Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eigen onderneming [TOPIC]

+16
bolus26
Serena
Lavendel
Jeanette
TukTuk
Burn
Rush
Melis_je
Discordia
Pompoen
Novalee
studiebol
Fred
loura
Gympie
Magenta
20 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Eigen onderneming [TOPIC] - Pagina 2 Empty Re: Eigen onderneming [TOPIC]

Bericht  Marin do 4 okt 2012 - 7:19

Ik kan je wel even een pm sturen! Als je mijn voornaam weet en bruidsfotografie intypt, sta ik ook al op de tweede googlepagina. Zo slecht vind ik dat niet, met alleen voornaam! Met achternaam er bij vind je me direct natuurlijk.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  studiebol do 4 okt 2012 - 7:30

Had gezocht op fotografie niet specifiek op bruidsfotografie! Maar bedankt voor de link!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Fred do 4 okt 2012 - 21:58

@ Marin, de BTW-aangifte is iets anders dan je inkomstenbelasting.

Ik weet niet hoeveel diensten (bruidsfoto's maakt), maar de meeste ondernemingen doen na elk kwartaal BTW-aangifte. Mocht je gezien je kleine omvang van je onderneming, dan zou je een keer per jaar BTW-aangifte moeten doen.

De BTW die je in rekening brengt bij je klanten (vanaf 1 oktober dus 21%) min je betaalde BTW op kosten en investeringen (dus als je bijv. die ipad gaat kopen voor je onderneming mag je de BTW) in mindering brengen op je ontvangen BTW van je geleverde diensten in dezelfde periode (ervan uitgaande dat je kwartaalaangifte zou hebben, dus bij BTW geleverde dienst - BTW voordruk (BTW over betaalde kosten/investeringen). Groote kans overigens dat je onder de KOR (kleine ondernemersregeling) gaat vallen. Als je in een jaar niet boven de € 1.345 aan te betalen BTW uit komt hoef je niets te betalen. Echter ook de KOR moet je aangeven aan het einde van het jaar op de laatste BTW-aangifte.

Mocht je helemaal geen BTW-aangifte doen of dit te laat doen, dan kan de belastingdienst verzuimboetes opleggen en die kunnen aardig op lopen. Ik zou jezelf er wel wat meer in gaan verdiepen over welk tijdvak je aangifte moet doen (maand, kwartaal of jaar) en hoe je aan een BTW-nummer komt voor je BTW-aangifte (bij eenmanszaken is het vaak je sofinummer +B.01). Hoe saai het ook moge zijn voor je, maar het verkomt straks wellicht een boete!
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Novalee do 4 okt 2012 - 22:20

Mooie site en foto's, Marin!

Er bestaat een forum voor zelfstandig ondernemers; Higher Level waar al een heleboel informatie te vinden is en je natuurlijk ook je eigen vragen kunt stellen.

Schaamteloze reclame dit, mijn vriend is daar moderator angel
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Marin do 4 okt 2012 - 22:28

Wat leuk dat je m bekeken hebt novalee! Dank je wel voor je complimenten! Ben er intussen toch wel trots op, heeft even geduurd voordat ie helemaal was zoals ik wilde (en is nog steeds niet perfect, maar dat zijn dingen die ik zelf niet kan) maar hij is bijna helemaal goed zo. :-)

Dank je ook voor die forum tip.

Fred dank je voor je uitleg. Ik ga me er thuis (ben onderweg) eens meer in verdiepen. Dat van die kwartalen wist ik wel, maar dacht dat ik dat niet hoefde, zeiden ze bij de KVK althans dus dan zal t wel jaarlijks zijn. BTW nummer heb ik direct gekregen bij Kvk inschrijving. Maar ik ga zodra ik t rustiger heb eens allemaal heel goed bekijken want dit is het minst leuke maar wel belangrijke van een eigen onderneming.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 0:38

Ik ben er ook alweer de hele ochtend mee bezig.. Heb er zoveel plezier in smile .. Zou eigenlijk even met mijn vader naar de stad gaan maar wil gewoon verder werken haha. Zit echt in een flow.

Ben nu bezig met de positionering en het valt mij op dat er in leeg gedeelte is in mijn grafiek. (Ik heb mijn onderneming op bepaalde vlakken vergeleken met de 7 webshops die het meeste mijn kant op liggen). Er is dus een deel in de grafiek helemaal wit.. Daar zit niemand.. Maar dan moet ik wel mijn strategie een stuk aanpassen. Dus ik ga nog even verder.. Vind het zo interessant om te zien hoe het verloopt! Ik kom steeds weer dingen tegen waarvan ik denk.. 'Oh dan neem ik mee in het onderzoek'.. 'Dit kan ik ook wel gebruiken'.. of goede andere tips. Mijn favorieten staat ook echt al vol met goede websites!

@ Novalee, die van jou staat er ook weer bij Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 4:29

Misschien hebben jullie helemaaaal geen idee waar ik het over heb, maarrr wie werkt er met Wordpress en weet hoe je een favicon.ico (logo in de adresbalk) krijgt? Ik krijg het niet voor elkaar. Dacht: eigen onderneming -> eigen website, dus wellicht dat er meer mensen zijn die met Wordpress werken en weten wat ik bedoel.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 4:34

Punk'd schreef:@ Luce, graag! Ik ben erg benieuwd.

Het klinkt wel erg interessant. Wat leuk dat je binnekort je eerste infoavond hebt. Echt weer een nieuwe mijlpaal Very Happy

Ik heb net het domein gekocht wat ik wil voor mijn website (de .com variant had ik al maar heb nu ook de .nl variant gekocht. Die was voor een jaar maar €3,- ).. Vertel verder nog niets over de naam. Maar vind het toch wel erg leuk om deze in mijn zak te hebben smile

Ben nu in het ondernemingsplan bij het punt onderzoek aan gekomen. Zit al de hele middag merken te kijken die ik eventueel geschikt zou vinden voor mijn website en doelgroep. Had ook een aantal merken die nu echt compleet afvallen omdat of hele grote websites het merk verkopen (bijv. zalando of nelly) maar ik heb ook een paar hele leuke kleine merken gevonden met een leuke afwisselende collectie die er nu op het lijstje bij staan.

Heb ook gezocht naar websites/webshops die hetzelfde principe in Nederland hebben als dat ik wil doen. Dat zijn er nog aardig wat maar iedere website heeft tot nu toe net een iets andere richting dat dat ik wil.

Ben echt gemotiveerd nu ik zo bezig ben smile

Heb je ook een hostingpakket?

Ik zal je de link even pmen.

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 4:35

Ik weet precies wat je bedoelt en ik heb zelf ook een Wordpress website, maar heb ook geen idee hoe je een favicon krijgt. Misschien via een plugin die je kan downloaden? Het WP forum is vaak wel handig als referentie!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 4:39

Marin schreef:Ik weet precies wat je bedoelt en ik heb zelf ook een Wordpress website, maar heb ook geen idee hoe je een favicon krijgt. Misschien via een plugin die je kan downloaden? Het WP forum is vaak wel handig als referentie!

Ja, ik heb deze link als voorbeeld genomen. Maar als ik de html code bij header.php gooi, gebeurt er niks confused

http://wordpress.org/support/topic/anybody-know-where-to-put-faviconico-to-make-it-work-with-wordpress

Zelfs mijn mannetje op twitter van Oxillion snapt het niet.

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 4:41

Hmm.. En je hebt wel het plaatje in de image folder gezet zoals er staat?

Ik probeer zelf zo min mogelijk echt in die dingen te gaan kloten. Ik weet het allemaal wel een beetje en kan wel beetje HTML, maar ik heb een keertje iets gedaan en toen was m'n hele website weg :O
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen vr 5 okt 2012 - 4:42

Voor creatieven die een eigen onderneming beginnen kan het boek "arteconomie" van Ton Lamers en Rebecca Nagel héél behulpzaam zijn, daar staan, specifiek voor beeldend kunstenaars, vormgevers, ontwerpers en fotografen ontzettend veel dingen uitgelegd over belastingen, regels, rechten en plichten etc.

Ik ben nog geen eigen onderneming begonnen omdat ik nog nauwelijks wat doe aan opdrachten, voor mij is het nu gewoon nog heel af en toe wat inkomsten uit overige werkzaamheden, maar in de toekomst wil ik hier wellicht verandering in gaan brengen. Voor mij is dit echt de bijbel op dat gebied.

Een nuttige website waar veel dingen op staan is: http://www.lancelots.nl/
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Pompoen vr 5 okt 2012 - 4:50

Marin schreef:Ik weet al niet wat 'via kas verlopen' is. Embarassed

Ik houd alles keurig bij qua inkomsten, maak facturen op en noteer de datum en bedrag wanneer dit binnenkomt.
Maar uitgaven heb ik nog nooit meegerekend. Ik heb wel de bon van m'n camera en lens bewaard, die zou ik kunnen declareren nog (dit kon achteraf ook, heb ik me laten vertellen), en ik ga als digitaal portfolio een iPad kopen. Dat zijn grote uitgaven. Maar de kleine uitgaven heb ik niets qua kosten van bewaard.

BTW aangifte is toch gewoon in maart/april, bij de gewone aangifte? Dat heb ik tot nu toe zelf gedaan, hoewel het toen redelijk simpel was, met 1 baan. In 2012 heb ik meerdere banen gehad, dus dat wordt al lastiger. Maar komt tegen die tijd vast goed, en ik vind het erg aardig dat je je hulp aanbiedt. Wellicht dat ik dan wel even bij je aanklop, hoewel ik in m'n omgeving ook wel iemand ken die hier verstand van heeft. Ik zet bijna alles wat ik verdien met m'n fotografie linea recta op de spaarrekening, zodat ik geen schok krijg als ik belasting moet betalen.

Ook wil ik de KvK informatie eens beter doorlezen, heb ik tot nu toe nog steeds niet gedaan.

Je moet sowieso van alles wat je koopt óók de bonnen etc. bewaren, álles wat je voor je bedrijf besteed want anders ben je echt een dief van je eigen portomonee. En bij de b.t.w. aangifte moet je dus ook van je aankopen de b.t.w. weer aftrekken!

Ik zou zeggen lees dat boek wat ik je aanraad, daar staan alle regels in en ook een heel stuk over boekhouding!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 4:53

Ja dank je voor die tip! Ik zal even kijken of het boek specifiek gericht op ondernemen in de fotografie wereld ook zo'n hoofdstuk bevat, anders koop ik die van jou er ook bij.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 4:53

Marin schreef:Hmm.. En je hebt wel het plaatje in de image folder gezet zoals er staat?

Ik probeer zelf zo min mogelijk echt in die dingen te gaan kloten. Ik weet het allemaal wel een beetje en kan wel beetje HTML, maar ik heb een keertje iets gedaan en toen was m'n hele website weg :O

:shock: Dat moet je niet hebben..

Ik heb morgen een advertentie in de krant, dus dat zal niet zo heel erg grappig zijn als mijn website nu van de aarde verdwijnt. Ik ga eens even informeren of ik iemand kan vinden die dat voor mij kan regelen.

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 4:55

Nee, dan kan je beter even verrrrr van je website weg blijven! Wel gaaf, adverteren in de krant! Lekker lokaal ook, slim! Hoeveel kostte dat (Mag ook per pm?) Ik wil adverteren in een bruidstijdschrift maar ben zo bang dat het zo duur is. Maar wel waard...

Ik heb eindelijk een Facebook like button gemaakt, dat duurde ook even voordat ik dat door had hoe. Ik wilde 'm namelijk op m'n homepage, gewoon klein. Maar dat leek echt onmogelijk. Dus nu maar gewoon bij de contact pagina, en dan een plaatje met hyperlink er bij. Easy peasy toen ik eenmaal doorhad dat dat de oplossing was, maar heeft maanden geduurd voordat ik daar op kwam Wink

Laatst aangepast door Marin op vr 5 okt 2012 - 4:55; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 4:55

Oh wat een gezeur is dat he, met die aangifte.. Ik hoef gelukkig geen aangifte te doen (Charlie, jij waarschijnlijk ook niet), omdat mijn werkzaamheden vallen onder Remedial Teaching. Ik moet natuurlijk wel jaarlijks aangifte doen over de inkomstenbelasting, maar niet meer elk kwartaal.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 4:56

Marin schreef:Nee, dan kan je beter even verrrrr van je website weg blijven!

Ik heb eindelijk een Facebook like button gemaakt, dat duurde ook even voordat ik dat door had hoe. Ik wilde 'm namelijk op m'n homepage, gewoon klein. Maar dat leek echt onmogelijk. Dus nu maar gewoon bij de contact pagina, en dan een plaatje met hyperlink er bij. Easy peasy toen ik eenmaal doorhad dat dat de oplossing was, maar heeft maanden geduurd voordat ik daar op kwam Wink

Eh, vertel! (dat soort dingen krijg ik ook niet voor elkaar)

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 5:01

Ehm een plaatje uploaden in je gallery en bij de eigenschappen van het plaatje dan Attachment Post URL aanklikken en de link van je Facebook daar in plakken. Dan krijg je een plaatje met een hyperlink.

*

Laatst aangepast door Marin op vr 5 okt 2012 - 5:12; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 5:05

Ga ik vanavond even proberen. Ik wil 'm niet aan Facebook linken, maar aan mijn LinkedIn pagina. Maar in principe moet het hetzelfde werken natuurlijk.

edit: wil je 'm eraf hebben of mag het plaatje nog even blijven staan?

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 5:06

Laat nog maar even staan hoor, maar geef maar een gil als ie er af mag. Maar je mag het plaatje ook opslaan als je wilt.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 5:07

Hoe is dat bij jullie trouwens? Hier in de omgeving hebben ze een soort zakennetwerk. Dan ga je elke donderdagochtend samen ontbijten en krijg je een presentatie van 1 van de deelnemers. Zo blijf je als ondernemer van elkaar op de hoogte en kan je werk aan elkaar doorgeven zeg maar.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 5:09

Marin schreef:Laat nog maar even staan hoor, maar geef maar een gil als ie er af mag. Maar je mag het plaatje ook opslaan als je wilt.

Ik heb je post even gekopieerd en opgeslagen. Dus je mag 'm er wel afgooien wat mij betreft smile. Als ik er niet uit kom, geef ik wel een gil (wat hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren Wink)

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 5 okt 2012 - 5:13

Luce schreef:Hoe is dat bij jullie trouwens? Hier in de omgeving hebben ze een soort zakennetwerk. Dan ga je elke donderdagochtend samen ontbijten en krijg je een presentatie van 1 van de deelnemers. Zo blijf je als ondernemer van elkaar op de hoogte en kan je werk aan elkaar doorgeven zeg maar.

Via de KvK kon ik wel in contact komen met andere ondernemers maar heb aangegeven dat ik dat niet wilde. Ik ga binnenkort naar een speciale bruidsfotografie cursus, wie weet komt daar nog wat hierover aan bod.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 7:10

@ Luce, duidelijk website! Ik als leek krijg echt direct duidelijk wat je wilt gaan doen en wat je als client zou kunnen verwachten. Ook leuk om wat over jou te lezen. Ik vind dat altijd echt een toevoeging aan een website.

Ik heb verder nog geen hostingpakket. Eerst wil ik mijn ondernemingsplan helemaal afschrijven dan kan ik ook kijken hoe ik alles moet regelen qua kosten (kvk, hosting/mijnwebwinkel etc.).

Mijn oude stagebegeleider ging wel eens naar dat soort meetings. Daar kon je je als ondernemer dan voor opgeven. Als het zover is neem ik gewoon weer contact met haar op. Ik spreek haar nu ook zo nu en dan via Facebook en de mail en ik weet zeker dat ze mij daar dan in wilt helpen. Toevallig ben ik er een keer voor uitgenodigd toen ik verder nog geen plannen had. Ze hadden toen als onderwerp om social media te gebruiken in je bedrijf. Ze hebben elke maand een ander onderwerp wat aangehaald wordt.

@ Pompoen, wij hebben op school dat boek op de boekenlijst gehad. Dat heb ik toen geleend van mijn stagebegeleider. Wie weet kan ik het binnekort weer even bij haar ophalen. Ik heb mij toen niet heel erg verdiept in het boek omdat we een hele duidelijke syllabus hadden.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: