Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hond met overgewicht

+6
Maudy
Sam
Xanna
Antibes
ExpressoB
JD
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hond met overgewicht Empty Hond met overgewicht

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 3:14

Even nog een hondentopic van mij.

Ik was gister dus bij de dierenarts, en daar moet hij standaard even op de weegschaal.
Ik schrok me rot toen hij erop ging staan.

In Oktober woog hij nog 34kg..... nu 40! :shock:
34 is al best flink voor een golden retriever, 40 is natuurlijk veel te zwaar, dus ik wil er zo snel mogelijk kilo's af hebben.

Wie heeft er tips?

Hij eet 2x per dag; 's ochtends krijgt hij 200gr lotgering vers vlees, 's avonds 200 gr droge brokken. De droge brokken eet hij vaak nauwelijks....ik denk dat hij er 75 a 100gr van opeet.
Hij krijgt 1x per dag een koekje, 's avonds na het laatste rondje.

Restjes eten of andere tussendoortjes krijgt hij eigenlijk nauwelijks.

Ik laat hem 4 a 5x per dag uit. De meeste rondjes zijn 15 a 20 minuten, en ik probeer 1x per dag met hem naar het park te gaan waar hij dan zwemt en rent, hier loop ik ongeveer 3 kwartier.

Het is al een oudere hond (10) en zijn conditie wordt echt minder, dus met hem fietsen of lange stukken lopen gaat niet echt lekker meer.

Wat kan ik nog meer doen om die kilo's eraf te krijgen?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hond met overgewicht Empty Re: Hond met overgewicht

Bericht  Gast wo 20 feb 2013 - 3:16

Vlees maakt dik bij honden, dus dat zou ik al proberen te minderen.

Gast
Gast

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 3:20

Ja dat zei de DA ook al.
Typisch, want ik gaf altijd alleen brokken, en toen las ik hier op t forum zulke enthousiaste dingen over vers vlees, dat ik daarmee ben begonnen, ook omdat hij zijn brokken dus ontzettend slecht at.

De dierenarts zei sowieso dat vers vlees echt een hype is nu, maar dat het allemaal helemaal niet getest wordt door de staat. Ze kunnen er in die fabrieken ingooien wat ze willen, het wordt niet gecontroleerd, wat bij zakken brokken en blikvoer wel het geval is. Ik weet niet wat er van waar is, maar mijn dierenarts was in ieder geval totaal geen voorstander van lotgering,carnibest etc.

Aan de ene kant wil ik ermee stoppen, maar aan de andere kant....hij krijgt er zo weinig van binnen, en zo eet hij tenminste nog iets, aangezien hij die brokken ook voor geen meter eet.
Hij krijgt nu dus 's ochtends de helft van zo'n verpakking lotgering.

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 20 feb 2013 - 3:24

Ik ben zelf niet echt een voorstander van vlees, ik ga straks ook geen vlees geven aan onze hond. Ik heb het verschil gezien tussen de honden van hetzelfde ras met vlees of alleen brokken. Die bijna alleen maar vlees krijgen zijn echt een stuk dikker, sommige te dik.
Zeker een wat grotere hond moet gewoon echt niet te zwaar worden ivm gewrichten.
Heb je al andere brokken geprobeerd of het week te maken door heet water erdoorheen te doen?

Gast
Gast

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 4:12

'onze' witte herder kreeg al vanaf pups af aan lotgering en karkassen met een paar weken al..

Deze fokker geeft alleen maar verse producten en zijn geen voorstander van brokken
echt de grootste onzin dat ze van vlees dikker worden maar net wat en hoeveel je geeft en hoeveel je hond beweegt.

Hoeveel tijd zit er tussen zijn vlees en brokken maaltijd?
Je zou kunnen overwegen om alleen op lotgering over te stappen. Geef je hem ook groente?
Toch blijven bewegen! ook al is hij oud, dat is de fout die mensen maken om met een oude hond steeds minder te gaan lopen. Mijn moeders leonbergers zijn al bijna 9 en mijn moeder loopt er veel mee, zo blijven ze actief juist! Als het teefje echt niet meer wilt gaat ze wel is terug dat geeft ze zelf aan.

Onze witte boef eet een kilo per dag ongeveer maja dat heeft hij nodig hij is net een jaar en is super mooi slank! zie zoveel honden die te dik zijn, echt zielig.
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8264
Punten : 8549
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 4:32

Ja ik vind het zelf ook zielig dat hij zo dik is, al had ik dit gewicht ook niet verwacht.... zal zo een recente foto van hem opzoeken, ik vind hem er niet overdreven dik uitzien... maar dat misschien is mijn mening niet helemaal objectief Embarassed

maar ik vind het dus zelf ook zielig, dus daarom wil ik er ook zeker wat aan doen.
Ik bedoelde trouwens niet dat hij oud is en daarom niet veel kan bewegen, het enige wat ik niet meer doe is met hem naast de fiets, dan is hij gewoon echt helemaal kapot.
maar in het park laat ik hem lekker rennen en zwemmen, bal mee en gaan. Zelfs in de winter duikt hij gewoon het water in, op het strand net zo.

Er zit veel tijd tussen zijn voer, ik geef het verse vlees 's ochtends (wisselt of ik vrij ben of niet hoelaat). Als ik werk krijgt hij om 6.30 zijn verse vlees, en dan probeer ik er ongeveer 12 uur tussen te laten zitten, dus dan krijgt hij rond 18.00 zijn brokken.
Maar zo'n lotgering verpakking door de helft is toch eerder te weinig voor mijn hond dan teveel?

Ik heb al heeeeel veel soorten brokken geprobeerd, van duur tot goedkoop. Nat maken ook al geprobeerd zodat het wat zachter wordt, maar niks helpt. Hij eet het allemaal niet of nauwelijks, terwijl het vers vlees binnen no time op is.
Ja hij eet zn brokken als ik er van die troep uit zo'n blikje doorheen gooi, maar daar ben ik toen mee gestopt want als ik iets troep vind zijn het die blikjes wel.

@EB, hij krijgt geen groente. De DA had het ook over sperziebonen, maar weet jij hoe ik dit dan het beste kan verdelen? Want ze zei ook dat sperziebonen niet echt vullen, dus daar heeft hij dan nog niks aan toch? Ik zit te denken om die brokken weg te laten en dan 's ochtends de ene helft lotgering, en 's avonds de andere helft lotgering te geven. Heb alleen geen idee of dat een goede hoeveelheid is voor een hond van 40 kg? (straks dus weer netjes 34kg of minder)
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 4:38

Oke ik zal zeker niet zeggen dat hij slank is, absoluut niet...maar echt overdreven dik valt toch ook best mee? Of heb ik echt een bord voor mn kop? (nogmaals, dat ik hem er niet dik uit vind zien wil niet zeggen dat ik niet met 'm aan de slag ga om af te vallen hoor smile ) Hij waggelt ook niet ofzo, hij heeft genoeg energie en is juist nog best fit voor zn leeftijd.

Hond met overgewicht 397686_494666187243260_1083501470_n
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 5:02

Groente is super gezond! kijk eens op deze site wat hij allemaal mag hebben.

http://www.lotgering.nl/Vlees.aspx

Bij ons is zo'n lotgering(we hebben verschillende smaken) rol 500gram en ik denk dat je best die brokken kan weg laten en alleen over gaan op lotgering (aangezien hij dit goed eet en de brokken dus niet). Er zit wel genoeg tijd tussen de vlees/brokken maaltijd (dat is een gevaar namelijk).
Groente mogen ze veel hebben hoor, hoef je niet af te wegen, gewoon op gevoel.
Kipfilet koken heb je dat wel eens gedaan? wij bestelde ook wel is 1dags kuikens, hap slik weg haha of hij ging er mee spelen, schudden met zijn kop met die kuiken in zijn bek. Vind hij heerlijk.

het is niet te bepalen aan de hand van deze foto of je hond er dik uit ziet of niet..
een hond hoort eigenlijk slank te ogen
ik zou even kijken wat jouw hond aan hoeveelheid eten mag hebben, even het hondenforum raad plegen of misschien staat er iets op de lotgering site. Het is niet te vergelijken met de 1jarige witte herder die een kilo per dag eet.
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Antibes wo 20 feb 2013 - 5:03

Het is bij golden retrievers en labradors een beetje lastig, omdat ze eigenlijk bijna altijd al te zwaar zijn. Ik kan het op je foto niet heel goed zien doordat de foto vanaf een aardig afstandje genomen is en zijn vacht lekker ontploft is. Maar de meeste hondenrassen hebben bij een gezond gewicht licht "ingevallen" flanken, dat is normaal voor vleesetende dieren. Vooral bij labradors en goldens zijn we ze eigenlijk al "vierkant" gewend en hebben de meeste mensen dus een vrij vertekend beeld van of ze dik zijn. Ik denk dat hij inderdaad al wel een beetje aan de dikke kant is.

Ik zou ook stoppen met het vlees en als hij honger krijgt, gaat hij echt wel eten hoor. Onze hond at ook nooit zijn brokken, altijd pens er doorheen gedaan (omdat hij toen te mager was). Alleen toen hij zwaarder werd, zijn we daar weer mee gestopt.

Laatst aangepast door Antibes op wo 20 feb 2013 - 5:04; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 5:04

Wel een leuke foto, met zijn staart in de lucht! je hoort zijn 'flanken' te kunnen zien dat is zo niet te zien op de foto.
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 5:06

Antibes schreef:Het is bij golden retrievers en labradors een beetje lastig, omdat ze eigenlijk bijna altijd al te zwaar zijn. Ik kan het op je foto niet heel goed zien doordat de foto vanaf een aardig afstandje genomen is en zijn vacht lekker ontploft is. Maar de meeste hondenrassen hebben bij een gezond gewicht licht "ingevallen" flanken, dat is normaal voor vleesetende dieren. Vooral bij labradors en goldens zijn we ze eigenlijk al "vierkant" gewend en hebben de meeste mensen dus een vrij vertekend beeld van of ze dik zijn. Ik denk dat hij inderdaad al wel een beetje aan de dikke kant is.

Ik zou ook stoppen met het vlees en als hij honger krijgt, gaat hij echt wel eten hoor. Onze hond at ook nooit zijn brokken, altijd pens er doorheen gedaan (omdat hij toen te mager was). Alleen toen hij zwaarder werd, zijn we daar weer mee gestopt.

nou net wat ik schrijf haha...over zijn figuur
stoppen met het vlees??
pens is behoorlijk zout dus daar moet je mee oppassen helemaal bij een oude hond
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Antibes wo 20 feb 2013 - 5:06

JaneDoe schreef:Oke ik zal zeker niet zeggen dat hij slank is, absoluut niet...maar echt overdreven dik valt toch ook best mee?

Denk dat dat precies het probleem is. Mager (niet uitgemergeld mager natuurlijk) tot slank = normaal, als hij al niet echt meer slank is, dan is hij dus al snel echt te zwaar.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes wo 20 feb 2013 - 5:08

ExpressoB schreef:
Antibes schreef:Het is bij golden retrievers en labradors een beetje lastig, omdat ze eigenlijk bijna altijd al te zwaar zijn. Ik kan het op je foto niet heel goed zien doordat de foto vanaf een aardig afstandje genomen is en zijn vacht lekker ontploft is. Maar de meeste hondenrassen hebben bij een gezond gewicht licht "ingevallen" flanken, dat is normaal voor vleesetende dieren. Vooral bij labradors en goldens zijn we ze eigenlijk al "vierkant" gewend en hebben de meeste mensen dus een vrij vertekend beeld van of ze dik zijn. Ik denk dat hij inderdaad al wel een beetje aan de dikke kant is.

nou net wat ik schrijf haha...over zijn figuur
stoppen met het vlees??
pens is behoorlijk zout dus daar moet je mee oppassen helemaal bij een oude hond

Oh, ik bedoelde absoluut niet te zeggen om pens te gaan geven hoor! Gaf het alleen als voorbeeld dat wij het bij onze hond wel door de brokken deden toen hij mager was, maar nu hij gewoon op goed gewicht zit hij echt wel eet als hij honger heeft. Meer dat dat dus niet nodig is om hem te laten eten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes wo 20 feb 2013 - 5:09

Overigens prima als je vlees wilt geven hoor. Ik vind het persoonlijk ook een beetje een hype en onnodig duur.. Maar in ieder geval dus of/of en niet en/en qua vlees/brokken. smile
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 5:10

Ik ben even in de war, zouden jullie nou aanraden om te stoppen met vlees of met brokken?
Hij krijgt de lam/rijst variant van lotgering.

En groente, in plaats van 1 lotgering maaltijd dan? en vult dat wel, aangezien de DA zegt van niet?

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes wo 20 feb 2013 - 5:12

Haha, ik zou stoppen met vlees en Expresso zou volgens mij stoppen met brokken.

Onze hond (kleiner ras hoor) krijgt gewoon om een uur of 16/17 zijn bak brokken (lam/rijst geloof ik) en verder krijgt hij niets. Af en toe een "koekje" (pensstaafje, paar frolics), maar dat is dan ook een prachtig slanke hond dus die mag af en toe wat extra's.. Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 5:14

Je geeft hem toch wel zijn eten na het uitlaten?
Prak je zijn lotgering? of gooi je het stuk vlees zo in zijn bak?
Met een heeel klein beetje water ff prakken dat het hele droge eraf is. Je kunt het hem ook in gedeeltes geven. 3 keer per dag gaan voeren, eigenlijk zou jouw hond met 1 per dag voldoende moeten hebben maar hij verteerd/verbrand zijn eten misschien niet zo goed.
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 5:17

Antibes schreef:Overigens prima als je vlees wilt geven hoor. Ik vind het persoonlijk ook een beetje een hype en onnodig duur.. Maar in ieder geval dus of/of en niet en/en qua vlees/brokken. smile

onnodig duur? nou nee hoor
http://www.djairosnature.nl/pages/84392/Prijslijst_bestelformulier.html hier bestellen wij, zij heeft het ongeloofelijk druk en zelfs een heel pand erbij genomen.

ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  ExpressoB wo 20 feb 2013 - 5:24

JaneDoe schreef:Ik ben even in de war, zouden jullie nou aanraden om te stoppen met vlees of met brokken?
Hij krijgt de lam/rijst variant van lotgering.

En groente, in plaats van 1 lotgering maaltijd dan? en vult dat wel, aangezien de DA zegt van niet?

ik zou stoppen met de brokken en zie mijn andere reacties

nee niet in plaats van maar groente erbij geven en zou ook andere smaken geven want zo krijgt hij wel erg weinig voedingsstoffen binnen
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 5:24

O god ik voel me zo'n slechte hondeneigenaar... Rolling Eyes
uhm...ik geef hem zijn voer niet na het uitlaten, dat wisselt..... is dat heel belangrijk? Sorry als het een stomme vraag is Embarassed

Zijn lotgering prak ik wel, maar doe er geen water doorheen.
ik ben met lotgering ongeveer even veel kwijt als brokken trouwens, zit weinig verschil in... hangt natuurlijk ook van het merk af, carnibest is alweer 3x zo duur zowat.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Xanna wo 20 feb 2013 - 5:25

Volgens mij is het vooral zaak dat je hond naast gezonde voeding ook veel beweegt. Ik zou volledig overgaan op brokken (2-3 keer per dag een kleine hoeveelheid) en desnoods alleen in het weekend een brokmaaltijd vervangen door vlees. Je kunt het koekje in de avond ook gerust vervangen door 2 stukjes komkommer, de meeste honden zijn er dol op!

Ik zou ook proberen op vaste tijden te voeren.

Laatst aangepast door Xanna op wo 20 feb 2013 - 5:27; in totaal 1 keer bewerkt

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Sam wo 20 feb 2013 - 5:27

Gewoon minder vlees geven.
Hoeveel geef je hem nu per keer?
En na het wandelen voeren idd, omdat dat beter is voor zn maag.

Verder meer beweging en wat minder eten geven. Ik zou juist wel bij vlees blijven.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Bericht  Sam wo 20 feb 2013 - 5:30

Zo heeft natuurlijk ieder zn mening over vlees en brok Wink
Maar ikzelf ga mijn hond nooit meer brok geven, hoewel brok ook niet verkeerd is als er een goede gegeven wordt.
Mijn hond doet het alleen zoveel beter op vlees.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 5:32

Maar Xanna, brokken eet hij dus echt nauwelijks, en vaak helemaal niet. Krijgt hij dan wel genoeg binnen? Ik was net zo blij dat hij dat vers vlees wel eet....

@Sam volgens mij is zo'n verpakking lotgering 500gr, dat krijgt hij dus op een dag, 's ochtends de helft en 's avonds de helft.
Ik heb het net ook gepost op een golden retriever forum, en daar zeggen dat ze dat ik het moet halveren....dus 100gr 's ochtends en 100 gr 's avonds....maar dat is wel echt extreeeeem weinig toch? Dat is echt een bodempje in zijn voerbak.

De DA zei overigens ook dat het een goed idee is om sperziebonen door zijn brokken heen te gooien, zodat hij zn brokken wel eet. Is dat een idee?
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Sam wo 20 feb 2013 - 5:36

Ik zou smorgen 1/3 geven en savonds 1/3 met wat scheppen sperziebonen. Het vlees goed verdeeld over de hele bodem van zijn bak, dan eet hij rustiger.
Mocht hij nou nog niet afvallen, dan zou ik naar 1/4 gaan. En ik zou ook wat meer afwisselen met verschillende vleessoorten.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud