Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vrije dagen uit laten betalen?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Bay di 24 apr 2012 - 20:28

Ik twijfel heel erg. Mijn contract loopt af eind mei en ik heb nog heel wat vakantiedagen. Aan de ene kant wil ik zsm weg bij mijn huidige werkgever aan de andere kant ik ga een onzekere tijd tegemoet en kan ik het geld misschien wel goed gebruiken.

Enige nadeel is natuurlijk dat je er 52 tot 60% belasting over betaald. Mijn werkgever wil zsm weten of ik het laat uit betalen of niet. Terwijl ik liever wacht tot halverwege mei en ik meer zich heb op wat hierna komt.

Wat zou jij doen?
Bay
Bay
Prater
Prater

Aantal berichten : 971
Punten : 1160
Registratiedatum : 19-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Re: Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Atelier Madame di 24 apr 2012 - 20:30

Heb je misschien tegen die tijd ook geen vrije dagen nodig voor sollicitaties? Kijk als jij het geld echt goed kunt gebruiken zou ik het laten uit betalen, maar stel er gaat 52%vanaf, dan hou je maar de helft over van je geld, terwijl je met opmaken gewoon lekker vrij bent en doorbetaald krijgt..
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Re: Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Rush di 24 apr 2012 - 20:31

Ik zou de dagen op maken.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Re: Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Prosecco di 24 apr 2012 - 20:34

Ik zou de dagen aan het eind van mijn dienstverband plannen zodat ik eerder weg kan. Ik gun de belastingdienst echt niet de helft van mijn vrije dagen.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Re: Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Pomodori di 24 apr 2012 - 20:45

Ik zou ze lekker uit laten betalen. Er gaat geen 60% belasting van je vrije dagen af.
Het hoogste belastingtarief is 52%. Maar om in de 52% te vallen zal je bruto loon dit jaar minstens € 56.491 moeten zijn. Zo niet, val je in de schijven eronder en zou er dus een lager tarief moeten worden ingehouden.

Het kan zijn dat je werkgever voor de zekerheid wel 52% inhoudt, maar dat is om te voorkomen dat je te weinig loonheffing betaald over je vakantiegeld. Je kunt het teveel betaalde deel einde van het jaar dan bij de Belastingdienst terugvragen.

Het werkt nl zo. Stel je brutomaandloon is € 2.200. Dus je jaarinkomen is € 26.400 + 8% vakantiegeld is € 28.512.
Dit valt in de belastingschijf 41.95%. Dus dat zou het belastingpercentage over je vakantieuren ook 41.95% moeten zijn. Stel dat je voor € 1.800 aan vakantieuren laat uitbetalen kan je baas eventueel 52% rekenen, € 936.
Je bent verschuldigd over deze uren 1.800 x 41.95% = € 755. Het teveel betaalde ad € 181 kun je later via de Belastingdienst terug vragen.

Kortom, het is niet zo dat je er armer van wordt om ze te laten uitbetalen. Ze gaan gewoon tegen het normale tarief mee voor de belasting. Het lijkt vaak meer omdat met je gewone loon er al rekening wordt gehouden met bepaalde kortingen op de loonheffing. Voor extra uitkeringen kun je geen gebruik mee maken van die gewone kortingen. Die zijn dan al verrekend.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Zo niet, vraag het gerust. Ik werk op een belastingadvieskantoor. (niet de belastingdienst)
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Re: Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Bay di 24 apr 2012 - 21:14

Dank je wel Pomodori handige tip!

Sollicitaties mag ik in de baas zijn tijd doen gelukkig. Hoef er geen vrij voor te nemen.
Bay
Bay
Prater
Prater

Aantal berichten : 971
Punten : 1160
Registratiedatum : 19-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije dagen uit laten betalen? Empty Re: Vrije dagen uit laten betalen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum