Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Over geld...vette maanden, magere maanden

+18
minoessepoes
Lynn_
RYW
Winegum
Arwyn
Shisha
BJA
Pancake
Rouxxxe
Atelier Madame
Verona
Pussycat
rapa nui
mzcharlotte
Miss G
Mida4you
Caresses
Jilke
22 plaatsers

Pagina 2 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Over geld...vette maanden, magere maanden - Pagina 2 Empty Re: Over geld...vette maanden, magere maanden

Bericht  Verona wo 9 maa 2011 - 1:11

Ook wij hebben onze magere en vetten maanden, maar ik weet altijd waar alles naar toe moet. Ik heb een mooi en duidelijk overzicht gemaakt in Excel waar ik alles in kan zetten. Op die manier hou je overzicht en weet je ook precies waar alles naar toe moet. Wij sparen per maand 150 a 200 euro, ligt aan de maand. Ja ook wij hebben weleens rekeningen die zomaar komen aanwaaien, maar ik hou op mijn spaarrekening altijd een buffer van iig 200 euro.

Het verbaasd mij ook vaak hoe weinig overzicht veel mensen hebben. De meeste mensen pinnen maar en weten niet waar ze het aan uit geven. En daardoor raak je ook vaak in de problemen.

Mijn tip is dus: Hou het overzicht op een manier die voor jou het prettigste is.
Verona
Verona
Prater
Prater

Aantal berichten : 581
Punten : 708
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Over geld...vette maanden, magere maanden - Pagina 2 Empty Re: Over geld...vette maanden, magere maanden

Bericht  Jilke wo 9 maa 2011 - 1:23

Ik werk netjes fulltime, dus dat is het probleem niet. Overuren kan ik niet maken want die worden uitbetaald in vakantie uren, dus daar heb ik financieel niet veel aan.

Ik weet wel een deel hoe het komt, mijn vriend volgt een studie, en is hiermee flink achteruit gegaan. Hij krijgt nu een salaris, maar dat is erg schraal. Geeft niets, hij krijgt er een hele studie voor terug, dus dat hebben we er voor over. We wisten dat van tevoren ook.

Het gaat dus voornamelijk van mijn salaris allemaal, wat ook al geen vetpot is. De maanden dat we prima rondkomen is als er niets extra's dan de normale rekeningen binnen vallen. Dan redden we het goed hoor, kunnen we ook een keer naar de film of weet ik wat.

Maar bv de opmerking over de auto. Ben ik het gedeeltelijk mee eens. We hebben een auto voor de deur staan, ook uitgerekend wat we daaraan kwijt zijn. Maar als we alles met de trein doen (naar het werk heb ik het dan over, is met de fiets niet te doen) zijn we nog veel meer kwijt. Verder gebruiken we de auto niet, gaan overal met de fiets naar toe om al te besparen. In dit geval zou dit dus niet voordeliger zijn om deze weg te doen.

Tja en verder, heel erg om over mezelf toe te geven, maar ik ben gewoon een ramp met plannen. Ik kan het geld wat ik in de goede maanden over hou en nu uitgeef aan eens wat leuks doen sparen, maar dan doen we helemaal nooit meer iets leuks. Die 4x per jaar (bij wijze van) dat we eens een avondje weg gaan wil ik niet ook nog weglaten. Nu krijg ik vast de opmerking dat dit dan stom is, maar ik vind iets leuks moet heel af en toe ook kunnen.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Pussycat wo 9 maa 2011 - 1:44

AmiAmi schreef:
Ik kan het geld wat ik in de goede maanden over hou en nu uitgeef aan eens wat leuks doen sparen, maar dan doen we helemaal nooit meer iets leuks. Die 4x per jaar (bij wijze van) dat we eens een avondje weg gaan wil ik niet ook nog weglaten. Nu krijg ik vast de opmerking dat dit dan stom is, maar ik vind iets leuks moet heel af en toe ook kunnen.

Maar je hebt nu geldgebrek doordat je vriend dus die studie doet...
Dus je weet dat er sowieso betere tijden gaan aankomen.
Mijn tip is om gewoon te gaan sparen wat je kunt inderdaad. Gewoon altijd alles wat je over hebt opzij zetten.
En als je dan eens weg wilt/iets leuks wilt doen dan kun je altijd nadenken of je dat kunt missen of niet.
Als je vriend weer gaat werken en meer verdient dan zijn het neem ik aan weer betere tijden.
dus zo erg is het dan toch niet om (tijdelijk) geen of minder leuke dingen te gaan doen?
Ik snap het wel hoor. Want niemand wilt continue thuis blijven zitten enzo, maar wat moet dat moet. Je wilt niet in de problemen komen. ( ik heb natuurlijk geen idee wat jou inkomsten en uitgaven zijn, maar ik weet wel hoe het is om in de problemen te zitten en echt dat wens ik niemand toe vandaar mijn misschien iets overdreven reactie )

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 1:47

Wat gewoon kut is, is dat je ook domweg vaste lasten hebt aan je auto als je dat ding gewoon voor de deur hebt staan en het OV in NL schreeuwend duur is (zelfs met kortingskaart).

Ik zou niemand veroordelen op dat diegene ook eens wat leuks doet, want anders word je volgens mij ook heel erg gek. Het is alleen zo zuur dat je mede hierdoor met andere dingen in de problemen raakt. Dat is frustrerend, want dan loop je gevoelsmatig altijd achter de feiten aan. Ik ben zelf iemand die geheel niet houdt van rekeningen die opgeschoven worden, maar herken het nog wel van toen ik werkloos was direct na studie.

Ik weet niet hoe je dat kan veranderen, want als er deels een inkomen wegvalt is dat natuurlijk moeilijk om zo weer op te vullen, aangezien het ook een tijdsbesteding is van je vriend die nu anders wordt ingevuld.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 1:55

AmiAmi mag ik vragen voor hoeveel geld je boodschappen per week doet? En doe je het per week of elke dag? Sinds ik wekelijks boodschappen doe, scheelt het echt zo veel geld! En is het ook echt leuk om elke week zo goedkoop mogelijk uit te komen. Ik ben in m'n eentje, maar met z'n tween zal wel niet heel veel duurder zijn. Je kunt altijd proberen iets meer daarop te besparen. Daar betaal je die grote rekeningen niet mee, maar alle beetje helpen.

Gast
Gast

Bericht  Jilke wo 9 maa 2011 - 2:28

Hoeveel ik kwijt ben aan boodschappen, ik reken dit per maand.
Zit per maand tussen de 180 en 210 euro. Hier zit schoonmaakspul, verzorgingsspullen en alles bij. Wasmiddel ook. Ook af en toe kattenvoer.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 2:33

Hmm dat is ongeveer net zo veel als ik, iets meer, maar jullie zijn dan ook met z'n tweeen. Ik probeer per week voor 40 euro boodschappen te doen. Soms lukt het voor 20 of 30, soms voor 50. Ik let wel op, maar koop wel bij AH (van een andere supermarkt word ik gewoon doodongelukkig).

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 3:20

Vorig jaar had ik een aantal magere maanden, en dit jaar gelukkig nog niet gehad.
Ik werk parttime in het onderwijs en in het weekend in de horeca.
De fooien die ik in de horeca krijg spaar ik op, zo heb ik nog een spaarpotje achter de hand mocht ik onverwachte rekeningen binnenkrijgen.
Boodschappen doe ik bij de Nettorama, Jumbo of Lidl, en verzrogingsproducten haal ik bij het Kruitvat, en dan vaak eigen merk. Het is goedkoop en ik vind het lekker spul.
Voor m'n verjaardag krijg ik vaak cadeaubonnen van parfumeries en die bewaar ik tot ik iets nodig heb, bijvoorbeeld een nieuw luchtje of die dure mascara die ik gebruik.
Op het moment werk ik veel, en ik weet dat ik het me kan veroorloven om boodschappen te doen bij de AH en A-merk verzorgingsproducten te kopen, maar ik hou liever wat geld over!

Als ik in een magere maand zit eet ik wat vaker bij mn ouders, mn moeder maakt standaard extra wat ik mee naar huis krijg voor de volgende dag, en ik eet dan 1x in de week bij mn zus en dr vriend.
OP dat moment zie ik het wel een beetje als profiteren, maar als ik dan een vette maand heb neem ik hun een keer mee uit eten!

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 3:28

Marin schreef:Hmm dat is ongeveer net zo veel als ik, iets meer, maar jullie zijn dan ook met z'n tweeen. Ik probeer per week voor 40 euro boodschappen te doen. Soms lukt het voor 20 of 30, soms voor 50. Ik let wel op, maar koop wel bij AH (van een andere supermarkt word ik gewoon doodongelukkig).
Van de lidl ook? Dat vind ik best een goede winkel voor weinig geld.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 3:31

Dolcis_ schreef:
Marin schreef:Hmm dat is ongeveer net zo veel als ik, iets meer, maar jullie zijn dan ook met z'n tweeen. Ik probeer per week voor 40 euro boodschappen te doen. Soms lukt het voor 20 of 30, soms voor 50. Ik let wel op, maar koop wel bij AH (van een andere supermarkt word ik gewoon doodongelukkig).
Van de lidl ook? Dat vind ik best een goede winkel voor weinig geld.

Ja als ik ergens depressief van kan worden is het de Lidl wel haha. Ik hou echt heel erg van boodschappen doen, vind dat echt leuk om te doen, maar dan wel in een leuke supermarkt waar ik blij van word. Dat is in NL alleen de Albert Heijn. En daar kan je als je op let ook echt wel goedkoop boodschappen doen.

Edit: Ok misschien moet je even weten dat ik meer naar het ontwerp en sfeer van de winkel kijk, dan naar de prijzen. Ik werd bijvoorbeeld helemaal blij van de Marks&Spencer in Engeland, omdat het design van de verpakking zo mooi is.

Over geld...vette maanden, magere maanden - Pagina 2 00665742

Daar geniet ik dan echt van. Ja, weird, I know, maar ben gewoon grafisch gevoelig.

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame wo 9 maa 2011 - 3:43

misschien reclame maar geef de tip toch maar ff :p http://forum.viva.nl/forum/Geld_Recht/We_vrekken_hier_verder__/list_messages/93311/last dit topic van het viva forum geeft ontzettend veel tips over hoe je geld kunt overhouden / besparen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 3:55

Ik ga hier niet te veel over mijn privé situatie vertellen. Ik kom wel iedere maand rond. Ik hou een kasboek bij. Ik schrijf mijn inkomsten en vaste lasten op. Als ik iets duurs koop en ik heb daar mijn spaargeld voor aangebroken. Schrijf ik dat ook op. Het klinkt ouderwets maar het is voor mij wel een ideale manier om rond te komen. Van het geld wat ik over hou voor leuke dingen. Weeg ik altijd wel af waar ik het aan uit geef. De ene keer koop ik leuke kleren en de andere keer iets voor mijn hobby. Door dit over een aantal maanden te verdelen heb ik ook iets om naar uit te kijken.

Als je vind dat je te weinig geld hebt. Zou ik er een baantje bij zoeken. Ik begrijp dat dit in deze tijd moeilijk is en het niet voor iedereen even makkelijk is.

Gast
Gast

Bericht  Rouxxxe wo 9 maa 2011 - 5:45

Ik heb dat ook wel es. Ik heb hiervoor een aantal goeie maandne gehad en dus veel kunnen sparen. Deze maand ga ik t waarschijnlijk niet redden door veel rekeningen e.d maar dan spaar ik maar even een maandje niet of ik haal wat van m'n spaarrekening. Doe het trouwens wel verder rustig aan dan.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Pancake wo 9 maa 2011 - 6:04

Ik kom echt nauwelijks voor financiele verrassingen te staan. Ik hou net als Pimbolie bij wat mijn inkomsten en vaste lasten zijn. Ik heb een excel-file met een compleet overzicht van alle vaste lasten.

Even een voorbeeld van mijn methode:
Stel dat mijn vaste lasten 12000 euro zijn (even makkelijk rekenen), dan boek ik elke maand automatisch 12000/12=1000 euro over naar mijn vaste lasten rekening en dan gaat het zo'n beetje van zelf... de ene maand zal je zien dat die 1000 euro meer dan genoeg is, zo "spaar" je dan voor de wat grotere uitgaven, en de andere maand gaat er misschien wat meer vanaf, maar aan het eind van het jaar klopt het wel (als het goed is). Beter is het misschien om dan nog iets meer dan die 1000 euro over te maken omdat er altijd dingen zijn die steeds duurder worden (zoals huur). Per jaar kijk dan naar wat ik heb berekend en wat ik echt kwijt ben en daarop kan ik dan het maandbedrag aanpassen.

Zo is januari voor mij de maand met de meeste kosten. Alle dingen die ik in een keer betaal gaan er dan allemaal tegelijk vanaf, maar al die tekorten worden dan de komende maanden wel weer opgevuld.
Ik doe dit dus al jaren zo en het gaat altijd goed.
Pancake
Pancake
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 362
Punten : 376
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:14

Pancake schreef:
Stel dat mijn vaste lasten 12000 euro zijn (even makkelijk rekenen), dan boek ik elke maand automatisch 12000/12=1000 euro over naar mijn vaste lasten rekening en dan gaat het zo'n beetje van zelf... de ene maand zal je zien dat die 1000 euro meer dan genoeg is, zo "spaar" je dan voor de wat grotere uitgaven, en de andere maand gaat er misschien wat meer vanaf, maar aan het eind van het jaar klopt het wel (als het goed is). Beter is het misschien om dan nog iets meer dan die 1000 euro over te maken omdat er altijd dingen zijn die steeds duurder worden (zoals huur). Per jaar kijk dan naar wat ik heb berekend en wat ik echt kwijt ben en daarop kan ik dan het maandbedrag aanpassen.

Ik snap het geloof ik niet zo heel goed. Je hebt al je geld dus op een spaarrekening/andere rekening en stort geld op een andere rekening voor al je vaste lasten? Hoe doe je dat dan met boodschappen? En het geld wat je dan overhoudt van je salaris spaar je? Zo blijf je toch constant geld over maken naar jezef?

Ik heb maar 1 rekening (plus spaarrekening) waar al m'n geld op binnenkomt, dus al m'n vaste lasten gaan van die rekening af. Dat gebeurt in de loop van de maand. M'n salaris komt binnen op de 25e. De 28e gaat huur er dan af, de 1e m'n zorgverzekering en telefoon/internet en pas een week later m'n energierekening. En intussen doe ik boodschappen en af en toe wat leuke dingen. Ik geef het gewoon uit zoals het komt, want ik weet niet altijd aan het begin van de maand of ik aan het einde van de maand iets leuks ga doen. Dat lijkt me ook niet echt haalbaar. Ik weet hoeveel mijn vaste lasten zijn, en hoeveel ik nodig heb voor boodschappen, en hoe veel ik verdien, dus alles wat over heb (niet veel), kan gebruikt worden voor overige dingen. Dus heb op zich goed overzicht in m'n inkomsten en uitgaven, behalve als er onverwacht iets gebeurd, want ik heb geen speling en kan dus ook moeilijk sparen.

Heb je misschien ideeen hoe ik dat dan anders aan kan pakken, want ik weet niet echt wat ik nog meer kan doen om geld te (be)sparen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:15

Ik neem aan dat je 1200 euro aan vaste lasten hebt en niet 12000? Wink

En Marin, ik vind het toch wel een béétje apart hoor dat je zegt depressief te worden van een supermarkt Very Happy. Het is niet dat je daar hele dagen moet kamperen ofzo, je haalt er even snel je boodschappen en bespaart een hoop. Lijkt mij persoonlijk toch het eerste waar ik aan denk als blijkt dat ik mijn energierekening niet kan betalen Wink

Ik kan me trouwens ook wel voorstellen dat er mensen zijn die niet elke maand sparen, omdat ze anders nooit wat leuks kunnen doen. Er zijn ook mensen die al blij mogen zijn als ze rondkomen. Sparen is voor veel mensen een luxe natuurlijk, dat moeten we ook niet vergeten. Je moet er niet te snel vanuit gaan dat iedereen wel kan sparen,want dat is niet zo.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:17

Giacomo schreef:

En Marin, ik vind het toch wel een béétje apart hoor dat je zegt depressief te worden van een supermarkt Very Happy. Het is niet dat je daar hele dagen moet kamperen ofzo, je haalt er even snel je boodschappen en bespaart een hoop. Lijkt mij persoonlijk toch het eerste waar ik aan denk als blijkt dat ik mijn energierekening niet kan betalen Wink

Nou ja, ik heb ook geen Lidl in de buurt hoor, al ga ik wel eens naar degene die voor de school staat.
Maar ja, ik haal daar echt plezier uit, van boodschappen doen bij een leuke supermarkt. Dat vind ik belangrijk, dus doe ik het smile En ik vind voor 30 a 40 euro boodschappen voor een week echt prima, denk niet dat ik er veel meer op hoef en wil bezuinigen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:20

Haha, ja ach, al je dat wilt doen moet je het vooral doen. Maar je moet natuurlijk wel je vaste lasten moeten kunnen blijven betalen smile

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:22

Ja maar dat is alleen deze maand, door die andere rekening. Anders kom ik altijd prima uit smile Niet breed, maar het komt wel uit.
Ik zou graag reserve op willen bouwen (en een wasmachine kopen bijvoorbeeld!) maar ja, hoe, als je niet kan sparen? Scheelt dat ik nu geen sociale dingen doe, dat zal toch wel schelen denk ik. Ik denk niet dat ik nog reiskostenvergoeding krijg he, nu ik thuis zit? Dat zou wel heel raar zijn. Maar wel handig, want dan zou ik idd even wat op kunnen bouwen :P

Gast
Gast

Bericht  rapa nui wo 9 maa 2011 - 6:27

Volgens mij zijn de 12.000 vaste lasten van Pancake de vaste lasten die ze per jaar heeft. Die deelt ze vervolgens weer door 12 maanden zodat ze op 1.000 euro per maand uit komt.

Ik vind haar idee wel goed maar vond het voor mezelf wat omslachtig om voor 1 persoon meerdere betaalrekeningen aan te houden omdat je dan weer kosten per betaalrekening hebt. Maar het is wel goed om eens alle vaste kosten (en daar vallen dan niet je boodschappen onder) die je per jaar hebt uit te rekenen en te weten wat je gemiddeld per maand kwijt bent en dan ook in de maanden dat je een bepaalde rekening niet hebt hier wel geld voor opzij te zetten op bv een aparte spaarrekening. Ik kan de gemeentelijke lasten gelukkig wel in termijnen betalen maar schrik altijd van de rekening voor mijn verzekeringspakket die ik in april krijg. Dat is dan toch een behoorlijke post van een paar honderd euro die ik dan in 1x moet betalen (en dan heb ik nog niet eens een auto met bijbehorende verzekering)

Ik lees het viva topic ook regelmatig vanwege de best wel goede tips.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  BJA wo 9 maa 2011 - 6:29

Ik heb de luxe positie dat ik altijd uitkom met mijn geld.
Ik heb een koophuis en een nieuwe auto. (privé lease via het werk) Ook kan ik elke maand sparen, waardoor ik nu een beste buffer heb.
Alle vaste lasten zijn bij mij bekend en ik weet precies waarna mijn gemeente aanslagen komen (ik betaal 2 aanslagen in 8 termijnen en de andere in 1 keer.)
Mocht er onverhoopt iets gebeuren waardoor ik direct een groot bedrag moet betalen, dan kan ik rood staan. De dag dat mijn salaris is gestort is het saldo weer positief.
Ik ken mensen met een soortgelijke hypotheek en situatie die gewoon elke maand maximaal rood staan. :shock: Ik snap dat nooit. Al moet ik zeggen dat ik verder geen (studie)schulden heb, dus dat is dan weer mazzel.

Besparen doe ik dan niet echt. Ik ga altijd naar de AH en koop redelijk wat kleding, make up etcetera.

Wat ik eigenlijk zelden doe is uitgaan en dus entree betalen voor een club en rondjes geven aan vrienden plus de eventuele taxi naar huis.
Soms ga ik uit eten, maar dat gebeurd niet elke maand.
BJA
BJA
Prater
Prater

Aantal berichten : 874
Punten : 961
Registratiedatum : 11-12-10

Bericht  rapa nui wo 9 maa 2011 - 6:30

@ Marin: even een best wel brutale vraag: maar op zich denk ik altijd dat een leraar best wel een redelijk salaris krijgt in vergelijking met sommige andere beroepen (ook al klaagt zo'n beetje elke leraar die ik tegenkom dat ze zo slecht verdienen). Heb je dan zulke hoge lasten aan bv. huur?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:34

rapa nui schreef:@ Marin: even een best wel brutale vraag: maar op zich denk ik altijd dat een leraar best wel een redelijk salaris krijgt in vergelijking met sommige andere beroepen (ook al klaagt zo'n beetje elke leraar die ik tegenkom dat ze zo slecht verdienen). Heb je dan zulke hoge lasten aan bv. huur?

Ja, er zijn beroepen die natuurlijk minder verdienen dan me. Maar mijn vaste lasten zijn inderdaad eigenlijk iets te hoog, 80 a 85% van m'n salaris gaat op aan vaste lasten, zonder boodschappen dus. Dus tja, eigenlijk woon ik gewoon iets te duur, maar ja wil nu ook niet meer verhuizen dus moet eigenlijk gewoon maar er mee dealen.

Edit: Ik wilde 't eerst liever niet zeggen, maar heb 't nu toch in een ander topic gezegd, maar ik hou 200 euro per maand over voor boodschappen + leuke dingen. Zeg dat ik voor 40 euro per week boodschappen doe is dat 160 euro per maand aan boodschappen, en dan nog 40 voor leuke dingen. Niet zo veel dus.

Gast
Gast

Bericht  Pancake wo 9 maa 2011 - 9:00

Marin schreef:
Pancake schreef:

Ik snap het geloof ik niet zo heel goed. Je hebt al je geld dus op een spaarrekening/andere rekening en stort geld op een andere rekening voor al je vaste lasten? Hoe doe je dat dan met boodschappen? En het geld wat je dan overhoudt van je salaris spaar je? Zo blijf je toch constant geld over maken naar jezef?

Ik heb maar 1 rekening (plus spaarrekening) waar al m'n geld op binnenkomt, dus al m'n vaste lasten gaan van die rekening af. Dat gebeurt in de loop van de maand. M'n salaris komt binnen op de 25e. De 28e gaat huur er dan af, de 1e m'n zorgverzekering en telefoon/internet en pas een week later m'n energierekening. En intussen doe ik boodschappen en af en toe wat leuke dingen. Ik geef het gewoon uit zoals het komt, want ik weet niet altijd aan het begin van de maand of ik aan het einde van de maand iets leuks ga doen. Dat lijkt me ook niet echt haalbaar. Ik weet hoeveel mijn vaste lasten zijn, en hoeveel ik nodig heb voor boodschappen, en hoe veel ik verdien, dus alles wat over heb (niet veel), kan gebruikt worden voor overige dingen. Dus heb op zich goed overzicht in m'n inkomsten en uitgaven, behalve als er onverwacht iets gebeurd, want ik heb geen speling en kan dus ook moeilijk sparen.

Heb je misschien ideeen hoe ik dat dan anders aan kan pakken, want ik weet niet echt wat ik nog meer kan doen om geld te (be)sparen.

Ik heb 2 rekeningen en ik maak maar 1 keer per maand geld over naar mijn vaste lasten rekening waar dan meteen alles vanaf gaat (of eigenlijk gaat dat allemaal automatisch). Het geld dat dus op mijn niet vaste lasten rekening staat gebruik ik voor alle leuke dingen en boodschappen (want boodschappen reken ik niet tot vaste lasten).

Misschien nog maar weer een voorbeeld . Ik ga maar weer uit van de 12000 euro (op jaarbasis) en dat dat ik dus elke maand 1000 euro zou overmaken (want 12 maanden x 1000 maakt dus die 12000 euro). Stel je lasten in januari zijn 600 euro dan zou je dus nog 400 euro overhouden (want je hebt 1000 euro overgemaakt). Die 400 euro daar doe ik dan helemaal niks mee. In februari zijn je lasten misschien 1200 euro dan heb je dus weer die 1000 euro overgeboekt en omdat je nog 400 euro op die rekening had staan kan je die 200 extra dus ook nog betalen.

Ik vind het een beetje moeilijk om het zo in woorden uit te leggen.
Pancake
Pancake
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Pancake wo 9 maa 2011 - 9:02

Giacomo schreef:Ik neem aan dat je 1200 euro aan vaste lasten hebt en niet 12000? Wink

Ik bedoel dus ook echt 12000 als in twaalfduizend. Maar dit is dan op jaarbasis. Nu zijn dit trouwens ook niet mijn lasten, maar ik dacht ik noemde 12.000 omdat het makkelijk rekenen is smile .
Pancake
Pancake
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: