Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

+20
SoGood
Arwyn
Discordia
Burn
Jasmine
Alex
Blond
Mari
Bliss
Bazinga
Snoes
Gympie
loura
Rose
sterremaan
Poubelle
SuperGrover
Paper Crown
Rush
Toet
24 plaatsers

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet ma 10 sep 2012 - 20:22

Gisteren hadden we tijdens college een interessante discussie n.a.v dit artikel http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2461094/2011/07/04/De-ellende-van-het-hbo-begint-al-bij-het-mbo.dht

Na de discussie kregen we eens soort mini dictee, waarvoor we tien woorden op moesten schrijven. Geen enkele student had dit foutloos gedaan. Van de 220 HBO studenten had niemand tien woorden juist.. Zeer ernstig als je het mij vraagt.

Wat denken jullie? Waarom is het zo slecht gesteld met 'onze' taal en schrijf vaardigheden? Begint dit probleem al in het basisonderwijs? Komt het door de maatschappij waarin we leven? Of ligt dit probleem -zoals in de column wordt beweert- op het MBO?

En hoe kijk jij hier zelf tegenaan? Hoe belangrijk vind jij het dat je foutloos schrijft? Ik weet bijvoorbeeld heel goed dat taal en spelling niet mijn sterkste kant is, ik neem dit wel heel serieus en probeer me hier al een tijd in te verbeteren.

Edit: Omdat sommigen het artikel niet kunnen openen, heb ik hem hieronder in een spoiler geplaatst (anders wordt het zo'n lange OP)
Spoiler:


Laatst aangepast door Toet op di 11 sep 2012 - 2:40; in totaal 1 keer bewerkt
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Rush ma 10 sep 2012 - 20:23

Ik was er 'vroeger' wel goed in, nu geen idee. Heb al jaren geen dictee meer gehad haha.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Paper Crown ma 10 sep 2012 - 20:27

Ik vind 'dt' fouten erger dan spellingsfouten. Bepaalde woorden schrijf je niet zo heel vaak en daardoor kan je je vergissen. Ik denk echt dat er bijscholing moet zijn in 'dt' want ik doe het zelf ook fout. Vooral als het woord een voltooid deelwoord is.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  SuperGrover ma 10 sep 2012 - 20:28

Ik zie heel vaak taalfouten, maar of wij als Nederlanders daar zo bijzonder in zijn, dat denk ik niet. Je zou het aantal Engelstaligen dat het verschil tussen there/their/they're of your/you're niet weet de kost moeten geven. Ik denk ook niet dat het probleem bij het MBO ligt, aangezien de taalvaardigheid van mijn medestudenten op de universiteit ook niet altijd top is. Ik denk gewoon dat een groot deel van de mensen zich geen ruk interesseert voor spelling en grammatica, en/of die te lui zijn om hun teksten door te lezen op fouten.

Oh en trouwens, ik vind taal wel belangrijk. Maar dat standpunt heb ik hier vaker ingenomen Wink


Laatst aangepast door SuperGrover op ma 10 sep 2012 - 20:30; in totaal 1 keer bewerkt
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast ma 10 sep 2012 - 20:29

Op het forum schrijf ik meer uit gedachte dus daar zitten veel spelfouten in denk ik. Ik kijk het ook niet altijd na.

Mijn schoolwerk controleer ik altijd. In het 3e jaar kregen we een 'preek' van de docent dat er veel te veel spelfouten gemaakt waren en dat dat echt niet kon. Dat er mensen waren die in hun verslag wel 30 spelfouten hadden zitten etc. Ik begon al bang te worden, hoewel ik het goed had nagekeken.

Had ik de minste fouten :cheering: jeeuh ik had er maar 1 hahaha.

Maar ik vraag het mij ook af of mensen hun werk nog wel nakijken als ze het inleveren? Of maar gewoon hopen dat het goed zit.


(Maar ik weet dus wel duidelijk dat ik hier op het forum echt belabberd schrijf)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Poubelle ma 10 sep 2012 - 20:33

Ik vind het zelf heel belangrijk om zo veel mogelijk foutloos te schrijven.
Zou nogal voor lul zijn, een leerkracht die zinnen vol fouten heeft. Ja, dan weet je wel hoe het komt dat het op de basisschool al fout gaat :P .
Teksten lees ik vaak over of alles wel klopt.
Ook bij m'n leerlingen hamer ik erop, spellingregels, maar ook me/ mijn en na/naar. Ik denk dat heel veel spellingregels luiheid is, niet de moeite willen nemen om het goed te schrijven.
Behalve bij hele moeilijke woorden die je vrijwel nooit schrijft, tijdens zo'n dictee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de woorden die jullie kregen, Toet!
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet ma 10 sep 2012 - 20:36

SuperGrover schreef:Ik zie heel vaak taalfouten, maar of wij als Nederlanders daar zo bijzonder in zijn, dat denk ik niet. Je zou het aantal Engelstaligen dat het verschil tussen there/their/they're of your/you're niet weet de kost moeten geven. Ik denk ook niet dat het probleem bij het MBO ligt, aangezien de taalvaardigheid van mijn medestudenten op de universiteit ook niet altijd top is. Ik denk gewoon dat een groot deel van de mensen zich geen ruk interesseert voor spelling en grammatica, en/of die te lui zijn om hun teksten door te lezen op fouten.

Oh en trouwens, ik vind taal wel belangrijk. Maar dat standpunt heb ik hier vaker ingenomen Wink

Ik denk zelf ook niet dat het probleem bij het MBO ligt, in mijn klas zie ik ook dat studenten die van het VWO afkomen er net zo slecht in zijn als mensen die van het MBO komen. Ik denk inderdaad ook dat het veel mensen niet interesseert, en dat het vooral veel mensen niet interesseert op de leeftijd dat je het zou moeten leren. Ik heb het afgelopen jaar zo veel geleerd omdat ik mezelf er in heb verdiept. Dingen die ik in principe op de basisschool en middelbare school ook al geleerd heb, maar niet heb onthouden omdat het me niet interesseerde. Gisteren werd bijvoorbeeld uitgelegd wanneer je een ' of een - gebruikt. Een regel die me vast al 100 keer uitgelegd is maar waarvan ik nu pas zeker weet dat ik hem nooit meer vergeet. Eigenlijk vrij triest dat dit op het HBO wordt uitgelegd.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  sterremaan ma 10 sep 2012 - 20:36

Ik ben wel iemand, die let op mijn eigen geschreven taal. Al weet ik dat ik niet geheel foutloos kan schrijven. Ik weet, dat ik punten en komma's niet op de juiste plek zet.

En bij mij is gesprokentaal ook nog eens anders als geschreven taal. Ik zelf baal hier verschrikkelijk van. Omdat, ik zelf graag schrijf zoals gedichten en verhalen. Ik doe mijn best erop. Maar soms glippen de fouten gewoon door de vermoeidheid er doorheen.

Maar, als ik de kans zou krijgen om mijn Nederlans bij te spijkeren en ook in de programma's waar ik mee werk. Dan, zou ik die kans uiteraard aanpakken.

Dus ik, weet wel dat het met mijn taalvaardigheid slecht is gesteld. Maar ik kan niet oordelen over geheel Nederland.
sterremaan
sterremaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 675
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.sterremaan.tk

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet ma 10 sep 2012 - 20:41

Pixie schreef:Ik vind het zelf heel belangrijk om zo veel mogelijk foutloos te schrijven.
Zou nogal voor lul zijn, een leerkracht die zinnen vol fouten heeft. Ja, dan weet je wel hoe het komt dat het op de basisschool al fout gaat :P .
Teksten lees ik vaak over of alles wel klopt.
Ook bij m'n leerlingen hamer ik erop, spellingregels, maar ook me/ mijn en na/naar. Ik denk dat heel veel spellingregels luiheid is, niet de moeite willen nemen om het goed te schrijven.
Behalve bij hele moeilijke woorden die je vrijwel nooit schrijft, tijdens zo'n dictee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de woorden die jullie kregen, Toet!

Ik zie inderdaad hier op het forum dat jij daar veel waarde aan hecht, helaas geldt dat ook niet voor iedere leerkracht (ook hier op het forum dus)
Oeff de woorden, nu ga ik er vast weer een aantal fout doen Embarassed Ik weet ze niet meer precies maar het was ongeveer:

De gescheiden vrouw
De gepelde tomaten
De gevluchte kinderen
De verbaasde blik
De vergrote foto
Het Jongetje
Stagiaire
SMS'je / SMS-bericht
Activiteitenprogramma
College-uren
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet ma 10 sep 2012 - 20:42

Paper Crown schreef:Ik vind 'dt' fouten erger dan spellingsfouten. Bepaalde woorden schrijf je niet zo heel vaak en daardoor kan je je vergissen. Ik denk echt dat er bijscholing moet zijn in 'dt' want ik doe het zelf ook fout. Vooral als het woord een voltooid deelwoord is.

Ook mee eens. Hoe zou jij die bijscholing dan zien? Via je werk?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Rush ma 10 sep 2012 - 20:42

Stagiaire haha, dat is ook zo`n woord dat heel veel fout schrijven, als; stagaire.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet ma 10 sep 2012 - 20:44

Rush schreef:Stagiaire haha, dat is ook zo`n woord dat heel veel fout schrijven, als; stagaire.

Klopt, ik heb dat zelf op het MBO ook twee jaar of zo fout gedaan. Maar het ergste: geen docent of stagebegeleider die het ooit heeft verbeterd, terwijl het toch regelmatig in mijn verslagen stond.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast ma 10 sep 2012 - 20:46

Punk'd schreef:Op het forum schrijf ik meer uit gedachte dus daar zitten veel spelfouten in denk ik. Ik kijk het ook niet altijd na.

Mijn schoolwerk controleer ik altijd. In het 3e jaar kregen we een 'preek' van de docent dat er veel te veel spelfouten gemaakt waren en dat dat echt niet kon. Dat er mensen waren die in hun verslag wel 30 spelfouten hadden zitten etc. Ik begon al bang te worden, hoewel ik het goed had nagekeken.

Had ik de minste fouten Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. 281626781 jeeuh ik had er maar 1 hahaha.

Maar ik vraag het mij ook af of mensen hun werk nog wel nakijken als ze het inleveren? Of maar gewoon hopen dat het goed zit.


(Maar ik weet dus wel duidelijk dat ik hier op het forum echt belabberd schrijf)

Ja jij maakt heel veel spelfouten inderdaad! Ik zeg dat, omdat ik er steeds zo verbaasd over ben, vind het eigenlijk helemaal niet bij jou passen namelijk Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  sterremaan ma 10 sep 2012 - 20:47

Toet schreef:
Pixie schreef:Ik vind het zelf heel belangrijk om zo veel mogelijk foutloos te schrijven.
Zou nogal voor lul zijn, een leerkracht die zinnen vol fouten heeft. Ja, dan weet je wel hoe het komt dat het op de basisschool al fout gaat Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. 253468018 .
Teksten lees ik vaak over of alles wel klopt.
Ook bij m'n leerlingen hamer ik erop, spellingregels, maar ook me/ mijn en na/naar. Ik denk dat heel veel spellingregels luiheid is, niet de moeite willen nemen om het goed te schrijven.
Behalve bij hele moeilijke woorden die je vrijwel nooit schrijft, tijdens zo'n dictee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de woorden die jullie kregen, Toet!

Ik zie inderdaad hier op het forum dat jij daar veel waarde aan hecht, helaas geldt dat ook niet voor iedere leerkracht (ook hier op het forum dus)
Oeff de woorden, nu ga ik er vast weer een aantal fout doen Embarassed Ik weet ze niet meer precies maar het was ongeveer:

De gescheiden vrouw
De gepelde tomaten
De gevluchte kinderen
De verbaasde blik
De vergrote foto
Het Jongetje
Stagiaire
SMS'je / SMS-bericht
Activiteitenprogramma
College-uren

Oef toet, het lijkt dan zo simpel, maar ik denk zelf dat ik hier niet echt goed zou hebben gescoort.

Ik ben altijd blij dat er hier sommige dames, erop wijzen, dat ik soms taalkundig verkeerd uit de hoek kom. Dus Pixi ik ben blij dat jij je leerkrachtkunde toch wel op de juiste plek neer zet. Ik denk nu bij mezelf, waarom vond ik vroeger taal zo verschrikkelijk. Ook omdat ik woorden niet goed zag. Maar het ook gewoon heel erg lastig vond. Nu heb je tegenwoording naar mijn idee, veel leukere lesprogramma's. Maar soms baal ik er echt van dat ik niet beter had opgelet. Ik ook met mijn sport droom. Een droom die vroeger voor mij als kind nooit in duigen kon vallen. Later, denk je er wel anders over. En, dan baal je wel eens waarom heb ik niet beter opgelet.

Hebben sommigen van jullie dat ook niet? Had ik maar beter opgelet?
sterremaan
sterremaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 675
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.sterremaan.tk

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Rose ma 10 sep 2012 - 20:49

Ik weet dat ik taaltechnisch niet goed ben.
Vroeger heb ik nooit iemand gehad die mij stimuleerde om er beter mijn best op te doen, vooral met d's en t's ben ik slecht.
En ook merk ik dat ik bepaalde dingen op zijn fries neer zet/omschrijf.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  loura ma 10 sep 2012 - 20:54

Ik ben er ook slecht in. Ik denk dat het bij mij komt door de middelbare school. Er werd amper aandacht aan geschonken. Het is wel vervelend want als ik bijvoorbeeld sollicitatiebrieven moet schrijven dan moet ik hem eerst laten nakijken. Hier let ik er in grote lijnen wel op maar ik schrijf hier ook wel grotendeels zoals ik praat.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Toet ma 10 sep 2012 - 20:54

De woorden lijken zo heel simpel inderdaad, maar ze vallen echt tegen. Vooral omdat je er te veel over na gaat denken als je ze alleen hoort en niet ziet.

Ik denk dat ook hoor Sterremaan, had ik maar beter opgelet. Maar het is nooit te laat om te leren toch?! Als ik mijn verslagen van twee jaar terug lees, schaam ik me diep. Als ik zie hoe ik het afgelopen jaar vooruit ben gegaan, kan ik daar alleen maar trots op zijn.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Rush ma 10 sep 2012 - 20:58

Toet schreef:
Rush schreef:Stagiaire haha, dat is ook zo`n woord dat heel veel fout schrijven, als; stagaire.

Klopt, ik heb dat zelf op het MBO ook twee jaar of zo fout gedaan. Maar het ergste: geen docent of stagebegeleider die het ooit heeft verbeterd, terwijl het toch regelmatig in mijn verslagen stond.
Sinds ik stagecontracten maak, weet ik het ook pas. Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  SuperGrover ma 10 sep 2012 - 21:11

Oei Toet, dat vind ik wel licht schokkend, dat niemand die woorden foutloos kon spellen. Het is niet het niveau przewalskipaard, maar vooral eigenlijk werkwoordspelling. Al gaat het juist daar vaak mis inderdaad. Ik geloof niet dat dat ligt aan slecht onderwijs, want als het goed is krijg je dit van groep 6 tot en met je laatste jaar middelbare school. Dat is echt desinteresse.

Sterremaan: Als ik je een tip mag geven met betrekking tot kommagebruik, als je twijfelt, doe dan geen komma. Er komt zelden een komma na het eerste woord in de zin. En als je de zin hardop voorleest, dan hoor je als het goed is waar er een komma moet, namelijk in de leespauzes. Maar kommagebruik is ook lastig, daar worden veel fouten in gemaakt.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  sterremaan ma 10 sep 2012 - 21:17

SuperGrover schreef:Oei Toet, dat vind ik wel licht schokkend, dat niemand die woorden foutloos kon spellen. Het is niet het niveau przewalskipaard, maar vooral eigenlijk werkwoordspelling. Al gaat het juist daar vaak mis inderdaad. Ik geloof niet dat dat ligt aan slecht onderwijs, want als het goed is krijg je dit van groep 6 tot en met je laatste jaar middelbare school. Dat is echt desinteresse.

Sterremaan: Als ik je een tip mag geven met betrekking tot kommagebruik, als je twijfelt, doe dan geen komma. Er komt zelden een komma na het eerste woord in de zin. En als je de zin hardop voorleest, dan hoor je als het goed is waar er een komma moet, namelijk in de leespauzes. Maar kommagebruik is ook lastig, daar worden veel fouten in gemaakt.

Grover dankje wel voor je tip. Weet je ik spreek alles in en de computer typt het uit. Dus vandaar gesproken en geschreven taal. Ik merk nu wel, dat ik steeds makkelijker ga werken met het programma. Zou ook wel moeten, anders kan ik hier niet mee komen :P.

Ik, zie al wel verschil in mijn blogs. Die ik elke week probeer te schrijven. En ja laatst zag ik dus een taalfout in de titel van mijn gedichtenbundel. Maar ik vond hem niet storend. Zo gaan juist mensen het over je bundel hebben Very Happy. Maar fijn deze tip kan ik zeker wat mee.

Toet, ja daarom dacht ik het lijkt zo makkelijk jou woorden. Maar ik ging erover nadenken en dacht oef, dat gaat fout bij mij. Ik ben blij, dat sommigen net zo denken als mij. Had ik maar beter opgelet.
sterremaan
sterremaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 675
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.sterremaan.tk

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gympie ma 10 sep 2012 - 21:24

Weet je, Nederlands is echt geen makkelijke taal. Ook al erger ik me ook wel eens aan fouten, het heeft ook met een stuk inzicht te maken. Natuurlijk wordt er op de school een basis gelegd, maar het zijn verschilende factoren samen die je goed of minder goed in taal maken.

Bij ons wordt voor volgens mij elke studie een verplichte taaltoets afgenomen in het eerste jaar. Je hebt daar 2 herkansingen voor. Zouden ze overal moeten invoeren.


Laatst aangepast door Gympie op ma 10 sep 2012 - 22:12; in totaal 2 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast ma 10 sep 2012 - 21:30


Ik kan het artikel niet meer lezen scratch



Anyhow... ik vind het een beetje een moeilijke stelling. Ik vind mezelf een uitgesproken MBO-er, ondanks dat ik een opleiding op HBO niveau heb afgerond, en ik was vroeger juist heel goed in taal. Op de mavo dan. Haalde meestal zevens en achten zonder er enige moeite voor te doen.

Maar op het MBO kreeg ik helemaal geen Nederlandse taal meer, en nu - 9 jaar verder van de mavo - ben ik inderdaad een hoop kwijt geraakt. Ik vergeet het dt gebeuren wel eens (terwijl ik hier vroeger heel goed in was) en zelfs de lange ij en de korte ei gaan soms fout.

Dus ja, in zoverre is het bij mij fout gegaan op het MBO, maar als ik direct naar het HBO was gegaan was hetzelfde probleem opgetreden. Beide opleidingen waren praktijk gericht en schrijven was een zeer, zeer klein onderdeel van de opleiding.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast ma 10 sep 2012 - 21:33

Carrie schreef:
Punk'd schreef:Op het forum schrijf ik meer uit gedachte dus daar zitten veel spelfouten in denk ik. Ik kijk het ook niet altijd na.

Mijn schoolwerk controleer ik altijd. In het 3e jaar kregen we een 'preek' van de docent dat er veel te veel spelfouten gemaakt waren en dat dat echt niet kon. Dat er mensen waren die in hun verslag wel 30 spelfouten hadden zitten etc. Ik begon al bang te worden, hoewel ik het goed had nagekeken.

Had ik de minste fouten Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. 281626781 jeeuh ik had er maar 1 hahaha.

Maar ik vraag het mij ook af of mensen hun werk nog wel nakijken als ze het inleveren? Of maar gewoon hopen dat het goed zit.


(Maar ik weet dus wel duidelijk dat ik hier op het forum echt belabberd schrijf)

Ja jij maakt heel veel spelfouten inderdaad! Ik zeg dat, omdat ik er steeds zo verbaasd over ben, vind het eigenlijk helemaal niet bij jou passen namelijk Very Happy

haha ja ik weet het. Maar in het echte leven let ik daar veel meer op.

Ik schrijf op het forum letterlijk mijn gedachte op en vaak speelt enthousiasme daarbij ook een rol.. en dan is het al gauw een wirwar van allemaal woorden door elkaar of een zinsopbouw waar je bang van wordt :P

Ik probeer de laatste tijd wel steeds meer op me en mij te letten.

Al vind ik het nog steeds raar om mij te typen. Ik heb het idee dat ik mezelf dan veel meer benadruk dan met me laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Rush ma 10 sep 2012 - 21:35

Punk'd schreef:

Ik probeer de laatste tijd wel steeds meer op me en mij te letten.

Al vind ik het nog steeds raar om mij te typen. Ik heb het idee dat ik mezelf dan veel meer benadruk dan met me Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. 394967
Dat heb ik ook, maar bijv. in de zin 'ik heb me verslapen' is me helemaal niet fout. Ik zit op me balkon wel, maar daar zou 'mij' ook niet passen.

Laatst was deze discussie ook nog, over mezelf en mijzelf in een belangrijke brief.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gympie ma 10 sep 2012 - 21:45

Me, mij, etc. valt onder grammatica en daar valt over te discussieren. Spelling en werkwoordspelling kan eigenlijk geen discussie over zijn. Maar grammatica absoluut wel. Zelfs over het hun/zij verhaal waar menig Nederlander over valt.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum