Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraag voor mensen op kantoor

+20
mzcharlotte
Sanne
Eponine
Rovine
Caresses
SuzieQ
Raindrop
_Lacey_
Zonnetje
M-G
Mari
minoessepoes
Linda
Polly
SoGood
rapa nui
Tullow
Elliot
Rush
Marin
24 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 0:02

Ik vraag me eigenlijk al tijden iets af...

Als je op kantoor werkt, in hoeverre ben je dan de hele dag druk aan het werk? Ik neem aan dat dat ook met vlagen is, dat het soms heel druk is en soms wat rustiger.. Maar ik hoor ook heel vaak over dat collega's even komen kletsen en er zitten genoeg mensen hier op 't forum tijdens werktijd. Is dat allemaal gewoon gedoogd en heb je daar dus blijkbaar tijd voor?

Ik werk zelf thuis en ik heb die controle dus niet, dat mensen om me heen in de gaten houden hoeveel ik doe. Zolang ik de deadline maar haal, is alles prima. Met als gevolg dat ik best tussendoor zit te internetten en boodschappen ga doen in m'n pauze enzo. Maar nou vraag ik me eigenlijk al tijden af hoe dit werkt op een kantoor. Ik heb zelf écht niet de concentratiespan om uren achter elkaar te werken, maar toch voel ik me schuldig als ik even zit te niksen tussen de bedrijven door.

Hoe werkt dit bij jou? Ben jij eigenlijk vrijwel constant bezig en druk met je werk, of is er ook genoeg ruimte voor wat gezelligheid of afleiding?

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Rush do 22 nov 2012 - 0:12

Er zitten dagen tussen dat het aanpoten is, maar zoals nu ben ik al 'klaar' en wacht ik op een pakket wat komt, zodat ik daarna weer ong. een half uur iets kan doen. Het kan ook zijn dat dat pakket pas morgen komt. In principe kan ik nu doen wat ik wil.

Op mijn werk zijn ze trouwens heel vrij, zolang je je werk maar netjes en goed doet en je het af hebt aan het einde van de dag (of voor een deadline). Het is ook niet de bedoeling dat je echt 10 minuten met collega`s gaat kletsen of de middag doorbrengt op de WC ofzo.

In de pauze hebben wij ook gewoon pauze, dus als je dan naar de supermarkt wilt, moet je dat doen.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Elliot do 22 nov 2012 - 0:18

Ik heb een elektronische werkvoorraad met zaken die ik moet behandelen en die moet ik zelf inplannen aan de hand van de prioriteit. De ene dag komen er heel veel onverwachte spoeddingetjes tussendoor, en de andere dag heb ik alles voor de lunch al af. Dan pak ik dus wat dingetjes op die ik voor de volgende dag had ingepland. Maar het is zeker niet zo dat ik aan één stuk door zit te werken hoor. Ik maak vaak genoeg een praatje met mijn collega's en kijk regelmatig hier eventjes of er iets spannends gebeurd (meestal niet trouwens :P). Dat is ook allemaal geen probleem, zolang ik mijn werk maar op tijd af heb en de deadlines haal.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 0:23

Het is wel grappig, ik heb nooit op kantoor gewerkt, dus voor mij is het zo'n wereld die ver van me af staat.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Rush do 22 nov 2012 - 0:25

Ik had bijv. een collega die kwam iedere ochtend standaard 7 minuten te laat, dan ging hij z`n PC aanzetten, kletsen (dat doet de rest voor half 9) en dan naar de WC. Inmiddels was het dan 9 uur geweest voordat hij begon met werken. Daar was m`n baas dan weer niet zo blij mee haha. Vraag voor mensen op kantoor 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 0:26

Rush schreef:Ik had bijv. een collega die kwam iedere ochtend standaard 7 minuten te laat, dan ging hij z`n PC aanzetten, kletsen (dat doet de rest voor half 9) en dan naar de WC. Inmiddels was het dan 9 uur geweest voordat hij begon met werken. Daar was m`n baas dan weer niet zo blij mee haha. Vraag voor mensen op kantoor 394967

Hahaha dat kan ik me voorstellen... Hoewel ik 't zelf ook wel zo'n beetje zo doe Embarassed

Ik sta om 9 uur op, ga naar de wc, zet koffie en pak een glas water, zet m'n computer aan, ga het forum bijlezen, en rond half 10 pas aan m'n werk. In pyjama. Laughing
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Rush do 22 nov 2012 - 0:27

Hahahahah. Laughing

Als ik thuis ben/werk gaat het ook zo hoor!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 0:34

Bij ons verschilt het heel erg. Ik heb tussendoor best momenten dat ik even kan internetten en er is bij ons ook wel tijd om met collega's te kletsen, maar er zijn ook dagen bij dat ik de hele middag druk bezig ben. En dat heb ik het liefst. Over het algemeen is het bij ons op het werk tegenwoordig (te) rustig waardoor je soms om 2 uur 's middags al uit je neus zit te vreten (kwestie van overbezetting). En ik merk dat ik mijn werktempo aanpas aan de omstandigheden. Als het heel rustig is, kan ik me ook veel slechter en minder lang concentreren en zit ik ook veel vaker op internet. Ik word dan lui. Ik vind het daarom ook fijner als er meer te doen is en je je tempo wel moet opvoeren om op tijd klaar te zijn. Dan kom je in een bepaalde flow en daar krijg ik altijd wel energie van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 0:41

Break Of Day schreef:Bij ons verschilt het heel erg. Ik heb tussendoor best momenten dat ik even kan internetten en er is bij ons ook wel tijd om met collega's te kletsen, maar er zijn ook dagen bij dat ik de hele middag druk bezig ben. En dat heb ik het liefst. Over het algemeen is het bij ons op het werk tegenwoordig (te) rustig waardoor je soms om 2 uur 's middags al uit je neus zit te vreten (kwestie van overbezetting). En ik merk dat ik mijn werktempo aanpas aan de omstandigheden. Als het heel rustig is, kan ik me ook veel slechter en minder lang concentreren en zit ik ook veel vaker op internet. Ik word dan lui. Ik vind het daarom ook fijner als er meer te doen is en je je tempo wel moet opvoeren om op tijd klaar te zijn. Dan kom je in een bepaalde flow en daar krijg ik altijd wel energie van.
Heel erg +1, vooral dat van dat lui worden als het rustig is. Ik heb dan ook altijd moeite om weer in de flow te komen als het weer drukker wordt. Ik heb het liefste meer dan genoeg werk, dan werd ik inderdaad het efficiëntst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Tullow do 22 nov 2012 - 0:46

Ik werk bij een reisbureau, en eigenlijk is het wachten bij ons op klanten. Natuurlijk zijn er ook andere administratieve werkzaamheden, maar niet zoveel dat ik de hele dag bezig ben daarmee.
Wij krijgen wel veel uitzoeken en daar ben ik soms dagen mee zoet, maar nu zitten we in een rustige periode en is het eigenlijk gewoon afwachten.
Morgen zit ik met nog 2 collega's en eigenlijk weet ik al dat ik morgen de hele dag kan zitten internetten en dat de dag ontzettend traag gaat. Maar het kan ook zo zijn dat er morgen 3 klanten tegelijk binnen komen met een uitzoek voor Ecuador (ben ik nu toevallig mee bezig).
Tullow
Tullow
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2518
Punten : 2617
Registratiedatum : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Rush do 22 nov 2012 - 0:47

It's me schreef:
Break Of Day schreef:Bij ons verschilt het heel erg. Ik heb tussendoor best momenten dat ik even kan internetten en er is bij ons ook wel tijd om met collega's te kletsen, maar er zijn ook dagen bij dat ik de hele middag druk bezig ben. En dat heb ik het liefst. Over het algemeen is het bij ons op het werk tegenwoordig (te) rustig waardoor je soms om 2 uur 's middags al uit je neus zit te vreten (kwestie van overbezetting). En ik merk dat ik mijn werktempo aanpas aan de omstandigheden. Als het heel rustig is, kan ik me ook veel slechter en minder lang concentreren en zit ik ook veel vaker op internet. Ik word dan lui. Ik vind het daarom ook fijner als er meer te doen is en je je tempo wel moet opvoeren om op tijd klaar te zijn. Dan kom je in een bepaalde flow en daar krijg ik altijd wel energie van.
Heel erg +1, vooral dat van dat lui worden als het rustig is. Ik heb dan ook altijd moeite om weer in de flow te komen als het weer drukker wordt. Ik heb het liefste meer dan genoeg werk, dan werd ik inderdaad het efficiëntst.
Inderdaad. Dan voel je je ook goed aan het eind van de dag. Lekker door gewerkt en dan lekker naar huis!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  rapa nui do 22 nov 2012 - 0:52

Het verschilt per dag. In het algemeen heb ik het gewoon behoorlijk druk en heb ik genoeg liggen om de hele dag vol te krijgen en nog wel meer dan dat ook. Ik werk alleen in een bouwgerichte sector waar het dus momenteel rustiger is dus dat scheelt wel. In mijn functie heb ik werkzaamheden die wekelijks terugkeren maar daarnaast hangt het er ook vanaf hoeveel nieuwe orders we binnen krijgen en dan is het soms hollen of stilstaan (dat laatste komt gelukkig niet voor dan heb ik wel weer andere klussen die ik dan kan aanpakken). Ik heb veel telefonisch contact met collega's en dan klets je soms ook wel even over prive dingen. En als ik besprekingen heb met collega's is er natuurlijk ook een sociaal moment: hoe was je weekend, ga je nog binnenkort nog iets leuks doen etc.

Ik heb wel het idee dat het kletsen op kantoor niet onderschat moet worden qua tijd: sinds een paar weken doe ik alles alleen omdat een collega geen contractverlenging heeft gekregen ivm de crisis en dan zie je er tegen op dat je allles alleen moet doen en men was al bezig om daar een oplossing voor te zoeken. In de praktijk doe ik nu op een dag veel meer, werk ik veel efficiënter omdat ik geen uur per dag bezig om alles uit te leggen, ik klets veel en veel minder op een dag dus eigenlijk is het alleen best te doen. Tijdens het kletsen werkte ik normaal ook wel door, het is niet dat ik dan alles op zij lag maar je bent dan toch minder geconcentreerd bezig en mijn collega kon niet kletsen en werken tegelijk dan nam ze bv een fruithap, koffie of hield op met werken.

Ik check op mijn werk 1 of 2 keer mijn privemail maar internet niet. Dat is op zich ook niet toegestaan tijdens werktijd en ik wil er ook niet aan beginnen omdat ik mijn tijd ook gewoon nodig ben voor mijn werk en anders wel andere klusjes kan gaan doen.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  SoGood do 22 nov 2012 - 1:10

Mijn baas vroeg me gisteren hoe dat voor andere mensen in loondienst moet zijn. Bij ons wordt er namelijk, op een paar kletsmomentjes na, hard doorgebikkeld.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 1:26

Hou je dat wel vol, Sogood? Vind je dat niet zwaar?

Ergens vind ik het ook wel stom soms.. Als ik thuis niet zo veel te doen heb, zit ik ook te niksen, maar krijg ik niet betaalt. Maar als je op kantoor werkt, krijg je gewoon per uur betaalt in de meeste gevallen als je in loondienst bent.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  SoGood do 22 nov 2012 - 1:32

Marin schreef:Hou je dat wel vol, Sogood? Vind je dat niet zwaar?


Loodzwaar! Ook erg zonde van het werkplezier. Gelukkig werk ik geen 40 uur (kan ook niet binnen de organisatie), dat zou me echt opbreken.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 1:35

Pfoe ja, dat kan ik me voorstellen. Zonde dat je werkplezier er onder lijdt! Er is zeker geen oplossing voor?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  SoGood do 22 nov 2012 - 1:38

Marin schreef:Pfoe ja, dat kan ik me voorstellen. Zonde dat je werkplezier er onder lijdt! Er is zeker geen oplossing voor?

Nog een personeelslid aannemen maar dat kost geld en aangezien die weer ingewerkt moet worden, ook (te) veel tijd.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 1:40

Wij hebben ook echt geen tijd om voor ons zelf op internet te zitten en daarom zou dat dus ook niet getolereerd worden. En natuurlijk maken we wel eens een praatje met elkaar maar nooit echt lang en vaak kletsen we dan even als we ook gewoon doorwerken.
Maar we halen bijv wel elk uur even koffie/thee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 1:57

Bij mij ligt het maar net aan het telefoonverkeer/bezoek/archiefwerk/bestellingen/lunch die ik die dag maak voor het hele kantoor. Soms is het mega druk, maar meestal kan ik regelmatig even wat voor mezelf doen als ik maar op mijn werkplek zit. Er komen ook vaak even mensen met me kletsen. Ik heb echt een luizenbaantje maar naast een studie is dat juist wel relax.

De advocaten zijn allemaal wel echt de hele dag hard aan het werk. Af en toe wel even koffie halen en even 5 minuten kletsen maar over het algemeen wordt er hard gewerkt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Polly do 22 nov 2012 - 2:05

Bij mij zijn werk en prive heel erg met elkaar verweven. Soms praten we een hele dag bijna niet totdat we 's avonds in de bar zitten, soms hebben we juist veel tijd om te kletsen en lopen we bij elkaar binnen en brengen we elkaar iets te eten of drinken. Soms heb ik dagenlang geen tijd om te mailen, soms doe ik het lekker rustig aan en lees ik het nieuws (3x per maand of zo). Ik krijg per maand betaald en niet per uur dus wat dat betreft is er geen probleem.

Ook al heb ik het druk, voor sommige dingen probeer ik echt tijd te maken. Gisteren en vandaag keek ik bijvoorbeeld vanuit mijn kantoor uit op het Opera House in Sydney. Op zo'n moment maakt het niet uit hoe druk ik het heb, dan zorg ik wel dat ik een paar mooie foto's maak en er even bij stil sta wat voor een prachtig uitzicht ik heb.

Edit: Technisch gezien werk ik niet 'op kantoor' dus mag ik hier helemaal niet reageren. Maar ik heb wel een kantoor waar ik een paar uur per dag zit.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Rush do 22 nov 2012 - 2:19

Ik krijg ook per maand betaald en niet per uur, maar je krijgt natuurlijk in beide gevallen niet betaald om uit je neus te eten. Laughing
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Elliot do 22 nov 2012 - 2:21

Harrison schreef:Bij mij ligt het maar net aan het telefoonverkeer/bezoek/archiefwerk/bestellingen/lunch die ik die dag maak voor het hele kantoor. Soms is het mega druk, maar meestal kan ik regelmatig even wat voor mezelf doen als ik maar op mijn werkplek zit. Er komen ook vaak even mensen met me kletsen. Ik heb echt een luizenbaantje maar naast een studie is dat juist wel relax.

De advocaten zijn allemaal wel echt de hele dag hard aan het werk. Af en toe wel even koffie halen en even 5 minuten kletsen maar over het algemeen wordt er hard gewerkt.

Dit doet mij denken aan mijn vorige baan! Werk jij ook bij een groot advocaten kantoor, of juist bij een klein kantoor? Ik werkte bij L&L, vlak bij het stadionplein. Een erg groot kantoor dus. Vraag voor mensen op kantoor 3079029344
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Polly do 22 nov 2012 - 2:26

Rush schreef:Ik krijg ook per maand betaald en niet per uur, maar je krijgt natuurlijk in beide gevallen niet betaald om uit je neus te eten. Laughing

Haha, dat staat er inderdaad stom. Ik werk gemiddeld 10 uur per dag, iedere dag, 7 maanden lang. Uit mijn neus vreten doe ik dus niet Vraag voor mensen op kantoor 253468018 Die 3x per maand het nieuws lezen mag dus best wel van mezelf, dat staat tegenover de dagen waarop ik geen tijd heb om te eten of plassen. En mijn persoonlijke mail op kantoor lezen staat tegenover mijn werkmail midden in de nacht lezen en uit mijn bed gebeld worden.
Klinkt echt als een topbaan zo he Vraag voor mensen op kantoor 253468018 Maar ondanks de drukte zou ik niets anders willen doen!

Edit: en ik neem aan dat jij betaald krijgt per maand, voor 40 uur? Ik krijg per maand betaald, voor een onbeperkt aantal uur.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 2:28

Ik werk met 10 man op 1 kamertje. Zij doen met z'n 9en allemaal soortgelijk werk, ik doe in m'n eentje heel ander werk. Ik heb ook niet zo'n klik met hun, dus ik ben eigenlijk bijna altijd hard aan het werk. Op de pc doe ik geen dingen voor mezelf (zoals het forum enzo), hotmail is geblokkeerd, dus dat zal bij een hoop sites zo zijn. Ik gluur wel regelmatig even op m'n telefoon. Als ik zie hoeveel zij kletsen en roken enzo, dan vind ik niet dat ik me daar schuldig om hoef te voelen.
Soms zit ik op een ander bureau waar ik wel met een aantal leuke mensen zit, dan werk ik beduidend minder hard.

Dit is mijn eerste kantoorbaan en ik heb daar best wel even aan moeten wennen. De hele dag zitten en naar een beeldscherm staren.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 2:34

Wij maken een tijdschrift en dan moet je gewoon je artikelen op tijd af hebben. Hoe en wanneer je dat doet is redelijk vrij. Ik ben dus zeker niet de hele dag geconcentreerd met taken bezig.

We hebben echt een heel leuk team, dus we kletsen ook heel wat af. En we vinden hetzelfde leuk, dus dan gaat het vaak over werkgerelateerde dingen. Daarbij komt ook nog eens dat gesprekken ons inspiratie voor verhalen opleveren, dus in die zin zijn kletsmomenten nuttig.

Ik begin rond half 10 met werken en ga half 6 naar huis. Op mijn thuiswerkdag begin ik vaak pas rond 12 uur en stop ik 's avonds pas. Thuiswerken is gewoon moeilijk :-).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag voor mensen op kantoor Empty Re: Vraag voor mensen op kantoor

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum