Hoeveel heb jij maandelijks te besteden?
+49
Ragazza
Shisha
Marin
Aziraphale
Jeanette
Arwyn
Punk'd
Caramba
Coco
Caroow
Razz
Nyx
Alex
Fayebella
Fortissimo
Bosjesvrouw
Blond
Highway
Laced
SarahKey
Snirp
Paper Crown
Pitufo
Reeza
Lady4
Atelier Madame
Sarah1985
Balloon
Feline
Prosecco
Roza
Sanne
Poubelle
Linda
Oasis
Sam
Parisienne
Toet
luisa
Luce
Rush
_Lacey_
Charles
nina
Slakje
Capt'n Zero
TukTuk
Manderijn
SuzieQ
53 plaatsers
Pagina 4 van 5
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Hoeveel heb jij maandelijks te besteden?
Reeza schreef:Precies wat Zus zegt, meestal is het wel een eigen keuze. Je kiest ervoor om nog te studeren (ik ben bv al op mn 20e gaan werken), je kiest ervoor om te lenen voor je studie en het nu af te betalen, je kiest ervoor om in een duur huis te wonen, etc. Tenzij je werkloos raakt of arbeidsongeschikt, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Eens
Sam- Kletskop
- Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12
Reeza schreef:Precies wat Zus zegt, meestal is het wel een eigen keuze. Je kiest ervoor om nog te studeren (ik ben bv al op mn 20e gaan werken), je kiest ervoor om te lenen voor je studie en het nu af te betalen, je kiest ervoor om in een duur huis te wonen, etc. Tenzij je werkloos raakt of arbeidsongeschikt, dat is natuurlijk een ander verhaal.
In hoeverre is het nog een keuze, als dat de enige manier is om te kunnen studeren? En uiteraard zijn er genoeg dingen waar je wel zelf een keuze in kan maken, alhoewel ik het ook niet eens ben met wat je zegt over een duur huis wonen. Soms heb je geen keus, omdat de huurprijzen van de sociale huur de laatste jaren ook enorm stijgen, en er enorme wachtlijsten zijn.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
AngelNyn schreef:Reeza schreef:Precies wat Zus zegt, meestal is het wel een eigen keuze. Je kiest ervoor om nog te studeren (ik ben bv al op mn 20e gaan werken), je kiest ervoor om te lenen voor je studie en het nu af te betalen, je kiest ervoor om in een duur huis te wonen, etc. Tenzij je werkloos raakt of arbeidsongeschikt, dat is natuurlijk een ander verhaal.
In hoeverre is het nog een keuze, als dat de enige manier is om te kunnen studeren? En uiteraard zijn er genoeg dingen waar je wel zelf een keuze in kan maken, alhoewel ik het ook niet eens ben met wat je zegt over een duur huis wonen. Soms heb je geen keus, omdat de huurprijzen van de sociale huur de laatste jaren ook enorm stijgen, en er enorme wachtlijsten zijn.
Dan heb je ook een keuze.. Je kunt namelijk ook niet op jezelf gaan wonen. Of je kunt niet (verder) gaan studeren en genoegen nemen met een baan op een lager niveau. Daar zitten uiteraard ook nadelen aan, maar je kiest er dan voor om genoegen te nemen met het andere nadeel, nl. minder te besteden hebben.
Laatst aangepast door Reeza op wo 17 apr 2013 - 8:39; in totaal 1 keer bewerkt
Reeza- Prater
- Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12
Maar als je niet gaat studeren krijg je waarschijnlijk een minder goed betaalde baan, dus dat schiet ook niet op.
Gast- Gast
Correct, dus moet je het zien als een investering. Een investering waar wel tijdelijke nadelen aan zitten (minder geld te besteden tijdens je studie en eventueel tijdens het aflossen ervan) maar als dat voorbij is, is het een groot voordeel Maar dan nog, je hebt altijd een keuze..
Reeza- Prater
Reeza schreef:Correct, dus moet je het zien als een investering. Een investering waar wel tijdelijke nadelen aan zitten (minder geld te besteden tijdens je studie en eventueel tijdens het aflossen ervan) maar als dat voorbij is, is het een groot voordeel Maar dan nog, je hebt altijd een keuze..
Dat laatste vind ik onzin, want dan is er geen optie waarmee je meer geld overhoudt en daar ging het nu juist over.
Gast- Gast
Vind ik niet want als je de kosten voor je studie niet hebt, hou je meer geld over per maand. Als je niet hoeft te studeren kan je werken, en dat levert ook al meer geld op. Uiteindelijk schiet het financieel gezien inderdaad niet op want je blijft hangen in de 'minder betaalde' baan dus je loopt uiteindelijk geld mis. Maar nogmaals, je kiest ervoor om een opleiding te doen om later een beter betaalde baan te krijgen, dus dan is minder te besteden hebben de consequentie.
Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het niet vervelend vind voor mensen die daardoor minder te besteden hebben hoor, dat even voor de duidelijkheid!
Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het niet vervelend vind voor mensen die daardoor minder te besteden hebben hoor, dat even voor de duidelijkheid!
Reeza- Prater
Reeza schreef:AngelNyn schreef:Reeza schreef:Precies wat Zus zegt, meestal is het wel een eigen keuze. Je kiest ervoor om nog te studeren (ik ben bv al op mn 20e gaan werken), je kiest ervoor om te lenen voor je studie en het nu af te betalen, je kiest ervoor om in een duur huis te wonen, etc. Tenzij je werkloos raakt of arbeidsongeschikt, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Dan heb je ook een keuze.. Je kunt namelijk ook niet op jezelf gaan wonen. Of je kunt niet (verder) gaan studeren en genoegen nemen met een baan op een lager niveau. Daar zitten uiteraard ook nadelen aan, maar je kiest er dan voor om genoegen te nemen met het andere nadeel, nl. minder te besteden hebben.
Hoe zie je dat voor je? Tot je 50ste thuis blijven wonen? Of in een doos onder een brug?
En je doet het overkomen alsof studeren iets is wat een luxe is en wat niet noodzakelijk is, maar het is toch logisch dat je wilt studeren, zonder enige opleiding maak je helemaal weinig kans op een baan, zeker in de huidige tijd.
Overigens klaag ik niet omdat ik nu weinig te besteden heb omdat ik studeer, ik weet als ik straks ga werken dat ik een goed salaris ga verdienen, en ik doe ook nog eens het beroep waar ik de passie voor heb. Als ik de rest van mijn leven ongeschoold werk moet gaan doen, verdien ik uiteindelijk veel minder.
Het ging mij er om dat er nogal makkelijk over gedacht wordt, van "het is toch je eigen keuze", alsof je de keuze maakt tussen een jeans van 30 euro en een jeans van 300 euro.. Net als met het hebben van een huis.. Ik ben nog steeds dankbaar dat we op tijd onze huidige woning hebben kunnen vinden, voordat we "dakloos" zouden worden.
De huur is wel hoog, maar tegenwoordig normaal voor sociale huur. We hadden dus gewoon geen keus, terug gaan naar nze ouders was geen optie. Ze gooien de huurprijzen gewoon met 100/200 euro omhoog zodra een woning vrij komt, je hebt gewoon weinig keus, of je moet voor een 1 kamer appartement kiezen, maar als je samenwoont is dat gewoon zo klein, zeker als je weet dat je er minimaal 5/6 jaar moet wonen voordat je aan de beurt komt voor een grotere woning.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:
Overigens klaag ik niet omdat ik nu weinig te besteden heb omdat ik studeer, ik weet als ik straks ga werken dat ik een goed salaris ga verdienen, en ik doe ook nog eens het beroep waar ik de passie voor heb. Als ik de rest van mijn leven ongeschoold werk moet gaan doen, verdien ik uiteindelijk veel minder.
Dat dikgedrukte is het enige wat helaas ook niet meer gegarandeerd is tegenwoordig. En dan zit je dus met je hoge studieschuld. Dat is echt zo balen.. Dan zit je met je studieschuld, maar kan je die niet eens afbetalen, omdat je geen baan op niveau kan vinden. Maar hopelijk heb jij in jouw werkveld meer garantie. Verder overigens totaal met jou eens. Ja, heel sec gezien is het een keuze, maar dat vind ik wel heel simpel gezien.
On topic kan ik er niets zinnigs over zeggen hoeveel ik over houd. Ik heb geen vast salaris, dus de ene maand kan ik zelf niet eens de boodschappen betalen, de andere maand kan ik ineens een camera van 2000 euro kopen zonder er voor te sparen (nou moest dat voor m'n werk hoor, maar om het verschil maar even aan te geven). Ik zou al heel blij zijn als ik gemiddeld 100 euro per maand heb om voor 'mezelf' te gebruiken, d.w.z. leuke dingen van te doen, en nog 100 euro om te sparen als alle vasten lasten er af zijn. Komt wel weer, ik heb goede hoop!
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Marin schreef:AngelNyn schreef:
Dat dikgedrukte is het enige wat helaas ook niet meer gegarandeerd is tegenwoordig. En dan zit je dus met je hoge studieschuld. Dat is echt zo balen.. Dan zit je met je studieschuld, maar kan je die niet eens afbetalen, omdat je geen baan op niveau kan vinden. Maar hopelijk heb jij in jouw werkveld meer garantie. Verder overigens totaal met jou eens. Ja, heel sec gezien is het een keuze, maar dat vind ik wel heel simpel gezien.
On topic kan ik er niets zinnigs over zeggen hoeveel ik over houd. Ik heb geen vast salaris, dus de ene maand kan ik zelf niet eens de boodschappen betalen, de andere maand kan ik ineens een camera van 2000 euro kopen zonder er voor te sparen (nou moest dat voor m'n werk hoor, maar om het verschil maar even aan te geven). Ik zou al heel blij zijn als ik gemiddeld 100 euro per maand heb om voor 'mezelf' te gebruiken, d.w.z. leuke dingen van te doen, en nog 100 euro om te sparen als alle vasten lasten er af zijn. Komt wel weer, ik heb goede hoop!
Nee een opleiding is zeker geen garantie, maar ik kijk puur even naar mezelf, kom straks in een sector te werken waar altijd wel werk in te vinden is, het wordt misschien iets minder wanneer de vergoedingen omlaag gaan etc, de vernieuwingstermijnen omhoog gaan, maar het is geen sector die volledig op zijn gat zou vallen zeg maar. En het is ook geen opleiding die bij 8 hogescholen wordt aangeboden. Waarschijnlijk studeren er, als ik afstudeer zo'n 50/60 mensen af, waarvan de helft Nederlanders. Dat is toch al anders dan wanneer je met 300/400 studenten per jaar afstudeerd.
Laatst aangepast door AngelNyn op wo 17 apr 2013 - 9:56; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
Dat is wel fijn! Dan weet je in elk geval waar je het voor doet en heb je iets van uitzicht Hoe lang moet je eigenlijk nog?
Marin- Lady Post-a-lot
1,5 jaar ongeveer! Dit jaar is bijna voorbij, en dan 1 relaxt semester vanaf september (hoef nog maar 3 van de 9 vakken te doen), en dan vanaf februari eindstage en afstuderen. Misschien dat ik die afstudeerstage uit ga stellen, wacht nog op reactie van het bedrijf in Thailand, er is een stageplek beschikbaar maar het is even de vraag of ik uitgekozen wordt, geen idee hoeveel andere mensen zich er voor aangemeld hebben, die kunnen uit heel de wereld komen. Mocht ik niet uitgekozen worden, dan ga ik vragen of ik anders een half jaar later een stage kan doen daar.
TukTuk- Ratel
Oh spannend! Ik hoop echt voor je dat je daar terecht kan in Thailand, dat zou gaaf zijn.
Marin- Lady Post-a-lot
Het blijft een keuze natuurlijk, niemand beweert hier dat het om simpele keuzes gaat. Als ik goedkoper zou willen wonen dan kan dat in een andere stad maar ik wil dat niet en dus betaal ik meer. De keuze is er echter wel maar ik moet er niet aan denken. Dan kan ik wel 'jammeren' dat de prijzen hier zo hoog zijn en daar zo laag maar het is mijn eigen keuze, ik ben hier tenslotte gelukkiger.
Gast- Gast
Zus schreef:Het blijft een keuze natuurlijk, niemand beweert hier dat het om simpele keuzes gaat. Als ik goedkoper zou willen wonen dan kan dat in een andere stad maar ik wil dat niet en dus betaal ik meer. De keuze is er echter wel maar ik moet er niet aan denken. Dan kan ik wel 'jammeren' dat de prijzen hier zo hoog zijn en daar zo laag maar het is mijn eigen keuze, ik ben hier tenslotte gelukkiger.
Maar dan heb je het over een huis kopen of particuliere huur? Mensen die genoodzaakt zijn om via de sociale huur te horen, omdat ze niet kunnen kopen en part. huur te duur is, die kunnen niet zomaar even beslissen om naar een andere stad te verhuizen, dan moet je je wel ergens inschrijven en ook zoveel jaren op een wachtlijst staan over het algemeen.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:Zus schreef:Het blijft een keuze natuurlijk, niemand beweert hier dat het om simpele keuzes gaat. Als ik goedkoper zou willen wonen dan kan dat in een andere stad maar ik wil dat niet en dus betaal ik meer. De keuze is er echter wel maar ik moet er niet aan denken. Dan kan ik wel 'jammeren' dat de prijzen hier zo hoog zijn en daar zo laag maar het is mijn eigen keuze, ik ben hier tenslotte gelukkiger.
Maar dan heb je het over een huis kopen of particuliere huur? Mensen die genoodzaakt zijn om via de sociale huur te horen, omdat ze niet kunnen kopen en part. huur te duur is, die kunnen niet zomaar even beslissen om naar een andere stad te verhuizen, dan moet je je wel ergens inschrijven en ook zoveel jaren op een wachtlijst staan over het algemeen.
Maar jij ziet alleen maar onmogelijkheden. Hierboven lees ik bv dat er niet gekozen wordt voor een studio omdat dat te klein is. Ook dat is uiteindelijk een keuze natuurlijk. Nogmaals, ik beweer nergens dat het makkelijke keuzes zijn en ik zou ws ook geen studio willen maar dan kies ik daar dus wel zelf voor.
Gast- Gast
Ik vind het zo'n suffe en zinloze discussie eigenlijk. Ja dan had AngelNyn (of wie dan ook) een andere keuze moeten maken. Of gaan maken.
Het is alsof je niet mag zeggen dat je baalt van dat je minder geld te besteden hebt, want dan moet je maar direct een andere keuze in je leven maken of had je dat moeten doen. Ik vind dat beetje betweterig overkomen. Wat is er mis met gewoon even klagen dat je minder te besteden hebt. Er is nou eenmaal groot verschil daarin en de redenen daarom zijn legioen.
Het is alsof je niet mag zeggen dat je baalt van dat je minder geld te besteden hebt, want dan moet je maar direct een andere keuze in je leven maken of had je dat moeten doen. Ik vind dat beetje betweterig overkomen. Wat is er mis met gewoon even klagen dat je minder te besteden hebt. Er is nou eenmaal groot verschil daarin en de redenen daarom zijn legioen.
Marin- Lady Post-a-lot
Zus schreef:AngelNyn schreef:Zus schreef:Het blijft een keuze natuurlijk, niemand beweert hier dat het om simpele keuzes gaat. Als ik goedkoper zou willen wonen dan kan dat in een andere stad maar ik wil dat niet en dus betaal ik meer. De keuze is er echter wel maar ik moet er niet aan denken. Dan kan ik wel 'jammeren' dat de prijzen hier zo hoog zijn en daar zo laag maar het is mijn eigen keuze, ik ben hier tenslotte gelukkiger.
Maar jij ziet alleen maar onmogelijkheden. Hierboven lees ik bv dat er niet gekozen wordt voor een studio omdat dat te klein is. Ook dat is uiteindelijk een keuze natuurlijk. Nogmaals, ik beweer nergens dat het makkelijke keuzes zijn en ik zou ws ook geen studio willen maar dan kies ik daar dus wel zelf voor.
Maar antwoord eerst eens op mijn vraag, hoe zie je dat voor je, zomaar even voor een andere stad kiezen?
En ja voor een studio kan je dan inderdaad ook kiezen, maar zou jij dat zo snel doen, als je weet dat je vervolgens daarna weer minimaal 6/7 jaar op een wachtlijst moet staan om daarna weer op een groter huis te kunnen reageren? Dan zit je dus 6 jaar "vast", dat is leuk al sje 18 bent, maar niet als je 24 bent. En ook niet wetende wat er in die tijd met de huurprijzen gaat gebeuren. Wij zijn in mei verhuisd vorig jaar, 6 maanden er voor werden de woningen nog voor 100/200 euro per maand minder aangeboden, en de prijzen stijgen nog steeds.
Ik probeer alleen maar aan te geven dat je gewoon niet altijd een keus hebt. Sowieso als ik naar mijn eigen situatie kijk, wij hadden op dat moment echt geen keus, omdat er geen woningen beschikbaar waren verder, ook geen appartementen, we moesten er binnen 2 maanden uit ons oude huis zijn.
En ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn in vergelijkbare situaties, die gewoon echt een huis nodig hebben maar waarbij het aanbod zo enorm beperkt is.
Ik klaag verder ook niet dat ik weinig te besteden heb, het is nou eenmaal zo, ik kan er nu niks aan veranderen, maar doe dan niet alsof alles maar een simpele keuze is, en het dan je eigen schuld is als je weinig te besteden hebt. Als ik was gaan werken, ongeschoold, had ik ongeveer even veel te besteden gehad per maand (Ok, dan bouwde ik geen studieschuld op).
TukTuk- Ratel
Marin schreef:Ik vind het zo'n suffe en zinloze discussie eigenlijk. Ja dan had AngelNyn (of wie dan ook) een andere keuze moeten maken. Of gaan maken.
Van mij mag je best klagen maar ik denk dan persoonlijk, kijk naar de dingen die je wel hebt. Ik lever zo 500 euro in hoor als ik daarmee een eigen gezin zou kunnen hebben.
Gast- Gast
Ik zeg tot 2 keer toe dat ik niet beweer dat het om simpele keuzes gaat volgens mij? De keuze te gaan wonen waar je woont heb je al eerder gemaakt natuurlijk, ik zeg nergens dat je maar even elders moet gaan wonen. Je had voor een studio kunnen kiezen ja en ondertussen verder kijken, desnoods andere stad of particulier (ik heb wel vrienden die daar ook nog redelijk gemiddeld voor betalen), maar je zit dan niet op een schopstoel of een hoge huur. Dat je iets anders kiest is echt wel begrijpelijk, dat heb ik ook al gezegd, maar nog altijd eigen keus.
Gast- Gast
Zus schreef:Ik zeg tot 2 keer toe dat ik niet beweer dat het om simpele keuzes gaat volgens mij? De keuze te gaan wonen waar je woont heb je al eerder gemaakt natuurlijk, ik zeg nergens dat je maar even elders moet gaan wonen. Je had voor een studio kunnen kiezen ja en ondertussen verder kijken, desnoods andere stad of particulier (ik heb wel vrienden die daar ook nog redelijk gemiddeld voor betalen), maar je zit dan niet op een schopstoel of een hoge huur. Dat je iets anders kiest is echt wel begrijpelijk, dat heb ik ook al gezegd, maar nog altijd eigen keus.
Maar ondertussen verder kijken betekend dus jaren op een wachtlijst over het algemeen. En het is altijd makkelijker als je nog thuis woont en de keuze hebt om langer te wachten, dan maakt een half jaartje langer bij je ouders wonen ook niet uit vaak. En particuliere huur onder de 600 euro, voor een 1 gezinswoning? Dat is toch wel knap. En vaak kom je niet eens in aanmerking voor particuliere huur, als je weinig inkomen hebt, en zeker niet als je nog studeert.
En ik zie juist hier niemand klagen, van de mensen die echt weinig te besteden hebben.. Krijg het idee dat juist bij de mensen die 200/300 euro per maand vrij te besteden hebben, NA gespaard te hebben, er zo iets heerst "Is wel weinig, zou willen dat het meer was".
TukTuk- Ratel
Ik heb er voor gekozen om niet te studeren en ik hou met mijn 'minder goed betaalde baan' genoeg geld over om veel te sparen en leuke dingen te doen.Minneke schreef:Reeza schreef:Correct, dus moet je het zien als een investering. Een investering waar wel tijdelijke nadelen aan zitten (minder geld te besteden tijdens je studie en eventueel tijdens het aflossen ervan) maar als dat voorbij is, is het een groot voordeel Maar dan nog, je hebt altijd een keuze..
Dat laatste vind ik onzin, want dan is er geen optie waarmee je meer geld overhoudt en daar ging het nu juist over.
Natuurlijk zal ik uiteindelijk altijd minder verdienen dan iemand die lang gestudeerd heeft, maar die mensen gaan vaak ook (veel) duurder wonen etc. Niemand die zegt dat je dan ook echt meer geld over hebt aan het eind van de maand.
Wij wonen goedkoop en willen ook een goedkoop huisje kopen. Nou hoor ik jullie alweer denken dat het hier inderdaad goedkoop wonen is, maar daar zijn de lonen dan ook naar. Dus uiteindelijk maakt dat in verhouding niet echt veel uit. Uitzonderingen daar gelaten.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Denk het ook niet. Het is ook altijd makkelijk oordelen als je niet zelf in een vergelijkbare situatie zit en ik kan best begrijpen dat je dan alles als een "keuze" ziet. En er zullen genoeg mensen zijn die klagen dat ze niks te besteden hebben, en die juist geen slimme keuzes maken, maar soms heb je gewoon niet echt een keuze. Ik dacht toen ook wel dat we iets gemakkelijk zouden vinden, maar heb 2 maanden in de stress gezeten omdat we gewoon echt nergens een woning konden vinden, werden niet geaccepteerd voor particuliere huur (Min 4x de huurprijs als inkomen), plus dat die huurprijzen echt te hoog lagen, boven de huurtoeslaggrens. Anti-kraak was in de omgeving op dat moment niet te vinden, terug naar ouders kon niet.
TukTuk- Ratel
Bij ons is het heel erg wisselend omdat ik onregelmatig verdien en mijn man een nul-urencontract heeft en zijn inkomen dus afhankelijk is van hoeveel hij kan werken. Bij een slechte maand moeten we juist geld van de spaarrekening halen en heel zuinig aan doen en bij een hele goede maand hebben we zo'n 750 euro over (met boodschappen, benzine en sparen er al af).
Shisha- Ratel
- Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel geld houd je maandelijks over?
» Wat heb jij te besteden per maand?
» Hoeveel geld besteden jullie aan boodschappen
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel geld per week besteden jullie aan boodschappen?
» Wat heb jij te besteden per maand?
» Hoeveel geld besteden jullie aan boodschappen
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel geld per week besteden jullie aan boodschappen?
Pagina 4 van 5
Permissies van dit forum: