Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Je hebt aids

+8
Pussycat
xxDila
Tania
Susan
minoessepoes
Jordana
smooch
Jeanette
12 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:44

Vanavond is er een programma op MTV, Me, Myself and HIV. Misschien interessant? smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Ugly Betty wo 1 dec 2010 - 2:00

Ik zou het wel vertellen. Ik zou zelf ook veel te bang zijn om een kind te kunnen besmetten, ook al is de kans klein. Dan kunnen er oplossingen bedacht worden voor als er een situatie ontstaat waarin besmetting mogelijk is.
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  VeryCherry wo 1 dec 2010 - 2:05

Ik zou mijn kind daar nooit meer naar de creche brengen als ik er zo achter zou komen. Heel hard misschien hoor, maar dan had ze er bij aanvang al eerlijk over moeten zijn.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Serena wo 1 dec 2010 - 2:07

hmm lastig, ik snap haar wel dat ze het niet verteld, omdat er nog zo'n taboe om hangt. Om die reden vind ik ook dat ze het niet hoeft te vertellen, als zij zelf maar wel stappen onderneemt om het veilig te houden. Ik zou het wel netjes vinden als ze het aan de leidinggevende verteld ofzo, zodat diegene ook op kan letten. Maar als de ouders ervan af weten, komt ze waarschijnlijk niet meer aan een baan. En ik vind dat de ouders in principe niks met heer prive te maken hebben.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:09

CherrieLola schreef:Ik zou mijn kind daar nooit meer naar de creche brengen als ik er zo achter zou komen. Heel hard misschien hoor, maar dan had ze er bij aanvang al eerlijk over moeten zijn.

En als je ze het gewoon zou vertellen aan het begin?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:10

Serena schreef:hmm lastig, ik snap haar wel dat ze het niet verteld, omdat er nog zo'n taboe om hangt. Om die reden vind ik ook dat ze het niet hoeft te vertellen, als zij zelf maar wel stappen onderneemt om het veilig te houden. Ik zou het wel netjes vinden als ze het aan de leidinggevende verteld ofzo, zodat diegene ook op kan letten. Maar als de ouders ervan af weten, komt ze waarschijnlijk niet meer aan een baan. En ik vind dat de ouders in principe niks met heer prive te maken hebben.

Dat laatste vind ik ook, maar als het hun kinderen kan beinvloeden dan is die privacy natuurlijk wel minder belangrijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  VeryCherry wo 1 dec 2010 - 2:10

Darcy schreef:
CherrieLola schreef:Ik zou mijn kind daar nooit meer naar de creche brengen als ik er zo achter zou komen. Heel hard misschien hoor, maar dan had ze er bij aanvang al eerlijk over moeten zijn.

En als je ze het gewoon zou vertellen aan het begin?

Dan heb ik nog een keuze en voel ik me niet zo voor het blok gezet.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:12

Opzich kan het haar wel d'r baan kosten als haar werkgever er naderhand achterkomt dat ze aids heeft en ze dit verzwegen heeft. Er wordt aan het begin van je loopbaan bij een werkgever vaak gevraagd of je gezondheidsklachten hebt die je werk kunnen beïnvloeden, en wordt er van jou wel verwacht dat je die vragen naar waarheid beantwoordt.

Maargoed, de keerzijde is wel dat ze waarschijnlijk helaas nooit aangenomen zou zijn als ze wél eerlijk zou vertellen dat ze aids heeft. Moeilijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:13

Volgens mij maakt ze er op die manier zelf een taboe van. Want ze is er zelf ook niet eerlijk over en houd het geheim. Terwijl ze veel meer kan bereiken als ze eerlijk is op haar werk. Daar een voorlichting geven aan de collega's. Ik ben in elk geval veel schappelijker naar iemand die er eerlijk over is, dan dat het verzwegen word terwijl het wel een belangrijk punt is wat bepaalde mensen horen te weten.

Logisch dat mensen schrikken. En zoals ze zelf zegt, komt dat door de onwetenheid van mensen. Als ik het zelf zou hebben zou ik niet in de zorg gaan werken. Maar gepast werk zoeken. Een kantoorbaan ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:14

Overigens neem ik wel aan dat ze zelf in elk geval wel héél goed weet met haar ziekte om te gaan, en dat ze uiterst voorzichtig is en er alles aan doet om te voorkomen dat kinderen besmet worden. Dan kun je het ook anders zien: Wat is dan de meerwaarde ervan om kenbaar te maken dat je aids hebt, behalve dat je een hoop paniek gaat creëren en ouders meteen denken dat je niet bekwaam genoeg bent?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Ugly Betty wo 1 dec 2010 - 2:15

Als ze het wel vertelt kan het KDV een plan opstellen met voorzorgsmaatregels. Als ze het dan aan de ouders vertellen kunnen ze ook vertellen dat ze een plan hebben gemaakt en dat ze er alles aan zullen doen om besmetting te voorkomen. Ouders hebben dan inderdaad zelf de keus of ze hun kind naar dat KDV brengen of niet.
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:17

Gekje schreef:Volgens mij maakt ze er op die manier zelf een taboe van. Want ze is er zelf ook niet eerlijk over en houd het geheim. Terwijl ze veel meer kan bereiken als ze eerlijk is op haar werk. Daar een voorlichting geven aan de collega's.

Precies zoals ze deed op haar school bedoel je? Dat heeft zichzelf toch wel bewezen? Ik kan me nav haar verhaal goed voorstellen dat ze het voortaan maar voor zichzelf houdt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:17

[quote="Gekje"][quote="Noa"]
Gekje schreef:
Noa schreef:Ik vind dat ze het volste recht heeft om dit stil te houden. Het is iets zeer persoonlijks en ik snap goed dat je daar niet mee te koop wilt lopen. Juist omdat het stigma zó enorm is.

Ze zal echt wel met de grootste zorgvuldigheid omgaan met de kinderen en eventuele verwondingen etc. Daar kun je als ouders sowieso geen toezicht op houden. Een beetje vertrouwen mag je wel hebben vind ik. Je kunt mensen met aids niet de samenleving uitbonjouren, omdat jij angst voelt, zo werkt het niet. Het blijven mensen die recht hebben op alle vrijheid.

Hoe betrouwbaar ben je als je het stilhoud?
Ik vind het belangrijk om zelf de keuze te maken of ik mijn kind dan nog breng of niet. Hoe voorzichtig zij ook is.



Niet verder gelezen dan alleen die reactie?
iemand die niet eerlijk is vind ik niet betrouwbaar. Om wat voor reden dan ook.

Jawel hoor, ik heb alles gelezen. Iets niet vertellen omdat het persoonlijk is, vind ik iets heel anders dan niet eerlijk zijn. Iedereen houd bepaalde dingen voor zichzelf. Wat wil je dan? Al die mensen opsluiten, zoals gebeurt bij lepra patiënten, verstoten uit de samenleving? Ze verbieden om te gaan met kinderen, andere mensen? Lichamelijk contact te hebben met wie dan ook? Geen intimiteit, geen liefde voor deze mensen?

Ik vind dat allemaal veels te ver gaan. Zo iemand is echt wel op zijn hoede en zal bij een ongelukje, een valpartij etc. zich bewust zijn van de gevaren, nog veel meer dan een ander dat ooit zal zijn.
Door reacties zoals die van jou blijft er dus voor altijd een enorm taboe hangen op aids. Zolang mensen hard wegrennen voor deze ziekte en zo apathisch reageren komen we nooit ergens. Logisch dus dat mensen het stil houden! Om die reden begrijp ik het heel goed dat zij het voor zichzelf houdt.


Laatst aangepast door Noa op wo 1 dec 2010 - 2:23; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:18

Ugly Betty schreef:Als ze het wel vertelt kan het KDV een plan opstellen met voorzorgsmaatregels. Als ze het dan aan de ouders vertellen kunnen ze ook vertellen dat ze een plan hebben gemaakt en dat ze er alles aan zullen doen om besmetting te voorkomen. Ouders hebben dan inderdaad zelf de keus of ze hun kind naar dat KDV brengen of niet.
Ik denk eerder dat het kdv dan zegt dat ze misschien beter een andere baan kan zoeken, en anders wel een reden verzinnen om haar de deur uit te werken. Voor haar 10 andere werknemers. Ouders vinden die zonder twijfel aandurven om hun kind bij een PM-er met aids te brengen, is moeilijker, ongeacht hoe voorzichtig ze ook is. Er zal geen kdv zijn die een personeelslid aan zal houden, terwijl ze daardoor misschien tientallen klanten zullen verliezen. Kortzichtig van zowel ouders als kinderopvangorganisatie, maar helaas wel waar. En opzich snap ik de bezorgdheid van ouders ook wel, een klein foutje kan hele fatale gevolgen hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:21

Lagom schreef:
Gekje schreef:Volgens mij maakt ze er op die manier zelf een taboe van. Want ze is er zelf ook niet eerlijk over en houd het geheim. Terwijl ze veel meer kan bereiken als ze eerlijk is op haar werk. Daar een voorlichting geven aan de collega's.

Precies zoals ze deed op haar school bedoel je? Dat heeft zichzelf toch wel bewezen? Ik kan me nav haar verhaal goed voorstellen dat ze het voortaan maar voor zichzelf houdt.

Ik begrijp ook wel dat het moeilijk voor haar is. Maar dat er eerder zo gereageerd is, wil niet zeggen dat er vaker zo gereageerd word. Het kan best zijn dat ze wel begrip hebben.
Als mijn collega tegen mij verteld dat ze hiv besmet is, dan ga ik neit gelijk hysterisch reageren dat de hele wereld het moet weten. Maar het heeft wel toegevoegde waarde als ik het weet. Zo kan je er samen wat mee. En als er wel een prikaccident voorvalt op 1 of andere manier, dan lijkt het mij belangrijk dat er een plan voor is hoe je daar mee om gaat op zo'n moment.
Er zijn sowieso wel protocollen natuurlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Susan wo 1 dec 2010 - 2:23

Maple schreef:Overigens neem ik wel aan dat ze zelf in elk geval wel héél goed weet met haar ziekte om te gaan, en dat ze uiterst voorzichtig is en er alles aan doet om te voorkomen dat kinderen besmet worden. Dan kun je het ook anders zien: Wat is dan de meerwaarde ervan om kenbaar te maken dat je aids hebt, behalve dat je een hoop paniek gaat creëren en ouders meteen denken dat je niet bekwaam genoeg bent?
Ik weet niet of 'uiterst voorzichtig zijn' en 'er alles aan doen om het te voorkomen' genoeg is. In dat geval bestaat er dus wel een reëel risico, ze doet weliswaar haar best om dat risico te vermijden, maar het is er wel. Ik kan me zo voorstellen dat een kinderdagverblijf daar geen genoegen mee mag nemen.
En ja, mocht het risico er zijn, dan is het heel sneu als ze niet meer in de kinderopvang kan werken, maar dat is dan nou eenmaal zo.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:25

Susan schreef:
Maple schreef:Overigens neem ik wel aan dat ze zelf in elk geval wel héél goed weet met haar ziekte om te gaan, en dat ze uiterst voorzichtig is en er alles aan doet om te voorkomen dat kinderen besmet worden. Dan kun je het ook anders zien: Wat is dan de meerwaarde ervan om kenbaar te maken dat je aids hebt, behalve dat je een hoop paniek gaat creëren en ouders meteen denken dat je niet bekwaam genoeg bent?
Ik weet niet of 'uiterst voorzichtig zijn' en 'er alles aan doen om het te voorkomen' genoeg is. In dat geval bestaat er dus wel een reëel risico, ze doet weliswaar haar best om dat risico te vermijden, maar het is er wel. Ik kan me zo voorstellen dat een kinderdagverblijf daar geen genoegen mee mag nemen.
En ja, mocht het risico er zijn, dan is het heel sneu als ze niet meer in de kinderopvang kan werken, maar dat is dan nou eenmaal zo.
Ja, daarom snap ik het inderdaad ook wel dat ze het niet vertelt. Ik weet eigenlijk niet eens of daar protocollen voor zijn...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Susan wo 1 dec 2010 - 2:27

Maple schreef:
Ja, daarom snap ik het inderdaad ook wel dat ze het niet vertelt. Ik weet eigenlijk niet eens of daar protocollen voor zijn...
De vraag is alleen of je het kan maken om het niet te vertellen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:29

Susan schreef:
Maple schreef:Overigens neem ik wel aan dat ze zelf in elk geval wel héél goed weet met haar ziekte om te gaan, en dat ze uiterst voorzichtig is en er alles aan doet om te voorkomen dat kinderen besmet worden. Dan kun je het ook anders zien: Wat is dan de meerwaarde ervan om kenbaar te maken dat je aids hebt, behalve dat je een hoop paniek gaat creëren en ouders meteen denken dat je niet bekwaam genoeg bent?
Ik weet niet of 'uiterst voorzichtig zijn' en 'er alles aan doen om het te voorkomen' genoeg is. In dat geval bestaat er dus wel een reëel risico, ze doet weliswaar haar best om dat risico te vermijden, maar het is er wel. Ik kan me zo voorstellen dat een kinderdagverblijf daar geen genoegen mee mag nemen.
En ja, mocht het risico er zijn, dan is het heel sneu als ze niet meer in de kinderopvang kan werken, maar dat is dan nou eenmaal zo.

misschien behoorlijk extreem, maar als je hiv besmet bent, zou je niet eens meer op een kinderdagverblijf mogen en willen werken. De kans bestaat dat zij door haar beroep iemand besmet, wil je dat op je geweten hebben? Als moeder zou ik mijn kind daar ook niet meer heen willen doen. Stel je toch eens voor dat ondanks de protocollen en alle voorzichtigheid ze tóch besmet wordt.. Die kans bestaat namelijk wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  smooch wo 1 dec 2010 - 2:29

Gekje schreef:Volgens mij maakt ze er op die manier zelf een taboe van. Want ze is er zelf ook niet eerlijk over en houd het geheim. Terwijl ze veel meer kan bereiken als ze eerlijk is op haar werk. Daar een voorlichting geven aan de collega's. Ik ben in elk geval veel schappelijker naar iemand die er eerlijk over is, dan dat het verzwegen word terwijl het wel een belangrijk punt is wat bepaalde mensen horen te weten.

Logisch dat mensen schrikken. En zoals ze zelf zegt, komt dat door de onwetenheid van mensen. Als ik het zelf zou hebben zou ik niet in de zorg gaan werken. Maar gepast werk zoeken. Een kantoorbaan ofzo.

Hoezo gepast werk? Dus als je aids hebt moet je maar werk gaan doen die je misschien niet leuk vindt omdat de kans dat je een ander besmet kleiner is. Vindt ik een beetje raar hor.
smooch
smooch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2385
Punten : 2453
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Susan wo 1 dec 2010 - 2:33

smooch schreef:
Hoezo gepast werk? Dus als je aids hebt moet je maar werk gaan doen die je misschien niet leuk vindt omdat de kans dat je een ander besmet kleiner is. Vindt ik een beetje raar hor.
Als de kans dat je iemand anders besmet op een kinderdagverblijf echt groter is dan op een kantoor dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je dus niet op een kinderdagverblijf gaat werken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:35

Gevonden hier

Casus peuterspeelzaal
Een leidster bij een peuterspeelplaats komt erachter dat zij hiv-positief is. Zij vertelt dit in vertrouwen aan de directeur. Dit levert echter problemen op. Los van de nodige voorlichting eist hij dat de oudercommissie en alle ouders van zowel de kinderen in haar groep als de kinderen in andere groepen op de hoogte worden gebracht.

Er is geen verplichting anderen op de hoogte te stellen. De overheid heeft bepaald dat er op scholen of kinderdagverblijven geen bijzondere maatregelen hoeven te worden genomen voor een leidster of peuter met hiv. In het dagelijks leven op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal loopt niemand risico op hiv. De Landelijke Coördinatiestructuur Infectiebestrijding heeft hierover een protocol opgesteld, zie:www.infectieziekten.info.


Overigens staat hier ook dat een werkgever in een sollicitatieprocedure geen vragen mag stellen over de gezondheid van toekomstige werknemers, en stelt hij die vragen wel, dan mag de sollicitant weigerne te antwoorden of zelfs ene gelogen antwoord geven. Rectificatie van wat ik eerder zei, dus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Serena wo 1 dec 2010 - 2:35

Susan schreef:
smooch schreef:
Hoezo gepast werk? Dus als je aids hebt moet je maar werk gaan doen die je misschien niet leuk vindt omdat de kans dat je een ander besmet kleiner is. Vindt ik een beetje raar hor.
Als de kans dat je iemand anders besmet op een kinderdagverblijf echt groter is dan op een kantoor dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je dus niet op een kinderdagverblijf gaat werken.
Dus als je verzorgend werk doet met aids, met heel veel plezier, moet je maar ander werk zoeken. Volgens mij is overal wel een oplossing voor en is ander werk daarvoor helemaal niet nodig.
Tenzij je als arts of verpleegster werkt, maar dan kom je dagelijks sowieso in aanmerking met bloed..
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Susan wo 1 dec 2010 - 2:38

Serena schreef:
Dus als je verzorgend werk doet met aids, met heel veel plezier, moet je maar ander werk zoeken. Volgens mij is overal wel een oplossing voor en is ander werk daarvoor helemaal niet nodig.
Wél als de kans op besmetting tijdens dat beroep groter is. Dit is een puur hypothetisch antwoord, want ik heb geen idee van de situaties die zich voor kunnen doen tijdens dat werk, waarin je iemand kan besmetten, maar STEL dat je tijdens bepaalde banen een verhoogd risico hebt om een ander te besmetten, dan kun je dat werk gewoon niet doen. Het lijkt mij vrij logisch dat die overweging belangrijker is dan jouw vrijheid om iedere baan te kunnen uitoefenen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 2:39

Nou, zie hier, een interessante en vrij diepgaande discussie!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids - Pagina 2 Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum