Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kindje aan smaken laten wennen

+11
MissD
Tiara
Supertalentje
SarahKey
strawberry
Ayla
Rush
Printje
Linda
Antibes
Aimee
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kindje aan smaken laten wennen Empty Kindje aan smaken laten wennen

Bericht  Aimee do 7 maa 2013 - 2:23

Hoe laten jullie je kindjes aan zoveel mogelijk smaken wennen?
Ik zou het heel fijn vinden als Luuk later niet een heel kieskeurige eter wordt, daarom wil ik hem alles laten proeven. Maar heel veel dingen eten wij zelf niet, zoals bijvoorbeeld olijven, brie, vis, bieten, verse wortelen. Vis koop ik wel regelmatig voor hem als ik naar de markt ga(omdat het zo gezond is), maar met andere producten vind ik het lastiger omdat ik dan driekwart weg kan gooien.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kindje aan smaken laten wennen Empty Re: Kindje aan smaken laten wennen

Bericht  Antibes do 7 maa 2013 - 2:35

Juist die andere dingen kun je op de markt toch ook in kleine hoeveelheden halen?

En zelf ook allemaal een wortel, om weer de smaak te proberen?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 2:44

Het is inderdaad verstandig om je kind aan zoveel mogelijk smaken te laten wennen. Er komt vast een periode dat ze iets niet lusten, maar de basis is er in ieder geval.

Wat antibes al zei, je kan bijna alles in kleine hoeveelheden kopen. 1 wortel bij de groenteboer, een paar olijfjes bij een speciaalzaak enz.

Dochter eet ook graag dingen die ik absoluut niet lust. Zoals olijven en gedroogd fruit. Ik koop dat dan ook in kleine hoeveelheden.

En voor jezelf is het inderdaad ook goed om het een en ander eens te proberen. Wortel kan je bijv op tig manieren klaarmaken, zal vast wel iets bij zitten wat je lekker vindt.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje do 7 maa 2013 - 2:46

Dingen die wij niet lusten krijgt hij ook niet Embarassed dingen als olijven hoeft hij van mij ook niet te lusten.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Rush do 7 maa 2013 - 2:57

Printje schreef:Dingen die wij niet lusten krijgt hij ook niet Embarassed dingen als olijven hoeft hij van mij ook niet te lusten.

Haha, zo ging het bij ons vroeger thuis ook hoor. Ik heb nooit echt aparte dingen gehad vroeger, want m`n ouders aten dat ook niet.

Bij iemand anders thuis te eten of op verjaardagen heb je toch ook de kans om andere dingen te proeven? Ik heb voor het eerst een olijf gehad toen ik 10 was ofzoiets. Toen at ik bij de buren een salade met olijven en feta. Helemaal nieuw voor mij. Kindje aan smaken laten wennen 3079029344
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 2:58

Ik vind het juist wel goed om een kind kennis te laten maken met allerlei verschillende smaken. Super handig als je kind veel verschillende dingen lust.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Rush do 7 maa 2013 - 3:00

Linda schreef:Ik vind het juist wel goed om een kind kennis te laten maken met allerlei verschillende smaken. Super handig als je kind veel verschillende dingen lust.
En dan 'lust' je kind olijven en lust je ze als ouders beide zelf niet.

En dan? Dan krijgt zo`n kind toch ook nooit weer olijven?

Natuurlijk is het belangrijk dat een kind veel verschillende smaken proeft, maar echt van die specifieke dingen die je zelf ook nooit eet, lijkt me niet echt nodig.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Ayla do 7 maa 2013 - 3:13

Ik lust juist bijna niks omdat het bij ons thuis niet gegeten werd, mijn vriend lust wel veel want hij moest alles proeven. Voor mij altijd lastig want met uit eten neem ik altijd hetzelfde, bij de mac neem ik altijd hetzelfde, en het eten hier thuis is ook allemaal hetzelfde. Dan heb ik liever dat Elena alles proeft en leert eten en geen moeilijke eter is/wordt. Tot nu toe lust ze ook alles wat we haar geven, maar bijv. tomaat krijgt ze zelden tot nooit want dat eten we allebei niet, courgette ook niet, olijven ook niet... En zo nog veel meer. Volgende week op de markt is een paar kleine hoeveelheden van verschillende groente meenemen.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11

Bericht  Rush do 7 maa 2013 - 3:22

Maar Ayla, wat aten jullie vroeger dan thuis als je maar zo weinig lust? Altijd hetzelfde? Wat is er zo 'raar' of anders aan die andere dingen bij de Mac waardoor je maar 1 ding lust?

Thuis vroeger moest ik ook nieuwe dingen proeven, maar dingen zoals olijven of courgette kochten m`n ouders gewoon niet, omdat ze het zelf niet aten.

Qua 'normaal' eten lust ik gewoon bijna alles en wat ik vroeger nooit gehad heb, probeer ik nu gewoon nog. Er is wel een groot verschil tussen een moeilijke eter zijn en als kind een paar dingen nooit geproefd te hebben. Probeer jij nu wel eens wat nieuws dan?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 7 maa 2013 - 3:23

Ik bedoelde idd ook gewoon normaal eten, dat moet hij allemaal proberen. Behalve spruitjes, lust man niet en et stinkt zo.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  strawberry do 7 maa 2013 - 3:49

Ik zou het dan in kleine hoeveelheden kopen.
Zelf vind ik het ook belangrijk maar mijn kinderen leren beide veel verschillende smaken.
Yasemin is half Turks dus at al vanaf dat ze met de pot mee at Turks, zelf eten we ook veel kaasjes, olijven enz. Mijn vriend is half Indisch dus mas leert dat eten weer kennen bij mijn schoonfamilie. Gister en eergister hebben we bijv Indisch gegeten en dan eet Mas mee, vandaag gaan we naar de verjaardag van yasemin en eten we daar Turks mee en dan eet mas ook gewoon mee. Zo leren ze verschillende dingen eten en hoop ik dat het makkelijke eters zullen blijven.
strawberry
strawberry
Prater
Prater

Aantal berichten : 527
Punten : 670
Registratiedatum : 19-08-12

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 4:00

Rush schreef:
Linda schreef:Ik vind het juist wel goed om een kind kennis te laten maken met allerlei verschillende smaken. Super handig als je kind veel verschillende dingen lust.
En dan 'lust' je kind olijven en lust je ze als ouders beide zelf niet.

En dan? Dan krijgt zo`n kind toch ook nooit weer olijven?

Natuurlijk is het belangrijk dat een kind veel verschillende smaken proeft, maar echt van die specifieke dingen die je zelf ook nooit eet, lijkt me niet echt nodig.

Oh, ik koop dat soort dingen dan gewoon speciaal voor haar. (In het geval van de olijven krijg ik ze uit m'n moeders winkel)
En op verjaardagen worden dat soort dingen ook vaak genoeg op tafel gezet.

Het was hier in eerste instantie ontstaan door haar allergie (melk, ei en soja). Ik wilde dat ze ook andere dingen zou lusten, voor het geval dat ze allergisch zou blijven.
Maar ik vind het fijn dat we dat achteraf zo gedaan hebben. Ze staat overal voor open. Als ik aan het koken ben dan wil ze alles proeven. Een rauwe ui werkt ze zo weg. laughcry

En het is handig voor later als je veel verschillende dingen lust. Ik heb ooit een relatie gehad met iemand die niks lustte, vreselijk vond ik dat.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  SarahKey do 7 maa 2013 - 4:09

Ik geef S alles, ook dingen die wij zelf niet eten zoals pompoen, tofu, pastinaak etc.

Ik koop het gewoon en geef het hem dan 2-3 keer maar dan wel steeds wisselende gerechten. Nu is het de laatste tijd wel minder want hij eet veel met ons mee. Of wij proberen het zelf ook te eten. Maar het is dus zeker niet zo dat hij ook niet iets krijgt wat wij niet lusten. Ik ben zelf echt een piezekerd met eten en wil niet dat S later ook niets lust.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Supertalentje do 7 maa 2013 - 4:50

Je kunt toch ook dingen op latere leeftijd leren eten? Wij aten vroeger aardappels, groente en vlees. Als mijn vader niet thuis was chinees. Maar mij is geleerd te eten wat er op je bord ligt. Hoewel ik dus dingen niet kende, leerde ik die gewoon later eten.

Ik wil hem de gangbare dingen meegeven, gewoon de groentes die je bij de supermarkt haalt en fruit. Als hij ooit schorseneren, pastinaak of humus krijgt zal dat voor het eerst zijn, ik zou het niet zo erg vinden als hij dat niet lust, hoevaak eet je zoiets?
En dan eten wij ook geen inktvis, konijn of granaatappel, dat is toch geen verlies?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 4:55

Toevallig zaten er vandaag schorseneren in m'n groentepakket. Laughing
Ik moest ff opzoeken wat dat zijn en wat ik daarmee moet doen.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  SarahKey do 7 maa 2013 - 5:08

Schorseneren was 'vroeger' een normale groente, wat nu een vergeten groente word genoemd.
Zelfde als pastinaak en zo zijn er nog meerdere soorten. Helemaal niet verkeerd om dat eens te eten.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 5:11

Er zit ook een koolrabi in. Die moest ik ook ff opzoeken. Very Happy
Ik vind het wel leuk om op zo'n manier wat andere dingen te proberen, daarom heb ik ook zo'n pakket genomen.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 7 maa 2013 - 5:12

SarahKey schreef:Ik geef S alles, ook dingen die wij zelf niet eten zoals pompoen, tofu, pastinaak etc.

Ik koop het gewoon en geef het hem dan 2-3 keer maar dan wel steeds wisselende gerechten. Nu is het de laatste tijd wel minder want hij eet veel met ons mee. Of wij proberen het zelf ook te eten. Maar het is dus zeker niet zo dat hij ook niet iets krijgt wat wij niet lusten. Ik ben zelf echt een piezekerd met eten en wil niet dat S later ook niets lust.

Nu moet ik meteen aan Gaz van Geordie Shore denken en krijg ik er enorm rare beelden van Kindje aan smaken laten wennen 394967

Hier mogen ze altijd alles proeven op feestjes enzo. Maar dingen die wij niet eten, haal ik ook niet in huis. Dat zijn vaak de, in mijn ogen, apartere dingen zoals die pastinaak en pompoen. Wij lusten op zich best veel en eten behoorlijk afwisselend maar sommige dingen gewoon niet. Spruitjes daar gruwelen allebei van dus die haal ik ook niet.
Er zijn genoeg andere dingen om te proeven en te proberen.

Gast
Gast

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 5:16

Ik vind met veel groente de diepvrieszakken handig. Zo iets als spruiten bijvoorbeeld, ik zou het eten, maar ik ben er niet gek op, daarom maak ik het nooit. Maar ik heb wel een zak in de vriezer liggen. Dan kan ik een paar spruitjes erbij gooien.

Olijven lust ik echt niet, dochter is er dol op. Ze werkt er zo 10 weg. Dan zou ik ze niet kopen omdat ik het niet lekker vind en zij wel, zonde toch.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Tiara do 7 maa 2013 - 5:22

Linda schreef:Er zit ook een koolrabi in. Die moest ik ook ff opzoeken. Very Happy
Ik vind het wel leuk om op zo'n manier wat andere dingen te proberen, daarom heb ik ook zo'n pakket genomen.

Welk pakket heb jij Linda? Lijkt mij ook wel eens leuk!
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 5:27

Tiara schreef:
Linda schreef:Er zit ook een koolrabi in. Die moest ik ook ff opzoeken. Very Happy

Ik heb dit keer het pakket van bioboer Giel, vandaag voor het eerst.
http://www.bioboergiel.nl/

Maar ik heb ook wel eens een abonnement gehad van Odin en de vitatas.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Supertalentje do 7 maa 2013 - 5:34

SarahKey schreef:Schorseneren was 'vroeger' een normale groente, wat nu een vergeten groente word genoemd.
Zelfde als pastinaak en zo zijn er nog meerdere soorten. Helemaal niet verkeerd om dat eens te eten.

Nee, is helemaal niet verkeerd, hartstikke gezond! Alleen leert hij het niet eten als ik het nu 1 keer klaar maak en volgend jaar in een vlaag van verstandsverbijstering weer. Punt is dat als het niet in je patroon zit, je het een volgende keer weer niet zo snel eet.

@Linda; omdat je weet dat ze het lust is het zonde. Als je het niet zou weten is het toch ook niet zonde?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Tiara do 7 maa 2013 - 5:45

Linda schreef:
Tiara schreef:

Ik heb dit keer het pakket van bioboer Giel, vandaag voor het eerst.
http://www.bioboergiel.nl/

Maar ik heb ook wel eens een abonnement gehad van Odin en de vitatas.

Dankje ga ze allemaal eens opzoeken!
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643

Bericht  Linda do 7 maa 2013 - 5:58

Supertalentje schreef:

@Linda; omdat je weet dat ze het lust is het zonde. Als je het niet zou weten is het toch ook niet zonde?

Ja, vind ik wel. Daarom wil ik haar zoveel mogelijk verschillende dingen laten proeven. Ik geniet er ook van als zij graag iets eet wat wat minder gangbaar is.
Dat is vooral ontstaan door haar allergie, anders zou dat de boel behoorlijk beperken. Maar nu ze toch over haar allergie heen is, ben ik blij dat we het zo gedaan hebben.
Maar ik kan me ook voorstellen dat andere mensen daar totaal geen waarde aan hechten.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 7 maa 2013 - 6:00

Ik vind het juist wel goed om een kind alles te laten ontdekken en zelf te laten bepalen wat hij lekker vindt, en wat niet. Wij aten vroeger vrij basic en ik had daardoor nooit olijven en dat soort dingen gegeten, dat leerde ik bij mijn opleiding en ik vind het heerlijk! Ik lust eigenlijk alles, omdat ik gewoon ben gaan proeven zelf, maar ik had het ook wel leuk gevonden om dat vroeger geleerd te hebben van mijn ouders, hoe alles smaakt, wat het precies is, enz smile

En bv. spruitjes lusten beide ouders niet, dus dat hebben we nooit hoeven eten. En mijn vriend wilde het een keer eten, en sindsdien ben ik er dol op, vind het wel jammer dat ik het niet eerder kende.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: