Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderen naar school met 2,5?

+8
Mamsie
Minx
Joontjuh
Susan
Parisienne
meisjesmama
smooch
Jeanette
12 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  meisjesmama di 15 feb 2011 - 22:36

Ik vind het niet nodig dat een kind met 2,5 al naar school gaat. Wel vind ik persoonlijk dat het voor een kind goed is om naar een Kdv of psz te gaan.
Ook daar kunnen ze opmerken dat je kind achter loopt op taalontwikkeling. Mijn dochter E. word in juni 4 en ik merk dat ze nu een beetje oe is aan school. Voor de rest gaat ze 2 dagen naar een Kdv en ze achterstand heeft ze niet.

En over het ge-je en ge-jij ik vind het al hee netjes al mijn dochter dank je wel zegt (dat doet ze altijd. En ik hoor zo vaak van oudere ook onbekende mensen dat ze dat netjes vinden en niet meer zo vaak horen tegenwoordig. Ze weet wel dat het soms ook dank u wel is maar dat hoeft ze van ons te gebruiken als ze maar netjes is.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 22:48

Ik vind het niet nodig dat ze met die leeftijd al naar school gaan.
Zeker niet als dat is omdat andere kinderen een taalachterstand hebben wat in veel gevallen ook nog een eens een bepaalde reden heeft en waarvoor er in die meeste gevallen een logopediste ingeschakeld zal worden.

Zo hoorde ik laatst van iemand dat haar neefje (uit de kleuterklas) al een werkje mee naar huis had gekregen om te maken en dat de volgende dag weer in moest leveren. Nou sorry hoor, dat vind ik dus gewoon belachelijk. Je hoort niks anders dan dat je de kinderen buiten moet laten spelen want ze zitten veel te veel binnen. En nu krijgen ze in de kleuterklas al werkjes mee?! Leuk hoor, dan ben je een jaar of 5, is je school om 05.30 uit, ben je rond 16.00 goed en wel thuis. Even een koekje en wat drinken, huiswerk maken, eten, douchen en naar bed.

Voor wat betreft het ge-je en ge-jij daar ben ik het wel mee eens overigens.
Al vind ik ook weer niet dat dat teveel bij België "afgekeken" moet worden aangezien iedereen (ook kleuters) elkaar met u aanspreken. Dat heeft dus niet direct iets met respect o.i.d. te maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Parisienne di 15 feb 2011 - 23:14

Ik vind het ook niet nodig dat kinderen al met 2,5 jaar naar school gaan. Naar een KDV of een paar dagdelen naar een PSZ vind ik prima, dat is heel goed voor de sociale ontwikkeling. Een taalachterstand heeft denk ik in de meeste gevallen toch een andere, dieper liggende oorzaak die niet direct te verhelpen is met langer/eerder onderwijs. Kinderen kunnen nog lang genoeg naar school, ik vind 4 jaar een prima leeftijd! Zou er niet aan moeten denken mijn meisje over twee jaar al hele dagen te moeten missen.

Maargoed, het is net wat al eerder gezegd is.. wij zijn het niet gewend.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Parisienne di 15 feb 2011 - 23:17

Hazeltje schreef:Zo hoorde ik laatst van iemand dat haar neefje (uit de kleuterklas) al een werkje mee naar huis had gekregen om te maken en dat de volgende dag weer in moest leveren. Nou sorry hoor, dat vind ik dus gewoon belachelijk. Je hoort niks anders dan dat je de kinderen buiten moet laten spelen want ze zitten veel te veel binnen. En nu krijgen ze in de kleuterklas al werkjes mee?! Leuk hoor, dan ben je een jaar of 5, is je school om 05.30 uit, ben je rond 16.00 goed en wel thuis. Even een koekje en wat drinken, huiswerk maken, eten, douchen en naar bed.

Dat vind ik ook echt belachelijk! Ik vind dat ze in groep 5 pas echt huiswerk mee naar huis moeten krijgen. Het is best om vanaf groep 3 af en toe een werkje mee te krijgen, maar groep 1?! Nee, sorry. Vind dat ze daar nog lekker mogen kleuteren met wat leerzame activiteiten tussendoor. Ik vraag me soms echt af of onze kleutertijd zo slecht was? Ik heb een geweldige kleutertijd (groep 1/2) gehad, evenals mijn zusjes. Lekker spelen, af en toe wat letters en cijfers leren, etc. Nu moet alles ineens zo anders..
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 23:58

Opzich vind ik het geen slecht idee, maar dan geen hele schooldagen van 9 tot 3.

Ik zou het goed vinden als peuterspeelzalen of de structuur van een kdv bij een school aangesloten zouden worden, zodat je vanaf je 2,5 tot je 12e lekker in hetzelfde gebouw zit en al vroeg "vriendjes" kan maken en als je 4 jaar wordt niet uit je (op dat moment) vertrouwde omgeving gehaald wordt om de grote stap naar de basisschool te nemen.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Susan wo 16 feb 2011 - 0:06

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:39; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 0:17

Ik snap niet dat ze de peuterspeelzaal niet gewoon verplicht maken vanaf 2,5 en dat er dan ook gelet wordt op taalachterstand. ik vind die volle dagen voor die kleintjes (die soms ook nog slapen 's middags) veelste lang!

(ik heb trouwens niet alle reacties gelezen, dus weet niet of dit er al tussen staat :P )

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 0:21

Ik voel me een beetje dom eigenlijk.... Ik dacht dat kinderen al naar de peuterspeelzaal konden en dat zoiets al vergelijkbaar is met school voor kleintjes ? Wij zijn in ieder geval allebei (broer en ik) naar peuterschool geweest en dat zagen wij gewoon als school, tot zover ik me kan herinneren. 3 ochtenden knutselen, liedjes zingen, met kinderen leren spelen, leren delen etc. Wat is er mis met de peuterschool dan...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Joontjuh wo 16 feb 2011 - 0:22

Voor- en vroegschoolse educatie word op veel plekken al toegepast.
De peuterspeelzalen/chreches zijn hier ook mee bezig. De kinderen leren er al netjes te werken, plakken, schilderen enz. Je kunt het vergelijken met een kinderdagverblijf, alleen zijn ze op een chreche of peuterspeelzaal tegenwoordig meer gecertificeerd, omdat ze samenwerken met de basisscholen. De meeste peuterspeelzalen/chreches hebben ook al logopedisten die ze kunnen inschakelen en er zijn zelfs speciale ochtenden voor kinderen met taalachterstanden.
De kinderdagverblijven hebben minder tijd om met peuters te gaan zitten, tenminste als ze een verticale groep hebben, omdat dan alle leeftijden bij elkaar zitten. Bij horizontale groepen kan er meer aandacht aan werkjes en dingen besteed worden.

Zowel in Zweden als België gaan kinderen al vroeg naar school. In Zweden is dit vooral gedaan, omdat de ouders daar meestal met zijn tweeën moeten werken en de meeste kinderen dan toch naar een kinderdagverblijf gaan. In België weet ik niet hoe het precies geregeld is.

Ik vind dat kinderen best met 2,5 al onderwijs kunnen volgen. Ze hoeven dan geen hele dagen naar school, maar van 08.30 tot 12.00 uur vind ik dat best zou moeten kunnen. Dit bevorderd hun sociaal-emotionele ontwikkeling en hun taal/spraak word gestimuleerd. Als ik zie hoe kinderen elkaar tegenwoordig behandelen, dat is gewoon schandalig. Hoe eerder hun gedrag en werkhouding goed zijn, des te beter zij door de basisschool heen gaan. Ze hebben zelf een prettigere schooltijd en de leerkrachten ook.
Ze leren tevens ook meteen met spullen omgaan, want hoe vaak kinderen hun potlood, pen en/of gum niet kwijt zijn, erg vaak en snel. De kinderen mogen dit besef zeker eerder bijgeleerd worden. Hierdoor leert ieder kind spullen van zichzelf en een ander ook te respecteren.

Kinderen worden vanaf hun 2,5 echt niet gedrild op school, ze worden gewoon al wegwijs gemaakt en leren met elkaar omgaan. Ook kunnen ze zo al eerder doorstromen als het goed met ze gaat en bevorder je de zelfstandigheid van je kind.
Joontjuh
Joontjuh
Prater
Prater

Aantal berichten : 649
Punten : 755
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Veghel

http://www.jonisbadeendjes.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Susan wo 16 feb 2011 - 0:26

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:39; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 0:29

Darcy schreef:
Anousch schreef:Ik vind het allemaal erg vroeg eigenlijk.

Ik ook maar dat komt denk ik ook omdat we het niet gewend zijn.

Ik vind het vroeg omdat ik vind dat op die leeftijd kinderen nog niet zo bewust bezig zijn met leren. Dan vind ik ze nog speels.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Minx wo 16 feb 2011 - 0:34

Ik vind het heel erg vroeg. Vind 4 een mooie leeftijd. Die kinderen moeten nog lekker spelen enzo. Als ik kijk naar een van de kindjes die ik training geef (januari 3 geworden). Denk ik niet dat die al in de klas moet zitten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 0:35

Bitterkoek_ schreef:
Darcy schreef:
Anousch schreef:Ik vind het allemaal erg vroeg eigenlijk.

Ik ook maar dat komt denk ik ook omdat we het niet gewend zijn.

Ik vind het vroeg omdat ik vind dat op die leeftijd kinderen nog niet zo bewust bezig zijn met leren. Dan vind ik ze nog speels.

Ik kan me niet echt voorstellen dat ze op de dag dat ze vier worden ineens wél heel bewust bezig zijn daarmee. Dat verschilt natuurlijk ook per kind (ook op vierjarige leeftijd trouwens). En wat is "leren" dan? Als zo'n school vanaf 2,5 betekent adt ze daar hetzelfde doen als op de peuterspeelzaal, kdv, etc, dan zie ik daar geen kwaad in.

Bovendien vind ik Zweden en België allebei voorbeeldlanden wat betreft onderwijs, dat is daar echt heel goed, maar goed de vraag is dan of dat door het systeem komt van vroeg naar school gaan of iets anders.

Okee in zulk soort discussies mis ik Lilith!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 0:46

ook ik vind dit een goed initiatief maar ik zou zeggen dat de ouders dan zelf mogen kiezen of ze hun kind met 2.5 jaar al naar school toe sturen. Ikzelf heb ik Belgie op school gezeten en daar ook stage gelopen ook in een klasje met deze leeftijd. Daar wordt het zomerklasje genoemd. De kinderen komen `s ochtends en komen eigenlijk gewoon spelen en knutselen, net als op een kinderdagverblijf. Een aantal kinderen bleven `s middags thuis en een aantal kwamen `s middags ook nog.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  meisjesmama wo 16 feb 2011 - 0:50

Ik weet niet hoeveel kindjes er dan in de klas zitten maar als dat er te veel zijn worden degene met achterstand als nog onder gesneeuwd. Ik zou zeggen een psz moet worden verplicht als je kindje niet op een Kdv zit zodat ze er dan actie op kunnen ondernemen en dus doorsturen naar een logopediste.
Tegenwoordig is er zoveel begeleiding voor de kids (ondervind ik met mijn jongste nu) dat dat niet klasikaal zou moeten maar 1 op 1.

En over het u verhaal vind ik dat als je een onbekende netjes aanspreekt met je en jij dat dat moet kunnen tegenwoordig.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 1:21

Verplicht met 2,5 naar school gaan zou best kunnen alleen dan geen volle dagen en geen 5 dagen in de week.. Altans als ik naar Dylan kijk kon die dat echt nog niet hebben op die leeftijd! Welliswaar is het ook onwennig voor ons terwijl het in belgie heel normaal is.
Wel vind ik het belangrijk dat de overgang van niets naar ineens naar school kleiner zou moeten. Voor ons is dat niet het geval aangezien Dylan naar het kinderdagverblijf gaat en daar nu in de peuterplus groep zit en dat is 2 dagen in de week ter voorbereiding op school. De structuur van de kleuterschool,werkjes maar toch ook hun eigen keuzes kunnen maken in de activiteiten. Die overgang is goed te overbruggen door kinderdagverblijf,peuterspeelzaal o.i.d.

Verder is het met u aanspreken in belgie hetzelfde als jij en je hier hoor! Men zegt dat daar niet alleen tegen de juf,opa,oma o.i.d maar ook tegen leeftijsgenoten!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 3:30

Ik vind het wel een goed idee, maar als het gaat om puur de taalachterstand, dan zou ik ervoor kiezen om het alleen verplicht te stellen voor groepen die risico lopen.

Ik heb bijvoorbeeld bij twee logopediepraktijken stage gelopen waar vrijwel alleen allochtone kinderen kwamen. Die zijn de eerste vier jaar van hun leven niet in aanraking geweest met de Nederlandse taal en kunnen op de kleuterschool dan ook totaal niet meekomen. Als deze kinderen vanaf 2,5 naar school zouden gaan, dan zou dit toch echt wel problemen op latere leeftijd kunnen voorkomen!

Het zal dus, denk ik, niet gaan om kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, want dat is een heel ander taalprobleem. Maar er is gewoon een grote groep kinderen die achterblijft doordat ze te weinig (Nederlands) taalaanbod krijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 3:32


Ik kwam trouwens dit tegen:

In België geldt de leerplicht van zes tot achttien jaar. Je bent niet verplicht om naar school te gaan, privé-onderwijs is mogelijk maar het wordt zelden gedaan.

Het Belgisch schoolsysteem ziet er zo uit :

* kleuteronderwijs (2,5 tot 6 jaar)
* lager onderwijs (6 tot 12 jaar)
* middelbaar onderwijs (12 tot 18 jaar)


In België is het dus ook niet verplicht vanaf 2,5.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Susan wo 16 feb 2011 - 4:08

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:40; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 4:14

Maar als het systeem van België wordt gehanteerd, zal je niet gedwongen worden smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 4:26

Als het gaat om taalontwikkelingsstoornissen zou ik het een bijzonder slecht idee vinden. Zoiets is nogal een complex probleem en leerkrachten hebben daar niet de kennis over om daar wat aan te doen. Die kinderen moeten naar een logopedist, die kan er precies achter komen waar het probleem zit en een doelgerichte behandeling opstellen.

Als het gaat om allochtone kinderen die te weinig Nederlandse taal aangeboden krijgen vind ik het idee op zich niet zo heel verkeerd. Ik vind met 2.5 naar school alleen wel extreem vroeg, ik ken nog genoeg kinderen van die leeftijd die al een stuk eerder weer in bed liggen dan 12 uur (van halve dagen uitgaand) en zulke dagen dus nauwelijks vol zullen houden. Daarbij vraag ik me af of een basisschool wel de juiste plek is, of ze niet beter naar bijvoorbeeld een KDV kunnen gaan. En vanaf wanneer krijg je te weinig nederlandse taal aangeboden en hoe ga je het voor elkaar krijgen om die deel naar school te sturen als het niet voor iedereen verplicht gaat worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Mamsie wo 16 feb 2011 - 4:52

Nee ik vind het te vroeg. Jammer voor de kinderen met een taalachterstand. Dan moeten de ouders daar zelf maar aan werken en hulp bij zoeken mocht dat nodig zijn.

Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Susan wo 16 feb 2011 - 4:54

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:39; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 4:57

Ik denk trouwens, gezien de discussie die hier ontstaat over verschillende soorten taalachterstanden, dat het voornamelijk zal gaan om verbetering van de taal van kinderen waarvan de ouders geen Nederlands praten. Pin me er niet op vast, maar als ik erover hoor gaat het altijd specifiek over zulke taalachterstanden. Ik denk dat logopedische dingen etc niet worden bedoeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Susan wo 16 feb 2011 - 4:59

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:39; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen naar school met 2,5? - Pagina 2 Empty Re: Kinderen naar school met 2,5?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum