Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

+5
Rouxxxe
Niekske
blondje1313
bolus26
Printje
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske wo 14 nov 2012 - 1:46

Ik begin in januari aan een nieuwe baan, ik ga als docent (VO) aan de slag. Het is een hele omschakeling, want ik kom uit een ander vakgebied en ik ga dus ook weer deels studeren, maar ik heb er enorm zin in!

Vorige week kondigde een vriendin van me aan dat ze gaat trouwen in februari, op een vrijdag. Ze vroeg of ik ook haar make-up wilde doen. Ik zei meteen enthousiast 'ja', maar nu zit ik me af te vragen of ik uberhaupt wel vrij kan nemen. Ik hoef 'maar' drie dagen in de week les te geven, de rest is voor mijn studie, maar ik weet nog niet om welke dagen het gaat. En heb je als docent uberhaupt nog vrije dagen, naast alle schoolvakanties? Ik durf er bij mijn nieuwe baan nog niet zo goed over te beginnen, ik vind het niet zo netjes om meteen te beginnen over een bruiloft in februari, terwijl ik er dan pas 6 weken werk... dus, docenten in het onderwijs, hoe zit dat met vrije dagen bij jullie? En in het algemeen, zouden jullie gewoon vragen hoe het zit met vrije dagen? Hoe zou je dat subtiel aanpakken?
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Printje wo 14 nov 2012 - 3:36

Ik werk in het basisonderwijs en daar heb je naast de vakanties geen extra dagen vrij. Verlof krijg je volgens mij alleen voor familie maar bij ons op school zou er wel een mouw aan vastgeknoopt worden. Ik zou het eens peilen bij een collega en anders eens kijken of je een dag kunt ruilen met een collega ofzo?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  bolus26 wo 14 nov 2012 - 3:50

Bij ons is het eerste antwoord eigenlijk altijd nee maar als je kunt ruilen met een collega is het eigenlijk nooit een probleem. Als je wel vrij krijgt is het wel onbetaald verlof.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  blondje1313 wo 14 nov 2012 - 4:07

Je kunt in het voortgezet onderwijs niet zomaar vrij vragen voor een vakantie of een dagje shoppen ofzo, maar als je een uitnodiging hebt van een bruiloft waarbij je daggast bent ga ik er vanuit dat dit geen probleem is.
In elk geval bij ons op school niet.
En je krijgt die dag ook gewoon doorbetaald, zover ik weet doen ze in onze sector niet aan onbetaald verlof.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske wo 14 nov 2012 - 20:58

Ik ging er wel vanuit dat ik naast de schoolvakanties verder geen vrije dagen meer zou hebben. Ik vroeg me alleen af of er regels zijn voor incidentele dingen als een bruiloft of een begrafenis. Ik heb wat vriendinnen die in het basisonderwijs werken en op de scholen waar zij werken, gaan ze er heel verschillend mee om. Eentje kan bijvoorbeeld echt nooit vrij nemen, die heeft vorige maand een hele rel op haar werk moeten verzoorzaken omdat ze als getuige naar een bruiloft moest en dus niet pas 's avonds bij die bruiloft kon aankomen. Terwijl een ander gewoon willekeurig een week vrij kan nemen als ze op vakantie wil... ik wil graag weten hoe het zit, maar het voelt zo brutaal om het nu al te vragen, terwijl ik nog moet beginnen met werken...
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Rouxxxe do 15 nov 2012 - 5:52

Je zou kunnen vragen of ze jou het vakantie dagen systeem in het onderwijs willen uitleggen, omdat je er geen ervaring mee hebt. Wie weet beantwoorden ze dan al uit hunzelf je vraag en anders kan je er dan subtiel naar vagen. Ik werk ook in het onderwijs (alleen geen VO) maar bij ons kunnen docenten ook niet zomaar vrij nemen.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  blondje1313 do 15 nov 2012 - 7:26

Ik denk dat er niets anders op zit dan gewoon vragen, voor bruiloften van vrienden staat officieel niet in de CAO dat je daar vrij voor krijgt, maar ik ga er vanuit dat je er altijd om kunt vragen en dat het over het algemeen wel goedkomt.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 7:59

Ik werk in het basisonderwijs, maar toen ik verlof vroeg voor de bruiloft van mijn beste vriendin waar ik getuige en ceremoniemeester was, kreeg ik het niet. Ruilen was ook niet mogelijk. Met medeweten van personeelszaken heb ik me toen ziekgemeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Aziraphale do 15 nov 2012 - 8:12

Ik werk in het basisonderwijs en op m'n vorige school kon ik wel gewoon betaald verlof krijgen voor de bruiloft van een goede vriendin. Ik denk op m'n huidige school ook maar het is nog niet voorgekomen. Gewoon even vragen, wie weet doen ze helemaal niet moeilijk.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Caroow do 15 nov 2012 - 8:18

Printje schreef:Ik werk in het basisonderwijs en daar heb je naast de vakanties geen extra dagen vrij. Verlof krijg je volgens mij alleen voor familie maar bij ons op school zou er wel een mouw aan vastgeknoopt worden. Ik zou het eens peilen bij een collega en anders eens kijken of je een dag kunt ruilen met een collega ofzo?

Haal je nu niet twee dingen door elkaar? smile
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Printje do 15 nov 2012 - 9:19

Caroow schreef:
Printje schreef:Ik werk in het basisonderwijs en daar heb je naast de vakanties geen extra dagen vrij. Verlof krijg je volgens mij alleen voor familie maar bij ons op school zou er wel een mouw aan vastgeknoopt worden. Ik zou het eens peilen bij een collega en anders eens kijken of je een dag kunt ruilen met een collega ofzo?

Haal je nu niet twee dingen door elkaar? smile


hahaha volgens mij wel...ik zit in mijn mutsenfase volgens mij...zeg allemaal van dat soort dingen...
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Caroow do 15 nov 2012 - 10:42

Printje schreef:
Caroow schreef:
Printje schreef:Ik werk in het basisonderwijs en daar heb je naast de vakanties geen extra dagen vrij. Verlof krijg je volgens mij alleen voor familie maar bij ons op school zou er wel een mouw aan vastgeknoopt worden. Ik zou het eens peilen bij een collega en anders eens kijken of je een dag kunt ruilen met een collega ofzo?

Haal je nu niet twee dingen door elkaar? smile


hahaha volgens mij wel...ik zit in mijn mutsenfase volgens mij...zeg allemaal van dat soort dingen...

Er kan een mouw aan gepast worden of er is je een oor aangenaaid Very Happy
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 19:59

Caroow schreef:
Printje schreef:
Caroow schreef:
Printje schreef:Ik werk in het basisonderwijs en daar heb je naast de vakanties geen extra dagen vrij. Verlof krijg je volgens mij alleen voor familie maar bij ons op school zou er wel een mouw aan vastgeknoopt worden. Ik zou het eens peilen bij een collega en anders eens kijken of je een dag kunt ruilen met een collega ofzo?

Haal je nu niet twee dingen door elkaar? smile


hahaha volgens mij wel...ik zit in mijn mutsenfase volgens mij...zeg allemaal van dat soort dingen...

Er kan een mouw aan gepast worden of er is je een oor aangenaaid Very Happy

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  nina do 15 nov 2012 - 20:07

Ik zou er eerst achter zien te komen op welke drie dagen je straks moet werken. Misschien maak je je druk om niets. Als ze dan zeggen dat je ook vrijdags moet werken dan zou je voorzichtig kunnen zeggen: ik heb *datum* een bruiloft van een goede vriendin, ik snap dat je in het onderwijs niet zomaar vrij kunt nemen naast de vakanties maar zou op deze dag wel vrij kunnen krijgen?

Bij ons zouden ze echt niet moeilijk doen om 1 dag, maar ja het is lastig omdat je er dan nog maar pas werkt dus nog geen 'credits' hebt opgebouwd.

Leuk dat je in het vo gaat werken. Ik vind het lesgeven helemaal fantastisch. Welk vak ga je geven?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske do 15 nov 2012 - 21:57

Ik heb nu inderdaad gevraagd of ze al weten op welke dagen ik moet werken (via mail) en wacht nog op antwoord. Blij om te horen dat er vaak toch wel een vrije dag wordt gegeven voor zoiets incidenteels. Hopelijk is dat op mijn toekomstige school ook zo.

Nina, ik ga wiskunde geven. Ik was/ben zo'n nerd die dat echt leuk vind Wink ik kan niet wachten om te beginnen, al zie ik ook wel op tegen de eerste lessen... zo'n hele bende pubers die ik iets bij moet gaan brengen laughcry maar ik weet nog heel goed hoe ik zelf was op de middelbare school, dus wellicht dat die ervaring me goed van pas komt angel
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  nina wo 21 nov 2012 - 10:26

En weet je al meer?

Wat leuk dat je wiskunde gaat geven, als je van je vak houdt, straal je dat ook uit. Dat komt alleen maar ten goede.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt. Ik vond mijn eerste lessen ook heel spannend en ik had ook geen diploma, alleen een pabo diploma.

Wanneer begin je?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske do 22 nov 2012 - 7:15

nina schreef:En weet je al meer?

Wat leuk dat je wiskunde gaat geven, als je van je vak houdt, straal je dat ook uit. Dat komt alleen maar ten goede.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt. Ik vond mijn eerste lessen ook heel spannend en ik had ook geen diploma, alleen een pabo diploma.

Wanneer begin je?

Nee, lesrooster moet nog gemaakt worden... maar ik heb komende week weer een afspraak en dan wil ik toch vragen hoe ze met zulke incidentele dingen omgaan. Ik begin 1 januari! Very Happy
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  nina do 22 nov 2012 - 10:08

Eigenlijk 7 januari dus... Razz

En heb je ervaring met lesgeven?
Weet je al welke klassen je krijgt?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske do 22 nov 2012 - 21:16

nina schreef:Eigenlijk 7 januari dus... Razz

En heb je ervaring met lesgeven?
Weet je al welke klassen je krijgt?

Haha, ja na de kerstvakantie dus Wink ik heb een beetje ervaring, bij mijn huidige baan heb ik onderwijs verzorgd voor studenten. Practica, onderwijsgroepen, stagaires begeleiden en een enkel college. Tijdens mijn middelbare school en mijn studie heb ik ook veel bijles gegeven aan scholieren en studenten.

Volgens mij worden mijn klassen 2, 4 en 5 vwo, maar dat was nog niet helemaal zeker. In elk geval wel voornamelijk bovenbouw vwo. Ik heb ook maar alvast om het lesmateriaal gevraagd, dan kan ik alvast gaan oefenen smile

Wat doe je zelf eigenlijk? Ben je ook docent op een middelbare school?
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  blondje1313 vr 23 nov 2012 - 0:00

Hé wat leuk, ik heb zelf ook 4 en 5 VWO, wiskunde A en C, maar in het recente verleden ook B gedaan. Als je nog specifieke vragen hebt straks help ik je graag.

Kun jij ondanks dat het rooster er nog niet is geen voorkeuren opgeven op welke dagen je wilt werken? Meestal is dat wel zo. Hoe 'groot' is jouw baan, want daar hangen ook verplichtingen voor de school aan, bij een kleine baan kun je niet zomaar geacht worden 4 dagen per week op te komen draven.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske vr 23 nov 2012 - 3:48

blondje1313 schreef:Hé wat leuk, ik heb zelf ook 4 en 5 VWO, wiskunde A en C, maar in het recente verleden ook B gedaan. Als je nog specifieke vragen hebt straks help ik je graag.

Kun jij ondanks dat het rooster er nog niet is geen voorkeuren opgeven op welke dagen je wilt werken? Meestal is dat wel zo. Hoe 'groot' is jouw baan, want daar hangen ook verplichtingen voor de school aan, bij een kleine baan kun je niet zomaar geacht worden 4 dagen per week op te komen draven.

Dankjewel voor het aanbod! Volgende week heb ik dus weer een afspraak op die school, dan praat ik met twee aanstaande collega-wiskunde-docenten en krijg ik het lesmateriaal. Dan weet ik wat beter wat ik moet vragen denk ik, dus ik ga zeker gebruik maken van je aanbod!

Ik heb wel een voorkeur uitgesproken voor de dagen waarop ik wil werken, ik begin met 10 lesuren en zal maximaal 3 dagen op school moeten zijn. Ben benieuwd...
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  nina vr 23 nov 2012 - 4:40

Niekske schreef:
Wat doe je zelf eigenlijk? Ben je ook docent op een middelbare school?
Ja ik geef Engels in het VMBO en Havo Onderbouw.

Ga je eerstegraads wiskunde studeren dan?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Niekske zo 25 nov 2012 - 22:08

Ik ga mijn eerstegraads bevoegdheid halen ja. Ik heb al aardig wat wiskunde gehad in mijn opleiding, ik ben benieuwd wat ik vakinhoudelijk nog moet bijspijkeren...

Engels is heel iets anders! Ik was nooit zo'n talenmensen, maar Engels vond ik wel leuk Wink jij hebt 'gewoon' de lerarenopleiding gedaan? Nog tips of adviezen voor me? Laughing
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  nina ma 26 nov 2012 - 5:09

Niekske schreef:Ik ga mijn eerstegraads bevoegdheid halen ja. Ik heb al aardig wat wiskunde gehad in mijn opleiding, ik ben benieuwd wat ik vakinhoudelijk nog moet bijspijkeren...

Engels is heel iets anders! Ik was nooit zo'n talenmensen, maar Engels vond ik wel leuk Wink jij hebt 'gewoon' de lerarenopleiding gedaan? Nog tips of adviezen voor me? Laughing
Nee ik heb de pabo gedaan, maar daar is geen werk in te krijgen.
Ik heb toen ik klaar was met de pabo gesolliciteerd in het voortgezet onderwijs. Ik werd aangenomen voor Nederlands en heb ook een paar uurtjes Engels gedaan, beide in eerste/tweede klas. Dit was invalwerk voor ziekte en ouderschapsverlof.

Daarna had ik besloten dat ik met de opleiding Engels wilde beginnen en heb ik gesolliciteerd op de school waar ik nu werk. Hier werd ik aangenomen maar moest dus ook nog met de opleiding beginnen. Dit is nu 2 jaar geleden, zit nu in mn derde studiejaar. Ik werk 0,85 FTE op 4 dagen dus het is best druk in combinatie met de studie.

tips voor het lesgeven: probeer je deels te verplaatsen in de leerlingen. Blijf persoonlijk, zij willen ook dingen van jou weten (waar je woont, wat je hobby's zijn e.d.) en ze willen ook wel dingen over hun zelf vertellen. Gebruik kleine dingetjes zoals geen huiswerk na een vakantie (omdat je daar zelf vroeger ook een hekel aan had) om ze te winnen. En natuurlijk wees duidelijk wat je van ze verwacht en probeer bij alle leerlingen dezelfde consequentie te hanteren om te voorkomen dat ze zeggen: Vorige week vond u dat niet erg of Bij hem werd u toen niet boos. Trap niet in valkuilen van dat hebben we nog nooittt gehad of onze leraar hiervoor deed dat nooit zo. Jij doet het gewoon op jouw manier. En vraag collega´s om hulp en wees eerlijk, niet elke les, lang niet elke les zal in het begin goed gaan en dat verwacht ook niemand van je!

Hmm.. zo kan ik wel een boek vol schrijven..... Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? 1578173417
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  blondje1313 ma 26 nov 2012 - 8:01

Heel belangrijk is ook om bij jezelf te blijven. Iets kan bij een collega heel goed werken, maar als dat jouw manier niet is moet je het ook niet zo doen, dat pakt dan ook niet bij de leerlingen.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen? Empty Re: Nieuwe baan (onderwijs)- vrije dagen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum