Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?)

+11
Annie24
Coco
sawasdee
TukTuk
Mizz_S
Linda
Luce
Viva
Parel
Ella
JD
15 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?) Empty Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?)

Bericht  JD do 20 dec 2012 - 1:00

Mijn relatie is uit, en nu moet ik dus langzaamaan op zoek naar een andere woning.
Nu zou ik het liefst iets willen kopen, komende zomer/najaar ofzo, maar ik heb op dat moment geen vaste baan, maar ga vanaf 1 februari een opleiding volgen.

Ik volg die opleiding 3 jaar, en loop die 3 jaar als BBL-er stage bij dezelfde instelling.
Zal zo'n instelling mij een intentieverklaring geven terwijl ik nog niet officieel mijn diploma heb? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Is tegenwoordig een intentieverklaring trouwens genoeg om een hypotheek af te kunnen sluiten, als je nog geen vast contract hebt?
Ik heb nog nooit een huis gekocht, en weet ook nog helemaal niet of ik wel iets kan gaan kopen alleen.... maar ben alvast een klein beetje aan het kijken her en der.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?) Empty Re: Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?)

Bericht  Ella do 20 dec 2012 - 1:33

Ik heb ook een intentieverklaring gehad toen ik nog in opleiding was. Ik had wel baangararantie , dat was toen nog heel gewoon. Tegenwoordig niet meer. Dus weet niet of dat dat meespeelt.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?) Empty Re: Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?)

Bericht  Parel do 20 dec 2012 - 1:39

Gaat het toch niet lukken om in het huidige huis te blijven? Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?) 699888

Jij hebt ook gewoon baangarantie, toch?
Jij volgt die opleiding bij de instelling, omdat hun jou voor hun eigen instelling willen opleiden.

Het wordt wel echt een stuk pittige vanaf 2013 een hypotheek te krijgen hoor! En ik vrees (als jij hetzelfde gaat verdienen als ik, en dat is verre van een vetpot) dat er met jouw inkomen niet zo heel veel gekocht kan worden..
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Gast do 20 dec 2012 - 1:45

Een intentieverklaring krijgen is niet zo moeilijk. Maar een hypotheek krijgen in 2013 wel. Doordat ze het aflossingsvrije deel uit de hypotheken halen, is de te verkrijgen hypotheek ook vele malen lager.

Ik vraag me af in hoeverre het nog mogelijk is, voor een alleenstaande starter, om een huis te kopen...

Gast
Gast

Bericht  Gast do 20 dec 2012 - 1:48

Maura schreef:Ik vraag me af in hoeverre het nog mogelijk is, voor een alleenstaande starter, om een huis te kopen...

Ik denk ook dat dat nog heel erg moeilijk gaat worden. Waarom ga je niet gewoon huren? En in welke provincie woon je?

Gast
Gast

Bericht  JD do 20 dec 2012 - 2:18

Ik heb inderdaad baangarantie, dat staat zwart op wit in mijn leer-werkovereenkomst.
Maar ik ga inderdaad erg weinig verdienen ja.....

Ik denk ook niet dat een hypotheek mogelijk is hoor, maar de wachtlijsten voor huren hier zijn echt enorm! Ja staat hier in de meeste gevallen minstens 3 jaar ingeschreven voor je iets aangeboden krijgt. Dus ik hou weinig opties over.

De enige andere optie is terug naar mijn ouders. Totdat ik iets te huur aangeboden krijg, of totdat ik klaar ben met mijn opleiding en wel een beter salaris heb voor een hypotheek. Maar ja....dan zou ik tot m'n 30e bij mijn ouders wonen. Plus het feit dat mijn ouders geen hond willen, dus dan moet mijn schatje naar het asiel....en dat kan ik ;echt écht niet over mijn hart verkrijgen.

Andere optie zou zijn om mijn zolder te verhuren aan iemand ofzo. Ik ken alleen zelf niemand.... zal eens googlen of daar geen websites voor zijn.

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 20 dec 2012 - 2:33

En particulier huren?

Want dat heb ik gedaan toen ik stel op sprong op mezelf wilde en moest. En ik vond een woning die net buiten de huurtoeslagprijs viel en na onderhandelen hebben ze 40 euro van de huurprijs afgedaan, zodat ik nog toeslag kon krijgen. En die prijs heeft het nu na vier jaar nog, hoor ik van de huidige bewoner. Haha, blijft gek dat ik maar twee deuren verder ben gegaan.

Gast
Gast

Bericht  JD do 20 dec 2012 - 2:36

en heb je dat via een website gevonden ofzo? Ik weet niet goed waar je dat soort particuliere woningen kunt vinden?
Ben te lui om te googlen vandaag geloof ik, sorry
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 20 dec 2012 - 2:42

Omdat ik in een goede bui ben;

http://www.funda.nl/huur/

Gast
Gast

Bericht  Viva do 20 dec 2012 - 3:09

Hm, ik denk eerlijk gezegd dat het voor jou lastig is om een hypotheek te krijgen, tenzij je de afgelopen 3 jaar wél een stabiel inkomen(in de zin, ik weet dat je ontslagen was, weer wat moest zoeken en toen weer ontslagen) hebt gehad en je ook een intentieverklaring krijgt...

Wij hadden (zonder vast contract) beiden van de afgelopen 3jr jaarsalarisstroken nodig en werkgeversverklaring. Daarbij had ik een aanvullende verklaring nodig omdat mijn contract eind dec afloopt, of deze daadwerkelijk verlengt ging worden...
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  JD do 20 dec 2012 - 4:34

Shit....ik heb alleen salarisstroken van de afgelopen anderhalf jaar.... dus dat wordt hem al niet.
Nou ja, ik denk dat ik eerst even tot rust moet komen voordat ik echt overhaast dingen ga beslissen.

Hier blijven wonen, dan maar met iemand die de zolder huurt ofzo, heeft mijn voorkeur. Heb gekeken op funda bij het huren, maar wow...dat is (hier in de buurt) megaduur! Helemaal niks goedkoper dan wat ik nu aan huur betaal, en dan betaal ik net zoveel huur voor 1 kamer als dat ik nu voor een huis betaal :shock: Dus bedankt voor de tip, maar dat wordt het niet denk ik....

Is het heel raar als ik bij vraag en aanbod een topic open voor een huisgenoot? Rolling Eyes Embarassed
Ik heb liever een leuke gezellig meid in huis dan een pool ofzo haha
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Luce do 20 dec 2012 - 4:47

Dit huis waar je nu woont is koop? Kan de hypotheek wel overgezet worden op jouw naam als je zo'n laag inkomen hebt dan? Sowieso denk ik niet dat je in je eentje iets zou kunnen komen als je inkomen niet zo hoog is.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  JD do 20 dec 2012 - 6:08

Nee ik heb nu huur, het staat op onze beide namen,maar ik sta als hoofdhuurder.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Linda do 20 dec 2012 - 6:12

Je kan allicht een oproepje plaatsen. En geef het in je omgeving door, vaak kent iemand wel via via iemand die op zoek is naar een kamer.

Ik betaalde voor mijn vorige huurhuis 800 in de maand. Toen het uitging met mijn ex ben ik ook op zoek gegaan naar iemand die bij me wilde wonen. Uiteindelijk was het een collega. Ik vond het best gezellig om een huisgenoot te hebben.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Mizz_S do 20 dec 2012 - 6:26

Het klinkt misschien stom, maar je zou ook eens op kamernet kunnen kijken voor huurwoningen. Daar staan echt niet alleen kamers op, ook best vaak appartementjes enzo.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  TukTuk do 20 dec 2012 - 7:22

JaneDoe schreef:Nee ik heb nu huur, het staat op onze beide namen,maar ik sta als hoofdhuurder.

Ik weet niet hoe hoog je huur is, of je in aanmerking komt voor huurtoeslag, maar volgens mij is je huurtoeslag wel hoger als je alleen woont als met zijn 2en? Dus misschien is het dan wel betaalbaar?

Edit: Heb net even een proefberekening gedaan, en je krijgt idd meer huurtoeslag als je alleen woont. Met alleen het inkomen van mijn vriend, zou hij bijna 100 euro meer krijgen, terwijl mijn inkomen heel laag is omdat ik alleen een zaterdagbaantje heb.

Voorwaarden voor huurtoeslag in 2013 zijn overigs:
Woont u alleen en bent u 23 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd? Dan kunt u huurtoeslag krijgen als:

• uw rekenhuur minimaal € 222,18 en maximaal € 681,02 per maand is
  • uw inkomen maximaal € 21.025 per jaar is
  • u maximaal € 21.139 aan vermogen hebt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  JD do 20 dec 2012 - 7:49

Ik heb gisteravond inderdaad ook meteen gekeken voor huurtoeslag,maar helaas...ik kom er niet voor in aanmerking. Mijn huur is 702 euro...Sad
Evengoed bedankt voor het opzoeken,lief dat je zo meedenkt!
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 20 dec 2012 - 7:53

JaneDoe schreef:Ik heb gisteravond inderdaad ook meteen gekeken voor huurtoeslag,maar helaas...ik kom er niet voor in aanmerking. Mijn huur is 702 euro...Intentieverklaring/hypotheek (tijdens opleiding?) 1371890812
Evengoed bedankt voor het opzoeken,lief dat je zo meedenkt!

Oh wat balen! Sad
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  sawasdee do 20 dec 2012 - 8:17

In sommige gevallen, mits je een goede huurder bent, kunnen woningbouw verenigingen heel erg met je mee denken..
Wellicht dat hun (voor bepaalde tijd) je huur kunnen verlagen naar de subsidie grens..
Vaak zijn ze wel gevoelig voor dit soort zaken..en het gaat om 'n relatief laag bedrag he..

Niet geschoten.....
sawasdee
sawasdee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 195
Punten : 482
Registratiedatum : 28-12-10

Bericht  Coco do 20 dec 2012 - 8:23

Is je huur volledige huur of heb je er ook nog wat servicekosten bij?
Is vaak niet bij gezinswoningen maar soms toch een paar tientjes voor onderhoud aan bepaalde dingen aan de buitenkant. Wellicht kan de verhuurder het anders ook omzetten aan 675,- huur en rest servicekosten (die worden niet meegerekend bij huurtoeslag grens).

Heb je woningruil al overwogen? Ik denk dat er best veel mensen interesse hebben in jouw woning die willen ruilen zodat jij in hun kleinere woning kunt. Daarvoor mag de huurprijs ook boven de huurtoeslaggrens liggen en mag jij ook naar een woning waar wel huurtoeslag op te krijgen is. Zou C.astricum een optie zijn? Zie daar een tussenwoning (handiger met hond natuurlijk) voor 550,- en ze zoeken met een straal van 10km in de omgeving tot 800,-

B.everwijk heeft ook regelmatig goedkopere particuliere woningen. Maar weet niet of je uberhaupt weg wilt uit je woonplaats. En Zaandam?

En hoeveel huur zou je willen als je je zolder verhuurt?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Luce do 20 dec 2012 - 8:31

Maar als je bij de woningbouw huurt, mag je toch niet weer onderverhuren?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Coco do 20 dec 2012 - 8:39

Ze hoeft ook niet onder te verhuren. Ze kan degene gewoon als huisgenoot laten registreren. Kan ook gewoon ingeschreven worden bij de gemeente.
Heb ik ook gedaan destijds toen een vriendin in nood bij mij kwam wonen. Al is dat wel 10 jaar geleden. Heb het toen zowel bij een sociale als particuliere woning gedaan. Bij sociale moest ze wel eerst 3 maanden ingeschreven staan bij de woningstichting voor het op papier mocht. Particulier was het sowieso geen punt.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Annie24 do 20 dec 2012 - 9:25

sawasdee schreef:In sommige gevallen, mits je een goede huurder bent, kunnen woningbouw verenigingen heel erg met je mee denken..
Wellicht dat hun (voor bepaalde tijd) je huur kunnen verlagen naar de subsidie grens..
Vaak zijn ze wel gevoelig voor dit soort zaken..en het gaat om 'n relatief laag bedrag he..

Niet geschoten.....

Ben benieuw bij welke woningbouw dat gedaan is Rolling Eyes

Alles verloopt namelijk officieel bij de woningbouw en daar is ook controle op vanuit de overheid. De huur van elke woning wordt bepaald door een, door de overheid, vastgesteld puntenstelsel waar ook nog eens extra controle op uitgeoefend wordt.

Huren verlagen gaat hem dus niet worden, zonder dat daar achter gekomen wordt vanuit de overheid en dan heb je als woningbouw de poppen aan het dansen.

Misschien dat het in het verleden wel eens gedaan werd, maar tegenwoordig, dankzij bv Vestia en hun derivaten getover is er zó veel controle op woningbouwverenigingen dat dat echt niet meer gaat. (en anders komen ze vanzelf in de krant Laughing )

Jane Doe; misschien een goede tip voor de volgende keer: als je een nieuwe woning hebt, schrijf je dan meteen weer in als woningzoekende. Als je dan wil verhuizen heb je tenminste al een aantal jaren/punten opgebouwd.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  sawasdee do 20 dec 2012 - 9:51

Ik heb dat zelf gehad.. Wel 4,5 jaar geleden..

Ben niet op de hoogte van hoe het nu is.. Het was ook alleen n advies op basis van het geen ik wel heb gehad..
Helaas dan.
sawasdee
sawasdee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 195
Punten : 482
Registratiedatum : 28-12-10

Bericht  Parel do 20 dec 2012 - 10:09

Kan je niet de woningbouw bellen, uitleggen wat er gaande is, en dan kijken wat de mogelijkheden zijn?

Kan je überhaupt wel op jezelf blijven wonen met zo weinig inkomen? Je huur is dan (als je verdiend wat ik verdien) 80% van je salaris!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: