Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

"Van volkoren brood worden we alleen maar dikker"

+10
Antibes
Kowalski
mouette
SoGood
loura
Melis_je
minoessepoes
Elliot
Minx
Jeanette
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

"Van volkoren brood worden we alleen maar dikker" Empty "Van volkoren brood worden we alleen maar dikker"

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 0:42

Zag deze in een tweet van een kennis voorbij komen. Dit keer is de bron geen vaag internet artikel met spel- en taalfouten, maar een professor. Dacht, deel het even met jullie. Ik wist het zelf al en was het al eens, en dan nu (weer) bevestigd door een professor.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3325029/2012/10/01/Van-volkorenbrood-worden-we-alleen-maar-dikker.dhtml

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

"Van volkoren brood worden we alleen maar dikker" Empty Re: "Van volkoren brood worden we alleen maar dikker"

Bericht  Jeanette di 2 okt 2012 - 0:45

Pfff, dat gezeur met eten altijd. Tegenwoordig is alles slecht. Zolang je alles met mate eet, is er niks aan de hand.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

"Van volkoren brood worden we alleen maar dikker" Empty Re: "Van volkoren brood worden we alleen maar dikker"

Bericht  Minx di 2 okt 2012 - 0:48

Maar dan nog heb net het artikel gelezen vind ik het een slecht artikel.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 0:49

Jeanette schreef:Pfff, dat gezeur met eten altijd. Tegenwoordig is alles slecht. Zolang je alles met mate eet, is er niks aan de hand.

Dat vind ik altijd zo'n kont argument smile

Gast
Gast

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 0:51

Minx schreef:Maar dan nog heb net het artikel gelezen vind ik het een slecht artikel.

Waarom vond je het een slecht artikel? Ben benieuwd!

Gast
Gast

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 0:52

Of je nu met mate eet of niet, het is en blijft schadelijk. Vind het een smoes om je gedrag goed te praten.

Maareh al het zo slecht is, wat dan wel nog? Ik ben trouwens gek op brood, maar kan niet zeggen dat ik te dik ben :P

Gast
Gast

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 0:53

Mooi voorbeeld van hoe men er tegenwoordig bij alles maar gewoon vanuit gaat dat iedereen ten allen tijde wil afvallen.

De schijf van vijf is een voorbeeld van een uitgebalanceerde voeding die alle voedingsstoffen bevat. Niet voor mensen die willen afvallen.

Slecht artikel, haalt appels met peren vergelijken.

Gast
Gast

Bericht  Jeanette di 2 okt 2012 - 0:54

Carrie schreef:
Jeanette schreef:Pfff, dat gezeur met eten altijd. Tegenwoordig is alles slecht. Zolang je alles met mate eet, is er niks aan de hand.

Nee, vind ik niet. ik vind het daarnaast ook een slecht artikel. Ik word een beetje moe van dat soort artikelen. Tegenwoordig is alles bijna alles slecht, want daar zit teveel zus in en daar weer teveel dat. Het gaat erom dat je de balans in eten vind.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 1:03

Dat heb om balans gaat ben ik helemaal met je eens! Maar je kunt - vind ik- niet altijd zeggen 'niks is meer goed tegenwoordig' we kunnen ook zelf nadenken over wat logisch klinkt en wat niet en niet meteen alles van tafel vegen onder het mom van dat er zoveel is dat niet mag.

Gast
Gast

Bericht  Jeanette di 2 okt 2012 - 1:05

Nee, dat klopt, maar ik heb het puur over de artikelen. Eens in de zoveel tijd duikt er weer zo'n artikel op.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Minx di 2 okt 2012 - 1:18

De volkorenbus van Voorlichtingsbureau Brood raast door Nederland. Bakker Menno 't Hoen raadt aan de bus te mijden. Volkoren is volgens hem helemaal niet gezonder. een bakker??

Er raast een levensgevaarlijke volkorenbus door Nederland waaruit vrolijk dartelende jongens en meisjes springen die ons vol willen stoppen met volkoren broodjes onder het mom 'Wat je ook doet, volkoren is altijd goed!' Omdat ik als bakker gedwongen meebetaal aan deze campagne van het Voorlichtingsbureau Brood, voel ik me geroepen u te waarschuwen: van brood, volkoren of wit, word je niet gezonder.

Het Voedingscentrum propageert al 60 jaar de Schijf van Vijf, met daarin een grote rol voor koolhydraatrijke voeding: een volwassen man wordt geacht zeven boterhammen en vijf opscheplepels pasta, rijst of aardappelen per dag te eten. Wel het liefst volkoren natuurlijk: dat is altijd goed. ok voedingscentrum geeft te veel aan, maar volkoren is nog altijd beter dan wit en dit stukje suggereert dat het niets uit maakt

Het Voedingscentrum vertelt ons niet dat één volkorenboterham een groter effect op je bloedsuikerspiegel heeft dan één eetlepel suiker. Dat komt door de hoge glycemische index van zowel witte als volkoren tarweproducten: de maatstaf voor het effect van koolhydraten op je bloedsuikerspiegel. volkoren brood glycemische index: 50, stokbrood 95, suiker 100

Dat betekent dat koolhydraten uit tarwe snel worden afgebroken tot de in het bloed opneembare vorm glucose. Sneller zelfs dan door het eten van eenzelfde hoeveelheid slagroomtaart. Door deze snelle opname stijgt de bloedsuikerspiegel, waardoor de alvleesklier insuline afgeeft en de suikers in het bloed opneembaar worden voor spieren en organen. De energie die niet wordt gebruikt, zet het lichaam om in vet. Voor een moment waarop je lichaam wel energie vraagt, maar geen koolhydraten beschikbaar heeft om aan deze behoefte te voldoen. dus we kunnen beter slagroomtaart eten ??

Insulinegehalte
Als we het advies van het Voedingscentrum volgen, krijgen we bij iedere maaltijd koolhydraten binnen. Hierdoor blijft het insulinegehalte in ons bloed hoog, waardoor het onmogelijk is om onze reservevoorraad vet aan te spreken en waardoor het buikje blijft. Niet ondanks ons goede gedrag, maar dankzij ons goede gedrag. dit is weer een stukje waarvan ik denk ja dat is beter

Het Voedingscentrum hamert alleen op de vermeende voordelen van volkoren: vezels, vitaminen, mineralen en een langere verzadiging, waardoor je minder trek in tussendoortjes krijgt. Het tegendeel is waar: door de hoge glycemische index van (volkoren) tarwe heeft je alvleesklier de neiging om méér insuline af te geven dan nodig is om je bloedsuikerspiegel weer op het normale niveau terug te brengen. Het gevolg is een dal waardoor je geneigd bent om twee uur na je ontbijt of lunch naar een tussendoortje te grijpen. is het erg dan om meerdere keren op een dag te eten

Blijven over: de mineralen en vitaminen. Helaas wordt volkorenbrood in Nederland vaak te snel gemaakt, waardoor het van nature aanwezige fytinezuur niet wordt afgebroken. Dat gebeurt alleen tijdens een lang rijsproces. Fytinezuur belemmert de opname van mineralen als ijzer, zink en calcium door ons lichaam. klopt

En vitaminen? In volkorenbrood zitten alleen een paar B-vitaminen. Een volkorenboterham bevat slechts 2 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1. Eet in plaats hiervan eenzelfde hoeveelheid (30 gram) venkel en je hebt al drie keer méér vitamine B1 binnen. ja hehe daarom moeten we ook meer groente eten

Bloedsuikerspiegel
Door eenzijdig de voordelen van volkoren te belichten (vitaminen, mineralen, vezels) wordt de kern van het probleem overschaduwd: de hoge glycemische index die voor volkoren en witte tarweproducten gelijk is. Terwijl we denken gezond bezig te zijn door veel volkoren producten te eten, jagen we in feite telkens onze bloedsuikerspiegel tot enorme hoogte. Als we deze energie niet gebruiken, worden we dik. zie hierboven GI is wel degelijk lager

Hoe anders is het in Frankrijk. Daar moet brood in de eerste plaats lekker zijn. Mooi, crèmewit stokbrood om door de vinaigrette van de salade te halen. Volkoren is voor varkens, zei broodprofessor Calvel. De subtiele aroma's van tarwe komen alleen in een goed wit brood naar boven. vezelloosheid bedoelt die

Het wordt tijd om brood de nederige plaats te geven waar het past: als begeleider van de maaltijd. Als iets dat lekker is in plaats van gezond. En als u het eet: kies dan voor een goed gemaakt stuk brood zonder toevoegingen dat een lange rijstijd heeft gehad. Haal vezels, vitaminen en mineralen uit groente en fruit. En doe vlug een stap opzij als de volkorenbus komt aandenderen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Minx di 2 okt 2012 - 1:20

Carrie schreef:Dat heb om balans gaat ben ik helemaal met je eens! Maar je kunt - vind ik- niet altijd zeggen 'niks is meer goed tegenwoordig' we kunnen ook zelf nadenken over wat logisch klinkt en wat niet en niet meteen alles van tafel vegen onder het mom van dat er zoveel is dat niet mag.

mee eens en zo uitgebalanceerd is het voedingscentrum niet. Want waar ik het wel mee eens ben in ons voedinspatroon zit te veel brood aardappels enz.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 1:22

Jeanette schreef:
Carrie schreef:

Nee, vind ik niet. ik vind het daarnaast ook een slecht artikel. Ik word een beetje moe van dat soort artikelen. Tegenwoordig is alles bijna alles slecht, want daar zit teveel zus in en daar weer teveel dat. Het gaat erom dat je de balans in eten vind.
Helemaal mee eens!

Gast
Gast

Bericht  Elliot di 2 okt 2012 - 1:25

Jeanette, ik hoor dat heel vaak, dat mensen zeggen 'tegenwoordig mag je niks meer'. Ik ben het daar zo niet mee eens! Tegenwoordig hebben we als mensen toch ook veel meer kennis. Dankzij onderzoeken die steeds verder gaan krijgen we steeds meer kennis waardoor we achter dingen komen die we eerst niet wisten. Zoals roken, vroeger dacht men ook dat dat gezond was. Nu is het heel logisch dat wij weten dat dit niet zo is. Toen ik nog bij de Prénatal werkte hoorde ik heel vaak wat oudere mensen 'klagen' over alle verschillende autostoeltjes die tegenwoordig aangeschaft moeten worden, want "vroeger lagen de baby's ook gewoon in de kinderwagenbak op de achterbank". Ja, vroeger bestond er ook niets anders. En zo zijn er wel meer voorbeelden van dingen waarvan wij nu denken: Duh, natuurlijk mag dat niet, of natuurlijk is dat slecht. Maar vroeger dachten mensen echt dat het prima was. Misschien denken de generaties na ons wel zo over volkorenbrood. Who knows?
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 1:28

Charlie schreef:Mooi voorbeeld van hoe men er tegenwoordig bij alles maar gewoon vanuit gaat dat iedereen ten allen tijde wil afvallen.

De schijf van vijf is een voorbeeld van een uitgebalanceerde voeding die alle voedingsstoffen bevat. Niet voor mensen die willen afvallen.

Slecht artikel, haalt appels met peren vergelijken.

Eens. Door me nu veel meer te houden aan de schijf van vijf, te minderen qua hoeveelheden, meer af te wisselen en op goede tijden te eten ben ik in 4 weken tijd 5½ kilo afgevallen.
Eet jij een bord vol met aardappelen en 10 sneeën brood... Nee, dan is dat niet goed inderdaad.

Verder ook eens met Jeanette.

Caroline: Natruulijk weten we nu meer dan vroeger.
Maar tegenwoordig hangt aan alles wat je kunt kopen/eten zowat verplicht een rood label waarop staat dat iets ongezond of gevaarlijk is. Fruit... Vooral niet teveel want er zitten teveel fruitsuikers in. Vooral niks kant en klaar eten want daar zitten schadelijke E nummers in. Wit brood moet je beter niet eten want daar zitten niet genoeg voedingsvezels in.
En zo kun je nog vanalles opnoemen.... Dat bedoeld Jeanette (denk ik).

Gast
Gast

Bericht  Minx di 2 okt 2012 - 1:30

Maar het is toch ook heel logisch,

Kijk naar zo'n 70 jaar geleden. De generatie die nu oud is. Veel groentes werden in eigen tuin verbouwd zonder bestrijdingsmiddelen. Eens in de zoveel tijd kreeg je een koekje dat was echt een lekkernij. Koken uit pakjes en e-nummers waren niet verkrijgbaar. Is het dan heel gek dat we daar nu voor gewaarschuwd worden?? Nee.

Overal in ons eten zitten verborgen suikers en een overdosis zout. Een groot deel van onze generatie heeft niet meer leren koken. We kunnen opwarmen maar koken en wat we maken geen idee.

Edit: vorige week nog een mooi gesprek gehad met de broer van mijn oma, die man heeft altijd gezond geleefd en is nu op 85 jarige leeftijd nog top fit. Neemt de trap in plaats van de lift en heeft afgelopen jaar de vierdaagse nog gelopen. Hij zei ook ik heb nooit gerookt want op de zwemclub zeiden ze dat je conditie daarvan achteruit ging. Daarbij hadden we het over de hoeveelheid brood. Als jonge jongen moest hij al kiezen hoeveel brood hij wou. Meestal zei hij maar 2 terwijl hij eigenlijk liever 2,5 had maar dat kon niet en dan moest het roggebrood zijn. Als ik dat vergelijk met tegenwoordig... in totaal zal hij misschien 4 boterhammen op een dag gehad hebben. Tegenwoordig is het zo dat we met gemak 4 boterhammen met de lunch weg eten. En zo nog veel meer dingen.

Laatst aangepast door Minx op di 2 okt 2012 - 1:36; in totaal 1 keer bewerkt
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Elliot di 2 okt 2012 - 1:33

Watermeloen: Ik snap wel wat je bedoelt, qua eten slaat het de laatste tijd een beetje door. Maar feit blijft dat het overgrote deel van de mensheid niet gezond eet, en de meeste labels die aan voedsel gehangen wordt zijn dingen die mensen wel weten, maar waarmee getracht wordt mensen 'af te schrikken' en te bewegen gezondere voeding te kopen. In dat opzicht is het niet gek dat de bevolking attent gemaakt wordt op de 'gevaren' van sommige producten.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 1:38

Ik zeg ook niet dat het gek is.
Maar ik denk wél dat er mensen veel angst aangepraat wordt.
Als je eens een keer iets uit een pakje maakt, ga je écht niet dood.
En ook niet als dat 1x per week is. Ik ben het met je eens dat veel mensen ongezond eten maar de vraag is of je mensen daarvan af gepraat krijgt door dit soort onderzoeken. Ik denk namelijk van niet. Als mens weet je heus wel dat altijd kant en klaarmaaltijden ongezond zijn en dat 3-4 keer per week bij de friettent je eten halen slecht is.
Maar bij die mensen moet een knop om gaan, willen ze daarmee stoppen. En dat bereik je niet door bwv elke week dit soort onderzoeken naar buiten te brengen.

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes di 2 okt 2012 - 1:47

Minx geeft het ook al aan. Dit zijn beweringen van een bakker, niet van een professor, of lees ik nu zo slecht.

Er was gister ook een item over bij Editie NL en daar lieten ze de bakker aan het woord en het voedingscentrum, die er in principe tegenover gesteld in staan, maar eigenlijk komt het er op neer dat je best volkorenbrood kan eten, dat is gezonder dan wit brood, maar zoals alles, met mate en niet onbeperkt.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868

Bericht  Melis_je di 2 okt 2012 - 1:52

Carrie schreef:Zag deze in een tweet van een kennis voorbij komen. Dit keer is de bron geen vaag internet artikel met spel- en taalfouten, maar een professor. Dacht, deel het even met jullie. Ik wist het zelf al en was het al eens, en dan nu (weer) bevestigd door een professor.

Professor? De schrijver is toch bakker?

Laatst aangepast door Melis_je op di 2 okt 2012 - 1:53; in totaal 1 keer bewerkt
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  loura di 2 okt 2012 - 1:52

Ze zeggen allemaal wat anders.. Wat moet je nou geloven? Ik ga qua voeding echt op mijn gevoel en lichaam af. Waar voel ik mij goed bij en waar niet.. Ik eet bijv zo min mogelijk brood omdat ik daar een opgezwollen buik van krijg en ik eet zo veel mogelijk gevarieerd en genoeg groenten en fruit. Niet alleen omdat ik weet dat het goed voor mij is maar ook omdat ik daar meer energie van krijg.

Ik las laatst ook ergens dat je alleen maar dingen moet eten die je voorouders vroeger herkend zouden hebben. Dat vind ik ook wel een logisch eigenlijk. Maar niet echt haalbaar, voor mij althans.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Melis_je di 2 okt 2012 - 1:55

"Het Voedingscentrum hamert alleen op de vermeende voordelen van volkoren: vezels, vitaminen, mineralen en een langere verzadiging, waardoor je minder trek in tussendoortjes krijgt. Het tegendeel is waar: door de hoge glycemische index van (volkoren) tarwe heeft je alvleesklier de neiging om méér insuline af te geven dan nodig is om je bloedsuikerspiegel weer op het normale niveau terug te brengen. Het gevolg is een dal waardoor je geneigd bent om twee uur na je ontbijt of lunch naar een tussendoortje te grijpen.

Blijven over: de mineralen en vitaminen."

Hij zegt dus niks over vezels.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 2:05

Daarom eet ik bijna nooit brood.. Rommel :P

Nee maar even serieus.. Wat zit er naast vezels eigenlijk in brood wat je niet uit groente/fruit/melkproducten of noten kunt halen?

Ik snap ook niet dat Nederland zo'n brood land is.. Er zijn zoveel meer lekkere dingen :cheering:

Gast
Gast

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 2:10

Melis_je schreef:
Carrie schreef:Zag deze in een tweet van een kennis voorbij komen. Dit keer is de bron geen vaag internet artikel met spel- en taalfouten, maar een professor. Dacht, deel het even met jullie. Ik wist het zelf al en was het al eens, en dan nu (weer) bevestigd door een professor.

Professor? De schrijver is toch bakker?

Kak! Je hebt helemaal gelijk. Lekker suf.

Edit: hier staat wel een klein stukje over een professor die deze kwestie heeft onderzocht. Maar dan veel meer in relatie tot kanker, dus dat is weer een heel ander verhaal.

http://www.dewenteltrap.nl/2012/06/03/het-verzwegen-verhaal-over-kanker/

Laatst aangepast door Carrie op di 2 okt 2012 - 2:18; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Minx di 2 okt 2012 - 2:15

Punk'd schreef:

Nee maar even serieus.. Wat zit er naast vezels eigenlijk in brood wat je niet uit groente/fruit/melkproducten of noten kunt halen?

jodium, dat word aan brood toegevoegd omdat mensen anders makkelijk een tekort oplopen

edit: vezels kun je wel degelijk uit groente en fruit halen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: