Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd

+7
iloverose
Sanne
Raven
Teddyaapje
Coco
Luce
Pompoen
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd Empty Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd

Bericht  Pompoen za 18 mei 2013 - 2:42

Ik ben sinds twee weken fulltime aan het kolven maar ik loopt tegen een hoop dingen aan die volgens mij wel anders zouden moeten kunnen en ook anders moeten om te zorgen dat ik het vol houd.

Ik kolf nu na (of soms als ik op tijd ben voor) alle voedingen, dat zijn er 6 a 7 per dag/nacht. Daarbij heb ik eigenlijk net te weinig productie, ik kolf tussen de 80 en 200 ml per keer, 200 ml is een uitzondering, 100 niet. L. drinkt meestal 120 ml, soms wat meer. Ik vul het aan met melk uit de vriezer maar die voorraad is natuurlijk eindig. Ik kolf dubbelzijdig elektrisch en dan ongeveer 15 minuten, tegenwoordig wel soms wat langer als ik merk dat er nog melk uit komt.

Wat ik graag wil is én mijn productie verhogen én van het kolven 's nachts af zodat ik meer nachtrust krijg. Ik weet ook dat 's nachts kolven juist stimulerend werkt.
In het begin heb ik twee weken gekolfd en toen heb ik zelfs volgens een schema moeten afbouwen omdat ik een flinke overproductie had. Ik kolfde 5x per dag en niet 's nachts en had rustig een opbrengst van 1 liter of meer.

Hoe kan ik zorgen dat fulltime kolven een beetje haalbaar blijft? Hoe krik ik mijn productie op en hoe zorg ik dat ik minder vaak hoef te kolven zonder dat mijn productie gelijk weer keldert?
Ik merk ook dat kolven vlak na de voeding niet altijd goed werkt, als L. dan ontroostbaar is schiet ik in de stress en komt er nauwelijks wat uit, dat schiet dan dus niet op!

Oh ja, en hebben jullie ervaringen met eventueel combineren met kunstvoeding? Ik moet natuurlijk wel een beetje staande blijven dus als dat daarbij helpt doe ik dat, liever half borstvoeding half kunstvoeding dan helemaal geen borstvoeding toch?

Ik ben benieuwd naar alle ervaringen met fulltime kolven en tips van wat handig is!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd Empty Re: Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 2:57

Misschien iets wat je al doet, maar drink je genoeg? Productie is bij mij onwijs afhankelijk van de hoeveelheid die ik zelf drink. Verder is live borstvoeding geven een kwestie van vraag en aanbod en heb je daarom die regeldagen. Kindje drinkt een paar dagen (veel) vaker, krikt daarmee de productie op en gaat dan weer over naar het 'normale' ritme. Om je productie te verhogen zou je dus eigenlijk die regeldagen na moeten bootsen. Een paar dagen extra kolven, tot je merkt dat de productie is verhoogd en dan terug naar je normale ritme.
Pas je borstcompressie toe? Dat zorgt bij mij toch al snel voor 20cc extra melk. Dus met je hand op je borst duwen in de richting van je tepel. Ook afwachten tot een tweede TSR (na 15 minuten bij mij vaak) levert vaak zo'n 20cc extra melk op.

Gast
Gast

Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd Empty Re: Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd

Bericht  Pompoen za 18 mei 2013 - 3:07

Rejoy. schreef:Misschien iets wat je al doet, maar drink je genoeg? Productie is bij mij onwijs afhankelijk van de hoeveelheid die ik zelf drink. Verder is live borstvoeding geven een kwestie van vraag en aanbod en heb je daarom die regeldagen. Kindje drinkt een paar dagen (veel) vaker, krikt daarmee de productie op en gaat dan weer over naar het 'normale' ritme. Om je productie te verhogen zou je dus eigenlijk die regeldagen na moeten bootsen. Een paar dagen extra kolven, tot je merkt dat de productie is verhoogd en dan terug naar je normale ritme.
Pas je borstcompressie toe? Dat zorgt bij mij toch al snel voor 20cc extra melk. Dus met je hand op je borst duwen in de richting van je tepel. Ook afwachten tot een tweede TSR (na 15 minuten bij mij vaak) levert vaak zo'n 20cc extra melk op.

Hmm, ik drink áltijd al veel te weinig... ik moet daar echt nog eens wat op vinden. 's nachts drink ik dan vaak wel wat meer tijdens de voedingen omdat ik dan rustig zit en een fles water bij de hand heb. Ik pas inderdaad borstcompressie toe, dat maakt inderdaad wel verschil. Ik voel eigenlijk nooit een tweede toeschietreflex, mijn melkstroom word gewoon langzaam minder gedurende de kolfsessie. Heeft het zin om dan een twee toeschietreflex op te wekken door de kolf weer op zacht en snel te zetten? Dat is hoe ik de eerst TSR opwek, dat kost meestal een minuutje in het begin en ik merk vaak dat als ik afgeleid ben het langer kost en als ik dan even denk: "Oh ja TSR" dat hij dan gelijk komt.

Ik ga gelijk een fles limonade maken zometeen...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 3:11

bij mij komt de tsr vanzelf, soms helpt het als ik visualiseer dat de melk door de melkkanaaltjes aan het stromen is. En ik heb je andere topic net ook gelezen, daar heb ik ook iets in gezet over het kolven Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd 699888

Gast
Gast

Bericht  Luce za 18 mei 2013 - 3:19

Is het misschien een optie om een laatste fles 's avonds flesvoeding te geven? Wellicht dat hij dan wat langer verzadigd is en jij wat meer uur achter elkaar kunt pakken? Dat je de rest wel gewoon kolft overdag enzo
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Pompoen za 18 mei 2013 - 3:21

Luce schreef:Is het misschien een optie om een laatste fles 's avonds flesvoeding te geven? Wellicht dat hij dan wat langer verzadigd is en jij wat meer uur achter elkaar kunt pakken? Dat je de rest wel gewoon kolft overdag enzo

Dat ga ik vanavond proberen, dat had ik inderdaad ook bedacht. Misschien dat ik die nog wel kolf dan ook, zo voor de nacht. En ik ga ook even proberen wat er gebeurt als ik 's nachts niet meer kolf, mijn ervaring toen ik die eerste twee weken kolfde was dat ik dan 's ochtends nog net niet ontplofde en soms vaak wel bijna het dubbele van de normale hoeveelheid kolfde!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 3:36

Pompoen schreef:
Luce schreef:Is het misschien een optie om een laatste fles 's avonds flesvoeding te geven? Wellicht dat hij dan wat langer verzadigd is en jij wat meer uur achter elkaar kunt pakken? Dat je de rest wel gewoon kolft overdag enzo

Dat ga ik vanavond proberen, dat had ik inderdaad ook bedacht. Misschien dat ik die nog wel kolf dan ook, zo voor de nacht. En ik ga ook even proberen wat er gebeurt als ik 's nachts niet meer kolf, mijn ervaring toen ik die eerste twee weken kolfde was dat ik dan 's ochtends nog net niet ontplofde en soms vaak wel bijna het dubbele van de normale hoeveelheid kolfde!

het is wel goed om te weten dat als je kolfmomenten gaat minderen je eigenlijk aan het afbouwen bent. Juist in de nacht kolven is een enorme boost voor je productie! Als je langer Wilt blijven kolven zou ik die er op dit moment dus zeker nog in houden, tot je productie een beetje op peil is.

Is het een idee om samen met iemand van lll/vbn of een lk een kolfschema op te zetten?

Gast
Gast

Bericht  Coco za 18 mei 2013 - 3:49

Ik heb 5,5 maand gekolft voor 2 baby's. Ik had te weinig tijd en rust om de avondvoeding op tijd te kolven dus voor het slapen kregen ze een fles kv, niet om door te slapen want ze werden net zo goed om de haverklap wakker hoor, dus reken daar niet teveel op. En dan kolfde ik zodra ze sliepen. Maar de nacht echt overslaan zou ik echt niet doen als je productie wil houden. Dan zou ik bijv om 00.00 en 5.00 kolven zodat je wel een aantal uren achter elkaar kunt slapen zolang je niet gewekt wordt, maar dan ook rond 7.00 weer. Ik ben met 5 maanden gestopt met 's nachts kolven en toen werd de bv ook echt een aflopende zaak.
Ik kolfde verder voornamelijk tussen de voedingen door en niet net er voor of er na want dan was het te druk om mij heen en waren de kinderen ook niet helemaal relaxt. Toen ze om de 3 uur kwamen kolfde ik dus zo'n 1,5 uur na en voor een voeding. En als ik een keer tijd overhad kolfde ik tussendoor om de productie te verhogen.

Goed drinken is wel echt heel erg belangrijk hoor, niet alleen voor zijn voeding maar ook om zelf niet uit te drogen.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 3:58

En je geeft nu de voeding voor het kolven toch? Zou je het niet tegelijk kunnen doen? L. in de wipper naast je op de bank, jij aan de kolf, dan ben je de helft minder tijd kwijt aan voedingen/kolven.

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje za 18 mei 2013 - 4:27

Ivm je productie zou ik snachts t kolven nog even zo laten. Anders loopt t echt terug. Om je productie extra op te krikken kun je 5min. na t kolven nog eens kolven, drink tussendoor flink wat. Door nog een tsr op te wekken boots je t wisselvoeden na. Op dagen dat ik mn productie moest opkrikken kolfde in om de 2u, en als t uitkwam, als mn vriend bijv ook thuis was, zelfs om t uur. Hoe meer vraag, hoe meer productie je uiteindelijk krijgt. De eerste dag(en) zal de opbrengst t zelfde zijn maar je merkt vanzelf dat t meer wordt. Verder is t wel belangrijk dat je ontspannen bent tijdens t kolven en echt genoeg drinken! Mij lukte t om T. zn fles te laten drinken als ik zat te kolven, hij zat dan in de wipstoel.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Raven za 18 mei 2013 - 4:28

Het helpt ook om naar je kindje te kijken tijdens het kolven.
Je doet het hoe een lactatiedeskundige ook zou aanraden om te kolven.
Ik zag wel in een ander topic dat je nogal wat stress hebt. En dat is helaas ook slecht voor de hoeveelheid melk die je produceerd...
Raven
Raven
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11

Bericht  Pompoen za 18 mei 2013 - 5:09

Rejoy. schreef:En je geeft nu de voeding voor het kolven toch? Zou je het niet tegelijk kunnen doen? L. in de wipper naast je op de bank, jij aan de kolf, dan ben je de helft minder tijd kwijt aan voedingen/kolven.

Ik heb nog geen wipper (gewoon nog niet aan toe gekomen) en ik kolf dubbelzijdig. Speentje er in mikken gaat nog wel, maar L. de fles geven op zijn zij en dan meedraaien op het laatst niet... laughcry
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen za 18 mei 2013 - 5:12

Maar is het gek gedacht dat als ik de eerste twee weken 1200 ml kon kolven met 5x en niet 's nachts dat ik dat dan nu ook weer zou moeten kunnen? Of zijn er redenen dat dat niet kan? nog even afgezien van de stress natuurlijk. En ik heb een enorme productiedip gehad toen ik zo'n pijn had bij het voeden en ik merk ook de effecten van vermoeidheid.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 5:39

Pompoen schreef:
Rejoy. schreef:En je geeft nu de voeding voor het kolven toch? Zou je het niet tegelijk kunnen doen? L. in de wipper naast je op de bank, jij aan de kolf, dan ben je de helft minder tijd kwijt aan voedingen/kolven.

Ik heb nog geen wipper (gewoon nog niet aan toe gekomen) en ik kolf dubbelzijdig. Speentje er in mikken gaat nog wel, maar L. de fles geven op zijn zij en dan meedraaien op het laatst niet... Fulltime kolven tips en ervaringen gevraagd 394967

haha, oefenen dan Wink Mij lukt het zelfs om auto te rijden terwijl ik dubbelzijdig aan het kolven ben, haha. (ja, ik weet, ik weet, is niet de meest veilige manier van voortbewegen).

En vermoeidheid/stress kunnen ook van invloed zijn op de productie hoor. Dus in die zin is het niet zo gek dat je wat minder productie hebt.

Gast
Gast

Bericht  Sanne za 18 mei 2013 - 5:50

Pompoen, als je twee redelijke strakke shirtjes aan hebt, kun je handsfree kolven. Je doet een spaghettihemdje aan en een shirtje erover. Dan doe je het bovenste shirtje omhoog en het spaghettihemdje naar beneden. Kolfschelpen aansluiten en starten met kolven. Dan kun je het ene shirtje weer wat omhoog schuiven en de andere naar beneden. Door de zuigkracht blijven de kolfschelpen goed zitten. Dan heb je je handen vrij om de fles te geven. Zo hielp ik mijn dochter altijd met haar ontbijt 's ochtends, want dan kolfde ik nog even voor werktijd.

Als je nog geen wipper hebt, zou je je zoon ook nog klem kunnen leggen tussen kussens op de bank, maar dan zou ik er wel bij zitten op de rand, zodat hij niet kan vallen, terwijl jij net de kolf aansluit.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 5:54

en eventueel wat vaseline of purelan ofzo aan de kolfschelpen doen, dan zuigen ze ook wat beter vast.

Gast
Gast

Bericht  Sanne za 18 mei 2013 - 5:55

Dat lijkt me een pokkewerk om weer schoon te maken, Rejoy.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Sanne za 18 mei 2013 - 5:56

Ik vraag me trouwens of jij geen last hebt van mensen die je zien kolven, Rejoy?
Ik heb een tijd 's ochtends in de auto gekolfd, maar mijn vriend en ik rijden altijd samen, dus ik zat dan achterin met van die schermpjes voor het raam. Dat viel niet op denk ik.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 6:02

Meestal kolf ik al ik stil sta. Dan zorg ik dat ik met de neus van de auto vooruit ingeparkeerd sta, doe ik snel de borstschilden op shirtje weer naar beneden, eventueel sjaaltje een beetje eroverheen en dan ziet niemand wat hoor. Tenzij je uitgebreid de auto in gaat staren natuurlijk, maar dat doet niemand. Je kunt ook niet zo heel makkelijk goed naar binnen kijken door autoramen. En als je er voorbij loopt, kijk je over het raampje heen. Als ik haast heb en tijdens het rijden ga kolven doe ik het eigenlijk hetzelfde, volgens mij heeft niemand het nog doorgehad.

En met pure afwasmiddel heb je vettigheid zo van je borstschilden!

Gast
Gast

Bericht  Pompoen za 18 mei 2013 - 6:47

Ik zet ze wel klem inderdaad en zodra er melk in zit zitten ze ook beter vacuüm omdat ze vochtig zijn. Maar ik heb echt minder productie als ik andere dingen doe tijdens het kolven, hebben jullie dat niet dan? En ze blijven ook niet geweldig zitten, ik moet als ik dan even op moet staan oid wel echt even ze allebei met 1 arm vasthouden. En ik heb op die manier al een aantal keer gehad dat er eentje losschoot en dat het een knoeiboel werd met overal melk laughcry .
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 7:53

nee, ik heb altijd minstens dezelfde opbrengst. Vaak zelfs meer, omdat ik (onbewust) dan toch langer kolf.

Gast
Gast

Bericht  Sanne za 18 mei 2013 - 8:07

Ik kolfde voornamelijk op mijn werk. Ik merkte wel verschil tussen ontspannen bezig zijn met iets (meestal beetje surfen op internet/forum) of ondertussen met spoed een dossier voorbereiden. In dat laatste geval kolfde ik wel minder.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  iloverose za 18 mei 2013 - 8:16

Ik had na 6 weken borst ontsteking na die tijd minder productie .om het weet wat op te hogen heb ik om de twee uur een kwartier tot half uur gekolft(2 a3 dagen) .dat heeft redelijk geholpen maar ik had het niet meer in overvloed als voor de tijd.ik gaf a 1x per dag fv zodat ik altijd een voeding voor op lag .

Ik kolfde meer voeding als ik lekker relexs zat met A in de wipper .oja na elke keer kolfen dronk ik 2 glazen water zodat ik genoeg vocht binnen kreeg

iloverose
iloverose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 467
Punten : 470
Registratiedatum : 10-08-12

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 8:27

Bij mij liep mijn productie terug bij de eerste ziekenhuis opname van de jongste. Hier hielp het om voldoende te drinken, minstens twee liter per dag. Mijn productie liep daarna hoger. Na een jaar kon ze pas echt aan de borst drinken dus ik kolfde alle voedingen af en gaf die daarna. Van haar 1 tot 2 kreeg ze nog twee keer 150cc borstvoeding gecombineerd met 1 fles flesvoeding in de avond. Nu is mijn productie stabiel gebleven tot iedere ochtend 150cc. Een lactatie deskundige heeft mij echt super geholpen, ook op te relacteren tijdens de ziekenhuis opnames in.

Gast
Gast

Bericht  Novalee za 18 mei 2013 - 8:32

Ik heb 5 maanden fulltime gekolfd en had ook constant eigenlijk te weinig productie. Ik kreeg de redelijk dwingende tip om toch echt minimaal 3 maanden 's nachts te blijven kolven omdat dat kolfmoment ontzettend belangrijk is voor je productie. Ik zou die er dus, hoe zwaar het ook is, wel proberen in te houden.

Om er voor te zorgen dat je wel voldoende drinkt kun je net als 's nachts gewoon dan steeds een groot glas of flesje water bij je nemen en zorgen dat die leeg is als je klaar bent met kolven.

Probeer verder voor jezelf uit te zoeken wat het prettigst kolft, wel of geen afleiding, voor of na de voeding etc. N. sliep de eerste tijd slecht, ik kolfde daarom altijd pas na haar voeding als ik zeker wist dat ze echt sliep. Haar bij me houden hielp niet want dan zat ik nooit echt ontspannen. Misschien kun je wat ademhalingsoefeningen doen als je kolft? Dan ben je goed ontspannen en wordt het kolven meer een rustmoment, iets waar je denk ik dankbaar gebruik van kan maken nu.

Wat Rejoy zegt over regeldagen nabootsen is ook een goede. Probeer een keer duidelijk met je man af te spreken dat hij die dag volledig de zorg van jullie zoon op zich neemt (ik weet niet of dit met zijn gezondheid mogelijk is), of zorg dat je een middag opvang hebt. Kruip lekker in bed met je kolf, een flinke voorraad drinken, iets lekkers te eten en een stapel boeken of films of zoiets.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: