Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lactose intolerantie + eten

5 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 11:45

Ik kom er steeds meer achter dat ik waarschijnlijk een lactose intolerantie heb. Ik merk het al jaren wanneer ik yoghurt eet, dat ik onwijze buikpijn, krampen, diarree etc krijg. Melk drink ik niet, nooit gedaan want dat vind ik vies, dus daar weet ik het niet van. De laatste tijd heb ik drinkontbijt ontdekt als ontbijt, omdat ik 's ochtends geen brood weg krijg, maar ook daar krijg ik nu elke ochtend vreselijke buikpijn van. Verder eet/drink ik eigenlijk heel weinig zuivel, en ik merk het eigenlijk bij weinig andere producten. Maar dit valt me eigenlijk al jaren op, zonder er wat aan gedaan te hebben.

Ik drink sinds een jaartje wel heel graag soja melk, dat vind ik heerlijk, maar een goed ontbijt wat ik in de trein kan nuttigen kan ik zo even niet bedenken (brood kan ik echt niet 's ochtends eten, dat wordt kotsen).

Maar goed, nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie (Isabella en Dijn zijn sowieso lactose intolerant dacht ik, en dacht dat er wel meerdere waren) eten in plaats van de zuivel. Veel soja producten? En in hoeverre hebben jullie echt last van als je wel lactose binnen krijgt? Welke symptomen? En in welke mate krijg je dan lactose binnen? Heb je nog andere tips?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 11:49

Ik ga hier morgen op reageren, ik ga nu naar bed toe! Je hebt lactose - intollerantie, maar je hebt ook koemelk - allergie, ik heb beide.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 11:52

Is goed meid, ik ga morgen het dan wel lezen smile Nu ook lekker slapen, kus!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Mariposa do 27 jan 2011 - 12:50

Ook ik kan niet goed tegen melk. Als klein kind kreeg ik last van eczeem en darmklachten, ik kon ik er toen echt helemaal niet tegen. Nu ik ouder ben is t een stuk beter geworden maar ik krijg wel last van mn darmen, verminderde weerstand en erge vermoeidheid als ik teveel melk binnen krijg. Of t bij mij nou om een allergie of een intolerantie gaat is mij niet duidelijk. Tegenwoordig lijkt t meer op een intolerantie maar als kind kreeg ik er dus eczeem door en dat lijkt me dan weer meer een symptoom van een allergie.
Ik let niet echt op mijn voeding, want ik wil ook wel eens ijs eten of een lekkere reep chocola en van die enkele keer krijg ik dan ook nauwelijks last. Maar zodra ik meerdere dagen achter elkaar veel dingen heb gehad waar melk in zit krijg ik dus wel klachten. Net of t zich opbouwt in je lichaam ofzo en dat die dan gaat protesteren zodra het teveel is.
Yoghurt en gewone nederlandse kaas verdraag ik trouwens wel beter als echte melk, maar hier schijnt dan ook minder lactose in te zitten. Dit eet ik dus af en toe wel om geen calciumtekort te krijgen. Ook gebruik ik weleens havermelk of rijstmelk, de laatste heb je ook in allerlei smaakjes gewoon in de supermarkt.
Ik heb gehoord dat je ook pilletjes hebt voor mensen die niet tegen lactose kunnen, als je deze slikt heb je minder of geen last als je melk binnenkrijgt. Ook heb je lactosevrije melk en toetjes, ook gewoon in de supermarkt te verkrijgen.
Mariposa
Mariposa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 266
Punten : 288
Registratiedatum : 30-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 20:59

Ik heb ook een lactose intolerantie. Ik krijg onwijze buikpijn, diarree en ik ben de dag erna altijd heel snel moe. Ik gebruikt geen sojaproducten, dat vind ik niet te vreten. Ik ontbijt met brood, gewoon brood. Ik heb wel lactosevrije boter (verkrijgbaar bij de Appie gewoon van het eigen merk). Ik eet geen toetjes verder. Ik mag iedere dag wel een kleine hoeveelheid hebben, en dat zit hem bij mij in het brood ed. Als ik weet dat ik iets ga et en waar lactose in zit, eet ik de rest van de dag nauwelijks iets anders met lactose erin. Meestal gaat het dan wel. Wat bij mij ook helpt is dingen met lactose erin heel langzaam et en of drinken. Dan krijgen mijn darmen niet alles in 1 keer aangeboden maar in kleine beetjes, waardoor ze de lactose beter kunnen afbreken ofzo, dit is gewoon mijn theorie hoor, maar voor mij werkt het. Ik eet geen dingen met lacotse erin als ik nog weg moet ofzo, geheid dat ik dan hoge nood krijg ergens haha. Overigens zit er bijv in drop ook lactose, dat verklaarde mijn buikpijn tijdens een keelontsteking...Soms zitten in de raarste dingen lactose...Je mag overigens wel sorbetijs hebben, daar zit geen lactose in. Dat is in de zomer voor mij echt een uitkomst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  minoessepoes do 27 jan 2011 - 21:20

Ik heb er ook last van en het uit zich voornamelijk als eczeem. Mijn oplossing is eigenlijk gewoon geen zuivel, dat heb ik van kinds af aan al zo gedaan en is geen probleem.

Ik kan wel wat hebben dus een keer tzatziki eet ik gewoon (maar ik krijg er dus ook geen buikpijn van) of een sausje van yoghurt. Maar je zult mij nooit een glas zuivel zien drinken of een bak yoghurt weg zien lepelen en wij gebruiken ook standaard lactose vrije boter (was ik ook gewend van thuis uit want mijn broer heeft hetzelfde) en onze vriezer zit in de zomer voornamelijk vol met waterijsjes. Verder hou ik er niet veel rekening mee, kaas eet ik bijvoorbeeld soms wel, maar dat haal ik niet standaard in huis. En die ene keer in de maand dat we pannenkoeken eten dan bak ik die ook van gewone melk. Dan maar weer smeren.

Ik heb toen ik niet kon kauwen Hero fruitontbijt gedronken : http://www.hero.nl/265/producten/hero-fruitontbijt/hero-fruitontbijt-xtra-vullend-aardbei-banaan.html

Dat is zonder zuivel maar wel een drinkontbijt, dus misschien wel de oplossing voor jouw voor in de ochtend! (zover ik weet hebben ze dat alleen in grote flessen, maar dat zou je zelf 's avonds kunnen verdelen in waterflesjes en dan in de koelkast kunnen leggen)
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Susan do 27 jan 2011 - 21:27

Ik weet niet of het een optie is, maar in de tijd dat Yrsa nog geen gewone melk mocht, gebruikte ik tijdens het koken Nutrilon opvolgmelk, bijvoorbeeld door de lasagnesaus, maar misschien zou je er ook pannenkoeken mee kunnen bakken of met muesli of cornflakes kunnen eten. Ik zou dan wel hypoallergene melk kiezen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 21:32

Als je het echt denkt Marin, dan zou ik je wel een keer laten testen. Anders ga je met dingen rommelen, waarvna je niet eens zeker weet of je het hebt smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 22:56

Darcy schreef:Als je het echt denkt Marin, dan zou ik je wel een keer laten testen. Anders ga je met dingen rommelen, waarvna je niet eens zeker weet of je het hebt smile

Dat hoeft nog niks te zeggen, uit de test kwam bij mij dat het geen allergie is, maar als je wel last hebt, en dat weet je alleen door die producten niet meer te nemen, heet het een intolerantie, en dat is (bij melk) eigenlijk niet te testen en grotendeels je eigen gevoel (volgens de dietiste)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:00

Ik krijg onwijs buikpijn, misselijk gevoel & zit daarna hele tijd op de WC omdat ik er diarree van krijg, dit heb ik vanaf kind af aan eigenlijk al. Ik eet en drink dus (bijna) niks met melk of lactose erin.

Maar ik kan wél tegen geitenproducten. Dus ik drink (met mate) geitenmelk, ik eet geitenyoghurt en heb regelmatig geitenvla. Ook eet ik voor mijn zuivel geitenkaas. Hier kan niet iedereen tegen met allergie/intolerantie, dat is proberen.

Met bv. pannenkoeken maak ik het met Soja-melk, geitenmelk, of gewoon met water. Een witte saus bij de pasta maak ik met soja-koksroom. Los vind ik Soja echt ranzig, en dat gebruik ik dus alleen verwerkt in eten, zoals bv. met Lasagne, maar daar gebruik ik ook geitenmelk voor.

Verder geen toetjes (of van geitenproducten en in de zomer Sorbet-ijs, dat is op waterbasis), weinig kant-en-klaar pakjes, in het restaurant goed opletten wat er in het eten zit, en er anders om vragen en qua gebak alleen soms appeltaart, al zit daar vaak wel roomboter in.

Ik heb light-boter van de AH, daar zit niks qua melk of lactose in, maar heb ook een lange tijd Soja-boter gebruikt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:02

Darcy schreef:Als je het echt denkt Marin, dan zou ik je wel een keer laten testen. Anders ga je met dingen rommelen, waarvna je niet eens zeker weet of je het hebt smile

Hmm ja dat is wel een goede stap inderdaad.

Ik las wel dat in yoghurt minder lactose zit dan in melk, maar ik krijg het echt met name van yoghurt. Dan loop ik echt krom van de buikpijn, met name 's ochtends. Dit valt me sinds Bulgarije op, tenminste, ik kan het me vanaf daar echt bewust herinneren dat ik het heb, dat is nu dus bijna 2 jaar. En bij drinkontbijt heb ik het ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:02

En bv. qua brood eten wij hier thuis alleen maar donker volkorenbrood of witte afbak broodjes en die goedkope zijn met water gemaakt, dus die kan ik zonder problemen eten. Thuis eet ik soms wel iets waar wat melkpoeder, weipoeder oid inzit, en als ik er echt kleine hoeveelheden van neem, dan heb ik wel wat buikpijn, maar is het wel te doen. Maar dat doe ik alleen als ik thuis ben, en dus gewoon naar de WC kan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:02

Marin schreef:
Darcy schreef:Als je het echt denkt Marin, dan zou ik je wel een keer laten testen. Anders ga je met dingen rommelen, waarvna je niet eens zeker weet of je het hebt smile

Hmm ja dat is wel een goede stap inderdaad.

Ik las wel dat in yoghurt minder lactose zit dan in melk, maar ik krijg het echt met name van yoghurt. Dan loop ik echt krom van de buikpijn, met name 's ochtends. Dit valt me sinds Bulgarije op, tenminste, ik kan het me vanaf daar echt bewust herinneren dat ik het heb, dat is nu dus bijna 2 jaar. En bij drinkontbijt heb ik het ook.

Dan kan het zijn dat je lactose gewoon verdraagt, alleen de melk (melk-eiwit / weipoeder / etc) niet verdraagt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:07

Misschien komt dat omdat ik als kind nooit melk heb gedronken? Als heel klein kind wel, maar daarna nooit meer, want ik lustte het echt niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:15

Mijn broertje had een koemelkallergie, die lustte ook nooit melk. Maar hij is wel netjes getest en bleek ook allergisch te zijn voor smaakstoffen, die zitten dus echt óveral in bijna :S Na een paar jaar zijn mijn ouders met een dieet gestopt en nu drinkt en eet hij alles weer zonder problemen? I don't know hoor, vind dat echt heel apart. Ik heb zelf ook weleens aan een koemelkallergie of lactose intolerantie zitten denken ivm mijn darmproblemen, maar ik wil het eigenlijk nog steeds laten testen. Ik vind het maar lastig uitzoeken allemaal!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:15

Darcy schreef:Mijn broertje had een koemelkallergie, die lustte ook nooit melk. Maar hij is wel netjes getest en bleek ook allergisch te zijn voor smaakstoffen, die zitten dus echt óveral in bijna :S Na een paar jaar zijn mijn ouders met een dieet gestopt en nu drinkt en eet hij alles weer zonder problemen? I don't know hoor, vind dat echt heel apart. Ik heb zelf ook weleens aan een koemelkallergie of lactose intolerantie zitten denken ivm mijn darmproblemen, maar ik wil het eigenlijk nog steeds laten testen. Ik vind het maar lastig uitzoeken allemaal!

Had hij dat als kind? Want je kunt er overheen groeien!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:21

Ja hij had het als kind, als baby al. Oh dat klinkt dan wel logisch! Heb jij het ook laten uitzoeken Isabella? Doe je dat gewoon via de ha? Mijn moeder wil steeds dat ik me laat testen door dezelfde arts als mijn broertje toen, maar die heeft een wachttijd van een half jaar :S

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Leska do 27 jan 2011 - 23:26

Die testen kunnen ook negatief zijn terwijl je er wel last van hebt. Een anders soort test is eigenlijk wat je nu gaat proberen, eerst alle lactoseproducten weglaten en dan een keer wel weer zoiets eten. Als je daar dan heftig op reageert dan heb je er dus last van.

Ze hebben ook lactosevrije melk, van MinusL, die heeft wel meer lactosevrije zuivelproducten. Het is dan zo bewerkt dat de lactose al is omgezet. Ik vind die melk echt heel smerig, maar anderen misschien niet.

In yoghurt zit minder lactose dan bijvoorbeeld melk, maar er zit nog wel lactose in. In harde Nederlandse kazen zit geen lactose. Als je het echt wil proberen wordt het heel veel labels lezen, er zit in verbazend veel producten lactose. De AH geeft trouwens heel goed aan bij hun eigen producten of er lactose in zit of niet.

Ik heb pas een boek gekregen met lactosevrije recepten. Daarin stellen ze wel dat je yoghurt kunt gebruiken in plaats van melk omdat daar veel minder lactose inzit, maar het kan dus wel zijn dat je daar gewoon last van hebt. Wat gebruik je nu zelf in bijvoorbeeld lasagna of quiche? Dat waren producten waar ik heel erg last van kreeg. De quiche heb ik afgelopen week gemaakt met sojaroom, was erg lekker!

Mijn diëtiste gaf wel aan dat het een tijd kan duren voor je verbetering merkt. Je moet wel een tijd al lactosevrij eten voor je echt verschil merkt (waarschijnlijk) omdat je darmen toch nog een poos overprikkeld zullen zijn.
Leska
Leska
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 74
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  minoessepoes do 27 jan 2011 - 23:28

Ik had als baby ook een ernstige koemelk allergie, inmiddels heeft het zich ontwikkeld tot een intolerantie. Je kan er overheen groeien en je kan een allergie ook opbouwen, dus daar op latere leeftijd last van krijgen.

Wist je trouwens dat het heel vaak voorkomt dan mensen iets waar ze allergisch voor zijn ook niet lusten. Dat is een soort van natuurlijk afweersysteem.

Marin: had je mijn tip gelezen of het hero fruit ontbijt (drinkontbijt), dat lijkt me namelijk echt een goede oplossing wat betreft je ontbijt probleem, als je het lekker vind natuurlijk!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Leska do 27 jan 2011 - 23:29

Oh en ik heb dat blauwe bakje boter (margarine) van Becel, daar zitten geen melkproducten in. Dus ook geen lactose.
Leska
Leska
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 74
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  minoessepoes do 27 jan 2011 - 23:30

Leska schreef:Die testen kunnen ook negatief zijn terwijl je er wel last van hebt. Een anders soort test is eigenlijk wat je nu gaat proberen, eerst alle lactoseproducten weglaten en dan een keer wel weer zoiets eten. Als je daar dan heftig op reageert dan heb je er dus last van.

Ze hebben ook lactosevrije melk, van MinusL, die heeft wel meer lactosevrije zuivelproducten. Het is dan zo bewerkt dat de lactose al is omgezet. Ik vind die melk echt heel smerig, maar anderen misschien niet.

In yoghurt zit minder lactose dan bijvoorbeeld melk, maar er zit nog wel lactose in. In harde Nederlandse kazen zit geen lactose. Als je het echt wil proberen wordt het heel veel labels lezen, er zit in verbazend veel producten lactose. De AH geeft trouwens heel goed aan bij hun eigen producten of er lactose in zit of niet.

Ik heb pas een boek gekregen met lactosevrije recepten. Daarin stellen ze wel dat je yoghurt kunt gebruiken in plaats van melk omdat daar veel minder lactose inzit, maar het kan dus wel zijn dat je daar gewoon last van hebt. Wat gebruik je nu zelf in bijvoorbeeld lasagna of quiche? Dat waren producten waar ik heel erg last van kreeg. De quiche heb ik afgelopen week gemaakt met sojaroom, was erg lekker!

Mijn diëtiste gaf wel aan dat het een tijd kan duren voor je verbetering merkt. Je moet wel een tijd al lactosevrij eten voor je echt verschil merkt (waarschijnlijk) omdat je darmen toch nog een poos overprikkeld zullen zijn.

Vanuit gaande dat je dus reageert op de lactose in de melk, het kan natuurlijk ook een ander bestanddeel zijn!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:31

Dan hoop ik maar dat dat voor mij niet geld dat je het dan niet lust, want ik ben dus gék op kaas, melk en yoghurt Sad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:33

minoessepoes schreef:

Marin: had je mijn tip gelezen of het hero fruit ontbijt (drinkontbijt), dat lijkt me namelijk echt een goede oplossing wat betreft je ontbijt probleem, als je het lekker vind natuurlijk!

Ja dat is zeker een goed idee, die dronk ik vroeger ook als tiener. Wel jammer dat ze daar geen kleine flesjes van hebben, maar dat valt inderdaad makkelijk zelf te maken met waterflesjes. Ik ben altijd een moeilijke ontbijter geweest, dus was zo blij dat ik nu die handige pakjes drinkontbijt had. Alleen was het dan in de trein al vreselijke buikpijn, soms naar de wc daar (helemaal niet prettig natuurlijk), of op m'n werk snel naar de wc, en tijdens de les kan dat ook niet. Dus ik ga denk ik vanaf volgende week deze maar eens proberen, kijken of dat helpt!

Gelukkig vind ik soja melk echt ontzettend lekker, dus dat drink ik wel en soja yoghurt eet ik ook wel eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Leska do 27 jan 2011 - 23:33

minoessepoes schreef:

Vanuit gaande dat je dus reageert op de lactose in de melk, het kan natuurlijk ook een ander bestanddeel zijn!
Ja dat wel. Dat is lastig te bepalen zo. Maar als zo'n test negatief is terwijl je er wel last van hebt is ook onhandig. Ik heb trouwens nooit zo'n test gehad, mijn diëtiste vond dat ik het maar gewoon een keer moest proberen. En daar ben ik net mee begonnen.
Leska
Leska
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 74
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:33

Darcy schreef:Ja hij had het als kind, als baby al. Oh dat klinkt dan wel logisch! Heb jij het ook laten uitzoeken Isabella? Doe je dat gewoon via de ha? Mijn moeder wil steeds dat ik me laat testen door dezelfde arts als mijn broertje toen, maar die heeft een wachttijd van een half jaar :S

Ik heb wel meerdere tests ondergaan, maar daar kwam geen officiële allergie uit. Maar gezien mijn reactie op die producten, en hoe ik me voel als ik ze niet eet, was overduidelijk een intolerantie van melk/lactose, dus ook zonder negatieve uitslag van de test moest ik het blijven vermijden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactose intolerantie + eten Empty Re: Lactose intolerantie + eten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum