Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

+5
Marin
Antibes
Caroow
Sam
Floor
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor wo 17 okt 2012 - 8:34

Ik ben op zoek naar tips. Ik kan vaak moeilijk in slaap komen, soms ben ik wel echt moe genoeg en slaap ik vrij snel maar hoe dan ook ik lig vaak 's nachts wakker.
Soms denk ik dan onze zoon te horen, maar die blijkt vervolgens diep in slaap en dan lig ik daar dus in bed naar het plafond te staren.
Ogen dicht, schaapjes tellen, iets drinken, naar de wc. Meestal lig ik wel 2 uur wakker in bed voordat ik doodvermoeid in slaap val en jammer genoeg is dat vaak tegen 6 uur pas en om 6.30 uur gaat de wekker en wordt onze zoon wakker.

dus wie heeft er tips om sneller/gemakkelijker in te slapen 's avonds en wie heeft er tips om door te slapen/opnieuw in slaap te komen in de nacht?


Laatst aangepast door Floor op wo 17 okt 2012 - 9:01; in totaal 1 keer bewerkt
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Sam wo 17 okt 2012 - 8:39

Rustig bedritueel? Lezen werkt bij mij bijvoorbeeld heel goed, tv kijken absoluut niet. Muziekje luisteren, heel zacht? Warme douche?

Bij mij werkt ook, continue tegen mezelf zeggen: 'nergens aan denken' laughcry
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Caroow wo 17 okt 2012 - 8:45

Als je in bed ligt rust je ook uit, zeg ik altijd tegen mezelf. Ik probeer mezelf niet langer in slaap te dwingen maar ga een rustig spelletje op mijn telefoon spelen of een beetje lezen op het forum.
Geen lamp aan, geen thee zetten, niet rechtop zitten.. Rustig liggen en de tijd een beetje doden. Bij mij werkt het.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Antibes wo 17 okt 2012 - 8:50

Floor schreef:Meestal lig ik wel 2 uur wakker in bed voordat ik doodvermoeid in slaap val en jammer genoeg is dat vaak tegen 6 uur pas en om 6.30 uur gaat de wekker en wordt onze zoon wakker.

Ok, die snap ik niet. Je ligt een paar uur wakker + het moment dat je in slaap valt is pas tegen 6:00? Hoe laat ga je naar bed dan?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor wo 17 okt 2012 - 8:55

Ik wordt meestal tegen 4 uur wakker, eerst werd ik op verschillende tijden wakker maar de laatste tijd is het echt rond 4 uur en dan ben ik dus zo'n 2 uur wakker.
Ik probeer rond 22 uur naar bed te gaan maar vaak genoeg is het pas 23 uur dat ik er in lig. Voordat ik dan echt slaap duurt het ook vaak een tijdje.
zo duidelijker? of schrijf ik nog steeds wazig (kan hoor ik ben moe, ben aan het werk)
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor wo 17 okt 2012 - 8:59

Sam schreef:Rustig bedritueel? Lezen werkt bij mij bijvoorbeeld heel goed, tv kijken absoluut niet. Muziekje luisteren, heel zacht? Warme douche?

Bij mij werkt ook, continue tegen mezelf zeggen: 'nergens aan denken' laughcry

boeken lezen Laughing dat doe ik nooit, echt rampzalig maar ik lees niet. Warme douche zou ik inderdaad erg fijn vinden, deed ik voordat we een kindje hadden ook vaak, helaas wordt hij van alles in huis wakker dus nu gaat het helaas niet.
Ik ga het vannacht proberen 'nergens aan denken' Laughing klinkt logisch maar ook gek.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor wo 17 okt 2012 - 9:00

Caroow schreef:Als je in bed ligt rust je ook uit, zeg ik altijd tegen mezelf. Ik probeer mezelf niet langer in slaap te dwingen maar ga een rustig spelletje op mijn telefoon spelen of een beetje lezen op het forum.
Geen lamp aan, geen thee zetten, niet rechtop zitten.. Rustig liggen en de tijd een beetje doden. Bij mij werkt het.

Ik heb geen telefoon waar ik een spelletje op kan doen of op het forum kan, ik kan er alleen mee bellen of smsen :P (ouderwets he)
lampen maak ik echt niet aan dan is mijn man/zoontje direct wakker, ik probeer ook gewoon te liggen en te niks maar toch lukt het me dan niet om in slaap te vallen en zie ik de tijd verstrijken.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Marin wo 17 okt 2012 - 10:10

Ik slik valeriaan en ik lees net zo lang tot m'n ogen zwaar worden. Dat is de enige manier om m'n hersenen en spieren uit te zetten zodat ik in slaap kan vallen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Antibes wo 17 okt 2012 - 10:11

Marin schreef:Ik slik valeriaan en ik lees net zo lang tot m'n ogen zwaar worden. Dat is de enige manier om m'n hersenen en spieren uit te zetten zodat ik in slaap kan vallen.

Als ik ga lezen, dan kan ik - mits mijn boek dik genoeg is - de hele nacht doorlezen.. laughcry Voor de slaap doet het in ieder geval niets. :nopompom:
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Marin wo 17 okt 2012 - 10:19

Antibes schreef:
Marin schreef:Ik slik valeriaan en ik lees net zo lang tot m'n ogen zwaar worden. Dat is de enige manier om m'n hersenen en spieren uit te zetten zodat ik in slaap kan vallen.

Als ik ga lezen, dan kan ik - mits mijn boek dik genoeg is - de hele nacht doorlezen.. laughcry Voor de slaap doet het in ieder geval niets. :nopompom:

Ja ik ben daarin zo geconditioneerd al sinds m'n kindertijd. Ik lees om in slaap te vallen. Lees ook maar een paar pagina's, dan val ik in slaap. Wel handig. Een tijdje was t zelfs zo dat ik maar een boek in m'n hand hoefde te pakken en ik werd al slaperig.
Wel onhandig op vakantie, als ik eens lekker wil lezen. ;-)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  TukTuk wo 17 okt 2012 - 20:45

Marin schreef:
Antibes schreef:
Marin schreef:Ik slik valeriaan en ik lees net zo lang tot m'n ogen zwaar worden. Dat is de enige manier om m'n hersenen en spieren uit te zetten zodat ik in slaap kan vallen.

Als ik ga lezen, dan kan ik - mits mijn boek dik genoeg is - de hele nacht doorlezen.. laughcry Voor de slaap doet het in ieder geval niets. :nopompom:

Ja ik ben daarin zo geconditioneerd al sinds m'n kindertijd. Ik lees om in slaap te vallen. Lees ook maar een paar pagina's, dan val ik in slaap. Wel handig. Een tijdje was t zelfs zo dat ik maar een boek in m'n hand hoefde te pakken en ik werd al slaperig.
Wel onhandig op vakantie, als ik eens lekker wil lezen. ;-)

Zo herkenbaar! Ik kon voorheen echt gewoon in slaap vallen als ik niet IETS las. Heel irritant als ik dan eens ergens was en niks te lezen had. Het maakte ook niet uit wat ik las, al was het maar gewoon een handleiding van iets of een ingrediëntenlijst ofzo laughcry Gelukkig heb ik mezelf nu aangeleerd om ook zonder te lezen in slaap te kunnen vallen, maar vaak moet ik dit dan wel vervangen met een spelletje op mijn telefoon. Het lukt me overigs ook wel steeds "vaker" om gewoon te gaan liggen en mijn ogen te sluiten.
Maar ik viel dus ook altijd in de trein etc in slaap als ik dan aan het lezen was Laughing
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Marin wo 17 okt 2012 - 20:50

Grappig om te lezen AN! Een spelletje op m'n telefoon moet ik juist niet doen, dan activeer ik m'n hersenen nog te veel.
Het ging een tijdje goed met gewoon in t donker in slaap vallen toen ik net samenwoonde. Voor t eerst in misschien wel echt twintig jaar dat ik zonder lezen in slaap viel. Maar de laatste weken is t gewoon weer drama en loopt m'n hoofd over en doe ik zodra m'n vriend slaapt het nachtlampje weer aan en ga ik half uurtje lezen. Na een half uurtje lukt t meestal wel.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  TukTuk wo 17 okt 2012 - 21:04

Wat balen dat het nu weer minder gaat met inslapen! Ik gebruik altijd de "zaklamp" app op mijn telefoon om te lezen, i.p.v. een nachtlampje, mijn vriend zou het niet grappig vinden als ik een lampje aan zou doen als hij al zou slapen Laughing
Stom he dat je zo iets "nodig" hebt om te kunnen slapen! Ik had daarom ook vaak met studeren dat ik in slaap viel, ook niet handig.. Maar sinds ik medicatie slik voor ADHD heb ik dat gelukkig niet meer.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Gast wo 17 okt 2012 - 21:58

Hoe is het met je hormoonhuishouding? Ben je regelmatig ongesteld enz? Ik heb hetzelfde gehad en daar lag bij mij het probleem. Ik ben op advies magnesium/zink bij gaan slikken en na een paar dagen/week was het probleem verholpen. Je hebt magnesium nodig voor een goede slaap.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Marin wo 17 okt 2012 - 22:02

AngelNyn schreef:Wat balen dat het nu weer minder gaat met inslapen! Ik gebruik altijd de "zaklamp" app op mijn telefoon om te lezen, i.p.v. een nachtlampje, mijn vriend zou het niet grappig vinden als ik een lampje aan zou doen als hij al zou slapen Laughing
Stom he dat je zo iets "nodig" hebt om te kunnen slapen! Ik had daarom ook vaak met studeren dat ik in slaap viel, ook niet handig.. Maar sinds ik medicatie slik voor ADHD heb ik dat gelukkig niet meer.

Kan je wel goed een boek vasthouden dan met die zaklamp op je telefoon? Ik heb expres een rood lampje, dat schijnt minder op te vallen als je je ogen dicht hebt, dus dat is voor m'n vriend prettiger. Alleen noemt ie me soms z'n hoertje daardoor, maar dat mag alleen als het lampje aan is Laughing
Maar eigenlijk vind ik lezen ook echt gewoon echt heel erg lekker. Ik miste het ook echt, toen ik het een tijd niet deed. Ik word er rustig van, maar ik vind het ook echt lekker.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Mari wo 17 okt 2012 - 23:23

Heel herkenbaar, ik heb een jaar lang wakker gelegen, op den duur huilend naar de huisarts gegaan, om slappillen die ik niet heb gekregen en daar ben ik hem nu dankbaar voor.

Mijn huisarts vroeg wat mijn partner er van vond dat ik niet kon slapen, ik aangegeven dat hij het onzin vond en ik gewoon mijn ogen dicht moest doen. Huisarts gaf aan dat mijn partner gelijk had en dat ik dat maar moest gaan doen. Ik was woest op die man, maar heb uiteinelijk daardoor geen slaapprobleem meer. van die pillen was ik denk ik niet makkelijk afgekomen

Je geeft aan dat je vaak pas om 06.00 uur in slaap valt, en er een half uur later uit moet. Waarschijnlijk heb je om 06.00 uur de moed opgegeven dat je wel in slaap zal vallen, en juist dan val je in slaap. Je wil te graag kunnen slapen.

Ik mag van mezelf ook niet meer op de klok kijken zodra mijn lampje uit is. En we hebben nu een vast bedritueel wat ook enorm meehelpt bij het ontspannen en uiteindelijk slapen. Doordat ik niet meer op de klok mag kijken weet ik ook niet meer hoelang ik al probeer te slapen, waardoor ik ook niet meer uitreken in mijn hoofd hoeveel uur ik nog heb.

Voor het slapen gaan geen grote inspanningen doen en geen koffie, thee met caffeine meer na het avondeten.

Ik hoop echt dat je voor jezelf een manier kan vinden om aan je rust te komen.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Antibes wo 17 okt 2012 - 23:27

Marin schreef:
Antibes schreef:
Marin schreef:Ik slik valeriaan en ik lees net zo lang tot m'n ogen zwaar worden. Dat is de enige manier om m'n hersenen en spieren uit te zetten zodat ik in slaap kan vallen.

Als ik ga lezen, dan kan ik - mits mijn boek dik genoeg is - de hele nacht doorlezen.. laughcry Voor de slaap doet het in ieder geval niets. :nopompom:

Ja ik ben daarin zo geconditioneerd al sinds m'n kindertijd. Ik lees om in slaap te vallen. Lees ook maar een paar pagina's, dan val ik in slaap. Wel handig. Een tijdje was t zelfs zo dat ik maar een boek in m'n hand hoefde te pakken en ik werd al slaperig.
Wel onhandig op vakantie, als ik eens lekker wil lezen. ;-)

Grappig! Ik lag als kind ook al lang wakker en werd veel wakker en boeken hadden toen ook al hetzelfde effect, las dan de hele nacht door. Laughing
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor wo 17 okt 2012 - 23:43

Marin, Valeriaan is dat een medicijn of kan ik dat zo kopen? Lezen vind ik oersaai dus misschien moet ik dat dan maar gaan doen.

Luce, ik was een week of 8 na de bevalling weer ongesteld, ik ben direct weer de nuvaring gaan gebruiken. Magnesium koop je dat gewoon bij de drogist? Hoe weet ik of ik daar tekort van heb? Of kan het geen kwaad om te gebruiken.

Mari, misschien moet ik een wat vaster bedritueel doen, nu werk ik tot laat, zit ik achter de pc. Ben ik misschien te druk bezig. Thee drink ik ’s avonds ook, omdat ik het koud heb en ik vind het wel lekker een warm kopje thee.
Ik denk dat ik mijn wekker maar weg draai dan kan ik hem niet zien en kan ik niet liggen kijken hoe laat het is. Hopelijk helpt dat.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Mari wo 17 okt 2012 - 23:47

Floor schreef:Marin, Valeriaan is dat een medicijn of kan ik dat zo kopen? Lezen vind ik oersaai dus misschien moet ik dat dan maar gaan doen.

Luce, ik was een week of 8 na de bevalling weer ongesteld, ik ben direct weer de nuvaring gaan gebruiken. Magnesium koop je dat gewoon bij de drogist? Hoe weet ik of ik daar tekort van heb? Of kan het geen kwaad om te gebruiken.

Mari, misschien moet ik een wat vaster bedritueel doen, nu werk ik tot laat, zit ik achter de pc. Ben ik misschien te druk bezig. Thee drink ik ’s avonds ook, omdat ik het koud heb en ik vind het wel lekker een warm kopje thee.
Ik denk dat ik mijn wekker maar weg draai dan kan ik hem niet zien en kan ik niet liggen kijken hoe laat het is. Hopelijk helpt dat.

Je hebt ook thee zonder caffeine, ik pak wel eens groene thee zonder of rooibos honing van pickwick. die heeft ook geen caffeine.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Marin wo 17 okt 2012 - 23:47

Valeriaan kan je zo bij de drogist, Tuinen of VitaminStore kopen. Ik heb het liefst van die grote capsules, die vind ik het fijnst.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor vr 19 okt 2012 - 18:27

Mari, ik zal er eens op letten want ik drink rustig 3 mokken thee 's avonds.
Marin, bedankt.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Gast vr 19 okt 2012 - 19:04

Van Solgar of Arthica heb je 'sleep comfort'. Daar zit magnesium in, maar ook oa valeriaan. Dus die zou je kunnen kopen.Daar heb ik veel aan gehad. Magnesium mag je ook wel gewoon zo slikken hoor, gewoon even op de verpakking kijken voor de maximale dosis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Gast vr 19 okt 2012 - 19:06

Ipv thee (idd cafeïne) kan je beter warme melk drinken dan misschien voor het slapen gaan. Dat activeert een slaapverwekkend stofje in je hersenen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Floor za 20 okt 2012 - 6:50

Bedankt Luce, ik zal volgende week eens kijken bij de drogist.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  woezel za 20 okt 2012 - 7:19

Heel herkenbaar.
Ik probeer ook niet meer op de wekker te kijken en gewoon rustig te blijven liggen en me voor houden dat ik zo evengoed uitrust. Hier is ook standaard de nacht van zondag op maandag drama, zo lang ik me kan herrineren en als ik savonds weg geweest ben. Heb ook melatonine enz geprobeerd, maar dat helpt hier niet. Ben wat dat betreft ook op zoek naar de oplossing. Ga ook eens kijken ivm magnesium

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen Empty Re: Moeilijk in slaap komen, slecht slapen/vaak wakker liggen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum