Als je in Nederland wil wonen, moet je je ook echt aanpassen
+30
luisa
Sayuri
Antibes
Printje
Sea of Trees
Steep
Elliot
Ragazza
Fortissimo
stella.nova
Pineco
Jeanette
Charles
Starla
Rush
Bolleke
Paper Crown
Carmen_
TukTuk
Luce
Tania
Minx
rapa nui
Rovine
Marsy28
SuperGrover
Saga
Bacio
Toet
Marin
34 plaatsers
Pagina 1 van 11
Pagina 1 van 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Als je in Nederland wil wonen, moet je je ook echt aanpassen
Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Eens, of oneens?
Gast- Gast
Re: Als je in Nederland wil wonen, moet je je ook echt aanpassen
Als je geen auto bezit hoef je van mij geen wegenbelasting te betalen hoor
Maar voor de rest eens. In elk geval dezelfde rechten en plichten hebben als iedere andere Nederlander, en zorgen dat je de Nederlandse taal beheerst. Dat je onderling je eigen taal spreekt, zelfs in het openbaar, dat vind ik dan weer niet erg. Alleen op de werkvloer vind ik niet dat je onderling je eigen taal zou moeten spreken.
Maar voor de rest eens. In elk geval dezelfde rechten en plichten hebben als iedere andere Nederlander, en zorgen dat je de Nederlandse taal beheerst. Dat je onderling je eigen taal spreekt, zelfs in het openbaar, dat vind ik dan weer niet erg. Alleen op de werkvloer vind ik niet dat je onderling je eigen taal zou moeten spreken.
Gast- Gast
Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Eens! Ik vind dat je je aan moet passen. Als ik zelf zou besluiten om naar een ander land te verhuizen zou ik dit ook doen. Ik kan er heel slecht tegen als mensen hier al jaren wonen en niet tot nauwelijks Nederlands kunnen spreken.
Gast- Gast
Ja, tuurlijk. Waar je ook gaat wonen, je zult je m.i. altijd aan de regels en cultuur van dat land aan dienen te passen. Wat overigens niet betekent dat je jouw eigen cultuur niet kan behouden.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Natuurlijk moet je je zo goed mogelijk aanpassen. Maar dat is niet altijd even makkelijk.
Ik vind er niks mis mee om nog bepaalde dingen uit je eigen cultuur te willen behouden of je kinderen daarmee te laten opgroeien. Maar sommige zaken (zoals taal leren) zijn toch eigenlijk vrij essentieel voor het dagelijkse leven. Maar dat dit heel lastig kan zijn, realiseer ik me ook heel goed.
Ja, je past je maar aan, is soms gewoon te simplistisch gedacht.
Ik vind er niks mis mee om nog bepaalde dingen uit je eigen cultuur te willen behouden of je kinderen daarmee te laten opgroeien. Maar sommige zaken (zoals taal leren) zijn toch eigenlijk vrij essentieel voor het dagelijkse leven. Maar dat dit heel lastig kan zijn, realiseer ik me ook heel goed.
Ja, je past je maar aan, is soms gewoon te simplistisch gedacht.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt iemand zal zijn die op deze stelling een antwoord geeft á la: "Wat? Nee natuurlijk niet, wat een dikke onzin is dat!"
Gast- Gast
Lennox schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt iemand zal zijn die op deze stelling een antwoord geeft á la: "Wat? Nee natuurlijk niet, wat een dikke onzin is dat!"
Nou ja, op zich kan ik me ook wel voorstellen dat er een ander antwoord is. Hangt ook wel béétje af van de situatie natuurlijk.
Als je je echt voorgoed wilt vestigen in Nederland, is het wel slim om te investeren in je verblijf. Maar als het tijdelijk is (bijv. als expat zijnde, au pair, of buitenlandse student), is de kans kleiner dat je al die moeite doet.
Is niet wat Pippa bedoelde (ik denk namelijk dat ze meer op immigranten doelde), maar ik kan best situaties bedenken waarin ik me kan voorstellen dat je niet aan dat soort 'eisen' hoeft te voldoen. Ik vind dat óók in het buitenland wonen, in dit geval dus Nederland, en in zo'n geval hoef je niet persé de taal te leren.
Marin- Lady Post-a-lot
Lennox schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt iemand zal zijn die op deze stelling een antwoord geeft á la: "Wat? Nee natuurlijk niet, wat een dikke onzin is dat!"
Waarom vinden Immigranten dat dan wel? En zijn er mensen die al 20 jaar in Nederland wonen die niet verder komen dan "hallo" en "doei".... waarom wordt daar niet iets aan/mee gedaan dan?
Gast- Gast
Pippa schreef: En zijn er mensen die al 20 jaar in Nederland wonen die niet verder komen dan "hallo" en "doei".... waarom wordt daar niet iets aan/mee gedaan dan?
Wat zie je voor je dan wat er gedaan aan moet worden? Welke tien jaar weer een nieuwe taaltest met opfriscursus? Hoe controleer je wie goed de taal spreekt en wie niet?
Laatst aangepast door Marin op di 2 apr 2013 - 6:59; in totaal 1 keer bewerkt
Marin- Lady Post-a-lot
[quote="Pippa"]
Waarom vinden Immigranten dat dan wel? En zijn er mensen die al 20 jaar in Nederland wonen die niet verder komen dan "hallo" en "doei".... waarom wordt daar niet iets aan/mee gedaan dan? [/quote
Goed punt. Ik denk dat dat deels ook komt doordat 'vroeger' veel minder gestimuleerd werd om nl te leren. Pas sinds een jaar of 5 bestaat er een taaltoets voor immigranten.
Waarom vinden Immigranten dat dan wel? En zijn er mensen die al 20 jaar in Nederland wonen die niet verder komen dan "hallo" en "doei".... waarom wordt daar niet iets aan/mee gedaan dan? [/quote
Goed punt. Ik denk dat dat deels ook komt doordat 'vroeger' veel minder gestimuleerd werd om nl te leren. Pas sinds een jaar of 5 bestaat er een taaltoets voor immigranten.
luisa- Prater
Nou, ze komen toch ooit Nederland in? Dan moeten er toch duidelijke(re) regels gesteld worden over het hoe & wat? Ik weet niet of dat realistisch is hoor, maar kan me er soms echt aan storen dat je zo moeilijk kunt communiceren met mensen, terwijl ze al jaren in Nederland wonen, kinderen hebben (die héél goed Nederland spreken).
Gast- Gast
Lennox schreef:Als je geen auto bezit hoef je van mij geen wegenbelasting te betalen hoor .
Haha, dat lijkt me logisch Maar doelde meer op mensen uit bv. Polen die hier nog in hun Poolse auto rijden en daar dus wegenbelasting betalen, terwijl ze in Nederland wonen, al jaren!
Gast- Gast
Absoluut mee eens. Mijn mening is daarin vrij kritisch, ik vind dat ons land het in sommigen dingen te ver heeft laten komen.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Pippa schreef:Lennox schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt iemand zal zijn die op deze stelling een antwoord geeft á la: "Wat? Nee natuurlijk niet, wat een dikke onzin is dat!"
Waarom vinden Immigranten dat dan wel? En zijn er mensen die al 20 jaar in Nederland wonen die niet verder komen dan "hallo" en "doei".... waarom wordt daar niet iets aan/mee gedaan dan?
Ik denk eigenlijk dat de mensen die geen Nederlands kúnnen spreken steeds minder worden. Ik woon in een flat met redelijk veel allochtonen en eigenlijk spreekt hier iedereen wel een redelijk woordje Nederlands. Niet allemaal even vloeiend, maar voldoende om je mee te redden. Ik denk dat vooral de eerste generatie allochtonen slecht Nederlands spreken. Inmiddels zitten we al in de tweede of derde generatie en komt de volgende er binnen nu en tien jaar aan.
Gast- Gast
Pippa schreef:Lennox schreef:Als je geen auto bezit hoef je van mij geen wegenbelasting te betalen hoor .
Haha, dat lijkt me logisch Maar doelde meer op mensen uit bv. Polen die hier nog in hun Poolse auto rijden en daar dus wegenbelasting betalen, terwijl ze in Nederland wonen, al jaren!
Ik denk omdat zij hier officieel niet wonen? (tijdelijke woonruimte enzo, een paar weken per jaar terugkeren naar hun eigen land) maar ik weet het fijne er niet van..
Daarbij vind ik het trouwens wel waardeloos dat de oostblokkers zoveel werk van Nederlanders overnemen.
Laatst aangepast door Toet op di 2 apr 2013 - 7:02; in totaal 1 keer bewerkt
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Je hebt niet zoveel te willen, dit is nu verplicht. Ik vind de Nederlandse taal leren niet nodig. Nederlands is een taal die weinig mensen kennen en moeilijk is om te leren. Vervolgens leer je dan nederlands te spreken, maar door je accent spreken mensen toch de hele tijd Engels tegen je. Heeft dus totaal geen zin.Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Pippa schreef:Nou, ze komen toch ooit Nederland in? Dan moeten er toch duidelijke(re) regels gesteld worden over het hoe & wat? Ik weet niet of dat realistisch is hoor, maar kan me er soms echt aan storen dat je zo moeilijk kunt communiceren met mensen, terwijl ze al jaren in Nederland wonen, kinderen hebben (die héél goed Nederland spreken).
Ja, ik denk dat destijds de regels gewoon minder streng waren. Je ziet het heel veel inderdaad, dat de kinderen veel beter Nederlands spreken, vaak tweede of derde generatie zijn, en de taal snel oppikken door school, maar dat de ouders' sociale cirkeltje beperkt blijft. Dat is natuurlijk een groot probleem.
Het is alleen zo lastig op te lossen. Er worden echt wel cursussen aangeboden voor dit soort mensen, maar uiteindelijk moet het vanuit henzelf komen om dat te willen. Als zij al jarenlang zich zo weten te redden, waarom veranderen? (Even vanuit hun oogpunt gezien.)
Marin- Lady Post-a-lot
Dat zie ik dan anders op mijn werk en in de buurt waar ik woon, in de leeftijd 30 - 50 jaar zie ik nog (erg) veel mensen die de taal wel heel erg slecht beheersen. Dat belemmert soms ook wel met werken, waar ik met heel veel allochtone mensen werk.
Gast- Gast
Oh, da's vreemd. Als je hier voor een paar jaar komt begrijp ik dat wel, maar als je langer dan een paar jaar hier blijft, dan vind ik dat een rare beredenatie. Dan zonder je jezelf ook ontzettend af van de Nederlandse samenleving.Bacio schreef:Je hebt niet zoveel te willen, dit is nu verplicht. Ik vind de Nederlandse taal leren niet nodig. Nederlands is een taal die weinig mensen kennen en moeilijk is om te leren. Vervolgens leer je dan nederlands te spreken, maar door je accent spreken mensen toch de hele tijd Engels tegen je. Heeft dus totaal geen zin.Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Gast- Gast
En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
luisa- Prater
luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Ik weet er hier in mijn straat 10 die gewoon met hun gezin hier wonen, voor altijd, maar toch echt met een Pools kenteken rijden. Het mag niet inderdaad, maar er wordt blijkbaar vrij weinig mee gedaan. En het scheelt zó veel geld..
Gast- Gast
Ze willen het vast wel, maar het is duidelijk dat jij hier nog nooit mee te maken hebt gehad. De nederlandse lessen zijn echt van in en in slechte kwaliteit. Je moet onwijs dedicated en makkelijk kunnen leren om het op te pikken uit die lessen. Je kunt natuurlijk goed onderwijs volgen (zoals Nederlands als tweede taal aan de UvA), maar dan mag je wel even 1000 euro neertellen voor een paar lesjes.Pippa schreef:Lennox schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt iemand zal zijn die op deze stelling een antwoord geeft á la: "Wat? Nee natuurlijk niet, wat een dikke onzin is dat!"
Bacio- Prater
luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Nou hier zie je anders ook genoeg vrouwen hoor.. Pff wordt echt gek van die polen, op mijn werk is meer dan de helft pools, ze jatten al het werk weg.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Vind je? Ik woon dan in Amsterdam, dus dat is misschien anders. Alles en iedereen is hier Engels, zelfs alle bordjes zijn in t Engels. Ik zou zelf geen Nederlands leren als ik hier zou gaan wonen. Dat zou ik echt niet nodig vinden.Lennox schreef:Oh, da's vreemd. Als je hier voor een paar jaar komt begrijp ik dat wel, maar als je langer dan een paar jaar hier blijft, dan vind ik dat een rare beredenatie. Dan zonder je jezelf ook ontzettend af van de Nederlandse samenleving.Bacio schreef:Je hebt niet zoveel te willen, dit is nu verplicht. Ik vind de Nederlandse taal leren niet nodig. Nederlands is een taal die weinig mensen kennen en moeilijk is om te leren. Vervolgens leer je dan nederlands te spreken, maar door je accent spreken mensen toch de hele tijd Engels tegen je. Heeft dus totaal geen zin.Pippa schreef:Als je in Nederland wil (komen) wonen, moet je je ook echt aanpassen door de Nederlandse taal te (leren) spreken, wegenbelasting in Nederland te betalen en dat soort zaken.
Eens, of oneens?
Bacio- Prater
Pippa schreef:luisa schreef:En die Polen komen hier vooral om te werken, puur even geld te verdienen. Vaak ook alleen mannen en niet de hele familie. Ik denk dat zij vaak niet hier komen met het idee zich hier te vestigen, maar voor tijdelijk. Ook al blijven ze ongetwijfeld vaak jaren. Helaas kunnen eu burgers niet verplicht worden om de taal te leren. In hun Poolse bak blijven rijden mag als het goed is officieel ook niet.
Ik snap ook niet dat daar niet meer op gecontroleerd wordt. Volgens mij is het zo dat als je in nl staat ingeschreven je maar voor een paar wejen/maanden met buitenlands kenteken mag rijden. Ook als je niet ingeschreven staat trouwens, maar goed dan is het lastig aantonen.
Ik weet er hier in mijn straat 10 die gewoon met hun gezin hier wonen, voor altijd, maar toch echt met een Pools kenteken rijden. Het mag niet inderdaad, maar er wordt blijkbaar vrij weinig mee gedaan. En het scheelt zó veel geld..
luisa- Prater
Pagina 1 van 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Soortgelijke onderwerpen
» NL-liedjes: welke moet een migrant echt mee!
» Wat moet jij echt nog doen vandaag?
» Ik moet echt even iets kwijt over dit forum.
» Wat moet je écht gegeten hebben met de kerst?..
» Welke series moet je echt zien?
» Wat moet jij echt nog doen vandaag?
» Ik moet echt even iets kwijt over dit forum.
» Wat moet je écht gegeten hebben met de kerst?..
» Welke series moet je echt zien?
Pagina 1 van 11
Permissies van dit forum: