Als jij met vriendinnen uit eten gaat...
+35
Sweety
Minx
smooch
Rovine
Blond
Monte
Tazz
_DoI
Miss G
Ella
CrazyGrace
girli
Mandy
studiebol
loura
Lejow
Roze Roos
Lynn_
Arcade
TNMN
Sneeuwvlok
Mari
Merai
Inge
Arwyn
Suus
Susan
Sterre
Toet
Travelgurly
minoessepoes
ekiaam87
LoveMusic
Jordana
Ringling
39 plaatsers
Pagina 2 van 5
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Als jij met vriendinnen uit eten gaat...
Wij komen regelmatig bij een restaurant in mijn woonplaats en daar kost bier net zoveel als cola. Mijn man en zijn maatje drinken bier en zijn vriendin en ik rosé. Rosé is 1.50 duurder dan bier, denk je dat we daar moeilijk over gaan doen? Daarnaast zijn we met stelletjes, dan is het sowieso al makkelijk.
Gast- Gast
Eh wijn is niet even duur als cola of water toch? En wij zeggen toch allemaal dat het ons niet om een paar euro gaat? Maar als het tientallen euro's meer wordt, nee dat ga ik niet betalen, zoveel heb ik niet te besteden. Nou tref ik echt nooit mensen die daar moeilijk over doen, dus dat is ook wel prettig. Ik doe het met iedereen eigenlijk automatisch pp (of het komt toch al neer op ongeveer hetzelfde bedrag).
Laatst aangepast door Darcy op wo 23 feb 2011 - 0:32; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik heb het niet over bier of wijn;).. En het blijft bij de meeste ook niet bij 2 a 3 drankjes, haha..Noa schreef:Maar alcohol (en dan heb ik het over bier of wijn) is toch even duur als een ander drankje? Ik snap het serieus niet als mensen zo moeilijk doen... Je drinkt toch ongeveer gelijk op, waarbij het zo gaat om 2 a 3 drankjes bij het eten?Merai schreef:Darcy schreef:_Donnaa schreef:Als het een paar euro scheelt dan gewoon delen.. Als het in tientjes gaat lopen dan graag per persoon splitsen.. Ik ga de alcohol van iemand anders niet betalen..
Precies.
+1
Ik drink meestal 1 of 2 drankjes, altijd ijsthee of sinas, maar ik heb ook zo`n vriend die voor het voorgerecht al 2 berenburg-cola op heeft en dan moet de avond nog beginnen..
Gast- Gast
Darcy schreef:Eh wijn is niet even duur als cola of water hoor. En wij zeggen toch allemaal dat het ons niet om een paar euro gaat? Maar als het tientallen euro's meer wordt, nee dat ga ik niet betalen, zoveel heb ik niet te besteden. Nou tref ik echt nooit mensen die daar moeilijk over doen, dus dat is ook wel prettig. Ik doe het met iedereen eigenlijk automatisch pp (of het komt toch al neer op ongeveer hetzelfde bedrag).
Normale huiswijn is meestal zo rond de 2,50 a 3 euro en cola 2 euro a 2,50, dus tja, zoveel verschilt dat niet hoor...
Gast- Gast
Het ligt er ook een beetje aan waar je gaat eten, denk ik. Een huiswijn bij het eetcafé om de hoek zal inderdaad niet veel duurder zijn dan een biertje of een glas frisdrank, maar daar gaat het natuurlijk niet altijd over. Ik kan eerlijk gezegd wel goed begrijpen dat als het prijsverschil echt heel hoog is, mensen niet altijd zin hebben om daarvoor op te draaien. Ik vind het ook wel zo netjes om - als je zelf flink aan de dure wijn hebt gezeten en veel duurder hebt gegeten - zelf aan te bieden om meer te betalen. Ik zou het zelf vrij gênant vinden om een vriendin die alleen stokbrood, een maaltijdsalade en een glas mineraalwater op heeft mee te laten betalen voor mijn eten en drinken als dat veel duurder was.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ringling schreef:Deel je dan de rekening door het aantal personen of betaalt ieder voor hetgeen hij/zij gegeten heeft?
Dat ligt aan de verdeling. Neemt iedereen iets van 15 euro en 1 iemand neemt dure drank en iets veel duurders te eten (of andersom natuurlijk) dan zou ik het niet door het aantal delen. Als iedereen een beetje hetzelfde eet en drinkt ga ik er verder niet moeilijk over doen.
Gast- Gast
Serieus? Ok, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt in een restaurant... Als ik met vrienden ga eten dan drinken we tijdens het eten 2 a 3 drankjes en gaan we daarna pas los in de stad..._Donnaa schreef:Ik heb het niet over bier of wijn;).. En het blijft bij de meeste ook niet bij 2 a 3 drankjes, haha..Noa schreef:Maar alcohol (en dan heb ik het over bier of wijn) is toch even duur als een ander drankje? Ik snap het serieus niet als mensen zo moeilijk doen... Je drinkt toch ongeveer gelijk op, waarbij het zo gaat om 2 a 3 drankjes bij het eten?Merai schreef:Darcy schreef:_Donnaa schreef:Als het een paar euro scheelt dan gewoon delen.. Als het in tientjes gaat lopen dan graag per persoon splitsen.. Ik ga de alcohol van iemand anders niet betalen..
Precies.
+1
Ik drink meestal 1 of 2 drankjes, altijd ijsthee of sinas, maar ik heb ook zo`n vriend die voor het voorgerecht al 2 berenburg-cola op heeft en dan moet de avond nog beginnen..
Gast- Gast
Susan schreef:Het ligt er ook een beetje aan waar je gaat eten, denk ik. Een huiswijn bij het eetcafé om de hoek zal inderdaad niet veel duurder zijn dan een biertje of een glas frisdrank, maar daar gaat het natuurlijk niet altijd over. Ik kan eerlijk gezegd wel goed begrijpen dat als het prijsverschil echt heel hoog is, mensen niet altijd zin hebben om daarvoor op te draaien. Ik vind het ook wel zo netjes om - als je zelf flink aan de dure wijn hebt gezeten en veel duurder hebt gegeten - zelf aan te bieden om meer te betalen. Ik zou het zelf vrij gênant vinden om een vriendin die alleen stokbrood, een maaltijdsalade en een glas mineraalwater op heeft mee te laten betalen voor mijn eten en drinken als dat veel duurder was.
+1
Gast- Gast
Nee, totdat jij de enige bent met 2x een cola van 2 euro en bijv. 7 vriendinnen allemaal 4 wijntjes nemen van 3 euro..Noa schreef:Darcy schreef:Eh wijn is niet even duur als cola of water hoor. En wij zeggen toch allemaal dat het ons niet om een paar euro gaat? Maar als het tientallen euro's meer wordt, nee dat ga ik niet betalen, zoveel heb ik niet te besteden. Nou tref ik echt nooit mensen die daar moeilijk over doen, dus dat is ook wel prettig. Ik doe het met iedereen eigenlijk automatisch pp (of het komt toch al neer op ongeveer hetzelfde bedrag).
Normale huiswijn is meestal zo rond de 2,50 a 3 euro en cola 2 euro a 2,50, dus tja, zoveel verschilt dat niet hoor...
Gast- Gast
Noa schreef:Gewoon delen. Ik vind het echt een domper op de avond als er iemand gaat zeuren zovan: ja maar jij hebt 3 drankjes gehad en ik maar 1, of: ja maar jij hebt een vleesgerecht gehad en ik een vegetarische pasta (scheelt dan meestal iets van 3 euro). Dat is echt een van de dingen waar ik me gruwelijk aan kan storen! Je bent uit eten, dus je weet dat het wat geld gaat kosten, om dan te gaan zeuren om een paar euro's , vréselijk!
Mar tel alle voorbeelden die jij noemt maar op, dan gaat het niet om een paar euro, en dan kan ik best weten dat het uit eten gaan mij geld kost, maar als ik een budget voor die avond heb en ik hou me daar netjes aan, hoef ik toch niet op te draaien voor de kosten van anderen?
Gast- Gast
Stel, dat hij er nog 2 zou drinken.. In totaal 4 drankjes.. Dan zit hij op een euro of 16.. Dat tegen mijn 2 ijstheetjes van 2 euro per stuk. Nouja, dat ga ik dan niet betalen natuurlijkNoa schreef:
Serieus? Ok, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt in een restaurant... Als ik met vrienden ga eten dan drinken we tijdens het eten 2 a 3 drankjes en gaan we daarna pas los in de stad...
Gast- Gast
Ja tuurlijk als de een een volledig wijn arrangement wegtikt in een sterrenrestaurant en de ander blijft op één watertje hangen dán kan ik het begrijpen. Alleen is dit iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.
Bij ons gaat het altijd heel makkelijk allemaal. We nemen een drankje, krijgen de kaart besluiten met zn allen wat we gaan doen (gelijk hoofdgerecht of ook voorgerecht) en dan bestellen we, en bestellen later op de avond nog een drankje en misschien aansluitend koffie ofzoiets, en dan komen we ongeveer op t zelfde uit.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een vriendin alles wilde splitten, wat vet veel gedoe opleverde, en dat ging dan echt om 5 euro ofzo... Dat vond ik echt ziekelijk.
Bij ons gaat het altijd heel makkelijk allemaal. We nemen een drankje, krijgen de kaart besluiten met zn allen wat we gaan doen (gelijk hoofdgerecht of ook voorgerecht) en dan bestellen we, en bestellen later op de avond nog een drankje en misschien aansluitend koffie ofzoiets, en dan komen we ongeveer op t zelfde uit.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een vriendin alles wilde splitten, wat vet veel gedoe opleverde, en dat ging dan echt om 5 euro ofzo... Dat vond ik echt ziekelijk.
Gast- Gast
Noa schreef:
misschien had ze niet meer geld, en scheelt 5 euro best veel, dat is dan toch niet gelijk ziekelijk?
Gast- Gast
Precies, het gaat dan natuurlijk niet om 1 wijntje (ik drink geen alcohol). Ik zou het echt vervelend vinden als een vriendin van mij verwachtte dat ik dan maar meebetaalde. Maar nogmaals, dat maak ik dus echt nooit mee.
Gast- Gast
Darcy schreef:Precies, het gaat dan natuurlijk niet om 1 wijntje (ik drink geen alcohol). Ik zou het echt vervelend vinden als een vriendin van mij verwachtte dat ik dan maar meebetaalde. Maar nogmaals, dat maak ik dus echt nooit mee.
Helaas heb ik dat wel een aantal keren gehad, maar ik weet niet of ik hen onder de noemer vriendin zal benoemen, want ik vind het niet echt vriendschappelijk
Gast- Gast
Op dat moment vond ik dat wel zo overkomen. Ik heb natuurlijk geen inzage in andermans financiën, maar zij gaf verder niet de indruk krap bij kas te zitten. Ik vind het gewoon zo mierenneukerig om na een gezellige avond ineens blijk te geven dat je exact hebt bijgehouden hoeveel iedereen heeft gegeten en gedronken. Kom op zeg, laat je eens gaan...Isabella schreef:Noa schreef:
misschien had ze niet meer geld, en scheelt 5 euro best veel, dat is dan toch niet gelijk ziekelijk?
Gast- Gast
Noa schreef:Op dat moment vond ik dat wel zo overkomen. Ik heb natuurlijk geen inzage in andermans financiën, maar zij gaf verder niet de indruk krap bij kas te zitten. Ik vind het gewoon zo mierenneukerig om na een gezellige avond ineens blijk te geven dat je exact hebt bijgehouden hoeveel iedereen heeft gegeten en gedronken. Kom op zeg, laat je eens gaan...Isabella schreef:Noa schreef:
Moet ze het dan maar aan iedereen laten weten als ze misschien krap zit? Ik vind het al rot genoeg, en wil dat helemaal niet laten merken aan mensen, maar hou dan wel bij wat ik kwijt ben en hoe dat in verhouding met de rest zit. Dan wordt de avond toch niet minder gezellig?
Gast- Gast
+1Jordana schreef:Gewoon delen door het aantal personen waar je mee bent.
Gast- Gast
Meestal delen we het door het aantal personen maar als ik bv een veel goedkoper gerecht heb en geen voorgerecht enzo dan wordt het wel verrekent
Gast- Gast
Isabella schreef:Noa schreef:Op dat moment vond ik dat wel zo overkomen. Ik heb natuurlijk geen inzage in andermans financiën, maar zij gaf verder niet de indruk krap bij kas te zitten. Ik vind het gewoon zo mierenneukerig om na een gezellige avond ineens blijk te geven dat je exact hebt bijgehouden hoeveel iedereen heeft gegeten en gedronken. Kom op zeg, laat je eens gaan...Isabella schreef:Noa schreef:
Moet ze het dan maar aan iedereen laten weten als ze misschien krap zit? Ik vind het al rot genoeg, en wil dat helemaal niet laten merken aan mensen, maar hou dan wel bij wat ik kwijt ben en hoe dat in verhouding met de rest zit. Dan wordt de avond toch niet minder gezellig?
Nee natuurlijk niet, maar ik weet van haar dat ze dan later in de kroeg wel weer aan de cocktails gaat van 7 euro, terwijl de rest gewoon bier en wijn drinkt, maar dat vindt ze niet lekker... Dan denk ik ook (?) Maargoed, dat is even dit specifieke geval... Ik vind de avond zelf niet minder gezellig, maar als er gedoe komt rond de rekening vind ik dit altijd super vervelend. Sowieso gesteggel rond geld hou ik niet van. Je hebt een leuke avond gehad en dan komt er een opmerking als: ja, maar jij had een dessert en ik alleen een muntthee...dat vind ik dan gewoon echt een domper...
Gast- Gast
Wij delen het natuurlijk. Het zijn mijn vriendinnen, kan me er echt niet druk om maken als zij voor 5 euro meer heeft gegeten het is toch mijn vriendin. Als we geen krap bij kas zitten gaan we niet uiteten maar lekker koken thuis.
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Als ik uit eten ga, ga ik niet naar de duurste restaurants dus dan scheelt het vaak niet zoveel. Het hangt er een beetje vanaf. Als je met een grote groep bent en je hebt ongeveer hetzelfde gehad, dan delen we het gewoon door het aantal personen. Maar als ik de bob ben, frisdrank drink ( en dus ook minder drink ) dan zeg ik dat wel gewoon.
En als je met minder personen bent, merk ik wel dat er dan vaker uitgerekend word wat iedereen gehad heeft. Kwestie van even op het bonnetje kijken en optellen, niet zo moeilijk toch?
En als je met minder personen bent, merk ik wel dat er dan vaker uitgerekend word wat iedereen gehad heeft. Kwestie van even op het bonnetje kijken en optellen, niet zo moeilijk toch?
Sneeuwvlok- Prater
- Aantal berichten : 591
Punten : 604
Susan schreef:Het ligt er ook een beetje aan waar je gaat eten, denk ik. Een huiswijn bij het eetcafé om de hoek zal inderdaad niet veel duurder zijn dan een biertje of een glas frisdrank, maar daar gaat het natuurlijk niet altijd over. Ik kan eerlijk gezegd wel goed begrijpen dat als het prijsverschil echt heel hoog is, mensen niet altijd zin hebben om daarvoor op te draaien. Ik vind het ook wel zo netjes om - als je zelf flink aan de dure wijn hebt gezeten en veel duurder hebt gegeten - zelf aan te bieden om meer te betalen. Ik zou het zelf vrij gênant vinden om een vriendin die alleen stokbrood, een maaltijdsalade en een glas mineraalwater op heeft mee te laten betalen voor mijn eten en drinken als dat veel duurder was.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens.
Mijn schoonouders nemen trouwens altijd een wijnarrangement bij het eten en die betalen ze dan wel zelf. En dat is inderdaad niet meer dan eerlijk. Maar als we allemaal (ongeveer) gelijk gegeten en gedronken hebben delen we het bedrag gewoon.
Gast- Gast
ekiaam87 schreef:In principe delen we het door het aantal personen, tenzij er echt grote verschillen in zitten van meer dan een paar euro.
We studeren allemaal nog, dus vaak is zoiets al duur genoeg!
Gelukkig ook nog nooit problemen mee gehad!
Of we verrekenen het (de ander betaald dan bijvoorbeeld de bios & daar een drankje/popcorn ofzo)
Zo doen wij/ik het ook
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Scheelt dat niet meer? Huiswijn ong 3,10-3,50 en fris 2-2,20. Wij splitten (ik heb de kleinste maag) maar als iemand wil rekenen doen we ook niet moeilijk. Op date knap ik er wel helemaal op af.Noa schreef:
Arcade- Fluisteraar
- Aantal berichten : 101
Punten : 132
Registratiedatum : 14-12-10
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Wat voor eten maken voor vriendinnen??
» Wat is het eerste wat je gaat doen als je zo van Yes gaat?
» Minder vlees eten/vegetarisch eten
» Eten en (netjes) leren eten 1-jarige
» Minder vlees eten/vegetarisch eten
» Eten en (netjes) leren eten 1-jarige
Pagina 2 van 5
Permissies van dit forum: