duur.
Wij hebben aan onze makelaar gevraagd wat we ongeveer kwijt zouden zijn aan qua verbouwing aan een nieuwbouw appartement met onze afmeting. Hij gaf aan dat dit ergens tussen de 15.000 en 30.000 zal liggen. Dat zit hem namelijk echt in de keuzes die je maakt, je kan het zo duur maken als je zelf wil. Wij kiezen er bijvoorbeeld voor om de muren niet te stucen maar om ze te behangen met glasvezelbehang en daarna te verven. Dat scheelt in ons geval echt duizenden euro's. Zo zijn er natuurlijk heel veel prima alternatieven die een stuk goedkoper zijn. In jullie geval kan je de keuken bijvoorbeeld schilderen, of over laten spuiten en eventueel in de toekomst de handgreepjes laten vervangen en er een nieuw werkblad op laten leggen en je hebt een "nieuwe" keuken.
Zodra wij de sleutel krijgen van het huis nemen we beide 3 weken vakantie op en we hopen in die tijd alles zo ver af te kunnen maken dat we eind van die maand over kunnen. Op die manier hebben we maar 1 maand dubbele lasten. Daarnaast zijn we opzoek naar "koopjes". We hebben bijvoorbeeld een airmiles pas aangeschaft want die geeft altijd 10% korting bij de Praxis, dat kan toch aardig oplopen. Ook hebben we ons aangemeld voor de nieuwsbrief voor diverse bouwmarkten en kopen we nu elke keer al spullen als het in de aanbieding is, latex en een ondervloer bijvoorbeeld en dat slaan we dus maar even op.
Wij kregen van onze makelaar de tip om lid te worden van vereniging eigen huis, via hun kan je relatief goedkoop een bouwkundige keuring laten doen en een lidmaatschap is niet duur.
Wij hebben aan onze makelaar gevraagd wat we ongeveer kwijt zouden zijn aan qua verbouwing aan een nieuwbouw appartement met onze afmeting. Hij gaf aan dat dit ergens tussen de 15.000 en 30.000 zal liggen. Dat zit hem namelijk echt in de keuzes die je maakt, je kan het zo duur maken als je zelf wil. Wij kiezen er bijvoorbeeld voor om de muren niet te stucen maar om ze te behangen met glasvezelbehang en daarna te verven. Dat scheelt in ons geval echt duizenden euro's. Zo zijn er natuurlijk heel veel prima alternatieven die een stuk goedkoper zijn. In jullie geval kan je de keuken bijvoorbeeld schilderen, of over laten spuiten en eventueel in de toekomst de handgreepjes laten vervangen en er een nieuw werkblad op laten leggen en je hebt een "nieuwe" keuken.
Zodra wij de sleutel krijgen van het huis nemen we beide 3 weken vakantie op en we hopen in die tijd alles zo ver af te kunnen maken dat we eind van die maand over kunnen. Op die manier hebben we maar 1 maand dubbele lasten. Daarnaast zijn we opzoek naar "koopjes". We hebben bijvoorbeeld een airmiles pas aangeschaft want die geeft altijd 10% korting bij de Praxis, dat kan toch aardig oplopen. Ook hebben we ons aangemeld voor de nieuwsbrief voor diverse bouwmarkten en kopen we nu elke keer al spullen als het in de aanbieding is, latex en een ondervloer bijvoorbeeld en dat slaan we dus maar even op.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Doen! Wij zaten een jaar terug in dezelfde situatie, ook de stap gewaagd. En ik ben er nog elke dag blij om!
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Wij hebben nog langer met dubbele lasten gezeten en ik moet zeggen het was af en toe echt een beetje zeuren, maar ik ben zo blij dat we het gedaan hebben.
Gast- Gast
Ik zeg ook doen! Wij hebben destijds een huis gekocht op een tijdelijk contract van mij en een man die nét afgestudeerd was en nog niet eens werk had (zou nu ook niet meer lukken geloof ik haha). Maar nog steeds zo blij om. We hebben ongeveer een jaar in het oudbollige huis gezeten toen we pas weer wat geld hadden om op te knappen. Nu is het een meerjarenproject. Als we geld hebben, doen we iets.
Charles- Kletskop
- Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12
Voor je helemaal verliefd wordt op het huis zou ik eerst een gesprek aangaan met je hypotheekverstrekker!
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
We gaan het doen
Ik heb gisteren nog zitten rekenen en passen en meten..
Maar nu.. ik heb een brief opgesteld om een bod te doen, maar welke voorwaarden moet ik erin zetten? Ik lees in sommige voorbeelden ook over waarborgsom en bankgarantie, dat mensen dat al als voorwaarde in het bod opnemen.
Ik heb er nu instaan: onder voorbehoud van financieren van 100% koopsom en kk., onder voorbehoud van bouwkundige keuring, wanneer er direct noodzakelijke voorzieningen duurder dan 3000,- nodig zijn. Keuze notaris aan koper en de datum van oplevering door ons gewenst.
Is dat een beetje volledig? Of moet ik ook een lange termijn voor de bouwkundige keuring invoegen? Zo van 'direct' of 'binnen een termijn van 5 jaar 10.000 aan noodzakelijke voorzieningen'? Lijkt mij wat overdreven....
Ik heb gisteren nog zitten rekenen en passen en meten..
Maar nu.. ik heb een brief opgesteld om een bod te doen, maar welke voorwaarden moet ik erin zetten? Ik lees in sommige voorbeelden ook over waarborgsom en bankgarantie, dat mensen dat al als voorwaarde in het bod opnemen.
Ik heb er nu instaan: onder voorbehoud van financieren van 100% koopsom en kk., onder voorbehoud van bouwkundige keuring, wanneer er direct noodzakelijke voorzieningen duurder dan 3000,- nodig zijn. Keuze notaris aan koper en de datum van oplevering door ons gewenst.
Is dat een beetje volledig? Of moet ik ook een lange termijn voor de bouwkundige keuring invoegen? Zo van 'direct' of 'binnen een termijn van 5 jaar 10.000 aan noodzakelijke voorzieningen'? Lijkt mij wat overdreven....
Gast- Gast
SoGood schreef:Voor je helemaal verliefd wordt op het huis zou ik eerst een gesprek aangaan met je hypotheekverstrekker!
Hebben we al gehad voor de bezichtiging. We zijn op de hoogte van wat we eventueel kunnen lenen, wat we kunnen missen en wat onze maandlasten bij verschillende hypotheekbedragen zouden worden. We hebben alles laten voorrekenen bij een hypotheekbedrag wat zo'n 20.000 hoger ligt dan wat we nu nodig zullen hebben, en dat is dan inclusief een bouwdepot van 5.000.
Gast- Gast
Moet het verven en de vloer echt direct gebeuren? Je zou kunnen overwegen om het per ruimte te doen op het moment dat het geld er is. Dan zit je in ieder geval al niet met de dubbele maandlasten.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:Moet het verven en de vloer echt direct gebeuren? Je zou kunnen overwegen om het per ruimte te doen op het moment dat het geld er is. Dan zit je in ieder geval al niet met de dubbele maandlasten.
Een maand dubbele lasten ontkomen we niet aan, maar dat is op te brengen. Vloer in de woonkamer en keuken is prima, gewoon laminaat, en best nieuw. Maar de trappen, de hal en de slaapkamers hebben echt OUD spul op de vloer liggen. Trap is nog wel netjes, maar de hal en de slaapkamers zijn echt echt echt aan vervanging toe. Oud en stuk. Maar, er zitten 5 slaapkamers in, en ik ga ze echt niet alle 5 ineens in orde maken. Eerst maar 3 slaapkamers zodat iedereen een nette kamer heeft, en dan de overige 2 komen later wel.
Gast- Gast
Ik voel me ook bezwaard om mensen te vragen te helpen, al helpen we zelf ook als er iemand gaat verhuizen hoor, daar niet van.
Gast- Gast
Eucalypta schreef:Ik voel me ook bezwaard om mensen te vragen te helpen, al helpen we zelf ook als er iemand gaat verhuizen hoor, daar niet van.
Waarschijnlijk wordt die hulp zelf wel aangeboden of loopt dat een beetje vanzelf en hoef je er niet expliciet om te gaan vragen. En zowel dan hoef je je nog niet bezwaard te voelen, zij helpen jullie ongetwijfeld net zo graag als dat jullie hun helpen.
Stranger- Fluisteraar
- Aantal berichten : 294
Punten : 296
Registratiedatum : 13-01-13
Eucalypta schreef:Ik voel me ook bezwaard om mensen te vragen te helpen, al helpen we zelf ook als er iemand gaat verhuizen hoor, daar niet van.
Dat loopt vanzelf hoor. Ik had helemaal niet verwacht dat iemand wilde helpen (Tsjee, wat een rotklussen), maar heb van alle kanten hulp aangeboden gekregen.
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Spannend! Maar ook erg leuk, hopelijk gaan ze akkoord met het bod.
Ik ben wel benieuw naar t huis!
Ik ben wel benieuw naar t huis!
Gast- Gast
Eucalypta schreef:Rejoy. schreef:Moet het verven en de vloer echt direct gebeuren? Je zou kunnen overwegen om het per ruimte te doen op het moment dat het geld er is. Dan zit je in ieder geval al niet met de dubbele maandlasten.
Een maand dubbele lasten ontkomen we niet aan, maar dat is op te brengen. Vloer in de woonkamer en keuken is prima, gewoon laminaat, en best nieuw. Maar de trappen, de hal en de slaapkamers hebben echt OUD spul op de vloer liggen. Trap is nog wel netjes, maar de hal en de slaapkamers zijn echt echt echt aan vervanging toe. Oud en stuk. Maar, er zitten 5 slaapkamers in, en ik ga ze echt niet alle 5 ineens in orde maken. Eerst maar 3 slaapkamers zodat iedereen een nette kamer heeft, en dan de overige 2 komen later wel.
Kijk eens bij de Kwantum voor goedkopere vloeren en eventueel laten leggen, dit scheelt ook een hoop in kosten en tijd. Zij doen het sneller en nauwkeuriger als dat je het zelf moet doen. Ook veel gordijnen zijn gratis gemaakt met een dubbele plooi waarbij de meeste stoffen het mooiste vallen/uitkomen.
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» eerst huis huren en dan zelfde huis kopen.
» Een huis kopen, hoe?
» nu een huis verkopen en kopen ... wie?
» Eerste huis kopen
» Huis kopen of huren....
» Een huis kopen, hoe?
» nu een huis verkopen en kopen ... wie?
» Eerste huis kopen
» Huis kopen of huren....
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: