Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

+5
mickey
xxlisaxx
ExpressoB
Jeanette
Try
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 5:25

Wie weet hoe dat zit?

Ik werk namelijk via een 0-uren contract maar werk elke maandag, dinsdag en zou vanaf de week dat ik mijn been brak ook vrijdag werken (in totaal 13,5 u per week). Heb ik nu nog recht op iets qua loon ondanks ik ziek ben?
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:28

Nee, dat had ik niet. Ik kreeg alleen uitbetaald als ik werkte en dus niet als ik ziek was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:29

_Donnaa schreef:Nee, dat had ik niet. Ik kreeg alleen uitbetaald als ik werkte en dus niet als ik ziek was.
Klopt. Je hebt een contract op basis van 0 uren dus ook recht op 0 uren loon als je niet werkt helaas...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Jeanette wo 9 maa 2011 - 5:30

Nee, alleen als je echt in de ziektewet beland dan krijg je uitbetaal over de uren die je gemiddeld in een jaar werkt.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:32

Beauty Addict schreef:
_Donnaa schreef:Nee, dat had ik niet. Ik kreeg alleen uitbetaald als ik werkte en dus niet als ik ziek was.
Klopt. Je hebt een contract op basis van 0 uren dus ook recht op 0 uren loon als je niet werkt helaas...

klopt, gelukkig had ik toen ik langdurig ziek thuiszat net een urencontract gekregen. Anders had ik dus ook geen loon gekregen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 5:33

hmm, oke, dat dacht ik namelijk eerst ook maar een vriendin van me krijg de ingeplande diensten nog uitbetaald toen ze een enkeloperatie moest ondergaan, en daarna niet meer.. Dus vandaar dat ik het me afvroeg.
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 5:38

Dit vond ik op UWV:

Krijg ik als oproepkracht met een nul-urencontract inkomen tijdens ziekte?
Wordt u ziek tijdens de oproepperiode? Dan moet uw werkgever uw loon doorbetalen. Bent u ziek ná de oproepperiode? Dan krijgt u soms een Ziektewet-uitkering van UWV.

Een voorbeeld. Gerard heeft een nul-urencontract bij een restaurant. Zijn werkgever vraagt of hij zondagavond 4 uur komt werken. Na 1 uur werken, gaat Gerard ziek naar huis. Zijn werkgever betaalt hem de rest van de oproepperiode, dus 3 uur, zijn loon door. Als Gerard na de oproepperiode nog steeds ziek is, kan hij misschien een Ziektewet-uitkering van UWV krijgen.

Heeft u in de 3 maanden voordat u ziek werd elke week gewerkt? Of heeft u minimaal 20 uur per maand gewerkt? Dan moet uw werkgever ook ná de oproepperiode uw loon doorbetalen.


Ik ben dan wel geen oproepkracht, nouja, ligt eraan hoe je het bekijkt eigenlijk want soms ben k niet nodig en soms extra, dus eigenlijk wel.. Anyway, ik werk meer dan 20 uur per maand (namelijk 13,5 per week) dus dan zou ik wel doorbetaald moeten krijgen toch?
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  ExpressoB wo 9 maa 2011 - 5:39

je krijgt met een 0 uren contract niks als je ziek bent

als je in de ziektewet komt kijken ze naar waar je nu werkt en hoeveel uur gemiddeld
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8264
Punten : 8549
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  ExpressoB wo 9 maa 2011 - 5:44

Try schreef:Dit vond ik op UWV:

Krijg ik als oproepkracht met een nul-urencontract inkomen tijdens ziekte?
Wordt u ziek tijdens de oproepperiode? Dan moet uw werkgever uw loon doorbetalen. Bent u ziek ná de oproepperiode? Dan krijgt u soms een Ziektewet-uitkering van UWV.

Een voorbeeld. Gerard heeft een nul-urencontract bij een restaurant. Zijn werkgever vraagt of hij zondagavond 4 uur komt werken. Na 1 uur werken, gaat Gerard ziek naar huis. Zijn werkgever betaalt hem de rest van de oproepperiode, dus 3 uur, zijn loon door. Als Gerard na de oproepperiode nog steeds ziek is, kan hij misschien een Ziektewet-uitkering van UWV krijgen.

Heeft u in de 3 maanden voordat u ziek werd elke week gewerkt? Of heeft u minimaal 20 uur per maand gewerkt? Dan moet uw werkgever ook ná de oproepperiode uw loon doorbetalen.


Ik ben dan wel geen oproepkracht, nouja, ligt eraan hoe je het bekijkt eigenlijk want soms ben k niet nodig en soms extra, dus eigenlijk wel.. Anyway, ik werk meer dan 20 uur per maand (namelijk 13,5 per week) dus dan zou ik wel doorbetaald moeten krijgen toch?

ja ze moeten wel door betalen als je bijv. ziek naar huis gaat .. dat zou anders ff lekker wezen dat ze je uren intrekken.
maarre als je ziek thuis zit krijg je echt niks hoor. Dus ik zou als ik jou was heel snel gaan informeren bij het UWV

Ik heb ergens gewerkt waar ik een oproep contract had en werd ontslagen..nou was de reden van het ontslag niet gegrond zeg maar en ik werkte daar gemiddeld 18uur per week. Zij hebben mij dat moeten uitbetalen een paar maanden lang:P
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8264
Punten : 8549
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 5:45

Ok, ik ga morgen gelijk contact opnemen smile
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:53

Try schreef:hmm, oke, dat dacht ik namelijk eerst ook maar een vriendin van me krijg de ingeplande diensten nog uitbetaald toen ze een enkeloperatie moest ondergaan, en daarna niet meer.. Dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Dat heb ik ook. Als ik ziek ben, krijg ik mijn ingeplande uren wel gewoon uitbetaald. En ik heb officieel ook een 0 uren contract.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 5:55

Giacomo schreef:
Try schreef:hmm, oke, dat dacht ik namelijk eerst ook maar een vriendin van me krijg de ingeplande diensten nog uitbetaald toen ze een enkeloperatie moest ondergaan, en daarna niet meer.. Dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Dat heb ik ook. Als ik ziek ben, krijg ik mijn ingeplande uren wel gewoon uitbetaald. En ik heb officieel ook een 0 uren contract.

En hoe zit het dan als je eigenlijk gewoon elke week hetzelfde aantal uren zou werken?
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:55

Toen ik bij mijn ivf poging in het ziekenhuis opgenomen moest worden en de rest van de week niet kon werken, was dat al bekend bij mijn werkgever. Ik werd dus niet ziek tijdens mijn werk, maar ik werd wel ziek gemeld en ik werd ook gewoon doorbetaald. Nou zou dat inderdaad ook wel verband houden met het feit dat ik elke week een vast aantal uur werk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:56

Try schreef:
Giacomo schreef:
Try schreef:hmm, oke, dat dacht ik namelijk eerst ook maar een vriendin van me krijg de ingeplande diensten nog uitbetaald toen ze een enkeloperatie moest ondergaan, en daarna niet meer.. Dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Dat heb ik ook. Als ik ziek ben, krijg ik mijn ingeplande uren wel gewoon uitbetaald. En ik heb officieel ook een 0 uren contract.

En hoe zit het dan als je eigenlijk gewoon elke week hetzelfde aantal uren zou werken?

Die krijg ik dus wel gewoon uitbetaald.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 6:05

Giacomo schreef:
Try schreef:
Giacomo schreef:
Try schreef:hmm, oke, dat dacht ik namelijk eerst ook maar een vriendin van me krijg de ingeplande diensten nog uitbetaald toen ze een enkeloperatie moest ondergaan, en daarna niet meer.. Dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Dat heb ik ook. Als ik ziek ben, krijg ik mijn ingeplande uren wel gewoon uitbetaald. En ik heb officieel ook een 0 uren contract.

En hoe zit het dan als je eigenlijk gewoon elke week hetzelfde aantal uren zou werken?

Die krijg ik dus wel gewoon uitbetaald.
Hmm..
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:17

Ik heb ook een 0 uren contract gehad en als ik ziek werk kreeg ik de diensten die ik ingeroosterd stond (die nog komen moesten) gewoon uit betaald.

Hoe lang werk je die dagen en diensten eigenlijk al hetzelfde?
Want wat ik weet is dat een werkgever je die uren dan wel op contract moet geven wanneer je diezelfde uren 3 maanden of meer werkt.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  xxlisaxx wo 9 maa 2011 - 6:26

Met een 0 urencontract geldt net als bij ieder ander contract een loondoorbetalingsplicht bij ziekte. Hiervoor is nodig dat je een beroep kan doen op het rechtsvermoeden in de wet dat gaat over de duur van je arbeidsomvang. Eerder werd al even op de 20 uur per maand gewezen. Dit is onderdeel van dat rechtsvermoeden. Het gaat voor het bepalen van deze omvang om de afgelopen 3 maanden, in jouw geval dus 13,5 uur. Dit is dan ook wat je werkgever door moet betalen. Afhankelijk van wat in je CAO staat dit sowieso 70%, meestal is dit dmv CAO of secundaire arbeidsvoorwaarden aangevuld tot 100%. Dit zal je zelf even na moeten gaan. Heb je minder dan 3 maanden gewerkt dan weet ik zo uit mijn hoofd niet welke regelgeving er is.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 70
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  mickey wo 9 maa 2011 - 6:55

Ik heb een oproepcontract. Als ik ziek ben, krijg ik de uren die ik al ingeroosterd sta, nog uitbetaald. Dus als er voor 4 weken roosters zijn waarin ik ingepland ben, en ik word dan ziek, dan krijg ik die uren die ik ingepland sta, gewoon betaald. Na die periode krijg ik dan niks, want ik sta dan niet ingepland. Dit is dan in geval van langdurige ziekte. Dan wordt daar namelijk rekening mee gehouden bij roosters maken.
Ik weet niet precies hoe het zit als je al een tijdje vaste dagen werkt, ik denk niet dat je die dan uitbetaald krijgt als je ziek wordt. Op papier heb je namelijk geen vaste uren.
mickey
mickey
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Winegum wo 9 maa 2011 - 20:44

xxlisaxx schreef:Met een 0 urencontract geldt net als bij ieder ander contract een loondoorbetalingsplicht bij ziekte. Hiervoor is nodig dat je een beroep kan doen op het rechtsvermoeden in de wet dat gaat over de duur van je arbeidsomvang. Eerder werd al even op de 20 uur per maand gewezen. Dit is onderdeel van dat rechtsvermoeden. Het gaat voor het bepalen van deze omvang om de afgelopen 3 maanden, in jouw geval dus 13,5 uur. Dit is dan ook wat je werkgever door moet betalen. Afhankelijk van wat in je CAO staat dit sowieso 70%, meestal is dit dmv CAO of secundaire arbeidsvoorwaarden aangevuld tot 100%. Dit zal je zelf even na moeten gaan. Heb je minder dan 3 maanden gewerkt dan weet ik zo uit mijn hoofd niet welke regelgeving er is.
Even over het dikgedrukte, in principe heb je dan pech, dan kun je je niet op een rechtsvermoeden beroepen dus is de kans zeer groot dat je niks uitbetaald krijgt.

Een 0-urencontract is eigenlijk niks. Zoals ik hier al zie denkt praktisch iedereen dat ze pech hebben en niks uitbetaald krijgen, lekker makkelijk voor de werkgever, maar zo werkt het dus niet. Try, hoe lang werk je al bij je werkgever? Werk je al die tijd al 13,5 uur per week? Als dat zo is, meer dan 3 maanden lang, dan heb je gewoon recht om die 13,5 uur per week uitbetaald te krijgen. ik zou dus snel je werkgever berichten waaromj e geen loon krijgt doorbetaald. Volgens art. 7:610b van het burgerlijk wetboek, http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel610b , heb je gewoon recht op je loon.

Dus een 0 urencontract of niet, dat maakt niks uit, je hebt er gewoon recht op.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try wo 9 maa 2011 - 22:58

Ik werk er nog geen drie maanden Winegum maar ik heb net naar het UWV gebeld en daar is me verteld dat alle diensten die ik nog in mijn oproepperiode heb staan uitbetaald moeten worden (en als ik dus wekelijks een vast aantal uren werk, dan valt dat er ook gewoon onder) maw: ik zou gewoon dat maandloon moeten houden, ookal is het een 0-uren contract.

Ik heb mijn moeder gevraagd mijn werkgever te bellen. Ik pas namelijk op, de kids zijn super maar die moeder (de eigenaar van het bedrijf waar ik op de loonlijst sta) daar ben ik een beetje 'bang' van. Ik sta dus niet zo sterk in mijn schoenen wanneer ik zoiets tegen haar moet zeggen/aan haar moet vragen, en mijn moeder die houdt voet bij stuk en kan in dit geval beter voor mijn belangen opkomen. Zij belt haar dus vanavond op. Ik ben benieuwd.

Ik zou vanaf de week dat dit gebeurde meer gaan werken, dus dat is wat er uitbetaald moet gaan worden volgens het uwv, maar ik denk dat zij zal proberen alleen de diensten die ik tot nu toe heb gewerkt (7 uur ipv 13,5) zal willen uit gaan betalen. Natuurlijk ben ik daar ook blij mee, maar dat ik heb recht op meer..
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Winegum wo 9 maa 2011 - 23:25

Voor zover ik weet heb je niet echt iets te eisen als je minder dan 3 maanden ergens werkt, maar je kunt het zeker proberen!
Maar Try, je zet jezelf volkomen voor lul als je het mij vraagt. Je past op kinderen, maar eigenlijk ben je zelf nog een kind die niet haar eigen boontjes kan doppen? Ik denk dat het heel erg slecht op je werkgeefster over komt als je moeder dit voor je gaat regelen, echt waar.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Caramba wo 9 maa 2011 - 23:41

Toen ik nog een 0-urencontract had en ziek werd kreeg ik wel de uren uitbetaald die ik ingeplant stond.
De keer erna niet, vond ik ook vreemd.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Kqip wo 9 maa 2011 - 23:54

Nul-urencontract
U wordt ziek tijdens een oproepperiode: u krijgt minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
U blijft na afloop van een oproepperiode ziek: u krijgt alleen betaald voor de uren die u heeft werkt. Zolang uw arbeidscontract duurt, heeft u ook geen recht op ziekengeld. Pas als uw arbeidscontract eindigt, krijgt u ziekengeld. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij het UWV.
U bent ziek buiten een oproepperiode: in de periode waarin u niet wordt opgeroepen heeft u geen recht op loon. Dat blijft zo als u in deze periode ziek wordt. Zolang uw arbeidscontract nog duurt, heeft u ook geen recht op ziekengeld. Pas als uw arbeidscontract eindigt, krijgt u ziekengeld. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij het UWV.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/krijg-ik-als-oproepkracht-ook-loon-als-ik-ziek-ben.html
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Try do 10 maa 2011 - 0:12

Ik snap dat je dat vind Winegum alleen ligt het net even iets anders.

Thanks voor de info Kqip, als ik geen ziektegeld krijg dan zal ik dus mijn ontslag vragen zodat ik op die manier geld kan krijgen. Het is heel vervelend om niet te kunnen werken maar nog vervelender dat ik dan niet rond kan komen. Heb al wel een lening bij de ib aangevraagd
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 0:21

Winegum schreef:Voor zover ik weet heb je niet echt iets te eisen als je minder dan 3 maanden ergens werkt, maar je kunt het zeker proberen!
Maar Try, je zet jezelf volkomen voor lul als je het mij vraagt. Je past op kinderen, maar eigenlijk ben je zelf nog een kind die niet haar eigen boontjes kan doppen? Ik denk dat het heel erg slecht op je werkgeefster over komt als je moeder dit voor je gaat regelen, echt waar.

+ 1. Try, je moet écht je moeder niet laten bellen, dat komt zó slecht over.. Bel gewoon zelf, bedenk wat je wil zeggen, zet het op papier en hou dat papier voor je neus als je haar aan de lijn hebt. Of oefen desnoods eerst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract Empty Re: Even snel vraagje: ziekteverlof bij 0-uren contract

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum