Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

In welke situatie helpen en waarom

+16
Charles
Starla
Printje
Bacio
Taeda
Rush
kajaka88
BlackPoint
Slakje
Stuiterbal
Capt'n Zero
Fortissimo
Jilke
Siamsa
Marsy28
madam
20 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Jilke ma 11 maa 2013 - 2:25

Even een discussie erin gooien, naar aanleiding van nieuwsberichten.

Bij een familiedrama moord een vrouw haar gezin uit. 2 kinderen en man overleden, doodgestoken en gewurgd. Vrouw probeerd de hand aan zichzelf te slaan, maar ze wordt na melding door buren na herrie zwaargewond gevonden in haar woning.

Vervolgens wordt er voor haar leven gevochten, krijgt ze medische hulp en ze wordt veroordeeld.

De stelling/discussie: Vind jij dat zo'n vrouw geholpen moet worden ondanks alles wat ze ervoor haar gezin aangedaan heeft? Of vind je het in dit geval eigen schuld, dikke bult?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  madam ma 11 maa 2013 - 2:30

Geholpen worden, bedoel je daarmee de medische hulp?
Ja, ik vind wel dat ze medische hulp moet krijgen. Ik vind niet dat je een gewond iemand aan zijn lot over laat dood bloedend.
Ongeacht wat ze heeft gedaan.

Als ze lichamelijk weer beter is krijgt ze haar straf.
madam
madam
Prater
Prater

Aantal berichten : 539
Punten : 568
Registratiedatum : 18-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Marsy28 ma 11 maa 2013 - 2:33

Grappig, mijn vriend (schrijver) is op dit moment bezig met een filmscript met beetje dezelfde strekking (kan natuurlijk niet meer verklappen haha).

De dokters zijn het verplicht (artseneed volgens mij) om hulp te verlenen, ongeacht wat ze ervan vinden. Persoonlijk vind ik het wel moeilijk. Zijn van die ethische vragen. Net zoals dat boek 'de jury' waar een vader de man die zijn dochter vreselijk verkrachtte en toetakelde van binnen en buiten en voor dood achterliet, doodschiet in de rechtzaal. Recht in eigen hand nemen mag niet maar verdient die vader gevangenisstraf?

Heel lastig dit. Want wat doe je inderdaad straks met die vrouw? Die komt er nooit meer bovenop en het is wachten op een 2e geslaagde poging. Je hebt je gezin uitgemoord, dat draag je mee. Bah.. Krijg er echt de kriebels van. Ben wel benieuwd wat anderen hiervan zeggen..
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Siamsa ma 11 maa 2013 - 2:35

Ja, ik vind dat die vrouw medische behandeling moet krijgen. Sowieso weet je op dat moment nog niet 100% zeker of die vrouw echt zelf haar gezin uitgemoord heeft of dat iemand anders dat heeft gedaan, en ook als dat wel gelijk 100% duidelijk zou zijn vind ik ook dat die vrouw medische hulp moet krijgen. Je weet op zo'n moment ook nooit hoe die vrouw er psychisch aan toe is. Ik kan verder niet zo goed uitleggen waarom, maar ik zou het gewoon echt van de zotte vinden als ze die vrouw dan gewoon laten sterven. Net zoals dat een moordenaar die in de bak zit ook gewoon recht op medische hulp heeft. Het is zelfs verplicht om die vrouw dan te helpen, en ik vind ook dat dat zo moet blijven.

Siamsa
Siamsa
Prater
Prater

Aantal berichten : 748
Punten : 781
Registratiedatum : 11-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Jilke ma 11 maa 2013 - 2:36

Ik bedoel inderdaad de medische hulp, wat betreft hulp.

Over het stukje de plicht van het helpen van artsen klopt, een arts moet iemand helpen, ongeacht wat die gedaan heeft.

Maar hoe kijk jij er als buitenstaander nou tegenaan, die meningen wil ik horen!
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Rush ma 11 maa 2013 - 2:38

Ja ze wil graag dood, dus wat mij betreft laten ze haar liggen, maar zo werkt het gewoon niet.

Dus wat ik er van vind maakt dan eigenlijk ook niet zo heel veel uit. In welke situatie helpen en waarom 1578173417
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Fortissimo ma 11 maa 2013 - 2:45

Ze hoeft van mij niet dood omdat ze haar familieleden heeft vermoord, maar ik had haar wel laten gaan. Waarom? Omdat ze schijnbaar geen uitweg meer zag en dit als enige als oplossing zag. Zo'n iemand hulp geven tot in den treure heeft mijns inziens niet heel veel zin..

Maar goed, zo werkt het niet smile
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Capt'n Zero ma 11 maa 2013 - 3:12



Misschien ben ik wel een beetje hard, maar ik vind dat als je deze vrouw überhaupt dood zou kunnen laten gaan, ze er te makkelijk van af komt.

Ik heb niet bepaald medelijden met mensen die hun hele gezin uitmoorden, die mogen van mij nog wel even terecht gesteld worden voordat hun tijd op aarde om is.
Andere zullen misschien geloven dat ze in de hel beland, maar gezien ik daar niet in geloof mag ze eerst op aarde nog wel even boeten.

Maar goed. Ik ben geen rechter en ik ken die mensen niet.
Capt'n Zero
Capt'n Zero
Prater
Prater

Aantal berichten : 501
Punten : 495
Registratiedatum : 03-03-13
Woonplaats : Noord Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Stuiterbal ma 11 maa 2013 - 3:28

Medische hulp is gewoon verplicht. Dus ongeacht wat ze gedaan heeft ben ik van mening dat ze zeker medische hulp moet krijgen.

Toch is het vaker tegen je eigen gevoel in. Logisch ook maar helaas mogen wij dan niet naar ons eigen gevoel luisteren en gewoon je beroepshouding behouden en helpen. (vanuit medisch oogpunt gezien)

Hetzelfde lijkt me moeilijk wanneer een advocaat een moordenaar moet verdedigen, terwijl er voldoende bewijs is dat hij schuldig is.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Slakje ma 11 maa 2013 - 3:31

Fortissimo schreef:Ze hoeft van mij niet dood omdat ze haar familieleden heeft vermoord, maar ik had haar wel laten gaan. Waarom? Omdat ze schijnbaar geen uitweg meer zag en dit als enige als oplossing zag. Zo'n iemand hulp geven tot in den treure heeft mijns inziens niet heel veel zin..

Maar goed, zo werkt het niet smile

Dit dus.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  BlackPoint ma 11 maa 2013 - 4:00

Aangezien ze gruwelijke moord heeft gepleegd en zelfmoord probeerde te plegen zou ik haar laten gaan, maar een arts is idd verplicht om hulp te verlenen.
BlackPoint
BlackPoint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 109
Punten : 115
Registratiedatum : 22-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  kajaka88 ma 11 maa 2013 - 4:23

Ik vind dat ze geholpen moet worden, niet om daarne een vrolijk leven te kunnen hebben. Maar zodat ze veroordeeld kan worden voor hetgeen ze gedaan heeft.

Het verhaal komt trouwens erg in de buurt van wat er nog niet zolang geleden heeft afgespeeld in een plaats hier niet zo ver vandaan. Jongen vermoord in een opwelling zijn vriendin omdat zij aangeeft bij hem weg te willen, slaat daarna de hand aan zichzelf. Uren later komt hij bij en ziet wat hij heeft aangericht. Belt zn ouders, die dus vervolgens de politie enz bellen. Hij heeft het dus overleefd. Moet nu zijn straf uitzitten voor wat hij gedaan heeft. En ik vind dat terecht. Vind dat zo iemand er anders wel 'makkelijk' vanaf komt.
kajaka88
kajaka88
Prater
Prater

Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Rush ma 11 maa 2013 - 4:32

kajaka88 schreef:Ik vind dat ze geholpen moet worden, niet om daarne een vrolijk leven te kunnen hebben. Maar zodat ze veroordeeld kan worden voor hetgeen ze gedaan heeft.
Ja en dan maakt ze zichzelf na een paar maanden af in de cel. Nou, dat heeft dan al met al mooi wat geld gekost.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  kajaka88 ma 11 maa 2013 - 4:44

Rush schreef:
kajaka88 schreef:Ik vind dat ze geholpen moet worden, niet om daarne een vrolijk leven te kunnen hebben. Maar zodat ze veroordeeld kan worden voor hetgeen ze gedaan heeft.
Ja en dan maakt ze zichzelf na een paar maanden af in de cel. Nou, dat heeft dan al met al mooi wat geld gekost.

Die mogelijkheid zal waarschijnlijk heel beperkt zijn. Ze zullen er vast alles aan doen om te voorkomen dat dat kan.
kajaka88
kajaka88
Prater
Prater

Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Rush ma 11 maa 2013 - 4:46

Ja, standaard wordt er al alles aan gedaan, maar het gebeurd toch. Als je graag wilt, vind je wel een manier.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Taeda ma 11 maa 2013 - 6:17

Ook ik vind dat ze geholpen moet worden. Iedereen 'verdient' een proces. Een proces van maanden kan nooit vervangen worden door een conclusie die in vijf minuten getrokken wordt, hoe duidelijk het soms ook lijkt.
Taeda
Taeda
Prater
Prater

Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Gast ma 11 maa 2013 - 6:35

Waarom zou je niet moeten helpen?

Ik heb een cliente gehad die haar eigen kind had vermoord. Had ik die niet moeten helpen omdat ze dat gedaan had? Ik heb zelden iemand onder zoveel pijn en ellende en schuld gebukt zien gaan. En de eerste persoon die dan zegt 'net goed, heeft ze verdiend', díe is pas harteloos.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Gast ma 11 maa 2013 - 6:37

Capt'n Zero schreef:

Misschien ben ik wel een beetje hard, maar ik vind dat als je deze vrouw überhaupt dood zou kunnen laten gaan, ze er te makkelijk van af komt.

Ik heb niet bepaald medelijden met mensen die hun hele gezin uitmoorden, die mogen van mij nog wel even terecht gesteld worden voordat hun tijd op aarde om is.
Andere zullen misschien geloven dat ze in de hel beland, maar gezien ik daar niet in geloof mag ze eerst op aarde nog wel even boeten.

Maar goed. Ik ben geen rechter en ik ken die mensen niet.

Really? Jij denkt dat mensen dat doen als ze gewoon normaal en gelukkig zijn? Dat is wel wat beperkt eigenlijk. Mensen die dit soort dingen doen zijn over het algemeen behoorlijk ziek en ver heen. Ja, er word heus weleens een moord gepleegd om geld, maar een vrouw (of man) die haar eigen gezin uitmoord, die moet wel érg ver heen zijn. En dan ben je met 'je moet er maar voor boeten' echt niet klaar. Niemand doet dat uit boosheid of zomaar, meestal gaan daar verhalen van jarenlange ziekte en ellende aan vooraf, voordat iemand zó in de war is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Printje ma 11 maa 2013 - 9:02

Capt'n Zero schreef:

Misschien ben ik wel een beetje hard, maar ik vind dat als je deze vrouw überhaupt dood zou kunnen laten gaan, ze er te makkelijk van af komt.

Ik heb niet bepaald medelijden met mensen die hun hele gezin uitmoorden, die mogen van mij nog wel even terecht gesteld worden voordat hun tijd op aarde om is.
Andere zullen misschien geloven dat ze in de hel beland, maar gezien ik daar niet in geloof mag ze eerst op aarde nog wel even boeten.

Maar goed. Ik ben geen rechter en ik ken die mensen niet.

Dit vind ik dus ook, net als die idioten die kinderen doodschieten en dan vervolgens ook zichzelf doodschieten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Printje ma 11 maa 2013 - 9:04

Artemis schreef:Waarom zou je niet moeten helpen?

Ik heb een cliente gehad die haar eigen kind had vermoord. Had ik die niet moeten helpen omdat ze dat gedaan had? Ik heb zelden iemand onder zoveel pijn en ellende en schuld gebukt zien gaan. En de eerste persoon die dan zegt 'net goed, heeft ze verdiend', díe is pas harteloos.

Ik vind het erg knap dat je met zulke mensen kan werken. Ik snap ook wel dat er een hele geschiedenis aan vast zit maar mijn eerste gevoel erbij is dus anders dan dat je er echt over na gaat denken.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Gast ma 11 maa 2013 - 9:06

Printje schreef:
Capt'n Zero schreef:

Misschien ben ik wel een beetje hard, maar ik vind dat als je deze vrouw überhaupt dood zou kunnen laten gaan, ze er te makkelijk van af komt.

Ik heb niet bepaald medelijden met mensen die hun hele gezin uitmoorden, die mogen van mij nog wel even terecht gesteld worden voordat hun tijd op aarde om is.
Andere zullen misschien geloven dat ze in de hel beland, maar gezien ik daar niet in geloof mag ze eerst op aarde nog wel even boeten.

Maar goed. Ik ben geen rechter en ik ken die mensen niet.

Dit vind ik dus ook, net als die idioten die kinderen doodschieten en dan vervolgens ook zichzelf doodschieten.

Toch kan het geen kwaad om je even verder te verdiepen in het leed wat er vooraf aan dat gebeuren af heeft gespeeld, en hoe het komt dat iemand tot zo'n daad gedreven wordt, voordat je zulke dingen roept. Ik keur het niet goed, ik vind het verschrikkelijk, ,aar het is niet allemaal zo zwart-wit. Ze vragen waarschijnlijk ook niet om medelijden, ook niet om goedkeuring, maar misschien zou je hun daden dan wel iets meer kunnen begrijpen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Printje ma 11 maa 2013 - 9:09

Lennox schreef:
Printje schreef:
Capt'n Zero schreef:

Misschien ben ik wel een beetje hard, maar ik vind dat als je deze vrouw überhaupt dood zou kunnen laten gaan, ze er te makkelijk van af komt.

Ik heb niet bepaald medelijden met mensen die hun hele gezin uitmoorden, die mogen van mij nog wel even terecht gesteld worden voordat hun tijd op aarde om is.
Andere zullen misschien geloven dat ze in de hel beland, maar gezien ik daar niet in geloof mag ze eerst op aarde nog wel even boeten.

Maar goed. Ik ben geen rechter en ik ken die mensen niet.

Dit vind ik dus ook, net als die idioten die kinderen doodschieten en dan vervolgens ook zichzelf doodschieten.

Toch kan het geen kwaad om je even verder te verdiepen in het leed wat er vooraf aan dat gebeuren af heeft gespeeld, en hoe het komt dat iemand tot zo'n daad gedreven wordt, voordat je zulke dingen roept. Ik keur het niet goed, ik vind het verschrikkelijk, ,aar het is niet allemaal zo zwart-wit. Ze vragen waarschijnlijk ook niet om medelijden, ook niet om goedkeuring, maar misschien zou je hun daden dan wel iets meer kunnen begrijpen.

Klopt maar mijn eerste gevoel is totaal anders dan mijn verstand haha. En aangezien ik vaak vanuit gevoel reageer is het maar goed dat ik geen rechter ben.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Bacio ma 11 maa 2013 - 9:12

Iedereen moet geholpen worden in tijden van nood. Iedereen verdient een tweede kans.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Gast ma 11 maa 2013 - 9:14

Daarom is het soms goed om je eerste gevoel even te laten bezinken en het vervolgens even van alle kanten te bekijken. Ik ga er namelijk van uit dat een stabiele vrouw die precies weet hoe ze alles aan moet pakken en waar ze aan moet kloppen, als ze het niet meer ziet zitten, en wie zich gehoord en gezien voelt, niet haar gezin gaat vermoorden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Printje ma 11 maa 2013 - 9:23

Bacio schreef:Iedereen moet geholpen worden in tijden van nood. Iedereen verdient een tweede kans.

Dat vind ik niet, er zijn mensen die echt geen tweede kans verdienen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In welke situatie helpen en waarom Empty Re: In welke situatie helpen en waarom

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum