Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd?

+15
LMCurious
Vixen
jena
Darius
Susan
Fiwen
PapillonRose
Happydobby
Lady4
Linda
Printje
Filoria
Aoi
Aimee
Luce
19 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd? Empty Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd?

Bericht  Luce di 23 jul 2013 - 22:54

Ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken. Het is natuurlijk naar aanleiding van de discussie rond een verloskundige die tegen medische indicaties in toch vrouwen hielp met hun thuisbevalling met een overleden kindje tot gevolg. 

Ik las vanochtend deze column van Asha ten Broeke, misschien even handig om te lezen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/8367/Asha-ten-Broeke/article/detail/3479686/2013/07/22/Laten-we-niet-vergeten-waarom-je-een-kind-baart.dhtml
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd? Empty Re: Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd?

Bericht  Aimee di 23 jul 2013 - 22:59

Ik kan me best vinden in wat zij schrijft, maar ik heb dan ook een prima bevalling gehad en het zou me bij een volgende geen biet uitmaken waar ik beval. Maar als je echt een traumatisch iets met het ziekenhuis hebt, snap ik wel dat je op allerlei verschillende manieren wilt proberen om je bevalling niet daar te laten plaatsvinden. En als je dan al zo anti-ziekenhuis bent, en je vind iemand die je daar in steunt en een thuisbevalling ophemelt (in dit geval dus de verloskundige), kan ik me voorstellen dat je er van overtuigd raakt dat thuis bevallen een top idee is.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd? Empty Re: Tot in hoeverre is eigen keuze in thuis bevallen geoorloofd?

Bericht  Aoi di 23 jul 2013 - 23:15

Ik vind dat heel moeilijk. Had de discussie niet meegekregen over die VK, maar heb het even opgezocht. Ik vind dat zij met tweelingbevallingen en onvolkomen stuitliggingen absoluut onverantwoordelijk bezig is geweest. Die protocollen zijn er niet voor niks en dat lijken mij ook enorm risicovolle situaties voor thuis. Echter kan ik me voorstellen dat een zwangere vrouw zich niet kan vinden in een beslissing dat er in het ziekenhuis bevallen moet worden. Dan liever dat er een verloskundige bij is die ervaring heeft met risicobevallingen (als er echt álles aan gedaan is om de vrouw toch naar het ziekenhuis te krijgen) dan dat die vrouw geen medische begeleiding kan krijgen omdat zo iemand niet beschikbaar is. Maar in het geval van deze verloskundige die uit het BIG wordt geschrapt vind ik dat, van wat ik er nu van heb gelezen, terecht. Die situaties lijken mij veel te risicovol (tweeling waarvan 1 in onvolkomen stuit thuis laten bevallen, dat is toch gekkenwerk).

- edit ik vind het lastig om volledig achter mijn post te staan merk ik. Ik lees hier, of in tijdschriften ofzo, ook wel eens van kinderen die in het vruchtwater gepoept blijken te hebben maar omdat de bevalling snel gaat, niet naar het ziekenhuis hoeven. Terwijl mijn zoon dat ook had, we 24 uur moesten blijven daardoor en hij in die tijd 2 keer is nagekeken door de kinderarts (terwijl hij er verder geen last van had). Dus waar zit dat verschil m dan in? Dit is maar een voorbeeld maar ik kan me wel voorstellen dat je meer van dit soort dingen hebt waar blijkbaar een protocol voor is maar waar met 'gezond verstand' wel vanaf geweken kan worden. Vraag is alleen wie dan dat gezonde verstand heeft...

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12

Bericht  Filoria wo 24 jul 2013 - 0:20

Oeh interessant topic dit Luce. Ik heb bij dit onderwerp hetzelfde gevoel als bij kritisch vaccineren: ik vertrouw liever op de landelijk afgesproken richtlijnen dan op mijn eigen speurwerk op internet. En ga er dus maar van uit dat het wel ergens goed voor zal zijn dat je niet thuis mag bevallen als de baby in het vruchtwater heeft gepoept. Naief? Misschien wel ja. Maar ik denk niet dat ik genoeg medische kennis heb / kan vergaren om zelf dat soort beslissingen te nemen. Verder ben ik het met de columniste eens dat een bevalling een manier zou moeten zijn om een gezond kind op de wereld te zetten en geen doel op zich.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 0:24

Ik vind het eigenlijk gewoon dom dat je toch thuis wilt bevallen wanneer het verstandiger is om naar het ziekenhuis te gaan. Bevallen is geen feestje het is een medische gebeurtenis en ik denk dat er te veel vrouwen het enorm romantiseren en daardoor kosten wat kost thuis willen blijven. Dat je je eigen leven op het spel zet moet je zelf weten maar er komt ook nog een baby bij kijken en die heeft geen keuze. Als het het beste is om naar het ziekenhuis te gaan moet je dat gewoon doen. Een knie operatie doe je ook niet thuis met geurkaarsjes en muziek.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Aimee wo 24 jul 2013 - 0:27

Een knie operatie vind ik dan ook zeker wel een minder emotioneel moment dan een bevalling. En sowieso komen daar en stuk minder hormonen bij kijken!
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 0:30

Het is bij wijze van. Ik vind het gewoon echt ronduit dom als je perse thuis wilt blijven wanneer het beter is om naar het ziekenhuis te gaan. Natuurlijk is het emotioneel maar dat is het in het ziekenhuis ook, dat je met je eigen leven speelt prima maar dat je dat ook met je ongeboren baby's leven doet is toch gewoon dom?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria wo 24 jul 2013 - 0:46

Printje: de vraag is natuurlijk òf het altijd beter is om naar het ziekenhuis te gaan, omdat je thuis over het algemeen meer ontspannen bent. Bij een tweelingbevalling waarvan er 1 in stuit licht lijkt het me logisch, maar er zijn genoeg grijze zones waarbij de risico's minder groot zijn. Dus ik snap de gedachtegang wel, maar ik neem zelf toch ook liever het zekere voor het onzekere.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Linda wo 24 jul 2013 - 0:47

Hoe is die baby precies overleden? Daar kan ik zo gauw even niks over vinden. Daar ben ik wel 'benieuwd' naar.

Dit artikel geeft een ander tegengeluid:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3478384/2013/07/19/Als-je-in-Enschede-woont-en-in-bad-wilt-bevallen-heb-je-pech.dhtml

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 0:48

Dat snap ik wel maar als iemand die daarvoor geleerd heeft je zegt dat je naar het ziekenhuis moet vind ik dat je het niet in twijfel moet trekken omdat het natuurlijk op de eerste plaats gewoon een medisch iets is. Ik snap gewoon echt niet dat mensen zulke adviezen naast zich neer leggen en stug doen wat ze zelf willen. Je wilt het beste voor je kind maar gaat hierin wel dwars doen, dat snap ik gewoon niet.

Ik had bij N zoiets van als het thuis kan dan thuis, dat is het makkelijkste met r enzo maar anders was ik net zo prima naar het ziekenhuis gegaan. Maar ik zie een bevalling dan ook niet als ow wat geweldig mooi etc maar als iets dat noodzakelijk is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria wo 24 jul 2013 - 0:56

Ik heb ook zoiets van: als ik me in een ziekenhuis ontspannen kan voelen (en dat kan ik) is dat een prima plek om te bevallen voor mij. Maar ik heb - ondanks mijn negatief klinkende posts naar haar toe - ook begrip voor iemand als Teddyaapje die zo'n nare ervaring had met haar eerste ziekenhuisbevalling dat ze bij de tweede liever thuis wilde bevallen. Het zal niet bepaald stimulerend voor de aanmaak van de nodige hormonen zijn om op een soort traumatische plek te bevallen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 0:59

Filoria schreef:Ik heb ook zoiets van: als ik me in een ziekenhuis ontspannen kan voelen (en dat kan ik) is dat een prima plek om te bevallen voor mij. Maar ik heb - ondanks mijn negatief klinkende posts naar haar toe - ook begrip voor iemand als Teddyaapje die zo'n nare ervaring had met haar eerste ziekenhuisbevalling dat ze bij de tweede liever thuis wilde bevallen. Het zal niet bepaald stimulerend voor de aanmaak van de nodige hormonen zijn om op een soort traumatische plek te bevallen.

Ow maar dat snap ik ook heel goed. Mijn man lag doodziek in het ziekenhuis, enorm veel ellende gehad, er zijn daar zeer zeer veel fouten gemaakt rondom hem en in dezelfde tijd ging ik daar bevallen. Maar goed nogmaals ik vind eigenlijk dat je daarin niet teveel keuze mag hebben maar uit moet gaan van wat een prof jou adviseert. Ik denk dat veel mensen vergeten dat bevallen risico's met zich mee kan brengen en dat je thuis gewoon meer risico loopt wanneer het echt misgaat.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Luce wo 24 jul 2013 - 1:00

Linda schreef:Hoe is die baby precies overleden? Daar kan ik zo gauw even niks over vinden. Daar ben ik wel 'benieuwd' naar.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3478384/2013/07/19/Als-je-in-Enschede-woont-en-in-bad-wilt-bevallen-heb-je-pech.dhtml

Op zich wel een goed tegengeluid, ik vind ook dat er professionals bij zitten die hun werk niet goed doen. Verder is mijn ervaring met het ziekenhuis wel dat ze gewoon openstonden voor mijn wensen. 

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van thuis bevallen. Ik vind de risico's eigenlijk gewoon te groot. We hebben het niet over een pak suiker, maar een kind. Maar goed, dat is weer een andere discussie. Bevallen is gewoon een enorme medische gelegenheid, of je het nou thuis doet of in het ziekenhuis. Ik vraag me altijd af: wat als het mis gaat thuis? Mijn schoonzusje is alledrie haar bevallingen hals over kop naar het ziekenhuis gegaan. Het zal vast vaak goed gaan, maar ik heb er altijd mijn twijfels over.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 1:03

Luce schreef:
Linda schreef:Hoe is die baby precies overleden? Daar kan ik zo gauw even niks over vinden. Daar ben ik wel 'benieuwd' naar.

Op zich wel een goed tegengeluid, ik vind ook dat er professionals bij zitten die hun werk niet goed doen. Verder is mijn ervaring met het ziekenhuis wel dat ze gewoon openstonden voor mijn wensen. 

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van thuis bevallen. Ik vind de risico's eigenlijk gewoon te groot. We hebben het niet over een pak suiker, maar een kind. Maar goed, dat is weer een andere discussie. Bevallen is gewoon een enorme medische gelegenheid, of je het nou thuis doet of in het ziekenhuis. Ik vraag me altijd af: wat als het mis gaat thuis? Mijn schoonzusje is alledrie haar bevallingen hals over kop naar het ziekenhuis gegaan. Het zal vast vaak goed gaan, maar ik heb er altijd mijn twijfels over.

Precies, het gaat om je kind. Iedereen roept altijd alles voor mijn kind, gezond dit gezond dat. Maar wanneer dan een prof zegt naar het ziekenhuis want dat is veiliger doet iemand het vervolgens niet, ja dat vind ik ronduit dom. Ik heb genoeg traumatische ervaringen met ziekenhuizen opgelopen maar geen haar op mijn hoofd die thuis zou blijven wanneer een bevalling beter in het ziekenhuis kan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda wo 24 jul 2013 - 1:06

Ja, ik denk ook dat het per persoon verschillend zal zijn.
Ik heb beide gedaan. Bij dochter is het kraamhotel bevallen (was een verschrikking) en bij zoon een thuisbevalling (was heerlijk). Maar dat is mijn ervaring, op basis van deze twee bevallingen.

Ik heb er zelf geen problemen mee als iemand verder wil kijken dan alleen een medische indicatie. Ik vind niet dat iemand zo iets maar klakkeloos over hoeft te nemen zonder er zelf over na te denken. Ik ben wat dat betreft misschien wat wantrouwend, maar ik luister nooit zomaar naar een arts. Ik wil ook graag zelf onderzoek doen en naar m'n gevoel luisteren. Dat weegt voor mij heel zwaar.
Ik heb zelf nooit in een dreigende situatie gezeten, maar ik kan me wel voorstellen dat er vrouwen zijn die graag verder willen zoeken naar een vk die wel mee gaat in bepaalde wensen.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 1:10

Ik heb ook met beiden ervaring maar kan niet zeggen dat ik thuis ow zo veel geweldiger vond. Het fijne was dat ik gewoon meteen onder mijn eigen douche kon en meteen lekker naar beneden kon verkassen maar voor de rest...

Ik vind ook wel dat je wensen mag hebben maar wel redelijk en daarbij in de gaten houden dat het voornamelijk iets medisch is en niet een sprookjesgebeurtenis. Ik luister ook altijd naar mijn gevoel maar ook dat is geen arts, en ik vertrouw artsen echt niet zomaar maar medische dingen horen eigenlijk in een ziekenhuis en niet thuis.

Stel je voor dat het wel misgaat, ondanks dat je eerst al advies kreeg om naar het ziekenhuis te gaan, dan heeft de vk het gedaan terwijl het eigenlijk je eigen schuld is. Ik vind dat je hierbij eerst aan je kind moet denken en niet aan jezelf.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda wo 24 jul 2013 - 1:12

Daarom ben ik ook benieuwd wat er precies met die overleden baby is gebeurd.
In het ziekenhuis gebeuren dat soort dingen ook.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 1:14

Linda schreef:Daarom ben ik ook benieuwd wat er precies met die overleden baby is gebeurd.
In het ziekenhuis gebeuren dat soort dingen ook.

Ja dat is ook zo, in het ziekenhuis gebeuren dat soort dingen helaas natuurlijk ook en ik ben ook benieuwd naar wat er nu misgegaan was bij die bevalling maar je slaat jezelf toch voor je kop als je tegen zo'n advies vd vk ingaat en het gaat dus echt mis?

Je hebt helaas nooit een garantie dat alles zomaar hup goed gaat daarom moet ook niet vergeten worden dat het bovenal iets medisch is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria wo 24 jul 2013 - 1:24

Een bevalling hoeft niet iets medisch te zijn, je kan het helemaal zelf doen, alleen de navelstreng moet doorgeknipt. De vraag is wanneer het verantwoord is om de natuur haar werk te laten doen, en wanneer ingrijpen nodig is. Ik zie dat toch minder zwart/wit dan jij Printje, al zal ik zelf dus ook nooit tegenstribbelen als een verloskundige of gynaecoloog me een ziekenhuisbevalling of een bepaalde ingreep aanraadt. Het moeilijke is dat die profs waar jij het over hebt ook maar mensen zijn en soms een beslissing nemen die juist niet in het belang van moeder en kind is. Maar ik ben zelf niet bepaald een deskundige dus ik vertrouw toch maar op ze.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 1:31

Dat verschilt idd per persoon natuurlijk Filoria, ik zie het idd meer als iets noodzakelijks en medisch en zou nooit een advies van een vk hierin in de wind slaan. Er kan zoveel misgaan, dat hoeft allemaal niet maar ja dat weet je niet van te voren. Je hebt het hier wel ook over het leven van je kind.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje wo 24 jul 2013 - 1:32

Het is toch ook zo dat er in Nederland veel kindjes overlijden tov andere landen juist omdat vrouwen hier zelf mogen kiezen? In andere landen doen ze niet zo flauw en moet je gewoon naar het ziekenhuis, daar heb je niet eens een keuze.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lady4 wo 24 jul 2013 - 1:34

Printje schreef:
Luce schreef:

Precies, het gaat om je kind. Iedereen roept altijd alles voor mijn kind, gezond dit gezond dat. Maar wanneer dan een prof zegt naar het ziekenhuis want dat is veiliger doet iemand het vervolgens niet, ja dat vind ik ronduit dom. Ik heb genoeg traumatische ervaringen met ziekenhuizen opgelopen maar geen haar op mijn hoofd die thuis zou blijven wanneer een bevalling beter in het ziekenhuis kan.

Helemaal met jullie eens. Ik snap dat mensen graag thuis willen bevallen, maar als er medische noodzaak is snap ik niet dat je risico's neemt ten aanzien van je nog ongeboren kind. Medisch is wat mij betreft medisch. Je laat je blindedarm toch ook niet thuis verwijderen omdat je dat prettiger vindt dan in het ziekenhuis?
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Linda wo 24 jul 2013 - 1:36

Toch vind ik een blindedarmoperatie toch wel iets anders dan een bevalling.
En ik vind het er ook zeker aan liggen wat de indicatie exact is.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Lady4 wo 24 jul 2013 - 1:40

Het is compleet anders, maar in het geval van een complicatie tijdens de zwangerschap of bevalling is het allebei zo medisch als het maar kan.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Filoria wo 24 jul 2013 - 1:42

Ik snap wel wat je bedoelt Printje, maar de verloskundige is ook niet heilig, dat is mijn punt. Dat blijkt alleen al uit het feit dat die vrouw die tweelingbevallingen thuis heeft begeleid óók een gediplomeerde verloskundige is waar vrouwen op hebben vertrouwd.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: