Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kat plast in huis

+5
Minx
Rush
Antibes
Stuiterbal
Elliot
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kat plast in huis Empty Kat plast in huis

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:34

Wij hebben een jaar geleden een zwerfkat in huis genomen. Lief beestje, toen nog niet helemaal volwassen, ik gok onder een jaar.

Dat ging allemaal best ok, we zijn een paar maanden bezig geweest om haar helemaal vlovrij te krijgen, dat is gelukt. De kattenbak snapte ze ook meteen.

Alleen plast ze de laatste tijd in huis. Ze heeft een aantal vaste plekjes (de schone was, Ieuw, ieuw, ieuw, tassen die rondslingeren, een hoekje in de keuken) en daar plast ze. Heel smerig en vaak kom je er pas later achter (we hebben overal vloerbedekking). Ik heb al een aantal keren de was opnieuw kunnen wassen omdat de kat erin geplast had.

De kattenbak maken we 1 a 2 x per week schoon, stinken doet het ding niet, zou misschien iets vaker kunnen. Maar verder heb ik geen idee hoe we haar ermee kunnen laten ophouden. Ook maakt ze de laatste maanden vreselijk veel herrie, eerst was ze krols, en dan dat gejank wat daarbij hoort, maar dat geluid maakt ze veel vaker. Nu gaan we sowieso volgende maand naar de dierenarts voor sterilisatie, maar ik wil dat dat plassen in huis stopt!

Wat ik nu doe is het steeds goed schoonmaken, de deuren van kamers waar ze het doet zoveel mogelijk dicht houden zodat ze daar niet komt, anti kattenspray heb ik ook al geprobeerd op sommige plekken. Helpen doet het niet. Net ruimde ik mijn kamer op en dan blijkt dat ze weer op mijn rugtas heeft gepiest. Zo smerig.

Iemand tips?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat plast in huis Empty Re: Kat plast in huis

Bericht  Elliot wo 14 nov 2012 - 23:37

Ik lees even mee, Willem deed/doet het ook af en toe. Al stopte het bij hem toen we een aparte (extra) kattenbak neer hadden gezet. Hij gebruikte er toen één voor plasjes en één voor poepen. Misschien is dat een tip? Bij ons is die kattenbak weggegooid omdat mijn vriend hem irritant vond (stonk best wel en bij ons staan de kattenbakken in de badkamer), maar nu had Willem vanmorgen weer buiten de bak geplast.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Stuiterbal wo 14 nov 2012 - 23:39

Is het een mannetje ? Want volgens mij zou een castratie wel eens kunnen helpen.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Rush wo 14 nov 2012 - 23:40

Komt ze buiten (ze is nog niet gesteriliseerd, dus denk het niet he)? Krijgt ze genoeg aandacht en ruimte?

Onze binnenpoes begon ook ineens (gelukkig op 1 plek) in huis te plassen en ik wist echt niet meer wat ik er mee aan moest. Ze had net een driedubbel check bij de DA gehad, niks aan de hand. Ze plaste overigens OOK gewoon op de kattenbak die ik iedere dag leegschep, dus ik snapte er echt niets van.

Nu gaat ze na haar sterilisatie naar buiten en het is in 1x over. Ze heeft nu al 2 weken niet in huis geplast *klopt af* en is een stuk vrolijker en leuker in de omgang. Ik hoef ook niet meer te stressen dat ik bang ben plas te vinden, want naast dat het onhandig is, gaat het op een gegeven moment overal stinken, zelfs op laminaat en voor je idee ruik je het echt overal.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Antibes wo 14 nov 2012 - 23:41

Stuiterbal schreef:Is het een mannetje ? Want volgens mij zou een castratie wel eens kunnen helpen.

Haar, ze, sterilisatie....
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:42

Ze is een vrouwtje, komt niet buiten (wonen in een flat) en ze deed het de eerste tijd eigenlijk niet. De laatste maanden is het erger geworden.

Ze krijgt heel veel aandacht en ze heeft op zich ook prima de ruimte, ze mag door het hele huis komen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:42

En ja, het gaat inderdaad overal stinken (vooral voor mijn idee). En ze plast ook gewoon in de kattenbak. Nu had ik de kattenbak het weekend schoongemaakt, volgens mij zondag, en vandaag weer helemaal. Zat niet vol, stonk ook niet. Maar toch heeft ze minstens 3x buiten de bak geplast.

Laatst aangepast door Eucalypta op wo 14 nov 2012 - 23:43; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Minx wo 14 nov 2012 - 23:43

Alles goed schoonmaken met groene biotex dat breekt de geur volledig af. Katten ruiken nog net iets beter dan dat wij doen.

En urine op proberen te vangen. Katten zijn vaak niet meer zindelijk als ze blaasontsteking hebben. Ze associëren de kattenbak dan met pijn en gaan op andere plekken in huis plassen.

Laatst aangepast door Minx op wo 14 nov 2012 - 23:44; in totaal 1 keer bewerkt
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Stuiterbal wo 14 nov 2012 - 23:43

Antibes schreef:
Stuiterbal schreef:Is het een mannetje ? Want volgens mij zou een castratie wel eens kunnen helpen.

oww overheen gelezen ! mijn excusses
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Minx wo 14 nov 2012 - 23:45

Antibes schreef:

vrouwelijke katten worden ook gecastreerd maar dat is een andere discussie. Die woorden worden vaak verkeerd gebruikt.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rush wo 14 nov 2012 - 23:46

Eucalypta schreef:En ja, het gaat inderdaad overal stinken (vooral voor mijn idee). En ze plast ook gewoon in de kattenbak. Nu had ik de kattenbak het weekend schoongemaakt, volgens mij zondag, en vandaag weer helemaal. Zat niet vol, stonk ook niet. Maar toch heeft ze minstens 3x buiten de bak geplast.
Ja zuur he? Oh ik snap helemaal hoe je je voelt, zat echt met de handen in het haar.

Ik heb zelfs overwogen om haar bij m`n ouders te brengen omdat die wel 24/7 (bij wijze van spreke) tijd voor haar hebben. Ik dacht echt dat het daar aan lag.

Maar naar buiten laten op de flat is inderdaad geen optie (of misschien wel, geen idee of je dat aandurft) dan.

Anders zou je misschien de urine kunnen opvangen en bij de DA kunnen laten controleren. Wat Minx dus zegt, in haar laatste stukje.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:48

Ja, ik zit me te bedenken dat ze de laatste 2 weken ook een keer of 3 heeft overgegeven.

Naar buiten laten gaan is geen optie, we wonen op 10 hoog en ze kan nooit meer zelf naar binnen.

Gast
Gast

Bericht  Rush wo 14 nov 2012 - 23:49

Ik ben bang dat ze dan ziek is, zeker ook als ze zo hard/gek mauwt. Arm dier!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:50

Ja he? Maar ze is verder in haar normale doen hoor, ze eet gewoon goed, ziet er gezond uit enzo, is ook niet anders dan normaal, op dat plassen na.

Gast
Gast

Bericht  Minx wo 14 nov 2012 - 23:53

Eucalypta schreef:Ja he? Maar ze is verder in haar normale doen hoor, ze eet gewoon goed, ziet er gezond uit enzo, is ook niet anders dan normaal, op dat plassen na.

katten laten pas zien dat ze ziek zijn als ze al heel erg ziek zijn. Ze zijn echt heel goed in pijn verbijten. Als je aan een kat ziet dat die ziek is zijn ze vaak ook al echt heel erg ziek.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:54

Hm, dan ga ik toch maar even een afspraak maken bij de dierenarts. Kan ik zelf al iets doen? Ik vermoed namelijk, als ik er even op google, dat ze blaasgruis/blaastonsteking heeft. Daar komt dat miauwen, plassen en braken behoorlijk mee overeen.

Kan je dat sowieso voorkomen?

Gast
Gast

Bericht  Derpy wo 14 nov 2012 - 23:56

Heeft ze geen blaasontsteking? Sowieso eerst laten castreren, want bijna alle ongecastreerde katten (niet alleen katers, ook poezen) gaan in huis plassen.
Maak de plekken goed schoon met iets wat de urine afbreekt, dus geen gewoon schoonmaakmiddel of chloor, maar van dat speciale spul van HG met bacteriën of iets dergelijks. Dan ruikt ze niet meer dat ze al op die plek heeft geplast, anders bestaat de kans dat ze het blijft doen.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Bericht  Rush wo 14 nov 2012 - 23:57

De meeste katten zijn gek op chloor, dus idd niet schoonmaken met chloor.

Katten schijnen niet van citronella te houden, die van ons ook niet, maar dat verschilt ook weer natuurlijk.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Derpy wo 14 nov 2012 - 23:58

Mijn kat had een aantal keer achter elkaar blaasontsteking en toen heb ik haar overgezet op speciaal voer om blaasproblemen te voorkomen. Sindsdien heeft ze 't nooit meer gehad. Ik ben nog goedkoper uit dan met supermarktvoer en de kattenbak stinkt een heel stuk minder.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Bericht  Derpy wo 14 nov 2012 - 23:59

Rush schreef:De meeste katten zijn gek op chloor, dus idd niet schoonmaken met chloor.

Katten schijnen niet van citronella te houden, die van ons ook niet, maar dat verschilt ook weer natuurlijk.

Maar je wil juist dat een kat zich op z'n gemak voelt in huis en niet dat er geuren zijn waar hij niet van houdt en waar hij gespannen van wordt, want dat verergert het probleem soms alleen maar.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 23:59

Ja, blaasontsteking dacht ik dus ook. Ik ben al aan het kijken wat ik daar zelf aan kan doen. Kan altijd alle maatregelen alvast nemen, dan kan de dierenarts het altijd nog vaststellen lijkt me. En alles wat helpt, dat helpt.

Ik lees dat onbeperkt brokjes neerzetten niet goed is? Hier staat altijd een bakje, ze eet er alleen niet heel erg vaak van. Moet dat anders?

En drinken kan ze wel meer, ik laat haar regelmatig uit de kraan drinken, dat vindt ze lekker, terwijl ze haar bakje vaak laat staan.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 0:00

Hm, ze krijgt nu altijd Purina One voor binnenkatten. Toch maar even een voer bij de dierenwinkel halen straks, vast wel iets wat goed is voor de blaas, of tijdelijk even voer tegen blaasgruis.

Gast
Gast

Bericht  Derpy do 15 nov 2012 - 0:03

Als het echt een ontsteking is, helpt alleen een antibioticumkuur.

Onbeperkt brokjes kan geen kwaad als je kat zelf maat kan houden, maar als ze te veel eet en te zwaar is of wordt, kun je overgaan op twee keer per dag een afgemeten hoeveelheid.
Katten zijn slechte drinkers en al het water is lekkerder dan dat uit hun bakje Kat plast in huis 253468018 Mijn kat likt de hele douchebak droog als ik heb gedoucht. Van dat speciale voer krijgen ze volgens mij meer dorst, want ze dronk heel slecht, maar met dit voer een stuk meer.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Bericht  Derpy do 15 nov 2012 - 0:05

Dat voer kun je alleen via de dierenarts krijgen als is vastgesteld dat ze inderdaad blaasontsteking of -gruis heeft. Ik zou gewoon even langsgaan. Hij/zij kan ook wel voelen of de blaas is opgezet en hoe je kat erop reageert als hij/zij eraan zit, hoef je niet per se urine voor op te vangen.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Bericht  Minx do 15 nov 2012 - 0:06

Op zich als ze niet over eet en te dik word is het prima om de hele dag voer te hebben staan. Wat je kan doen is de bak even goed schoonmaken, een pipet regelen, De bak vol met plastic snippers leggen en dan wachten tot ze plast. Dan kun je het makkelijker opzuigen.

Op zich hoef je geen hele dure schoonmaakmiddelen te hebben. Groene biotex werkt prima. Chloor houden katten inderdaad van om op te plassen.

speciaal voer hoef je nog niet te halen. Dat is alleen nodig als je kat echt blaasgruis blijkt te hebben.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud