Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eigen onderneming [TOPIC]

+16
bolus26
Serena
Lavendel
Jeanette
TukTuk
Burn
Rush
Melis_je
Discordia
Pompoen
Novalee
studiebol
Fred
loura
Gympie
Magenta
20 plaatsers

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Eigen onderneming [TOPIC] Empty Eigen onderneming [TOPIC]

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 4:14

Er zijn hier vast meerdere forumsters die een eigen bedrijf(je) hebben of in de nabije toekomst willen opstarten.

Misschien is een topic handig om elkaar te motiveren, tips te geven of gewoon te enthousiasmeren smile

Ik ben vorige week begonnen aan mijn ondernemingsplan. Ik had nog een eerder plan liggen voor een fictief (maar wel redelijk overeenkomend) bedrijf en die gebruik ik nu als voorbeeld. (Voor dit plan had ik een goed cijfer op mijn opleiding dus ik kies er daarom voor dit als leidraad te gebruiken). Verder heb ik twee boeken van de bieb geleend die mij hopelijk ook verder kunnen helpen.

De reden om voor een eigen onderneming te kiezen is voor mij redelijk 'simpel'. Ik ben een type die de touwtjes graag zelf in handen heeft, heb een hoofd vol ideeen (die ik nu dus aan het abstraheren ben Wink ), ik ben echt gepassioneerd om de onderneming succesvol te maken en daarnaast wil ik niet de richting uit waarin ik mijn hbo opleiding gevolgd heb en het vinden van een baan daardoor nog kleiner is geworden.

Ik vind het wel moeilijk om de startfase straks door te komen. Ik zal toch inkomsten binnen moeten brengen en ik ga er niet vanuit dat het gelijk storm loopt smile .. Dus ik blijf wel solliciteren als ik leuke vacatures zie en mocht het qua vacatures op niveau echt niet lukken dan ga ik gewoon achter de kassa zitten. Wat dat betreft vind ik mijn eigen onderneming gewoon belangrijker.. Dus tijdelijk 'rotwerk' neem ik dan voor lief.

Ik ben benieuwd naar succesverhalen, tips en tricks.. of andere boeiende mededelingen Very Happy

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen onderneming [TOPIC] Empty Re: Eigen onderneming [TOPIC]

Bericht  Marin wo 3 okt 2012 - 4:24

Leeeuk Punkie!

Ik heb ook een eigen onderneming, hoewel dat wel heel raar klinkt. Stom genoeg wilde ik een dezer dagen ook precies zo'n topic openen. Eigenlijk met name met vragen gericht de boekhouding. Want daar snap ik echt de ballen van. Ik heb wel zo'n introductie dvd gekregen van de KvK, die moet ik nog steeds bekijken. Misschien geeft dat antwoord op m'n vragen.

Verder wil ik zelf een boek kopen over ondernemen gericht op fotografie, wat in december uit komt. Misschien is zoiets ook wel beschikbaar in jouw werkveld? Dat is toch iets gerichter lezen dan specifiek over ondernemen, dat is zo breed.

Ik heb zelf nooit een ondernemingsplan geschreven, maar ben 'gewoon' begonnen. Ervaring opbouwen is het belangrijkste. Jij hebt al een soort portfolio vanuit je studie, maar je moet ook praktijk ervaring op doen natuurlijk. Ik ben nu een jaar bezig en het begint echt te lopen. Kan er nog niet volledig van leven en weet niet of ik dat ooit zal kunnen, maar het gaat echt beter dan verwacht! Ik heb m'n eigen website gebouwd en ben daar best trots op! Hij begint ook echt steeds mooier te worden! Ik probeer ook beetje actief op Facebook te worden, zo bouw je gauw een netwerk op. Op die professionele pagina van Facebook kan je ook je statistieken zien. Toen zag ik op gegeven moment dat een bepaald album van mij wel door 500 mensen bekeken was! Wow, wat een bereik!!

Het aller-aller fijnste vind ik gewoon m'n eigen tijd bepalen, eigen baas zijn, eigen beslissingen maken. Ik mis soms het hebben van een klankbord wel, maar dat is m'n vriend dan gewoon. Ik heb volgende maand een cursus in bruidsfotografie, dit leek me ook handig, om eens praktische tips op te doen en in contact te komen met mensen, om eens te vergelijken.

Maar al met al vind ik het heerlijk, een eigen bedrijf!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Magenta wo 3 okt 2012 - 4:32

Ik heb een eigen onderneming gehad. Bij de belastingdienst kun je een handboek opvragen voor startende ondernemers met handvatten over het opzetten van een boekhouding en administratie, en de bijkomende verplichtingen. Als je zelf geen verstand hebt van dit soort zaken moet je er of niet aan beginnen, of de hulp van een accountant inschakelen.

Verder moet je je goed afvragen of het in het huidige economische klimaat wel verstandig is om te kiezen voor de risico's die het ondernemerschap met zich meebrengt.

Maar ik kan je vertellen dat als je onderneming goed loopt en je je zaakjes goed voor elkaar hebt het hartstikke leuk is.
Magenta
Magenta
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 322
Punten : 396
Registratiedatum : 09-07-12

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 4:54

Ik heb via de Rabobank een ondernemingsplan gedownload en heb daar veel als richtlijn aan gehad. Lees het af en toe nog wel eens door, puur ter herinnering.

Marin; ik doe mijn boekhouding via een online boekhoudprogramma, ideaal en heel handig in gebruik.

Gast
Gast

Bericht  Gympie wo 3 okt 2012 - 5:02

Ik heb ook eens een ondernemingsplan geschreven (fictief) aan de hand van het ondernemingsplan van de Rabobank. Vind ik ook wel een aanrader.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 21:19

Wat leuk om te lezen!

@ marin.. Lijkt mij ook echt een heel fijn gevoel als het zo lekker loopt en je er ook echt plezier uit kan halen. Helemaal bij het bekijken van je album en dan zien hoeveel mensen er naar hebben gekeken Very Happy Kan het mij voorstellen dat dat een super gevoel geeft.

Ik ga een ondernemingsplan schrijven omdat ik perse een marktonderzoek wil gaan doen. Ik wil namelijk niets doen met mijn studie (interieur o.i.d.) maar in eerste instantie een eigen webshop beginnen, dit op allerlei mogelijke manieren promoten en kijken of er behoefte is aan styling (op het gebied van mode).

Het globale idee is dus een webshop waar een blog aanvast hangt. Op die blog wil ik de kleding, schoenen en accessoires van de webshop promoten. (Dus wat dat betreft moet ik echt veel gaan netwerken online). Mocht dat goed lopen dan zou ik er een stylingbureau bij willen hebben. (Bijv. personal shopping/verhuren van kleding/mode styling op andere gebieden). Omdat dat echt een idee is wat ik in mijn hoofd heb wil ik dus eerst onderzoeken of daar wel vraag naar is. Anders kan ik net zo goed gelijk stoppen smile .. Daarnaast vind ik het ook prettig voor mijzelf om alles duidelijk te omschrijven in een plan. Anders gaan alle ideeen mijn overspoelen en dat wil ik niet.

@ Magenta, ik ga zo gelijk even op de website kijken van de belastingdienst. Ben benieuwd of ik er wat over kan vinden. Ik heb mezelf ook nog niet ingeschreven bij de kvk. Wil eerst een eind opweg zijn met mijn plan.

@ Forumster en gympie.. De rabobank ga ik ook bekijken! Bedankt voor de tips.

Gast
Gast

Bericht  loura wo 3 okt 2012 - 22:04

Punk'd grappig want ik wil ook een eigen styling bureau gaan openen, om daar persoonlijk styling advies te geven. Net op een andere manier waarschijnlijk maar het zit wel in die richting. Ik wil alleen eerst een cursus/opleiding fashion styling gaan volgen en daar ben ik nu hard voor aan het sparen laughcry (echt duur). Mijn bedoeling is om in eerste instantie workshops te gaan geven over styling/kleuradvies/kledingkast analyse bij mensen thuis. Dan kan ik daar ervaring in opdoen en kan ik mijn huidige baan aanhouden. Daarna is het de bedoeling om op een locatie echt advies te geven maar ook te restylen. Ik ben ook kapper en wil misschien later nog visagie gaan doen. MAar eerst moet ik dus sparen voor een opleiding.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Marin wo 3 okt 2012 - 22:13

Super leuk om te lezen Punk'd! Klinkt ook als een goed idee. Leuk om zo'n blog te koppelen aan een webshop. Mensen die de blog volgen, en de kleding willen hebben, zullen het een stuk makkelijk vinden en mensen die de kleding willen kopen, vinden het misschien leuk om er een blog bij te lezen. Ik schrijf ook een soort blog bij m'n bruiloften en dat vinden de bruidsparen ook altijd erg leuk, dat maakt het persoonlijk.

Webshops weet ik overigens niets vanaf. Wel dat het mega populair is om te doen, dus een blog er bij is slim om je te onderscheiden van de rest.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 22:30

Ik lees mee! Ik wil ook voor mezelf gaan beginnen! Wat ik tot nu toe heel moeilijk vind is prijzen bepalen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 22:40

Charlie schreef:Wat ik tot nu toe heel moeilijk vind is prijzen bepalen.
En daar is een ondernemingsplan schrijven dus heel handig voor. Maar leuk zeg! Wat voor bedrijf wil je beginnen?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 22:40

Forumster schreef:
Charlie schreef:Wat ik tot nu toe heel moeilijk vind is prijzen bepalen.
En daar is een ondernemingsplan schrijven dus heel handig voor. Maar leuk zeg! Wat voor bedrijf wil je beginnen?

Taaltraining on the job.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 3 okt 2012 - 22:42

Charlie schreef:Ik lees mee! Ik wil ook voor mezelf gaan beginnen! Wat ik tot nu toe heel moeilijk vind is prijzen bepalen.

Pff ja dat vind ik ook moeilijk! Veel vergelijken met anderen, maar als je echt iets unieks wilt doen, is dat heel lastig. En je bent van zoveel factoren afhankelijk. Huur je een praktijk, zitten daar kosten aan. Doe je huisbezoeken, heb je reiskosten.

*

Laatst aangepast door Marin op za 6 okt 2012 - 23:07; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 22:45

Ik heb dit werk in het verleden al gedaan....maar dan zwart (ok, word ik nu niet opgespoord door de belastingdienst ofzo?)...en ik heb het ook voor een werkgever gedaan, en ik wist wat die vroeg. Maar ik heb er dus geen idee van hoeveel ik moet vragen om na alle aftrekposten een beetje hetzelfde over te houden, of beter nog, meer dan ik nu verdien want ik heb wel echt veel ervaring inmiddels en verdien nu best goed. Maar ik 'durf' haast niet zoveel te vragen, alsof ik me ervoor schaam mensen zoveel voor 'mij' te laten betalen.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 3 okt 2012 - 22:58

*

Laatst aangepast door Marin op za 6 okt 2012 - 23:07; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 23:00

Echt knap van je Marin, als ik bedenk aan dat topic van een poosje terug, toen met die fiets weet je wel. Damn, wat heb jij je ontwikkeld. Heb ik veel respect voor.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 23:01

Gaaf, succes Punk'd! Ik heb ook een eigen bedrijf, geen ondernemingsplan geschreven trouwens. Mijn voornaamste reden was ook : touwtjes in handen houden. Ik ben veel te eigenwijs eigenlijk om voor een baas te werken...

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 3 okt 2012 - 23:06

Wat lief Charlie! Dat doet me echt goed.

Ik ben echt helemaal niet zo'n ondernemingswonder, althans, ik heb totaal geen ervaring of achtergrond hierin, maar ik merk dat het me allemaal best goed afgaat. Blijkbaar past dit gewoon bij me. Het voelt ook gewoon niet als werken.
Weet je nog dat jij (volgens mij was jij dat althans, tezamen met anderen) dat nog zeiden, dat ik dat wel ging krijgen. Ik geloofde het niet, maar het is echt zo. Ik heb het af en toe wel echt druk, en soms totaal niet, dat is het nadeel van twee freelance banen tegelijk, maar zelfs overwerken vind ik niet zo erg.

Luce, ik vind wat jij doet ook echt bewonderingswaardig en ook zo lonend, lijkt me. Adverteer jij trouwens ook op scholen?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 23:33

@ Luce wat voor een onderneming heb je precies. Ik ben wel benieuwd!

@ Marin.. Ohh dan wil ik je eerste loveshoot klant zijn. Dat is echt iets wat mij ontzettend aanspreek.. Whoo ik ben gewoon een van je prospects Laughing

@ Marin & Charlie, over het bepalen van prijzen. Die 'schaamte' (ben ik wel zoveel waard?) is echt een onzekerheid die je aan de kant moet zetten! Natuurlijk ook spannend want wat als mensen je dan te duur vinden en je niet willen. Maar ik vind wel dat je puur moet kijken naar je kunnen en op welk niveau ligt dat t.o.v. de concurrenten. Als je te lang te laag zit gaan mensen je zien als een amateur, of misschien iemand die niet juist geschoold is. Dat is iets op wat ik op school ook echt geleerd heb. Prijs jezelf niet te min.. Puur zakelijk kijken wat vind je jezelf waard en wat vind mijn doelgroep mij waard (daar komt een ondernemingsplan dus handig van pas).

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 okt 2012 - 1:20

Nee nog niet Marin, eigenlijk gaat alles nu nog via via. Heb binnenkort mijn eerste infoavond voor docenten/leerkrachten. Dat is wel supergaaf. Liep je eerst nog stage bij dat soort mensen, ga je straks voorlichting geven Laughing

Punk'd , ik heb een coachingpraktijk voor kinderen en jongeren die met een specifiek probleem vast lopen in het onderwijs. Ik kan je de link van mijn website wel pmen, maar zet 'm niet zo openbaar neer.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 okt 2012 - 1:50

Marin schreef: Maar echt terugberekenen vanaf m'n salaris wat ik verdien, doe ik niet. Zou ik wel kunnen doen hoor, maar ik snap toch al niets van die boekhouding.
Ik zou me daar toch maar eens in gaan verdiepen als ik jou was. Het scheelt zoveel geld als je weet wat je mag opgeven en hoe het allemaal werkt.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 okt 2012 - 2:25

@ Luce, graag! Ik ben erg benieuwd.

Het klinkt wel erg interessant. Wat leuk dat je binnekort je eerste infoavond hebt. Echt weer een nieuwe mijlpaal Very Happy

Ik heb net het domein gekocht wat ik wil voor mijn website (de .com variant had ik al maar heb nu ook de .nl variant gekocht. Die was voor een jaar maar €3,- ).. Vertel verder nog niets over de naam. Maar vind het toch wel erg leuk om deze in mijn zak te hebben smile

Ben nu in het ondernemingsplan bij het punt onderzoek aan gekomen. Zit al de hele middag merken te kijken die ik eventueel geschikt zou vinden voor mijn website en doelgroep. Had ook een aantal merken die nu echt compleet afvallen omdat of hele grote websites het merk verkopen (bijv. zalando of nelly) maar ik heb ook een paar hele leuke kleine merken gevonden met een leuke afwisselende collectie die er nu op het lijstje bij staan.

Heb ook gezocht naar websites/webshops die hetzelfde principe in Nederland hebben als dat ik wil doen. Dat zijn er nog aardig wat maar iedere website heeft tot nu toe net een iets andere richting dat dat ik wil.

Ben echt gemotiveerd nu ik zo bezig ben smile

Gast
Gast

Bericht  Fred do 4 okt 2012 - 5:37

@ Marin, volgens mij heb je nog een te kleine onderneming om je boekhouding uit te besteden. Maar het is niet zo heel moeilijk op zich (gezien mijn opleiding heb ik makkelijk praten), maar toch zonder administratiepakket is het in excel ook best wel goed bij te houden. Om het makkelijk voor jezelf te houden, zou eigenlijk zo weinig mogelijk via kas moeten laten lopen. Dat scheelt alvast, want dan hoef je geen kasboek bij te houden en dit ook niet extra apart in excel te verwerken.

Voor de rest een balans moet altijd in evenwicht zijn. Het resultaat uit de winst/verliesrekening komt bij je kapitaal en de privé-opnames gaan weer van je kapitaal af om het gemakkelijk te houden.

Wellicht is je grootste probleem de BTW-aangifte, maar ook die valt wel mee denk ik.

Aangezien je startende ondernemer bent heb je oa voor de komende 3 jaar startersaftrek (mocht je winst maken, drukt dit het belastbaar bedrag en hoef je minder belasting te betalen) en nog een aantal fiscale voordeeltjes waar ik nu even niet dieper op in ga.

Mocht je vragen hebben over je boekhouding dan wil ik best helpen op zich...
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Marin do 4 okt 2012 - 5:46

Ik weet al niet wat 'via kas verlopen' is. Embarassed

Ik houd alles keurig bij qua inkomsten, maak facturen op en noteer de datum en bedrag wanneer dit binnenkomt.
Maar uitgaven heb ik nog nooit meegerekend. Ik heb wel de bon van m'n camera en lens bewaard, die zou ik kunnen declareren nog (dit kon achteraf ook, heb ik me laten vertellen), en ik ga als digitaal portfolio een iPad kopen. Dat zijn grote uitgaven. Maar de kleine uitgaven heb ik niets qua kosten van bewaard.

BTW aangifte is toch gewoon in maart/april, bij de gewone aangifte? Dat heb ik tot nu toe zelf gedaan, hoewel het toen redelijk simpel was, met 1 baan. In 2012 heb ik meerdere banen gehad, dus dat wordt al lastiger. Maar komt tegen die tijd vast goed, en ik vind het erg aardig dat je je hulp aanbiedt. Wellicht dat ik dan wel even bij je aanklop, hoewel ik in m'n omgeving ook wel iemand ken die hier verstand van heeft. Ik zet bijna alles wat ik verdien met m'n fotografie linea recta op de spaarrekening, zodat ik geen schok krijg als ik belasting moet betalen.

Ook wil ik de KvK informatie eens beter doorlezen, heb ik tot nu toe nog steeds niet gedaan.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin do 4 okt 2012 - 5:50

Punk'd, ik vind het echt heel leuk om te lezen hoe je er in staat! Die kleine merken lijken me ook veel leuker. Kan je denk ik ook wel persoonlijk benaderen zodra de webshop loopt, dat lijkt me ook prettig. Als het echt kleine merken zijn, kunnen zij zelfs weer makkelijk verwijzen naar jouw webshop aan klanten, zo heb je een wisselwerking.

Ben erg benieuwd naar de naam!

Ik heb expres ook een .com gekocht, omdat ik destijds nog niet wist of ik naar Amerika ging verhuizen of in Nederland bleef. Daarom is mijn naam ook internationaal en het is een verbastering van m'n eigen naam. Ben er nog altijd heel blij mee!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  studiebol do 4 okt 2012 - 7:17

Leuk, om dit zo te lezen. Niet dat ik een eigen bedrijfje heb ofzo, maar vind het leuk om te lezen hoe gedreven jullie zijn.

Vind het wel jammer dat ik jullie website's niet ken, raak op deze manier zo geintereseerd. Heb al proberen te googlen op die van Marin Embarassed maar vind niks.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud