Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Je hebt aids

+8
Pussycat
xxDila
Tania
Susan
minoessepoes
Jordana
smooch
Jeanette
12 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:32

Ik las het verhaal in yes over dat meisje met aids. Die het niet echt aan de buitenwereld verteld.
Ze werkt op een kdv en ook daar weet niemand dat ze hiv heeft.

Wat vind jij ervan? Moeten mensen om haar heen weten dat ze het heeft of heeft ze het recht om het stil te houden?

Ik vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant denk ik ja, ze kan het stil houden. Maar aan de andere kant, ik zou het niet leuk vinden om er later achter te moeten komen dat een leidster van het kdv besmet is en ik van niks weet.
Precies hierom verteld die meid het natuurlijk niet. Maar ik krijg er wel een dubbel gevoel over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:35

Ik vind dat ze het volste recht heeft om dit stil te houden. Het is iets zeer persoonlijks en ik snap goed dat je daar niet mee te koop wilt lopen. Juist omdat het stigma zó enorm is.

Ze zal echt wel met de grootste zorgvuldigheid omgaan met de kinderen en eventuele verwondingen etc. Daar kun je als ouders sowieso geen toezicht op houden. Een beetje vertrouwen mag je wel hebben vind ik. Je kunt mensen met aids niet de samenleving uitbonjouren, omdat jij angst voelt, zo werkt het niet. Het blijven mensen die recht hebben op alle vrijheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Jeanette wo 1 dec 2010 - 0:35

Ik vind dat ze het gewoon moet vertellen. Je weet nooit of ze met bloed van anderen in aanraking komt of is gekomen. Ik vind dat wel te risicovol om het dan niet te vertellen. Tegenwoordig is het niet echt een taboe meer. Waarom wilde ze het niet vertellen eigenlijk?
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:38

Jeanette schreef:Ik vind dat ze het gewoon moet vertellen. Je weet nooit of ze met bloed van anderen in aanraking komt of is gekomen. Ik vind dat wel te risicovol om het dan niet te vertellen. Tegenwoordig is het niet echt een taboe meer. Waarom wilde ze het niet vertellen eigenlijk?

Dat maakt ook niet uit, zolang haar bloed maar niet in aanraking komt met wondjes bij anderen.. Of bedoel je het ook zo en lees ik scheel? Sad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:38

Noa schreef:Ik vind dat ze het volste recht heeft om dit stil te houden. Het is iets zeer persoonlijks en ik snap goed dat je daar niet mee te koop wilt lopen. Juist omdat het stigma zó enorm is.

Ze zal echt wel met de grootste zorgvuldigheid omgaan met de kinderen en eventuele verwondingen etc. Daar kun je als ouders sowieso geen toezicht op houden. Een beetje vertrouwen mag je wel hebben vind ik. Je kunt mensen met aids niet de samenleving uitbonjouren, omdat jij angst voelt, zo werkt het niet. Het blijven mensen die recht hebben op alle vrijheid.

Hoe betrouwbaar ben je als je het stilhoud?
Ik vind het belangrijk om zelf de keuze te maken of ik mijn kind dan nog breng of niet. Hoe voorzichtig zij ook is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Jeanette wo 1 dec 2010 - 0:38

_Donnaa schreef:
Jeanette schreef:Ik vind dat ze het gewoon moet vertellen. Je weet nooit of ze met bloed van anderen in aanraking komt of is gekomen. Ik vind dat wel te risicovol om het dan niet te vertellen. Tegenwoordig is het niet echt een taboe meer. Waarom wilde ze het niet vertellen eigenlijk?

Dat maakt ook niet uit, zolang haar bloed maar niet in aanraking komt met wondjes bij anderen.. Of bedoel je het ook zo en lees ik scheel? Sad

Ja zo bedoel ik het ook haha. Of ik typ gewoon scheef haha. :P
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:40

Jeanette schreef:Ik vind dat ze het gewoon moet vertellen. Je weet nooit of ze met bloed van anderen in aanraking komt of is gekomen. Ik vind dat wel te risicovol om het dan niet te vertellen. Tegenwoordig is het niet echt een taboe meer. Waarom wilde ze het niet vertellen eigenlijk?

Ok dan vertelt ze het... Denk je dat ze daar dan nog lang werkt? Er heerst nog wel een enorm taboe op en ik denk dat veel ouders die vrouw dan weg zouden willen hebben. Ik geef haar groot gelijk dat ze het stil houdt in dit geval.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Jeanette wo 1 dec 2010 - 0:45

Lagom schreef:
Jeanette schreef:Ik vind dat ze het gewoon moet vertellen. Je weet nooit of ze met bloed van anderen in aanraking komt of is gekomen. Ik vind dat wel te risicovol om het dan niet te vertellen. Tegenwoordig is het niet echt een taboe meer. Waarom wilde ze het niet vertellen eigenlijk?

Ok dan vertelt ze het... Denk je dat ze daar dan nog lang werkt? Er heerst nog wel een enorm taboe op en ik denk dat veel ouders die vrouw dan weg zouden willen hebben. Ik geef haar groot gelijk dat ze het stil houdt in dit geval.

Scheelt natuurlijk per KDV, maar ik denk dat je er dan heus nog wel kunt werken. Maar dat ze niet alle handelingen mag uitvoeren. Als het uit later uit zou komen, zou ik het tien keer erger vinden door haar leugen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  smooch wo 1 dec 2010 - 0:47

Lagom schreef:
Jeanette schreef:Ik vind dat ze het gewoon moet vertellen. Je weet nooit of ze met bloed van anderen in aanraking komt of is gekomen. Ik vind dat wel te risicovol om het dan niet te vertellen. Tegenwoordig is het niet echt een taboe meer. Waarom wilde ze het niet vertellen eigenlijk?

Ok dan vertelt ze het... Denk je dat ze daar dan nog lang werkt? Er heerst nog wel een enorm taboe op en ik denk dat veel ouders die vrouw dan weg zouden willen hebben. Ik geef haar groot gelijk dat ze het stil houdt in dit geval.

Eens
smooch
smooch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2385
Punten : 2453
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:51

Ik heb het verhaal overigens ook gelezen en ik denk wel dat er een taboe op heerst. Dat komt ook erg naar voren in het verhaal. Alleen al hoe haar leraren reageren op het hele gebeuren. Ze vertelt het in vertrouwen aan 1 leraar, dezelfde avond hangt de directeur aan de lijn. Ze besluit om voorlichting te geven maar ipv dat de leraren daarmee tevreden zijn roepen ze dat de hele school ingelicht moet worden. En als zij het niet zou doen dan zouden zij dat wel doen? Uiteindelijk weet de vrouw die de voorlichting geeft de boel te sussen maar jezus, sorry hoor... Als mensen zo reageren kan ik me voorstellen dat je het niet meer wilt vertellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Jeanette wo 1 dec 2010 - 0:55

Ik heb het stuk niet gelezen, maar dat is inderdaad wel heel erg hoe er op haar werd gereageerd.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Jordana wo 1 dec 2010 - 0:55

Lagom schreef:Ik heb het verhaal overigens ook gelezen en ik denk wel dat er een taboe op heerst. Dat komt ook erg naar voren in het verhaal. Alleen al hoe haar leraren reageren op het hele gebeuren. Ze vertelt het in vertrouwen aan 1 leraar, dezelfde avond hangt de directeur aan de lijn. Ze besluit om voorlichting te geven maar ipv dat de leraren daarmee tevreden zijn roepen ze dat de hele school ingelicht moet worden. En als zij het niet zou doen dan zouden zij dat wel doen? Uiteindelijk weet de vrouw die de voorlichting geeft de boel te sussen maar jezus, sorry hoor... Als mensen zo reageren kan ik me voorstellen dat je het niet meer wilt vertellen.

Mee eens, Want ze wordt gedwongen om het te vertellen. Als zij dacht dat haar geheim veilig zou zijn bij een andere en die zet haar zo voor het blok dan zou ik het zelf ook niet vertellen maar voorzichtig mogelijk zijn en het voor mijzelf houden.
Jordana
Jordana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5250
Punten : 5346
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 0:59

Ik vind het wel belangrijke informatie voor op je werkvloer. Al helemaal als je veel met anderen werkt.

Ik snap dat het moeiljik is. Al helemaal als er zo gereageert is. Maar je praat niet over een griepje. Ik vind het nog steeds dubbel. Ene kant vertellen, andere kant stil houden


Laatst aangepast door Gekje op wo 1 dec 2010 - 1:03; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  minoessepoes wo 1 dec 2010 - 1:01

Ook eens met Lagom.

Daarnaast wat voor een handelingen zou je een leidster dan niet meer laten doen? Een pleister plakken als een kind gevallen is of denk je dan ook aan een luier verschonen met kapotte billen bijvoorbeeld of ook andere dingen en kan de leidster dan nog als volwaardige leidster op een groep staan? Want als dat niet zo is dan lijkt het me voor het kinderdagverblijf ook niet rendabel om haar aan het werk te houden.

Daarnaast vind ik medische dingen privé en vind ik dus dat je dat in principe niet hoeft te melden, mits je gevaar aan andere kan toebrengen, dat is in dit geval een beetje onduidelijk en daarom vind ik het een lastig onderwerp.

Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je als ouder zoiets graag zou willen weten, dus ik begrijp beide kanten wel!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:02

Heftig. Ze hoeft het niet te vertellen, in elke baan niet. Ik vind het ook niet erg dat ze dit voor d'r houdt. Denk dat ik dat ook gedaan zou hebben. Anderzijds, ze werkt wel met kinderen. Als zij zelf geen wondjes heeft, en een kind een wondje heeft die zij moet behandelen, dan gebeurd er niets, maar toch, als ik een kind had en ik was in de wetenschap dat een van de leidsters zo'n ziekte heeft zou ik mezelf niet meer fijn voelen bij het idee mijn kind daar zit. Puur gebasseerd op mijn eigen gevoel.

Het is trouwens HIV, Aids is pas als het onbehandeld is. Hiv is mee te leven maar.. met medicijnen. Verschrikkelijk bestaan lijkt het me!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:03

nee, ik vind niet dat zij het stil kan houden als ze zo'n beroep heeft. Als je nou op kantoor werkt en geen verzorgend beroep hebt wel, maar zo'n handtastelijk beroep als een kdv vind ik niet kunnen om het stil te houden. Een kind is je kostbaarste bezit. Ik zou mijn kind denk ik niet bij iemand op de groep willen hebben die hiv besmet is. De kans bestaat, hoe klein dan ook, dat mijn kind ook besmet raakt als zij een wondje heeft en haar bloed in aanraking komt met die van de leidster.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Susan wo 1 dec 2010 - 1:05

Zodra er een risico op besmetting is, vind ik dat je niet mag zwijgen, want de veiligheid van anderen is wel belangrijker dan jouw recht op privacy. Ik begreep uit het stuk ook dat ze niets zei tegen de jongen met wie ze destijds een relatie had omdat de kans dat ze hem had besmet volgens haar heel klein was. Ik vond dat wel heel vreemd, want een heel klein risico is niet hetzelfde als geen risico. De kans was voor haar ook heel klein dat ze besmet was, toch was het zo.

Ik vind het altijd heel moeilijk om hier verder een duidelijk standpunt over te hebben. Je hoeft het niet aan de grote klok te hangen, maar er zijn wel veel situaties waarin het relevant kan zijn. Welke dat zijn, dat vind ik moeilijk te bepalen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:05

Ik denk dat de beste situatie zou zijn om het op je werk te kunnen vertellen en evt werkzaamheden daarop aan te passen. Pleisters plakken bv niet meer doen ofzo. Maar ik denk dat je ouders niet moet inlichten, ze zullen alleen maar ongerust worden en dat lijkt me niet de bedoeling. Als je collega's het weten kun je samen naar de beste manier kijken of hier mee om te gaan. Maar goed, dan moeten ze wel normaal reageren...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Tania wo 1 dec 2010 - 1:10

Lagom schreef:Ik denk dat de beste situatie zou zijn om het op je werk te kunnen vertellen en evt werkzaamheden daarop aan te passen. Pleisters plakken bv niet meer doen ofzo. Maar ik denk dat je ouders niet moet inlichten, ze zullen alleen maar ongerust worden en dat lijkt me niet de bedoeling. Als je collega's het weten kun je samen naar de beste manier kijken of hier mee om te gaan. Maar goed, dan moeten ze wel normaal reageren...

Ja daar hebben ze toch ook reden toe?

Ik vind dat ze het wel moet vertellen. Als je inderdaad op kantoor werkt ofzo vind ik het wat anders, maar in de zorg vind ik dat je er eerlijk over moet zijn. De kans dat er dan wat gebeurd is nou eenmaal een stuk groter. En ook al is de kans maar heel minimaal dat er ook echt wat gebeurd, dat risico ga ik niet nemen met m'n kind.
Bovendien kan ze er wel afspraken over maken met collega's maar bij het kdv van mijn zoontje staat er 'sochtend en 'smiddags altijd iemand alleen. Als er dan wat gebeurd dan moet ze toch ook iets doen. Lijkt me vrij onmogelijk om te zorgen dat er altijd een collega in de buurt is die dit soort dingen weet en kan opvangen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:11

Gekje schreef:
Noa schreef:Ik vind dat ze het volste recht heeft om dit stil te houden. Het is iets zeer persoonlijks en ik snap goed dat je daar niet mee te koop wilt lopen. Juist omdat het stigma zó enorm is.

Ze zal echt wel met de grootste zorgvuldigheid omgaan met de kinderen en eventuele verwondingen etc. Daar kun je als ouders sowieso geen toezicht op houden. Een beetje vertrouwen mag je wel hebben vind ik. Je kunt mensen met aids niet de samenleving uitbonjouren, omdat jij angst voelt, zo werkt het niet. Het blijven mensen die recht hebben op alle vrijheid.

Hoe betrouwbaar ben je als je het stilhoud?
Ik vind het belangrijk om zelf de keuze te maken of ik mijn kind dan nog breng of niet. Hoe voorzichtig zij ook is.

Door reacties zoals die van jou blijft er dus voor altijd een enorm taboe hangen op aids. Zolang mensen hard wegrennen voor deze ziekte en zo apathisch reageren komen we nooit ergens. Logisch dus dat mensen het stil houden! Om die reden begrijp ik het heel goed dat zij het voor zichzelf houdt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:14

Noa schreef:
Gekje schreef:
Noa schreef:Ik vind dat ze het volste recht heeft om dit stil te houden. Het is iets zeer persoonlijks en ik snap goed dat je daar niet mee te koop wilt lopen. Juist omdat het stigma zó enorm is.

Ze zal echt wel met de grootste zorgvuldigheid omgaan met de kinderen en eventuele verwondingen etc. Daar kun je als ouders sowieso geen toezicht op houden. Een beetje vertrouwen mag je wel hebben vind ik. Je kunt mensen met aids niet de samenleving uitbonjouren, omdat jij angst voelt, zo werkt het niet. Het blijven mensen die recht hebben op alle vrijheid.

Hoe betrouwbaar ben je als je het stilhoud?
Ik vind het belangrijk om zelf de keuze te maken of ik mijn kind dan nog breng of niet. Hoe voorzichtig zij ook is.

Door reacties zoals die van jou blijft er dus voor altijd een enorm taboe hangen op aids. Zolang mensen hard wegrennen voor deze ziekte en zo apathisch reageren komen we nooit ergens. Logisch dus dat mensen het stil houden! Om die reden begrijp ik het heel goed dat zij het voor zichzelf houdt.

Niet verder gelezen dan alleen die reactie?
iemand die niet eerlijk is vind ik niet betrouwbaar. Om wat voor reden dan ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  xxDila wo 1 dec 2010 - 1:17

Dromertje schreef:nee, ik vind niet dat zij het stil kan houden als ze zo'n beroep heeft. Als je nou op kantoor werkt en geen verzorgend beroep hebt wel, maar zo'n handtastelijk beroep als een kdv vind ik niet kunnen om het stil te houden. Een kind is je kostbaarste bezit. Ik zou mijn kind denk ik niet bij iemand op de groep willen hebben die hiv besmet is. De kans bestaat, hoe klein dan ook, dat mijn kind ook besmet raakt als zij een wondje heeft en haar bloed in aanraking komt met die van de leidster.

En dat is dus denk ik precies de reden dat ze het niet verteld. Omdat ze, denk ik, bang is haar baan te verliezen. Ik snap haar in dat opzicht wel.
Voor mezelf zou ik het wel moeilijk vinden. Ik denk dat ik het liever zelf als ouder niet zou willen weten. Ik zou dan te panisch worden ( denk ik, ik heb nog geen kids). En ik geloof best dat zij er voor de volle 100% voor zorgt dat er geen risico's voor de kinderen bestaat. Wel zou ik als ik haar was, het aan collega's vertellen. Zodat zij hier ook op kunnen inspelen.
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 1:17

Ik ben het eens met dromertje. Ik vind dat je het niet kunt maken om het stil te houden, je bent constant met kinderen in aanraking en stel je eens voor dat je per ongeluk een kindje besmet. Je grootste nachtmerrie als ouder zijnde.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Pussycat wo 1 dec 2010 - 1:18

poeh hé Dit is wel lastig...
Ik denk dat ik het zelf stil zou houden. Blijkbaar rust er toch nog een behoorlijk taboe op hiv.
En ik zou nog wel een normaal leven willen leiden ondanks de hiv. Dus ik begrijp het wel als mensen het stil houden.

Daarbij denk ik dat de kans echt super klein is dat zij iemand kan besmetten. Want dan zou ze eerst ergens een wond moeten hebben die in aanraking komt met een wond van een kind.
Nou de enige logische plek die ik kan bedenken zijn haar handen, maar dan zou ze neem ik aan wel een pleister en/of handschoenen dragen tijdens haar werkzaamheden.

Volgens mij moet je wel echt rare dingen doen wil je hiv over brengen en anders zou niemand met hiv meer in een verzorgend beroep kunnen werken.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Susan wo 1 dec 2010 - 1:20

Maar persoonlijk vind ik haar privacy en haar vrijheid om in de kinderopvang te kunnen werken wel minder belangrijk dan de veiligheid van de kinderen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je hebt aids Empty Re: Je hebt aids

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum