Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

+11
minoessepoes
Cupcake
Caribbeanlover
mii_joyce
Roza
girli
Pien
Atelier Madame
Angela_1986
Susan
Minx
15 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  mzcharlotte do 15 nov 2012 - 8:45

Ik mag aannemen dat als je werkgever verwacht dat je eerste hulp verleent, dat je dan ook de scholing (EHBO cursus) krijgt vergoed of aangeboden?
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Pien do 15 nov 2012 - 8:47

Bij ons in de winkelketen is het verplicht dat er altijd tenminste 1 iemand met BHV aanwezig is zodat er indien nodig, eerste hulp verleent kan worden!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  girli do 15 nov 2012 - 8:48

Ik kan me goed voorstellen dat een conducteur/machinist niet wil gaan kijken. Ik heb het gelukkig nog nooit gezien en dat hou ik ook graag zo. Ik vraag me alleen af wie er dan moet gaan kijken. De passagiers mogen de trein niet uit en de persoon in kwestie kan mogelijk nog wel gered worden (of hij/zij wil of niet).
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:49

Atelier Madame schreef:Überhaupt belachelijk dat een conducteur geen eerste hulp kan verlenen, als iemand een hartstilstand krijgt moet die toch ook geholpen worden?

Waar haal je dit vandaan? Natuurlijk verleend een conducteur altijd eerste hulp. Zijn ze allemaal voor opgeleid.. Dus ook reanimeren kunnen ze..

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:50

Atelier Madame schreef:
Pippa schreef:
Atelier Madame schreef:Überhaupt belachelijk dat een conducteur geen eerste hulp kan verlenen, als iemand een hartstilstand krijgt moet die toch ook geholpen worden?

Waar staat dan dat ze het niet kunnen? Ze WILLEN het niet toch?

Ik heb het hele stuk gezien bij EénVandaag, daarin werd verteld dat de conducteurs geen EHBO lessen krijgen. Echt belachelijk. Van het weekend zat ik in zon situatie met een medereiziger, nou echt niet dat de conducteur goed ingreep.

En toch is dit onzin. Alle conducteurs krijgen jaarlijks EHBO.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:52

mzcharlotte schreef:Ik begrijp dat het moeilijk en traumatisch is en ze er eigenlijk helemaal niks mee te maken willen hebben, maar aan de andere kant kies je ook voor het risico om zoiets mee te maken als je voor het beroep van machinist of conducteur gaat. Soms is het maar goed dat er protocollen zijn, anders loopt iedereen elkaar een beetje aan te kijken en wordt er weinig actie ondernomen bij zo´n situatie.

Natuurlijk kies je niet voor dat risico. Als ik een supermarkt ga werken, kies ik dan voor het risico om overvallen te worden? Als ik auto rijd, kies ik dan voor het risico om aangereden te worden?

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 8:52

"Bovendien is hij in staat op te treden in noodsituaties en is hij verplicht in het bezit te zijn van een EHBO-diploma."

http://www.nationaleberoepengids.nl/Hoofdconducteur

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 8:53

Maple schreef:"Bovendien is hij in staat op te treden in noodsituaties en is hij verplicht in het bezit te zijn van een EHBO-diploma."

http://www.nationaleberoepengids.nl/Hoofdconducteur

Tja, dat staat bij mijn functieomschrijving ook, maar ik heb het niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 8:54

Ik zal het zo eens aan mijn vriend vragen, die heeft de hele NS met de paplepel ingegoten gekregen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  mzcharlotte do 15 nov 2012 - 8:55

Roza schreef:
mzcharlotte schreef:Ik begrijp dat het moeilijk en traumatisch is en ze er eigenlijk helemaal niks mee te maken willen hebben, maar aan de andere kant kies je ook voor het risico om zoiets mee te maken als je voor het beroep van machinist of conducteur gaat. Soms is het maar goed dat er protocollen zijn, anders loopt iedereen elkaar een beetje aan te kijken en wordt er weinig actie ondernomen bij zo´n situatie.

Natuurlijk kies je niet voor dat risico. Als ik een supermarkt ga werken, kies ik dan voor het risico om overvallen te worden? Als ik auto rijd, kies ik dan voor het risico om aangereden te worden?

Kiezen is misschien een groot woord, maar je weet dat het risico er is.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:55

Ik vind het trouwens lastig. Bij zelfdoding willen mensen dood, moet een conducteur/machinist dan nog kijken of er wat te redden valt? Maarja, doet de conducteur het niet, dan wel een andere hulpverlener die er wellicht een trauma aan overhoudt.... Er is altijd iemand die als eerste met een overreden persoon geconfronteerd wordt.

En van de andere kant.. Er zijn genoeg mensen die hun zelfmoordpoging overleefd hebben en ook ontzettend blij zijn dat ze deze overleefd hebben...

Ik vind het een hele lastige keuze. Je speelt met levens, letterlijk. Ongeacht of degene graag dood wilde of niet.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Atelier Madame do 15 nov 2012 - 8:55

Roza schreef:
Atelier Madame schreef:
Pippa schreef:
Atelier Madame schreef:Überhaupt belachelijk dat een conducteur geen eerste hulp kan verlenen, als iemand een hartstilstand krijgt moet die toch ook geholpen worden?

Waar staat dan dat ze het niet kunnen? Ze WILLEN het niet toch?

Ik heb het hele stuk gezien bij EénVandaag, daarin werd verteld dat de conducteurs geen EHBO lessen krijgen. Echt belachelijk. Van het weekend zat ik in zon situatie met een medereiziger, nou echt niet dat de conducteur goed ingreep.

En toch is dit onzin. Alle conducteurs krijgen jaarlijks EHBO.

Oké dat werd dus echt anders verteld in EénVandaag
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:56

Maple schreef:Ik zal het zo eens aan mijn vriend vragen, die heeft de hele NS met de paplepel ingegoten gekregen.

Volgens mijn 'bron' hebben sowieso alle hoofdconducteurs EHBO, maar waarschijnlijk álle conducteurs en machinisten. Dat laatste was even een twijfel.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  mii_joyce do 15 nov 2012 - 8:57

Angela_1986 schreef:

Het afdekken zou van mij ook niet perse door de conducteur/machinist gedaan hoeven te worden, neem aan dat er in de meeste gevallen heel snel hulpdiensten ter plaatse zijn. Al is het voor de medewerkers van hulpdiensten uiteraard ook geen prettig gezicht dus een beetje verschuiving van het probleem.


Ik denk dat dit tegenvalt Wink 2 keer meegemaakt dat er iemand voor de trein kwam waar ik in zat.. beide keren duurde het min. een half uur voordat de hulpdiensten er waren..
mii_joyce
mii_joyce
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 343
Registratiedatum : 03-01-12
Woonplaats : Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:57

Atelier Madame schreef:
Roza schreef:
Atelier Madame schreef:
Pippa schreef:
Atelier Madame schreef:Überhaupt belachelijk dat een conducteur geen eerste hulp kan verlenen, als iemand een hartstilstand krijgt moet die toch ook geholpen worden?

Waar staat dan dat ze het niet kunnen? Ze WILLEN het niet toch?

Ik heb het hele stuk gezien bij EénVandaag, daarin werd verteld dat de conducteurs geen EHBO lessen krijgen. Echt belachelijk. Van het weekend zat ik in zon situatie met een medereiziger, nou echt niet dat de conducteur goed ingreep.

En toch is dit onzin. Alle conducteurs krijgen jaarlijks EHBO.

Oké dat werd dus echt anders verteld in EénVandaag

Ik hoorde het net ook, was het even terug aan het kijken. Heb mijn grote stelligheid al bijgesteld (zie mijn vorige post). Hihi

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 8:58

mii_joyce schreef:
Angela_1986 schreef:

Het afdekken zou van mij ook niet perse door de conducteur/machinist gedaan hoeven te worden, neem aan dat er in de meeste gevallen heel snel hulpdiensten ter plaatse zijn. Al is het voor de medewerkers van hulpdiensten uiteraard ook geen prettig gezicht dus een beetje verschuiving van het probleem.


Ik denk dat dit tegenvalt Wink 2 keer meegemaakt dat er iemand voor de trein kwam waar ik in zat.. beide keren duurde het min. een half uur voordat de hulpdiensten er waren..

Ja ze springen meestal niet naast een grote weg... Meestal de afgelegen plekken. Daar kom je niet zo snel.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  mzcharlotte do 15 nov 2012 - 9:05

Het is ook een lastige zaak natuurlijk. Eerste hulp moeten verlenen bij een zelfdoding, iemand die dood wilt. Anderzijds kun je niet in een flits beoordelen of het daadwerkelijk om zelfdoding gaat. Hoe onwaarschijnlijk je het ook acht op een traject die bekend staat als een zelfdodingshotspot bijvoorbeeld, je kunt er gewoon niet van uit gaan. Er bestaat altijd een kans dat het gaat om een stom ongeluk. Ik neem aan dat het juist om die reden is dat het protocol bestaat.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Roza do 15 nov 2012 - 9:16

mzcharlotte schreef:Het is ook een lastige zaak natuurlijk. Eerste hulp moeten verlenen bij een zelfdoding, iemand die dood wilt. Anderzijds kun je niet in een flits beoordelen of het daadwerkelijk om zelfdoding gaat. Hoe onwaarschijnlijk je het ook acht op een traject die bekend staat als een zelfdodingshotspot bijvoorbeeld, je kunt er gewoon niet van uit gaan. Er bestaat altijd een kans dat het gaat om een stom ongeluk. Ik neem aan dat het juist om die reden is dat het protocol bestaat.

En hoeveel mensen zijn er wel niet blij dat ze hun zelfmoordpoging overleefd hebben?

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Caribbeanlover do 15 nov 2012 - 21:30

Susan schreef:
Atelier Madame schreef:Überhaupt belachelijk dat een conducteur geen eerste hulp kan verlenen, als iemand een hartstilstand krijgt moet die toch ook geholpen worden?

Maar als je een hartaanval bij de Hema krijgt is er toch ook niet per se iemand die eerste hulp kan verlenen, lijkt mij?

Zowat elke winkel heeft toch zo defriblilere of hoe je dat ook schrijft?!

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Minx do 15 nov 2012 - 21:36

Nee hoor in lang niet elke winkel hangt een defibrillator, er zijn wel kaartjes waarop te zien is waar die dingen hangen. Ze zijn ook nog eens niet heel goedkoop. En het is niet verplicht om er 1 te hebben. Het vergroot de kansen op overleving maar een bhv'er is wel verplicht.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 21:42

Roza schreef:
mzcharlotte schreef:Ik begrijp dat het moeilijk en traumatisch is en ze er eigenlijk helemaal niks mee te maken willen hebben, maar aan de andere kant kies je ook voor het risico om zoiets mee te maken als je voor het beroep van machinist of conducteur gaat. Soms is het maar goed dat er protocollen zijn, anders loopt iedereen elkaar een beetje aan te kijken en wordt er weinig actie ondernomen bij zo´n situatie.

Natuurlijk kies je niet voor dat risico. Als ik een supermarkt ga werken, kies ik dan voor het risico om overvallen te worden? Als ik auto rijd, kies ik dan voor het risico om aangereden te worden?

Ik vind van wel, je weet dat er mensen voor de trein springen dus weet je dat je er mee te maken kunt krijgen, hoe vervelend dit ook is.
Een bekende van mij is aan de politieopleiding begonnen en begon toen over het geweld waar de agenten mee te maken krijgen. Tja, dat hoort er bij. Het is niet "normaal" maar je kunt er haast van uit gaan dat je er een keer mee te maken krijgt.

Net als dat ik kok ben, ik kies er niet zo zeer voor dat ik wel eens in mijn vingers kan snijden of mij kan verbranden, maar ik weet dat het er bij hoort.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Derpy do 15 nov 2012 - 22:15

Ik begrijp dat wel. Toen de trein waar ik in zat iemand aangereden had, ging de machinist kijken met zijn verbandkoffertje. Hij was binnen vijf minuten weer terug met het koffertje nog dicht, was lijkbleek en compleet in shock. Door de aanrijding voelde je al wel dat er niets meer te doen viel.

Ik weet niet hoe dat nu gaat, maar misschien is het wel een optie om machinisten beter voor te bereiden op dit soort gebeurtenissen. Dit was zijn eerste springer en dat is natuurlijk enorm heftig.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 22:37

Ik snap de machinisten wel. Volgens mij wil je echt niet weten hoe dat eruit ziet en blijft dat nog voor eeuwig op je netvlies staan.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook wel een verschil vind waar het gebeurt. Op een perron waar veel mensen staan (en de trein is bijv. een intercity en rijdt door). Dan zou het inderdaad ook goed een ongeluk kunnen zijn. Dan neem ik aan dat er sowieso wel meer mensen te hulp zouden schieten. Dan sta je samen ook sterker want je maakt het met meerdere personen mee.

Maar als er iemand op het spoor staat midden in een weiland vindt ik het wat anders. Dan moet die machinist alleen naar buiten om te kijken of er nog wat te redden valt.. Bij iemand die niet gered wil worden. Ik vind niet dat het de taak van de machinist is om die man in leven te houden.

Nu wist ik sowieso niet dat je eerste hulp moet verlenen. Ik liep laatst in de stad en toen zakte er een redelijk oude man ineen.. Ik stond echt te kijken.. en nu? Gelukkig liepen er nog wat andere mensen en 1 vrouw was blijkbaar verpleegkundige en schoot te hulp (met hartmassage). Maar ik zou echt totaal niet weten wat ik moet doen hoor? Ik heb geen ehbo diploma, ik kan geen hartmassage o.i.d. geven. Het enigste wat ik kan doen is 112 bellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Cupcake do 15 nov 2012 - 22:45

Susan schreef:
Atelier Madame schreef:Überhaupt belachelijk dat een conducteur geen eerste hulp kan verlenen, als iemand een hartstilstand krijgt moet die toch ook geholpen worden?

Maar als je een hartaanval bij de Hema krijgt is er toch ook niet per se iemand die eerste hulp kan verlenen, lijkt mij?

Elk bedrijf is verplicht bhv'ers te hebben en er moet
ten alle tijde minstens 1 bhv'er aanwezig zijn toch?
Cupcake
Cupcake
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 309
Punten : 382
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  minoessepoes do 15 nov 2012 - 22:57

Misschien zijn het in de meeste gevallen wel zelfmoord pogingen, maar er gebeuren ook nog altijd ongelukken op het spoor. Mensen die denken nog wel even snel onder de boom door te kunnen, die vast komen te zitten in de rails, iemand die van een perron valt, een auto die afslaat op het spoor, onbewaakte overgangen waar nog ongelukken mee gebeuren en ga zo maar door.

Er gebeuren ook echt weleens ongelukken waarbij mensen het overleven en dan is het natuurlijk heel belangrijk dat er meteen iemand is die zich over die mensen ontfermt. Wachten op de hulpdiensten duurt gewoon even en door eerste hulp te bieden kunnen er mensen gered worden.

Gister zag ik op tv ook een comducteur die nu al 14 keer een springer mee had gemaakt, hij vertelde het ook als een routine, dat hij zijn EHBO koffer pakte en meteen het afdek zeiltje ook maar mee nam. Dat vond ik ook wel confronterend en ik kan me voorstellen dat het echt vreselijk is om dat te moeten doen.

Wat dat betreft begrijp ik dus beide kanten van het verhaal, wat de oplossing is weet ik ook niet, er zal toch iemand zijn die moet gaan kijken.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding - Pagina 2 Empty Re: conducteur/machinist wil niet verplicht zijn na zelfdoding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum