Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dialect

+36
Rush
minoessepoes
Jelin
SparklingEyes
Dennenappel
blondje1313
ilse3
Angela_1986
Evalynn
RYW
luenca
Aziraphale
kippiee
_Lacey_
Star007
M-G
Mute_
Atelier Madame
Lady Starstruck
Magenta
May
Bisq
Blond
Elliot
Zininzon
GreenGrass
Burn
TukTuk
Kowalski
silly-one
Ibbeltje
Parel
banjer49
Gympie
Linnie1985
luisa
40 plaatsers

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Lady Starstruck zo 23 sep 2012 - 0:32

Ja zeveren zeg ik ook. Als iets klem zit zeg ik altijd "dat zit krang" schijnt ook dialect te zijn. En als je ergens gek van word zeg ik altijd "ik word er gallisch van" volgens mij schrijf je het zo. Maar schijnt ook iets van hier te zijn.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:35

Maura schreef:Weet je dat ik niet eens goed weet wat het betekent. Het wordt bij ons altijd gezegd:"Kom d'rin, dan kest der uut kiek'n.

Als je binnen bent kun je naar buitem kijken. Wink

In Groningen/Drenthe (zit nu eenmaal op de grens) wordt ook altijd naar met na verwisseld. Ik ga na de sportschool, het is naar werktijd.



Dat lees ik ook veel op facebook. Uit allerlei hoeken van NL, volgens mij is dat gewoon 'dommigheid'/schrijftaal van tegenwoordig..


Laatst aangepast door _MamaRosa_ op zo 23 sep 2012 - 0:38; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:36

Lady Starstruck schreef:Ja zeveren zeg ik ook. Als iets klem zit zeg ik altijd "dat zit krang" schijnt ook dialect te zijn. En als je ergens gek van word zeg ik altijd "ik word er gallisch van" volgens mij schrijf je het zo. Maar schijnt ook iets van hier te zijn.

krang is bij ons als je kleren binnenstebuiten zitten.
En gallisch ken ik ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Atelier Madame zo 23 sep 2012 - 0:38

Mijn vriend zegt altijd doe richting aanwijzer uit, waarop ik zeg ik heb m al uit!
Dus wel eens voorgekomen dat ik gewoon rechtdoor reed terwijl hij aangaf dat we eraf moesten in die worden. Ik zeg gewoon doe je richting aanwijzer aan. Ik bedoel aan of uitzetten is toch heel wat anders :-D
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:39

_MamaRosa_ schreef:
Maura schreef:Weet je dat ik niet eens goed weet wat het betekent. Het wordt bij ons altijd gezegd:"Kom d'rin, dan kest der uut kiek'n. Als je binnen bent kun je naar buitem kijken. Wink

In Groningen/Drenthe (zit nu eenmaal op de grens) wordt ook altijd naar met na verwisseld. Ik ga na de sportschool, het is naar werktijd.



Dat lees ik ook veel op facebook. Uit allerlei hoeken van NL, volgens mij is dat gewoon 'dommigheid'/schrijftaal van tegenwoordig..

Ja, dat is ook het enige wat ik er ooit in heb gezien. Maar het heeft dus echt geen speciale betekenis. smile

En ik weet niet of het dommigheid is. Het gebeurd hier gewoon vrij veel.

Mijn vader hebben we de afgelopen jaren moeten leren, dat hij niet overal de h voor moet zetten of juist letters moet vergeten. Dat is ook geen dommigheid, maar dat doen de ouderen onder ons allemaal. Mijn opa, oma, tante, oom.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:40

Atelier Madame schreef:Mijn vriend zegt altijd doe richting aanwijzer uit, waarop ik zeg ik heb m al uit!
Dus wel eens voorgekomen dat ik gewoon rechtdoor reed terwijl hij aangaf dat we eraf moesten in die worden. Ik zeg gewoon doe je richting aanwijzer aan. Ik bedoel aan of uitzetten is toch heel wat anders :-D

Haha! Dat zeg ik ook altijd, uit. Mijn man kijkt dan ook heel vreemd!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:45

Hahahahaha, na en naar verwisselen in gewoon onnozelheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:45

Nouja ik ben een Limburger, dus ik zou niet weten waarmee ik zou moeten beginnen en eindigen in dit topic.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Mute_ zo 23 sep 2012 - 0:53

_MamaRosa_ schreef:
Atelier Madame schreef:Mijn vriend zegt altijd doe richting aanwijzer uit, waarop ik zeg ik heb m al uit!
Dus wel eens voorgekomen dat ik gewoon rechtdoor reed terwijl hij aangaf dat we eraf moesten in die worden. Ik zeg gewoon doe je richting aanwijzer aan. Ik bedoel aan of uitzetten is toch heel wat anders :-D

Haha! Dat zeg ik ook altijd, uit. Mijn man kijkt dan ook heel vreemd!

Ik ook inderdaad!
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Lady Starstruck zo 23 sep 2012 - 1:00

_MamaRosa_ schreef:
Lady Starstruck schreef:Ja zeveren zeg ik ook. Als iets klem zit zeg ik altijd "dat zit krang" schijnt ook dialect te zijn. En als je ergens gek van word zeg ik altijd "ik word er gallisch van" volgens mij schrijf je het zo. Maar schijnt ook iets van hier te zijn.

krang is bij ons als je kleren binnenstebuiten zitten.
En gallisch ken ik ook.

Klopt! En grappig dat je het laatste woord ook kent.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Blond zo 23 sep 2012 - 1:07

Lady Starstruck schreef:Ik kom van de Veluwe (Ede) daar ben ik opgegroeid, maar woon nu in Wageningen. Is niet zo ver van Ede. Maar ik zeg ook de winkels/ of de deus is los. Dacht dat, dat typisch Veluws was. Ik zeg ook "tuffen" als iemand op de grond zijn speeksel neergooit zeg maar. Niemand uit andere streken kent het woord tuffen op die manier, alleen als zijnde ergens heen rijden.

Ik zeg ook tuffen. Maar ik woon dan ook in dezelfde plaats als jij Wink

Verder zeggen wij hier 'boenders' als we het over aso's hebben, maar dat is ook typisch iets voor deze streek. (Er woonde ooit een hele asociale familie die Boender heette, daar komt het vandaan. Lokale Tokkies dus Very Happy )
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Blond zo 23 sep 2012 - 1:08

_MamaRosa_ schreef:
Chance schreef:Ik spreek gelukkig ABN zonder enig dialect. Een vriendin van me komt uit een dorpje bij Apeldoorn en die zegt altijd: "toen ik weer was". En daarmee bedoeld ze, "toen ik terug was".

Toen ik er weer was zeg ik ook. Is dat ook vreemd ja?!

En over de deur los, dat heeft niet met het slot te maken, maar met open staan. Op een kier bijv. En een raam loszetten. Dat zeg ik dus ook, dan bedoel ik dus open zetten. Een raam loszetten kan natuurlijk niet...i

Nou ja vreemd, hier gebruikt niemand dat dus smile
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  M-G zo 23 sep 2012 - 1:09

Mijn vriend is vanuit zeeland na overijssel verhuist. Toen ze hem op het werk vroegen om de portiek even schier te maken, snapte hij niet wat er bedoelt werd.

Over het algemeen praat ik ABN maar een aantal dingen uit het dialect zijn er wel ingesloten.

Een sloffe doek kende hij ook niet.

Verder zeg ik altijd de tafel opruimen i.p.v. afruimen.

Kun je het wachten vragen we als we willen weten of iemand tijd heeft.

Iemand die gek doet zeggen we tegen dat hij nie wies is.

Kijk maar even wat je gaat doen zeggen ze hier kijk maar even wat je doet.

Sommigen zeggen hier tittentuug i.p.v. bh dat vind ik verschrikkelijk klinken en brommers kieken i.p.v. zoenen.

We trappen hem aan is wij gaan weg.

Het zal vast niet allemaal alleen hier gebruikt worden maar mijn zeeuwse vriend had er nog nooit van gehoord.



M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 1:10

Atelier Madame schreef:Mijn vriend zegt altijd doe richting aanwijzer uit, waarop ik zeg ik heb m al uit!
Dus wel eens voorgekomen dat ik gewoon rechtdoor reed terwijl hij aangaf dat we eraf moesten in die worden. Ik zeg gewoon doe je richting aanwijzer aan. Ik bedoel aan of uitzetten is toch heel wat anders :-D

Met mijn moeder heb ik een eeuwigdurende discussie over dit onderwerp. Als ik in de auto zit en ik wil afslaan, zet ik mijn knipperlicht aan. Mijn moeder zegt dat je dan het knipperlicht uit zet. We gaan elkaar nooit gelijk geven denk ik zo Laughing .

Tuffen zeggen we hier ook altijd, dacht eigenlijk dat het gewoon Nederlands is?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 1:12

Wij Groningers doen trouwens alles onder dwang. Dialect - Pagina 3 394967

Een vriendin zei laatst:"We moeten binnenkort weer even stappen", als ik bij mijn vader ben, dan vraagt hij "Moet je iets drinken?" Als ik overdag bij mijn stiefmoeder kom, dan vraagt ze of ik koffie moet en of ze het moet zetten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Owja, goed advies komt niet met 'Misschien is het handig om het zo te doen', maar met 'Dat moet je zo doen'. Ze bedoelen hetzelfde, alleen alles is hier echt 'moeten'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Star007 zo 23 sep 2012 - 1:14

Ik woon in brabant. We hebben hier uitspraken als; Ik ben afgewerkt Dialect - Pagina 3 394967 ( klaar met werken) , ik zeg heel veel met 'kei' er voor . Mijn moeder komt uit zwolle, dus heb ook veel van haar uitspraken overgenomen. Heb een beetje een brabo/ plat dialect Wink en gewoon ABN . Mijn moeder zegt ook vaak ' daar kom ik nooit weer' i.p.v. 'daar kom ik nooit meer'.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 1:22

Mistery-Girl schreef:Mijn vriend is vanuit zeeland na overijssel verhuist. Toen ze hem op het werk vroegen om de portiek even schier te maken, snapte hij niet wat er bedoelt werd.

Over het algemeen praat ik ABN maar een aantal dingen uit het dialect zijn er wel ingesloten.

Een sloffe doek kende hij ook niet.

Verder zeg ik altijd de tafel opruimen i.p.v. afruimen.

Kun je het wachten vragen we als we willen weten of iemand tijd heeft.

Iemand die gek doet zeggen we tegen dat hij nie wies is.

Kijk maar even wat je gaat doen zeggen ze hier kijk maar even wat je doet.

Sommigen zeggen hier tittentuug i.p.v. bh dat vind ik verschrikkelijk klinken en brommers kieken i.p.v. zoenen.

We trappen hem aan is wij gaan weg.

Het zal vast niet allemaal alleen hier gebruikt worden maar mijn zeeuwse vriend had er nog nooit van gehoord.




hahaha daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Nou kom ik ook niet uit overrijssel.. maar ik vind het wel grappig klinken.. (al lijkt het me niet serieus om dat woord te gebruiken :P ).. Brommers kieken zeggen ze volgens mij ook in de achterhoek.

Maar hier in Nijmegen heb je geen dialect.. alleen een accent wat ontzettend lelijk is Yes

Wel had je vroeger het 'Oud Nimweegs' dialect.. maar dat spreekt volgens mij echt niemand.. Er is wel een woordenboek van.. maar volgens mij is dat gewoon half brabants. Haha dit staat er o.a. in.. Maar ik heb niet het idee dat het speciaal is o.i.d. Laughing

Niet met regelmaat - Op z'n Jan boeren fluitjes
Eruit - Dur-uut
Fijn - Fien
Geeneens - Gin-ins
Handen - Fikken
Huilen - Janke
Klieren - Etteren
Ruzie - Hommeles
Spugen - Kitsen
Tuig - Schorem
Wasknijpers - Waskniepers
Warm - Werm
Zeuren - Zumpen/Nuilen
Zwart - Swert

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  _Lacey_ zo 23 sep 2012 - 1:30

Toen ik, als geboren en getogen westerling, net in het Oosten des lands woonde en iemand hoorde zeggen dat het raam nog los stond, snapte ik echt niet wat ze bedoelde.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  kippiee zo 23 sep 2012 - 1:30

Kent iemand dan "de kuierlatten nemen" ?
zei mijn schoonvader n keer dacht echt de wat? Hi hi ze zijn echte arnhemers en het betekend dus de benen nemen..
Mijn vriend en ik komen allebei uit arnhem maar ik praat veel minder of nooit dat platte en mijn vriend kan het taaltje nog wel eens overnemen van ze ouders Rolling Eyes
kippiee
kippiee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 410
Punten : 575
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 1:31

Kuieren ken ik wel haha.. Maar kuierlatten heb ik nog nooit van gehoord :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  kippiee zo 23 sep 2012 - 1:32

_Lacey_ schreef:Toen ik, als geboren en getogen westerling, net in het Oosten des lands woonde en iemand hoorde zeggen dat het raam nog los stond, snapte ik echt niet wat ze bedoelde.

Hihi toen ik dit las dacht ik echt wat snap je niet? Maar wordt hier ook gezegd dus valt me niet eens meer op Embarassed
kippiee
kippiee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 410
Punten : 575
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Aziraphale zo 23 sep 2012 - 1:34

kippiee schreef:Kent iemand dan "de kuierlatten nemen" ?
zei mijn schoonvader n keer dacht echt de wat? Hi hi ze zijn echte arnhemers en het betekend dus de benen nemen..
Mijn vriend en ik komen allebei uit arnhem maar ik praat veel minder of nooit dat platte en mijn vriend kan het taaltje nog wel eens overnemen van ze ouders Rolling Eyes

Volgens mij is dat niet per sé Arnhems, de kuierlatten nemen. Ik geloof dat dit gewoon een officiële benaming is voor vluchten. Meer een soort oud-Hollandse uitdrukking ofzo. Ik ken het overigens wel, in Rotterdam en omstreken zeggen ze het ook wel.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  kippiee zo 23 sep 2012 - 1:34

Punk'd schreef:Kuieren ken ik wel haha.. Maar kuierlatten heb ik nog nooit van gehoord :P

Nou ik allebei dus niet Laughing hahaha
kippiee
kippiee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 410
Punten : 575
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Lady Starstruck zo 23 sep 2012 - 1:35

Kuieren zegt mijn oma vaak. En de kuierlatten nemen ken ik wel.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  _Lacey_ zo 23 sep 2012 - 1:39

kippiee schreef:
_Lacey_ schreef:Toen ik, als geboren en getogen westerling, net in het Oosten des lands woonde en iemand hoorde zeggen dat het raam nog los stond, snapte ik echt niet wat ze bedoelde.

Hihi toen ik dit las dacht ik echt wat snap je niet? Maar wordt hier ook gezegd dus valt me niet eens meer op Embarassed
Inmiddels ben ik er ook aan gewend (mag ook wel na 13 jaar).

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 3 Empty Re: Dialect

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum