Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hulpouder

+53
Rush
Bolleke
Zora
Liadan
Lejow
Aoi
Sea of Trees
Luce
chipa
SarahKey
Parisienne
Printje
CCC
Aimee
meisjesmama
Linda
Annie24
Manderijn
Shopaholic
bolus26
Dolphinne
Zenna
kwebbeltje
rianne287
PrimaBella
Novalee
studiebol
Aagje!
Sarah1985
Snoopy
Floor
Caroow
Charles
joyce0606
Sophiee
VeryCherry
P.s.
Darius
Parel
Paper Crown
Filoria
Roodkapje
Thunder
Sun88
Steep
xxjojootjexx
Mamsie
Twellie
LMCurious
PapillonRose
kwak
Sanne
Tania
57 plaatsers

Pagina 10 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Ga naar beneden

Hulpouder - Pagina 10 Empty Re: Hulpouder

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 9:26

Zora schreef:Ik zit dit topic met toch wel wat verbazing te lezen... Dat er extra begeleiding nodig is bij een schoolreisje of schoolkamp, soit. Maar sinds wanneer moet er zoveel ondernomen worden op school? Hoort dat bij de taak van de school en de leerkrachten? Ik snap dat het leuk is om eens een wandeling te maken, of naar de kinderboerderij te gaan, maar nodig is het niet, en al helemaal niet als je dat niet aankunt met personeel alleen. Een school behoort lijkt mij alleen dat te organiseren wat het ook daadwerkelijk zelf kan realiseren.

En daarbij; helpen met versieren etc? Ik werk in een GGZ-instelling waarbij we nu bijvoorbeeld met Pasen ook de boel leuk versierd hebben. Dan verwachten we toch echt niet dat de ouders van onze clientjes ons daarbij komen helpen hoor. Laat staan dat ze de duplo in de speelkamers moeten komen soppen. Mocht het nodig zijn, dan doen we dat toch echt zelf. Hebben we geen beschikbaar personeel tijdens werktijden, dan blijft er een aantal collega's toch echt gewoon wat langer.

Gek hoe de verwachtingen en standaarden tussen scholen en andere werkvelden zo verschillen smile

Werk je in een woonvoorziening of op een dagverblijf? Ik heb op beiden gewerkt en op te dagverblijf werd een andere participatie van de ouders verwacht als in de woonvoorziening. In de laatste woonden ze, aten ze, was een groot deel verzorging terwijl e op dagbesteding veel meer ontwikkelingsgericht bezig bent.

Men moet zich ook realiseren dat handenarbeid op veel scholen niet meer bestaat. Dat komt dus op de juf neer. Het is wel belangrijk voor de ontwikkeling maar schilderen met 29 kleuters is nogal een opgave in je eentje. Evenals een paas of kerstontbijt.

Laatst aangepast door Sunprincess op wo 13 maa 2013 - 9:30; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Lejow wo 13 maa 2013 - 9:27

Zal niet verwonderlijk zijn, maar ik ben het eens met SP!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Printje wo 13 maa 2013 - 9:28

Lejow schreef:Zal niet verwonderlijk zijn, maar ik ben het eens met SP!

En uiteraard ik ook angel
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 9:29

Pippa schreef:Het lijkt mij ook enorm leuk, maar moeilijk doen? Ik denk dat er soms ouders zijn die echt niet anders kunnen en dat vind ik wel sneu voor ze, en voor hun kinderen. Ik was vroeger reuze trots dat mijn moeder meeging met dingen smile

Nou als ouders zeggen dat ze er domweg geen zin in hebben, vind ik dat vooral sneu voor er kind.

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 13 maa 2013 - 9:30

Maar zoveel verschilt een Jenaplan school hierin toch niet t.o.v. een andere basisschool? De kinderen van een vriendin van mij gaan naar een katholieke basisschool en daar vragen ze net zoveel van ouders als op de school waar mijn dochter naartoe gaat. En de basisschool bij mijn werk gaat er ook op dezelfde manier mee om.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Zora wo 13 maa 2013 - 9:32

Sunprincess schreef:
Zora schreef:Ik zit dit topic met toch wel wat verbazing te lezen... Dat er extra begeleiding nodig is bij een schoolreisje of schoolkamp, soit. Maar sinds wanneer moet er zoveel ondernomen worden op school? Hoort dat bij de taak van de school en de leerkrachten? Ik snap dat het leuk is om eens een wandeling te maken, of naar de kinderboerderij te gaan, maar nodig is het niet, en al helemaal niet als je dat niet aankunt met personeel alleen. Een school behoort lijkt mij alleen dat te organiseren wat het ook daadwerkelijk zelf kan realiseren.

En daarbij; helpen met versieren etc? Ik werk in een GGZ-instelling waarbij we nu bijvoorbeeld met Pasen ook de boel leuk versierd hebben. Dan verwachten we toch echt niet dat de ouders van onze clientjes ons daarbij komen helpen hoor. Laat staan dat ze de duplo in de speelkamers moeten komen soppen. Mocht het nodig zijn, dan doen we dat toch echt zelf. Hebben we geen beschikbaar personeel tijdens werktijden, dan blijft er een aantal collega's toch echt gewoon wat langer.

Gek hoe de verwachtingen en standaarden tussen scholen en andere werkvelden zo verschillen smile

Werk je in een woonvoorziening of op een dagverblijf? Ik heb op beiden gewerkt en op te dagverblijf werd een andere participatie van de ouders verwacht als in de woonvoorziening. In de laatste woonden ze, aten ze, was een groot deel verzorging terwijl e op dagbesteding veel meer ontwikkelingsgericht bezig bent.

Men môe zich ook realiseren dat handenarbeid op veel scholen niet meer bestaat. Dat kimt ds op de juf neer. Het is wel belangrijk voor de ontwikkeling maar schilderen met 29 kleuters is nogal een opgave in je eentje. Evenals een paas of kerstontbijt.

Het is een ambulante instelling. Kinderen verblijven hoogstens een ochtend bij ons per keer. Er zijn wel kinderen die weken/maanden/jaren elke week bij ons komen. Die ouders zijn dus min of meer wel vaste gasten bij ons smile Als wij dagelijkse verzorging zouden bieden zoals jij noemt, zou ik het minder gek vinden als er participatie verwacht wordt van ouders. Het is immers jouw kind dat verzorgd wordt, en als het goed is kan de ouder dat net zo goed, zo niet beter.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Printje wo 13 maa 2013 - 9:33

Liadan schreef:Maar zoveel verschilt een Jenaplan school hierin toch niet t.o.v. een andere basisschool? De kinderen van een vriendin van mij gaan naar een katholieke basisschool en daar vragen ze net zoveel van ouders als op de school waar mijn dochter naartoe gaat. En de basisschool bij mijn werk gaat er ook op dezelfde manier mee om.

Onze insteek is denk ik anders, bij het jenaplan is er en hele theorie over hoe en waarom met ouderparticipatie, ik typ via iPad dus niet zo handig om helemaal uit te leggen maar wij hebben bijv. Veel vieringen, uitstapjes, laatste schoolweek, etc. Ik heb dat op andere scholen nooit zo meegemaakt als hier zeg maar. Hier is veel meer wisselwerking en contact met ouders voor mijn gevoel.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Luce wo 13 maa 2013 - 9:38

Lejow schreef:
Luce schreef:
Pippa schreef:
Luce schreef:School is geen opvang? Wat een rare uitspraak. Natuurlijk is school een soort van opvang. Je kind gaat er toch elke dag heen?

Ja maar je kind gaat toch niet naar school zodat jij kan werken? Maar om te leren. Een kind gaat wel naar het KDV omdat jij op dat moment niet voor je eigen kind kan zorgen, dus dan vind ik daar wel verschil in zitten.

En dan? Mijn kind gaat nu naar de opvang op 2 dagen. Als hij naar school gaat, hoef ik geen opvang meer te regelen want hij gaat naar school. Maar ik moet toch werken die dagen. School is óók opvang? Je kunt kinderen toch bijv niet zomaar naar huis sturen in de overtuiging dat de ouders wel thuis zijn?

School is geen opvang, in de zorg dat je kind er zit omdat jij moet werken.
Je kind zit er omdat het (met 5 jaar) leerplichtig is.

Lees je wel wat ik schrijf?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Liadan wo 13 maa 2013 - 9:39

Printje schreef:
Liadan schreef:Maar zoveel verschilt een Jenaplan school hierin toch niet t.o.v. een andere basisschool? De kinderen van een vriendin van mij gaan naar een katholieke basisschool en daar vragen ze net zoveel van ouders als op de school waar mijn dochter naartoe gaat. En de basisschool bij mijn werk gaat er ook op dezelfde manier mee om.

Onze insteek is denk ik anders, bij het jenaplan is er en hele theorie over hoe en waarom met ouderparticipatie, ik typ via iPad dus niet zo handig om helemaal uit te leggen maar wij hebben bijv. Veel vieringen, uitstapjes, laatste schoolweek, etc. Ik heb dat op andere scholen nooit zo meegemaakt als hier zeg maar. Hier is veel meer wisselwerking en contact met ouders voor mijn gevoel.
Ja, dat klopt, dat weet ik en het hoe en waarom zal misschien wel anders zijn, maar ik herken niet dat er op andere scholen in mijn omgeving veel minder wisselwerking en contact is tussen de ouders. De school van mijn dochter heeft inderdaad veel meer vieringen, erg leuk is dat. En ook elke maand dat er activiteiten zijn door de hele school waarbij alle klassen van kleuters tot groep 8 gezamenlijk deelnemen aan de activiteiten (spettertijd noemen ze dat hier geloof ik). En ze gaan op schoolkamp vanaf groep 3 en zo zijn er nog wel meer verschillen.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 9:40

Zora schreef:
Sunprincess schreef:

Men môe zich ook realiseren dat handenarbeid op veel scholen niet meer bestaat. Dat kimt ds op de juf neer. Het is wel belangrijk voor de ontwikkeling maar schilderen met 29 kleuters is nogal een opgave in je eentje. Evenals een paas of kerstontbijt.

Het is een ambulante instelling. Kinderen verblijven hoogstens een ochtend bij ons per keer. Er zijn wel kinderen die weken/maanden/jaren elke week bij ons komen. Die ouders zijn dus min of meer wel vaste gasten bij ons smile Als wij dagelijkse verzorging zouden bieden zoals jij noemt, zou ik het minder gek vinden als er participatie verwacht wordt van ouders. Het is immers jouw kind dat verzorgd wordt, en als het goed is kan de ouder dat net zo goed, zo niet beter.

Tja en gek genoeg zijn ouders in een woonvoorziening veel minder betrokken als op dagbesteding. Mijn ervaring in de gehandicaptenzorg in dat je ook veel meer individueel werkt, als wij geen verven, deden de dat met1 of 2 kinderen en ik stond nooit in mijn eentje op de groep en de groep was nog veel kleiner ook.
Maar voor uitstapjes hadden we toch echt vrijwilligers nodig en we deden dan ook weinig uitstapjes

Gast
Gast

Bericht  Printje wo 13 maa 2013 - 9:43

Liadan, het zal idd ook wel erg schoolafhankelijk zijn maar bij d scholen waar ik voorheen gewerkt had was het gewoon enorm minimaal de ouderhulp en de leerkrachten daar wilden dat ook niet.

Bij mij zijn ouders altijd welkom, de hele dag, er komen best eens spontaan ouders mee knutselen oid. Ik vind het heerlijk zo. Uiteraard zijn er afspraken onderling maar ik heb niet te verbergen en wanneer een ouder vraagt of hij de ochtendkring een keer mag bijwonen nou helemaal prima.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan wo 13 maa 2013 - 9:44

Printje schreef:

Bij mij zijn ouders altijd welkom, de hele dag, er komen best eens spontaan ouders mee knutselen oid. Ik vind het heerlijk zo. Uiteraard zijn er afspraken onderling maar ik heb niet te verbergen en wanneer een ouder vraagt of hij de ochtendkring een keer mag bijwonen nou helemaal prima.
Dat is hier ook zo, leuk is dat. Ik heb ook al een keer met Y. mee in de kring gezeten smile .

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Lejow wo 13 maa 2013 - 9:47

Luce schreef:
Lejow schreef:
Luce schreef:
Pippa schreef:
Luce schreef:School is geen opvang? Wat een rare uitspraak. Natuurlijk is school een soort van opvang. Je kind gaat er toch elke dag heen?

Ja maar je kind gaat toch niet naar school zodat jij kan werken? Maar om te leren. Een kind gaat wel naar het KDV omdat jij op dat moment niet voor je eigen kind kan zorgen, dus dan vind ik daar wel verschil in zitten.

En dan? Mijn kind gaat nu naar de opvang op 2 dagen. Als hij naar school gaat, hoef ik geen opvang meer te regelen want hij gaat naar school. Maar ik moet toch werken die dagen. School is óók opvang? Je kunt kinderen toch bijv niet zomaar naar huis sturen in de overtuiging dat de ouders wel thuis zijn?

School is geen opvang, in de zorg zin dat je kind er zit omdat jij moet werken.
Je kind zit er omdat het (met 5 jaar) leerplichtig is.

Lees je wel wat ik schrijf?

Zorg moet trouwens zin zijn.
En ja hoor, ik lees prima wat je schrijft.
Ik ben het met je eens dat school opvang is. Dat is welke plek dan ook waar je kind langere tijd verblijft.
Alleen zijn de redenen waarom een kind op een KDV zit anders, dan waarom het op school zit.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lejow wo 13 maa 2013 - 9:48

Liadan schreef:
Printje schreef:

Dat is hier ook zo, leuk is dat. Ik heb ook al een keer met Y. mee in de kring gezeten smile .

Dat zou ik ook erg leuk vinden als ouders dat zouden doen.
Kan me trouwens ook prima voorstellen als collega's het niet fijn vinden hoor.
(en vind dat als je zo iets doet, je het wel kleuterbreed moet doen. Niet de ene klas wel, en de andere klas niet).
Maar zou zo iets bij ons gedaan worden, zijn ze van harte welkom. Volgens mij zijn heel veel ouders benieuwd wat er nou eigenlijk gedaan wordt zo'n dag.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje wo 13 maa 2013 - 9:51

Bij ons zijn overal ouders welkom maar ik ben er denk ik wel makkelijker in. Niet alles is bij ons bouwbreed. Ik heb bijv. Een inloopkwartier en ik wissel met een collega 1x per week een middag wat kinderen zodat we een middag alleen groep 1 kinderen hebben en de ander groep 2. Dit doen we zodat je eens diep op dingen in kan gaan met groep 2 en ook met groep 1 specifieke dingen kan doen.

Bij ons is er die ruimte om jezelf te zijn als juf, niet alles hoeft hetzelfde.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lejow wo 13 maa 2013 - 9:53

Printje schreef:Bij ons zijn overal ouders welkom maar ik ben er denk ik wel makkelijker in. Niet alles is bij ons bouwbreed. Ik heb bijv. Een inloopkwartier en ik wissel met een collega 1x per week een middag wat kinderen zodat we een middag alleen groep 1 kinderen hebben en de ander groep 2. Dit doen we zodat je eens diep op dingen in kan gaan met groep 2 en ook met groep 1 specifieke dingen kan doen.

Bij ons is er die ruimte om jezelf te zijn als juf, niet alles hoeft hetzelfde.

Dat is weer een andere discussie laughcry
Heb vandaag nog maar even zwijmelend naar mijn ABC muurtje gekeken
lol!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje wo 13 maa 2013 - 9:56

Hahahaha ik geloof het meteen. En stiekem toch zo laten hangen angel of nogmaals het balletje opgooien,
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 10:36

Manderijn schreef:
Zora schreef:

Nou inderdaad, wij zouden al terug moeten vallen dan op de kinderen (indien aanwezig) van onze bewoners. Mooie constructie zal dat worden. Maar goed, gelukkig word ons werkveld verrijkt met vrijwilligers! :cheering:
Juist, dat zeg ik dus ook al steeds. Mijn cliënten hebben ook ouders, en soms doen die wel eens iets, als ze het aanbieden, en meestal doen we het zelf en anders hebben we een vrijwilligersbestand.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 10:42

Artemis schreef:
Manderijn schreef:
Zora schreef:

Nou inderdaad, wij zouden al terug moeten vallen dan op de kinderen (indien aanwezig) van onze bewoners. Mooie constructie zal dat worden. Maar goed, gelukkig word ons werkveld verrijkt met vrijwilligers! :cheering:
Juist, dat zeg ik dus ook al steeds. Mijn cliënten hebben ook ouders, en soms doen die wel eens iets, als ze het aanbieden, en meestal doen we het zelf en anders hebben we een vrijwilligersbestand.

Dat is toch geen vergelijking? Jij als ouder bent nog steeds de eerst verantwoordelijke voor je kind.Familie van volwassenen in de zorg zijn dat niet. En sta jij in je eentje op 29 cliënten? Lijkt mij niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 10:46

Volgens mij gingen er bij mij vroeger nooit ouders mee op schoolreisjes of kamp. Mijn moeder was eens in de twee weken overblijfmoeder en deed zo nu en dan de was voor school, maar dat was geen verplichting. Doordat mijn moeder overblijfmoeder was mochten wij van school gratis overblijven. We zaten krap bij kas, dus die kans greep m'n moeder met beide handen aan.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 10:59

Mijn moeder hielp altijd op feestjes en in de bieb.
Op schoolreisje gingen er ook altijd ouders mee en op kamp gingen we pas in groep 8

Gast
Gast

Bericht  Manderijn wo 13 maa 2013 - 19:09

Sunprincess schreef:
Artemis schreef:
Manderijn schreef:
Zora schreef:

Dat is toch geen vergelijking? Jij als ouder bent nog steeds de eerst verantwoordelijke voor je kind.Familie van volwassenen in de zorg zijn dat niet. En sta jij in je eentje op 29 cliënten? Lijkt mij niet.

Nou dat laatste zou ik dan weer niet te snel roepen. Je hebt meerdere takken in de zorg, en met 29 cliënten zou ik sommige middagen blij zijn als her daar bij bleef. En hoe het dan op scholen ook un elkaar steekt met wie er nu de verandwoording heeft, ga er maar nier van uit dat je later niks voor je ouder(s) hoeft te doen. Want werken in een zorginstelling is heus niet makkelijker dan schooljuf zijn tegenwoordig.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  Bolleke wo 13 maa 2013 - 19:27

Er bestaan toch ook nog klassenhulpen?
De juf van C. knutselt heel wat af met de kinderen zonder hulp van de ouders. Ze maakt gewoon 2 groepen, de een gaat vandaag knutselen/verven en de andere groep een dag later. Zo word de grens ook wel steeds kleiner, als de gewone dingen die bij het onderwijs horen ook al onderseund moeten worden door ouders.
Straks kun je als je je kind brengt meteen blijven.
Nogmaals, ik vind niks met hulpouders, vind het mee gaan naar de gymles heel leuk, om te zien wat ze doen en C. vind dat heel erg leuk. Maar het onderwijs en alles wat bij de school hoort vind ik de verantwoordelijkheid van de medewerkers en het bestuur.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 20:14

Sunprincess schreef:
Artemis schreef:
Manderijn schreef:
Zora schreef:

Gek hoe de verwachtingen en standaarden tussen scholen en andere werkvelden zo verschillen Hulpouder - Pagina 10 561177

Nou inderdaad, wij zouden al terug moeten vallen dan op de kinderen (indien aanwezig) van onze bewoners. Mooie constructie zal dat worden. Maar goed, gelukkig word ons werkveld verrijkt met vrijwilligers! Hulpouder - Pagina 10 281626781

Geen 29 nee, maar die van mij gaan nooit naar huis, plus, ze moeten toch echt een hoop dingen doen, die ze niet zonder begeleiding mogen, en dat houdt dus in dat we heel veel zelf moeten improviseren en soms echt wel afhankelijk zijn van mensen van buitenaf, ouders of vrijwilligers, die iets op zich nemen. Gewoon omdat je in je eentje aan het werk bent, en als er iemand naar een rechtzaak ofzo moet, dan moet je wél mee. Soms aan de andere kant van het land, en je bent alleen, en je mag de rest niet alleen laten, en extra uren voor personeel zijn er dan ook maar zelden. Niet dat een schoolklas niet intensief is, ik ga weleens mee met de klas van mijn dochter, en dat is best pittig, maar ik denk dat ik aan die 8 van mij mijn handen net zo vol heb over het algemeen. Plus, in een schoolklas is een vechtpartijtje tussen twee leerlingen nog wel op te lossen, in mijn werk is dat meestal iets heftiger en gevaarlijker.

En nee, ouders zijn niet verantwoordelijk, maar zonder betrokkenheid van ouders of partners kan ik mijn werk echt niet normaal doen. Ik vind het wel degelijk een vergelijking. Onderwijs is niet de enige tak van sport waar te weinig geld, te weinig personeel en te grote groepen zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 maa 2013 - 21:26

Manderijn schreef:
Sunprincess schreef:
Artemis schreef:
Manderijn schreef:
Zora schreef:

Nou dat laatste zou ik dan weer niet te snel roepen. Je hebt meerdere takken in de zorg, en met 29 cliënten zou ik sommige middagen blij zijn als her daar bij bleef. En hoe het dan op scholen ook un elkaar steekt met wie er nu de verandwoording heeft, ga er maar nier van uit dat je later niks voor je ouder(s) hoeft te doen. Want werken in een zorginstelling is heus niet makkelijker dan schooljuf zijn tegenwoordig.

Ja maar wordt er in die takken van zorg ook van je verwacht dat je ontwikkelingsgericht werkt?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 10 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: