Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

+20
SoGood
Arwyn
Discordia
Burn
Jasmine
Alex
Blond
Mari
Bliss
Bazinga
Snoes
Gympie
loura
Rose
sterremaan
Poubelle
SuperGrover
Paper Crown
Rush
Toet
24 plaatsers

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Jasmine di 11 sep 2012 - 3:57

Dropdraakje schreef:Ik ben ook geen held in Nederlands. Ik ben blij dat ze Mbo-scholen verplichten om examen Nederlands en Wiskunde af te leggen. Ik vind Nederlands een leuke taal maar omdat ik er jaren weinig mee heb gedaan ben ik heel veel dingen vergeten, zonde! Gelukkig heb ik de komende 3 a 4 jaar genoeg te doen qua Nederlands smile

Nu we het toch over taalfouten hebben:

volgens mij nemen de scholen het examen af en leggen de studenten het examen af Wink
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Burn di 11 sep 2012 - 4:05

Dames, nu jullie het er toch over hebben..

Mijn beste vriendin snapt niets van d en/of dt. Hebben jullie hier misschien een handig schema voor, zodat ik het haar aan de hand van dat schema nog een keer kan uitleggen?

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet di 11 sep 2012 - 4:10

Alex schreef:Ik vind het irritant als spaties niet goed gebruikt worden. Om gelijk maar als voorbeeld te nemen: Taalergernissen is toch één woord?

Dat zou best kunnen, daar ben ik ook slecht in.

Alleen is dit niet de intentie van het topic, het gaat niet echt de kant op die ik bedoelde (daarmee doel ik niet alleen op jou hoor, Alex smile)
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Poubelle di 11 sep 2012 - 4:15

Burn schreef:Dames, nu jullie het er toch over hebben..

Mijn beste vriendin snapt niets van d en/of dt. Hebben jullie hier misschien een handig schema voor, zodat ik het haar aan de hand van dat schema nog een keer kan uitleggen?

Als je niet weet of het met d of met dt moet kun je het werkwoord veranderen in 'lopen'. Zo hoor je precies wanneer er een t achter moet.

En met voltooid deelwoorden 't kofschip gebruiken.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast di 11 sep 2012 - 4:19

Jasmine schreef:
Dropdraakje schreef:Ik ben ook geen held in Nederlands. Ik ben blij dat ze Mbo-scholen verplichten om examen Nederlands en Wiskunde af te leggen. Ik vind Nederlands een leuke taal maar omdat ik er jaren weinig mee heb gedaan ben ik heel veel dingen vergeten, zonde! Gelukkig heb ik de komende 3 a 4 jaar genoeg te doen qua Nederlands smile

Nu we het toch over taalfouten hebben:

volgens mij nemen de scholen het examen af en leggen de studenten het examen af Wink

Hoho, ik ben opnieuw in de leer. Maar ik zie mijn fout, dank je! smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Bliss di 11 sep 2012 - 4:30

Alex schreef:Ik vind het irritant als spaties niet goed gebruikt worden. Om gelijk maar als voorbeeld te nemen: Taalergernissen is toch één woord?

Dat zei ik een paar pagina's geleden al! Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 827601

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet di 11 sep 2012 - 4:32

Bliss schreef:
Alex schreef:Ik vind het irritant als spaties niet goed gebruikt worden. Om gelijk maar als voorbeeld te nemen: Taalergernissen is toch één woord?

Dat zei ik een paar pagina's geleden al! Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 827601

Ik zie het nu inderdaad. Als we dan toch al van het onderwerp afdwalen, kun je mij dan ook uitleggen waarom dat één woord is en wanneer er dan wel een spatie tussen moet?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Bliss di 11 sep 2012 - 4:39

Eigenlijk moet je in het Nederlands zo veel mogelijk gewoon aan elkaar schrijven (in tegenstelling tot bij het Engels). Het gaat hier niet om taal en om een ergernis, maar om een taalergernis. Het is een samenstelling en die schrijf je altijd aan elkaar. Soms komt er een streepje tussen, maar alleen als het woord anders verkeerd wordt uitgesproken (bijv. het woord zee-egel).

Tussen samenstellingen staat dus nooit een spatie. Spaties gebruik je alleen als het twee losse woorden zijn.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet di 11 sep 2012 - 4:43

Bliss schreef:Eigenlijk moet je in het Nederlands zo veel mogelijk gewoon aan elkaar schrijven (in tegenstelling tot bij het Engels). Het gaat hier niet om taal en om een ergernis, maar om een taalergernis. Het is een samenstelling en die schrijf je altijd aan elkaar. Soms komt er een streepje tussen, maar alleen als het woord anders verkeerd wordt uitgesproken (bijv. het woord zee-egel).

Tussen samenstellingen staat dus nooit een spatie. Spaties gebruik je alleen als het twee losse woorden zijn.

Oh op die manier. Dat streepje hoeft dan alleen als er twee klinkers zijn toch?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Bliss di 11 sep 2012 - 4:52

Toet schreef:
Bliss schreef:Eigenlijk moet je in het Nederlands zo veel mogelijk gewoon aan elkaar schrijven (in tegenstelling tot bij het Engels). Het gaat hier niet om taal en om een ergernis, maar om een taalergernis. Het is een samenstelling en die schrijf je altijd aan elkaar. Soms komt er een streepje tussen, maar alleen als het woord anders verkeerd wordt uitgesproken (bijv. het woord zee-egel).

Tussen samenstellingen staat dus nooit een spatie. Spaties gebruik je alleen als het twee losse woorden zijn.

Oh op die manier. Dat streepje hoeft dan alleen als er twee klinkers zijn toch?

Volgens mij wel, ik kan nu in elk geval even geen ander voorbeeld bedenken.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gympie di 11 sep 2012 - 5:00

Maar ook niet altijd tussen twee klinkers. Hoe dat precies zit, weet ik ook even niet.

Voor de dames die hun taal willen oefenen; www.beterspellen.nl

Je kunt je bij bovenstaande site inschrijven en dan krijg je elke dag per mail een testje opgestuurd bestaande uit 4 of 5 zinnen. Er zijn 3 niveaus waarvoor je je kunt aanmelden.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gympie di 11 sep 2012 - 5:03

Bliss schreef:
Gympie schreef:
Tris schreef:Google is met een hoofdletter, maak je er een werkwoord van, dan is 't met een kleine letter, omdat de betekenis verandert.

Dat is ook wat ik zei, haha. Was ik te onduidelijk?

Nee hoor, je was helemaal duidelijk Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 561177

Oke, ik raakte zelf al in de war, maar toen ik het terug las was ik naar mijn idee inderdaad niet onduidelijk. Wink
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Poubelle di 11 sep 2012 - 5:08

Ik kom net deze pagina tegen op beterspellen.nl, over streepje tussen woorden of juist niet.

http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=108
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Discordia di 11 sep 2012 - 5:09

Captain Obvious.

Ik ga weer. Leuk topic. Niks gelezen.


Laatst aangepast door Discordia op di 11 sep 2012 - 5:11; in totaal 1 keer bewerkt
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Burn di 11 sep 2012 - 5:09

Toet schreef:Alleen is dit niet de intentie van het topic, het gaat niet echt de kant op die ik bedoelde (daarmee doel ik niet alleen op jou hoor, Alex Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 561177)

Ik voel me ook aangesproken, sorry!

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Arwyn di 11 sep 2012 - 5:31

Ik let er wel zoveel mogelijk op dat ik correct spel en goede zinnen maak en zo. Natuurlijk ga ik ook weleens de fout in, maar dat overkomt iedereen wel toch? Vooral als ik snel wil, ga ik domme fouten maken, haha.

Waar ik me nu trouwens echt aan erger: al die mensen die P van de A zeggen.. Dat kan niet! Het is óf PvdA óf Partij van de Arbeid, maar niet P van de A! En ja, hier erger ik me inderdaad al jaren aan.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Bliss di 11 sep 2012 - 5:40

Arwyn schreef:Ik let er wel zoveel mogelijk op dat ik correct spel en goede zinnen maak en zo. Natuurlijk ga ik ook weleens de fout in, maar dat overkomt iedereen wel toch? Vooral als ik snel wil, ga ik domme fouten maken, haha.

Waar ik me nu trouwens echt aan erger: al die mensen die P van de A zeggen.. Dat kan niet! Het is óf PvdA óf Partij van de Arbeid, maar niet P van de A! En ja, hier erger ik me inderdaad al jaren aan.

Ik zeg ALTIJD P van de A! Spreekt veel makkelijker en sneller uit dan PvdA Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 3079029344

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Blond di 11 sep 2012 - 5:41

Bliss schreef:
Arwyn schreef:Ik let er wel zoveel mogelijk op dat ik correct spel en goede zinnen maak en zo. Natuurlijk ga ik ook weleens de fout in, maar dat overkomt iedereen wel toch? Vooral als ik snel wil, ga ik domme fouten maken, haha.

Waar ik me nu trouwens echt aan erger: al die mensen die P van de A zeggen.. Dat kan niet! Het is óf PvdA óf Partij van de Arbeid, maar niet P van de A! En ja, hier erger ik me inderdaad al jaren aan.

Ik zeg ALTIJD P van de A! Spreekt veel makkelijker en sneller uit dan PvdA Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 3079029344

Haha ik ook!
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast di 11 sep 2012 - 5:44

Chance schreef:
Bliss schreef:
Arwyn schreef:Ik let er wel zoveel mogelijk op dat ik correct spel en goede zinnen maak en zo. Natuurlijk ga ik ook weleens de fout in, maar dat overkomt iedereen wel toch? Vooral als ik snel wil, ga ik domme fouten maken, haha.

Waar ik me nu trouwens echt aan erger: al die mensen die P van de A zeggen.. Dat kan niet! Het is óf PvdA óf Partij van de Arbeid, maar niet P van de A! En ja, hier erger ik me inderdaad al jaren aan.

Ik zeg ALTIJD P van de A! Spreekt veel makkelijker en sneller uit dan PvdA Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 3079029344

Haha ik ook!

Hier nog een. Het ligt net wat makkelijker in de mond. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  SoGood di 11 sep 2012 - 5:46

Winston G. zegt het nu ook.



Begrijp ook niet wat er fout aan is overigens.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Bliss di 11 sep 2012 - 5:46

Sterker nog: ik stem morgen P van de A Very Happy

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Arwyn di 11 sep 2012 - 5:51

Het klopt gewoon niet..
Je verbasterd au... Embarassed verbastert de afkorting met de volledige naam. In de A zit toch geen P, hoe kan het dan de P van de A zijn?
Ook al zou het wel kloppen, ik vind het gewoon irritant :p


Laatst aangepast door Arwyn op di 11 sep 2012 - 5:55; in totaal 1 keer bewerkt
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Bliss di 11 sep 2012 - 5:52

Arwyn schreef:Het klopt gewoon niet..
Je verbasterd de afkorting met de volledige naam. In de A zit toch geen P, hoe kan het dan de P van de A zijn?
Ook al zou het wel kloppen, ik vind het gewoon irritant :p

Aiaiaiiiii :O Laughing

Edit: volgens mij is er niks mis mee hoor, jouw uitleg slaat nergens op in elk geval Wink

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  SoGood di 11 sep 2012 - 5:53

Arwyn schreef:Het klopt gewoon niet..
Je verbasterd de afkorting met de volledige naam. In de A zit toch geen P, hoe kan het dan de P van de A zijn?
Ook al zou het wel kloppen, ik vind het gewoon irritant :p



Ik stoor me meer aan jouw "Je verbasterd.." eerlijk gezegd. Wink

Daarbij is het toch de P (Partij) van de A (Arbeid). Dat klopt dus toch gewoon, je kort het alleen af. Very Happy
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Arwyn di 11 sep 2012 - 5:57

Oepsie! Gelijk maar even verbeterd.. Ik houd me nu maar buiten dit topic voor ik nog meer domme fouten ga maken!

En P van de A zal ik denk ik nog heel lang vervelend blijven vinden. Puh Wink
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 4 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum