Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderen naar school met 2,5?

+8
Mamsie
Minx
Joontjuh
Susan
Parisienne
meisjesmama
smooch
Jeanette
12 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 20:31

Ik hoorde net een nieuwsbericht over het voorstel dat kinderen hier, net als in België, naar school zouden moeten kunnen met 2,5 jaar. Een van de redenen was dat kindjes met een taalachterstand die veel sneller zouden inhalen als ze met 2,5 al naar school zouden kunnen. Wat vinden jullie hiervan?

Oh ja, in het programma werd ook nog gezegd dat Nederland een voorbeeld aan België moet nemen, want we zijn veel te familiair met ons ge-je en ge-jij in het onderwijs, dat moet anders (zoals in België) want zo wordt ons onderwijs heel slecht.

Ik vind zelf het Belgische onderwijs wel erg goed en in principe heb ik niets tegen kinderen met 2,5 naar school laten gaan, maar ik heb me er verder niet echt in verdiept. Wat doen ze dan met 2,5 jaar op school? Voornamelijk spelen en een klein beetje leren? Ik vind het argument van de kindjes met een taalachterstand wel interessant, maar dat geld natuurlijk niet voor álle kinderen. En over dat getutoyeer, tja, ik vind het ook niet goed als het enorm autoritair wordt allemaal. Is het onderwijs in Nederland zo slecht op de basisschool?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 20:36

Ik vind het een heel goed initatief.

Mijn neefje van 2,5 gaat nu inderdaad ook naar school in België. Je kunt het een beetje vergelijken met een kinderdagverblijf, beetje knippen, plakken, lekker naar buiten, dat soort dingen.

Je andere stellingen laat ik even aan me voorbij gaan, ik kan niet echt een mening vormen over het onderwijs in NL Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 20:39

Ja is lastig he, als je er verder (nog) niet mee te maken hebt gehad, dat heb ik ook. Ik denk trouwens dat het best goed zou zijn als er wel iets van autoriteit in de klas is, de leraar is altijd natuurlijk wel de meerdere van de kindjes. Maar ik snap niet zo goed waarom het ge-je en ge-jij dan zo erg is, je kunt je autoriteit toch ook op andere manieren uitoefenen? Ik vind het ook wel een beetje sneu als je enorm autoritair gaat doen tegen een dreumes van 2,5. En ik zie ook niet echt voor me dat de leerkrachten in Nederland nooit overwicht uitstralen in een klas en altijd net doen alsof ze een vriendje zijn van hun leerlingen.

Edit: maar goed het was Dhr. Boekestijn die dat zei, ik neem die vent altijd met een korreltje (grote korrel) zout.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 20:52

Als kinderen u tegen hun leraren moeten zeggen, wil dat toch niet meteen zeggen dat leraren enorm autoritair gaan doen? Ik denk dat het wel goed is als kinderen beseffen dat een leraar iemand is om respect voor te hebben en dat begin natuurlijk met u zeggen en niet je en jij.

Verder denk ik dat het verschil juist op de middelbare school zichtbaarder is. In België mogen leerlingen bijvoorbeeld niet van het schoolterrein af in tussenuren en ook niet als bijvoorbeeld het laatste uur uitvalt. Ze moeten dan op school blijven en daar huiswerk maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 20:56

Vergeet-me-nietje schreef:Als kinderen u tegen hun leraren moeten zeggen, wil dat toch niet meteen zeggen dat leraren enorm autoritair gaan doen? Ik denk dat het wel goed is als kinderen beseffen dat een leraar iemand is om respect voor te hebben en dat begin natuurlijk met u zeggen en niet je en jij.


Nee dat klopt maar ik bedoel dat je ook respect kan hebben voor je leraar of lerares als je "je" en "jij" zegt en ook dat als je "u" tegen je leraar zegt, dat natuurlijk niet meteen wil zeggen dat je er ook respect voor hebt. (er is trouwens een verschil, vind ik, tussen goede autoriteit en slechte autoriteit, ik haal ze allebei aan in mijn stukje)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:12

Hoe zien die schooltijden er dan uit? Net als in groep 1 ofzo?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:16

Hmm dat weet ik niet. Ik hoorde trouwens wel dat ze in Roosendaal een proef gaan doen (of is al bezig) met naar school gaan vanaf 2,5 smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:16

Mijn zoontje zou in elk geval niet vanaf 2,5 al naar school moeten van mij. Peuterspeelzaal van 3 dagdelen vind ik prima. Maar verder, nee hoor. Hij heeft nog tijd zat om naar school te gaan. In duitsland zijn die schoolregels nog allemaal weer anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:33

Ik zou denk ik wel voor vervroegd onderwijs zijn, zeker ivm die taalachterstand. Klinkt logisch en interessant, maar ik zou er inderdaad meer over willen weten.

Alleen die autoriteit vind ik een lastig punt.. Ik vind het goed dat NL niet zo'n autoritair land is in het onderwijs, en zeker op jonge leeftijd hoeft dat nog niet, maar ik merk ook hoe respectloos sommige leerlingen kunnen zijn tegenover leraren, en dat gaat ook weer echt een stap te ver. Dat zou je bijv. in Engeland niet moeten proberen. Maar dat tutoyeren lijkt mij prima, zeker op de basisschool. Dat geeft ook vertrouwen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:36

Maar eigenlijk is het toch raar dat alle kinderen eerder naar school zouden moeten, alleen omdat sómmige kinderen een taalachterstand hebben?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:38

Ja dat is waar. Is dat ook echt de voornaamste reden?

Het is trouwens ook handig voor carrière gerichte vrouwen, bedenk ik me nu. Natuurlijk kun je je kind ook naar het KDV of PSZ brengen, maar op school zouden ze waarschijnlijk toch net iets meer leren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:42

Marin schreef:Ja dat is waar. Is dat ook echt de voornaamste reden?

Het is trouwens ook handig voor carrière gerichte vrouwen, bedenk ik me nu. Natuurlijk kun je je kind ook naar het KDV of PSZ brengen, maar op school zouden ze waarschijnlijk toch net iets meer leren.

Nee ik denk van niet, maar het werd in dat programma gebracht als enige reden. Dat tweede dacht ik trouwens ook aan, je zit natuurlijk wel minder met opvang en zo. Maar goed misschien dat als ik zelf kinderen heb dat ik het juist jammer zou vinden dat ze al zo snel naar school moeten.

Edit: je moet straks wel je kind voor de geboorte denk ik dan inschrijven voor de basisschool Very Happy Dat moet nu toch al met 2 jaar?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:45

Ik vind het allemaal erg vroeg eigenlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:45

Darcy schreef:
Marin schreef:Ja dat is waar. Is dat ook echt de voornaamste reden?

Het is trouwens ook handig voor carrière gerichte vrouwen, bedenk ik me nu. Natuurlijk kun je je kind ook naar het KDV of PSZ brengen, maar op school zouden ze waarschijnlijk toch net iets meer leren.

Nee ik denk van niet, maar het werd in dat programma gebracht als enige reden. Dat tweede dacht ik trouwens ook aan, je zit natuurlijk wel minder met opvang en zo. Maar goed misschien dat als ik zelf kinderen heb dat ik het juist jammer zou vinden dat ze al zo snel naar school moeten.

Edit: je moet straks wel je kind voor de geboorte denk ik dan inschrijven voor de basisschool Very Happy Dat moet nu toch al met 2 jaar?
Dat vind ik ook een beetje. Als ik er nu over na denk dat mijn zoontje straks naar de basisschool gaat, dan mis ik hem nu al haha!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:47

Anousch schreef:Ik vind het allemaal erg vroeg eigenlijk.

Ik ook maar dat komt denk ik ook omdat we het niet gewend zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:53

Darcy schreef:
Anousch schreef:Ik vind het allemaal erg vroeg eigenlijk.

Ik ook maar dat komt denk ik ook omdat we het niet gewend zijn.

Ja denk het ook maarja.
Is het dan ook echt al 5 dagen per week of?

Want dat zou helemaal erg zijn, dan zitten ze gewoon van hun 2,5 tot +- 18 jaar op school, k zou gek worden :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:55

Anousch schreef:
Darcy schreef:
Anousch schreef:Ik vind het allemaal erg vroeg eigenlijk.

Ik ook maar dat komt denk ik ook omdat we het niet gewend zijn.

Ja denk het ook maarja.
Is het dan ook echt al 5 dagen per week of?

Want dat zou helemaal erg zijn, dan zitten ze gewoon van hun 2,5 tot +- 18 jaar op school, k zou gek worden :P

Met je eens. Ik vind het ook te vroeg allemaal. Van 2,5 naar een school. Peuterspeelzaal is nog wel te doen voor 3 dagdelen. Maar verder. Ze zijn nog zo jong, laat ze nog even lekker geen verplichtingen hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:58

Precies! smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Jeanette di 15 feb 2011 - 21:59

Ik vind het eerlijk gezegd wat te vroeg. Daar is de peuterspeelzaal toch voor? Ik weet niet hoeveel dagdelen zij bedoelen, dus oordeel ik vast te snel.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  smooch di 15 feb 2011 - 22:00

Vergeet-me-nietje schreef:Als kinderen u tegen hun leraren moeten zeggen, wil dat toch niet meteen zeggen dat leraren enorm autoritair gaan doen? Ik denk dat het wel goed is als kinderen beseffen dat een leraar iemand is om respect voor te hebben en dat begin natuurlijk met u zeggen en niet je en jij.

Verder denk ik dat het verschil juist op de middelbare school zichtbaarder is. In België mogen leerlingen bijvoorbeeld niet van het schoolterrein af in tussenuren en ook niet als bijvoorbeeld het laatste uur uitvalt. Ze moeten dan op school blijven en daar huiswerk maken.


Dat mogen ze van mij in Nederland ook wel gaan doen. Hoe vaak jongeren niet meer terug naar school gaan als er een les uit valt of van alles uithalen door verveling. Vaak als leraren ziek zijn worden ze naar huis gestuurd. Dat merk ik in mijn werk heel vaak, ze worden zo makkelijk naar huis gestuurd.

Ik vind het geen verkeerd idee om kinderen al met 2.5 jaar naar school te laten gaan. Maja ik weet dan ook niet hoe dat er verder uit ziet. Moeten ze hele dagen op school zitten, kan je het vergelijken als een psz etc.
smooch
smooch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2385
Punten : 2453
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 22:01

Maar als het is zoals Storm zegt op pagina 1, dan is het toch hetzelfde principe als een peuterspeelzaal of kdv? Ze worden heus niet meteen gedrild om tafels op te zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 22:02

smooch schreef:
Vergeet-me-nietje schreef:Als kinderen u tegen hun leraren moeten zeggen, wil dat toch niet meteen zeggen dat leraren enorm autoritair gaan doen? Ik denk dat het wel goed is als kinderen beseffen dat een leraar iemand is om respect voor te hebben en dat begin natuurlijk met u zeggen en niet je en jij.

Verder denk ik dat het verschil juist op de middelbare school zichtbaarder is. In België mogen leerlingen bijvoorbeeld niet van het schoolterrein af in tussenuren en ook niet als bijvoorbeeld het laatste uur uitvalt. Ze moeten dan op school blijven en daar huiswerk maken.


Dat mogen ze van mij in Nederland ook wel gaan doen. Hoe vaak jongeren niet meer terug naar school gaan als er een les uit valt of van alles uithalen door verveling. Vaak als leraren ziek zijn worden ze naar huis gestuurd. Dat merk ik in mijn werk heel vaak, ze worden zo makkelijk naar huis gestuurd.


Op mijn werk wordt elk uurtje uitval opgevangen door collega's.


Laatst aangepast door Marin op wo 16 feb 2011 - 7:01; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 22:14

Darcy schreef:Maar als het is zoals Storm zegt op pagina 1, dan is het toch hetzelfde principe als een peuterspeelzaal of kdv? Ze worden heus niet meteen gedrild om tafels op te zeggen.
Als het hetzelfde is, waarom dan veranderen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 22:20

Dolcis_ schreef:
Darcy schreef:Maar als het is zoals Storm zegt op pagina 1, dan is het toch hetzelfde principe als een peuterspeelzaal of kdv? Ze worden heus niet meteen gedrild om tafels op te zeggen.
Als het hetzelfde is, waarom dan veranderen?

Nou bijvoorbeeld wat al genoemd is, dat je bij kinderen al een taalachterstand kan opsporen en dat eerder kunt bijschaven. En misschien kun je voor alle kindjes dan zorgen dat ze een betere aansluiting hebben op wat wij "basisschool" noemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 22:28

Maar niet elk kind heeft een taal achterstand. Ik weet verder geen cijfers enzo, dus kan er niet echt iets zinnigs over zeggen. Maar ik zou het jammer vinden als mijn 2,5 jarige al naar school moet, omdat er andere kinderen zijn met een taal achterstand. En voor de kinderen met een taalachterstand, daar wordt de logopedist toch voor ingeschakeld?
Ik vind het wel een goed idee om te kijken hoe ze die kinderen toch wat meer kunnen ondersteunen met een taalachterstand. Maar echt nodig vind ik het nog niet vanaf 2,5 jaar denk ik..

Ik vind het erg fijn om mijn zoontje nog thuis te hebben. Hij gaat straks al lang genoeg naar school. Ik geniet ervan als hij nog thuis is. ZOu het echt jammer vinden als het echt ingevoerd gaat worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum