Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

+20
SoGood
Arwyn
Discordia
Burn
Jasmine
Alex
Blond
Mari
Bliss
Bazinga
Snoes
Gympie
loura
Rose
sterremaan
Poubelle
SuperGrover
Paper Crown
Rush
Toet
24 plaatsers

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 5 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Alex di 11 sep 2012 - 7:23

Toet schreef:
Alex schreef:Ik vind het irritant als spaties niet goed gebruikt worden. Om gelijk maar als voorbeeld te nemen: Taalergernissen is toch één woord?

Dat zou best kunnen, daar ben ik ook slecht in.

Alleen is dit niet de intentie van het topic, het gaat niet echt de kant op die ik bedoelde (daarmee doel ik niet alleen op jou hoor, Alex smile)

Sorry! Ik wilde het alleen wel even gezegd hebben laughcry

En Bliss, ik had jouw reactie niet gezien, anders had ik daar wel op gereageerd nerd
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 5 Empty Re: Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn..

Bericht  Gast di 11 sep 2012 - 8:28

Waar ik me wel aan stoor, klik maar een willekeurig artikel aan op telegraaf.nl, in bijna elk artikel wel een fout.

Gast
Gast

Bericht  sterremaan di 11 sep 2012 - 8:40

Mari schreef:Ik ben heel erg slecht in Nederlandse taal. Op moment dat ik naar groep 8 kwam, kwam mijn leraar erachter dat ik ongeveer 2,3 jaar achterliep. Ze hebben dat jaar geprobeerd om het bij te krikken maar ik heb er altijd last van.

Toen ik net begon te werken heb ik vaak huilend op het toilet gezeten omdat ik zoveel spelfouten maakte, ik zag het gewoon niet. Nu gaat het al beter, maar dat komt alleen maar door het onthouden van woorden, D/T fouten maak ik nog steeds, ik snap het gewoon niet, zie geen logica.

Ik voel me ook heel erg aangevallen als iemand het tegen me gebruikt. Als ik hier wel is een discussie zie en iemand antwoord dan in de trent van, zal je niet eerst eens iets aan je spelling doen, dan denk ik, dat moet je niet bij mij doen, dan kan ik heel de dag van slag zijn, juist omdat ik het zo erg vind dat ik het niet kan. Ik zou echt wensen dat ik foutloos kon spellen.

Ik vond het dan ook altijd ontzettend fijn dat bij andere vakken niet naar mijn spelling werd gekeken, inhoudelijk gezien kon ik prima verslagen maken, alleen de spelling was een probleem.

Ik kreeg kippenvel toen ik je verhaal las. Ik dacht jeetje, wat een drama heb jij door moeten maken. Ik, wilde wel even zeggen. Dat je hier fijn schrijft, en dat ik het super vind hoe eerlijk je bent.

©Chance, Ik snap wel dat jou ergenis daarop zit. Ik was ook een Forum lid die daar niet goed op lette. Had ook moet het programma te maken waar ik mee werkte. En niet goed opletten. Of toch nog snel iets willen posten. Ik was toen heel erg blij dat jij mij daar op wees. Dus ik lette door jou opmerking beter op mijn hoofdletters:D
sterremaan
sterremaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 675
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.sterremaan.tk

Bericht  Zininzon di 11 sep 2012 - 9:00

Ik erger mij ook aan de slordigheid of desinteresse van veel mensen op gebied van taal. Dit kunnen verschillende dingen zijn, zowel grammaticaal als spelling. Zelf heb ik er echt een radar voor, als ik een tekst scan, vallen me de fouten al snel op. Ik ben dan ook corrector voor enkele lokale bladen en doe op mijn werk ook online hulpverlening. Ik vind taal (en ook andere talen dan de Nederlandse) ook mega interessant. Mijn nadeel is dat ik dialect spreek (soms ook een voordeel hoor) en daardoor soms denk dat dingen ABN zijn en dat niet zijn.

Dingen waar ik me aan stoor, zijn bijvoorbeeld: dt, me/mijn, jou/jouw, na/naar, is/eens (als in: ga je wel is uit?)
Maar ook woorden die veel verkeerd worden geschreven: verassing (dit is letterlijk crematie!), zowiezo, pubertijd, fitnis

Kan nog wel even doorgaan smile
Ik weet dat ik goed ben in taal en dat ik niet van iedereen kan verwachten dat ze op mijn niveau zitten, maar ik vind het wel irritant als mensen zich er makkelijk van af maken en daardoor veel fouten maken.

(Edit: Oeh, komt deze post heel arrogant over? Want zo is het niet bedoeld, meer om aan te geven dat je niet van iedereen hetzelfde kunt verwachten. Iets niet kunnen is één ding, maar is niet willen is wat anders...)
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  SuperGrover di 11 sep 2012 - 9:29

Toet schreef:
SuperGrover schreef:Oei Toet, dat vind ik wel licht schokkend, dat niemand die woorden foutloos kon spellen. Het is niet het niveau przewalskipaard, maar vooral eigenlijk werkwoordspelling. Al gaat het juist daar vaak mis inderdaad. Ik geloof niet dat dat ligt aan slecht onderwijs, want als het goed is krijg je dit van groep 6 tot en met je laatste jaar middelbare school. Dat is echt desinteresse.

Het is ook vrij schokkend inderdaad maar het viel echt tegen, ik had er zelf ook vier fout van de tien. Maar er waren ook veel studenten die er maar één of twee goed hadden.

Waarom denk jij dat het niet ligt aan slecht onderwijs? Waar komt die desinteresse op jonge leeftijd al vandaan? Moet een basisschoolleerling niet meer geprikkeld worden of kunnen onderwijsmethode niet aangepast worden zodat de interesse er wel komt?

Ik begreep trouwens ook van meiden uit mijn klas, die net van de HAVO of het VWO af komen (ik kan het me zelf niet meer herinneren, heb in 2006 eindexamen gedaan Embarassed ) dat je bij Nederlandse les spelling en taal alleen op de onderbouw krijgt, tot je 15e dus ongeveer. Ik heb een meisje in mijn SLB-groepje die net van het VWO afkomt, haar Nederlands is nog belabberder dan dat van mij terwijl wij er toch beide wel in geïnteresseerd zijn. Hoe zou jij dit verklaren?
Ik heb vorig jaar eindexamen gedaan, en tot en met de zesde klas heb ik spelling en grammatica gehad. Het is de basis van schrijven, en in het Nederlands eindexamen zit ook een schrijfonderdeel (samenvatten, maar spelfouten of stijlfouten worden afgetrokken van je puntentotaal). Ik denk niet zozeer dat het ligt aan slecht onderwijs, in de zin van: jeumig wat een falers, die docenten. Ik heb een fantastische docent Nederlands gehad, waar ik erg veel van geleerd heb, maar een groot deel van mijn klasgenoten was alsnog belabberd in taal. Als het je interesse niet heeft, blijft het niet of nauwelijks hangen. Dat die interesse meer aangewakkerd moet worden, dat ben ik met je eens. Ik denk dat door middel van leukere lesmethodes de taalvaardigheid wel verbeterd kan worden. Er blijven natuurlijk altijd individuele verschillen. Sommige mensen hebben meer aanleg voor taal, anderen meer voor wiskunde/economie/saxofoon spelen. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar dat is wat ik denk. Een vriendin van me studeert onderwijskunde, ik zal haar er eens naar vragen.

Oh trouwens, vroeg jij net wat een stijlfout was? Een stijlfout is een fout in de schrijfstijl. Het gaat dus niet om het verkeerd spellen van woorden, maar de zin als geheel is fout. Voorbeelden zijn een pleonasme (dood lijk bijvoorbeeld, een lijk is per definitie dood, dus dat is dubbelop), een tautologie (bijvoorbeeld enkel en alleen, iets dubbelop uitdrukken met twee woorden die vrijwel dezelfde betekenis hebben) of een contaminatie (het door elkaar halen van twee uitdrukkingen, bijvoorbeeld iemand optelefoneren of iets door elkaar mixen. Het is opbellen of telefoneren, of iets door elkaar mengen of iets mixen). Een heel vaak gemaakte stijlfout is incongruentie. Daar heb ik zelf ook moeite mee. Dat gaat om het door elkaar halen van meervoud en enkelvoud. Bijvoorbeeld: Eén op de tien jongeren drinken wodka. Het moet hier 'drinkt' zijn.

SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  SuperGrover di 11 sep 2012 - 9:41

Burn schreef:Dames, nu jullie het er toch over hebben..

Mijn beste vriendin snapt niets van d en/of dt. Hebben jullie hier misschien een handig schema voor, zodat ik het haar aan de hand van dat schema nog een keer kan uitleggen?
Werkwoordspelling gaat het beste in stappen.

Stap 1: Is het werkwoord een persoonsvorm? Zet hiervoor de zin in een andere tijd (niet vragend maken, dat is een heel slechte methode, omdat je meerdere pv's in een zin kan hebben). Verandert het werkwoord? Dan is het een persoonsvorm.

Indien persoonsvorm: is het tegenwoordige tijd of verleden tijd? Tegenwoordige tijd: vervang het werkwoord door bijvoorbeeld smurfen of lopen, dan hoor je het. Hij smurft een vrouw uit een brandend huis, dus hij redt met dt. Ik smurf die vrouw uit een brandend huis, dus ik red met alleen een d. Verleden tijd? Voor zwakke werkwoorden is 't ex-kofschip (zonder de klinkers). Eindigt de stam op een van die medeklinkers, dan wordt het -te(n), anders -de(n). Dus hij zwaaide (i is een klinker), hij verfde (verv is stam, v zit niet in 't ex-kofschip), hij kraakte.

Indien géén persoonsvorm: Is meestal voltooid deelwoord. Maak het woord langer om te luisteren of het een d of t is. Het is gebeurd, want gebeurd is voltooid deelwoord en langer makend hoor je: het gebeurde.

Bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden schrijf je altijd zo kort mogelijk: de vergrote foto, het afgebrande huis. Bij gebiedende wijs nooit een extra t: Meld je aan, val dood, krijg galbulten, roer de inhoud van het pakje door de melk.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Mamsie di 11 sep 2012 - 10:31

Bijvoeglijk naamwoorden die als voltooid deelwoord op een n eindigen, eindigen als bijvoeglijk naamwoord ook op een n en dus niet zo kort mogelijk.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 11 sep 2012 - 21:59

Toet schreef:Rood, om één of andere vage reden kan ik jouw tekst niet quoten. Kun je mij uitleggen wat je met stijlfouten bedoelt?
Stijlfouten zijn andere fouten dan spellingfouten. Die eerste hebben niet zozeer te maken met hoe je de woorden schrijft, maar meer hoe je de woorden combineert en de zinnen laat lopen. Dit soort gedoe dus: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/trefwoord/stijlfouten.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 11 sep 2012 - 22:08

Supergrover, wat je schrijft klopt helemaal en het is prachtig uitvoerig. Toch haak ik na zin één af. Ik denk dat mensen die nog altijd weinig van spelling snappen, meer gebaat zijn bij praktische voorbeelden en ezelsbruggetjes. Zelf vond ik de theorie ook altijd lastiger dan de praktijk, terwijl ik echt een taalmens ben. Je smurf-verhaal (en de rest) is wat dat betreft gelijk past-boem duidelijker. Yes

Laatst aangepast door Rood op wo 12 sep 2012 - 1:04; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 12 sep 2012 - 0:41

Mamsie schreef:Bijvoeglijk naamwoorden die als voltooid deelwoord op een n eindigen, eindigen als bijvoeglijk naamwoord ook op een n en dus niet zo kort mogelijk.
Dat is toch zo kort mogelijk? De gebakken broodjes kun je niet korter schrijven.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover wo 12 sep 2012 - 0:43

Rood schreef:Supergrover, wat je schrijft klopt helemaal en het is prachtig uitvoerig. Toch haak ik na zin één af. Ik denk dat mensen die nog altijd weinig van spelling snappen, meer gebaat zijn bij praktische voorbeelden en ezelsbruggetjes. Zelf vond ik de theorie ook altijd lastiger dan de praktijk. terwijl ik echt een taalmens ben. Je smurf-verhaal (en de rest) is wat dat betreft gelijk past-boem duidelijker. Yes
Ik snap je punt, maar ik denk dat je met slechts voorbeelden niet duidelijk kunt uitleggen. Sommige werkwoorden vervoeg je in de verleden tijd met -de, sommige met -te, en dat kun je m.i. alleen uitleggen door middel van 't ex-kofschip. Of weet jij wel een manier? smile
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Toet wo 12 sep 2012 - 1:17

Bedankt voor je heldere uitleg SG, dat zijn inderdaad fouten die je vaak voorbij ziet komen. Daar valt dus ook 'overnieuw' onder? Dat hoor ik wel 20 keer per dag iemand fout zeggen.

Toch grappig dat dit me voorheen totaal niet interesseerde, ik opende dit soort topics niet eens, nu vind ik het leuk om deze nieuwe dingen te leren en mijn taal te verbeteren. Very Happy
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Blond wo 12 sep 2012 - 2:22

sterremaan schreef:
Mari schreef:Ik ben heel erg slecht in Nederlandse taal. Op moment dat ik naar groep 8 kwam, kwam mijn leraar erachter dat ik ongeveer 2,3 jaar achterliep. Ze hebben dat jaar geprobeerd om het bij te krikken maar ik heb er altijd last van.

Toen ik net begon te werken heb ik vaak huilend op het toilet gezeten omdat ik zoveel spelfouten maakte, ik zag het gewoon niet. Nu gaat het al beter, maar dat komt alleen maar door het onthouden van woorden, D/T fouten maak ik nog steeds, ik snap het gewoon niet, zie geen logica.

Ik voel me ook heel erg aangevallen als iemand het tegen me gebruikt. Als ik hier wel is een discussie zie en iemand antwoord dan in de trent van, zal je niet eerst eens iets aan je spelling doen, dan denk ik, dat moet je niet bij mij doen, dan kan ik heel de dag van slag zijn, juist omdat ik het zo erg vind dat ik het niet kan. Ik zou echt wensen dat ik foutloos kon spellen.

Ik vond het dan ook altijd ontzettend fijn dat bij andere vakken niet naar mijn spelling werd gekeken, inhoudelijk gezien kon ik prima verslagen maken, alleen de spelling was een probleem.

Ik kreeg kippenvel toen ik je verhaal las. Ik dacht jeetje, wat een drama heb jij door moeten maken. Ik, wilde wel even zeggen. Dat je hier fijn schrijft, en dat ik het super vind hoe eerlijk je bent.

©Chance, Ik snap wel dat jou ergenis daarop zit. Ik was ook een Forum lid die daar niet goed op lette. Had ook moet het programma te maken waar ik mee werkte. En niet goed opletten. Of toch nog snel iets willen posten. Ik was toen heel erg blij dat jij mij daar op wees. Dus ik lette door jou opmerking beter op mijn hoofdletters:D

Bij jou erger ik me niet aan spel of stijlfouten. Omdat ik weet dat jij met een spraakcomputer werkt en er dan ook gewoon niets aan kan doen dat je soms een fout maakt.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422

Bericht  roosje87 wo 12 sep 2012 - 2:48

Ik weet niet of het er al tussenstond,

Wanneer/waarneer

Enige/ enigste
roosje87
roosje87
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 73
Punten : 152
Registratiedatum : 13-08-11

Bericht  Toet wo 12 sep 2012 - 2:50

roosje87 schreef:Ik weet niet of het er al tussenstond,

Wanneer/waarneer

Enige/ enigste

Dit topic gaat niet over waar je je aan ergert, misschien moet je even de openinspost lezen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 12 sep 2012 - 2:52

Ik erger me ook aan taalfouten, maar maak ze zelf ook nog wel eens in onofficiële teksten (zoals forum of fb).
Sommige fouten vind ik echt té slecht, zoals 'me/mijn' en 'hun/hen' en meer van dat kaliber.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 12 sep 2012 - 3:24

Toet schreef:Bedankt voor je heldere uitleg SG, dat zijn inderdaad fouten die je vaak voorbij ziet komen. Daar valt dus ook 'overnieuw' onder? Dat hoor ik wel 20 keer per dag iemand fout zeggen.

Toch grappig dat dit me voorheen totaal niet interesseerde, ik opende dit soort topics niet eens, nu vind ik het leuk om deze nieuwe dingen te leren en mijn taal te verbeteren. Very Happy
Overnieuw is inderdaad een contaminatie smile Ik vind het leuk om te zien dat je interesse zo verandert!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  roosje87 wo 12 sep 2012 - 3:33

Toet schreef:

Wanneer/waarneer

Enige/ enigste

Dit topic gaat niet over waar je je aan ergert, misschien moet je even de openinspost lezen.

Ik erger me er niet zo zeer aan. Het zijn wel degelijk gemaakte fouten. Ik heb de openingspost trouwens wel gelezen. Ik vind je berichtje wel een beetje bot.

Jammer.
roosje87
roosje87
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Toet wo 12 sep 2012 - 3:36

roosje87 schreef:
Toet schreef:

Wanneer/waarneer

Enige/ enigste

Ik erger me er niet zo zeer aan. Het zijn wel degelijk gemaakte fouten. Ik heb de openingspost trouwens wel gelezen. Ik vind je berichtje wel een beetje bot.

Jammer.

Sorry dat het bot overkwam, zo bedoel ik het niet. De bedoeling van dit topic was een discussie over waar taalproblemen vandaan komen. Het heeft een andere wending gekregen en dat maakt niet uit, maar dan mag ik jou, en anderen met jou, er toch best op wijzen dat je 'offtopic' gaat?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 12 sep 2012 - 3:37

roosje87 schreef:
Toet schreef:

Wanneer/waarneer

Enige/ enigste

Jammer.

Mag ik vragen wat er dan zo bot aan is? Toet geeft toch normaal antwoord?

Gast
Gast

Bericht  roosje87 wo 12 sep 2012 - 3:38

Toet schreef:
roosje87 schreef:
Toet schreef:

Wanneer/waarneer

Enige/ enigste

Jammer.

Sorry dat het bot overkwam, zo bedoel ik het niet. De bedoeling van dit topic was een discussie over waar taalproblemen vandaan komen. Het heeft een andere wending gekregen en dat maakt niet uit, maar dan mag ik jou, en anderen met jou, er toch best op wijzen dat je 'offtopic' gaat?

Haha oké het is al goed. Dat mag best;) Misschien ben ik niet zo goed in begrijpend lezen Laughing Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 5 878948377
roosje87
roosje87
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Toet wo 12 sep 2012 - 3:39

Interessant, ervaar je dat al lang zo? Waar denk je dat dat probleem is begonnen? angel
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  roosje87 wo 12 sep 2012 - 3:40

Toet schreef:Interessant, ervaar je dat al lang zo? Waar denk je dat dat probleem is begonnen? Omdat er toch al zo veel taal ergernissen zijn.. - Pagina 5 2474380249

Hahahaha!
roosje87
roosje87
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Bliss wo 12 sep 2012 - 8:53

@ Zininzon: hoe kom jij aan dat werk als corrector? Doe je dat vrijwillig of betaald? Dat is ook echt iets voor mij namelijk, ik houd ervan om teksten te corrigeren/redigeren!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545

Bericht  Filoria wo 12 sep 2012 - 9:10

Heeft er iemand al opgemerkt dat je taalergernissen aan elkaar schrijft?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: