Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dialect

+36
Rush
minoessepoes
Jelin
SparklingEyes
Dennenappel
blondje1313
ilse3
Angela_1986
Evalynn
RYW
luenca
Aziraphale
kippiee
_Lacey_
Star007
M-G
Mute_
Atelier Madame
Lady Starstruck
Magenta
May
Bisq
Blond
Elliot
Zininzon
GreenGrass
Burn
TukTuk
Kowalski
silly-one
Ibbeltje
Parel
banjer49
Gympie
Linnie1985
luisa
40 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Burn za 22 sep 2012 - 21:43

Haha! MamaRosa, herkenbaar! Ik snap je helemaal!

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Linnie1985 za 22 sep 2012 - 21:44

Het is flakkees, ik kom uit goeree overflakkee, eilandje boven zeeland. Het is wel zuid holland.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  GreenGrass za 22 sep 2012 - 22:00

Dropdraakje schreef:
Parel schreef:
Dropdraakje schreef:
Linnie1985 schreef:Geen fouten, wel grappige vertalingen.

Hier moet ik altijd de tafel aanzetten van mn vriend : de tafel dekken.

Heb nog een paar leuke.
dan ben wel dom : dan bije wel een vaerke oak
een plasje plegen : de aerpels ofgieten
aanrecht : rechtbank
aardbei : aerbezem
bevallen : biggen

Haha ik heb gewoon een heel woordenboek op internet gevonden.

Limburg? Kom er zelf ook vandaag en wij zeggen ook, de tafel dekken. Grappige wel is dat elk dorp/stadje in Limburg zijn eigen woorden heeft.

Ik vind trouwens het woord biggen zoiets vreselijk! Alsof ik straks met mijn benen wijd, schreeuwend van roze snuitjes beval. laughcry

Nee, goeree overflakkee!

Huh, hoe ,wie, watte?

Ik ben best wel met flakkees opgegroeid, maar sommige van deze uitspraken/woorden ken ik toch echt niet. Mijn moeder gebruikt aanrecht toch echt niet voor het woord rechtbank...

aerdbezem gebruiken wij wel soms grappend smile er zijn wel meer van die leuke uitdrukkingen die een buitenstaander niet zo snel doorheeft!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Zininzon za 22 sep 2012 - 22:07

Ik kom ook uit Twente, dus de deur los doen, er niet bij mogen zitten en de vaatwasser uitpakken, zijn mij niet vreemd smile

Ik hoorde laatst dat 'morgenvroeg' niet Nederlands zou zijn. In Twente kan dit de hele ochtend zijn, maar dat anderen vaak denken 'morgen, héél vroeg'.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast za 22 sep 2012 - 22:21

Zininzon schreef:Ik kom ook uit Twente, dus de deur los doen, er niet bij mogen zitten en de vaatwasser uitpakken, zijn mij niet vreemd smile

Ik hoorde laatst dat 'morgenvroeg' niet Nederlands zou zijn. In Twente kan dit de hele ochtend zijn, maar dat anderen vaak denken 'morgen, héél vroeg'.

Morgenvroeg klinkt voor mij ook als normaal. Weet ook niet of dat 'raar' is.

Hier zeggen we ook "Komt dr in, dan kuj dr oet kiekn.

En ik zeg altijd heen achter alles aan "ik ga naar de wc heen"

Volgens mijn schoonfamilie klopt dat ook niet en zeg je het dus dubbel.
Maar dat komt gewoon doordat je in het dialect zegt 'ik goa ewn noar de wc hen'

(dialect schrijven ben ik niet zo goed in Wink )

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Elliot za 22 sep 2012 - 22:24

haha ik kom uit de randstad maar ik zeg toch ook echt heel vaak 'de deur is los' als hij niet op slot zit.

Ik zeg ook heel vaak goed-om als tegenovergestelde van verkeerd-om. Schijnt ook niet te bestaan, maar ik vind het best logisch klinken..
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Linnie1985 za 22 sep 2012 - 22:29

Ik moet zeggen, mijn vriend woont al zn hele leven op flakkee, en hij had ook nooit van rechtbank als aanrecht gehoord. Misschien dat het meer iets is van de nog oudere generatie? Dat woord stond bij dat woordenboek wat ik gevonden had.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Blond za 22 sep 2012 - 22:29

Ik spreek gelukkig ABN zonder enig dialect. Een vriendin van me komt uit een dorpje bij Apeldoorn en die zegt altijd: "toen ik weer was". En daarmee bedoeld ze, "toen ik terug was".
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast za 22 sep 2012 - 22:42

Chance schreef:Ik spreek gelukkig ABN zonder enig dialect. Een vriendin van me komt uit een dorpje bij Apeldoorn en die zegt altijd: "toen ik weer was". En daarmee bedoeld ze, "toen ik terug was".

Toen ik er weer was zeg ik ook. Is dat ook vreemd ja?!

En over de deur los, dat heeft niet met het slot te maken, maar met open staan. Op een kier bijv. En een raam loszetten. Dat zeg ik dus ook, dan bedoel ik dus open zetten. Een raam loszetten kan natuurlijk niet...i

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Bisq za 22 sep 2012 - 22:53

Hier in de buurt woont een man die uit het westen komt en geen dialect spreekt. Zijn buurvrouw vertelde hem dat ze voor 30 euro twee spiekerboksen (spijkerbroeken) had gekocht bij de Zeeman. Die man de volgende dag ook naar de Zeeman om te vragen naar twee speakerboxen voor 30 euro haha.
Bisq
Bisq
Prater
Prater

Aantal berichten : 839
Punten : 915
Registratiedatum : 17-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Zininzon za 22 sep 2012 - 22:55

Bisq schreef:Hier in de buurt woont een man die uit het westen komt en geen dialect spreekt. Zijn buurvrouw vertelde hem dat ze voor 30 euro twee spiekerboksen (spijkerbroeken) had gekocht bij de Zeeman. Die man de volgende dag ook naar de Zeeman om te vragen naar twee speakerboxen voor 30 euro haha.

Haha, die vind ik echt leuk Very Happy
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast za 22 sep 2012 - 23:05

Zininzon schreef:
Bisq schreef:Hier in de buurt woont een man die uit het westen komt en geen dialect spreekt. Zijn buurvrouw vertelde hem dat ze voor 30 euro twee spiekerboksen (spijkerbroeken) had gekocht bij de Zeeman. Die man de volgende dag ook naar de Zeeman om te vragen naar twee speakerboxen voor 30 euro haha.

Haha, die vind ik echt leuk Very Happy

Ik ook. Jij komt dus ook uit twente Bisq? smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  May za 22 sep 2012 - 23:16

_MamaRosa_ schreef:Ik weet niet of het raar is, of dialect. Voor mij klinkt het normaal. Maar ik zeg altijd; " De vaatwasser uitpakken"
Ik kom zelf uit twente, mijn man niet. En mijn schoonzusjes vinden dat nogal vreemd. Alsof je een kado uitpakt. Volgens hen is het uitruimen.

Verder zeg ik idd nogal snel het raam loszetten. Dat klopt niet.

Laatst werd ik ook weer vreemd aangekeken door mn schoonzusje. Ik zei voor de gein: "ik zei nog zo dat je daar niet bij moest zitten"
Ging over een zak chips. Dat hoort dus ' niet aan mocht komen' te zijn.

Zij dacht echt dat ik bedoelde dat ze er niet naast mocht zitten en snapte me eerst echt niet.

Laughing Ik snap je volkomen, ik zeg dat ook. Vooral die eerste heb ik nog nooit bij stil gestaan dat het niet uitpakken moet zijn maar uitruimen!
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  May za 22 sep 2012 - 23:19

Zininzon schreef:
Bisq schreef:Hier in de buurt woont een man die uit het westen komt en geen dialect spreekt. Zijn buurvrouw vertelde hem dat ze voor 30 euro twee spiekerboksen (spijkerbroeken) had gekocht bij de Zeeman. Die man de volgende dag ook naar de Zeeman om te vragen naar twee speakerboxen voor 30 euro haha.

Haha, die vind ik echt leuk Very Happy

Hahaha ik ook lol!
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Elliot za 22 sep 2012 - 23:24

_MamaRosa_ schreef:
En over de deur los, dat heeft niet met het slot te maken, maar met open staan. Op een kier bijv. En een raam loszetten. Dat zeg ik dus ook, dan bedoel ik dus open zetten. Een raam loszetten kan natuurlijk niet...i

Oh dan gebruik ik het gewoon anders! Haha ik zeg altijd bijvoorbeeld als ik vraag of de auto van het slot is: Is de auto los? Los gebruiken voor open staan ken ik ook niet.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Bisq za 22 sep 2012 - 23:43

_MamaRosa_ schreef:
Zininzon schreef:
Bisq schreef:Hier in de buurt woont een man die uit het westen komt en geen dialect spreekt. Zijn buurvrouw vertelde hem dat ze voor 30 euro twee spiekerboksen (spijkerbroeken) had gekocht bij de Zeeman. Die man de volgende dag ook naar de Zeeman om te vragen naar twee speakerboxen voor 30 euro haha.

Haha, die vind ik echt leuk Very Happy

Ik ook. Jij komt dus ook uit twente Bisq? Dialect - Pagina 2 561177

Nee, dat niet. Wel uit de buurt.
Bisq
Bisq
Prater
Prater

Aantal berichten : 839
Punten : 915
Registratiedatum : 17-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Magenta za 22 sep 2012 - 23:57

Bij ons zijn de deuren en winkels ook gewoon los.
Magenta
Magenta
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 322
Punten : 396
Registratiedatum : 09-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:06

Weet je dat ik niet eens goed weet wat het betekent. Het wordt bij ons altijd gezegd:"Kom d'rin, dan kest der uut kiek'n.

In Groningen/Drenthe (zit nu eenmaal op de grens) wordt ook altijd naar met na verwisseld. Ik ga na de sportschool, het is naar werktijd.

Op nust gaan - Naar bed gaan.
Narig zijn - Narrig zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Lady Starstruck zo 23 sep 2012 - 0:18

Ik kom van de Veluwe (Ede) daar ben ik opgegroeid, maar woon nu in Wageningen. Is niet zo ver van Ede. Maar ik zeg ook de winkels/ of de deus is los. Dacht dat, dat typisch Veluws was. Ik zeg ook "tuffen" als iemand op de grond zijn speeksel neergooit zeg maar. Niemand uit andere streken kent het woord tuffen op die manier, alleen als zijnde ergens heen rijden.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:19

Tuffen, gebruiken we hier niet.

Maar als iemand roggelt en dan spuugt, dan noemen we dat een kwalster. Ik weet niet of dat dialect is, maar daar moest ik opeens aan denken door jouw post LS.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Lady Starstruck zo 23 sep 2012 - 0:20

Oh ja iedereen heeft daar weer een andere benaming voor. In West Friesland schijnen ze weer "kwatten" te zeggen. Grappig om te lezen wat jullie benaming daarvoor is.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:21

Lady Starstruck schreef:Ik zeg ook "tuffen" als iemand op de grond zijn speeksel neergooit zeg maar. Niemand uit andere streken kent het woord tuffen op die manier, alleen als zijnde ergens heen rijden.
Tuffen als in spugen kennen wij hier ook (Brabant). Zeiden we vroeger op school al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Lady Starstruck zo 23 sep 2012 - 0:21

Zelda schreef:
Lady Starstruck schreef:Ik zeg ook "tuffen" als iemand op de grond zijn speeksel neergooit zeg maar. Niemand uit andere streken kent het woord tuffen op die manier, alleen als zijnde ergens heen rijden.
Tuffen als in spugen kennen wij hier ook (Brabant). Zeiden we vroeger op school al.

Aah eindelijk iemand die het kent hahaha Laughing
Volgens mij neigt ons accent ook wel naar het Brabantse. Ik hoor vaak dat ik met een zachte G spreek, en mensen uit andere delen van het land behalve Brabant en Limburg dan denken altijd dat ik uit Brabant kom. Bij mijn vriend en broer denken ze het ook altijd.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:27

Lady Starstruck schreef:
Zelda schreef:
Lady Starstruck schreef:Ik zeg ook "tuffen" als iemand op de grond zijn speeksel neergooit zeg maar. Niemand uit andere streken kent het woord tuffen op die manier, alleen als zijnde ergens heen rijden.
Tuffen als in spugen kennen wij hier ook (Brabant). Zeiden we vroeger op school al.

Aah eindelijk iemand die het kent hahaha Laughing
Volgens mij neigt ons accent ook wel naar het Brabantse. Ik hoor vaak dat ik met een zachte G spreek, en mensen uit andere delen van het land behalve Brabant en Limburg dan denken altijd dat ik uit Brabant kom. Bij mijn vriend en broer denken ze het ook altijd.

Tuffen is voor mij ook heel normaal. Twente dus. En kwalsteren ook.


In het dialect zeg je hier als iemand kwijlt zeeuwt. Zeveren is volgens mij weer wel goed, maar als ik dsn.normaal praat zeg ik al heel snel dat iemand zeeuwt. Krijg ik ook rare blikken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gast zo 23 sep 2012 - 0:31

Lady Starstruck schreef:
Zelda schreef:
Lady Starstruck schreef:Ik zeg ook "tuffen" als iemand op de grond zijn speeksel neergooit zeg maar. Niemand uit andere streken kent het woord tuffen op die manier, alleen als zijnde ergens heen rijden.
Tuffen als in spugen kennen wij hier ook (Brabant). Zeiden we vroeger op school al.

Aah eindelijk iemand die het kent hahaha Laughing
Volgens mij neigt ons accent ook wel naar het Brabantse. Ik hoor vaak dat ik met een zachte G spreek, en mensen uit andere delen van het land behalve Brabant en Limburg dan denken altijd dat ik uit Brabant kom. Bij mijn vriend en broer denken ze het ook altijd.

Ja, ik ken het woord tuffen ook.

Ik heb ooit opgetrokken met mensen van de veluwe.
Met hun dochters ben ik toen naar een concert van Marco Borsato geweest. Hun vader zette die twee meiden in Arnhem af en ik vertelde toen dat ik om 13u was aangereden. Die arme man schrok zich wild, haha. Die dacht ik dat ik was aangereden door een auto ofzo terwijl ik bedoelde dat ik weg was gereden om die tijd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect - Pagina 2 Empty Re: Dialect

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum