Als je in Nederland wil wonen, moet je je ook echt aanpassen
+30
luisa
Sayuri
Antibes
Printje
Sea of Trees
Steep
Elliot
Ragazza
Fortissimo
stella.nova
Pineco
Jeanette
Charles
Starla
Rush
Bolleke
Paper Crown
Carmen_
TukTuk
Luce
Tania
Minx
rapa nui
Rovine
Marsy28
SuperGrover
Saga
Bacio
Toet
Marin
34 plaatsers
Pagina 2 van 11
Pagina 2 van 11 • 1, 2, 3, ... 9, 10, 11
Re: Als je in Nederland wil wonen, moet je je ook echt aanpassen
Ze jatten het werk? Volgens mij hebben zij evenveel recht op dat werk als jij, als EU burger.AngelNyn schreef:luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Nou hier zie je anders ook genoeg vrouwen hoor.. Pff wordt echt gek van die polen, op mijn werk is meer dan de helft pools, ze jatten al het werk weg.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Maar Bacio, veel immigranten uit niet Westerse landen spreken geen of niet goed engels. Eens trouwens met wat je schreef over de Nederlandse les die aangeboden wordt. Dat is ook een slechte zaak.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Bacio schreef:Ze jatten het werk? Volgens mij hebben zij evenveel recht op dat werk als jij, als EU burger.AngelNyn schreef:luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Nou hier zie je anders ook genoeg vrouwen hoor.. Pff wordt echt gek van die polen, op mijn werk is meer dan de helft pools, ze jatten al het werk weg.
Dan moeten ze dat maar lekker in hun eigen land gaan doen, maar niet hier de banen wegkapen, waardoor de eigen bevolking geen baan meer kan vinden.. Voorheen was er waar ik woon altijd genoeg werk in de industrie, nu worden de polen eerder aangekomen, en er is geen werk meer te vinden. En dat is erg frustrerend als je daar persoonlijk tegen aan loopt. Ik vind nog altijd dat de eigen bevolking als eerste recht zou moeten hebben op werk, zeker in tijden als deze.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Het ligt ook wel aan de afkomst, want ik heb 20 collega's die niet Nederlands zijn, en de Turkse dames praten (bijna) geen Nederlands, maar ook geen Engels, terwijl de Poolse dames het redelijk spreken en de Afrikaanse ook.
Gast- Gast
Deels eens Angelnyn, aan de andere kant, als ik kijk naar het hotel waar ik werk, wij zoeken heel veel mensen, maar de Nederlandse mensen voelen zich te goed voor een schoonmaak-baan waardoor wij voornamelijk buitenlandse mensen aan het werk hebben.
Gast- Gast
Nee dat is waar, maar dan zou ik dus eerder tijd steken om perfect Engels te spreken dan Nederlands. Vooral omdat je met je halve Nederlands nergens aan de bak kan en met vloeiend Engels bijna overal.luisa schreef:Maar Bacio, veel immigranten uit niet Westerse landen spreken geen of niet goed engels. Eens trouwens met wat je schreef over de Nederlandse les die aangeboden wordt. Dat is ook een slechte zaak.
Bacio- Prater
Maar dat Polen eerder aangenomen worden ligt bij de werkgever. Je kan het die Polen toch niet kwalijk nemen dat ze van hun recht om hier te werken gebruik maken. Snap overigens wel dat het frustreert.
luisa- Prater
Bacio schreef:Nee dat is waar, maar dan zou ik dus eerder tijd steken om perfect Engels te spreken dan Nederlands. Vooral omdat je met je halve Nederlands nergens aan de bak kan en met vloeiend Engels bijna overal.luisa schreef:Maar Bacio, veel immigranten uit niet Westerse landen spreken geen of niet goed engels. Eens trouwens met wat je schreef over de Nederlandse les die aangeboden wordt. Dat is ook een slechte zaak.
Maar dan pas je je nog steeds niet aan aan het land waar je gaat wonen.
Gast- Gast
Niet mee eens. Als de immigratie wet een persoon toelaat, moet deze als volwaardig landgenoot worden beschouwt.AngelNyn schreef:Bacio schreef:Ze jatten het werk? Volgens mij hebben zij evenveel recht op dat werk als jij, als EU burger.AngelNyn schreef:luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Dan moeten ze dat maar lekker in hun eigen land gaan doen, maar niet hier de banen wegkapen, waardoor de eigen bevolking geen baan meer kan vinden.. Voorheen was er waar ik woon altijd genoeg werk in de industrie, nu worden de polen eerder aangekomen, en er is geen werk meer te vinden. En dat is erg frustrerend als je daar persoonlijk tegen aan loopt. Ik vind nog altijd dat de eigen bevolking als eerste recht zou moeten hebben op werk, zeker in tijden als deze.
Bacio- Prater
Nee dat was mijn eerste antwoord ook. Dat ik in Nederland (als buitenlander) me niet zou aanpassen aan de taal. Overige gewoonten zou ik geen problemen mee hebben.Pippa schreef:Bacio schreef:Nee dat is waar, maar dan zou ik dus eerder tijd steken om perfect Engels te spreken dan Nederlands. Vooral omdat je met je halve Nederlands nergens aan de bak kan en met vloeiend Engels bijna overal.luisa schreef:Maar Bacio, veel immigranten uit niet Westerse landen spreken geen of niet goed engels. Eens trouwens met wat je schreef over de Nederlandse les die aangeboden wordt. Dat is ook een slechte zaak.
Maar dan pas je je nog steeds niet aan aan het land waar je gaat wonen.
Bacio- Prater
Bacio schreef:Nee dat is waar, maar dan zou ik dus eerder tijd steken om perfect Engels te spreken dan Nederlands. Vooral omdat je met je halve Nederlands nergens aan de bak kan en met vloeiend Engels bijna overal.luisa schreef:Maar Bacio, veel immigranten uit niet Westerse landen spreken geen of niet goed engels. Eens trouwens met wat je schreef over de Nederlandse les die aangeboden wordt. Dat is ook een slechte zaak.
Mwah, als je van plan bent hier altijd te blijven vind ik dat je beter Nederlands kan leren.
luisa- Prater
Maar ik geloof dat zeker 7 van de 10 Polen niet hier in Nederland wonen.Bacio schreef:Niet mee eens. Als de immigratie wet een persoon toelaat, moet deze als volwaardig landgenoot worden beschouwt.AngelNyn schreef:Bacio schreef:Ze jatten het werk? Volgens mij hebben zij evenveel recht op dat werk als jij, als EU burger.AngelNyn schreef:luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Hier in de omgeving werken er ontzettend veel, maar dat zijn voornamelijk de mannen. Die wonen dan met 12 man in een huis en gaan af en toe naar hun gezin toe.
Saga- Prater
- Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13
Pippa schreef:Deels eens Angelnyn, aan de andere kant, als ik kijk naar het hotel waar ik werk, wij zoeken heel veel mensen, maar de Nederlandse mensen voelen zich te goed voor een schoonmaak-baan waardoor wij voornamelijk buitenlandse mensen aan het werk hebben.
Ja maar dat is dan een ander verhaal natuurlijk, je moet toch die vacatures vullen. Maar bij ons werken die polen via een speciaal uitzendbureau, wonen met zijn allen op een camping, dus levensonderhoud is erg weinig, maar komen wel allemaal aan het werk, en aan hun wordt vaak ook eerder voorrang gegeven, waarschijnlijk omdat ze goedkoper zijn.. Terwijl er zoveel mensen zijn die werk zoeken, die wél een woning etc te betalen te hebben, en die komen niet aan het werk.
Het is zelfs zo erg, dat er op dit moment een speciaal hotel voor polen wordt gebouwd bij ons..
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Hier zijn 'de Polen' vooral in de tuin/kassenbouw actief. Op zich niet heel erg, ware het niet dat een groot deel zwart werkt. Dat staat mij tegen. Wel van Nederland profiteren, maar geen belasting etc betalen. Hierdoor zijn ze ook nog eens een stuk goedkoper, waardoor er minder Nederlandse mensen aangenomen worden (die wel wit werken). Gelukkig is niet iedereen zo.
Gast- Gast
Bacio schreef:Je hebt niet zoveel te willen, dit is nu verplicht. Ik vind de Nederlandse taal leren niet nodig. Nederlands is een taal die weinig mensen kennen en moeilijk is om te leren. Vervolgens leer je dan nederlands te spreken, maar door je accent spreken mensen toch de hele tijd Engels tegen je. Heeft dus totaal geen zin.Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Niet mee eens. Ik ken 2 vrouwen die de taal zeer goed machtig zijn en dit heeft ze zeker geholpen goed te immigreren en werk te vinden.
Als je als asielzoeker binnenkwam vroeger mocht je niet werken en geen NLse les volgen. Er was tenslotte geen zekerheid op dat je mocht blijven. Als ze dan eindelijk NLse les mochten volgen waren er wachtlijsten en toen duurde het hele proces om toegelaten of afgewezen te worden veel langer. Geen idee hoe dat nu is maar als je een verblijfsvergunning aanvraagt vanuit het buitenland zul je eerst je inburgering moeten halen en NLs spreken.
Gast- Gast
Dat is gedeeltelijk waar. Als je uit een Westers land komt, kun je gewoon komen en moet je je inburgering binnen de eerste 3 jaar van je verblijfsvergunning voldoen in Nederland. De gemeentelijke instellingen die dit verzorgen, zijn dramatisch slecht. (denk aan leraren die zelf het Nederlands niet volledig beheersen, niet op komen dagen, als universitair afgestudeerde zit je naast iemand die alleen een basisschool opleiding heeft afgerond etc)Zus schreef:Bacio schreef:Je hebt niet zoveel te willen, dit is nu verplicht. Ik vind de Nederlandse taal leren niet nodig. Nederlands is een taal die weinig mensen kennen en moeilijk is om te leren. Vervolgens leer je dan nederlands te spreken, maar door je accent spreken mensen toch de hele tijd Engels tegen je. Heeft dus totaal geen zin.Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Niet mee eens. Ik ken 2 vrouwen die de taal zeer goed machtig zijn en dit heeft ze zeker geholpen goed te immigreren en werk te vinden.
Als je als asielzoeker binnenkwam vroeger mocht je niet werken en geen NLse les volgen. Er was tenslotte geen zekerheid op dat je mocht blijven. Als ze dan eindelijk NLse les mochten volgen waren er wachtlijsten en toen duurde het hele proces om toegelaten of afgewezen te worden veel langer. Geen idee hoe dat nu is maar als je een verblijfsvergunning aanvraagt vanuit het buitenland zul je eerst je inburgering moeten halen en NLs spreken.
Bacio- Prater
Dat ligt toch echt voornamelijk aan de wetgevers dan. Die hoeven toch niet zwart uit te betalen?Peachy schreef:Hier zijn 'de Polen' vooral in de tuin/kassenbouw actief. Op zich niet heel erg, ware het niet dat een groot deel zwart werkt. Dat staat mij tegen. Wel van Nederland profiteren, maar geen belasting etc betalen. Hierdoor zijn ze ook nog eens een stuk goedkoper, waardoor er minder Nederlandse mensen aangenomen worden (die wel wit werken). Gelukkig is niet iedereen zo.
luisa- Prater
Waarom denk je dat er Polen in Nederland zijn? Zij hebben geen uitkeringen, pensioen, zorgtoeslagen, bijstand en al wat niet meer. Door zwart te werken, hebben ze hier nog steeds geen recht op.
Bacio- Prater
Bacio schreef:Dat is gedeeltelijk waar. Als je uit een Westers land komt, kun je gewoon komen en moet je je inburgering binnen de eerste 3 jaar van je verblijfsvergunning voldoen in Nederland. De gemeentelijke instellingen die dit verzorgen, zijn dramatisch slecht. (denk aan leraren die zelf het Nederlands niet volledig beheersen, niet op komen dagen, als universitair afgestudeerde zit je naast iemand die alleen een basisschool opleiding heeft afgerond etc)Zus schreef:Bacio schreef:Je hebt niet zoveel te willen, dit is nu verplicht. Ik vind de Nederlandse taal leren niet nodig. Nederlands is een taal die weinig mensen kennen en moeilijk is om te leren. Vervolgens leer je dan nederlands te spreken, maar door je accent spreken mensen toch de hele tijd Engels tegen je. Heeft dus totaal geen zin.Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Ok dat wist ik niet, deze kwamen niet uit Europa idd maar waren zeer gemotiveerd. Ik denk ook dat als je hier wilt wonen je zelf op genoeg manieren NLs kunt leren, zeker als je 3 jaar de tijd hebt in Nederland. Een vriendin van me sloot zichzelf 3 maanden op en leerde in sie tijd de taal vanuit Peru. Dan moet het zeker wel mogelijk zijn in 3 jaar.
Gast- Gast
De inburgeringstest halen en echt Nederlands kunnen is een heel ander verhaal. Mijn vriend sprak na een half jaar al vloeiend Nederlands. Een vriendin van mij heeft geen talenknobbel en bakt er nog steeds niets van, tsja...
Bacio- Prater
Heel erg oneens met Angelnyn. Waarom heb jij meer recht op een baan als iemand uit Polen? Omdat jij toevallig hier geboren bent? Wat heb je ervoor gedaan om dat geboorterecht te verdienen? Ja hartstikke kut als je geen baan kunt vinden, maar dat is voor een Pool ook zo. Als jij hier geen werk kunt krijgen, en ook in de toekomst geen uitzicht hebt op werk, zou jij dan niet over de grens gaan kijken? Werkloosheid is voor de mensen die het treft enorm rot, maar ik vind het raar om te zeggen dat het eigen volk voor gaat, gewoon omdat je het pure geluk hebt gehad om geboren te worden in een land waar het goed gaat. Dat is niet jouw verdienste, dat is geluk. Die Poolse mensen willen ook gewoon hun gezin onderhouden, hun rekeningen betalen, een beter leven opbouwen.
Maar ik ben het wel eens met de stelling. Als je je in Nederland gaat vestigen, neem dan de moeite om de taal en de gebruiken te leren. Ook als je tijdelijk, maar wel voor langere tijd naar Nederland komt, vind ik het mensen sieren als ze de taal leren. En wat betreft de belasting, ik geloof dat niemand voor belastingontduiking is, dus ook niet van immigranten.
Maar ik ben het wel eens met de stelling. Als je je in Nederland gaat vestigen, neem dan de moeite om de taal en de gebruiken te leren. Ook als je tijdelijk, maar wel voor langere tijd naar Nederland komt, vind ik het mensen sieren als ze de taal leren. En wat betreft de belasting, ik geloof dat niemand voor belastingontduiking is, dus ook niet van immigranten.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Heb je ook gelijk in! Iedereen hier weet dat het gedaan wordt, maar niemand doet er iets aan (overheid, politie etc). Als werkgever streef je altijd naar zo veel mogelijk winst. Zwartwerkers zijn stukke goedkoper, dus dan is de keuze vaak al snel gemaakt. Misschien dat er een aantal zijn die het risico niet durven te lopen, maar dat weegt niet op tegen de rest.luisa schreef:Dat ligt toch echt voornamelijk aan de wetgevers dan. Die hoeven toch niet zwart uit te betalen?Peachy schreef:Hier zijn 'de Polen' vooral in de tuin/kassenbouw actief. Op zich niet heel erg, ware het niet dat een groot deel zwart werkt. Dat staat mij tegen. Wel van Nederland profiteren, maar geen belasting etc betalen. Hierdoor zijn ze ook nog eens een stuk goedkoper, waardoor er minder Nederlandse mensen aangenomen worden (die wel wit werken). Gelukkig is niet iedereen zo.
Gast- Gast
Ik ben het er helemaal mee eens. Hoewel wij Nederlands zelf de 'fout' hebben begaan om de eerste werknemers uit het buitenland in wijken buiten de stad te stoppen en geen Nederlands aan te bieden (ze gingen immers toch weer weg), vind ik het aanpassen aan het land waar je woont. werkt en waar je kinderen naar school gaan absoluut verplicht. Ik heb me zelf 2 keer in een ander land gesetteld, in Oostenrijk moest ik de taal van 0 naar 100 leren en een ontzettend moeilijke toets doen om een diploma te halen dat me in staat stelde om te mogen werken. Ik heb hem dan wel gehaald maar er waren genoeg asielzoekers die daar in de wachtkamer zaten die hem al voor de 5e keer deden. Uiteindelijk dwing je de mensen wel om de taal echt goed te leren, goed genoeg om te kunnen werken.
Hier moet ik waarschijnlijk uiteindelijk ook een taaltoets doen, helemaal redelijk. IK heb besloten in een ander land te gaan wonen, dan moet ik me ook aanpassen. Nu spreek ik vloeiend Engels dus dat komt goed, maar ik merk vaak nog wel dat het jargon goed beheersen in een andere taal best lastig is!
Nu terug naar het topic: ja, ik vind dat als jij de keuze maakt in een ander land je bestaan op te bouwen (dus niet tijdelijk), dat je dan de taal moet leren en de cultuur moet respecteren. Sterker nog, ik vind dat je anders gewoon niet in het land mag blijven. Niks PVV gedachtes, ik vind dat aanpassen hoort.
Hier moet ik waarschijnlijk uiteindelijk ook een taaltoets doen, helemaal redelijk. IK heb besloten in een ander land te gaan wonen, dan moet ik me ook aanpassen. Nu spreek ik vloeiend Engels dus dat komt goed, maar ik merk vaak nog wel dat het jargon goed beheersen in een andere taal best lastig is!
Nu terug naar het topic: ja, ik vind dat als jij de keuze maakt in een ander land je bestaan op te bouwen (dus niet tijdelijk), dat je dan de taal moet leren en de cultuur moet respecteren. Sterker nog, ik vind dat je anders gewoon niet in het land mag blijven. Niks PVV gedachtes, ik vind dat aanpassen hoort.
Marsy28- Prater
- Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Lennox schreef:Pippa schreef:Lennox schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt iemand zal zijn die op deze stelling een antwoord geeft á la: "Wat? Nee natuurlijk niet, wat een dikke onzin is dat!"
Waarom vinden Immigranten dat dan wel? En zijn er mensen die al 20 jaar in Nederland wonen die niet verder komen dan "hallo" en "doei".... waarom wordt daar niet iets aan/mee gedaan dan?
Ik denk eigenlijk dat de mensen die geen Nederlands kúnnen spreken steeds minder worden. Ik woon in een flat met redelijk veel allochtonen en eigenlijk spreekt hier iedereen wel een redelijk woordje Nederlands. Niet allemaal even vloeiend, maar voldoende om je mee te redden. Ik denk dat vooral de eerste generatie allochtonen slecht Nederlands spreken. Inmiddels zitten we al in de tweede of derde generatie en komt de volgende er binnen nu en tien jaar aan.
C.iske zat op een voorschool met vrijwel alleen maar allochtone kinderen waarvan het meerendeel van de ouders geen woord nederlands spraken. Daar waren ook kinderen die, tegen de tijd dat ze naar de kleuterschool gingen, nog geen woord nederland spraken.
Ik ben het met de stelling eens. Als je hierkomt wonen, moet je ervoor zorgen dat je, je verstaanbaar kunt maken en heb de regels van het land na te leven.
Gast- Gast
Ik vind het opvallend dat deze stelling vaak gebruikt lijkt te worden voor mensen die allang Nederlander zijn. En Nederlands spreken, maar bijv wel een andere religie hebben, een hoofddoek dragen of er andere gewoonten op na houden. Alleen is het grappige dat die mensen net zoveel Nederlander zijn als jij en ik, en dan zou die stelling inhouden dat we massaal ook maar een hoofddoek moeten gaan dragen en halal moeten slachten
Ik ben sowieso allergisch voor het woord aanpassen. Zolang mensen zich kunnen redden, al is het in het Engels, zal het mij worst wezen of ze zich aanpassen. En die zullen mogen hier van mij ook werken.
Plus: een van de slechtst geïntegreerde groepen zijn de Chinezen. Daar hoor je niemand over. Die spreken massaal de taal niet, verkeren alleen in eigen kringen, werken allemaal samen in het eigen restaurant, en niemand klaagt...... Maar gaat het om andere groepen dan heeft iedereen het hoogste woord.
Ik ben sowieso allergisch voor het woord aanpassen. Zolang mensen zich kunnen redden, al is het in het Engels, zal het mij worst wezen of ze zich aanpassen. En die zullen mogen hier van mij ook werken.
Plus: een van de slechtst geïntegreerde groepen zijn de Chinezen. Daar hoor je niemand over. Die spreken massaal de taal niet, verkeren alleen in eigen kringen, werken allemaal samen in het eigen restaurant, en niemand klaagt...... Maar gaat het om andere groepen dan heeft iedereen het hoogste woord.
Gast- Gast
Pagina 2 van 11 • 1, 2, 3, ... 9, 10, 11
Soortgelijke onderwerpen
» NL-liedjes: welke moet een migrant echt mee!
» Wat moet jij echt nog doen vandaag?
» Ik moet echt even iets kwijt over dit forum.
» Wat moet je écht gegeten hebben met de kerst?..
» Welke series moet je echt zien?
» Wat moet jij echt nog doen vandaag?
» Ik moet echt even iets kwijt over dit forum.
» Wat moet je écht gegeten hebben met de kerst?..
» Welke series moet je echt zien?
Pagina 2 van 11
Permissies van dit forum: