Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Diane-35; wie gebruikt dit nog??

+25
sonly
Exogenesis
Antibes
Alex
CarpeDiem
*Lookie*
Lavendel
tweeling
ThinkPink
Mariposa
Appeltje
TukTuk
JD
Plien84
Caribbeanlover
Dolphinne
Annie24
Sjeels
Mari
Bliss
Lady Starstruck
Droopy28
Gympie
Kikou
koekiemonzter
29 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Diane-35; wie gebruikt dit nog?? Empty Diane-35; wie gebruikt dit nog??

Bericht  koekiemonzter do 14 feb 2013 - 5:30

Er is al een topic over het nieuwsbericht, maar deze heeft een wat andere inslag. Ik slik Diane-35 al bijna 12 (!) jaar. Destijds heb ik uiteraard de bijsluiter gelezen, maar toen ik de bijsluiter na het lezen van het nieuwsbericht er nog eens op nalas stond er dat je die pil niet langer dan vier maanden mag gebruiken en al helemaal niet (meer) alleen als anticonceptie.

Gisteren toch maar even de dokter gebeld, zij zei direct heel resoluut dat ik direct moet stoppen met mijn pil. Komende week ga ik dus over op de Microgynon 30 (dat is wat de meeste vrouwen gebruiken volgens haar). Zelfs met mijn vooruitzicht (over ca. 1,5 /2,5 jaar wil ik sowieso stoppen omdat we dan voor een kindje willen gaan) gaf de dokter aan dat ik toch beter direct kan stoppen met deze pil.

Ik vind het uiterst merkwaardig dat ik 12 jaar lang herhaalrecepten krijg en pas na een telefoontje een nieuwe pil krijg. Als na deze nieuwe inzichten blijkt dat eigenlijk niemand meer Diane-35 mag slikken, dan zouden er toch geen recepten meer voor uitgeschreven moeten worden? Of dan zou de arts (of assistent) toch contact moeten opnemen met iedereen die dit medicijn slikt? Ik vind het echt zo vreemd.. Een vriendin zit toevallig in dezelfde situatie (slikt het nu 10 jaar) en kreeg exact hetzelfde te horen. Meer mensen die dit vreemd vinden? En zijn er ook mensen die al zo lang de Diane-35 pil hebben geslikt? Of meiden die het nog steeds slikken? Of meiden die overgestapt zijn van Diane-35 naar Microgynon (want ben ook benieuwd wat me te wachten staat). Veel vragen he Diane-35; wie gebruikt dit nog?? 253468018.

koekiemonzter
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 22
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Diane-35; wie gebruikt dit nog?? Empty Re: Diane-35; wie gebruikt dit nog??

Bericht  Kikou do 14 feb 2013 - 5:55

Ik zit/zat in precies dezelfde situatie! Ik heb de Diane 35 pil 10 jaar geslikt en me nooit ergens druk om gemaakt. Ik slikte deze pil vanwege acne en zag niet zo snel een alternatief hiervoor. Net als jij ging ik een paar maanden geleden de bijsluiter eens goed bekijken en toen even later al die negatieve berichten in het nieuws kwamen, was dit de druppel voor me. Ik heb mijn huisarts toen ook gevraagd of het niet heel gek is dat ik al 10 jaar deze pil kan slikken zonder dat iemand mij ooit heeft gevraagd of ik het wel nog nodig heb en ik geen last heb van bijwerkingen. Als antwoord kreeg ik dat ze toevallig net die dag ervoor een vergadering hierover met het team hadden gehad en ze alle meisjes/vrouwen die deze pil nog slikken, zouden oproepen. Heel toevallig...
Ik heb toen besloten om een spiraaltje te nemen. Mijn huisarts stelde voor om eerst 3 maanden de Microgynon 30 te slikken, zodat ik er alvast achter kon komen hoe mijn huid zou reageren op minder hormonen. Na 1,5 maand ben ik met deze pil gestopt vanwege de vele bijwerkingen. Ik kreeg nog meer last van stemmingswisselingen, hoofdpijn, lager libido en ik kreeg opeens op meerdere plekken heel erg last van huidirritatie. Op een gegeven moment zei mijn vriend dat ik nu gelijk moest stoppen met die troep, want ik werd er duidelijk geen beter mens door. Wink Na minder dan een week was de huidirritatie helemaal weg, geen hoofdpijn meer en (beetje vies detail) ik heb helemaal geen last meer van gekleurde/geurende afscheiding. (en ik heb al die jaren gedacht dat dit normaal was...)

Elk lichaam zal vast wel weer anders reageren, maar na mijn ervaringen raad ik het je af om de Microgynon te slikken. Ik heb uiteindelijk ook niet meer een spiraaltje laten zetten, maar gebruik nu alleen condooms. Die huidirritaties waren echt de druppel. Toen besefte ik pas wat al die hormonen met je doen! Ik zit nu echt vele malen beter in mijn vel en hierdoor is de relatie met mijn vriend opeens weer leuk, lief en spannend :cheering:
Kikou
Kikou
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 78
Punten : 80
Registratiedatum : 20-10-12

Bericht  Gympie do 14 feb 2013 - 6:05

Ik slik 'm 8 jaar en ik stap na deze strip over op de Microgynon 30. Ik had al een afspraak met de huisarts voor deze pil in het nieuws kwam, maar hij vroeg wel een beetje cynisch of het naar aanleiding van het nieuwsbericht was. Zo van: je moet niet alles geloven. Opvallend dat jouw huisarts wel gelijk zei dat je moet stoppen.

De reden dat ik ermee stop, is dat ik aan alles in mijn lijf voel dat het een bom hormonen is en best wel een aanslag op mijn doen en laten is. Ik hoop alleen van harte dat ik geen giga acné krijg nu ik overstap.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  koekiemonzter do 14 feb 2013 - 6:06

Hoi Kikou, goed om jouw reactie te horen! Fijn dat je nu geen last meer hebt van bijwerkingen, ik besef me inderdaad dat je maar steeds een hoop troep inslikt. Heb je nog wel last van acne gekregen na het stoppen met de pil? Hier ben ik zelf een beetje bang voor (hoewel ik liever acne heb dan dat ik die troep nog langer slik Wink).

Ik heb het doosje van Microgynon vandaag opgehaald omdat de huisarts dit eigenlijk als enige alternatief (naast een niet-hormonaal middel als een condoom) voorstelde. Gezien het nu (nog) niet uitkomt om zwanger te worden wil ik het risico liever niet nemen om enkel aan het condoom te gaan (sterker nog; nu gebruiken we zowel pil als condoom). Kan me voorstellen dat je er wel voor kiest als een kind gewenst zou zijn (ook al is het niet gepland). Ik ga zondag dus beginnen met die pil, maar zal je advies in mijn achterhoofd houden en goed opletten op de bijwerkingen. Stoppen kan dan altijd nog Wink. Deze pil is gelukkig wel een stuk lichter, dus daar voel ik me dan wel weer wat prettiger bij.

koekiemonzter
Zwijger
Zwijger

Bericht  Gympie do 14 feb 2013 - 6:09

koekiemonzter schreef:

Ik heb het doosje van Microgynon vandaag opgehaald omdat de huisarts dit eigenlijk als enige alternatief (naast een niet-hormonaal middel als een condoom) voorstelde. Gezien het nu (nog) niet uitkomt om zwanger te worden wil ik het risico liever niet nemen om enkel aan het condoom te gaan (sterker nog; nu gebruiken we zowel pil als condoom).
Dit geldt ook precies voor mij. Heb zitten twijfelen helemaal niks meer te nemen, maar nu gebruiken we ook zowel pil als condoom en vinden we het toch wel een groot risico.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  koekiemonzter do 14 feb 2013 - 6:12

Hoi Gympie, ja van die acne ben ik ook wel een beetje bang inderdaad. Ik ga zondag al beginnen met de eerste strip, dus ik zal mijn bevindingen wel posten (hoewel iedereen natuurlijk weer anders hierop reageert). Ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen straks.

Het gekke is ook dat die vriendin van mij (die ook al 10 jaar Diane slikt) twee jaar terug aan de huisarts heeft gevraagd of ze over kon stappen op andere pil, want ze zag toen al dat de bijsluiter aangepast was. De huisarts heeft haar dat destijds sterk afgeraden (ze moest maar gewoon Diane blijven slikken, want daar was haar lichaam aan gewend). Vreemd hoe dat ineens omslaat, want haar huisarts (een andere dan die ik heb) heeft nu dus ook direct aangegeven dat ze moet stoppen. Haar huisarts zit wel in dezelfde praktijk als de mijne, dus ik denk dat ze n.a.v. het nieuws gezamenlijk overleg hebben gehad over patiënten die zich melden.

Ik vind het persoonlijk niet echt schokkend dat er in 25 (ofzoiets?) jaar een vrouw is overleden die deze pil gebruikte, ik heb vooral contact opgenomen omdat ik n.a.v. het nieuwsbericht de bijsluiter nog eens doorlas. Daar staan dingen in die er 10 jaar geleden niet in stonden (zoals dat je het niet langer dan 4 mnd mag gebruiken).

koekiemonzter
Zwijger
Zwijger

Bericht  Gympie do 14 feb 2013 - 6:14

Ik vind het inderdaad ook niet heel schokkend. Met elke pil is er kans op trombose met alle gevolgen vandien. Mijn huisarts waarschuwde me wel, omdat ik rook. Daar heeft hij gelijk in. Het is helemaal riskant als je boven de 35 jaar bent, rookt en de pil slikt.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kikou do 14 feb 2013 - 6:23

Toen ik de Microgynon slikte, had ik wel wat meer last van acne (maar niet zo erg als 10 jaar geleden hoor). Ik las ergens op internet ook dat het juist wordt afgeraden om deze pil te slikken als je de Diane pil vanwege acne slikte. Iets met androgene hormonen. Weet alleen niet meer precies hoe het zat. Nu ik helemaal niets meer slik, is mijn huid weer iets rustiger. Ik heb in ieder geval niet de acne terug van 10 jaar geleden, waar ik altijd zo bang voor was.

Ik wilde ook graag nog een ander voorbehoedsmiddel naast het condoom, aangezien we nog niet echt een kindje op de planning hebben staan. Maar omdat ik letterlijk ziek en ongelukkig werd van de hormonen, hebben we toch besloten dat mijn gezondheid echt wel op nummer 1 staat. Het is ook niet zo dat een kindje ongewenst zou zijn.
Tot nu toe hebben we ook wat minder 'het' gedaan en hou ik bij wanneer ik vruchtbaar ben.

Hopelijk hebben jullie minder last van de bijwerkingen!
Kikou
Kikou
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  koekiemonzter do 14 feb 2013 - 6:32

Hey Kikou, goed dat je voor je gezondheid kiest inderdaad. Als ik je ervaring lees dan zou dat ook absoluut mijn keuze zijn geweest, wat vervelend zeg als je zo'n last hebt van de bijwerkingen. Ik hoop dat het bij mij zal meevallen, maar vind het wel erg spannend allemaal.

Dat de overstap van Diane naar Microgynon afgeraden wordt heb ik inderdaad ook op internet gelezen, maar die mensen hebben het (zoals jij ook al aangeeft) over androgene (mannelijke) hormonen die erin zouden zitten. Heb zojuist de hele bijsluiter doorgelezen en volgens die informatie zitten er enkel twee soorten vrouwelijke hormonen in. In eerste instantie ging ik erg twijfelen of ik dit wel moet doen, maar ik wil liever niet enkel afgaan van die 'boe-verhalen' en ga ervan uit dat de huisarts ook weet wat ze voorschrijft. Heb ook niet echt een geschikt alternatief behalve condoom, dus ik wacht maar even af hoe mijn lichaam erop gaat reageren.. In ieder geval wel bedankt voor je waarschuwing Diane-35; wie gebruikt dit nog?? 561177.

koekiemonzter
Zwijger
Zwijger

Bericht  Kikou do 14 feb 2013 - 6:41

Ik wil je ook niet bang maken hoor Wink Ik las het zelf ook pas toen ik die pil al slikte. Dus ik ging er redelijk blanco in zeg maar. Ik merk nu pas dat ik eigenlijk al die jaren met bijwerkingen heb rondgelopen en altijd heb gedacht dat die bijwerkingen bij mij hoorden. Ik begon ook al vrij jong met de pil en kan me amper herinneren hoe ik bijvoorbeeld emotioneel gezien was voor die tijd. Ik was toen ook een puber, dus ik wist ook jaren lang niet of de stemmingswisselingen bij het puberen hoorden of bij de pil. Het is een opluchting om te weten dat ik niet van mezelf zo neerslachtig en lastig ben Wink

Succes met je nieuwe pil! Ben benieuwd naar je ervaringen. En hopelijk kan jij dan ook over een paar jaar helemaal stoppen met al die hormonen Very Happy
Kikou
Kikou
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Droopy28 do 14 feb 2013 - 19:43

Ik ben vorig jaar gestopt met de Diane, nu nog steeds niet ongesteld maar de acne (waarvoor ik het ooit ben gaan slikken) kwam wel terug! Gelukkig heeft de huisarts daar andere middeltjes voor.
Van de week bij de gynacoloog, die zei dat het goed was dat ik gestopt was, anders zou ze me er nu direct afgehaald hebben. Neutral Ik heb hem ruim 13 jaar geslikt...:shock:

Droopy28
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 214
Punten : 407
Registratiedatum : 07-01-11

Bericht  koekiemonzter do 14 feb 2013 - 23:26

Haha Kikou ik vind je goedbedoelde advies wel lief hoor Very Happy. Ben wel benieuwd of ik, net als jij, ook bijwerkingen heb waar ik me eigenlijk niet echt bewust van ben. Slik de pil sinds mijn 17de dus zou zo maar kunnen dat ik eigenlijk een emotionele trien ben ofzo Diane-35; wie gebruikt dit nog?? 253468018. Ik zal het pas echt weten als ik helemaal stop met de pil, maar wellicht ga ik met de overstap op een lichtere pil ook al wat merken.

Droopy, wel bizar dat je nog steeds niet ongesteld bent zeg. Ik heb wel meer verhalen op internet gelezen dat je pas na lange tijd ongesteld kunt worden (dus als je voor een kindje zou gaan, dat je dan een jaar van tevoren al met de pil zou moeten stoppen). Dit had ik ook voorgelegd aan de dokter omdat dit meespeelt bij mijn keuze om over te stappen of helemaal te stoppen met de pil. Zij gaf echter aan dat de menstruatie eigenlijk altijd binnen ca. 6 weken terugkomt en dat ik dus niet een jaar van tevoren hoef te stoppen. Zodra je eerste echte menstruatie zich aandient ben je ook vrij van de 'troep' dus zou je ook al zwanger mogen worden, tenminste dat zei mijn huisarts. Ik heb ergens gelezen dat de mogelijke kans op trombose e.d. binnen een jaar nadat je stopt met de pil al terug is naar 'normaal' (dus alsof je de pil nooit hebt geslikt), dus hopelijk is die 13 jaar teniet gedaan nu Diane-35; wie gebruikt dit nog?? 561177.

koekiemonzter
Zwijger
Zwijger

Bericht  Lady Starstruck za 16 feb 2013 - 5:05

Ik heb hem vorig jaar nog geslikt. Maar ik kreeg er constant hoofdpijn van. Ik ben zo blij dat ik ermee ben gestopt en een andere pil heb nu. Ik heb vroeger de Diane 35 ook geslikt van mijn 13e tot aan mijn 16e. Maar na die nieuwsberichten hoef ik die pil echt niet meer!!
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  Bliss za 16 feb 2013 - 5:17

Ik heb laatst dat topic over het nieuwsbericht geopend en ben nu dus ook erg in dubio. Ik slik de Diane al 13 jaar, idd mee begonnen vanwege acne. Tussendoor ben ik een keer op de Microgynon overgestapt, maar toen kreeg ik dus echt weer puistjes, waar ik niet op zat te wachten. Ik weet daarom nu niet goed wat ik moet doen. Sowieso ga ik binnenkort naar de huisarts om te overleggen, wil alleen deze strip van de Diane nog afmaken. Ik heb nu geen vriend, dus zou ook ff helemaal met de pil kunnen stoppen, maar moet toch weten wat ik het beste kan doen als ik wel weer een sekspartner krijg smile Ik neem graag het zekere voor het onzekere en alleen condooms is me eigenlijk niet veilig genoeg!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Mari za 16 feb 2013 - 5:32

Ik was toevallig 2 dagen voor het nieuwsbericht gestopt. Ik voelde me er de laatste maanden zo slecht bij, elke avond als ik de pil innam had ik het idee troep naar binnen te werken. Ik heb hem 9 jaar geslikt, nu is het weer rubbertjestijd, ik wil voorlopig geen hormonen meer slikken. Ik heb wel weer een paar pukkels terug, ik hoop dat er niet meer worden.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Sjeels zo 17 feb 2013 - 7:20

Ik slik deze pil ook, nu 7 jaar. Ik heb van de apotheek een brief gekregen of ik niet over wil stappen op de microgynon vanwege de trombose, ik heb ervoor gekozen dit niet te doen omdat de kans op trombose nog behoorlijk klein is. Ik ben de laatste tijd wel aan het twijfelen of ik me niet beter zal gaan voelen als ik stop, ik was 14 toen ik begon dus heb geen idee welke bijwerkingen ik heb en wat normaal voor mij is. Ik ben alleen ook erg bang dat mijn puistjes gaan terugkomen. Ik heb nu geen superzuivere huid maar durf eigenlijk niet te stoppen omdat ik bang ben dat het weer terugkomt zoals vroeger.
Sjeels
Sjeels
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 27
Punten : 28
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Annie24 zo 17 feb 2013 - 7:47

Ik heb hem van min 15e tot mijn 23e geslikt. Toen gestopt om zwanger te worden en uiteindelijk was ik met hulp van het ziekenhuis zwanger op mijn 25e. In die 2 jaar was mijn huid onrustig en vet, maar de acne kwam niet terug (wel wat pukkels, maar geen echte acné) Toen bevallen op mijn 26e en de begintijd daarna was er niets aan de hand met mijn huid. Het werd echter steeds erger en de acné kwam weer terug. Vorig jaar november weer begonnen met de Diane pil en nu nog steeds. Zolang hij niet uit de handel gehaald wordt blijf ik hem gewoon slikken.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Dolphinne zo 17 feb 2013 - 8:09

Ik ben ergens in de pubertijd met de Diane begonnen. Voor de zwangerschap ermee gestopt en daarna weer gewoon mee begonnen. Een 1,5/2 jaar geleden een keer overgestapt op de microgynon 30, maar na een half jaar toch weer terug naar Diane omdat de acne weer terug kwam.

Nu helemaal gestopt (kleine maand) met de pil (en alleen condooms als anticonceptie). Ik was de hormonen zat en vlak daarna las ik ook de negatieve berichten erover.

Ik merk al zeker dat mijn libido omhoog is geschoten. Ik heb alleen de laatste weken vaak last gehad van buikkrampen en een opgeblazen buik.
Ik neem aan dat dit komt door het ontpillen.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465

Bericht  Caribbeanlover zo 17 feb 2013 - 21:43

Het heeft al een tijd een andere naam, maar als ik een herhaalrecept vraag dan zeg ik altijd ''Diane'' zodat ze weten wat ik bedoel. Ik heb kort op het nieuwe gezien dat er wat mis is,maar weet niet exact wat. Onlangs heb ik het weer gevraagd en gewoon gekregen. Vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ze geen uitleg/waarschuwing hebben gegeven. Dat zijn ze toch verplicht? Vervolgens krijg ik het gewoon mee.
Ze hadden volgens mij mij moeten aanraden om een afspraak te maken met de huisarts zodat ik een nieuwe kan nemen. Of dat dat misschien zonder afspraak kan. Ga zo maar even mijn beklag doen!

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Bericht  Plien84 zo 17 feb 2013 - 23:36

Caribbeanlover schreef:Het heeft al een tijd een andere naam, maar als ik een herhaalrecept vraag dan zeg ik altijd ''Diane'' zodat ze weten wat ik bedoel. Ik heb kort op het nieuwe gezien dat er wat mis is,maar weet niet exact wat. Onlangs heb ik het weer gevraagd en gewoon gekregen. Vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ze geen uitleg/waarschuwing hebben gegeven. Dat zijn ze toch verplicht? Vervolgens krijg ik het gewoon mee.
Ze hadden volgens mij mij moeten aanraden om een afspraak te maken met de huisarts zodat ik een nieuwe kan nemen. Of dat dat misschien zonder afspraak kan. Ga zo maar even mijn beklag doen!

Volgens mij was dat onderzoek in Frankrijk en niet in NL, kennelijk ziet de NL gezondheidszorg nog geen aanleiding om hem uit de schappen te halen dus daarom geven ze neem ik aan geen uitleg. Als je er zo mee zit kon je het toch zelf ook vragen? Vind het een beetje vreemd dat je er dan achteraf over gaat miepen.

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496

Bericht  Caribbeanlover ma 18 feb 2013 - 1:47

Wat als ik er niks over gehoord had en dan?

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Bericht  Plien84 ma 18 feb 2013 - 3:14

Dan ga ik ervan uit dat hij dusdanig betrouwbaar is

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496

Bericht  koekiemonzter di 19 feb 2013 - 20:44

Plien84, daar geef ik je inderdaad gelijk in, maar de bijsluiter is wel dusdanig veranderd in de afgelopen 10 jaar dat ik zoiets had van; ik bel de dokter even. Er staat nu namelijk in dat je die pil niet langer dan 4 maanden mag slikken en niet alleen als anticonceptie mag gebruiken. 10 jaar geleden stond dat er niet in. Ik vind het erg vreemd dat patiënten hierover niet gebeld worden (of dat je steeds herhaalrecepten blijft krijgen), want toen ik contact opnam met mijn huisarts zei ze dat ik direct moest stoppen terwijl ik geen specifieke klachten oid heb.

koekiemonzter
Zwijger
Zwijger

Bericht  JD wo 20 feb 2013 - 3:17

Ik heb hem van mijn 12e tot mijn 26e geslikt. Toen gestopt om zwanger te raken, en nu dat niet meer van toepassing is overgestapt op microgynon.
Nu zit mijn hele hoofd onder de pukkels, dus ik wil eigenlijk wel weer terug naar Diane35. Schrijven huisartsen dit nu ook gewoon nog voor als anticonceptie? of echt alleen tegen acne?

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  TukTuk vr 1 maa 2013 - 20:10

Bizar dat er nu ineens zoveel meer meldingen komen:

'Mogelijk 10 doden door Diane 35-pil'

De Diane 35-pil zou in Nederland al aan tien vrouwen het leven hebben gekost. Eerder was in Nederland één geval bekend.
Dat meldt Trouw op basis van bevindingen van het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb.

De anticonceptiepil werd in februari van de Franse markt gehaald nadat vier mensen waren overleden na het gebruik van de Diane 35-pil.
In Nederland is één geval bekend, namelijk van een gebruikster die overleed aan een longembolie. De Diane 35-pil zou een rol hebben gespeeld bij de doodsoorzaak.

97 meldingen
Nadat naar buiten kwam dat er één sterfgeval in Nederland is door de pil, kwamen er bij het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb 97 nieuwe meldingen binnen, waaronder die van 9 sterfgevallen in 2011 en eerder.

In de meeste gevallen ging het om jonge vrouwen die overleden aan een longembolie of trombose. “Bij de meldingen wordt aangegeven dat de patiënt is overleden en dat Diane-35 daar een rol bij kan hebben gespeeld”, aldus het hoofd van de afdeling Analyse van het centrum tegenover Trouw.

De producent van de pil, Bayer, zegt achter Diane-35 te blijven staan, ondanks dat de fabrikant van de meldingen afweet.

Niet uit de handel
Gisteren maakte minister Schippers van Volksgezondheid bekend dat de pil in Nederland niet uit de handel gaat. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen zou hier een oordeel over moeten vellen, want volgens Schippers is zij niet bevoegd dit zelf te doen.

Volgens de minister is het bekend dat het gebruik van de pil in zeldzame gevallen kan leiden tot het ontstaan van een embolie of trombose. Volgens Schippers wordt daar in de bijsluiter nadrukkelijk voor gewaarschuwd.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: