Frankrijk haalt Diane 35 uit de schappen
+17
Palmyra
Puggle
Rosa
Gympie
Dolphinne
Slakje
Mari
Niene
Katrien
Chocolate Cookie
Schaapke
Monte
Siem
Charles
SuperGrover
Punk'd
Bliss
21 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Frankrijk haalt Diane 35 uit de schappen
Frankrijk haalt pil Diane-35 uit de schappen
PARIJS -
De pil Diane-35, bedoeld om acne te verlichten bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd, wordt in Frankrijk voorlopig uit de schappen gehaald. Dat meldde de Franse toezichthouder op geneesmiddelen ANSM. De autoriteiten kwamen tot deze maatregel, omdat er de afgelopen 25 jaar vier vrouwen zijn overleden, omdat ze bloedklonters hadden als gevolg van het slikken van de pil.
In Nederland slikten vorig jaar circa 370.000 vrouwen Diane-35 of een pil met dezelfde werkzame stof, blijkt uit gegevens van de Stichting Farmaceutische Kerngetallen. Er is volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) vooralsnog geen reden om de pil hier uit de schappen te halen. „Er zijn geen fatale gevallen bekend in Nederland”, aldus een woordvoerder. Het CBG overlegt volgende week met andere Europese toezichthouders of maatregelen nodig zijn.
In sommige landen wordt Diane-35 ook als anticonceptiepil voorgeschreven. Nederlandse artsen is dat niet toegestaan.
De fabrikant van de pil, Bayer, is verrast over de Franse maatregel. „Ons zijn geen nieuwe of wetenschappelijke inzichten bekend die wijzen op dergelijke risico's voor gebruikers”, zei een woordvoerster.
-------------------------------------------------------------------------------
Mijn moeder belde me net op om bovenstaande te melden. Ze wil dat ik meteen over ga op een andere pil, want ze vindt het eng en maakt zich zorgen. Ik slik deze pil al sinds mn 16e vanwege acne. Ben er tussendoor een paar keer mee gestopt, maar toen kreeg ik steeds weer puistjes. Wie slikt deze pil en wat denken jullie van dit nieuws?
PARIJS -
De pil Diane-35, bedoeld om acne te verlichten bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd, wordt in Frankrijk voorlopig uit de schappen gehaald. Dat meldde de Franse toezichthouder op geneesmiddelen ANSM. De autoriteiten kwamen tot deze maatregel, omdat er de afgelopen 25 jaar vier vrouwen zijn overleden, omdat ze bloedklonters hadden als gevolg van het slikken van de pil.
In Nederland slikten vorig jaar circa 370.000 vrouwen Diane-35 of een pil met dezelfde werkzame stof, blijkt uit gegevens van de Stichting Farmaceutische Kerngetallen. Er is volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) vooralsnog geen reden om de pil hier uit de schappen te halen. „Er zijn geen fatale gevallen bekend in Nederland”, aldus een woordvoerder. Het CBG overlegt volgende week met andere Europese toezichthouders of maatregelen nodig zijn.
In sommige landen wordt Diane-35 ook als anticonceptiepil voorgeschreven. Nederlandse artsen is dat niet toegestaan.
De fabrikant van de pil, Bayer, is verrast over de Franse maatregel. „Ons zijn geen nieuwe of wetenschappelijke inzichten bekend die wijzen op dergelijke risico's voor gebruikers”, zei een woordvoerster.
-------------------------------------------------------------------------------
Mijn moeder belde me net op om bovenstaande te melden. Ze wil dat ik meteen over ga op een andere pil, want ze vindt het eng en maakt zich zorgen. Ik slik deze pil al sinds mn 16e vanwege acne. Ben er tussendoor een paar keer mee gestopt, maar toen kreeg ik steeds weer puistjes. Wie slikt deze pil en wat denken jullie van dit nieuws?
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Frankrijk haalt Diane 35 uit de schappen
Ik zou gewoon heel erg opletten. (qua klachten en dergelijke bedoel ik dan).
Maar nu ben ik ook nooit zo springerig om dat soort berichten. Net als toen met de gerookte zalm.. Ik at het gewoon nog en ben niet ziek geweest
Als er nu echt vele, onderzochte en duidelijke oorzaken zijn waar daadwerkelijk de pil aan te linken is dan zou ik mijzelf er dieper in verdiepen. Maar ik ga nooit zo 100% op een artikeltje af.
Maar nu ben ik ook nooit zo springerig om dat soort berichten. Net als toen met de gerookte zalm.. Ik at het gewoon nog en ben niet ziek geweest
Als er nu echt vele, onderzochte en duidelijke oorzaken zijn waar daadwerkelijk de pil aan te linken is dan zou ik mijzelf er dieper in verdiepen. Maar ik ga nooit zo 100% op een artikeltje af.
Punk'd- Kletskop
- Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13
Wat is dit voor een bericht? 4 vrouwen in 25 jaar, dat klinkt niet gelijk zorgwekkend. En staat daar nou dat het Nederlandse artsen niet is toegestaan om dit als anticonceptie pil voor te schrijven? Huh?
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ze schrijven het volgens mij vooral voor als anti acne middel (en handig dat het ook een anticonceptie is).
Als je geen acne hebt dan zullen ze de diane niet voorschrijven maar een andere pil. (Volgens mij zit het zo).
Als je geen acne hebt dan zullen ze de diane niet voorschrijven maar een andere pil. (Volgens mij zit het zo).
Punk'd- Kletskop
- Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13
SuperGrover schreef:Wat is dit voor een bericht? 4 vrouwen in 25 jaar, dat klinkt niet gelijk zorgwekkend. En staat daar nou dat het Nederlandse artsen niet is toegestaan om dit als anticonceptie pil voor te schrijven? Huh?
Ja dat vond ik ook al vreemd, maar t zal idd wel zijn zoals Punk'd zegt. In elk geval ben ik er nog niet zwanger mee geworden vooralsnog
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Dit geldt voor elke soort pil, ik heb zelf bijna het loodje gelegd door een bloedklonter in mijn long zoals jullie wel weten. HET KOMT DUS VEEL VAKER VOOR DAT JE HOORT. Ik waarschuw altijd iedereen, de pil is rotzooi. Ik leefde gezond, rookte niet, sportte. En toch kreeg ik de embolie. En opletten helpt ook niet veel. Als die prop er eenmaal zit kun je er weinig meer aan doen behalve hopen dat hij niet richting long, hoofd of hart schiet en daar infarcten veroorzaakt.
Charles- Kletskop
- Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12
Aan elk soort pil zit inderdaad risico's en iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of de eventuele risico's opwegen tegen de voordelen.
Vind het persoonlijk wel erg raar dat het 'maar' om 4 gevallen gaat in 25 jaar, neem aan dat dit bij andere pilsoorten ook het geval zou zijn.
Vind het persoonlijk wel erg raar dat het 'maar' om 4 gevallen gaat in 25 jaar, neem aan dat dit bij andere pilsoorten ook het geval zou zijn.
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Elke pil is inderdaad niet goed en ik zou er ook graag mee willen stoppen. Maar helaas heb ik zulke erge menstruaties dat stoppen geen optie is.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Charles schreef:Dit geldt voor elke soort pil, ik heb zelf bijna het loodje gelegd door een bloedklonter in mijn long zoals jullie wel weten. HET KOMT DUS VEEL VAKER VOOR DAT JE HOORT. Ik waarschuw altijd iedereen, de pil is rotzooi. Ik leefde gezond, rookte niet, sportte. En toch kreeg ik de embolie. En opletten helpt ook niet veel. Als die prop er eenmaal zit kun je er weinig meer aan doen behalve hopen dat hij niet richting long, hoofd of hart schiet en daar infarcten veroorzaakt.
+1, maar dan niet in long, maar in hersenen.
Schaapke- Prater
- Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10
Monte schreef:Elke pil is inderdaad niet goed en ik zou er ook graag mee willen stoppen. Maar helaas heb ik zulke erge menstruaties dat stoppen geen optie is.
+1
Chocolate Cookie- Ratel
- Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Oei... Ik opende gisteren nog een topic omdat ik weer met de diane wil beginnen maar ik ben best gevoelig voor dit soort berichten dat ik er toch nog maar even goed over na ga denken....
Gast- Gast
Volgens mij is dit bij iedere soort anticoncenceptiepil een van de risico's, die helaas bij veel vrouwen niet bekend zijn. Ik snap alleen niet zo goed waarom deze pil uit de handel gehaald wordt daar. 4 vrouwen in 25 jaar is natuurlijk heel weinig (gelukkig zijn het er niet meer!!) Maar ik kan me niet voorstellen dat het risico van andere anticonceptiepillen zo veel lager ligt.
Katrien- Prater
- Aantal berichten : 539
Punten : 542
Registratiedatum : 14-11-12
Charles schreef:Dit geldt voor elke soort pil, ik heb zelf bijna het loodje gelegd door een bloedklonter in mijn long zoals jullie wel weten. HET KOMT DUS VEEL VAKER VOOR DAT JE HOORT. Ik waarschuw altijd iedereen, de pil is rotzooi. Ik leefde gezond, rookte niet, sportte. En toch kreeg ik de embolie. En opletten helpt ook niet veel. Als die prop er eenmaal zit kun je er weinig meer aan doen behalve hopen dat hij niet richting long, hoofd of hart schiet en daar infarcten veroorzaakt.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Zelf ook meerdere longembolien gehad, tijdens de zwangerschap notabene.. Kleintje en ik hadden bijna het loodje gelegd.. Voor mij geen pil meer,mag trouwens niet eens meer aan de pil omdat het risico voor mij te groot is. Spuit nu na 4 jaar nog steeds bloedverdunners
Niene- Prater
- Aantal berichten : 554
Punten : 575
Registratiedatum : 15-12-10
Ik heb de Diane geslikt tot voor kort. Nu slik ik even geen pil meer. Bij mij is de acne niet meer teruggekomen gelukkig.
Gast- Gast
Siep schreef:Oei... Ik opende gisteren nog een topic omdat ik weer met de diane wil beginnen maar ik ben best gevoelig voor dit soort berichten dat ik er toch nog maar even goed over na ga denken....
Toen ik op jouw topic reageerde was dit thema inderdaad in mijn achterhoofd, maar ik wilde het niet benoemen of zorgen wekken. Ieder zijn eigen keuze. Maar ik waarschuw iedereen.
Ik slikte trouwens niet eens de Diane. Gewoon de microgynon en kreeg op een gegeven moment de vervanger daarvan, zou 'precies'hetzelfde zijn alleeen andere merknaam. Rivegidon of zoiets. Daarvan zijn ook meer overleden vrouwen gevallen bekend.
Charles- Kletskop
- Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12
Siep schreef:Oei... Ik opende gisteren nog een topic omdat ik weer met de diane wil beginnen maar ik ben best gevoelig voor dit soort berichten dat ik er toch nog maar even goed over na ga denken....
Sowieso goed over nadenken, ik ben er maandag voor een tweede poging mee gestopt. Vorige keer kreeg ik direct haaruitval, jeuk en pukkels terug, maar ik voel me er niet meer goed bij.
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Ow zot. Dat wist ik helemaal niet!
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Ik was ook net zo blij dat ik er een tijdje vanaf was en geen acne meer terug kreeg.. Tenminste dat leek zo.. Nu komt de acne terug helaas.. Maar van dit soort berichten word ik ook een beetje huiverig...
Voor nu heb ik de acne vooral rond mijn mond en kin zitten (misschien voedselintolerantie?) maar voorheen zat mijn hele gezicht onder, nek, hals en rug van boven tot onder, dat deed zeer maar vooral was t vreselijk om te zien.. Liep zelfs in de snik hete zomer met sjaaltjes om.
Voor nu heb ik de acne vooral rond mijn mond en kin zitten (misschien voedselintolerantie?) maar voorheen zat mijn hele gezicht onder, nek, hals en rug van boven tot onder, dat deed zeer maar vooral was t vreselijk om te zien.. Liep zelfs in de snik hete zomer met sjaaltjes om.
Gast- Gast
Mari schreef:Siep schreef:Oei... Ik opende gisteren nog een topic omdat ik weer met de diane wil beginnen maar ik ben best gevoelig voor dit soort berichten dat ik er toch nog maar even goed over na ga denken....
Sowieso goed over nadenken, ik ben er maandag voor een tweede poging mee gestopt. Vorige keer kreeg ik direct haaruitval, jeuk en pukkels terug, maar ik voel me er niet meer goed bij.
Wat doe jij dan nu tegen de acne?
Gast- Gast
Ik gebruikte ook de diane (maar dan goedkopere versie).
Ben een jaar of 2 geleden gestopt en overgegaan op de goedkopere versie van microgynon 30, maar toen kwam de acne weer terug.
Toen dus weer terug naar de diane.
Afgelopen maand ben ik daar mee gestopt omdat ik even een tijd geen pil meer wil slikken en wil kijken hoe ik reageer op helemaal geen extra hormonen in mn lijf.
Hopelijk blijft de acne deze keer wel weg en anders maar eens kijken wat ik er anders aan kan doen dan weer de pil slikken.
Ben een jaar of 2 geleden gestopt en overgegaan op de goedkopere versie van microgynon 30, maar toen kwam de acne weer terug.
Toen dus weer terug naar de diane.
Afgelopen maand ben ik daar mee gestopt omdat ik even een tijd geen pil meer wil slikken en wil kijken hoe ik reageer op helemaal geen extra hormonen in mn lijf.
Hopelijk blijft de acne deze keer wel weg en anders maar eens kijken wat ik er anders aan kan doen dan weer de pil slikken.
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Toevallig had ik al een afspraak staan bij de huisarts omdat ik deze pil niet meer wil slikken (slik 'm al 8 jaar). Maar goed ook dus.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Eigenlijk is de pil ook rotzooi, ik wil er al een hele tijd mee stoppen maar om eerlijk te zijn vind ik het zo prettig dat ik m'n menstruatie zelf kan regelen (pil doorslikken op reis etc.)
Een vraagje voor de dames die gestopt zijn met de pil: op welke anticonceptie zijn jullie overgestapt?
Een vraagje voor de dames die gestopt zijn met de pil: op welke anticonceptie zijn jullie overgestapt?
Rosa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 310
Punten : 463
Registratiedatum : 05-12-10
Ik heb hem van mijn 13de tot mijn 22 ste ongeveer geslikt. Bij zijn de pukkels/acne niet terug gekomen toen ik ermee ben gestopt. Ik ben daarna toen aan de steridil 30 gegaan en toen ben ik gestopt om zwanger te worden. Nu sinds 4 maanden aan de nuvaring en nog steeds geen acne te bekennen.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
De pil is sowieso troep. Ik twijfelende al langer of ik ooit nog aan de pil wilde omdat ik een onuitstaanbaar persoon werd door die hormonen, maar sinds m'n schoonzusje met een massale longembolie op de IC heeft gelegen, 99% zeker veroorzaakt door de pil, weet ik helemaal zeker dat het troep is. Hier geen pil meer, ik laat me nog liever steriliseren als ik geen kinderen meer wil.
Edit: zelfde verhaal als Charles dus, wat betreft die longembolie. Dikke troep.
Klachten van een longembolie herken je slecht, benauwdheid, moe, misschien pijn, maar dan denk je eerder aan een griepje en niet aan een longembolie. Bij mijn schoonzusje kwamen ze er pas achter toen ze out ging. En daar heeft ze een enorme engel op d'r schouder gehad, want de kans was groot dat ze nooit meer bijgekomen was.
Edit: zelfde verhaal als Charles dus, wat betreft die longembolie. Dikke troep.
Klachten van een longembolie herken je slecht, benauwdheid, moe, misschien pijn, maar dan denk je eerder aan een griepje en niet aan een longembolie. Bij mijn schoonzusje kwamen ze er pas achter toen ze out ging. En daar heeft ze een enorme engel op d'r schouder gehad, want de kans was groot dat ze nooit meer bijgekomen was.
Gast- Gast
*
Laatst aangepast door Palmyra op zo 1 sep 2013 - 1:47; in totaal 1 keer bewerkt
Palmyra- Fluisteraar
- Aantal berichten : 21
Punten : 21
Registratiedatum : 28-01-13
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Diane-35; wie gebruikt dit nog??
» Wie slikt(e) hier de Diane?