Schuld bij belastingdienst wat nu?
+9
Xanna
Fearie
June
RioolSpook
Rush
Didi
Steep
Rose
Pussycat
13 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Schuld bij belastingdienst wat nu?
Dank je klinkt goed. Niet geschoten is altijd mis. En het zit niet eens zo ver van d'r af. Maar wie weet hebben ze ook iets dichterbij.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Waarschijnlijk wordt niet het hele salaris ingehouden, ik heb hier op het werk ook wel mee te maken gehad en er bestaat zoiets als een beslagvrije voet. Je zou eens moeten kijken hoe hoog deze is in de situatie van deze persoon (is afhankelijk van leeftijd en burgelijke staat dacht ik). Als het bedrag te hoog is en het inkomen van die persoon dus onder de beslagvrije voet valt dan wordt er elke maand beslag gelegd op het maximale bedrag wat mag tot dat de schuld betaald is.
Volgende maand wordt waarschijnlijk het vakantiegeld uitbetaald dus dat zou dan een beetje lucht kunnen geven (als dat al niet maandelijks wordt uitbetaald met het salaris).
Ik moet zeggen dat ik er niet het fijne vanaf weet omdat wij dit doorschuiven naar een andere afdeling, maar ik raad je wel aan om even te google op: beslagvrije voet.
Volgende maand wordt waarschijnlijk het vakantiegeld uitbetaald dus dat zou dan een beetje lucht kunnen geven (als dat al niet maandelijks wordt uitbetaald met het salaris).
Ik moet zeggen dat ik er niet het fijne vanaf weet omdat wij dit doorschuiven naar een andere afdeling, maar ik raad je wel aan om even te google op: beslagvrije voet.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Ze moet in ieder geval niet wéér niks gaan doen, want de BD heeft het recht om ook je toeslagen in te houden!!
De deurwaarder mag inderdaad maar een bepaald bedrag inhouden op je loon/uitkering. Het deel wat ze niet mogen inhouden heet de beslagvrije voet en deze bedraagt ongeveer 90% van het bijstandsniveau. Dus met loonbeslag mag je onder bijstandsniveau komen.
De deurwaarder mag inderdaad maar een bepaald bedrag inhouden op je loon/uitkering. Het deel wat ze niet mogen inhouden heet de beslagvrije voet en deze bedraagt ongeveer 90% van het bijstandsniveau. Dus met loonbeslag mag je onder bijstandsniveau komen.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Dit is wat op de site van de belastingdienst staat bij een dwangbevel:
Betaalt u niet binnen de termijn van de aanmaning, dan ontvangt u kort daarna een dwangbevel per post of van de belastingdeurwaarder. U krijgt met het dwangbevel een bevel om uw belastingschuld binnen 2 dagen te betalen.
De kosten voor de betekening van het dwangbevel zijn:
Betaalt u niet binnen de termijn van het dwangbevel, dan kan er beslag gelegd worden op uw eigendommen, loon of uitkering. Daarnaast kunnen wij met een overheidsvordering het geld van uw bankrekening afschrijven.
En zij heeft dus een schuld van 700.
Maar ja...
Net nog weer enorme ruzie gehad met deze persoon.
Er valt niks mee te bespreken. Zij vindt dat er geen andere oplossing is/was en maar raar dat ik haar nu niet gewoon geld leen, want als de rollen omgedraait waren dan had zij dat wel voor mij gedaan.
Betaalt u niet binnen de termijn van de aanmaning, dan ontvangt u kort daarna een dwangbevel per post of van de belastingdeurwaarder. U krijgt met het dwangbevel een bevel om uw belastingschuld binnen 2 dagen te betalen.
De kosten voor de betekening van het dwangbevel zijn:
- € 38 bij een belastingschuld tot € 90
- € 38 plus € 3 voor elke volle € 45 aan schuld (tot een maximum van € 11.246) bij een belastingschuld vanaf € 90
Betaalt u niet binnen de termijn van het dwangbevel, dan kan er beslag gelegd worden op uw eigendommen, loon of uitkering. Daarnaast kunnen wij met een overheidsvordering het geld van uw bankrekening afschrijven.
En zij heeft dus een schuld van 700.
Maar ja...
Net nog weer enorme ruzie gehad met deze persoon.
Er valt niks mee te bespreken. Zij vindt dat er geen andere oplossing is/was en maar raar dat ik haar nu niet gewoon geld leen, want als de rollen omgedraait waren dan had zij dat wel voor mij gedaan.
Pussycat- Ratel
Gemakkelijk praten wel, want de rollen zijn nooit omgedraaid. Jij bent altijd degene die voor haar zaken op moet draaien, niet andersom.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Inderdaad. Ze zou zoiets niet zeggen als ze beseft waar ze mee bezig is.June schreef:Gemakkelijk praten wel, want de rollen zijn nooit omgedraaid. Jij bent altijd degene die voor haar zaken op moet draaien, niet andersom.
Laat die klap maar komen dan. Echt, anders verandert er niets!
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Precies. Zij vindt het maar flauw van mij dat ik niet zomaar geld leen. Ik had haar een poos terug een voorstel gedaan:
Ik betaal al haar schulden, maar dan wil ik zeggenschap over haar geld en ook in mijn beheer zodat ik zelf kan inhouden wat ze schuldig is bij mij. Misschien heel flauw en kinderachtig, maar ik heb ook een koophuis en straks 2 kinderen.
En ik snap wel dat ze het vervelend vindt... maar nu komt ze steeds verder in de shit. Terwijl ze het allemaal mijn op zijn beloop laat.
En maar zeggen dat ze het allemaal heus wel goed voor elkaar heeft.
Maar wel eens in de zoveel tijd weer bij mij aankloppen omdat er dan ''ineens'' weer een flinke rekening boven water komt.
Maar ondertussen wel stappen/leuke dingen doen/straks een weekje op vakantie (wat haar alleen bezine kost) maar toch!
Ik gun dat haar ook allemaal echt wel, maar liever eerst alles op een rijtje hebben. Ze doet het gewoon niet slim.
Ik betaal al haar schulden, maar dan wil ik zeggenschap over haar geld en ook in mijn beheer zodat ik zelf kan inhouden wat ze schuldig is bij mij. Misschien heel flauw en kinderachtig, maar ik heb ook een koophuis en straks 2 kinderen.
En ik snap wel dat ze het vervelend vindt... maar nu komt ze steeds verder in de shit. Terwijl ze het allemaal mijn op zijn beloop laat.
En maar zeggen dat ze het allemaal heus wel goed voor elkaar heeft.
Maar wel eens in de zoveel tijd weer bij mij aankloppen omdat er dan ''ineens'' weer een flinke rekening boven water komt.
Maar ondertussen wel stappen/leuke dingen doen/straks een weekje op vakantie (wat haar alleen bezine kost) maar toch!
Ik gun dat haar ook allemaal echt wel, maar liever eerst alles op een rijtje hebben. Ze doet het gewoon niet slim.
Pussycat- Ratel
Rush schreef:Inderdaad. Ze zou zoiets niet zeggen als ze beseft waar ze mee bezig is.June schreef:Gemakkelijk praten wel, want de rollen zijn nooit omgedraaid. Jij bent altijd degene die voor haar zaken op moet draaien, niet andersom.
Laat die klap maar komen dan. Echt, anders verandert er niets!
Tja hoe langer ik met haar praat hoe harder ik denk dat ze echt een ENORM bord voor d'r kop heeft.
Ze denkt écht dat ze goed bezig is en alles prima voor elkaar heeft en beter kan afwachten.
Pussycat- Ratel
Ik snap jouw aanbod heel goed. Ze staat ook vrij om het te weigeren, maar dan kan ze wel een andere manier gaan zoeken om haar rekeningen te betalen. Ik denk dat zij ergens ook wel weet dat je dat geld de komende tien jaar in ieder geval niet terug gaat zien als je het nu aan haar 'leent'. Als er verbetering in een situatie zat, zou ik het iemand direct lenen en als dit het enige probleem zou zijn en ik had het geld misschien zelfs geven, maar niet zoals het bij haar is. Ze denkt alleen aan zichzelf en lijkt het maar gemakkelijk te vinden dat anderen zich zorgen om haar maken en dan nog verontwaardigd zijn ook als iemand je niet 'gewoon' even zevenhonderd euro leent. Doei. Dan zou je van mij dus ook geen cent krijgen.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Fijn om die bevestiging even te krijgen dat dus niet ik degene ben die raar doet.
En dat mijn aanbod helemaal niet zo achterlijk is als dat zij doet lijken. Weet je soms ga je gewoon twijfelen aan jezelf. Of ik nou echt zo hard voor d'r ben. Of haar nou echt zo weinig gun ofzo. Maar uit reacties blijkt gelukkig wel van niet.
En dat mijn aanbod helemaal niet zo achterlijk is als dat zij doet lijken. Weet je soms ga je gewoon twijfelen aan jezelf. Of ik nou echt zo hard voor d'r ben. Of haar nou echt zo weinig gun ofzo. Maar uit reacties blijkt gelukkig wel van niet.
Pussycat- Ratel
Ik snap heel goed dat je dat haar aangeboden hebt. Mijn moeder heeft ook het beheer van mijn broer zijn bankrekening en dat is ook de enige reden waarom ik soms zijn rekeningen betaal(de). Ik weet zeker dat ik het weer terug krijg, omdat m`n moeder geld van zijn rekening pint zodra er wat ruimte is.
De slimmerd dacht alleen wel onder zijn roodstand uit de komen door gewoon een rekening bij een andere bank te openen. Oh my, hij kan 1 rekening al niet eens bijhouden. Mijn moeder probeert nu dus ook daar een pasje van te krijgen.
Maar goed. Het is haar goed recht om te weigeren en dan moet ze het maar lekker zelf uit zoeken. Ze denkt er veel te makkelijk over en als ze vindt dat ze het zo goed, dan merkt ze het vanzelf.
De slimmerd dacht alleen wel onder zijn roodstand uit de komen door gewoon een rekening bij een andere bank te openen. Oh my, hij kan 1 rekening al niet eens bijhouden. Mijn moeder probeert nu dus ook daar een pasje van te krijgen.
Maar goed. Het is haar goed recht om te weigeren en dan moet ze het maar lekker zelf uit zoeken. Ze denkt er veel te makkelijk over en als ze vindt dat ze het zo goed, dan merkt ze het vanzelf.
Rush- Lady Post-a-lot
Dat is ook echt wel erg rush. Maar kan dat zomaar dan als je ergens rood staat gewoon naar een andere bank gaan? Ik dacht dat dat niet kon ofzo. Geen idee hoe ik daarbij kom hoor? Haha.
Tja ze dacht waarschijnlijk als ik dat aanbod weiger dan probeer ik het later wel weer. Of ze krijgt zoveel medelijden als ik het laat escaleren dat ze wel gewoon leent. Nou dan heeft ze pech. Ja ik krijg wel veel medelijden, maar ja ik wil niet op deze manier lenen. Bovendien heb ik met nog iemand te doen als ik het zomaar uitleen. Gelukkig maar anders had ik het misschien nog wel gedaan ook.
Tja ze dacht waarschijnlijk als ik dat aanbod weiger dan probeer ik het later wel weer. Of ze krijgt zoveel medelijden als ik het laat escaleren dat ze wel gewoon leent. Nou dan heeft ze pech. Ja ik krijg wel veel medelijden, maar ja ik wil niet op deze manier lenen. Bovendien heb ik met nog iemand te doen als ik het zomaar uitleen. Gelukkig maar anders had ik het misschien nog wel gedaan ook.
Pussycat- Ratel
Ja, dat dacht ik ook hoor. Maar misschien checken ze dat niet? Hij heeft wel een inkomen (uitkering) en dat is volgens mij wel een vereiste voor een lopende rekening. Maar dat is dan ook weer zo`n domme actie dat ik denk .
Anyway. Je moet nu vasthouden aan wat je wilt en hebt gezegd. Het zal niet makkelijk worden om het allemaal aan te moeten zien. Maar ze zal er wel van leren, hoogstwaarschijnlijk.
Anyway. Je moet nu vasthouden aan wat je wilt en hebt gezegd. Het zal niet makkelijk worden om het allemaal aan te moeten zien. Maar ze zal er wel van leren, hoogstwaarschijnlijk.
Rush- Lady Post-a-lot
Pussycat, ik ben maatschappelijk werker en ik zeg heel vaak: 'helpen hoeft niet helpend te zijn!'
Jouw situatie past daar heel goed bij. Als jij die schuld betaalt, 'help' je wel, maar voor de langere termijn is het niet helpend omdat de verantwoordelijke in kwestie niet leert hoe met de situatie om te gaan...
Dus prima dat je voorwaarden had gesteld aan het lenen en ook prima dat je de handen er van af trekt.
Ik denk dat deze persoon zich moet melden bij (schuld)hulpverlening.
Jouw situatie past daar heel goed bij. Als jij die schuld betaalt, 'help' je wel, maar voor de langere termijn is het niet helpend omdat de verantwoordelijke in kwestie niet leert hoe met de situatie om te gaan...
Dus prima dat je voorwaarden had gesteld aan het lenen en ook prima dat je de handen er van af trekt.
Zininzon- Ratel
Tja dat is inderdaad ook een domme actie dan heeft dat in beheer nemen ook geen nut meer.
Ja laten me hopen dat ze er vooral van leert.
Ja laten me hopen dat ze er vooral van leert.
Pussycat- Ratel
Zininzon schreef:Pussycat, ik ben maatschappelijk werker en ik zeg heel vaak: 'helpen hoeft niet helpend te zijn!'
Dank je Ik gok zomaar dat ze geen schuldhulpverlening zal zoeken. Zij doet het immers goed? En wil zelf de controle houden. Ze is veel te bang dat ze dan meer moet ''afstaan'' dan ze zou willen. Maar dat aanbieden kan natuurlijk altijd.
Pussycat- Ratel
Oow ja schiet me ineens te binnen...
Ze had trouwens al eens contact gehad met een soort van schuldhulpverlening.
Maar die zeiden toen dat ze het voor elkaar had. En dat ze gewoon geen geld had om in te houden.
Maar ja die mensen weten niet dat ze alles maar op z'n beloop laat gaan. Dat is toch ook raar? Dit is trouwens wel een paar maanden geleden en toen had ze geen werk.
Maar die zeiden toen dat ze het voor elkaar had. En dat ze gewoon geen geld had om in te houden.
Maar ja die mensen weten niet dat ze alles maar op z'n beloop laat gaan. Dat is toch ook raar? Dit is trouwens wel een paar maanden geleden en toen had ze geen werk.
Pussycat- Ratel
Nee, dat geloof ik, dat ze geen hulp zal zoeken. Dat zijn de moeilijkste mensen om te helpen!
Misschien (als het de spuigaten uit loopt) eens verdiepen in bewindvoering? Dit kun je ook voor iemand anders aanvragen.
Misschien (als het de spuigaten uit loopt) eens verdiepen in bewindvoering? Dit kun je ook voor iemand anders aanvragen.
Zininzon- Ratel
Pussycat schreef:Oow ja schiet me ineens te binnen...
Ik heb echt met je te doen Pussycat. Natuurlijk heb je het beste met haar voor en gezien de situatie voel je je ook nog enigszins verantwoordelijk voor haar.
Als ik nu lees wat je beschrijft lijkt ze alleen in aanmerking te komen voor hulpverlening als het goed mis is (en ze door haar gedrag heen prikken). Door haar steeds te helpen en haar als het ware uit de brand te helpen, komt het steeds niet zo ver dat het echt foute boel is. Maar ze zal wel moeten leren dat dit de gevolgen zijn van haar gedrag. Dit dwangbevel geeft maar weer heel duidelijk aan dat ze het niet voor elkaar heeft. Door haar nu te laten, zijn er misschien meer ingangen bij instanties. Hoe hard ook, maar ze zal moeten voelen wat voor consequenties eraan haar laksheid zitten. Het valt moeilijk te ontkennen dat ze hier zelf geen aandeel in heeft. Al probeert ze dit natuurlijk wel, maar dat maakt naar mijn idee deel uit van haar probleem.
Wat je misschien kun doen, is contact leggen met haar gemeente en het verhaal voorleggen. Zij kunnen je dan doorverwijzen naar de juiste instantie/persoon en dan hoor je vanzelf wat de mogelijkheden zijn. Ik vind het aanbod van het overnemen van de financiën heel nobel van je (jammer dat diegene niet inziet dat het een heel goed idee zou zijn), maar misschien is het overdragen aan een professional wel beter voor je eigen rust.
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Eens met Xanna!
Daarnaast vind ik het een vreemd verhaal van de instantie die haar zou hebben verteld dat er niks aan de hand is. Ook ik ben maatschappelijk werker (van oorsprong) en dit herken ik echt niet. Juist een schuldhulpverleningstraject zou nu passend zijn. Dan zou alles voor haar worden geregeld.
Daarnaast vind ik het een vreemd verhaal van de instantie die haar zou hebben verteld dat er niks aan de hand is. Ook ik ben maatschappelijk werker (van oorsprong) en dit herken ik echt niet. Juist een schuldhulpverleningstraject zou nu passend zijn. Dan zou alles voor haar worden geregeld.
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Thnx meiden. Ja een professional zou een goed idee zijn. Maar goed het gaat haar erom dat ze inderdaad niks uit handen wilt geven.
Maar ja volgens mij zit ik er sowieso meer mee in mijn maag dan zij zelf. Ik zou echt niet relaxed kunnen afwachten.
En ik snap ook echt niet waarom ze vonden dat zij geen hulp nodig heeft. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer precies hoe lang dit geleden is en of ze toen werk had of niet.
Maar ja volgens mij zit ik er sowieso meer mee in mijn maag dan zij zelf. Ik zou echt niet relaxed kunnen afwachten.
En ik snap ook echt niet waarom ze vonden dat zij geen hulp nodig heeft. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer precies hoe lang dit geleden is en of ze toen werk had of niet.
Pussycat- Ratel
Dat wil ze niet omdat ze 1) te leuk vind om geld uit te geven op haar eigen manier of 2) ze waarschijnlijk nog veel meer sh*t gaande heeft die ze niet aan je wil tonen. Maar wel afentoe eigenlijk geld komt claimen bij je.. Echt heel rot maar je kan niet blijven redden.
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Zininzon schreef:Nee, dat geloof ik, dat ze geen hulp zal zoeken. Dat zijn de moeilijkste mensen om te helpen!
Als familie zijnde (er vanuit gaande dat het familie) is kun je bewindvoering aanvragen. Als ze dan weigert akkoord te gaan, moet ze op zitting komen. De rechter zal dan beslissen naar aanleiding van jullie en haar argumentatie.
Wij hebben op mijn werk diverse gevallen onder bewind staan, zoals jij beschrijft. Als je meer informatie wilt mag je me wel een PM sturen.
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Wat Faerie zegt, je kunt als familie bewindvoering aanvragen. Als je geen familie bent, kun je het verzoek aan de officier van justitie doen, die stuurt het dan weer door naar de rechtbank.
Wat betreft die belastingschuld geldt inderdaad een beslagvrije voet. Die persoon zal dus altijd een bedrag overhouden om van te leven, maar dat is natuurlijk niet veel, zeker niet als hij/zij nog meer betalingsregelingen moet nakomen. Als jij wil helpen, zou ik blijven aandringen op hulp. Dat kan via de gemeente (vrijwillig budgetbeheer, vrijwillige schuldhulpverlening), dan wel zelf regelen, zoals een bewind. Geld storten zou ik niet doen. Ik heb er ook ervaring mee, maar geld helpt niet. Het is alleen maar zonde van jouw geld, want zelf koopt hij/zij leuke dingen, en dan is er geen geld meer over voor vaste lasten. Het is moeilijk, maar echt... laat het los en biedt hulp op een andere manier.
Ik heb er in mijn werk ook mee te maken, dus je mag mij ook een PM sturen als je meer wilt weten.
Wat betreft die belastingschuld geldt inderdaad een beslagvrije voet. Die persoon zal dus altijd een bedrag overhouden om van te leven, maar dat is natuurlijk niet veel, zeker niet als hij/zij nog meer betalingsregelingen moet nakomen. Als jij wil helpen, zou ik blijven aandringen op hulp. Dat kan via de gemeente (vrijwillig budgetbeheer, vrijwillige schuldhulpverlening), dan wel zelf regelen, zoals een bewind. Geld storten zou ik niet doen. Ik heb er ook ervaring mee, maar geld helpt niet. Het is alleen maar zonde van jouw geld, want zelf koopt hij/zij leuke dingen, en dan is er geen geld meer over voor vaste lasten. Het is moeilijk, maar echt... laat het los en biedt hulp op een andere manier.
Ik heb er in mijn werk ook mee te maken, dus je mag mij ook een PM sturen als je meer wilt weten.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Schuld aflossen IBG/DUO
» Een (te) dik kind is de schuld van de ouders
» Flinke schuld, hoe kom ik er vanaf?
» En waarvan heb jij dan onterecht de schuld gekregen?
» Belastingdienst
» Een (te) dik kind is de schuld van de ouders
» Flinke schuld, hoe kom ik er vanaf?
» En waarvan heb jij dan onterecht de schuld gekregen?
» Belastingdienst
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: