Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderen naar school met 2,5?

+8
Mamsie
Minx
Joontjuh
Susan
Parisienne
meisjesmama
smooch
Jeanette
12 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Mamsie wo 16 feb 2011 - 5:02

Susan schreef:
Mamsie schreef:Nee ik vind het te vroeg. Jammer voor de kinderen met een taalachterstand. Dan moeten de ouders daar zelf maar aan werken en hulp bij zoeken mocht dat nodig zijn.


Ik vind dit echt een naar toontje, sorry dat ik het zeg.

Dat was niet de bedoeling. Maar ik vind het wel, en dan heb ik het niet over gevallen zoals bij jullie aan de orde is.
Zulke dingen zijn niet zo "makkelijk" op te lossen door je kind 1.5 jaar eerder naar school te doen.

Het gaat zover ik weet idd om kinderen waarvan de ouders geen Nederlands spreken. Daar over is mijn mening dus dat ze dat zelf moeten regelen en hulp voor moeten inschakelen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  blondje1313 wo 16 feb 2011 - 5:02

Het lijkt mij eigenlijk wel handig, je hoeft dan niet meer de kosten voor het kdv te betalen. Ik zie het verschil niet echt tussen kleuterschool en kdv. En ik kan met niet voorstellen dat het om 5 volle dagen gaat (wie weet kun je daar in overleg keuzes in maken). Ik weet dat je in België onder de 6 ook buiten de schoolvakanties met je kinderen op vakantie mag gaan omdat ze nog niet leerplichtig zijn.
Maar heb zelf nog geen kinderen, misschien dat ik er dan heel anders over denk Wink.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 5:11

Mamsie schreef:
Susan schreef:
Mamsie schreef:Nee ik vind het te vroeg. Jammer voor de kinderen met een taalachterstand. Dan moeten de ouders daar zelf maar aan werken en hulp bij zoeken mocht dat nodig zijn.


Ik vind dit echt een naar toontje, sorry dat ik het zeg.

Dat was niet de bedoeling. Maar ik vind het wel, en dan heb ik het niet over gevallen zoals bij jullie aan de orde is.
Zulke dingen zijn niet zo "makkelijk" op te lossen door je kind 1.5 jaar eerder naar school te doen.

Het gaat zover ik weet idd om kinderen waarvan de ouders geen Nederlands spreken. Daar over is mijn mening dus dat ze dat zelf moeten regelen en hulp voor moeten inschakelen.

Dat vind ik ook hoor. Ik heb een meid in me klas haar ouders wonen al 30 jaar in nederland en ze kunnen alleen "bedankt", "hallo" en "doei" zeggen. Het zijn chineese en ze doen ook alles bij chinese winkels en werken allemaal in een chinees restaurant. Maar zij is 23 en gebruikt zoveel verkeerde lidwoorden etc. Dat ik echt denk, waarommm leer je je kind niet goed Nederlands te spreken. Ze kon zelfs geen stage vinden!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  RYW wo 16 feb 2011 - 5:13

Ik durf er niet echt wat van te vinden, ik weet niet wat er dan van ze verwacht zou worden. Ik neem aan niet hetzelfde als in groep 1.

Voor mijn jongste zou het misschien wel goed zijn. Hij is vorige week 3 geworden, maar is in heel veel opzichten net een kind van 4. Hij praat enorm goed, legt snel verbanden, is prima op zijn gedrag aanspreekbaar, stelt zich heel lerend op, en is nog behoorlijk groot ook.

Maar ik denk niet dat dat voor elk kind geldt, mijn oudste had het denk ik niet eerder aangekund. Ook niet als het gaat om taalachterstand. Het zou mogelijk moeten zijn, maar niet verplicht. Ook de inhoud van zo'n schooldag zou ik eerst willen bekijken voordat ik er echt wat van vind.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  RYW wo 16 feb 2011 - 5:15

Maar Punk'd, dat meisje is neem ik aan naar een Nederlandse school geweest? Wat hadden haar ouders nog meer moeten doen?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 6:16

Susan schreef:
Minneke schreef:Ik vind het wel een goed idee, maar als het gaat om puur de taalachterstand, dan zou ik ervoor kiezen om het alleen verplicht te stellen voor groepen die risico lopen.

Ik heb bijvoorbeeld bij twee logopediepraktijken stage gelopen waar vrijwel alleen allochtone kinderen kwamen. Die zijn de eerste vier jaar van hun leven niet in aanraking geweest met de Nederlandse taal en kunnen op de kleuterschool dan ook totaal niet meekomen. Als deze kinderen vanaf 2,5 naar school zouden gaan, dan zou dit toch echt wel problemen op latere leeftijd kunnen voorkomen!

Het zal dus, denk ik, niet gaan om kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, want dat is een heel ander taalprobleem. Maar er is gewoon een grote groep kinderen die achterblijft doordat ze te weinig (Nederlands) taalaanbod krijgen.

Ik had het daar net met mijn vader over die op een school werkt voor kinderen met een taal/spraakachterstand, maar wat allochtone kinderen hebben is in feite geen taalachterstand, maar een NT2-probleem.

Dat klopt, maar als je het geen taalachterstand noemt, dan krijg je als logopedist niks vergoed omdat deze kinderen hier dus feitelijk niet bij de logopedist thuis horen. Maar waar deze kinderen dan wel geholpen moeten worden...?

Maar in principe is het inderdaad pas een taalstoornis als ze ook een taalachterstand hebben in de moedertaal.

En wat betreft het Nederlands leren; ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat je allochtone ouders beter kunt aanmoedigen hun moedertaal met de kinderen te spreken dan NL. Juist omdat ze het NL anders fout aanleren (denk maar aan lidwoorden en vervoegingen). Het is makkelijker iets nieuws aan te leren, dan structurele fouten die zijn aangeleerd er weer uit te krijgen.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Snoes wo 16 feb 2011 - 7:00

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar in België is men niet verplicht om zijn/haar kind naar school te laten gaan vanaf 2,5 jaar. Het KAN vanaf dan, maar het MOET niet, dat bepaal je als ouder nog altijd zelf.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 7:23

Ik werk nu op een groep met kindjes van 0-2 jaar, kinderen die twee geworden zijn gaan van ons vandaan over naar de peuters. Maar ik vind het eigenlijk een raar idee dat die kleine ukkies een half jaar daarna bij wijze van spreken dan al naar school zouden kunnen.
En dan? Na schooltijd en tijdens de overblijf? BSO? Dat zou ik zelfs zielig vinden, als die kleintjes van hot naar her moeten hobbelen. Veel ouders moeten immers ook gewoon werken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 7:57

RYW schreef:Maar Punk'd, dat meisje is neem ik aan naar een Nederlandse school geweest? Wat hadden haar ouders nog meer moeten doen?

Ik heb geen flauw idee, maar ik vind het apart als je 30jr in Nederland woont je geen woord Nederlands spreekt en er vanuit gaat dat je kind wel terecht komt qua Nederlandse taal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Lejow wo 16 feb 2011 - 7:58

Ik vind het te vroeg. Er moet al zoveel bij de kleuters en die leeftijd wordt lager...
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 3 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum